Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 42 din 29 august 1995 (*republicata*)  privind productia de produse alimentare destinate comercializarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 42 din 29 august 1995 (*republicata*) privind productia de produse alimentare destinate comercializarii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 686 din 8 octombrie 2008

------------
    *) Republicatã în temeiul <>art. V lit. t) din titlului III "Dispoziţii finale" din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementãrilor cu legislaţia europeanã privind protecţia consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, dându-se textelor o nouã numerotare.
    <>Ordonanţa Guvernului nr. 42/1995 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995, a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 123/1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 293 din 19 decembrie 1995, şi a mai fost modificatã şi completatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 33/1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 30 ianuarie 1999, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 183/2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190 din 13 aprilie 2001.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Producţia de produse alimentare destinate comercializãrii se desfãşoarã în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã, urmãrind, în principal, protecţia vieţii, sãnãtãţii populaţiei şi a mediului înconjurãtor, satisfacerea necesitãţilor de consum ale tuturor categoriilor de consumatori şi respectarea condiţiilor de igienã şi de mediu la fabricarea, manipularea, depozitarea şi transportul produselor.
    (2) Prevederile prezentei ordonanţe sunt obligatorii pentru toţi operatorii economici, persoane juridice, indiferent de forma de organizare şi tipul de proprietate, asociaţii familiale sau persoane fizice autorizate sã desfãşoare o activitate economicã independentã.
    ART. 2
    Operatorii economici care desfãşoarã activitãţi în domeniul producţiei de produse alimentare destinate comercializãrii au obligaţia sã ia mãsurile necesare pentru a elimina riscul de contaminare sau degradare a produselor şi transformarea acestora în produse improprii consumului uman.
    ART. 3
    (1) Operatorii economici care desfãşoarã activitãţi în domeniul producţiei de produse alimentare destinate comercializãrii pot desfãşura aceste activitãţi numai în baza unor licenţe de fabricaţie.
    (2) Acordarea licenţelor de fabricaţie a produselor alimentare destinate comercializãrii se efectueazã de cãtre Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale.
    ART. 4
    În înţelesul prezentei ordonanţe:
    a) operator economic, producãtor de produse alimentare este orice persoanã fizicã, autorizatã sã desfãşoare o activitate economicã independentã, sau persoanã juridicã, românã sau strãinã, indiferent de forma de organizare şi tipul de proprietate, care desfãşoarã, în condiţiile legii în România, o activitate de producţie, prestãri servicii ori operaţiuni de import-export al produselor alimentare;
    b) produse alimentare sunt alimente, bãuturi sau alte produse, obţinute prin prelucrarea unor materii prime alimentare, care sunt destinate consumului uman, cu excepţia produselor farmaceutice;
    c) aditiv alimentar este orice substanţã care se adaugã alimentelor pentru a se îmbunãtãţi valoarea nutritivã a acestora şi, de asemenea, orice produs sau substanţã care se adaugã alimentelor pentru a influenţa culoarea, consistenţa, gustul sau aroma, termenul de valabilitate, sau de a da alimentelor orice altã proprietate specificã, dacã substanţa sau produsul de îmbogãţire nu sunt ele însele materii prime alimentare;
    d) substanţe strãine sunt orice alte substanţe decât aditivii alimentari, care, dacã sunt prezente peste limitele maxime admise de Ministerul Sãnãtãţii Publice, pot constitui un risc pentru protecţia vieţii, sãnãtãţii consumatorilor sau altereazã compoziţia normalã sau calitatea produselor alimentare;
    e) eticheta este orice material scris, imprimat sau grafic, litografiat, gravat sau ilustrat, referitor la un produs alimentar, pe care îl însoţeşte când acesta este prezentat la vânzare pentru consumatori;
    f) ambalajul este materialul specific, ca execuţie şi naturã, destinat ambalãrii produselor alimentare în vederea asigurãrii protecţiei şi utilizat pentru transportul, manipularea, depozitarea sau desfacerea acestora;
    g) falsificare sau substituire în domeniul calitãţii constituie orice înşelãciune sau tentativã de înşelãciune privind natura, caracteristicile calitative, compoziţia, conţinutul în substanţe utile, înlocuirea în componenţa produsului a unor substanţe cu altele vãtãmãtoare sãnãtãţii, precum şi folosirea de denumiri, descrieri sau alte declaraţii false privind originea, cantitatea sau identitatea mãrfurilor sau serviciilor, care contribuie la stabilirea valorii produsului;
    h) laborator autorizat sau acreditat este laboratorul cãruia o autoritate desemnatã de Guvern i-a recunoscut competenţa de a efectua încercãri şi analize pentru determinarea calitãţii produselor alimentare;
    i) licenţa de fabricaţie a produselor alimentare este documentul care atestã cã operatorul economic este capabil sã desfãşoare activitãţi în domeniul producţiei de produse alimentare, în conformitate cu legislaţia internã în vigoare, la un nivel de calitate şi siguranţã care sã asigure protecţia vieţii şi sãnãtãţii consumatorilor.

    CAP. II
    Calitatea produselor alimentare

    ART. 5
    Produsele alimentare realizate în ţarã sau cele importate, supuse unui proces tehnologic, trebuie sã aibã o asemenea compoziţie şi calitate, încât sã nu constituie un pericol pentru organismul uman, din punct de vedere fizic, chimic, microbiologic, toxicologic, parazitologic sau al nivelului de radioactivitate.
    ART. 6
    (1) Operatorii economici care produc produse alimentare sunt obligaţi ca, la fabricarea acestora, sã utilizeze numai materii prime şi materiale care sã corespundã condiţiilor de calitate prevãzute în standarde, caiete de sarcini, specificaţii tehnice, norme sanitare şi sanitar-veterinare, precum şi normelor de protecţie a mediului, în vigoare.
    (2) La recepţia materiilor prime condiţiile de calitate se verificã prin analize de laborator.
    ART. 7
    (1) La fabricarea produselor alimentare se vor utiliza numai aditivi alimentari aprobaţi de cãtre organismele specializate ale Ministerului Sãnãtãţii Publice.
    (2) Nivelul maxim admis de aditivi, de substanţe strãine sau de încãrcãturã microbianã se stabileşte pentru fiecare clasã de produse alimentare de cãtre Ministerul Sãnãtãţii Publice, împreunã cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, cu organismele specializate ale administraţiei publice centrale, precum şi cu consultarea asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor.

    CAP. III
    Obligaţii ale operatorilor economici care desfãşoarã activitãţi în domeniul producţiei de produse alimentare

    ART. 8
    Produsele alimentare pot fi fabricate de cãtre operatorii economici care desfãşoarã activitãţi în domeniul producţiei de bunuri alimentare, numai dupã avizarea acestora de cãtre Ministerul Sãnãtãţii Publice cã sunt apte pentru consum uman şi cu respectarea condiţiilor de calitate şi tehnice prevãzute în standarde, caiete de sarcini, specificaţii tehnice, norme sanitare şi sanitare veterinare, în vigoare.
    ART. 9
    (1) Verificarea calitãţii produselor alimentare, pe toate fazele de fabricaţie, începând cu materiile prime, pânã la obţinerea produselor finite, cât şi pe timpul depozitãrii acestora, se realizeazã prin organele de control tehnic ale operatorilor economici.
    (2) În cadrul unitãţilor producãtoare se pot organiza laboratoare proprii autorizate.
    ART. 10
    (1) La recepţia materiilor prime, materialelor sau produselor alimentare din import se verificã, de cãtre organele împuternicite prin lege sau alte reglementãri în vigoare, dacã acestea au certificate de calitate şi dacã performanţele prevãzute în acestea sunt la nivelul parametrilor înscrişi în standarde sau alte norme de calitate.
    (2) Verificãrile se fac obligatoriu la recepţie, în laboratoarele proprii ale operatorilor economici, iar în cazul celor care nu dispun de dotarea specificã, în laboratoare neutre specializate, autorizate sau acreditate.
    (3) Pentru produsele alimentare fabricate în România, rãspunderea pentru calitatea acestora revine operatorului economic sub a cãrui marcã se comercializeazã acestea.
    (4) În cazul produselor şi materiilor prime alimentare provenite din import, rãspunderea pentru calitatea acestora revine operatorului economic care a efectuat importul.
    ART. 11
    Ambalajele folosite pentru produsele alimentare trebuie sã asigure menţinerea calitãţii şi cantitãţii acestora, sã fie realizate din materiale reciclabile sau sã aibã asigurate condiţiile de valorificare sau eliminare ecologicã, conform prevederilor din standarde sau alte reglementãri în vigoare. Materialele de ambalare şi ambalajele utilizate pentru produsele alimentare trebuie sã fie avizate din punct de vedere sanitar de cãtre Ministerul Sãnãtãţii Publice.
    ART. 12
    La etichetarea şi marcarea produselor alimentare se vor menţiona în mod obligatoriu elementele de identificare a produsului, cu precizarea ţãrii în care acesta a fost fabricat şi ambalat.
    ART. 13
    Stabilirea termenului de valabilitate pentru produsele alimentare se face de cãtre producãtor, pe rãspunderea acestuia, sau prin colaborare cu unitãţi de cercetare şi laboratoare specializate, dupã experimentãri prealabile.
    ART. 14
    Se interzice prelungirea termenului de valabilitate expirat, prin reetichetare sau reambalare, de cãtre producãtor.
    ART. 15
    Pe ambalajele produselor alimentare destinate persoanelor cãrora le sunt necesare diete speciale pentru vârstã, boli sau alte motive, se vor menţiona, în plus faţã de cele prevãzute la art. 12, indicaţiile şi precauţiile de folosire a acestora.
    ART. 16
    La manipularea, transportarea şi depozitarea produselor alimentare se vor asigura fiecãrui produs condiţiile specifice de pãstrare, conform prevederilor din standarde sau alte reglementãri în vigoare.
    ART. 17
    Operatorii economici care produc produse alimentare au obligaţia executãrii verificãrilor metrologice impuse de legislaţia în vigoare.

    CAP. IV
    Licenţele de fabricaţie a produselor alimentare

    ART. 18
    Licenţele de fabricaţie a produselor alimentare se acordã operatorilor economici care desfãşoarã activitãţi în domeniul producţiei de produse alimentare, de cãtre Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, conform regulamentului privind acordarea acestora, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor*) şi publicat în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României.
------------
    *) A se vedea <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 357/2003 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la acordarea, suspendarea şi retragerea (anularea) licenţelor de fabricaţie agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi în domeniul producţiei de produse alimentare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 10 iunie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    ART. 19
    Activitãţile pentru care se acordã licenţe de fabricaţie sunt din domeniul producţiei de lapte şi produse lactate, carne şi produse din carne, peşte şi produse piscicole, pâine şi produse de morãrit şi panificaţie, zahãr şi produse zaharoase, uleiuri şi grãsimi vegetale alimentare, bãuturi rãcoritoare, conserve din legume şi fructe, vin, bere, spirt, bãuturi alcoolice, drojdie de panificaţie, prestãri de servicii şi alte activitãţi specifice domeniului producţiei de produse alimentare.
    ART. 20
    Licenţele de fabricaţie a produselor alimentare se acordã urmãtoarelor categorii de producãtori:
    a) operatorilor economici care desfãşoarã activitãţi în domeniul producţiei de produse alimentare, persoane juridice, indiferent de forma de organizare şi de tipul de proprietate;
    b) asociaţiilor familiale sau persoanelor fizice autorizate sã desfãşoare o activitate economicã independentã în domeniul producţiei de produse alimentare.
    ART. 21
    Producãtorii agricoli, persoane fizice, în baza certificatelor de producãtori, pot desfãşura activitãţi în domeniul producţiei de produse alimentare, fãrã licenţe de fabricaţie.
    ART. 22
    Activitãţile în domeniul producţiei de produse alimentare pentru care se acordã licenţe de fabricaţie, competenţele privind acordarea lor, documentaţia necesarã, procedurile privind acordarea, suspendarea, prelungirea sau anularea licenţelor de fabricaţie, precum şi controlul privind modul de respectare a condiţiilor ce au stat la baza acordãrii licenţelor de fabricaţie, se stabilesc de cãtre Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale prin regulamentul prevãzut la art. 18.
    ART. 23
    (1) Acordarea licenţei de fabricaţie a produselor alimentare se solicitã de cãtre operatorul economic care desfãşoarã activitatea respectivã, la punerea în funcţiune a fiecãrei unitãţi.
    (2) Operatorii economici aflaţi în funcţiune la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe sunt obligaţi sã solicite, în termen de 60 de zile, acordarea licenţei de fabricaţie a produselor alimentare.
    (3) Licenţele de fabricaţie a produselor alimentare se elibereazã în termen de cel mult 120 de zile de la data înregistrãrii cererii operatorului economic şi a achitãrii unei taxe de cãtre acesta. Taxa pentru eliberarea licenţei de fabricaţie a produselor alimentare este de 150 lei pentru operatorii economici, persoane juridice, şi de 50 lei pentru asociaţiile familiale şi operatorii economici, persoane fizice autorizate.
    (4) Taxa pentru eliberarea licenţei de fabricaţie a produselor alimentare se achitã prin virare cu ordin de platã în contul bugetului de stat - taxe şi tarife pentru eliberarea de licenţe şi autorizaţii de funcţionare -, deschis la trezoreria statului în raza cãreia se aflã sediul fiscal al operatorilor economici respectivi.
    (5) În sectoarele 2, 4, 5 şi 6 ale municipiului Bucureşti şi în judeţul Ilfov, unde nu funcţioneazã trezorerii ale statului, taxa se vireazã în contul - taxe şi tarife pentru eliberarea de licenţe şi autorizaţii de funcţionare -, deschis la unitãţile Bãncii Comerciale Române - S.A., pe seama organelor financiare teritoriale.**)
---------
    **) În prezent la nivelul tuturor sectoarelor municipiului Bucureşti şi la nivelul judeţului Ilfov funcţioneazã unitãţi ale trezoreriei statului.

    (6) Documentul de justificare a achitãrii taxei îl reprezintã copia de pe ordinul de platã, confirmatã de unitatea bancarã, pentru virarea sumei la bugetul de stat.
    (7) Modificarea condiţiilor care au stat la baza acordãrii licenţei de fabricaţie obligã operatorul economic sã solicite, în termen de 30 de zile, o nouã licenţã de fabricaţie a produselor alimentare.
    ART. 24
    Licenţele de fabricaţie a produselor alimentare se acordã pentru fiecare categorie de produse alimentare, prestãri de servicii şi alte activitãţi din domeniul producţiei de produse alimentare.

    CAP. V
    Supravegherea şi controlul desfãşurãrii activitãţilor privind producţia de produse alimentare

    ART. 25
    Produsele alimentare care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute în capitolele I-IV din prezenta ordonanţã sunt interzise a fi livrate de producãtor.
    ART. 26
    Supravegherea şi controlul operatorilor economici care desfãşoarã activitãţi în domeniul producţiei de produse alimentare privind modul de respectare a reglementãrilor din prezenta ordonanţã se face de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale.
    ART. 27
    (1) Pentru activitatea de supraveghere şi control şi în scopul protecţiei vieţii, sãnãtãţii sau mediului înconjurãtor, reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale au dreptul de acces în zone, clãdiri, anexe sau alte spaţii ale operatorilor economici care desfãşoarã activitãţi în domeniul producţiei de produse alimentare şi pot dispune analize tehnice sau preleva probe pentru expertizare în laboratoare specializate, autorizate sau acreditate.
    (2) Operatorii economici care desfãşoarã activitãţi în domeniul producţiei de bunuri alimentare sunt obligaţi sã punã la dispoziţia autoritãţii de supraveghere şi control, la cererea acesteia, informaţiile şi documentele care sã ateste legalitatea activitãţii lor.

    CAP. VI
    Sancţiuni

    ART. 28
    Încãlcarea prevederilor din prezenta ordonanţã atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
    ART. 29
    Reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale pentru supravegherea şi controlul activitãţilor prevãzute în prezenta ordonanţã, în funcţie de constatãrile fãcute, au urmãtoarele atribuţii:
    1. Interzic livrarea de cãtre producãtori pentru comercializare a produselor alimentare care:
    a) pot periclita sãnãtatea sau viaţa consumatorilor, datoritã deficienţelor calitative, confirmate prin documente oficiale emise de organisme de specialitate;
    b) sunt interzise consumului prin reglementãri legale;
    c) sunt confirmate ca falsificãri sau substituiri;
    d) au termenul de valabilitate expirat.
    2. Dispun oprirea temporarã a fabricaţiei sau a prestãrii serviciului privind producţia de produse alimentare, în cazurile în care:
    a) se produc în continuare produsele cu aceleaşi deficienţe care au determinat interzicerea comercializãrii, potrivit pct. 1 lit. a), b), c) şi d);
    b) se presteazã servicii care pun în pericol viaţa sau sãnãtatea consumatorilor.
    3. Dispun oprirea temporarã a livrãrii pentru comercializare sau prestare de servicii privind producţia de produse alimentare, dacã:
    a) produsele nu au certificate de calitate în conformitate cu standardele naţionale sau cu alte acte normative în vigoare;
    b) produsele sau serviciile nu îndeplinesc caracteristicile calitative prescrise, dar nu pun în pericol sãnãtatea sau securitatea consumatorilor şi nici nu constituie falsificãri sau substituiri;
    c) produsele nu prezintã elementele de identificare şi/sau documentele de însoţire privind calitatea acestora, conform reglementãrilor legale în vigoare;
    d) informaţiile obligatorii referitoare la serviciile prestate lipsesc sau sunt neconforme cu prevederile din standarde, caiete de sarcini, specificaţii tehnice, norme sanitare şi sanitare veterinare în vigoare;
    e) produsele nu au fost remediate în termenul stabilit sau au fost remediate necorespunzãtor faţã de deficienţele constatate în timpul controlului.
    4. Opresc fabricaţia produselor alimentare şi suspendã licenţa de fabricaţie.
    ART. 30
    Constituie contravenţii sãvârşirea urmãtoarelor fapte, dacã nu sunt comise în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sã fie considerate infracţiuni:
    a) comercializarea unor produse alimentare a cãror livrare a fost interzisã potrivit art. 29 pct. 1 lit. a), b) şi d);
    b) comercializarea produselor alimentare pentru care s-a dispus oprirea temporarã a livrãrii potrivit art. 29 pct. 3 lit. a)-e);
    c) fabricarea, ambalarea, etichetarea, manipularea, transportarea şi depozitarea produselor alimentare destinate comercializãrii în condiţiile în care nu se asigurã stabilitatea parametrilor calitativi şi salubritatea acestor produse şi se încalcã prevederile art. 6-15;
    d) împiedicarea sub orice formã a exercitãrii atribuţiilor autoritãţii de supraveghere şi control, în conformitate cu art. 27;
    e) desfãşurarea activitãţilor de producţie a produselor alimentare fãrã licenţã de fabricaţie;
    f) nerespectarea condiţiilor care au stat la baza acordãrii licenţei de fabricaţie;
    g) nesolicitarea eliberãrii unei noi licenţe de fabricaţie, în cazul prevãzut de art. 23 alin. (7).
    ART. 31
    Comercializarea unor produse alimentare a cãror livrare a fost interzisã potrivit art. 29 pct. 1 lit. c) se sancţioneazã cu amendã de la 2.500 lei la 5.000 lei, retragerea licenţei de fabricaţie şi interzicerea de a mai desfãşura activitãţi în domeniul producţiei de produse alimentare, dacã fapta nu a fost sãvârşitã în astfel de condiţii încât sã constituie infracţiune.
    ART. 32
    Contravenţiile prevãzute la art. 30 se sancţioneazã cu amendã, dupã cum urmeazã:
    a) faptele prevãzute la art. 30 lit. a) şi e), cu amendã de la 1.000 lei la 1.500 lei;
    b) faptele prevãzute la art. 30 lit. b) şi d), cu amendã de la 1.000 lei la 1.200 lei;
    c) faptele prevãzute la art. 30 lit. c), f) şi g), cu amendã de la 800 lei la 1.000 lei.
    ART. 33
    Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe se fac de cãtre personalul de specialitate anume împuternicit din Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, din Ministerul Economiei şi Finanţelor şi din Ministerul Sãnãtãţii Publice.
    ART. 34
    Contravenţiilor prevãzute de prezenta ordonanţã le sunt aplicabile prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale

    ART. 35
    (1) Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României.
    (2) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, orice dispoziţii contrare se abrogã.
                               -----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016