Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 39 din 30 ianuarie 1998  privind activitatea de standardizare nationala in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 39 din 30 ianuarie 1998 privind activitatea de standardizare nationala in Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 43 din 30 ianuarie 1998
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al <>art. 1 lit. i) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanta stabileşte principiile de baza şi cadrul organizatoric al standardizarii naţionale.
ART. 2
În România, activitatea de standardizare nationala se desfãşoarã în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta, urmãrind în principal:
a) îmbunãtãţirea calitãţii vieţii;
b) obţinerea unei economii globale de materiale, energie şi efort uman;
c) protecţia vieţii, sãnãtãţii şi securitãţii persoanelor fizice, mediului înconjurãtor şi apãrarea intereselor consumatorilor;
d) protecţia consumatorilor, printr-un nivel de calitate al produselor şi serviciilor adaptat necesitãţilor şi verificat corespunzãtor;
e) recunoaşterea internationala a produselor şi serviciilor româneşti;
f) promovarea rezultatelor consolidate ale ştiinţei şi tehnologiei, ţinând seama de gradul de dezvoltare al economiei;
g) stabilirea unui sistem unitar de cerinţe pentru certificarea conformitatii;
h) înlãturarea barierelor tehnice din calea comerţului internaţional;
i) reprezentarea intereselor economiei naţionale în activitãţile de standardizare internaţionale şi europene.
ART. 3
În sensul prezentei ordonanţe, termenii sunt definiţi dupã cum urmeazã:
A. Termeni a cãror definitie este prevãzutã în standardul SR 10000-1:
a) standardizare - activitate specifica prin care sunt stabilite, pentru probleme reale sau potenţiale, prevederi destinate unei utilizãri comune şi repetate, urmãrind obţinerea unui grad optim de ordine într-un context dat;
b) standardizare nationala - standardizare care se desfãşoarã la nivelul unei anumite tari;
c) standard - document stabilit prin consens şi aprobat de un organism recunoscut, care stabileşte, pentru utilizãri comune şi repetate, reguli, prescripţii sau caracteristici pentru activitãţi sau rezultatele lor, în scopul obţinerii unui grad optim de ordine într-un context dat;
d) standard naţional - standard care este adoptat de un organism naţional de standardizare şi care este pus la dispoziţia publicului;
e) standard internaţional - standard care este adoptat de cãtre o organizaţie internationala cu activitate de standardizare şi care este pus la dispoziţie publicului;
f) standard european - standard care este adoptat de cãtre o organizaţie europeanã cu activitate de standardizare şi care este pus la dispoziţie publicului;
g) organism de standardizare - organism cu activitate de standardizare, recunoscut la nivel naţional, regional sau internaţional, care are ca principala funcţie, în conformitate cu statutul lui, elaborarea şi aprobarea sau adoptarea de standarde care sunt puse la dispoziţie publicului;
h) organism naţional de standardizare - organism de standardizare la nivel naţional, care este împuternicit sa devinã membru naţional în organizaţiile internaţionale şi regionale de standardizare corespunzãtoare;
i) program de standardizare - plan de lucru al unui organism cu activitate de standardizare, conţinând lista de teme care fac obiectul lucrãrilor sale de standardizare;
j) proiect de standard - standard propus, în general disponibil pentru observaţii, vot sau aprobare;
k) aplicarea unui standard - utilizarea standardului în producţie, comerţ etc.;
l) marca de conformitate - marca protejata, aplicatã sau emisã pe baza regulilor unui sistem de certificare, indicând cu un grad suficient de încredere ca produsul, procesul sau serviciul în cauza este conform cu un standard sau cu un alt document normativ specific;
m) organism - unitate de drept public sau privat, care are sarcini şi competente bine definite;
n) specificaţie tehnica - document care prescrie condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã un produs, proces sau serviciu.
B. Alţi termeni:
a) autoritate - organul de specialitate al administraţiei publice centrale şi locale sau organismul, respectiv, reprezentantul acestuia, abilitat ca, în exerciţiul autoritãţii de stat, sa ia mãsuri obligatorii şi sa adopte reglementãri în domeniul sau de competenta;
b) standard obligatoriu - standard a cãrui aplicare devine obligatorie prin efectul unei legi cu caracter general sau printr-o referinta exclusiva dintr-o reglementare;
c) reglementare - document care conţine reguli cu caracter obligatoriu şi care este adoptat de cãtre o autoritate;
d) reglementare tehnica - reglementare care prevede condiţii tehnice fie în mod direct, fie prin referire la un standard, la o specificaţie tehnica, la un cod de buna practica sau care preia integral conţinutul acestora.
ART. 4
În standardizarea nationala trebuie aplicate urmãtoarele principii de baza:
a) elaborarea şi aprobarea standardelor naţionale pe baza consensului pãrţilor interesate;
b) transparenta şi disponibilitate publica;
c) reprezentarea intereselor publice;
d) caracterul voluntar al participãrii la activitatea de standardizare nationala şi al aplicãrii standardelor naţionale;
e) accesul liber la elaborarea standardelor naţionale pentru toate pãrţile interesate;
f) independenta fata de orice posibil interes specific predominant;
g) respectarea regulilor standardizarii europene şi internaţionale;
h) caracterul fãrã scop lucrativ al organismului naţional de standardizare;
i) dezvoltarea standardizarii naţionale în corelare cu evoluţia legislaţiei.

CAP. 2
Standardul naţional şi aplicarea acestuia

ART. 5
(1) Standardul naţional trebuie sa conţinã prevederi care sa nu contravina legislaţiei în vigoare.
(2) Standardul naţional se identifica prin aplicarea unei sigle care semnifica "standard roman". Sigla de identificare este SR.
(3) Sigla de identificare SR se aplica numai pe standardul naţional.
(4) Standardele internaţionale şi europene pot fi publicate în România ca standarde numai dupã adoptarea lor ca standarde naţionale.
ART. 6
(1) Aplicarea unui standard naţional are caracter voluntar.
(2) Aplicarea unui standard naţional poate deveni obligatorie, în totalitate sau în parte, pe întreg teritoriul, pe plan zonal sau pe plan local, numai printr-o reglementare tehnica adoptatã de cãtre o autoritate, în cazul în care considerentele de ordin public, de protecţie a vieţii, a sãnãtãţii şi a securitãţii persoanelor fizice, a mediului înconjurãtor şi de apãrare a intereselor consumatorilor fac necesarã o astfel de mãsura.

CAP. 3
Organismul naţional de standardizare din România

ART. 7
În România organismul naţional de standardizare trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
1. sa fie o persoana juridicã de drept privat, de interes public, având statut juridic de asociaţie fãrã scop lucrativ, în baza Legii nr. 21/1924 , al carei scop principal este de a dezvolta standardizarea nationala, europeanã, regionala şi internationala;
2. sa aplice principiile de baza ale standardizarii naţionale, prevãzute la art. 4;
3. sa aibã urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaborarea şi aprobarea, reconfirmarea, modificarea şi anularea standardelor naţionale, precum şi adoptarea standardelor internaţionale şi a standardelor europene ca standarde naţionale;
b) stabilirea principiilor şi metodologiei standardizarii naţionale, în conformitate cu prevederile din prezenta ordonanta şi cu regulile standardizarii europene şi internaţionale, precum şi dezvoltarea colaborãrii cu pãrţile interesate în standardizarea nationala;
c) elaborarea şi implementarea programului de standardizare nationala;
d) reprezentarea României şi participarea în organismele neguvernamentale internaţionale şi europene de standardizare, respectiv în Organizaţia Internationala de Standardizare (ISO), Comisia Electrotehnica Internationala (CEI), Comitetul European de Standardizare (CEN), Comitetul European de Standardizare în Electrotehnica (CENELEC) şi Institutul European de Standardizare pentru Telecomunicaţii (ETSI), precum şi în oricare alt organism internaţional sau regional de standardizare;
e) colaborarea în domeniul standardizarii naţionale cu organisme similare din alte tari;
f) editarea, publicarea şi difuzarea standardelor naţionale şi a altor publicaţii din domeniul standardizarii naţionale;
g) colectarea, prelucrarea, stocarea şi diseminarea de informaţii în domeniul standardizarii naţionale;
h) acordarea dreptului de utilizare a marcilor naţionale de conformitate cu standardele naţionale, la cerere, pentru produsele şi serviciile conforme cu standardele naţionale, pe baza procedurilor proprii organismului naţional de standardizare sau, dupã caz, mandatarea de organisme de certificare pentru acordarea acestui drept;
i) efectuarea de operaţiuni de import-export şi comercializare de standarde, documentaţii şi literatura de standardizare, cu respectarea prevederilor din convenţiile internaţionale sau bilaterale încheiate de organismul naţional de standardizare în acest sens;
j) prestarea de servicii de consultanţa, expertiza, instruire, transfer de cunoştinţe, asistenta tehnica şi altele asemenea în domeniul standardizarii şi al asigurãrii calitãţii;
k) publicarea şi implementarea regulilor privind aplicarea marcilor de conformitate cu standardele internaţionale şi europene;
l) crearea unui climat favorabil aplicãrii standardelor naţionale în economie şi dezvoltãrii standardizarii în România;
4. sa elaboreze standarde naţionale în cadrul comitetelor tehnice de standardizare constituite în diverse domenii de activitate;
5. sa asigure, în cadrul comitetelor tehnice de standardizare, reprezentarea echilibrata a pãrţilor interesate, în mod deosebit a producãtorilor, a distribuitorilor, a consumatorilor şi a autoritãţilor;
6. sa constituie şi sa ordoneze sistematic colecţia de standarde naţionale şi proiecte ale acestora, de standarde europene şi internaţionale şi proiecte ale acestora, de standarde naţionale din alte tari, cat şi de alte documente din domeniul standardizarii;
7. sa punã la dispoziţia oricãror persoane interesate, la cerere standardele şi documentele menţionate la punctul precedent;
8. sa asigure, conform Acordului referitor la barierele tehnice din calea comerţului al Organizaţiei Mondiale a Comerţului, la care România este parte, funcţionarea punctului de informare pentru standarde şi reglementãri tehnice şi sa punã la dispoziţie oricãror persoane informaţii din baza de date a acestuia;
9. sa stabileascã, prin reguli de procedura, în principal, urmãtoarele:
a) modul şi condiţiile de participare la standardizarea nationala;
b) pregãtirea şi publicarea programelor de standardizare nationala şi de includere de noi teme în acestea;
c) publicarea proiectelor de standarde naţionale şi tratarea observaţiilor în legatura cu acestea;
d) elaborarea şi aprobarea, reconfirmarea, modificarea şi anularea standardelor naţionale;
e) modul de rezolvare a contestaţiilor referitoare la elaborarea şi aprobarea, reconfirmarea, modificarea şi anularea standardelor naţionale;
f) modalitãţi de publicare a standardelor naţionale;
g) înregistrarea standardelor naţionale;
h) modul de participare la standardizarea europeanã şi internationala;
10. sa publice, în scopul de a asigura informarea publica:
a) programul de standardizare nationala;
b) lista proiectelor de standarde naţionale;
c) data aprobãrii şi data publicãrii standardelor naţionale;
d) data anulãrii şi modificãrii standardelor naţionale;
e) actualizarile şi completãrile colectiilor prevãzute la pct. 6;
f) alte informaţii relevante privind standardizarea nationala;
11. sa gestioneze fondul documentar naţional de standarde;
12. sa îndeplineascã orice alte atribuţii prevãzute în alte acte normative, în legatura cu scopul sau principal.
ART. 8
(1) Prevederile art. 7 trebuie sa fie cuprinse în statutul organismului naţional de standardizare.
(2) De asemenea, statutul trebuie sa respecte celelalte prevederi din prezenta ordonanta, precum şi orice alte dispoziţii obligatorii potrivit legilor în vigoare şi sa prevadã urmãtoarele:
A. poate fi membru al organismului naţional de standardizare, cu aprobarea adunãrii generale, orice persoana juridicã care este de acord cu statutul sau şi doreşte sa susţinã realizarea scopului acestuia;
B. adunarea generalã a membrilor organismului naţional de standardizare este structuratã în colegii, dupã cum urmeazã:
a) Colegiul organismelor acreditate, care poate cuprinde laboratoare şi organisme de certificare şi de inspecţie acreditate, precum şi organizaţii fãrã scop lucrativ ale acestora;
b) Colegiul beneficiarilor, care poate cuprinde persoane juridice care sunt interesate în standardizarea nationala, cum sunt agenţi economici, inclusiv întreprinderi mici şi mijlocii, organizaţii patronale, camere de comerţ şi industrie, organizaţii financiar-bancare şi de asigurãri, asociaţii profesionale, federaţii şi confederatii sindicale, precum şi altele, inclusiv asociaţii fãrã scop lucrativ ale acestora;
c) Colegiul consumatorilor, care poate cuprinde organizaţii fãrã scop lucrativ de apãrare a intereselor consumatorilor, ale persoanelor cu handicap, al apãrãrii drepturilor omului, din domeniul protecţiei mediului şi altele asemenea;
d) Colegiul cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii, care poate cuprinde instituţii de învãţãmânt, persoane juridice care au activitate preponderenta de cercetare-dezvoltare, centre de transfer tehnologic, de incubare şi de inovare, de dezvoltare localã şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, altele asemenea, precum şi asociaţii fãrã scop lucrativ ale acestora.
C. proceduri de vot şi de luare a deciziilor, cat şi o structura a organelor de conducere şi de administrare, care sa asigure reprezentarea echilibrata a fiecãrui colegiu, respectiv a intereselor reprezentate în acestea;
D. organismul naţional de acreditare este membru de drept al organismului naţional de standardizare, precum şi al consiliului de administraţie al acestuia; reprezentantul organismului naţional de acreditare nu poate avea nici o alta funcţie în consiliul de administraţie în afarã de aceea de simplu membru al acestuia.
(3) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei va elabora instrucţiuni privind statutul-cadru al organismului naţional de standardizare, precum şi constituirea şi înregistrarea acestuia ca asociaţie.
(4) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei va lua mãsuri pentru stimularea atragerii de membri ai organismului naţional de standardizare corespunzãtor principiului de la art. 4 lit. f).

CAP. 4
Relaţiile autoritãţilor cu organismul naţional de standardizare

ART. 9
(1) Organismul naţional de standardizare elaboreazã şi implementeaza programul de standardizare nationala pe baza solicitãrilor primite din partea autoritãţilor şi a altor pãrţi interesate în standardizarea nationala.
(2) Organismul naţional de standardizare:
a) colaboreazã cu autoritãţile şi introduce în programul de standardizare nationala, în mod prioritar, solicitarile acestora, în special cele referitoare la creşterea calitãţii vieţii, protecţia vieţii, sãnãtãţii şi securitãţii persoanelor fizice, precum şi a mediului înconjurãtor şi apãrarea intereselor consumatorilor;
b) informeazã autoritãţile, în mod periodic, despre:
- stadiul elaborãrii şi aprobãrii, reconfirmarii, modificãrii şi anulãrii standardelor naţionale cuprinse, la solicitarea acestora, în programul de standardizare nationala;
- activitatea de standardizare nationala din domeniile reglementate de acestea;
c) participa, la solicitarea autoritãţilor, la elaborarea actelor normative care au legatura cu standardizarea nationala, în special a celor prin care sunt transpuse în legislaţia romana directivele europene, sau transmite observaţii, comentarii sau propuneri în legatura cu acestea;
d) oferã consultanţa şi expertiza în domeniul standardizarii, dacã este solicitat.
(3) Reprezentanţii autoritãţilor care participa la activitãţile de elaborare şi aprobare, reconfirmare, modificare şi anulare a standardelor naţionale au, în aceasta calitate, aceleaşi drepturi şi obligaţii cu cele ale celorlalte pãrţi interesate.
(4) Autoritãţile colaboreazã cu organismul naţional de standardizare în vederea constituirii, de cãtre acesta, a bazei sale de date pentru standarde şi reglementãri tehnice.

CAP. 5
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 10
(1) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei este abilitat sa sprijine iniţierea constituirii unei asociaţii fãrã scop lucrativ, a carei denumire este Asociaţia de Standardizare din România, prescurtat ASRO, denumita în continuare Asociaţia, cu sediul în municipiul Bucureşti, având ca principal scop dezvoltarea standardizarii naţionale, europene şi internaţionale.
(2) Este recunoscuta ca organism naţional de standardizare Asociaţia care:
- îndeplineşte condiţiile de la alin. (1);
- are avizul favorabil al Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei, potrivit art. 23 din prezenta ordonanta;
- este înregistratã ca persoana juridicã, în condiţiile legii;
- respecta prin statut prevederile prezentei ordonanţe.
ART. 11
Mãsurile tranzitorii pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe se stabilesc de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei în consultare cu Institutul Roman de Standardizare, astfel încât Asociaţia sa fie înregistratã ca asociaţie fãrã scop lucrativ de drept privat şi sa îşi poatã îndeplini atribuţiile de organism naţional de standardizare începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
ART. 12
(1) În scopul de a iniţia constituirea Asociaţiei, Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei pune la dispoziţie acesteia în folosinta, pe baza de contract de închiriere, un spaţiu cu destinaţia de sediu provizoriu în Bucureşti, str. Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1. Contractul este valabil pana la achiziţionarea de cãtre Asociaţie a unui alt sediu, conform alin. (2), termen la care spaţiul mai sus menţionat se elibereazã şi se restituie Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei.
(2) Prin bugetul de stat pe anul 1998, se va aloca suma de 10 miliarde lei pentru Institutul Roman de Standardizare în vederea cumpãrãrii unui imobil necesar functionarii.
ART. 13
(1) La intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, se transfera la Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, din alocarile bugetare pentru Institutul Roman de Standardizare pe anul 1998, sumele prevãzute pentru cele doua luni ce urmeazã datei de intrare în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei va utiliza sumele prevãzute şi constituite conform alin. (1) în vederea finanţãrii cheltuielilor de funcţionare şi de personal ale Asociaţiei în perioada de doua luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.
(3) Personalul preluat de cãtre Asociaţie de la Institutul Roman de Standardizare va fi salarizat, în respectiva perioada de doua luni, în acelaşi mod şi la acelaşi nivel de salarizare ca în luna precedenta dizolvãrii acestuia, fãrã a exista, însã, obligaţia încadrãrii pe aceleaşi posturi cu cele ocupate înainte de dizolvare.
ART. 14
Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei poate finanta, pe o perioada de 3 ani, dezvoltarea institutionala a Asociaţiei printr-un program de stimulare a inovarii aprobat prin ordin al ministrului şi cuprins în Planul naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare. Finanţarea poate fi continuatã şi dupã perioada iniţialã de 3 ani.
ART. 15
(1) Sumele reprezentând cotizaţiile pe care Asociaţia trebuie sa le achite în calitate de membru sau afiliat al organizaţiilor internaţionale, europene şi regionale de standardizare, menţionate la art. 7 pct. 3 lit. d) se aloca de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei.
(2) Fondurile necesare participãrii la lucrãrile organismelor europene şi internaţionale de standardizare pot fi alocate prin bugetul Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei, la solicitarea Asociaţiei, prin programul de stimulare a inovarii menţionat la art. 14.
ART. 16
Elaborarea şi aprobarea, reconfirmarea, modificarea şi anularea standardelor naţionale, solicitatã de autoritãţile publice, se finanţeazã atât prin programul de stimulare a inovarii menţionat la art. 14, cat şi prin contracte care se încheie de Asociaţie cu autoritãţile care au solicitãri în domeniul standardizarii naţionale.
ART. 17
Pentru serviciile oferite, prevãzute la art. 7 pct. 3 lit. f)-k) inclusiv, art. 7 pct. 7 şi 8, precum şi pentru alte servicii, organismul naţional de standardizare are dreptul de a stabili şi incasa, dupã caz, tarife.
ART. 18
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Institutul Roman de Standardizare şi Centrul Naţional de Formare, Consultanţa şi Management pentru Asigurarea Calitãţii îşi înceteazã activitatea.
(2) Patrimoniul Institutului Roman de Standardizare şi cel al Centrului Naţional de Formare, Consultanţa şi Management pentru Asigurarea Calitãţii trec în proprietatea Asociaţiei.
(3) În termen de 30 de zile de la încetarea activitãţii Institutului Roman de Standardizare, Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei va prelua, pe baza de protocol, prevederile bugetare, deschiderile de credite bancare şi execuţia bugetarã aferentã perioadei de funcţionare în anul 1998 a Institutului Roman de Standardizare.
ART. 19
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe contractele în curs de derulare, precum şi orice obligaţii ce decurg din acorduri sau alte înţelegeri încheiate de Institutul Roman de Standardizare sunt preluate de Asociaţie.
ART. 20
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe fondul documentar naţional al standardizarii este preluat de la Institutul Roman de Standardizare de cãtre Asociaţie.
(2) În caz de lichidare a Asociaţiei, fondul documentar naţional de standarde se preia de la Asociaţie de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei.
ART. 21
În România organismul naţional de standardizare dobândeşte de drept exclusivitatea exercitãrii atribuţiilor de la art. 7 pct. 3 lit. a)-g) inclusiv.
ART. 22
(1) Organismul naţional de standardizare beneficiazã de protecţia dreptului de autor în condiţiile Legii privind dreptul de autor şi drepturile conexe.
(2) Reproducerea sau utilizarea integrala sau parţialã a standardelor naţionale sau a conţinutului publicaţiilor organismului naţional de standardizare prin orice procedeu (electronic, mecanic, fotocopiere, microfilmare etc.) este interzisã, dacã nu exista, în prealabil, acordul scris al acestuia.
(3) Mãrcile naţionale de conformitate cu standardele naţionale sunt proprietatea organismului naţional de standardizare, fiind înregistrate la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, în condiţiile stabilite prin dispoziţiile legale.
ART. 23
(1) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei este organul de specialitate al administraţiei publice centrale care are rolul şi responsabilitatea de a elabora şi implementa politici şi programe în domeniul standardizarii, acreditãrii şi infrastructurilor calitãţii, precum şi cel sub a cãrui autoritate intra, în sensul Legii nr. 21/1924 , Asociaţia şi scopul acesteia.
(2) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei acorda şi retrage recunoaşterea Asociaţiei ca organism naţional de standardizare în condiţiile prezentei ordonanţe.
(3) Recunoaşterea Asociaţiei ca organism naţional de standardizare este valabilã atâta timp cat aceasta respecta prevederile prezentei ordonanţe.
ART. 24
Prezenta ordonanta intra în vigoare la 180 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 10-12, 23, 26, 27 şi 29, care intra în vigoare la data publicãrii acesteia.
ART. 25
(1) Standardele naţionale - SR şi STAS - în vigoare la data publicãrii prezentei ordonanţe îşi menţin valabilitatea pana la modificarea sau anularea lor de cãtre Asociaţie.
(2) În termen de 180 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, dobândesc caracter voluntar standardele naţionale cu caracter obligatoriu.
(3) În termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe, Institutul Roman de Standardizare, prin publicaţiile sale, va face cunoscutã lista cu standardele naţionale care îşi pierd caracterul obligatoriu, conform alineatului precedent. De asemenea, Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei va publica, într-un ziar de larga circulaţie, aceasta lista.
(4) În termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe, Institutul Roman de Standardizare, comunica autoritãţilor lista cu standardele naţionale care îşi pierd caracterul obligatoriu. Pana la termenul prevãzut la alin. (2), autoritãţile sunt obligate sa aprobe şi sa facã cunoscute reglementãri tehnice care sa cuprindã prevederi din standardele respective, privind protecţia vieţii, sãnãtãţii şi securitãţii persoanelor fizice a mediului înconjurãtor şi a intereselor consumatorilor, dacã considera necesarã menţinerea caracterului obligatoriu al aplicãrii prevederilor din standardele menţionate la alin. (2).
ART. 26
Termenii şi definiţiile prevãzute la art. 3 se modifica, de drept, o data cu modificarea standardului naţional SR 10000-1.
ART. 27
În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe, Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei emite ordine şi instrucţiuni.
ART. 28
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei preia de la Institutul Roman de Standardizare toate responsabilitãţile specifice unui organ de specialitate al administraţiei publice centrale referitoare la asistenta tehnica externa în domeniu.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, coordonarea nationala a programului PRAQ III - program regional pentru asigurarea calitãţii - este preluatã de la Institutul Roman de Standardizare de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei.
(3) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, contractele, obligaţiile şi acordurile care ţin de calitatea de organ de specialitate al administraţiei publice centrale sunt preluate de la Institutul Roman de Standardizare de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei.
ART. 29
Ministerul Finanţelor va introduce modificãrile ce decurg din prezenta ordonanta în bugetul de stat aferent anului 1998.
ART. 30
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga:
- <>Ordonanta Guvernului nr. 19/1992 privind activitatea de standardizare în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 28 august 1992, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 14 martie 1994;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 224/1995 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Roman de Standardizare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 20 aprilie 1995;
- Hotãrârea Guvernului nr. 721/1992 privind înfiinţarea Centrului Naţional de Formare, Consultanţa şi Management pentru Asigurarea Calitãţii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 4 martie 1997, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul cercetãrii
şi tehnologiei,
Bujor Bogdan Teodoriu

p. Ministrul finanţelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat

Directorul general al Institutului
Roman de Standardizare,
Mircea Martis

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016