Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 40 din 28 august 1997  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 129/1996 privind transportul pe caile ferate romane    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 40 din 28 august 1997 pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/1996 privind transportul pe caile ferate romane

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 219 din 29 august 1997
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite prezenta ordonanta:

ART. 1
<>Legea nr. 129/1996 privind transportul pe cãile ferate romane, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 30 octombrie 1996, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prin transport pe cãile ferate romane se înţelege orice operaţiune de transport, care se realizeazã cu vehicule feroviare, pentru deplasarea persoanelor, mãrfurilor şi bunurilor, efectuat de operatori de transport feroviar pe infrastructura cãilor ferate romane, denumit în continuare transport feroviar; operaţiunile şi serviciile adiacente sau conexe transportului feroviar sunt considerate operaţiuni de transport feroviar.
(2) Transportul feroviar poate fi public sau în interes propriu.
(3) Transporturile feroviare publice se efectueazã pe baza de contract de transport.
(4) Contractul de transport se încheie şi se executa în conformitate cu prevederile Codului comercial, ale Regulamentului de transport al Cãilor Ferate din România şi ale convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(5) Transportul feroviar în interes propriu este transportul efectuat pentru activitãţile proprii, cu mijloace de transport deţinute în proprietate sau închiriate.
(6) Transportul feroviar este realizat de operatorii de transport feroviar persoane juridice, al cãror principal obiect de activitate este prestarea de servicii de transport pe calea feratã, autorizaţi în condiţiile prezentei legi."

2. Articolele 3, 4, 5 şi 6 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Transportul feroviar public se organizeazã şi se efectueazã pe principii comerciale de piata, în principal de cãtre Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>>, care are statut de societate comercialã pe acţiuni, denumita prescurtat C.F.R - S.A., cu sigla C.F.R., având filiale cu personalitate juridicã şi sucursale cu autonomie operationala, buget de venituri şi cheltuieli şi bilanţ propriu.
(2) În structura Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>> funcţioneazã filiale cu statut de societãţi comerciale pentru infrastructura, transport marfa şi transport cãlãtori, aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
(3) Filialele de transport marfa şi transport cãlãtori sunt operatoare de transport feroviar şi sunt autorizate conform prevederilor prezentei legi.
(4) Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> şi filialele sale se organizeazã ca societãţi comerciale pe acţiuni cu capital social iniţial, integral de stat, şi se înfiinţeazã prin hotãrâri ale Guvernului.
(5) Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> beneficiazã de alocaţii bugetare pentru infrastructura cãilor ferate romane şi pentru realizarea proiectelor de importanta nationala care asigura integrarea României în sistemul de transport feroviar european. Pentru serviciile sociale efectuate din dispoziţia autoritãţilor publice competente, prin actul normativ care a prevãzut efectuarea acestor servicii, se vor asigura compensaţiile corespunzãtoare.
Art. 4. - (1) Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> are în concesiune infrastructura cãilor ferate romane, proprietate publica a statului, şi deţine în proprietatea sa bunurile pe care le are în dotare şi pe cele dobândite în nume propriu cu orice titlu.
(2) Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> nu plãteşte redevenţe pentru infrastructura cãilor ferate romane primitã în concesiune.
Art. 5. - În condiţiile prezentei legi pot fi autorizaţi sa realizeze transport feroviar public pe infrastructura cãilor ferate romane şi alţi operatori feroviari.
Art. 6. - (1) Ministerul Transporturilor, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, este autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare şi reprezintã, în sensul prezentei legi, autoritatea competenta care asigura dezvoltarea şi siguranta transporturilor feroviare.
(2) Ministerul Transporturilor, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã strategiile de dezvoltare a activitãţilor de transport feroviar;
b) elaboreazã şi supune aprobãrii Guvernului programele de dezvoltare şi de modernizare a infrastructurii feroviare;
c) asigura tuturor operatorilor feroviari acces egal şi nediscriminatoriu pe infrastructura cãilor ferate romane, conform reglementãrilor interne, acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte;
d) asigura beneficiarilor de transport dreptul de a apela la un transportator autorizat şi liber ales;
e) sprijinã dezvoltarea şi funcţionarea transportului feroviar public;
f) asigura condiţiile unui mediu concurential normal în transportul feroviar, precum şi între acesta şi alte moduri de transport;
g) asigura efectuarea transporturilor militare şi a transporturilor de intervenţie în caz de calamitati naturale sau în alte situaţii deosebite;
h) asigura dezvoltarea cercetãrii în transportul feroviar în corelare cu programele naţionale de cercetare;
i) elaboreazã politica economicã în domeniul transportului feroviar;
j) elaboreazã politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale şi a transportului combinat;
k) elaboreazã politici de dezvoltare echilibrata a transportului feroviar cu alte moduri de transport;
l) asigura gestionarea proprietãţii publice din domeniul transportului feroviar;
m) gestioneazã resursele financiare alocate prin bugetul de stat;
n) aproba tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare;
o) clasifica infrastructura de transport feroviar în conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale;
p) stabileşte regulile de acces pe infrastructura cãilor ferate romane pentru operatorii feroviari.
(3) Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de stat în domeniul transporturilor feroviare, are urmãtoarele atribuţii:
a) reprezintã Guvernul în domeniul transporturilor feroviare, în organismele internaţionale şi în relaţiile bilaterale cu alte state;
b) elaboreazã şi promoveazã acte normative şi norme destinate asigurãrii compatibilitatii sistemului naţional de transport feroviar cu sistemele de transport internaţionale;
c) emite norme tehnice obligatorii pentru construcţia, modernizarea, întreţinerea şi exploatarea infrastructurii cãilor ferate romane;
d) emite norme tehnice obligatorii pentru construcţia, repararea şi verificarea tehnica a mijloacelor de transport feroviar;
e) stabileşte nomenclatorul de funcţii şi de personal care lucreazã sau concura la siguranta traficului;
f) emite norme obligatorii de atestare, certificare şi licentiere a personalului din transporturile feroviare, care lucreazã în siguranta circulaţiei, şi stabileşte condiţiile de suspendare sau de anulare a atestatelor, a certificatelor şi a licenţelor acordate;
g) organizeazã examene şi emite atestate, certificate şi licenţe pentru personalul din siguranta circulaţiei;
h) emite norme obligatorii de licentiere şi autorizare a operatorilor feroviari care efectueazã sau vor efectua activitãţi de transport feroviar şi stabileşte condiţiile de acordare, de suspendare sau de anulare a licenţelor şi autorizaţiilor;
i) emite norme obligatorii de siguranta a traficului în transporturile feroviare, precum şi pentru transportul multimodal şi combinat, şi supravegheazã respectarea acestora;
j) emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de mãrfuri periculoase;
k) aproba organizarea regionala a transporturilor feroviare;
l) exercita activitatea de registru de inspecţie şi de control în transporturile feroviare;
m) stabileşte condiţiile de înmatriculare a materialului rulant;
n) asigura certificarea de tip şi individualã a mijloacelor de transport feroviar;
o) autorizeaza efectuarea de lucrãri care se executa în zonele de siguranta şi de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane;
p) ancheteaza evenimentele sau accidentele produse în activitãţile de transport feroviar;
q) asigura, prin reţeaua proprie, controlul medico-sanitar specific siguranţei circulaţiei şi controlul veterinar specific activitãţilor de transport feroviar;
r) autorizeaza, din punct de vedere tehnic, pe agenţii economici care efectueazã lucrãrile de construcţie, întreţinere şi reparatie a elementelor cãilor ferate romane şi a materialului rulant;
s) aproba norme şi regulamente obligatorii pentru deţinãtorii de linii ferate industriale şi de mijloace de transport pe calea feratã, care au acces pe infrastructura cãilor ferate romane şi, dupã caz, pentru beneficiarii de transport;
t) autorizeaza înfiinţarea şi funcţionarea centrelor de pregãtire şi perfecţionare a personalului din siguranta circulaţiei feroviare;
u) analizeazã şi decide asupra sesizarilor privind modul de alocare a capacitãţilor infrastructurii cãilor ferate romane între operatorii feroviari."

3. Articolul 7 alin. (2) lit. a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) liniile ferate deschise circulaţiei publice, terenul aferent pe care acestea sunt efectiv construite şi terenurile situate de o parte şi de alta a axei caii ferate, necesare exploatãrii, în limitele concrete stabilite prin standarde şi prin hotãrâri ale Guvernului, pe baza propunerilor Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>, însuşite de Ministerul Transporturilor."

4. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Funcţionarea infrastructurii cãilor ferate romane se asigura în mod neintrerupt de cãtre Societatea comercialã de infrastructura feroviara şi se realizeazã prin:
a) asigurarea stãrii de funcţionare a tuturor liniilor, instalaţiilor şi celorlalte elemente ale infrastructurii, la parametrii stabiliţi conform art. 6 alin. (3) lit. c);
b) conducerea operativã a circulaţiei trenurilor şi autorizarea manevrei pentru miscarea materialului rulant de la şi cãtre liniile de garare, liniile industriale, triaje, depouri, remize şi alte zone care dau acces materialului rulant pe liniile deschise circulaţiei publice;
c) repartizarea capacitãţilor infrastructurii cãilor ferate romane cãtre operatorii feroviari autorizaţi pe baza contractului de acces pe infrastructura."

5. Articolele 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 şi 17 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Parametrii elementelor infrastructurii cãilor ferate romane, stabiliţi conform art. 9, se specifica în contractul de concesiune a infrastructurii şi se reactualizeazã prin contractul de activitate al Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>> prevãzut la art. 44.
Art. 11. - Elementele infrastructurii cãilor ferate romane, inclusiv terenurile pe care sunt amplasate aceste bunuri, precum şi terenurile destinate acestui scop, sunt scutite de orice taxe şi impozite.
Art. 12. - (1) Accesul şi circulaţia pe infrastructura sunt permise în condiţiile deţinerii autorizaţiei de operator feroviar şi ale existenţei unui contract de acces pe infrastructura cãilor ferate romane, încheiat cu societatea comercialã de infrastructura feroviara.
(2) Grupurile internaţionale care realizeazã transport combinat şi operatorii de transport feroviar strãini sunt acceptaţi pentru circulaţie pe infrastructura cãilor ferate romane în condiţiile legii şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
Art. 13. - Gestiunea infrastructurii cãilor ferate romane se realizeazã de cãtre societatea comercialã de infrastructura feroviara prin îndeplinirea ansamblului funcţiilor economice şi tehnice necesare.
Art. 14. - Realizarea unei noi infrastructuri a cãilor ferate romane sau a unor proiecte majore de modificãri structurale şi/sau tehnologice ale infrastructurii cãilor ferate romane se supune legislaţiei privind lucrãrile publice şi se avizeazã de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale, în scopul încadrãrii acestora în infrastructura sistemului naţional de apãrare.
Art. 15. - Execuţia lucrãrilor de modernizare şi adaptare a infrastructurii cãilor ferate romane la cerinţele tehnice şi tehnologice impuse de considerente de siguranta sau de rentabilitate economicã se avizeazã de cãtre Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>>, la propunerea societãţii comerciale de infrastructura feroviara, şi se aproba potrivit legii.
Art. 16. - (1) Lucrãrile de întreţinere, reparaţii capitale, modernizare şi investiţii din domeniul infrastructurii cãilor ferate romane, asa cum este definitã la art. 7, se finanţeazã de la bugetul de stat şi din veniturile proprii ale societãţii comerciale de infrastructura feroviara.
(2) Veniturile proprii ale societãţii comerciale de infrastructura feroviara se constituie pe baza prestaţiilor de servicii de alocare a capacitãţilor proprii cãtre operatorii feroviari autorizaţi, precum şi din valorificarea produselor reziduale.
(3) Operatorii feroviari autorizaţi sa efectueze transporturi de marfa şi/sau de cãlãtori, folosind capacitatile infrastructurii cãilor ferate romane, plãtesc societãţii comerciale de infrastructura feroviara un tarif de utilizare a acesteia.
(4) Tariful de utilizare a infrastructurii cãilor ferate romane se stabileşte prin contractul de activitate al Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>, încheiat conform art. 44 şi 45, şi se aproba o data cu acesta.
(5) Tariful de utilizare a infrastructurii cãilor ferate romane se stabileşte cu avizul Oficiului Concurentei şi se regaseste ca element de cost al operatorilor de transport feroviar autorizaţi sa efectueze transporturi de marfa şi de cãlãtori pe calea feratã.
(6) Promovarea proiectelor pentru construcţii şi tronsoane noi de cale feratã, pentru modernizarea şi/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum şi pentru magistralele destinate vitezelor ridicate se face de cãtre Ministerul Transporturilor, la propunerea fundamentatã a Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>.
(7) Cheltuielile pentru investiţii, modernizãri şi/sau dezvoltãri de tronsoane de cale feratã vor fi finanţate de la bugetul de stat.
Art. 17. - În condiţiile legii, Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> poate subconcesiona sau închiria porţiuni ale infrastructurii, cu avizul Ministerului Transporturilor şi al Ministerului Apãrãrii Naţionale."

6. Articolul 18 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Hotãrârea privind menţinerea în exploatare a liniei respective, a regimului exploatãrii sau închiderea acesteia pentru circulaţia publica, prin conservare sau dezafectare, se aproba de cãtre Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor şi cu avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale, pe baza documentaţiei elaborate de cãtre Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>>."

7. Articolul 20 alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prin zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane se înţelege terenurile limitrofe, situate de o parte şi de alta a axei caii ferate, indiferent de proprietar, în limita a maximum 100 de metri de la axa caii ferate, marcata corespunzãtor, precum şi terenurile destinate sau servind, sub orice forma, la asigurarea functionarii infrastructurii cãilor ferate romane. Limitele concrete ale zonelor de protecţie ale infrastructurii cãilor ferate romane se stabilesc pe baza normativelor emise de Ministerul Transporturilor privind construcţia şi protecţia caii ferate, prin standarde, şi sunt aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(3) În zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane se pot executa lucrãri numai pe baza avizului societãţii comerciale de infrastructura feroviara şi cu aprobarea Ministerului Transporturilor."

8. Articolul 21 litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) depozitarea de materiale, substanţe sau deşeuri, care contravin normelor de protecţie a mediului sau ar putea provoca degradarea infrastructurii cãilor ferate romane, a zonei de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane, precum şi a condiţiilor de desfãşurare normalã a traficului."

9. Articolul 22 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) În zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane, societatea comercialã de infrastructura feroviara poate amplasa temporar materiale şi utilaje necesare întreţinerii infrastructurii cãilor ferate romane, în scopul eliminãrii consecinţelor evenimentelor de cale feratã sau prevenirii oricãrui pericol iminent pentru asigurarea circulaţiei feroviare. În cazul producerii de pagube, societatea comercialã de infrastructura feroviara va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justa despãgubire, corespunzãtoare pagubei, stabilitã pe baza de negocieri, în termen de maximum 30 de zile de la terminarea lucrãrii. În caz de neînţelegere, acordarea de despãgubiri şi cuantumul acestora se stabilesc prin hotãrâre judecãtoreascã."

10. Articolele 23 şi 24 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Pe traseul liniilor ferate, supus inzapezirilor, societatea comercialã de infrastructura feroviara este în drept sa utilizeze zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane pentru instalarea de parazapezi. În cazul producerii de pagube, cu aceasta ocazie, sunt aplicabile dispoziţiile art. 22.
Art. 24. - Traversarea caii ferate de cãtre alte cai de comunicaţii se înfiinţeazã, se amenajeaza, se doteaza şi se menţine în conformitate cu prevederile standardelor şi cu reglementãrile emise de cãtre Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne şi de cãtre organele administraţiei publice locale."

11. Articolul 25 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> nu rãspunde, în cazul producerii de accidente sau de alte pagube cauzate, de nerespectarea dispoziţiilor prevãzute la alin. (1)."

12. Articolul 28 alineatul (2) litera e) se elimina.

13. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Transporturile publice pe cãile ferate romane se organizeazã de cãtre Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>>."

14. Articolul 28 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Pentru efectuarea de servicii de transport public pe cãile ferate pot fi autorizaţi operatorii de transport feroviar cu respectarea prevederilor prezentei legi."

15. Articolul 28 alineatul (2) literele c) şi d) vor avea urmãtorul cuprins:
"c) respecta întocmai prescripţiile tehnice, tehnologice, de organizare şi de desfãşurare a circulaţiei şi a manevrei trenurilor, stabilite pentru accesul şi circulaţia pe infrastructura cãilor ferate romane în condiţii de deplina siguranta a circulaţiei şi de securitate a transporturilor.
d) dispun de personal atestat pentru conducerea trenurilor şi a materialului rulant motor şi de personal atestat pentru efectuarea operaţiunilor de pregãtire şi de verificare a trenurilor şi a materialului rulant motor introdus în circulaţie în conformitate cu prescripţiile specifice în vigoare;"

16. Articolele 29, 30, 31 şi 32 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Autorizarea operatorilor de transport feroviar pentru efectuarea serviciilor de transport public pe cãile ferate se acorda de cãtre Ministerul Transporturilor.
(2) Operatorii de transport feroviar încheie cu societatea comercialã de infrastructura feroviara un contract care reglementeazã condiţiile de acces pe infrastructura cãilor ferate romane.
Art. 30. - Pe parcursul desfãşurãrii activitãţii, operatorii de transport feroviar autorizaţi sunt obligaţi sa realizeze la termenele şi la parametrii tehnici prevãzuţi în prescripţiile pentru siguranta circulaţiei feroviare toate operaţiunile de verificare, întreţinere şi reparaţii pentru materialul rulant aflat sau introdus în circulaţie.
Art. 31. - Personalul cu sarcini de siguranta a circulaţiei al operatorilor de transport feroviar autorizaţi pentru efectuarea de servicii de transport public pe cãile ferate se supune regimului de lucru şi atribuţiilor prevãzute în normele de siguranta a circulaţiei feroviare şi în prescripţiile de siguranta a circulaţiei privind selecţionarea, şcolarizarea, examinarea periodicã a cunoştinţelor şi a aptitudinilor şi atestarea pentru sarcinile specifice în siguranta circulaţiei feroviare.
Art. 32. - Autorizarea obţinutã potrivit art. 28 poate fi suspendatã sau retrasã, dacã operatorul de transport feroviar respectiv nu poate furniza organului de specialitate pentru siguranta circulaţiei feroviare documentele cerute în instrucţiunile specifice ale societãţii comerciale de infrastructura feroviara, care atesta îndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 28 şi 30."

16. Articolele 33, 34, 35, 36, 37, precum şi articolul 38 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> are ca obiect de activitate efectuarea transportului de cãlãtori, de bagaje, de mãrfuri şi de alte bunuri pe calea feratã şi gestionarea infrastructurii cãilor ferate romane primitã în concesiune, în scopul satisfacerii interesului public şi de apãrare a tarii.
Art. 34. - (1) Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> se organizeazã şi funcţioneazã sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
(2) Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> este condusã de adunarea generalã a actionarilor constituitã din reprezentanţii statului şi ai celorlalţi deţinãtori de acţiuni.
(3) Reprezentanţii statului în adunarea generalã a actionarilor se numesc prin ordin al ministrului transporturilor.
(4) Atribuţiile şi competenta adunãrii generale a actionarilor sunt prevãzute în statutul companiei.
(5) Adunarea generalã a actionarilor alege consiliul de administraţie al Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>.
(6) Reprezentanţii statului în consiliul de administraţie, precum şi preşedintele consiliului de administraţie se numesc prin ordin al ministrului transporturilor.
(7) Preşedintele consiliului de administraţie este şi preşedintele Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>.
(8) Atribuţiile consiliului de administraţie şi ale preşedintelui acestuia se stabilesc prin statutul companiei.
(9) Membrii consiliului de administraţie al Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>> sunt numiţi pe o perioada de patru ani.
(10) Mandatul membrilor consiliului de administraţie înceteazã, de drept, în cazul în care pierd calitatea pe care au avut-o la numire sau atunci când devin incompatibili ca administratori; în acest caz, înlocuitorii respectivilor membri ai consiliului de administraţie îndeplinesc atribuţiile corespunzãtoare pana la expirarea mandatului acordat membrilor înlocuiţi.
Art. 35. - Structura organizatoricã a Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>, numãrul de filiale şi sucursale, precum şi relaţiile dintre acestea se stabilesc prin actul de constituire şi statutul companiei.
Art. 36. - Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> îşi stabileşte structura proprie interna, atribuţiile şi dimensiunea compartimentelor functionale şi structura, gradul de autonomie decizionala şi atribuţiile subunitatilor, filialelor, sucursalelor, agentiilor şi reprezentantelor.
Art. 37. - Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> trebuie sa asigure efectuarea transportului de cãlãtori şi de mãrfuri în condiţii de rentabilitate economicã, în care scop:
a) stabileşte şi adapteaza, în condiţiile reglementãrilor în vigoare, tarifele pentru transporturile feroviare publice de cãlãtori şi de mãrfuri, precum şi al altor prestaţii şi servicii din domeniul de activitate, putând acorda reduceri de tarife în scopuri comerciale;
b) elaboreazã prescripţiile, stabileşte tehnologiile, normativele şi normele de munca specifice activitãţii proprii;
c) iniţiazã şi încheie, în condiţiile legii, convenţii şi contracte de transport internaţional, potrivit reglementãrilor internaţionale în vigoare;
d) participa în nume propriu la organismele similare internaţionale de cooperare în domeniul feroviar sau în domenii conexe;
e) înfiinţeazã sucursale, filiale, agenţii şi reprezentante în ţara şi în strãinãtate;
f) negociaza obţinerea de credite curente, garantate cu bunurile pe care le are în proprietate;
g) poate sa detina sau sa participe cu capital social la alte persoane juridice, sa decidã, în condiţiile legii, asocierea cu persoane juridice romane sau strãine;
h) se poate asocia cu terţe persoane fizice sau juridice, romane sau strãine, în scopul creãrii de noi societãţi comerciale;
i) poate acorda unor persoane fizice sau juridice facilitãţi şi gratuitãţi de cãlãtorie sau transport pe cãile ferate romane;
j) poate organiza desfãşurarea autonomã a unor activitãţi proprii, inclusiv prin asocierea cu societãţi comerciale cu capital privat;
k) în scopul organizãrii judicioase a transportului feroviar public, are dreptul sa introducã sau sa retragã servicii de transport, sa introducã sau sa retragã serviciul din staţii de cãlãtori sau de mãrfuri, cu respectarea condiţiilor contractului de activitate prevãzut la art. 44 şi a prevederilor prezentei legi;
l) organizeazã şi asigura funcţionarea propriilor structuri de paza şi pãstrare a ordinii, în condiţiile prezentei legi;
m) stabileşte bugetul de venituri şi cheltuieli, care include alocaţiile şi compensaţiile de la bugetul de stat, aprobate prin legea anuala a bugetului de stat, la propunerea Ministerului Transporturilor.
Art. 38. - (1) Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> poate organiza şi poate efectua şi activitãţi de producţie, turism, comerţ intern şi internaţional, prestãri de servicii, precum şi de transport bazat pe alte tehnologii decât cea feroviara, cu respectarea normelor legale în vigoare, care reglementeazã aceste activitãţi.
(2) De asemenea, Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> poate organiza activitatea proprie de cercetare, proiectare, informatica, învãţãmânt, asistenta medicalã, medicina şi psihologia muncii, psihologie aplicatã, perfecţionare profesionalã, luând mãsuri pentru inzestrarea cu mijloace tehnico-materiale necesare; editeazã publicaţii şi lucrãri privitoare la producţie, ştiinţa şi tehnica, specifice activitãţilor pe care le desfãşoarã; face propuneri privind standardele în domeniul transporturilor feroviare, al construcţiilor şi realizarilor tehnice în domeniu."

18. Secţiunea a 3-a a capitolului V va avea urmãtorul titlu: "Personalul Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>".

19. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - Personalul Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>> este supus prevederilor Statutului personalului Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>, aprobat prin hotãrâre a Guvernului, contractului colectiv de munca, precum şi ordinelor şi instrucţiunilor specifice transportului pe cãile ferate."

20. Articolul 41 partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - În scopul realizãrii siguranţei circulaţiei feroviare, Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> exercita, în limita competentelor aprobate, urmãtoarele atribuţii:"

21. Articolul 41 litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) elaboreazã şi propune norme, instrucţiuni şi regulamente privind activitãţile pe care le desfãşoarã, obligatoriu, dupã caz, şi pentru beneficiarii de transport, pentru persoanele juridice autorizate sa presteze activitãţi de transport public pe cãile ferate şi pentru deţinãtorii de linii industriale şi de mijloace de transport pe calea feratã, cu acces pe infrastructura cãilor ferate romane;"

22. Articolele 42 şi 43 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - În cadrul exercitãrii atribuţiilor privind siguranta circulaţiei feroviare, Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> aplica reglementãrile în vigoare pentru autorizarea şi controlul activitãţii de transport feroviar pe liniile industriale.
Art. 43. - Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> este depozitara normelor, metodologiilor, prescripţiilor şi instrucţiunilor cu specific feroviar, care se aplica în mod unitar pe cãile ferate romane."

23. Articolele 44, 45 alineatul (1), 46, 47 şi 48 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - Raporturile dintre Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> şi instituţiile publice se reglementeazã pe baza contractului de activitate al Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>, încheiat între Ministerul Transporturilor, în calitate de reprezentant al Guvernului, şi Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>>.
Art. 45. - (1) Contractul de activitate al Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>> se întocmeşte de cãtre Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> împreunã cu Ministerul Transporturilor şi va cuprinde, în principal, urmãtoarele:
a) principalii indicatori cantitativi şi calitativi ai activitãţii de transport de mãrfuri şi de cãlãtori, ce urmeazã a fi indepliniti de Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>>;
b) activitãţile Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>> în exercitarea atribuţiilor de asigurare a functionarii, întreţinerii şi dezvoltãrii infrastructurii cãilor ferate romane;
c) lista completa a serviciilor sociale ce urmeazã a fi executate de cãtre Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>>, în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare;
d) activitatea Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>> în asigurarea de servicii privind asistenta specifica medico-sanitarã, de învãţãmânt şi cultural-sportiva;
e) rãspunderile Guvernului privind buna funcţionare a transporturilor feroviare publice, incluzând transferurile din bugetul de stat pentru infrastructura feroviara, pentru activitatea de învãţãmânt şi de asistenta medico-sanitarã, precum şi sumele necesare compensãrii Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>> pentru servicii sociale, în limita în care actele normative prevãd necesitatea acordãrii de facilitãţi la transporturile pe calea feratã.
Art. 46. - Contractul de activitate al Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>> se încheie pentru o durata de 4 ani, se aproba de cãtre Guvern şi se actualizeazã anual, dupã aprobarea bugetului de stat.
Art. 47. - Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> poate încheia convenţii cu autoritãţile administraţiei publice locale şi cu persoane juridice, pentru activitãţi de transport de interes local, solicitate de aceştia, cu obligaţia de acoperire de cãtre solicitantul transportului a diferenţei de cost, în cazul în care veniturile din efectuarea transportului nu acoperã costurile.
Art. 48. - Persoanele juridice autorizate, care desfãşoarã activitãţi de transport public pe calea feratã, încheie convenţii cu beneficiarii, în condiţii similare, nediscriminatorii, în raport cu cele încheiate de cãtre Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>>."

24. Articolele 49, 50 şi 51 alineatul (1) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - Ordinea publica, potrivit dispoziţiilor legale, în trenuri, gãri şi în alte locuri de pe teritoriul cãilor ferate, precum şi paza unor transporturi se asigura de cãtre inspectoratele de poliţie-transporturi, din structura Poliţiei Romane, pe baza de protocol încheiat între Ministerul Transporturilor şi Ministerul de Interne, precum şi de cãtre Corpul de gardieni feroviari, constituit potrivit legii, precum şi pe baza de contracte de prestaţii încheiate de Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> cu firme specializate.
Art. 50. - (1) Paza obiectivelor de importanta strategica din administrarea şi dotarea Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>> se asigura de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale şi/sau Ministerul de Interne pe baza de convenţie încheiatã cu Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>>.
(2) Ministerul Apãrãrii Naţionale asigura paza transporturilor militare şi a celor de importanta strategica, potrivit programelor stabilite împreunã cu Ministerul Transporturilor şi cu Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>>.
Art. 51. - (1) Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> are în structura sa Corpul de gardieni feroviari, a cãrui activitate se desfãşoarã pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat prin hotãrâre a Guvernului."

25. Articolul 53 alineatul (2) şi articolul 54 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - (2) Armele de foc şi munitia aferentã, necesare pentru dotarea personalului Corpului de gardieni feroviari, se asigura, în mod gratuit, de cãtre organele Ministerului de Interne, iar fondurile necesare pentru uniforme, însemne, echipament şi mijloace de protecţie şi de apãrare individualã şi munitia folositã se asigura din fondurile proprii ale Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>.
Art. 54. - Personalul Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>, cu atribuţii de serviciu privind paza, ordinea publica şi controlul trenurilor, garilor şi al altor unitãţi de pe teritoriul cãilor ferate, este asimilat, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, persoanelor care îndeplinesc o funcţie ce implica exerciţiul autoritãţii publice."

26. Articolul 56 alineatul (1) şi articolul 57 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 56. - (1) Elementele de patrimoniu ale Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>> sunt constituite din bunuri aflate în proprietatea sa şi din infrastructura cãilor ferate romane, proprietate publica a statului, data acesteia în concesiune, potrivit prevederilor contractului de concesiune care se va încheia între Ministerul Transporturilor şi Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> în calitate de societate comercialã pe acţiuni.
Art. 57. - În scopul ţinerii evidentei bunurilor mobiliare aflate în proprietatea sau care sunt în concesiunea Companiei Naţionale <<Cãile Ferate Romane>>, al asigurãrii opozabilitatii titlurilor acestora fata de terţi şi al initierii acţiunilor necesare pentru recuperarea sau dobândirea de noi valori patrimoniale, Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> întocmeşte evidente şi documentaţii proprii de cadastru, în condiţiile legii."

27. Articolul 59 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - În cazul nerespectãrii prevederilor art. 21, Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> va acţiona imediat, pe cai legale, pentru oprirea oricãror lucrãri sau pentru desfiinţarea construcţiilor interzise de lege fãrã plata nici unei despãgubiri, precum şi pentru recuperarea pagubelor produse în zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane."

28. Articolul 62 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - Pentru nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în cap. VI şi VII, Compania Nationala <<Cãile Ferate Romane>> rãspunde potrivit legii."

29. Articolul 63 se elimina.

ART. 2
Prevederile prezentei ordonanţe intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 1998.
ART. 3
Regia Autonomã "Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane" va fi reorganizata în Compania Nationala "Cãile Ferate Romane" prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 4
<>Legea nr. 129/1996 privind transportul pe cãile ferate romane, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 30 octombrie 1996, astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1997 pentru modificarea şi completarea <>art. 16 din Legea nr. 129/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1997, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 111/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 142 din 7 iulie 1997, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se o noua numerotare articolelor.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara
-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016