Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA nr. 39 din 30 ianuarie 2000 pentru stabilirea si sanctionarea unor fapte contraventionale in operatiunile de transport feroviar si cu metroul
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al art. 1 lit. E pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:
ART. 1 În sensul prezentei ordonanţe, prin operaţiuni de transport feroviar şi cu metroul, denumite în continuare operaţiuni feroviare, se înţelege activitãţile necesare pentru realizarea transportului feroviar şi cu metroul în condiţii de siguranta a circulaţiei, securitate a transporturilor şi de calitate a serviciilor sau produselor. ART. 2 Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni, urmãtoarele fapte ale personalului care, în desfãşurarea operaţiunilor feroviare, incalca normele privind siguranta circulaţiei, securitatea transporturilor, calitatea produselor şi a serviciilor: 1. neasigurarea în staţiile de cale feratã şi de metrou a functionarii instalaţiilor privind informarea şi avizarea publicului cãlãtor; 2. neintretinerea curãţeniei şi/sau neasigurarea functionarii grupurilor sanitare în spaţiile afectate pentru deservirea cãlãtorilor, din staţiile de cale feratã şi metrou; 3. îndrumarea trenurilor de cãlãtori fãrã sa fie asigurata în vagoane funcţionarea instalaţiilor sanitare, de încãlzire şi de iluminat; 4. îndrumarea trenurilor de metrou fãrã sa fie asigurata funcţionarea instalaţiilor de încãlzire şi de iluminat; 5. îndrumarea trenurilor de cãlãtori fãrã a fi salubrizate şi dotate cu materiale igienico-sanitare; 6. efectuarea serviciului de cãtre personalul feroviar şi de metrou fãrã a asigura buna servire a publicului cãlãtor; 7. neintocmirea dosarelor de cercetare privind trenurile de cãlãtori şi marfa care au fost indrumate şi/sau au circulat fãrã a respecta mersul de tren stabilit; 8. lipsa nemotivatã a personalului, care lucreazã sau concura la siguranta circulaţiei, de la examinarile medicale, psihologice, profesionale, precum şi de la analizele de siguranta circulaţiei sau şcoala personalului; 9. neactualizarea planurilor tehnice de exploatare; 10. nerespectarea dispoziţiilor personalului care conduce circulaţia trenurilor şi/sau efectuarea manevrelor; 11. expedierea vagoanelor cu gabarit depãşit sau încãrcate cu mãrfuri periculoase cu alte trenuri decât cele stabilite prin programul de circulaţie; 12. nerespectarea normelor şi tolerantelor admise la linii, la schimbatoare de cale şi la lucrãrile de arta; 13. efectuarea instruirii personalului care lucreazã sau concura la siguranta circulaţiei în centre neautorizate sau de cãtre personal neautorizat în acest scop; 14. nerespectarea programelor stabilite pentru instruirea, perfecţionarea, examinarea, şcolarizarea sau calificarea personalului care lucreazã sau concura la siguranta circulaţiei; 15. neiluminarea locului producerii evenimentului de cale feratã sau neinstalarea telefonului solicitat de cãtre comisia de cercetare; 16. nerespectarea programelor de control aprobate; 17. neavizarea deranjamentelor la instalaţiile de siguranta circulaţiei; 18. punerea la dispoziţie clienţilor, pentru încãrcarea mãrfurilor, a unor mijloace de transport care nu pot asigura integritatea şi pãstrarea calitãţii mãrfurilor în timpul derulãrii contractului de transport; 19. depozitarea bagajelor, a mesageriei sau a coletariei în alte spaţii decât cele afectate; 20. solicitarea sau trimiterea unor mijloace de intervenţie care nu au dotarea tehnica corespunzãtoare pentru a restabili circulaţia trenurilor; 21. neintocmirea dosarelor de cercetare a evenimentelor de cale feratã sau de metrou; 22. neexecutarea reviziilor tehnice la materialul rulant de cale feratã şi de metrou; 23. nesemnalizarea trenurilor sau a zonelor unde se efectueazã lucrãri la liniile de cale feratã sau de metrou; 24. neasigurarea contra fugirii a materialului rulant aflat în stationare pe liniile de cale feratã sau de metrou; 25. neefectuarea reviziilor la instalaţiile feroviare şi de metrou; 26. neexecutarea reparaţiilor planificate la materialul rulant; 27. netransmiterea, în scris, a mãsurilor de remediere, în termen de 10 zile de la data încheierii notei de constatare întocmite cu ocazia acţiunilor de control şi inspecţie de stat; 28. înmatricularea materialului rulant fãrã avizul scris al Autoritãţii Feroviare Romane - AFER; 29. utilizarea în activitatea de construcţie, modernizare, reparare, întreţinere şi exploatare a materialului rulant şi a infrastructurii feroviare publice sau a metroului a produselor şi a serviciilor neomologate tehnic sau pentru care nu s-a emis un agrement tehnic; 30. furnizarea şi/sau achiziţionarea de produse şi/sau servicii feroviare fãrã ca acestea sa fie omologate sau agrementate tehnic, dupã caz, de cãtre Autoritatea Feroviara Romana - AFER; 31. neînscrierea în fişa postului a responsabilitãţilor personalului care lucreazã sau concura la siguranta circulaţiei; 32. efectuarea serviciului de cãtre personalul care lucreazã sau concura la siguranta circulaţiei, fãrã respectarea prevederilor din fişa postului; 33. neprezentarea şefului de statie la locul producerii evenimentului de cale feratã, imediat dupã luarea la cunostinta; 34. neprezentarea sefilor de subunitati feroviare locale la locul evenimentului de cale feratã imediat dupã solicitarea şefului de statie; 35. efectuarea mãsurãtorilor la ecartament şi nivel cu dispozitive de mãsurat calea neverificate sau defecte; 36. nesupravegherea activitãţilor privind circulaţia trenurilor şi efectuarea manevrelor; 37. executarea de lucrãri la linie pe calea fãrã joante în perioada temperaturilor ridicate, fãrã efectuarea verificãrilor temperaturii din sina de cale feratã; 38. luarea în primire a vagoanelor cu lipsuri şi degradari care nu sunt notificate; 39. executarea de lucrãri privind siguranta circulaţiei fãrã stabilirea, în scris, a responsabililor şi a condiţiilor de efectuare a acestora; 40. ieşirea mijloacelor de intervenţie pentru restabilirea circulaţiei fãrã respectarea proceselor tehnologice; 41. circulaţia trenurilor de intervenţie afectate pentru restabilirea circulaţiei fãrã respectarea mersului de tren întocmit la îndrumare; 42. solicitarea şi/sau ieşirea cu întârziere a mijloacelor de intervenţie în cazul inzapezirilor, precum şi nerespectarea programului de lucru stabilit; 43. neluarea mãsurilor stabilite prin programele anuale de combatere şi preintampinare a inzapezirilor; 44. încadrarea eronatã a evenimentelor de cale feratã, în dosarele de cercetare; 45. refuzul personalului de a da relaţii şi/sau de a rãmâne la dispoziţia comisiilor de cercetare a evenimentelor de cale feratã; 46. executarea sau permiterea executãrii serviciului la siguranta circulaţiei fãrã ca personalul sa fie apt medical, psihologic sau profesional; 47. conducerea trenurilor de cãtre mecanicul de locomotiva fãrã respectarea înscrisurilor din livretele de mers; 48. neefectuarea probelor de frana sau efectuarea acestora de cãtre personal neautorizat; 49. neînscrierea în ordinul de circulaţie a condiţiilor privind efectuarea circulaţiei şi a manevrei; 50. nerespectarea condiţiilor înscrise în ordinul de circulaţie; 51. încãrcarea mãrfurilor în mijloacele de transport fãrã ca acestea sa fie fixate şi asigurate; 52. introducerea în compunerea trenurilor a materialului rulant care nu îndeplineşte condiţiile tehnice; 53. neverificarea de cãtre mecanicul de locomotiva a eficacitatii franei automate; 54. darea în exploatare a infrastructurii feroviare şi/sau a materialului rulant, fãrã efectuarea recepţiei tehnice; 55. depozitarea mijloacelor de transport în care sunt încãrcate mãrfuri periculoase în alte locuri decât cele stabilite prin planul tehnic de exploatare al statiei; 56. refuzul accesului organelor cu drept de control şi inspecţie de stat în incinta unitãţilor agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de transport feroviar şi/sau cu metroul sau care furnizeazã produse ori presteazã servicii specifice pentru calea feratã sau pentru metrou; 57. refuzul personalului agenţilor economici, care desfãşoarã activitãţi de transport feroviar sau cu metroul sau care furnizeazã produse ori presteazã servicii specifice pentru calea feratã sau pentru metrou, de a prezenta datele, informaţiile şi documentele solicitate de cãtre organele cu drept de control şi inspecţie de stat competente; 58. neaplicarea mãsurilor de remediere a deficienţelor stabilite ca urmare a controalelor şi/sau inspectiilor de stat efectuate de cãtre personalul autorizat; 59. depãşirea termenelor stabilite pentru transmiterea documentelor solicitate de cãtre organele de control şi inspecţie de stat competente; 60. introducerea în circulaţie a materialului rulant cu defecte care pot periclita siguranta circulaţiei, fãrã stabilirea condiţiilor de circulaţie; 61. nerespectarea de cãtre conducãtorul executiv al persoanei juridice implicate în producerea evenimentelor de cale feratã a mãsurilor şi termenelor de executare stabilite în dosarele de cercetare; 62. neavizarea evenimentelor de cale feratã de cãtre personalul care lucreazã în activitatea de transport feroviar sau cu metroul; 63. neoprirea executãrii lucrãrilor de ciuruire integrala a prismei de piatra sparta sau a lucrãrilor de buraj şi ripaj mecanizat, la temperatura maxima admisã de lucru. ART. 3 Contravenţiile prevãzute la art. 2 se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) cu amenda de la 300.000 lei la 3.500.000 lei, cele prevãzute la pct. 1-16; b) cu amenda de la 500.000 lei la 5.000.000 lei, cele prevãzute la pct. 17-37; c) cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei, cele prevãzute la pct. 38-63. ART. 4 Sancţiunea aplicatã pentru contravenţiile prevãzute în prezenta ordonanta nu inlatura rãspunderea disciplinarã. ART. 5 Cuantumul amenzilor prevãzute la art. 3 se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului. ART. 6 (1) Constatarea contravenţiilor, încadrarea acestora şi aplicarea amenzilor, în condiţiile stabilite de prezenta ordonanta, se fac de personalul Autoritãţii Feroviare Romane - AFER, precum şi de personalul Ministerului Transporturilor, posesori ai legitimatiei speciale emise de Ministerul Transporturilor. (2) Forma, modelul şi conţinutul legitimatiei speciale, precum şi personalul prevãzut la alin. (1) se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor. ART. 7 Dispoziţiile prezentei ordonanţe se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25. ART. 8 Ministrul transporturilor va emite, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, ordinul prevãzut la art. 6 alin. (2), care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.