Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 42 din 29 ianuarie 2004  privind organizarea activitatii veterinare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 42 din 29 ianuarie 2004 privind organizarea activitatii veterinare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2004

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. III.1 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Apãrarea sãnãtãţii animalelor, protecţia animalelor, prevenirea transmiterii de boli de la animale la om, siguranţa alimentelor de origine animalã destinate consumului uman, salubritatea furajelor pentru animale şi protecţia mediului, în raport cu creşterea animalelor, constituie o problemã de stat şi o îndatorire pentru toţi locuitorii ţãrii.
ART. 2
Persoanele fizice şi juridice proprietare sau deţinãtoare de animale vii ori material germinativ de origine animalã, cele care produc, depoziteazã, colecteazã, transportã, proceseazã, intermediazã, pun pe piaţã, importã, exportã sau comercializeazã animale vii ori material germinativ de origine animalã, produse şi subproduse de origine animalã, produse medicinale veterinare, deşeuri, subproduse de origine animalã care nu sunt destinate consumului uman sau agenţi patogeni de origine animalã, produse şi materii utilizate în nutriţia animalelor ori alte materii şi produse ce pot influenţa starea de sãnãtate a animalelor rãspund pentru aplicarea şi respectarea întocmai a prevederilor legislaţiei veterinare, în vederea asigurãrii şi garantãrii sãnãtãţii animalelor, a sãnãtãţii publice, protecţiei animalelor, protecţiei mediului şi a siguranţei alimentelor.
ART. 3
Statul sprijinã activitatea de apãrare a sãnãtãţii animalelor, de supraveghere, prevenire şi control al bolilor ce se pot transmite de la animale la om, prin asigurarea cadrului instituţional şi juridic, a resurselor financiare, a bazei tehnico-materiale necesare pentru desfãşurarea în condiţii optime a activitãţilor din domeniul veterinar.

CAP. II
Organizarea şi funcţionarea serviciilor veterinare

ART. 4
Serviciile veterinare se organizeazã şi funcţioneazã ca sistem veterinar unic şi sunt structurate astfel:
a) servicii veterinare de stat - publice;
b) activitãţi veterinare de liberã practicã;
c) formaţiuni de asistenţã veterinarã ce pot funcţiona în cadrul regiilor autonome, societãţilor naţionale, societãţilor comerciale, asociaţiilor sau societãţilor agricole ori al altor asemenea structuri.
ART. 5
Serviciile veterinare de stat se organizeazã dupã o concepţie unitarã, în sistem piramidal al fluxului de comandã, pe principiu teritorial, ca sector distinct şi autonom, având urmãtoarea structurã:
a) Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor, autoritatea veterinarã centralã care coordoneazã tehnic şi administrativ întreaga activitate a serviciilor veterinare, organizeazã şi controleazã efectuarea activitãţilor veterinare publice;
b) institutele veterinare, autoritãţi de referinţã la nivel naţional pentru domeniile de competenţã specifice acestora, cu personalitate juridicã, în subordinea Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;
c) direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, autoritãţi veterinare judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu personalitate juridicã, în subordinea Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, care se înfiinţeazã prin reorganizarea direcţiilor sanitare veterinare judeţene şi a municipiului Bucureşti, servicii publice descentralizate care funcţioneazã în subordinea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului;
d) circumscripţiile veterinare zonale şi circumscripţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, fãrã personalitate juridicã, organizate în structura direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti;
e) posturile de inspecţie la frontierã, fãrã personalitate juridicã, organizate în structura Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
ART. 6
(1) Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor se înfiinţeazã prin reorganizarea Agenţiei Române pentru Siguranţa Alimentelor şi a Agenţiei Naţionale Sanitare Veterinare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului.
(2) Unitãţile care funcţioneazã în subordinea Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor sunt prevãzute în anexa nr. 2.
(3) Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor preia drepturile, obligaţiile, competenţele, personalul şi resursele financiare ale Agenţiei Naţionale Sanitare Veterinare.
ART. 7
(1) Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor are în structura sa urmãtoarele direcţii generale:
a) Direcţia generalã veterinarã, condusã de un director general - medic veterinar;
b) Direcţia generalã pentru siguranţa alimentelor, condusã de un director general;
c) Direcţia generalã pentru inspecţie, control, inspecţie la frontierã şi coordonarea institutelor veterinare, condusã de un director general;
d) Direcţia generalã economicã, administrativã, juridicã şi relaţii internaţionale, condusã de un director general.
(2) Directorii generali ai direcţiilor generale sunt numiţi, în condiţiile legii, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale directorul general al Direcţiei generale veterinare emite decizii tehnice şi poate dispune mãsuri urgente în cazul unor situaţii deosebite în domeniul veterinar.
ART. 8
(1) Medicii veterinari oficiali sunt medicii veterinari din cadrul autoritãţii veterinare centrale, institutelor veterinare şi direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(2) Medicii veterinari care îşi desfãşoarã activitatea în structura altor ministere au atribuţii şi competenţe de medic veterinar oficial şi pot fi trecuţi, cu acordul pãrţilor, în structura autoritãţii veterinare.

CAP. III
Atribuţii şi competenţe ale serviciilor veterinare de stat

ART. 9
Domeniile de competenţã ale serviciilor veterinare de stat sunt:
a) stabilirea obligaţiilor şi responsabilitãţilor persoanelor fizice şi juridice în domeniul veterinar;
b) stabilirea obligaţiilor şi responsabilitãţilor instituţiilor şi organelor administraţiei publice în domeniul veterinar;
c) autorizarea, omologarea şi acreditarea în domeniul veterinar;
d) sistemul informatic veterinar naţional;
e) autoevaluarea serviciilor veterinare;
f) definirea termenilor tehnici utilizaţi în domeniul veterinar, prevãzuţi în anexa nr. 1;
g) sãnãtatea animalelor: calificarea statusului de sãnãtate a animalelor, certificarea veterinarã, mãsurile de protecţie, notificarea veterinarã, declararea bolilor, controlul bolilor la animale şi prevenirea transmiterii acestora de la animale la om;
h) sãnãtatea publicã veterinarã;
i) identificarea şi înregistrarea animalelor;
j) stabilirea cerinţelor veterinare şi controlul producerii, mişcãrii interne, punerii pe piaţã, comerţului, importului, tranzitului şi exportului de animale vii, material germinativ de origine animalã, produse şi subproduse supuse supravegherii şi controlului veterinar;
k) nutriţia animalelor, furajele medicamentate şi aditivii furajeri;
l) stabilirea cerinţelor veterinare pentru protecţia şi bunãstarea animalelor şi controlul aplicãrii acestora;
m) inspecţia şi controalele veterinare;
n) cerinţele veterinare pentru activitatea de reproducţie a animalelor;
o) stabilirea cheltuielilor în domeniul veterinar;
p) elaborarea şi punerea în aplicare a sistemului de instruire în domeniul veterinar;
q) stabilirea necesitãţilor de investiţii şi dotare în domeniul veterinar.
ART. 10
Autoritatea veterinarã centralã are urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã activitãţile veterinare publice pe întreg teritoriul ţãrii, dupã o concepţie unitarã, pentru asigurarea sãnãtãţii animalelor, a sãnãtãţii publice, protecţiei animalelor, protecţiei mediului şi a siguranţei alimentelor;
b) elaboreazã norme veterinare care se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru domeniile de competenţã ale serviciilor veterinare, unice şi obligatorii pentru persoanele fizice şi juridice prevãzute la art. 2;
c) controleazã aplicarea normelor veterinare;
d) stabileşte responsabilitãţile generale ale medicilor veterinari;
e) stabileşte drepturile şi obligaţiile medicilor veterinari oficiali;
f) stabileşte drepturile şi obligaţiile medicilor veterinari de liberã practicã împuterniciţi pentru efectuarea unor activitãţi veterinare publice;
g) participã la elaborarea sau avizarea convenţiilor şi acordurilor privind colaborarea în domeniul veterinar;
h) împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii rãspunde de organizarea şi aplicarea mãsurilor necesare pentru prevenirea şi combaterea bolilor comune omului şi animalelor, precum şi pentru siguranţa alimentelor de origine animalã;
i) organizeazã, coordoneazã, gestioneazã şi controleazã activitatea privind identificarea şi înregistrarea animalelor;
j) organizeazã, coordoneazã, gestioneazã şi controleazã activitatea posturilor de inspecţie la frontierã;
k) organizeazã şi asigurã funcţionarea sistemului informatic veterinar naţional şi conectarea acestuia la sistemul informatic veterinar al Uniunii Europene;
l) elaboreazã regulamentele de organizare şi funcţionare ale serviciilor veterinare de stat şi stabileşte atribuţiile şi responsabilitãţile acestora;
m) organizeazã şi controleazã activitãţile veterinare publice efectuate de medicii veterinari de liberã practicã împuterniciţi şi controleazã activitatea formaţiunilor de asistenţã veterinarã ce pot funcţiona în cadrul regiilor autonome, societãţilor naţionale, societãţilor comerciale, asociaţiilor sau societãţilor agricole ori al altor asemenea structuri;
n) stabileşte cerinţele veterinare;
o) elaboreazã programele naţionale în domeniul veterinar, aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
ART. 11
Drepturile şi competenţele autoritãţii veterinare sunt urmãtoarele:
a) are acces liber, pentru a-şi exercita competenţele specifice, în obiectivele prevãzute la art. 18 alin. (1), precum şi în alte locuri ce sunt supuse supravegherii şi controlului veterinar;
b) solicitã prezentarea şi verificarea oricãror documente, date şi informaţii relevante, referitoare la obiectivele prevãzute la art. 18 alin. (1);
c) dispune mãsuri de protecţie şi restricţie privind animalele vii, materialul germinativ de origine animalã, produsele şi subprodusele supuse supravegherii şi controlului veterinar din obiectivele prevãzute la art. 18 alin. (1);
d) suspendã sau interzice funcţionarea obiectivelor prevãzute la art. 18 alin. (1);
e) impune mãsuri de restricţie privind mişcarea şi certificarea veterinarã pentru animale vii, material germinativ de origine animalã, produse şi subproduse supuse supravegherii şi controlului veterinar ce se aflã în obiectivele prevãzute la art. 18 alin. (1);
f) limiteazã sau interzice comerţul, importul, producerea sau punerea pe piaţã, exportul şi tranzitul de animale vii, material germinativ de origine animalã, produse şi subproduse supuse supravegherii şi controlului veterinar;
g) recolteazã probe destinate examenelor de laborator, pentru elucidarea unor factori de risc privind sãnãtatea animalelor, sãnãtatea publicã, protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor;
h) verificã dacã personalul angajat al obiectivelor prevãzute la art. 18 alin. (1) respectã cerinţele veterinare privind sãnãtatea animalelor, sãnãtatea publicã, protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor;
i) inspecteazã şi controleazã conformitatea cu cerinţele veterinare pentru obiectivele prevãzute la art. 18 alin. (1);
j) dispune punerea sub sechestru veterinar sau uciderea animalelor ori punerea sub sechestru veterinar, confiscarea şi distrugerea produselor şi subproduselor supuse supravegherii şi controlului veterinar;
k) aplicã sancţiuni contravenţionale în cazul sãvârşirii unor fapte care constituie contravenţii la legislaţia veterinarã;
l) solicitã organelor administraţiei publice centrale şi locale aplicarea mãsurilor legale în caz de necesitate sau de risc iminent pentru sãnãtatea animalelor, sãnãtatea publicã, protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor.
ART. 12
În vederea realizãrii activitãţilor veterinare publice, în limitele de competenţã ale serviciilor veterinare de stat, autoritatea veterinarã centralã colaboreazã cu autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, cu asociaţiile şi patronatele din domeniul agricol şi industria farmaceuticã, cu reprezentanţii societãţii civile şi cu organizaţiile internaţionale din domeniul veterinar.

CAP. IV
Obligaţiile medicilor veterinari

ART. 13
În exercitarea profesiunii medicii veterinari au urmãtoarele obligaţii:
a) sã anunţe fãrã întârziere autoritatea veterinarã despre orice suspiciune privind apariţia unei boli supuse notificãrii obligatorii, conform legii, precum şi a oricãrui risc privind sãnãtatea animalelor, sãnãtatea publicã, bunãstarea şi protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor;
b) sã ia mãsurile de urgenţã prevãzute de lege, pentru a preveni şi a opri difuzarea unor boli transmisibile ale animalelor sau a oricãrui risc de naturã a afecta sãnãtatea animalelor şi sãnãtatea publicã, protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor;
c) sã participe, la solicitarea autoritãţii veterinare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau, dupã caz, a autoritãţii veterinare centrale, la acţiuni de eradicare a unor boli transmisibile ale animalelor sau la cele de control în cazul izbucnirii unor boli transmisibile emergente pentru România;
d) sã dispunã respectarea perioadelor de aşteptare şi întrerupere, referitoare la eliminarea sau prezenţa de reziduuri la animale vii, în produse ori subproduse de origine animalã destinate consumului uman;
e) sã înregistreze şi sã pãstreze, pentru o perioadã stabilitã de autoritatea veterinarã centralã, un registru cu activitatea desfãşuratã şi evidenţa modului de prescriere, distribuire şi utilizare a produselor medicinale veterinare, a aditivilor furajeri şi a furajelor medicamentate;
f) sã pãstreze confidenţialitatea asupra oricãror fapte, informaţii sau documente de care iau cunoştinţã în exercitarea activitãţilor, pentru care existã drepturi de autor, protecţie de confidenţialitate comercialã sau dacã utilizarea acestor date este licenţiatã.
ART. 14
(1) Medicii veterinari oficiali au urmãtoarele obligaţii principale:
a) dispun aplicarea prevederilor legislaţiei veterinare, controleazã respectarea acestora şi efectueazã activitãţile veterinare publice ce intrã în responsabilitatea lor;
b) dispun mãsurile necesare şi supravegheazã aplicarea acestora de cãtre persoanele fizice şi juridice, pentru apãrarea şi îmbunãtãţirea sãnãtãţii animalelor, protecţia sãnãtãţii publice, protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor;
c) dispun fãrã întârziere mãsurile necesare, pânã la clarificarea oricãrei suspiciuni referitoare la apariţia unei boli sau a unui element de risc în relaţie cu sãnãtatea animalelor, sãnãtatea publicã, protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor;
d) dispun mãsurile necesare pentru precizarea cauzelor îmbolnãvirilor şi controleazã aplicarea mãsurilor specifice în vederea controlului şi eradicãrii bolilor transmisibile ale animalelor şi zoonozelor;
e) participã la evaluarea costurilor de compensare, în cazul tãierii sau uciderii de animale vii, a celor de ecarisare şi procesare a deşeurilor animaliere, de dezinfecţie, deratizare şi dezinsecţie, de confiscare sau distrugere de material germinativ de origine animalã ori de produse şi subproduse supuse supravegherii şi controlului veterinar;
f) asigurã controlul produselor şi subproduselor de origine animalã destinate consumului uman, precum şi al celor ce nu sunt destinate acestui scop, al materiilor furajere utilizate în nutriţia animalelor şi al produselor medicinale veterinare, în toate fazele de producere, depozitare, colectare, transport, procesare, intermediere, punere pe piaţã, şi al celor ce fac obiectul importului, exportului, tranzitului şi comerţului;
g) participã la cursuri de instruire în domeniul veterinar.
(2) Mãsurile stabilite de medicii veterinari oficiali în exercitarea atribuţiilor şi responsabilitãţilor lor sunt obligatorii pentru toate persoanele fizice şi juridice care desfãşoarã activitãţi ce intrã sub incidenţa competenţelor serviciilor veterinare.
(3) Drepturile specifice ale medicilor veterinari oficiali sunt conferite de competenţele autoritãţii veterinare, prevãzute la art. 11.
(4) În funcţie de strategia naţionalã în domeniul veterinar, autoritatea veterinarã centralã poate stabili şi alte drepturi şi obligaţii ale medicilor veterinari oficiali.
ART. 15
(1) Medicii veterinari de liberã practicã împuterniciţi au obligaţiile prevãzute la art. 13, precum şi cele ce rezultã din contractele pentru efectuarea unor activitãţi veterinare publice, încheiate cu direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(2) Direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti pot contracta anual cu medicii veterinari organizaţi în condiţiile legii unele activitãţi veterinare publice de interes naţional prevãzute în "Programul acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului", stabilite de Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(3) Activitãţile de asistenţã medical-veterinarã sunt asigurate în exclusivitate de serviciile medicale veterinare particulare.

CAP. V
Obligaţiile şi responsabilitãţile în domeniul veterinar

ART. 16
Persoanele fizice şi juridice prevãzute la art. 2 au urmãtoarele obligaţii:
a) sã anunţe autoritãţii veterinare judeţene sau a municipiului Bucureşti începerea ori sistarea activitãţilor supuse supravegherii şi controlului veterinar;
b) sã asigure sprijinul necesar autoritãţilor veterinare pentru realizarea atribuţiilor şi responsabilitãţilor acestora;
c) sã permitã accesul liber, permanent şi nerestricţionat al autoritãţilor veterinare pentru efectuarea inspecţiilor, controalelor, verificãrilor sau examinãrilor în obiectivele prevãzute la art. 18 alin. (1);
d) sã ofere autoritãţilor veterinare asistenţa necesarã în timpul controalelor, inspecţiilor, verificãrilor şi examinãrilor pe care le întreprind pentru realizarea obiectivelor, atribuţiilor şi responsabilitãţilor acestora;
e) sã anunţe fãrã întârziere autoritãţile veterinare locale şi administraţia publicã localã despre apariţia oricãrei suspiciuni sau îmbolnãviri a animalelor, iar pânã la sosirea medicului veterinar sã izoleze animalele bolnave, moarte, ucise ori tãiate, fiind interzisã folosirea sau comercializarea cãrnii şi a altor produse şi subproduse provenite de la aceste animale, fãrã aprobarea autoritãţii veterinare locale;
f) sã anunţe autoritãţile veterinare locale, în termenul stabilit de prevederile legale specifice, despre intrarea/ieşirea de animale din/în localitãţi, înstrãinarea şi dobândirea de animale, dispariţia, moartea, tãierea de animale, precum şi orice alte evenimente privind mişcarea animalelor;
g) sã sprijine autoritãţile veterinare în efectuarea acţiunilor veterinare de interes public;
h) sã prezinte animalele pentru efectuarea acţiunilor veterinare de interes public, la locul, data şi ora stabilite de medicul veterinar oficial sau de medicul veterinar de liberã practicã împuternicit;
i) sã respecte mãsurile stabilite de autoritatea veterinarã;
j) sã anunţe autoritatea veterinarã localã şi sã solicite certificatul de sãnãtate animalã şi de transport ori alte documente necesare în vederea mişcãrii sau transportului de animale vii, material germinativ de origine animalã, produse şi subproduse supuse supravegherii şi controlului veterinar;
k) sã trimitã autoritãţii veterinare, la solicitarea acesteia, copii ale documentelor şi certificatelor ce însoţesc animalele vii, materialul germinativ de origine animalã, produsele şi subprodusele supuse supravegherii şi controlului veterinar;
l) sã respecte interdicţiile şi restricţiile stabilite de autoritatea veterinarã privind activitãţile prevãzute la art. 2;
m) sã punã pe piaţã, sã importe, sã exporte şi sã comercializeze numai animale vii, material germinativ de origine animalã, produse şi subproduse provenite de la animale, pentru care, dacã au fost tratate cu produse medicinale veterinare, s-au respectat perioadele de aşteptare sau de întrerupere;
n) sã respecte mãsurile de interdicţie şi restricţie pentru produse medicinale veterinare şi pentru produse şi materii utilizate în nutriţia animalelor, pentru unele substanţe interzise sau neautorizate a fi administrate animalelor ori a fi folosite în relaţie cu produsele de origine animalã;
o) sã punã la dispoziţie autoritãţilor veterinare animalele vii sau materialul germinativ de origine animalã, produsele şi subprodusele de origine animalã, produsele medicinale veterinare, deşeurile, subprodusele de origine animalã care nu sunt destinate consumului uman sau agenţii patogeni de origine animalã, produsele şi materiile utilizate în nutriţia animalelor ori alte materii şi produse ce pot influenţa starea de sãnãtate a animalelor, în vederea examinãrii şi testãrii acestora, pentru depistarea unor substanţe interzise sau neautorizate a fi utilizate în scopuri veterinare;
p) sã respecte mãsurile de interzicere sau restricţionare privind punerea în piaţã, importul, exportul, tranzitul şi comerţul cu produse şi subproduse ce nu sunt destinate consumului uman sau sunt improprii consumului uman ori pentru nutriţia animalelor, precum şi dispoziţiile autoritãţii veterinare de distrugere a produselor şi subproduselor ce nu sunt destinate consumului uman sau sunt improprii consumului uman ori pentru nutriţia animalelor, ce pot constitui un risc potenţial pentru sãnãtatea animalelor, sãnãtatea publicã, protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor;
q) sã aplice normele veterinare privind cerinţele de zooigienã, de adãpostire, îngrijire, de reproducţie şi utilizare raţionalã a animalelor, precum şi mãsurile suplimentare stabilite de autoritãţile veterinare în aceste domenii;
r) sã aplice mãsurile veterinare pentru prevenirea bolilor animalelor, precum şi pentru controlul şi eradicarea sau prevenirea difuzãrii acestora în teritoriu;
s) sã întreţinã în bunã stare de funcţionare şi igienã, cu respectarea strictã a regulilor veterinare, obiectivele prevãzute la art. 18 alin. (1), mijloacele pentru transportul animalelor vii, materialului germinativ de origine animalã, produselor şi subproduselor supuse supravegherii şi controlului veterinar;
ş) sã pãstreze, în limitele de timp stabilite de autoritatea veterinarã, certificatele şi documentele ce atestã sau certificã starea de sãnãtate a animalelor vii, a materialului germinativ de origine animalã sau a produselor şi subproduselor supuse supravegherii şi controlului veterinar;
t) sã respecte mãsurile de suspendare sau retragere de pe piaţã a produselor medicinale veterinare, stabilite de autoritatea veterinarã, şi sã punã la dispoziţie acesteia documentele şi produsele respective, pentru examinarea acestora, inclusiv prin prelevare de probe pentru examene de laborator;
ţ) sã se conformeze cerinţelor veterinare stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
ART. 17
Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale au obligaţia sã colaboreze şi sã sprijine medicii veterinari oficiali şi medicii veterinari de liberã practicã împuterniciţi în exercitarea competenţelor specifice domeniului veterinar.

CAP. VI
Autorizarea, omologarea şi acreditarea în domeniul veterinar

ART. 18
(1) Funcţionarea exploataţiilor de animale, a fermelor de carantinã, a celor cu animale de vânat, parcurilor, rezervaţiilor naţionale şi grãdinilor zoologice, pãşunilor şi taberelor de varã, aglomerãrilor temporare de animale, staţiilor de incubaţie a ouãlor, precum şi a unitãţilor care produc, depoziteazã, colecteazã, transportã, proceseazã, intermediazã, pun pe piaţã, importã, exportã sau comercializeazã animale vii, material germinativ de origine animalã, produse şi subproduse de origine animalã destinate consumului uman, produse medicinale veterinare, deşeuri, subproduse de origine animalã care nu sunt destinate consumului uman sau agenţi patogeni de origine animalã, produse şi materii utilizate în nutriţia animalelor ori alte materii şi produse ce pot influenţa starea de sãnãtate a animalelor este permisã numai dacã sunt autorizate de cãtre autoritãţile veterinare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ori, dupã caz, de cãtre autoritatea veterinarã centralã şi au asigurate supravegherea şi controlul veterinar, în condiţiile legii.
(2) Autoritãţile veterinare autorizeazã unitãţile prevãzute la alin. (1) numai dacã acestea îndeplinesc cerinţele prevãzute de legislaţia veterinarã în vigoare.
(3) Autoritatea veterinarã centralã autorizeazã, în condiţiile legii, unitãţile prevãzute la alin. (1) care efectueazã activitãţi de export.
(4) Autoritatea veterinarã participã în comisiile de omologare şi acreditare pentru domeniul veterinar, în condiţiile legii.
(5) Pentru eliberarea autorizaţiilor, avizelor şi certificatelor veterinare se stabilesc taxele prevãzute în anexele nr. 3, 4 şi 5, care se plãtesc anticipat, se constituie ca venit la bugetul de stat şi se actualizeazã periodic, în funcţie de rata inflaţiei, prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor împreunã cu Ministerul Finanţelor Publice.
(6) Autoritatea veterinarã centralã va elabora norme veterinare privind cerinţele specifice pe care trebuie sã le îndeplineascã obiectivele prevãzute la alin. (1) în vederea autorizãrii pentru activitãţile supuse autorizãrii veterinare, care se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
ART. 19
(1) Funcţionarea unitãţilor de tãiere a animalelor, de colectare, prelucrare, procesare, depozitare, transport şi valorificare a produselor şi subproduselor de origine animalã, stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, este permisã numai dacã sunt autorizate şi au asiguratã asistenţa tehnicã veterinarã de stat, în condiţiile legislaţiei veterinare.
(2) Asistenţa tehnicã veterinarã prevãzutã la alin. (1) se asigurã de personalul veterinar angajat, în condiţiile legii, pe perioadã determinatã, de cãtre direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în baza tarifelor stabilite conform art. 48 alin. (6).

CAP. VII
Cerinţe veterinare şi controale de sãnãtate pentru animale vii şi material germinativ de origine animalã

ART. 20
(1) În vederea certificãrii mişcãrii animalelor şi a aplicãrii conceptului de zonare şi regionalizare, autoritatea veterinarã judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, defineşte sau calificã statusul de sãnãtate a animalelor aflate în obiectivele prevãzute la art. 18 alin. (1) şi a zonelor sau regiunilor epidemiologice din România, în raport cu bolile specifice ale animalelor, stabilite de autoritatea veterinarã centralã, în baza "Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului", în condiţiile prevãzute de legislaţia veterinarã în vigoare.
(2) Institutul veterinar de profil întocmeşte şi monitorizeazã situaţia actualizatã a statusului de sãnãtate a animalelor aflate în obiectivele prevãzute la art. 18 alin. (1), precum şi a zonelor şi regiunilor epidemiologice stabilite ca urmare a calificãrii veterinare, prevãzutã la alin. (1).
ART. 21
(1) Mişcarea internã, importul, tranzitul, exportul şi comerţul cu animale vii şi material germinativ de origine animalã sunt supuse certificãrii veterinare.
(2) Animalele vii şi materialul germinativ de origine animalã, pentru a fi puse pe piaţã, importate, exportate sau pentru a face obiectul tranzitului ori al comerţului, trebuie sã fie însoţite de certificat veterinar şi, dupã caz, de alte documente pentru atestarea îndeplinirii cerinţelor veterinare şi de conformitate.
(3) Cerinţele veterinare, condiţiile, modalitãţile şi competenţele de certificare veterinarã sunt stabilite de autoritatea veterinarã centralã şi se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(4) Autoritatea veterinarã centralã poate modifica şi completa cerinţele, condiţiile, modalitãţile şi competenţele de certificare, în funcţie de strategia serviciilor veterinare.
ART. 22
(1) Autoritatea veterinarã centralã pune în aplicare la nivel naţional un sistem unic de identificare şi înregistrare a animalelor, care sã facã posibilã trasabilitatea animalelor şi a materialului germinativ de origine animalã, în corelaţie directã cu sistemul de etichetare şi marcare utilizat pentru produsele şi subprodusele obţinute de la acestea.
(2) Autoritatea veterinarã centralã este coordonatorul activitãţilor privind identificarea şi înregistrarea animalelor şi proprietarul sistemului informatic pentru identificarea şi înregistrarea animalelor.
ART. 23
(1) Comerţul, importul, mişcarea internã, tranzitul şi exportul de animale vii şi material germinativ de origine animalã se realizeazã în baza cerinţelor veterinare specifice prevãzute în normele veterinare elaborate de autoritatea veterinarã centralã şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(2) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte ţãrile terţe autorizate şi unitãţile pentru export în România de animale vii şi material germinativ de origine animalã.
ART. 24
(1) Materialul germinativ de origine animalã trebuie sã fie produs în unitãţi specializate, autorizate de autoritatea veterinarã.
(2) Unitãţile specializate prevãzute la alin. (1) trebuie sã fie înscrise în lista oficialã elaboratã de autoritatea veterinarã centralã şi sunt supuse inspecţiei şi controalelor veterinare, în vederea conformitãţii cu cerinţele veterinare prevãzute de legislaţia veterinarã.
(3) Prelevarea, prelucrarea şi depozitarea materialului germinativ de origine animalã se efectueazã de echipe specializate, autorizate de autoritatea veterinarã centralã.

CAP. VIII
Mãsuri de protecţie şi de control al bolilor transmisibile ale animalelor

ART. 25
(1) În cadrul comerţului, tranzitului sau importului de animale vii şi material germinativ de origine animalã, produse şi subproduse supuse supravegherii şi controlului veterinar, autoritatea veterinarã centralã poate dispune, în anumite cazuri, luarea unor mãsuri speciale de protecţie împotriva oricãrui risc de naturã sã afecteze sãnãtatea animalelor, sãnãtatea publicã, protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor.
(2) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte cerinţele veterinare pentru anunţarea, declararea, notificarea internã şi internaţionalã a oricãrei suspiciuni de boalã sau îmbolnãvire.
(3) Sunt exceptate de la obligaţia anunţãrii şi notificãrii cazurile de îmbolnãvire provocate în scopul producerii de biopreparate sau pentru efectuarea de cercetãri ştiinţifice ori testãri ale unor produse medicinale veterinare.
ART. 26
(1) Depistarea bolilor transmisibile ale animalelor este realizatã prin efectuarea acţiunilor de supraveghere veterinarã activã şi pasivã, în vederea cunoaşterii incidenţei şi prevalenţei acestora.
(2) Pentru prevenirea difuzãrii bolilor transmisibile prin mişcarea animalelor vii, materialului germinativ de origine animalã, produselor şi subproduselor supuse supravegherii şi controlului veterinar, autoritatea veterinarã centralã elaboreazã norme veterinare care se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(3) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte şi actualizeazã lista bolilor transmisibile ale animalelor, ce sunt supuse declarãrii şi notificãrii oficiale, precum şi a celor supuse carantinei de necesitate, diferenţiate în raport cu gravitatea bolii, gradul de difuzibilitate, particularitãţile modului şi ale cãilor de transmitere a acesteia, precum şi cu implicaţiile economico-sociale.
(4) Pentru sprijinirea acţiunilor de luptã împotriva bolilor transmisibile ale animalelor, prin hotãrâre a consiliului local sau judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, se constituie comandamente antiepizootice formate din conducãtori ai unitãţilor de pe teritoriul respectiv şi alte persoane cãrora le revin sarcini în aplicarea mãsurilor de control stabilite de autoritatea veterinarã centralã cu privire la combaterea bolilor.
(5) Dacã epizootia prezintã un pericol deosebit pentru economia naţionalã, prin hotãrâre a Guvernului se constituie comandamentul antiepizootic central, alcãtuit din conducãtori ai ministerelor şi ai altor organe ale administraţiei publice centrale, care stabileşte mãsurile ce se impun în toate sectoarele social-economice şi rãspunde de aplicarea acestora, în condiţiile legii.
(6) În cazul mãsurilor ce se întreprind pentru lichidarea rapidã a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, ce implicã tãierea sau uciderea unor animale, se acordã despãgubiri proprietarilor pentru animalele tãiate, ucise sau altfel afectate, în condiţii care se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(7) Plata despãgubirilor prevãzute la alin. (6) se asigurã de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, la valoarea de înlocuire la preţul pieţei a animalelor tãiate, ucise sau altfel afectate, dupã caz, la suma pierderii suferite de proprietar, la data când a avut loc acţiunea de lichidare a focarului de boalã, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(8) Sursele financiare pentru alte mãsuri ce se impun pentru prevenirea şi combaterea epizootiilor şi apãrarea sãnãtãţii animalelor, în cazul acţiunilor de importanţã deosebitã, se asigurã de la bugetul de stat prin bugetul Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(9) Autoritatea veterinarã centralã va elabora şi va pune în aplicare strategii naţionale de control al bolilor transmisibile la animale, bazate pe principii şi criterii similare cu cele utilizate de statele membre.
(10) Autoritatea veterinarã centralã elaboreazã şi pune în aplicare planuri naţionale de necesitate şi alertã pentru controlul unor boli transmisibile ale animalelor.
(11) Lista bolilor pentru care se elaboreazã programe naţionale de necesitate şi alertã se stabileşte de autoritatea veterinarã centralã.
ART. 27
(1) Autoritatea veterinarã centralã elaboreazã, pentru bolile transmisibile ale animalelor, deja existente pe teritoriul României, programe naţionale de eradicare şi controleazã aplicarea corectã şi în termenele stabilite a acestora.
(2) Autoritatea veterinarã centralã întocmeşte documentaţia necesarã pentru obţinerea statusului de ţarã sau zonã liberã ori oficial liberã de aceste boli şi dispune aplicarea mãsurilor pentru menţinerea acestui status.
(3) Autoritatea veterinarã centralã realizeazã zonarea şi regionalizarea teritoriului României în relaţie cu bolile prevãzute la alin. (1).
ART. 28
Consiliile locale sau judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, asigurã strângerea şi distrugerea cadavrelor de animale care nu pot fi ridicate de unitãţile de ecarisaj, organizeazã acţiuni de strângere a câinilor fãrã stãpân şi asigurã aplicarea în acest scop a tehnicilor admise de normele veterinare internaţionale şi amenajeazã şi întreţin locurile de depozitare a resturilor menajere, potrivit normelor veterinare.

CAP. IX
Cerinţe veterinare privind produsele şi subprodusele de origine animalã destinate consumului uman

ART. 29
(1) Comerţul, importul, producerea, punerea pe piaţã, tranzitul şi exportul de produse şi subproduse de origine animalã destinate consumului uman se realizeazã în baza cerinţelor veterinare specifice prevãzute de normele veterinare elaborate de autoritatea veterinarã centralã şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(2) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, tipurile de produse şi subproduse de origine animalã destinate consumului uman, ce nu pot fi produse, puse pe piaţã şi care nu pot face obiectul importului, exportului sau tranzitului.
ART. 30
Produsele şi subprodusele de origine animalã destinate consumului uman sau utilizate în alte scopuri pot fi puse pe piaţã, importate sau exportate numai dacã au fost supuse inspecţiilor şi controalelor veterinare în conformitate cu prevederile legislaţiei veterinare şi dacã au fost obţinute de la animale care:
a) nu au fãcut obiectul unor restricţii din motive veterinare; sau
b) au fãcut obiectul unor restricţii din motive veterinare, dar care:
- au fost marcate cu o marcã specialã în acest sens;
- au fost tratate şi procesate printr-o metodã adecvatã pentru inactivarea sau distrugerea agentului cauzal.
ART. 31
(1) Mişcarea internã, importul, tranzitul, exportul şi comerţul cu produse şi subproduse de origine animalã destinate consumului uman sunt supuse certificãrii veterinare.
(2) Cerinţele veterinare, condiţiile şi modalitãţile realizãrii certificãrii veterinare, precum şi stabilirea competenţelor de certificare pentru operaţiunile prevãzute la alin. (1) se stabilesc de autoritatea veterinarã centralã prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.

CAP. X
Cerinţe veterinare privind deşeurile animaliere, subprodusele de origine animalã ce nu sunt destinate consumului uman, agenţii patogeni de origine animalã şi produsele selectate de origine vegetalã

ART. 32
Comerţul, importul, mişcarea internã, tranzitul şi exportul deşeurilor animaliere, subproduselor de origine animalã ce nu sunt destinate consumului uman, agenţilor patogeni de origine animalã şi produselor selectate de origine vegetalã se realizeazã în baza cerinţelor veterinare specifice prevãzute de normele veterinare elaborate de autoritatea veterinarã centralã şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
ART. 33
Schimbul de agenţi patogeni şi de material patologic de origine animalã se realizeazã numai între unitãţi de învãţãmânt superior medical, institute veterinare, laboratoare veterinare, unitãţi şi instituţii de cercetare, unitãţi ce produc preparate imunologice, kituri şi reagenţi de diagnostic, ce sunt autorizate de autoritatea veterinarã centralã pentru a desfãşura astfel de activitãţi, în baza cerinţelor veterinare specifice prevãzute de normele veterinare elaborate de autoritatea veterinarã centralã şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
ART. 34
Deşeurile animaliere şi subprodusele de origine animalã ce nu sunt destinate consumului uman sunt supuse inspecţiei şi controalelor veterinare la locurile de producere, colectare, depozitare, sortare, precum şi în unitãţile de procesare a acestora, în scopul prevenirii şi rãspândirii de boli la animale şi oameni şi respectãrii condiţiilor igienice de procesare a acestora, în baza cerinţelor veterinare specifice prevãzute de normele veterinare elaborate de autoritatea veterinarã centralã şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
ART. 35
Mişcarea internã, importul, tranzitul, exportul şi comerţul cu deşeuri animaliere, subproduse de origine animalã ce nu sunt destinate consumului uman, agenţi patogeni de origine animalã şi produse selectate de origine vegetalã se realizeazã în baza cerinţelor veterinare specifice prevãzute de normele veterinare elaborate de autoritatea veterinarã centralã şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.

CAP. XI
Cerinţe veterinare comune pentru protecţia sãnãtãţii publice

ART. 36
Autoritatea veterinarã centralã stabileşte cerinţele veterinare pentru producerea, comercializarea, deţinerea şi utilizarea substanţelor tireostatice, hormonale, beta agoniste ori a altor substanţe similare, pentru administrare la animale producãtoare de hranã.
ART. 37
(1) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte cerinţele veterinare specifice, prevãzute de normele veterinare aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru supravegherea şi monitorizarea unor substanţe şi a reziduurilor la animale vii, produse şi subproduse de origine animalã destinate consumului uman.
(2) Autoritatea veterinarã centralã elaboreazã şi pune în aplicare, prin institutul veterinar de profil, "Programul naţional de supraveghere şi monitorizare a unor substanţe şi a reziduurilor la animale vii, produse şi subproduse de origine animalã" şi controleazã respectarea cerinţelor veterinare specifice.
(3) Autoritatea veterinarã centralã transmite organismelor internaţionale informaţiile şi datele din domeniul veterinar, conform obligaţiilor asumate.
ART. 38
(1) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte şi pune în aplicare, prin autoritãţile veterinare, cerinţele veterinare pentru supravegherea, prevenirea şi controlul zoonozelor.
(2) Autoritatea veterinarã are responsabilitatea supravegherii, prevenirii şi controlului zoonozelor în relaţie cu sãnãtatea animalelor şi a produselor şi subproduselor de origine animalã supuse supravegherii şi controlului veterinar.
ART. 39
(1) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte şi pune în aplicare, prin autoritãţile veterinare, cerinţele veterinare pentru producerea, testarea, autorizarea, prescrierea, utilizarea, importul, comerţul, tranzitul şi exportul de furaje medicamentate, aditivi furajeri şi hranã concentratã pentru animale de companie.
(2) Autoritatea veterinarã centralã elaboreazã şi actualizeazã lista sortimentelor de produse ce constituie furaje medicamentate sau hranã concentratã pentru animale de companie, a aditivilor furajeri şi lista unitãţilor şi întreprinderilor autorizate sã producã furaje medicamentate, aditivi furajeri şi hranã concentratã pentru animale de companie.

CAP. XII
Cerinţe veterinare privind inspecţiile şi controalele veterinare

ART. 40
(1) Importul, exportul şi tranzitul de animale vii, material germinativ de origine animalã, produse şi subproduse supuse supravegherii şi controlului veterinar se efectueazã numai prin posturile de inspecţie la frontierã (PIF) organizate în punctele de trecere a frontierei României.
(2) Autoritatea veterinarã centralã elaboreazã cerinţele veterinare pentru organizarea şi funcţionarea posturilor de inspecţie la frontierã, precum şi procedurile de efectuare a acestor inspecţii şi controale, aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(3) Administratorii punctelor de control la trecerea frontierei de stat a României au obligaţia sã ia mãsuri pentru asigurarea condiţiilor corespunzãtoare de desfãşurare a activitãţii veterinare, precum şi a bazei materiale şi a forţei de muncã necesare pentru efectuarea dezinfecţiei, dezinsecţiei şi deratizãrii în aceste locuri, precum şi pentru distrugerea cadavrelor de animale, a produselor improprii consumului uman, a unor deşeuri sau subproduse de origine animalã ce nu sunt destinate consumului uman.
(4) Activitatea de dezinfecţie a mijloacelor de transport rutiere de la punctele de trecere a frontierei este asiguratã de autoritatea veterinarã judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, conform normelor veterinare elaborate de autoritatea veterinarã centralã şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(5) Dacã la punctele de inspecţie şi controale veterinare de frontierã se depisteazã boli transmisibile ale animalelor sau existã suspiciunea acestora ori un risc de altã naturã ce poate pune în pericol sãnãtatea animalelor, sãnãtatea publicã, protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor, întregul lot de animale se va returna cãtre ţara de origine, iar dacã aceastã mãsurã nu este posibilã, autoritatea veterinarã centralã poate dispune tãierea imediatã şi valorificarea în condiţii speciale sau uciderea întregului lot de animale, precum şi distrugerea obiectelor şi materialelor aferente.
(6) În situaţiile prevãzute la alin. (5) autoritatea veterinarã centralã trebuie sã notifice mãsurile dispuse autoritãţii veterinare centrale a ţãrii exportatoare.
(7) Când prin convenţiile sau acordurile veterinare încheiate de România cu alte state s-a stabilit altfel, se va proceda potrivit prevederilor acestora.
ART. 41
(1) Animalele vii, materialul germinativ de origine animalã, produsele şi subprodusele supuse supravegherii şi controlului veterinar, care provin din statele membre sau din ţãri terţe, fac obiectul inspecţiei şi controalelor veterinare la frontierã, efectuate de autoritãţile veterinare în baza cerinţelor veterinare specifice prevãzute de normele veterinare elaborate de autoritatea veterinarã centralã şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(2) Animalele provenite din import se supun în mod obligatoriu carantinei profilactice, în locuri izolate şi special amenajate, autorizate de autoritãţile veterinare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, care permit introducerea animalelor în aceste locuri numai dupã verificarea îndeplinirii cerinţelor veterinare specifice.
ART. 42
(1) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte şi pune în aplicare prin autoritãţile veterinare cerinţele veterinare privind inspecţia şi controalele veterinare ce trebuie sã se efectueze pentru animalele vii, materialul germinativ de origine animalã, produsele şi subprodusele supuse supravegherii şi controlului veterinar şi controleazã conformitatea cu aceste cerinţe.
(2) Responsabilitatea respectãrii condiţiilor de igienã privind producerea, transportul, punerea pe piaţã şi comercializarea animalelor vii, materialului germinativ de origine animalã, produselor şi subproduselor supuse supravegherii şi controlului veterinar aparţine unitãţilor prevãzute la art. 18 alin. (1).
(3) Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor controleazã respectarea condiţiilor de igienã prevãzute la alin. (2).
(4) Autoritatea veterinarã centralã elaboreazã şi pune în aplicare programul naţional de inspecţie şi controale veterinare, stabilind responsabilitãţile autoritãţii veterinare centrale şi ale direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
ART. 43
În vederea importului din ţãri terţe al produselor prevãzute la art. 18 alin. (1), întocmirii listelor oficiale cu ţãrile, unitãţile sau întreprinderile autorizate pentru export în România, reprezentanţi ai autoritãţii veterinare centrale pot efectua evaluãri veterinare în ţãrile şi la obiectivele menţionate, privind respectarea cerinţelor veterinare şi conformitatea acestor obiective cu prevederile legislaţiei veterinare româneşti ce reglementeazã importul din ţãri terţe.

CAP. XIII
Cerinţe veterinare privind protecţia şi bunãstarea animalelor

ART. 44
(1) Proprietarii, deţinãtorii sau îngrijitorii de animale au obligaţia sã respecte şi sã aplice prevederile legislaţiei veterinare sau alte prevederi privind adãpostirea şi îngrijirea animalelor din exploataţii, grãdini, parcuri şi rezervaţii zoologice ori din aglomerãrile temporare de animale sau pe perioada pãşunatului, în scopul respectãrii cerinţelor fiziologice şi de comportament ale acestora, potrivit legislaţiei în domeniul protecţiei şi bunãstãrii animalelor.
(2) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, cerinţele veterinare pentru protecţia animalelor de fermã, a animalelor în timpul transportului, în timpul tãierii sau uciderii, a animalelor utilizate în scopuri de cercetare, de experimentare sau diagnostic, a animalelor din parcurile, grãdinile, rezervaţiile zoologice, a animalelor sãlbatice, a animalelor de companie sau de serviciu, a animalelor de competiţie, a animalelor din aglomerãri temporare de animale, a animalelor din speciile pe cale de dispariţie şi controleazã conformitatea cu aceste cerinţe.
(3) Autoritatea veterinarã centralã, în colaborare cu organizaţiile neguvernamentale pentru protecţia animalelor, va lua mãsurile necesare pentru respectarea cerinţelor veterinare prevãzute la alin. (2).
ART. 45
(1) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, cerinţele veterinare pentru producerea, testarea, autorizarea, depozitarea, transportul, comercializarea, utilizarea, importul, tranzitul, exportul şi comerţul cu furaje, materii furajere, premixuri, zooforturi, aditivi furajeri, furaje complete, furaje suplimentare, furaje combinate, alte materii şi produse utilizate în furajarea şi nutriţia animalelor.
(2) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte lista diferitelor categorii de furaje şi materii furajere, premixuri, aditivi furajeri, furaje complete, furaje suplimentare, furaje combinate şi a altor materii şi produse utilizate în furajarea sau nutriţia animalelor în România.
ART. 46
(1) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, cerinţele veterinare pentru producerea, testarea, autorizarea, depozitarea, transportul, comercializarea, utilizarea, importul, tranzitul, exportul şi comerţul cu produse medicinale veterinare.
(2) Autoritatea veterinarã centralã elaboreazã şi actualizeazã, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, lista unitãţilor care fabricã produse medicinale veterinare, precum şi lista fabricanţilor şi distribuitorilor autorizaţi sã aibã în posesie substanţe active cu proprietãţi anabolice, antiinfecţioase, antiparazitare, antiinflamatorii, hormonale sau psihotrope care pot fi folosite la fabricarea produselor medicinale veterinare.
(3) Autoritatea veterinarã centralã stabileşte şi actualizeazã, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, lista produselor medicinale veterinare autorizate, a perioadelor de aşteptare şi întrerupere, precum şi a interdicţiilor privind utilizarea unora dintre aceste produse.
(4) Autoritatea veterinarã centralã elaboreazã şi pune în aplicare un program de farmacovigilenţã.
ART. 47
Împreunã cu autoritatea naţionalã responsabilã pentru activitãţile de ameliorare şi selecţie a animalelor şi cu organizaţiile şi asociaţiile crescãtorilor de animale, autoritatea veterinarã centralã stabileşte cerinţele veterinare privind animalele şi activitatea de reproducţie.

CAP. XIV
Finanţarea şi cheltuielile serviciilor şi activitãţilor veterinare de stat

ART. 48
(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi ale unitãţilor din subordinea sa, prevãzute la anexa nr. 2, se asigurã din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului.
(2) Din bugetul Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor se asigurã finanţarea cheltuielilor, pe bazã de programe ce se aprobã ca anexe la bugetul acesteia, pentru:
a) efectuarea acţiunilor cuprinse în Programul acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului;
b) acţiunile cuprinse în programele naţionale de necesitate şi alertã;
c) acţiunile cuprinse în programele naţionale de eradicare a unor boli transmisibile ale animalelor;
d) instituirea, organizarea şi funcţionarea sistemelor informatice veterinare naţionale;
e) acţiunile privind identificarea şi înregistrarea suinelor, ovinelor şi caprinelor, potrivit legii;
f) acţiunile privind identificarea şi înregistrarea bovinelor, potrivit legii;
g) asigurarea instruirii continue a medicilor veterinari oficiali şi a medicilor veterinari de liberã practicã împuterniciţi;
h) acţiunile prevãzute în alte programe naţionale pe care autoritatea veterinarã centralã trebuie sã le punã în aplicare;
(3) Activitãţile prevãzute la alin. (2) lit. g) se realizeazã pe bazã de contract încheiat, în condiţiile legii, cu instituţiile de învãţãmânt sau cu alte instituţii abilitate.
(4) Valoarea operaţiunilor care se realizeazã în exercitarea activitãţii de inspecţie şi control veterinar se vireazã lunar de cãtre unitãţile prevãzute la art. 19 alin. (1) în contul direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti şi constituie, pentru acestea, venituri proprii destinate finanţãrii cheltuielilor curente şi de capital, care se înregistreazã în contabilitate în mod distinct.
(5) Veniturile proprii pentru instituţiile prevãzute la art. 5 lit. b) şi c) se constituie din exercitarea activitãţii de inspecţie şi control veterinar, din tarife de manoperã pentru activitãţi veterinare şi de laborator, din consultanţã şi din alte prestaţii specifice: acţiuni de dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare, examene şi lucrãri de laborator, precum şi din alte activitãţi din domeniul veterinar.
(6) Cuantumul tarifelor pentru veniturile proprii se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(7) Veniturile proprii ale Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor pentru activitãţile proprii se constituie dintr-o cotã din veniturile proprii ale direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, care se vireazã într-un cont distinct deschis de Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(8) Cotele prevãzute la alin. (7) se aprobã anual prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, se utilizeazã pentru finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi, în funcţie de politica veterinarã şi pentru siguranţa alimentelor, pot fi redistribuite la unitãţi subordonate.
ART. 49
(1) Activitatea de inspecţie şi control veterinar de frontierã se face de cãtre Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor prin posturile de inspecţie la frontierã. Veniturile proprii ale Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor se constituie şi din tarifele privind inspecţia şi controlul veterinar pe care exportatorii, importatorii sau, dupã caz, persoana responsabilã, conform convenţiei încheiate, pentru activitãţile de tranzit, import şi export cu animale vii, material germinativ de origine animalã, produse şi subproduse supuse supravegherii şi controlului veterinar au obligaţia sã le achite.
(2) Nivelul tarifelor prevãzute la alin. (1) se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
ART. 50
(1) Cheltuielile implicate de executarea mãsurilor dispuse de autoritatea veterinarã la posturile de inspecţie la frontierã, prevãzute la art. 40 alin. (5), sunt suportate de exportator, importator sau, dupã caz, de persoana responsabilã conform convenţiei încheiate.
(2) Sistemul informatic veterinar naţional cuprinde: sistemul informatic intranet, sistemul informatic pentru înregistrarea animalelor, sistemul informatic pentru notificarea bolilor transmisibile ale animalelor, sistemul informatic rapid de alertã, sistemul informatic pentru monitorizarea mişcãrii animalelor, sistemul informatic privind monitorizarea importului şi tranzitului, sistemul informatic privind supravegherea veterinarã a bolilor transmisibile ale animalelor, precum şi alte sisteme informatice necesare realizãrii atribuţiilor serviciilor veterinare de stat în limitele de competenţã ale acestora.

CAP. XV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 51
(1) Faptele care constituie contravenţii la normele veterinare, precum şi persoanele care pot sã constate contravenţii şi sã aplice sancţiuni se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Sancţiunile contravenţionale se aplicã şi persoanelor juridice.
(3) Dispoziţiile prezentei ordonanţe referitoare la contravenţii se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 52
Pentru aplicarea unitarã a prevederilor prezentei ordonanţe autoritatea veterinarã centralã a României elaboreazã şi aprobã, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, norma veterinarã privind definirea termenilor utilizaţi în domeniul veterinar.
ART. 53
<>Ordonanţa Guvernului nr. 90/2003 privind înfiinţarea Agenţiei Române pentru Siguranţa Alimentelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 600/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 936 din 24 decembrie 2003, se modificã dupã cum urmeazã:
1. Titlul va avea urmãtorul cuprins:
"Ordonanţã privind înfiinţarea Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor"
2. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Finanţarea Agenţiei se asigurã din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului."
3. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
" Art. 2. - Agenţia are drept scop:
a) apãrarea sãnãtãţii animalelor, protecţia animalelor, prevenirea transmiterii de boli de la animale la om, siguranţa alimentelor de origine animalã destinate consumului uman, salubritatea furajelor pentru animale şi protecţia mediului, în raport cu creşterea animalelor, identificarea şi înregistrarea animalelor;
b) realizarea siguranţei alimentelor, de la producerea materiilor prime pânã la distribuirea alimentelor cãtre consumator;"
4. Dupã articolul 3 litera f) se introduc literele g)-m) cu urmãtorul cuprins:
"g) organizeazã serviciile veterinare de stat şi stabileşte organizarea şi necesitãţile de finanţare ale acestora;
h) organizeazã activitãţile veterinare publice pe întreg teritoriul ţãrii, dupã o concepţie unitarã, pentru asigurarea sãnãtãţii animalelor, a sãnãtãţii publice, protecţiei animalelor, protecţiei mediului şi a siguranţei alimentelor;
i) stabileşte atribuţiile şi responsabilitãţile serviciilor veterinare de stat;
j) elaboreazã şi promoveazã, în colaborare cu alte autoritãţi abilitate implicate, cadrul legal în domeniul siguranţei şi calitãţii alimentelor;
k) participã la activitatea de standardizare, gradare şi calificare a produselor alimentare;
l) organizeazã activitatea în domeniul siguranţei şi calitãţii alimentelor, în colaborare cu alte autoritãţi abilitate implicate, conform limitelor de competenţã legale;
m) realizeazã, în colaborare cu alte autoritãţi abilitate implicate, sistemul de analizã, gestionare şi comunicare a riscului în domeniul siguranţei şi calitãţii alimentelor."
5. Alineatul (1) al articolului 4 se abrogã.
6. Alineatul (1) al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Agenţia este condusã de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primuluiministru pe o perioadã de 5 ani."
7. Alineatul (4) al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Preşedintele Agenţiei este ordonator secundar de credite."
8. Dupã articolul 7 se introduce articolul 7^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 7^1. - Secretarul general al Agenţiei este numit prin decizie a primului-ministru. Atribuţiile sale sunt stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor."
9. Dupã articolul 9 se introduce articolul 9^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor poate contracta servicii de consultanţã în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicãrii, relaţiilor publice, organizãrii campaniilor de promovare, educare şi informare referitoare la activitatea specificã, precum şi în domeniul specific de activitate."
ART. 54
În tot cuprinsul <>Ordonanţei Guvernului nr. 90/2003 sintagma "Agenţia Românã pentru Siguranţa Alimentelor" se înlocuieşte cu sintagma "Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor".
ART. 55
<>Ordonanţa Guvernului nr. 83/2003 privind aprobarea posturilor de inspecţie la frontierã organizate în punctele de trecere a frontierei stabilite pentru importul, exportul şi tranzitul tipurilor de mãrfuri supuse controalelor veterinare, precum şi condiţiile de aprobare a posturilor de inspecţie la frontierã responsabile pentru controalele veterinare ale animalelor vii şi produselor provenind din ţãrile terţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 524/2003 , se modificã dupã cum urmeazã:
1. Litera d) a articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"d) administrator - Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor."
2. Alineatul (1) al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Pentru a fi incluse în lista posturilor de inspecţie la frontierã aprobate pentru controlul animalelor vii, al produselor de origine animalã şi al altor produse supuse controalelor veterinare, PIF trebuie sã corespundã condiţiilor generale şi speciale stabilite de autoritatea veterinarã centralã a României prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor."
3. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Închiderea temporarã sau permanentã a PIF sau a unui centru de inspecţie din structura acestuia, precum şi reactualizarea listei punctelor de inspecţie la frontierã în care sunt organizate controale veterinare se fac prin ordin comun al autoritãţilor publice centrale care rãspund de administraţia publicã, agriculturã, alimentaţie, silviculturã, protecţia mediului, transport şi al autoritãţii veterinare centrale."
4. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Tipurile de mãrfuri care sunt supuse controlului veterinar pentru fiecare PIF se vor stabili prin ordin comun al autoritãţilor publice centrale care rãspund de administraţia publicã, agriculturã, alimentaţie, veterinar şi siguranţa alimentelor, silviculturã, protecţia mediului şi transport."
5. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Serviciile veterinare de control de la punctele de trecere a frontierei se organizeazã şi funcţioneazã în cadrul PIF, în structura Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor."
6. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Atribuţiile personalului angajat în PIF se vor stabili prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor."
7. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Coordonarea şi controlul activitãţii tehnice şi administrative a PIF, competenţele şi responsabilitãţile pe linie de comandã sunt stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor."
8. Alineatul (3) al articolului 11 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Dupã realizarea dezbaterilor menţionate, Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Finanţelor Publice, Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor şi Autoritatea Naţionalã a Vãmilor vor elabora norme metodologice pentru implementarea prevederilor prezentei ordonanţe, privind strategia pe termen lung, care se vor aproba prin hotãrâre a Guvernului şi vor cuprinde rãspunderile şi termenele, încadrate în strategia naţionalã privind aderarea la Uniunea Europeanã, pentru cei responsabili cu construirea, echiparea şi asigurarea de personal pentru viitoarele PIF de interes naţional."
9. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor este responsabilã pentru finanţarea proiectãrii şi construirii PIF prevãzute în strategia pe termen lung."
10. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Imobilele necesare constituirii şi funcţionãrii PIF vor fi dobândite în proprietatea publicã a statului în unul dintre modurile prevãzute la <>art. 7 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia şi vor fi date în administrarea Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor."
ART. 56
(1) Structura organizatoricã, funcţionarea şi numãrul de posturi ale Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, ale institutelor veterinare şi ale direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Numãrul de posturi al Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor se asigurã prin preluarea unui numãr de 14 posturi finanţate de la bugetul de stat de la Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, 14 posturi finanţate de la bugetul de stat de la Ministerul Sãnãtãţii şi 35 de posturi finanţate de la bugetul de stat preluate prin reorganizarea Agenţiei Naţionale Sanitare Veterinare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului şi a posturilor finanţate din venituri proprii şi subvenţiile acordate de la bugetul de stat aferente unitãţilor subordonate ce trec din subordinea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului la Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(3) Personalul din cadrul Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi din cadrul direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti este format atât din funcţionari publici, cât şi din personal contractual.
(4) Salarizarea personalului din cadrul Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor se face potrivit prevederilor legale aplicabile personalului salarizat din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, iar salarizarea personalului din direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti se face potrivit prevederilor legale aplicabile personalului din serviciile descentralizate ale ministerelor.
(5) Personalul din cadrul institutelor centrale este format atât din funcţionari publici, cât şi din personal contractual. Salarizarea personalului se face potrivit prevederilor legale aplicabile personalului din unitãţile bugetare.
(6) Încadrarea în noua structurã organizatoricã a personalului se face pe baza unui test de verificare a cunoştinţelor profesionale, în limita posturilor disponibile.
ART. 57
(1) Se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice sã introducã modificãrile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe în structura bugetului de stat, a bugetului Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului şi a bugetului Ministerului Sãnãtãţii pe anul 2004 şi în anexele la acestea, pe baza protocolului de predareprimire încheiat între Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, Ministerul Sãnãtãţii şi Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2) Pânã la încheierea protocolului prevãzut la alin. (1) finanţarea acţiunilor şi a activitãţilor Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unitãţilor prevãzute în anexa nr. 2 se asigurã de Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului.
(3) Pânã la încheierea protocolului prevãzut la alin. (1), de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului se asigurã sursele financiare pentru activitãţile prevãzute în:
a) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 113/2002 privind identificarea şi înregistrarea bovinelor în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 27 septembrie 2002, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 25/2003 ;
b) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 127/2003 privind identificarea şi înregistrarea suinelor, ovinelor şi caprinelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 931 din 23 decembrie 2003;
c) <>Ordonanţa Guvernului nr. 83/2003 privind aprobarea posturilor de inspecţie la frontierã organizate în punctele de trecere a frontierei stabilite pentru importul, exportul şi tranzitul tipurilor de mãrfuri supuse controalelor veterinare, precum şi condiţiile de aprobare a posturilor de inspecţie la frontierã responsabile pentru controalele veterinare ale animalelor vii şi produselor provenind din ţãrile terţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 524/2003 .
ART. 58
Articolul 5 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 113/2002 privind identificarea şi înregistrarea bovinelor în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 27 septembrie 2002, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 25/2003 , se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Atribuirea contractelor de servicii privind aplicarea mãrcilor auriculare se face, cu respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice, de cãtre Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor medicilor veterinari organizaţi în condiţiile legii, pe baza fondurilor alocate cu aceastã destinaţie."
ART. 59
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 127/2003 privind identificarea şi înregistrarea suinelor, ovinelor şi caprinelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 931 din 23 decembrie 2003, se modificã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Atribuirea contractelor de servicii privind aplicarea mãrcilor/crotaliilor auriculare şi înregistrarea suinelor, ovinelor şi caprinelor se face, cu respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice, de cãtre Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor medicilor veterinari organizaţi în condiţiile legii, pe baza fondurilor alocate cu aceastã destinaţie."
2. Alineatul (3) al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Achiziţionarea elementelor prevãzute la alin. (1) lit. a)-d) pentru identificarea suinelor, ovinelor şi caprinelor se face de cãtre Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor prin licitaţie publicã, conform prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 212/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
ART. 60
Toate referirile la "Agenţia Naţionalã Sanitarã Veterinarã" din legislaţia în vigoare se considerã ca fiind fãcute la "Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor".
ART. 61
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta ordonanţã.
ART. 62
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogã <>Legea sanitarã veterinarã nr. 60/1974 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 2 septembrie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:


────────────────
p. Ministrul agriculturii,
pãdurilor, apelor şi mediului,
Petre Daea,
secretar de stat

Ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus

Ministrul delegat pentru administraţia publicã,
Gabriel Oprea

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 29 ianuarie 2004.
Nr. 42.

ANEXA 1

DEFINIREA TERMENILOR

- Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor autoritate de reglementare în domeniul veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului şi în coordonarea directã a primului-ministru;
- activitate veterinarã - activitatea desfãşuratã pe teritoriul României de un medic veterinar în limitele de competenţã ale serviciilor veterinare prevãzute de prezenta ordonanţã;
- activitate veterinarã publicã - activitãţi veterinare strategice, de interes naţional, efectuate în limitele de competenţã ale serviciilor veterinare, pentru aplicarea strategiilor şi politicilor guvernamentale de apãrare şi îmbunãtãţire a statusului de sãnãtate a animalelor, pentru protecţia sãnãtãţii publice, a animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor;
- activitate veterinarã de liberã practicã - activitãţi veterinare, altele decât cele publice, efectuate de medicii veterinari de liberã practicã potrivit legii;
- autoritate veterinarã - autoritatea veterinarã centralã ce are atribuţii în domeniile de competenţã ale serviciilor veterinare sau orice altã autoritate din domeniul veterinar cãreia i s-au delegat aceste puteri şi competenţe;
- autoritate veterinarã centralã - serviciul veterinar central al României, ce are responsabilitatea elaborãrii şi implementãrii strategiilor guvernamentale în domeniul veterinar, a definirii competenţelor şi atribuţiilor serviciilor veterinare, a stabilirii, gestionãrii, realizãrii şi controlului activitãţilor veterinare publice;
- autoritate veterinarã judeţeanã - serviciile publice veterinare descentralizate, subordonate tehnic şi administrativ autoritãţii veterinare centrale, având autoritatea şi responsabilitatea aplicãrii strategiilor guvernamentale în domeniul veterinar pe teritoriul judeţului respectiv, a gestionãrii, realizãrii şi controlului activitãţilor veterinare publice la acest nivel, precum şi alte competenţe delegate de autoritatea veterinarã centralã; este reprezentatã de direcţia veterinarã şi pentru siguranţa alimentelor judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti;
- autoritate veterinarã localã - autoritatea de la nivelul circumscripţiilor veterinare teritoriale, subordonatã tehnic şi administrativ autoritãţii veterinare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, care are responsabilitatea realizãrii, gestionãrii şi notificãrii activitãţilor veterinare publice; este reprezentatã de medicul veterinar oficial;
- medic veterinar oficial - medicul veterinar angajat şi retribuit de stat, desemnat pentru a realiza activitãţile veterinare stabilite de autoritatea veterinarã la care îşi desfãşoarã activitatea;
- medic veterinar de liberã practicã - medicul veterinar care efectueazã activitãţi veterinare de liberã practicã, în condiţiile legii;
- medic veterinar de liberã practicã împuternicit - medicul veterinar de liberã practicã împuternicit de autoritatea veterinarã judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, pe bazã de contract, sã efectueze unele activitãţi veterinare publice, în condiţiile legii;
- state membre - statele membre ale Uniunii Europene;
- ţãri terţe - orice alt stat decât statele cu care România a încheiat acorduri, convenţii sau alte înţelegeri internaţionale privind domeniul veterinar;
- animal - mamifere, pãsãri domestice şi sãlbatice, peşti, albine, viermi de mãtase, batracieni, moluşte, gasteropode, crustacee şi tunicate;
- punerea sub sechestru veterinar - procedura ce constituie o atribuţie a autoritãţilor veterinare şi care constã în interzicerea punerii pe piaţã, comercializãrii şi mişcãrii unor animale vii, produse germinative de origine animalã şi a altor produse supuse supravegherii şi controlului veterinar, precum şi în cazarea sau depozitarea acestora în spaţiile desemnate de autoritatea veterinarã, în vederea stabilirii destinaţiei finale sau distrugerii ori procesãrii adecvate a acestora;
- confiscare - scoaterea din consumul uman, punerea sub restricţii veterinare şi dirijarea pentru prelucrare tehnicã sau, dupã caz, pentru distrugere a produselor şi subproduselor supuse supravegherii şi controlului veterinar, care la controlul veterinar sunt declarate necorespunzãtoare pentru consumul uman;
- distrugere - neutralizarea deşeurilor de origine animalã prin incinerare, coincinerare sau îngropare;
- ucidere - aplicarea unei metode (utilizarea pistolului cu glonţ liber sau a puştii, electrocutarea, expunerea la dioxid de carbon etc.) care sã cauzeze o moarte sigurã, precum şi injectarea unei supradoze de medicament cu proprietãţi anestezice sau a unui produs autorizat pentru eutanasie;
- tãiere - provocarea morţii unui animal prin sângerare, pentru a obţine produse destinate consumului uman.





ANEXA 2

UNITĂŢI
care funcţioneazã în subordinea Agenţiei Veterinare şi
pentru Siguranţa Alimentelor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Denumirea unitãţii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Instituţii publice cu personalitate juridicã:
1. Direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a
municipiului Bucureşti, inclusiv laboratoarele veterinare de stat
2. Institutele veterinare:
a) Institutul de Diagnostic şi Sãnãtate Animalã
b) Institutul de Igienã şi Sãnãtate Publicã Veterinarã
c) Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor
de Uz Veterinar
II. Instituţii publice fãrã personalitate juridicã:
1. Circumscripţiile veterinare zonale
2. Circumscripţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
3. Posturile de inspecţie la frontierã
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





ANEXA 3

TAXE
pentru eliberarea avizului veterinar de import, export, tranzit,
a acordului veterinar pentru import, a certificatului de abilitare şi a
certificatului de înregistrare şi reînregistrare a medicamentelor,
produselor biologice şi a altor produse de uz veterinar
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Lei/U.M./
crt. Specificaţie U.M. produs
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Aviz veterinar de import:
- materii prime furajere, furaje concentrate, bumbac,
premixuri, aditivi furajeri, fãinuri
proteice, medicamente pulvis şi altele tonã 3.000
- animale mici pentru reproducţie, animale mici pentru
mãcelãrie, animale mici pentru concurs, expoziţii,
pãsãri exotice cap 3.000
- animale mijlocii pentru mãcelãrie, animale mijlocii
pentru reproducţie cap 3.000
2. - ouã pentru incubaţie 1.000 bucãţi 10.000
3. - animale mari pentru mãcelãrie, animale mari pentru
concurs, animale mari pentru reproducţie cap 25.000
- pãsãri pentru carne cap 5.000
- pãsãri pentru reproducţie, porumbei pentru concurs,
expoziţii, alte manifestãri cap 5.000
4. - pui de o zi 1.000 cap 10.000
- pui reproducţie şi/sau creştere 1.000 cap
5. - animale de companie (câini, pisici, maimuţe şi
altele) cap 50.000
6. - medicamente, produse biologice, kituri de uz
veterinar, alte produse de uz veterinar, lot 150.000
pânã la 1.000 flacoane
7. - medicamente de uz veterinar, alte produse de uz
veterinar, între 1.000-5.000 flacoane lot 200.000
8. - medicamente de uz veterinar, alte produse de uz
veterinar, peste 5.000 flacoane lot 400.000
9. - familii de albine familie nu se
taxeazã
10. - ouã pentru consum 1.000 buc. 25.000
11. - lapte, lapte condensat 100 litri 25.000
12. - slãninã crudã, grãsimi tehnice tonã 4.000
13. - subproduse comestibile (cap, creier, limbã,
burtã, organe, membrane etc.) tonã 5.000
- unturã, cochilii de melci, organe necomestibile,
coarne, copite, unghii, ongloane, aditivi şi
emulgatori alimentari, clei de oase, enzime pentru
industria alimentarã, adezivi pentru industria
alimentarã, izolat proteic alimentar, gelatinã
alimentarã şi tehnicã
14. - produse lactate proaspete (iaurt, frişcã etc.), lapte
praf, unt, brânzeturi, caşcaval, îngheţatã, inclusiv
praf de îngheţatã, ingredienţi şi arome pentru
îngheţatã, subproduse lactate (zer, cazeinã), cheag,
gogoşi de mãtase, condimente, lânã, piei brute, pene,
pãr tonã 100.000
15. - produse apicole (cearã, polen, venin etc.) kg 15.000
16. - ouã de viermi de mãtase kg 150.000
17. - produse din ouã (praf, maionezã, melanj etc.), miere
de albine, membrane artificiale tonã 150.000
18. - peşte viu, peşte proaspãt, refrigerat, congelat,
produse din peşte, inclusiv icre, pulpe de broascã,
carne melci, stridii, scoici, raci, fructe de mare,
vânat mare, vânat mic (în blanã, în pene) tonã 200.000
- cãzãturã coarne, conserve şi concentrate pentru
hrana animalelor, carne (toate speciile), conserve,
semiconserve, preparate din carne, inclusiv supe şi
sosuri concentrate, piei semiprelucrate, subproduse
de abator pentru industria farmaceuticã tonã 200.000
19. - trofee de vânãtoare şi blãnuri bucatã 600.000
20. - alte produse nenominalizate tonã, kg, hl
sau alte
unitãţi
de mãsurã 50.000
21. - mostre pânã la 100 kg total nu se
taxeazã
- produse de uz veterinar pentru înregistrare
- ajutoare umanitare
- donaţii în cadrul ajutoarelor umanitare de orice fel
22. Certificat de abilitare bucatã 2.500.000
23. Certificat de înregistrare şi reînregistrare
medicamente, produse biologice şi alte produse
de uz veterinar produs 15.000.000
24. Acord veterinar de import bucatã 300.000
25. Aviz veterinar pentru export: nu se
taxeazã
- animale, produse de origine animalã, furaje şi
alte produse supuse controlului veterinar
26. Aviz veterinar de tranzit: nu se
taxeazã
- animale, produse de origine animalã, furaje şi alte
produse supuse controlului veterinar
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTĂ:
Taxa pentru cantitãţile exprimate în fracţiuni faţã de unitatea de mãsurã prevãzutã în prezenta ordonanţã se calculeazã proporţional cu cantitatea avizatã.


ANEXA 4

TAXE
pentru eliberarea avizului veterinar privind amplasarea,
proiectarea şi construirea obiectivelor supuse
controlului veterinar

Taxele pentru eliberarea avizului veterinar privind amplasarea, proiectarea şi construirea de noi obiective supuse controlului veterinar sunt în valoare de 50% din taxa prevãzutã pentru autorizarea veterinarã de funcţionare a acestora.




ANEXA 5

TAXE
pentru eliberarea certificatelor veterinare pentru transportul intern al
animalelor, produselor de origine animalã, furajelor şi altor mãrfuri
supuse controlului veterinar, precum şi a certificatelor de sãnãtate
pentru export animale şi certificatelor veterinare pentru export
produse, subproduse comestibile şi necomestibile de origine animalã
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Taxa
crt. Specificaţie U.M. (lei/U.M.)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. A. Pentru intern:
Certificat veterinar pentru transport animale nu se
taxeazã
2. Certificat veterinar pentru transport ouã de nu se
viermi de mãtase taxeazã
3. Certificat veterinar pentru transport puiet de
peşti fitofagi, icre embrionate şi puiet de peşte nu se
sau peşte destinat repopulãrii taxeazã
4. Certificat veterinar pentru transport gunoi de nu se
grajd în scopul comercializãrii taxeazã
5. Certificat veterinar pentru transport cadavre, nu se
deşeuri de abator taxeazã
6. Certificat veterinar pentru transport furaje tonã 50.000
7. Certificat veterinar pentru transport ouã pentru nu se
incubaţie taxeazã
8. Certificat veterinar pentru transport produse de nu se
origine animalã: taxeazã
- carne toate speciile, inclusiv vânat împuşcat
destinat consumului public
- slãninã, seu, subproduse comestibile: organe,
intestine, stomacuri
- grãsimi tehnice, oase, pãr, piei, coarne,
unghii, copite
- alte produse de origine animalã nenominalizate
- produse din carne (preparate din carne, conserve,
semiconserve carne, alte produse din carne)
- lapte lichid şi lapte condensat
- produse lactate proaspete
- brânzeturi, unt, îngheţatã, lapte praf, praf de
îngheţatã, cazeinã
- alte produse din lapte nenominalizate
- peşte viu, peşte refrigerat, peşte congelat,
peşte sãrat, peşte afumat
- conserve, semiconserve peşte
- icre de sturion
- icre tarama
- alte produse din peşte nenominalizate
- miere de albine
- produse apicole (cearã albine, lãptişor de
matcã, polen etc.)
- alte produse apicole nenominalizate
- ouã pentru consum
- produse din ouã (melanj, praf de ouã, maionezã)
- alte produse din ouã nenominalizate
9. Certificat veterinar de sãnãtate animalã pentru nu se
intern taxeazã
B. Pentru export:
10. Certificat veterinar pentru sãnãtate pentru export nu se
nimale şi certificat de transport internaţional taxeazã
11. Certificat veterinar pentru export produse, subproduse
comestibile şi necomestibile de origine animalã, cu nu se
excepţia trofeelor taxeazã
12. Certificat veterinar de sãnãtate pentru export trofee:
- urşi, cerbi trofeu 3.000.000
- capre negre trofeu 2.000.000
- mistreţi, cãpriori, cerb trofeu 1.000.000
- alte animale sãlbatice (lup, vulpe, pisicã
sãlbaticã, viezure, jder etc.) trofeu 1.000.000
- blãnuri bucatã 1.000.000
- coarne cerbi, colţi mistreţ trofeu 500.000
- cocoşi de munte trofeu 250.000
- iepuri, fazani, raţe, gâşte sãlbatice, potârnichi trofeu 100.000
- alte pãsãri sãlbatice (prepeliţe, porumbei,
turturele, sitari, grauri, sturzi etc.) trofeu 50.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTĂ:
Taxa pentru cantitãţile exprimate în fracţiuni faţã de unitatea de mãsurã prevãzutã în prezenta lege se calculeazã proporţional cu cantitatea avizatã.




──────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016