Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 36 din 30 ianuarie 2002(*republicata*)  privind impozitele si taxele locale* )    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 36 din 30 ianuarie 2002(*republicata*) privind impozitele si taxele locale* )

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 670 din 10 septembrie 2002

*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 522/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, dându-se textelor o noua numerotare.
<>Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 2 februarie 2002, rectificata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 145 din 26 februarie 2002, şi a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 522/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 14 august 2002.


CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Impozitele şi taxele locale constituie venituri ale bugetelor locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale şi sunt reglementate prin prezenta ordonanta.
(2) Informaţiile referitoare la impozitele şi taxele locale sunt de interes public, autoritãţile administraţiei publice locale având obligaţia sa asigure accesul liber şi neingradit la acestea.
ART. 2
Resursele financiare constituite din impozitele şi taxele locale se utilizeazã pentru cheltuielile publice a cãror finanţare se asigura de la bugetele locale, în condiţiile legii.
ART. 3
(1) Persoanele fizice şi persoanele juridice, denumite în continuare contribuabili, datoreazã impozitele şi taxele locale reglementate prin prezenta ordonanta.
(2) Sunt asimilaţi persoanelor fizice, în sensul prezentei ordonanţe, contribuabilii care desfãşoarã activitãţi economice pe baza liberei iniţiative ori exercita în mod individual sau prin asociere orice profesie libera.
(3) Prin persoane juridice, în sensul prezentei ordonanţe, se înţelege acele entitãţi reprezentate de persoanele fizice, înregistrate legal, ce au un patrimoniu distinct, în scopul desfãşurãrii unei activitãţi, precum:
a) comercianţii şi filialele acestora, definiţi astfel de Codul comercial, inclusiv unitãţile economice ale persoanelor juridice de drept public, precum şi cele ale organizaţiilor politice, sindicale, patronale şi cooperatiste, instituţiilor publice, asociaţiilor şi fundaţiilor, cultelor religioase şi altora asemenea, cu excepţia celor menţionate la alin. (2);
b) cultele religioase şi unitãţile locale ale acestora, cu personalitate juridicã.
(4) Sunt asimilate persoanelor juridice, în sensul prezentei ordonanţe, şi sucursalele şi reprezentantele autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României, aparţinând persoanelor fizice sau juridice strãine, şi altele asemenea.
(5) Sunt exceptate instituţiile şi unitãţile care funcţioneazã în subordinea sau în coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii.

CAP. 2
Impozitul pe clãdiri

ART. 4
(1) Impozitul pe clãdiri este anual şi se datoreazã de cãtre contribuabili pentru clãdirile aflate în proprietatea lor, indiferent de locul unde sunt situate şi de destinaţia acestora.
(2) În cazul clãdirilor proprietate publica şi privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, aflate în administrarea sau în folosinta, dupã caz, a contribuabililor, impozitul pe clãdiri se datoreazã de cãtre cei care le au în administrare sau în folosinta.
(3) În sensul prezentei ordonanţe, prin clãdire se înţelege orice construcţie care serveşte la adãpostirea de oameni, de animale, de obiecte, de produse, de materiale, de instalaţii şi de altele asemenea.
(4) Pentru stabilirea impozitului pe clãdiri datorat de persoanele fizice, la dimensionarea unei clãdiri se are în vedere suprafata construitã desfasurata care se determina prin însumarea suprafeţelor secţiunilor tuturor nivelurilor sale, inclusiv a celor situate la subsol. În calcul nu se cuprind suprafeţele podurilor, cu excepţia mansardelor, precum şi cele ale treptelor şi teraselor neacoperite.
ART. 5
(1) Impozitul pe clãdiri, în cazul persoanelor fizice, se calculeazã prin aplicarea cotei de 0,2% în mediul urban şi de 0,1% în mediul rural asupra valorii impozabile a clãdirii, determinata potrivit criteriilor şi normelor de evaluare prevãzute în anexa nr. 1.
(2) În cazul contribuabililor mentionati la alin. (1), care deţin mai multe clãdiri cu destinaţia de locuinta, altele decât cele închiriate, impozitul pe clãdiri se majoreazã dupã cum urmeazã:
a) cu 15% pentru prima clãdire, în afarã celei de la adresa de domiciliu;
b) cu 50% pentru cea de a doua clãdire, în afarã celei de la adresa de domiciliu;
c) cu 75% pentru cea de a treia clãdire, în afarã celei de la adresa de domiciliu;
d) cu 100% pentru cea de a patra clãdire şi urmãtoarele, în afarã celei de la adresa de domiciliu.
(3) Ordinea numericã a proprietãţilor se determina în raport de anul dobândirii clãdirii, indiferent sub ce forma, rezultat din documentele care atesta calitatea de proprietar.
(4) Contribuabilii care intra sub incidenta alin. (2) au obligaţia sa depunã o declaraţie specialã la compartimentele de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale în a cãror raza teritorialã îşi au domiciliul, precum şi la cele în a cãror raza teritorialã sunt situate clãdirile respective.
(5) Modelul declaraţiei speciale menţionate la alin. (4) se aproba prin normele metodologice referitoare la impozitele şi taxele locale.
ART. 6
(1) Impozitul pe clãdiri, în cazul contribuabililor prevãzuţi la art. 3 alin. (3), se calculeazã prin aplicarea cotei stabilite de consiliile locale, care poate fi cuprinsã între 0,5% şi 1,5% asupra valorii de inventar a clãdirii, înregistratã în contabilitatea acestora, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Dacã persoanele juridice nu au efectuat nici o reevaluare a clãdirilor începând cu anul 1998 pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, cota impozitului pe clãdiri este între 3% şi 5%, aplicatã la valoarea de inventar a clãdirii, pana la data primei reevaluari, înregistratã în contabilitatea acestora.
(3) Pentru clãdirile ce fac obiectul contractelor de leasing financiar impozitul pe clãdiri se determina asupra valorii negociate între pãrţi şi înscrise în contract şi se datoreazã de cãtre proprietar.
(4) Începând cu data transferului de proprietate cãtre beneficiar a clãdirilor ce fac obiectul contractelor de leasing financiar impozitul se determina prin aplicarea cotelor prevãzute la alin. (2), pana la data primei reevaluari înregistrate în contabilitate.
ART. 7
(1) La determinarea impozitului pe clãdiri, în cazul contribuabililor prevãzuţi la art. 3 alin. (3), se au în vedere atât clãdirile aflate în funcţiune, cat şi cele în rezerva sau în conservare.
(2) Clãdirile aflate în funcţiune şi a cãror valoare a fost recuperatã integral pe calea amortizarii sunt supuse în continuare impozitului pe clãdiri, calculat pe baza valorii de inventar înregistrate în contabilitate.
ART. 8
Clãdirile dobândite în cursul anului, indiferent sub ce forma, se impun cu începere de la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care acestea au fost dobândite. Impozitul se calculeazã proporţional cu perioada rãmasã pana la sfârşitul anului.
ART. 9
(1) Scãderea de la impunere, în cursul anului, pentru situaţiile de dezafectare, demolare, dezmembrare sau distrugere a clãdirilor, precum şi de transfer al dreptului de proprietate ori locaţiune asupra clãdirilor, dupã caz, se face cu începere de la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-a produs una dintre aceste situaţii. Scãderea se acorda proporţional cu partea de clãdire supusã unei astfel de situaţii, precum şi cu perioada rãmasã pana la sfârşitul anului fiscal.
(2) Lista cuprinzând clãdirile care nu sunt supuse impozitului pe clãdiri este redata în anexa nr. 2.
(3) Avizarea de cãtre consiliile locale a construcţiilor speciale prevãzute la subpunctul 20 al pct. 7 din anexa nr. 2 se va face anual, în cursul lunii noiembrie, şi se aplica în anul fiscal urmãtor.
ART. 10
Impozitul pe clãdiri se stabileşte pe baza declaraţiei de impunere depuse de contribuabili, în condiţiile prezentei ordonanţe, şi se plãteşte trimestrial în patru rate egale, astfel: pana la 15 martie, pana la 15 iunie, pana la 15 septembrie şi pana la 15 noiembrie.

CAP. 3
Impozitul şi taxa pe teren

ART. 11
Contribuabilii care deţin în proprietate terenuri situate în municipii, oraşe şi comune, în intravilanul sau în extravilanul localitãţilor datoreazã impozit pe teren.
ART. 12
(1) Impozitul pe teren se stabileşte anual, în suma fixa pe metru patrat de teren, în mod diferenţiat, în intravilanul localitãţilor, pe ranguri de localitãţi şi zone, iar în extravilanul localitãţilor, pe ranguri de localitãţi şi categorii de folosinta a terenurilor, pe zone, potrivit anexei nr. 3 şi, respectiv, anexei nr. 4.
(2) În cazurile în care terenurile situate în intravilanul localitãţilor sunt înregistrate în registrul agricol la alta categorie de folosinta decât cea de terenuri cu construcţii, acestea se vor supune impozitului pe teren conform anexei nr. 4.
ART. 13
Încadrarea terenurilor pe zone şi pe categorii de folosinta, în intravilan şi extravilan, se face de cãtre consiliile locale, în funcţie de poziţia terenurilor fata de centrul localitãţii, de reţelele edilitare, precum şi de alte elemente specifice fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale, conform documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, registrelor agricole, evidentelor specifice cadastrului imobiliar-edilitar sau altor evidente agricole ori cadastrale.
ART. 14
(1) Pentru terenurile dobândite în cursul anului, indiferent sub ce forma, impozitul pe teren se datoreazã de la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care acestea au fost dobândite, proporţional cu perioada rãmasã pana la sfârşitul anului fiscal.
(2) Dispoziţiile prevãzute la alin. (1) se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul terenurilor a cãror încadrare se modifica în cursul anului fiscal.
ART. 15
În situaţia în care în cursul anului se modifica rangul localitãţii, impozitul pe teren se modifica corespunzãtor noii incadrari a localitãţii, începând cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor celui în care a intervenit aceasta modificare.
ART. 16
(1) Impozitul pe teren nu se aplica asupra terenurilor pentru care se plãteşte taxa pe teren datoratã potrivit art. 17 din prezenta ordonanta.
(2) Scãderea de la impunere, în cursul anului, pentru oricare dintre situaţiile care corespund dispoziţiilor legale în vigoare, se face cu începere de la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-a produs acea situaţie, proporţional cu perioada rãmasã pana la sfârşitul anului fiscal.
(3) Lista cuprinzând terenurile pentru care nu se datoreazã impozitul şi taxa este redata în anexa nr. 5.
ART. 17
Pentru terenurile proprietate publica şi privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, aflate în administrarea sau în folosinta regiilor autonome, a societãţilor comerciale şi a altor persoane juridice, utilizate în alte scopuri decât pentru agricultura sau silvicultura, acestea datoreazã taxa pe teren, care se stabileşte în aceleaşi condiţii ca şi impozitul pe teren prevãzut la art. 12.
ART. 18
(1) Pentru terenurile ocupate de drumuri şi cai ferate contribuabilii prevãzuţi la art. 17 datoreazã taxa pe teren ce se stabileşte anual, în lei/km, diferenţiatã dupã cum urmeazã:
a) pentru drumuri 200.000 lei/km;
b) pentru cai ferate normale 390.000 lei/km;
c) pentru cai ferate inguste 200.000 lei/km.
(2) Taxa se datoreazã numai pentru liniile ferate şi drumurile pana la accesul în incinta unitãţii.
ART. 19
Unitãţile de transport feroviar sunt scutite de taxa pe teren prevãzutã la art. 17 şi 18.
ART. 20
Impozitul şi taxa pe teren se stabilesc, se modifica şi se încaseazã potrivit prevederilor art. 8-10.

CAP. 4
Taxa asupra mijloacelor de transport

ART. 21
(1) Contribuabilii care deţin mijloace de transport cu tracţiune mecanicã datoreazã o taxa anuala stabilitã în funcţie de capacitatea cilindrica a acestora, pentru fiecare 500 cmc sau fracţiune din aceştia, conform anexei nr. 6 lit. A pct. I.
(2) Pentru autovehiculele de transport marfa cu masa totalã maxima autorizata de peste 12 tone, precum şi pentru combinatiile acestora, taxa este cea prevãzutã în anexa nr. 6 lit. A pct. II şi III.
(3) Resursele financiare provenite din taxa asupra mijloacelor de transport prevãzutã în anexa nr. 6 lit. A pct. II şi III se vor utiliza în exclusivitate pentru lucrãri de întreţinere, modernizare, reabilitare şi construcţie a drumurilor de interes local şi judeţean şi constituie venit în proporţie de 60% la bugetul local şi, respectiv, de 40% la bugetul judeţean. Pentru municipiul Bucureşti taxa constituie venit în proporţie de 60% la bugetele sectoarelor şi, respectiv, de 40% la bugetul municipiului Bucureşti.
(4) Pentru remorci, semiremorci şi rulote taxele anuale se stabilesc în funcţie de capacitatea acestora, conform anexei nr. 6 lit. B.
(5) Sunt scutite de taxa autoturismele, motocicletele cu atas şi mototriciclurile care aparţin persoanelor cu handicap locomotor şi care sunt adaptate handicapului acestora.
ART. 22
Capacitatea cilindrica a motorului şi capacitatea remorcilor se dovedesc cu cartea de identitate a autovehiculului, respectiv a remorcii, cu factura de cumpãrare sau cu alte documente legale din care sa rezulte acestea.
ART. 23
(1) Taxa asupra mijloacelor de transport pe apa, care aparţin contribuabililor, se stabileşte anual, pentru fiecare mijloc de transport, conform anexei nr. 6 lit. C.
(2) Navele fluviale de pasageri, barcile şi luntrele, folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunãrii, Insula Mare a Brailei şi Insula Balta Ialomitei, nu sunt supuse taxei asupra mijloacelor de transport.
ART. 24
(1) Taxa asupra mijloacelor de transport se datoreazã începând cu data de întâi a lunii în care au fost dobândite, iar în cazul înstrãinãrii sau radierii în timpul anului din evidentele autoritãţilor la care sunt înmatriculate, taxa se da la scãdere începând cu data de întâi a lunii în care a apãrut una dintre aceste situaţii.
(2) Pentru mijloacele de transport ce fac obiectul contractelor de leasing taxa se datoreazã de cãtre proprietar.
ART. 25
Taxa asupra mijloacelor de transport se determina de cãtre compartimentele de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale în a cãror raza teritorialã contribuabilii îşi au domiciliul, sediul sau punctele de lucru, dupã caz, pe baza declaraţiei de impunere depuse în condiţiile prezentei ordonanţe.
ART. 26
(1) Instituţiile publice, precum şi persoanele juridice care au ca profil de activitate transportul de cãlãtori în comun în regim urban şi suburban sunt scutite de plata taxei asupra mijloacelor de transport.
(2) Transportul de cãlãtori în comun în regim urban şi suburban se referã şi la cel care parcurge o distanta în afarã localitãţii, dacã se practica tarife stabilite în condiţiile transportului în comun.
ART. 27
(1) Taxa asupra mijloacelor de transport se plãteşte trimestrial, în patru rate egale, astfel: pana la 15 martie, pana la 15 iunie, pana la 15 septembrie şi pana la 15 noiembrie.
(2) Pentru mijloacele de transport dobândite în cursul anului taxa datoratã se repartizeazã în sume egale, la termenele de plata rãmase pana la sfârşitul anului.
(3) Persoanele fizice sau juridice strãine, care solicita înmatricularea temporarã a mijloacelor de transport, au obligaţia de a achitã integral taxa datoratã, la data luãrii în evidenta de cãtre compartimentele de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale.

CAP. 5
taxe pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor

ART. 28
Pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor contribuabilii datoreazã taxe diferenţiate, conform anexei nr. 7.
ART. 29
(1) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire se calculeazã pe baza valorii de proiect declarate de solicitant în cererea pentru eliberarea autorizaţiei de construire, în conformitate cu proiectul prezentat.
(2) La terminarea lucrãrilor beneficiarii autorizaţiei de construire, în termen de 15 zile de la data expirãrii termenului de executare stabilit prin aceasta, sunt obligaţi sa declare structurilor specializate în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului ale autoritãţilor administraţiei publice locale valoarea realã a lucrãrilor, în vederea regularizãrii taxei pentru autorizaţia de construire.
(3) Structurile specializate menţionate la alin. (2) vor regulariza taxa pentru autorizaţia de construire pe baza valorii reale a lucrãrilor declarate de cãtre solicitant, în termen de 15 zile de la data expirãrii termenului de executare stabilit prin autorizaţia de construire.
(4) Pentru persoanele fizice, în cazul în care valoarea lucrãrilor declarate de cãtre solicitant este mai mica decât valoarea determinata potrivit anexei nr. 1, regularizarea taxei se va face pe baza valorii astfel calculate.
ART. 30
(1) Cuantumul taxelor prevãzute în anexa nr. 7 se stabileşte între aceste limite de cãtre consiliile locale sau judeţene, dupã caz.
(2) Taxele prevãzute la acest capitol se plãtesc prealabil eliberãrii sau vizarii, dupã caz, a certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor.
(3) Pentru eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire de cãtre preşedinţii consiliilor judeţene, cu avizul primarilor comunelor, taxele datorate constituie venit în proporţie de 50% la bugetul local şi de 50% la bugetul judeţean.
(4) Pentru municipiul Bucureşti taxele datorate pentru eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire se fac venit la bugetul municipiului Bucureşti sau ale sectoarelor acestuia, dupã caz, potrivit atribuţiilor stabilite prin lege primarului general, respectiv primarilor de sectoare.
(5) Dovada plãţii taxei se pãstreazã la structura specializatã a autoritãţii administraţiei publice locale care a eliberat documentele respective.

CAP. 6
Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama şi publicitate

ART. 31
(1) Contribuabilii care beneficiazã sub diverse forme de serviciul de reclama şi publicitate sunt obligaţi sa încheie contracte în acest sens şi datoreazã bugetelor locale pe raza cãrora se efectueazã publicitatea o taxa de reclama şi publicitate care poate fi cuprinsã între 1% şi 3% din valoarea contractului, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã aferentã.
(2) Pentru folosirea mijloacelor de publicitate prin afisaj, panouri sau alte asemenea mijloace publicitare beneficiarii datoreazã o taxa care poate fi cuprinsã între 65.000 lei/an/mp şi 130.000 lei/an/mp sau fracţiune de mp.
(3) Pentru firmele instalate la locul exercitãrii activitãţii taxa anuala se stabileşte în funcţie de dimensiune şi poate fi cuprinsã între 120.000 lei/an/mp şi 200.000 lei/an/mp sau fracţiune de mp.
(4) Cota procentualã şi cuantumul taxei prevãzut în suma fixa se stabilesc de cãtre consiliile locale în a cãror raza teritorialã se realizeazã publicitatea, în limitele prevãzute mai sus.
ART. 32
(1) Taxa datoratã potrivit prevederilor art. 31 alin. (1) se plãteşte lunar de cãtre cel care efectueazã reclama şi publicitatea la bugetul local al unitãţii administrativ-teritoriale în a carei raza se realizeazã serviciul, pana la data de 10 a lunii urmãtoare, pe toatã perioada desfãşurãrii contractului, începând cu luna în care taxa a devenit exigibilã.
(2) Taxa devine exigibilã la data intrãrii în vigoare a contractului de prestare a serviciului de reclama şi publicitate.
(3) Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama şi publicitate datoratã potrivit art. 31 alin. (2) se plãteşte anticipat de cãtre beneficiarul publicitãţii, proporţional cu numãrul de luni de utilizare, la bugetul local al unitãţii administrativ-teritoriale pe a carei raza este expus afisul publicitar. În situaţiile în care mijloacele de reclama şi publicitate au o durata mai mare de un an, taxa se plãteşte pana la data de 31 ianuarie a fiecãrui an.
(4) Contribuabilii care datoreazã taxa potrivit art. 31 alin. (3) au obligaţia sa o achite trimestrial la bugetul local al unitãţii administrativ-teritoriale în a carei raza teritorialã îşi desfãşoarã activitatea, în patru rate egale, astfel: pana la 15 martie, pana la 15 iunie, pana la 15 septembrie şi pana la 15 noiembrie.
(5) Instituţiile publice nu datoreazã taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama şi publicitate.
(6) Taxa prevãzutã la art. 31 alin. (3) nu se datoreazã pentru panourile de identificare şi avertizare a instalaţiilor energetice.

CAP. 7
Impozitul pe spectacole

ART. 33
(1) Contribuabilii care organizeazã manifestãri artistice, competitii sportive, activitãţi artistice şi distractive de videoteca şi discoteca, denumite în continuare spectacole, datoreazã impozit pe spectacole, calculat în cote procentuale asupra încasãrilor din vânzarea biletelor de intrare şi a abonamentelor sau în suma fixa pe metru patrat, în funcţie de suprafata incintei unde se desfãşoarã spectacolul, mai puţin valoarea timbrelor instituite, potrivit legii.
(2) Instituţiile publice nu datoreazã impozitul pe spectacole.
ART. 34
Pentru manifestãrile artistice şi competitiile sportive impozitul pe spectacole se stabileşte asupra încasãrilor din vânzarea abonamentelor şi a biletelor de intrare, prin aplicarea urmãtoarelor cote:
a) 2% pentru manifestãrile artistice de teatru, de opera, de opereta, de filarmonica, cinematografice, muzicale, de circ, precum şi pentru competitiile sportive interne şi internaţionale;
b) 5% pentru manifestãrile artistice de genul: festivaluri, concursuri, cenacluri, serate, recitaluri sau alte asemenea manifestãri artistice ori distractive care au un caracter ocazional.
ART. 35
(1) Pentru activitãţile artistice şi distractive de videoteca şi discoteca impozitul pe spectacole se stabileşte în funcţie de suprafata incintei în care se desfãşoarã spectacolul, pe zi de funcţionare, dupã cum urmeazã:
a) în cazul videotecilor, de la 500 lei/mp/zi la 1.000 lei/mp/zi;
b) în cazul discotecilor, de la 1.000 lei/mp/zi la 2.000 lei/mp/zi.
(2) Cuantumul impozitului se stabileşte de cãtre consiliile locale în a cãror raza administrativ-teritorialã se realizeazã activitãţile artistice şi distractive, în limitele prevãzute la alin. (1).
(3) Pentru determinarea impozitului pe spectacole, asupra nivelurilor menţionate la alin. (1) se aplica coeficienţii de corectie mentionati la nota din anexa nr. 4.
ART. 36
(1) Plãtitorii de impozit pe spectacole, pentru manifestãrile prevãzute la art. 34, au obligaţia de a inregistra abonamentele şi biletele de intrare la compartimentele de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale în a cãror raza teritorialã îşi au sediul şi de a afişa tarifele la casele de vânzare a biletelor şi la locul de desfãşurare a spectacolelor.
(2) Pentru spectacolele organizate în deplasare sau în turneu este obligatorie vizarea biletelor de intrare şi a abonamentelor la compartimentele de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale în a cãror raza teritorialã se desfãşoarã spectacolele.
ART. 37
Plãtitorii de impozit pe spectacole, pentru activitãţile prevãzute la art. 35, au obligaţia sa depunã o declaraţie care va conţine suprafata incintei, precum şi zilele în care se desfãşoarã spectacolele, pana cel târziu la data de 15 inclusiv, pentru luna urmãtoare.
ART. 38
(1) Impozitul pe spectacole se plãteşte lunar pana la data de 15 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care se realizeazã venitul la bugetul local al unitãţii administrativ-teritoriale în a carei raza se desfãşoarã spectacolul.
(2) Plãtitorii de impozit pe spectacole rãspund de exactitatea calculului şi de vãrsarea la timp a impozitului.
ART. 39
Pentru sumele cedate în scopuri umanitare, pe baza de contract, din încasãrile obţinute din spectacole nu se datoreazã impozit.
ART. 40
Plãtitorii impozitului pe spectacole au obligaţia sa ţinã evidenta acestuia şi sa depunã lunar, pana la data de 15 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care se realizeazã venitul, la compartimentele de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale în a cãror raza de competenta plãtitorul îşi are sediul sau domiciliul, decontul de impunere sau declaraţia prevãzutã la art. 37, potrivit modelelor aprobate prin normele metodologice referitoare la impozitele şi taxele locale.
ART. 41
Tipãrirea, înregistrarea, vizarea, evidenta şi gestionarea, dupã caz, a abonamentelor şi a biletelor de intrare la spectacole se fac potrivit normelor tehnice aprobate prin hotãrâre a Guvernului la initiativa Ministerului Administraţiei Publice, împreunã cu Ministerul Finanţelor Publice, cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor şi al Ministerului Tineretului şi Sportului, în termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 42
Plãtitorii impozitului pe spectacole sunt, de asemenea, obligaţi:
a) sa respecte normele tehnice privind tipãrirea, înregistrarea, vizarea, evidenta şi gestionarea, dupã caz, a abonamentelor şi a biletelor de intrare la spectacole;
b) sa elibereze bilete de intrare la spectacole pentru toate sumele încasate şi sa nu practice tarife mai mari decât cele înscrise pe bilete;
c) sa punã la dispoziţie organelor de control documentele care atesta calculul şi plata impozitului pe spectacole.
ART. 43
(1) Încãlcarea normelor tehnice privind tipãrirea, înregistrarea, vizarea, evidenta şi gestionarea, dupã caz, a abonamentelor şi a biletelor de intrare la spectacole constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei
(2) Cuantumul amenzilor prevãzute la alin. (1) se va actualiza în condiţiile prezentei ordonanţe.
(3) Sancţiunea se aplica plãtitorilor de impozit pe spectacole.
ART. 44
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 43 se fac de cãtre primar şi împuterniciţii acestuia, precum şi de cãtre persoanele împuternicite în acest scop din cadrul Ministerului Administraţiei Publice, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Culturii şi Cultelor şi Ministerului Tineretului şi Sportului.

CAP. 8
Taxa hoteliera

ART. 45
(1) Pentru şederea în municipii, oraşe sau comune consiliile locale pot hotãrî instituirea taxei hoteliere datorate de persoanele fizice în varsta de peste 18 ani.
(2) Taxa se determina pe baza cotei stabilite de consiliile locale între 0,5% şi 5%, aplicatã la tarifele de cazare practicate de unitãţile hoteliere.
ART. 46
Taxa hoteliera se încaseazã de cãtre persoanele juridice prin intermediul cãrora se realizeazã cazarea, o data cu luarea în evidenta a persoanelor cazate, şi se vãrsa la bugetul local în primele 10 zile ale fiecãrei luni pentru luna precedenta.
ART. 47
În cazul în care taxa hoteliera este inclusã în chitanţa sau în costul biletului de odihna şi tratament, persoanele juridice prevãzute la art. 46 vor vãrsa la bugetul local al unitãţii administrativ-teritoriale suma încasatã cu acest titlu, recuperatã de la agenţiile de turism prin intermediul cãrora a fost valorificatã chitanţa sau biletul de odihna şi tratament, în primele 10 zile ale fiecãrei luni pentru luna precedenta.

CAP. 9
Alte taxe locale

ART. 48
(1) În exercitarea atribuţiilor ce le revin în administrarea domeniului public şi privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, consiliile locale sau judeţene, dupã caz, pot institui taxe zilnice cuprinse între 1.000 lei şi 100.000 lei pentru utilizarea temporarã a locurilor publice şi pentru vizitarea muzeelor, caselor memoriale, monumentelor istorice, de arhitectura şi arheologice.
(2) Consiliile locale pot institui taxe zilnice, cuprinse între limitele prevãzute la alin. (1), pentru deţinerea în proprietate sau în folosinta, dupã caz, de utilaje destinate sa funcţioneze în scopul obţinerii de venit. Categoriile de utilaje se stabilesc de cãtre consiliile locale.
(3) Consiliile locale pot institui taxe pentru vehiculele lente prevãzute în anexa nr. 8, în suma fixa, pentru fiecare vehicul, ce pot fi cuprinse între 26.000 lei/an şi 260.000 lei/an.
(4) Sumele provenite din taxele prevãzute la alin. (1)-(3) constituie venituri proprii ale bugetelor locale şi se plãtesc anticipat.
(5) Pentru stabilirea taxelor locale menţionate la alin. (1)-(3) consiliile locale vor avea în vedere criteriile prevãzute în normele metodologice menţionate la art. 76 din prezenta ordonanta.

CAP. 10
Facilitãţi fiscale

ART. 49
(1) Pentru locuinta de domiciliu, precum şi pentru terenul aferent acesteia consiliile locale pot adopta în timpul anului hotãrâri privind reducerea sau scutirea de impozit pe clãdiri şi de impozit pe teren, stabilite în sarcina persoanelor fizice, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta.
(2) Pentru persoanele cu handicap de gradul I şi II, persoanele fizice nevazatoare, pentru cazurile în care într-un an persoanele fizice beneficiazã numai de indemnizaţii de şomaj şi/sau ajutor social şi alocatie de sprijin se poate acorda reducere sau scutire de impozit pe clãdiri şi de impozit pe teren.
(3) Sunt scutiţi de taxa hoteliera persoanele cu handicap de gradul I şi II, pensionãrii, elevii, studenţii şi militarii în termen.
(4) Procedura de acordare a facilitatii fiscale de scutire, respectiv reducere, potrivit alin. (2), se stabileşte prin hotãrâre a consiliului local.
(5) În cazul calamitãţilor naturale consiliile locale pot adopta hotãrâri privind scutirea de impozite şi taxe locale, stabilite în sarcina contribuabililor prevãzuţi la art. 3.
(6) Scutirea sau reducerea se acorda proporţional cu perioada rãmasã pana la sfârşitul anului şi opereazã începând cu data de întâi a lunii urmãtoare celei în care persoanele în cauza atesta situaţiile prevãzute la alin. (1), (2) şi (5).
(7) Pentru plata cu anticipatie a impozitului pe clãdiri şi a impozitului pe teren, datorate pentru întregul an de cãtre persoanele fizice, pana la data de 15 martie a anului fiscal se acorda o bonificaţie de pana la 10%, stabilitã prin hotãrâre a consiliului local.
ART. 50
Persoanele fizice, veterani de rãzboi, şi cele prevãzute la <>art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cele prevãzute în <>Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de cãtre regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 189/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt scutite de la plata impozitelor şi taxelor locale reglementate prin prezenta ordonanta.
ART. 51
Persoanele fizice, vaduve de rãzboi şi vaduve nerecãsãtorite ale veteranilor de rãzboi, sunt scutite de impozitul pe clãdiri, impozitul pe teren şi de taxa hoteliera.
ART. 52
Prevederile art. 6 şi ale <>art. 10 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la scutirea de la plata impozitului pe clãdiri şi terenul aferent acestora, taxa asupra mijloacelor de transport pentru autoturisme hycomat şi mototricicluri, se menţin şi în condiţiile prezentei ordonanţe.
ART. 53
Scutirile prevãzute la art. 50-52 se acorda în proporţie de 100% persoanelor fizice menţionate pentru bunurile proprii şi pentru bunurile comune soţilor.
ART. 54
(1) Scutirea de impozite şi taxe locale se acorda pe baza cererii beneficiarilor, proporţional cu perioada rãmasã pana la sfârşitul anului, începând cu luna urmãtoare celei în care persoanele în cauza prezintã actele doveditoare prin care se atesta situaţia respectiva.
(2) În cazul impozitului pe clãdiri şi al impozitului pe teren scutirea se acorda numai pentru locuinta situata la adresa de domiciliu a contribuabilului.
ART. 55
(1) Sunt scutite de impozitele şi taxele locale reglementate prin prezenta ordonanta fundaţiile testamentare constituite potrivit legii, cu scopul de a întemeia, întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultura nationala, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural.
(2) Pot fi, de asemenea, scutite la cazare de la plata impozitelor şi taxelor locale fundaţiile şi asociaţiile cu caracter umanitar care au ca unica activitate întreţinerea şi funcţionarea cãminelor de bãtrâni şi a caselor pentru ocrotirea copiilor orfani şi a copiilor strazii.
ART. 56
Societãţile comerciale care au ca obiect unic de activitate asigurarea de servicii turistice cu activitate sezoniera de cel mult 5 luni din anul fiscal sunt scutite de plata impozitului pe clãdiri şi a impozitului pe teren, în proporţie de 50%, numai pentru clãdirile destinate acestei activitãţi.
ART. 57
Sunt scutite de impozitul pe clãdiri în proporţie de 50% pe o perioada de 5 ani de la punerea în funcţiune obiectivele nou-construite ce aparţin cooperaţiei de consum sau meşteşugãreşti.
ART. 58
Consiliile locale pot hotãrî scutirea sau reducerea impozitului pe teren aferent investiţiei efectuate potrivit <>Legii nr. 332/2001 privind promovarea investiţiilor directe cu impact semnificativ în economie, pe toatã perioada executãrii acestora, pana la punerea în funcţiune, dar nu mai mult de 3 ani de la începerea lucrãrilor.
ART. 59
(1) Contribuabilii, persoane fizice, sunt scutiţi de plata impozitului pe clãdiri timp de 10 ani de la data dobândirii acesteia, dupã cum urmeazã:
a) pentru locuintele noi, în condiţiile <>Legii locuinţei nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) pentru clãdirile realizate pe baza de credite, în condiţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În cazul înstrãinãrii clãdirilor prevãzute la alin. (1), noii proprietari nu mai beneficiazã de aceste scutiri.
(3) Sunt scutiţi de la plata taxei pentru eliberarea autorizaţiei de construire contribuabilii-concesionari, pentru autostrazile şi tronsoanele de cale feratã concesionate, în condiţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 30/1995 privind regimul de concesionare a construirii şi exploatãrii unor tronsoane de cai de comunicaţie terestre - autostrazi şi cai ferate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Persoanele fizice care au domiciliul şi care locuiesc efectiv în localitãţile prevãzute în <>hotãrârile Guvernului nr. 323/1996 privind aprobarea Programului special pentru sprijinirea dezvoltãrii economico-sociale a unor localitãţi din Muntii Apuseni, cu modificãrile ulterioare, şi nr. 395/1996 pentru aprobarea Programului special privind unele mãsuri şi acţiuni pentru sprijinirea dezvoltãrii economico-sociale a judeţului Tulcea şi a Rezervatiei Biosferei "Delta Dunãrii", cu modificãrile ulterioare, beneficiazã de reducere cu 50% a impozitelor şi taxelor locale, în condiţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilitãţi persoanelor care domiciliazã sau lucreazã în unele localitãţi din Muntii Apuseni şi în Rezervatia Biosferei "Delta Dunãrii", republicatã.
ART. 60
Prin hotãrâre a Guvernului se pot stabili şi alte situaţii pentru care se acorda facilitãţi fiscale.

CAP. 11
Dispoziţii comune

ART. 61
(1) Stabilirea, constatarea, controlul, urmãrirea şi încasarea impozitelor şi taxelor locale, a majorãrilor de întârziere, a penalitatilor, a amenzilor şi a oricãror alte venituri proprii ale bugetelor locale, soluţionarea obiectiilor şi contestaţiilor formulate impotriva actelor de control şi de impunere având ca obiect constatarea şi stabilirea acestor venituri, precum şi executarea creanţelor bugetare locale se efectueazã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale sau prin compartimentele de specialitate ale acestora, dupã caz, în funcţie de atribuţiile specifice, potrivit legii.
(2) Taxele cuvenite bugetelor locale în condiţiile art. 74 sunt asimilate impozitelor şi taxelor locale.
ART. 62
(1) Contribuabilii sunt obligaţi sa depunã declaraţiile de impunere la compartimentele de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale pe a cãror raza teritorialã se afla bunurile impozabile sau taxabile, dupã caz, în termen de 30 de zile de la data dobândirii acestora, în vederea determinãrii valorilor impozabile, precum şi a impozitelor sau taxelor aferente.
(2) Verificarea datelor înscrise în declaraţia de impunere se face prin confruntare cu cele existente în registrele agricole sau în orice alte evidente specifice cadastrului imobiliar-edilitar, precum şi cu cele din evidenta contabila a contribuabililor, dupã caz.
(3) În cazurile contribuabililor care nu depun declaraţia de impunere potrivit dispoziţiilor legale, impozitul pe clãdiri se poate stabili din oficiu pe baza evidentelor prevãzute la alin. (2).
(4) Pentru mijloacele de transport declaraţiile se depun, în termen de 30 de zile de la data dobândirii acestora, la compartimentul de specialitate al autoritãţii administraţiei publice locale pe a carei raza teritorialã contribuabilii îşi au domiciliul, sediul sau punctele de lucru, dupã caz.
(5) Dacã au intervenit schimbãri care conduc la modificarea impozitului sau a taxei datorate, declaraţiile de impunere se depun în termen de 30 de zile.
(6) Contribuabilii, persoane juridice, calculeazã impozitul sau taxa datoratã anual şi depun declaraţia de impunere pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal la compartimentul de specialitate al autoritãţii administraţiei publice locale pe a carei raza teritorialã se afla clãdirea, terenul sau orice alte bunuri impozabile ori taxabile, dupã caz.
ART. 63
Sunt supuse impozitului pe clãdiri, în condiţiile prezentei ordonanţe, şi acele clãdiri care au fost executate fãrã autorizaţie de construcţie. Înştiinţarea de plata nu are elementele constitutive ale autorizaţiei de construcţie şi nici pe cele ale titlului de proprietate.
ART. 64
Membrii de familie cu capacitate de exerciţiu deplina, care locuiesc şi gospodãresc împreunã cu contribuabilul, persoana fizica, pe numele cãruia s-a calculat impozitul sau taxa, precum şi moştenitorii aflaţi în indiviziune rãspund solidar în ceea ce priveşte obligaţiile prevãzute de prezenta ordonanta.
ART. 65
(1) Contribuabilii, persoane fizice şi juridice strãine, plãtesc impozitele şi taxele locale, majorãrile aferente şi amenzile contravenţionale, stabilite potrivit prezentei ordonanţe, în lei.
(2) Plata obligaţiilor prevãzute la alin. (1) este în sarcina persoanelor fizice sau juridice strãine şi se achitã de cãtre acestea sau de cãtre reprezentantul lor autorizat.
ART. 66
Impozitele şi taxele locale reglementate prin prezenta ordonanta constituie venituri proprii ale bugetelor locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale în care contribuabilii îşi au domiciliul, sediul, punctele de lucru sau în care se afla situate bunurile impozabile ori taxabile, dupã caz.
ART. 67
Impozitele şi taxele locale stabilite în sume fixe, precum şi valorile impozabile, prevãzute în anexele nr. 1, 3, 4, 6 şi 7, se indexeazã anual prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice şi a Ministerului Administraţiei Publice, în luna aprilie a fiecãrui an, pe baza ratei inflaţiei prognozate pentru anul urmãtor, în cazul în care creşterea acesteia depãşeşte 5%.
ART. 68
Dispoziţiile prezentei ordonanţe se aplica şi persoanelor fizice şi juridice strãine, în mãsura în care, prin convenţii sau alte acorduri internaţionale la care România este parte ori pe baza de reciprocitate, nu se stabileşte altfel.
ART. 69
Nerespectarea prevederilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea disciplinarã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, precum şi materialã sau civilã, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 70
(1) Constituie contravenţii la prezenta ordonanta urmãtoarele fapte:
a) depunerea peste termen a declaraţiilor de impunere prevãzute la art. 10, art. 29 alin. (2), art. 37 şi la art. 62 alin. (1), (4)-(6);
b) nedepunerea declaraţiilor de impunere prevãzute la art. 10, art. 29 alin. (2), art. 37 şi la art. 62 alin. (1), (4)-(6).
(2) Contravenţia prevãzutã la lit. a) se sancţioneazã cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, iar cea de la lit. b), cu amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre primari şi persoanele împuternicite din cadrul compartimentelor de specialitate ale autoritãţii administraţiei publice locale.
(4) În cazul persoanelor juridice limitele minime şi maxime ale amenzilor prevãzute la alin. (2) se majoreazã cu 300%.
(5) Limitele amenzilor prevãzute la art. 43 şi la alin. (1) şi (2) din prezentul articol se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului.
(6) Contravenţiilor prevãzute la art. 43 şi la alin. (1) şi (2) din prezentul articol li se aplica dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor*), cu excepţia art. 28.



────────────
*) <>Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002.

ART. 71
(1) Pentru neplata la termen a impozitelor şi taxelor locale se datoreazã majorãri de întârziere, conform dispoziţiilor legale.
(2) În cazul în care ultima zi a termenului de plata este zi nelucrãtoare, potrivit legii, plata impozitului sau a taxei, dupã caz, se face fãrã majorãri de întârziere în ziua lucrãtoare imediat urmãtoare.
(3) În situaţiile în care impozitele şi taxele locale datorate nu au fost stabilite ca urmare a nedepunerii declaraţiei ori datele declarate nu corespund realitãţii, stabilirea sau modificarea impozitului ori a taxei, dupã caz, se poate face pe 5 ani anteriori celui în care s-a efectuat constatarea.
(4) Termenul de prescripţie pentru dreptul de a cere executarea silitã este de 5 ani.
(5) La diferenţele de impozit sau de taxe stabilite se calculeazã majorãri de întârziere de la data când impozitul sau taxa era datoratã.
(6) Funcţionarul public vinovat de nestabilirea la timp a impozitelor şi taxelor locale reglementate prin prezenta ordonanta rãspunde civil, în limita majorãrilor de întârziere calculate.
(7) Majorãrile şi penalitãţile de întârziere pentru venituri nevarsate la termen se înregistreazã la capitolul şi subcapitolul corespunzãtoare impozitului sau taxei la care se referã.
ART. 72
În funcţie de condiţiile locale specifice zonei, consiliile locale sau judeţene, dupã caz, pot majorã anual cu pana la 50% impozitele şi taxele locale prevãzute de prezenta ordonanta.
ART. 73
(1) Consiliile locale şi consiliile judeţene adopta hotãrâri privind stabilirea de impozite şi taxe locale, între limitele şi în condiţiile prezentei ordonanţe, în cursul lunii mai a fiecãrui an pentru anul fiscal urmãtor.
(2) Impozitele şi taxele locale se calculeazã prin rotunjire, în sensul ca fracţiunile sub 500 lei inclusiv se neglijeazã, iar ceea ce depãşeşte 500 lei se majoreazã la 1.000 lei.
(3) Primãrii şi preşedinţii consiliilor judeţene sunt obligaţi sa asigure publicitatea hotãrârilor menţionate la alin. (1), în condiţiile <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 .
ART. 74
(1) Constituie integral venituri proprii ale bugetelor locale urmãtoarele resurse bãneşti:
a) penalitãţile de întârziere aferente veniturilor proprii ale bugetelor locale, ca excepţie de la dispoziţiile <>art. 13^1 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) taxele judiciare de timbru prevãzute de <>Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, iar actualizarea periodicã în funcţie de rata inflaţiei şi majorarea anuala a acestor taxe se supun reglementãrilor prevãzute de prezenta ordonanta;
c) taxele de timbru prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarialã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, iar actualizarea periodicã în funcţie de rata inflaţiei şi majorarea anuala a acestor taxe se supun reglementãrilor prevãzute de prezenta ordonanta;
d) taxa pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor dobândite în baza <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevãzutã la <>cap. V din anexa la Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru. Procedurile privind actualizarea periodicã în funcţie de rata inflaţiei şi majorarea anuala pentru taxele menţionate la cap. I-IV, precum şi la cap. V din anexa la aceasta lege se supun reglementãrilor prevãzute de prezenta ordonanta.
(2) Prin normele metodologice referitoare la impozitele şi taxele locale se vor detalia procedurile menţionate la alin. (1), precum şi cele specifice preluãrii la bugetele locale a acestor resurse financiare.

CAP. 12
Dispoziţii tranzitorii

ART. 75
În fiecare an, pana la data de 15 mai, autoritãţile administraţiei publice locale vor efectua inventarierea materiei impozabile generate de aplicarea prezentei ordonanţe, astfel încât proiectele bugetelor locale depuse în condiţiile <>Legii nr. 189/1998 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sa cuprindã toate veniturile proprii ale acestora.
ART. 76
În termen de 30 de zile de la data publicãrii legii de aprobare a prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Administraţiei Publice şi Ministerul Finanţelor Publice, dupã consultarea cu structurile asociative ale autoritãţilor administraţiei publice locale, vor elabora normele metodologice referitoare la impozitele şi taxele locale, pe care le vor supune spre aprobare Guvernului.
ART. 77
În anul 2002, în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a normelor metodologice referitoare la impozitele şi taxele locale, consiliile locale şi consiliile judeţene vor revizui şi vor adopta hotãrârile privind impozitele şi taxele locale aferente anului 2003.
ART. 78
Prevederile prezentei ordonanţe se aplica începând cu data de 1 ianuarie 2003, cu excepţia celor ale art. 9 alin. (3), ale art. 72, 73, 75 şi 76, care se aduc la îndeplinire la termenele prevãzute, în anul 2002, precum şi ale dispoziţiilor art. 30 alin. (3) şi ale cap. VII, care se pun în executare începând cu data publicãrii prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 79
Pe data aplicãrii dispoziţiilor prezentei ordonanţe se abroga urmãtoarele acte normative:
a) <>Legea nr. 69/1993 privind instituirea taxei pentru folosirea terenurilor proprietate de stat în alte scopuri decât pentru agricultura sau silvicultura, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 250 din 21 octombrie 1993, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la indexarea nivelului taxei anuale;
b) <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 113/1994 pentru aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a <>Legii nr. 69/1993 privind instituirea taxei pentru folosirea terenurilor proprietate de stat în alte scopuri decât pentru agricultura sau silvicultura, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 21 februarie 1994;
c) <>Legea nr. 34/1994 privind impozitul pe terenul agricol, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 2 iunie 1994, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) <>Hotãrârea Guvernului nr. 506/1994 pentru aprobarea Normelor privind metodologia de calcul şi formularistica corespunzãtoare referitoare la aşezarea şi urmãrirea impozitelor şi taxelor locale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 9 septembrie 1994;
e) <>Hotãrârea Guvernului nr. 507/1994 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind metodologia de calcul şi de regularizare a impozitului pe venitul agricol, formularistica referitoare la aşezarea şi urmãrirea impozitului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 19 septembrie 1994;
f) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/1997 privind suspendarea impozitului pe venitul agricol, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 14 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
g) <>Legea nr. 147/1998 privind impozitul pe spectacole, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 14 iulie 1998;
h) <>Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 22 iulie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
i) <>Hotãrârea Guvernului nr. 718/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 147/1998 privind impozitul pe spectacole şi formularistica corespunzãtoare, precum şi a Normelor privind tipãrirea, înregistrarea, vizarea, gestionarea şi utilizarea biletelor de intrare şi a abonamentelor la spectacole, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 408 din 27 octombrie 1998;
j) pct. 2 al <>cap. I din anexa la Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 321 din 6 iulie 1999;
k) art. 6 alin. (15) şi <>art. 32 alin. (3) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 453/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 1 august 2001;
l) Ordinul comun al ministrului finanţelor şi al secretarului de stat, şeful Departamentului pentru Administraţie Publica Localã, privind formularele tipizate pentru impozite şi taxe locale nr. 805/19a/6.283/1999, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 şi 482 bis din 5 octombrie 1999;
m) orice alte dispoziţii contrare prezentei ordonanţe.
ART. 80
Anexele nr. 1-8 fac parte integrantã din prezenta ordonanta.


PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
───────────────
Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu





ANEXA 1

VALORILE IMPOZABILE
pe metru patrat de suprafata construitã desfasurata*)
la clãdiri şi alte construcţii aparţinând
persoanelor fizice
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Felul clãdirilor şi al altor Valoarea impozabilã** )
crt. construcţii impozabile (lei/mp)
───────────────────────────────────
Cu instalaţii de apa, Fãrã instalaţii
canalizare, electrice, de apa,
încãlzire [condiţii canalizare,
cumulative***)] electrice,
încãlzire
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Clãdiri:
a) cu pereţi sau cadre din beton 5.300.000 3.100.000
armat, din caramida arsa, piatra
naturala sau din alte materiale
b) cu pereţi din lemn, caramida 1.400.000 900.000
nearsa, valatuci, paianta şi alte
materiale asemãnãtoare
2. Construcţii anexe, situate în afarã
corpului principal al clãdirii:
a) cu pereţi din caramida arsa, piatra, 900.000 800.000
beton sau din alte materiale
asemãnãtoare
b) cu pereţi din lemn, caramida 500.000 300.000
nearsa, paianta, valatuci etc.
3. Pentru locuinţe situate la subsol, Valoarea reprezintã 75% din valoarea
demisol sau la mansarda corespunzãtoare fiecãrei grupe de
clãdiri

4. Pentru spaţiile cu alta destinaţie, Valoarea reprezintã 50% din valoarea
situate în subsolul sau demisolul corespunzãtoare fiecãrei grupe de
clãdirilor clãdiri
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





────────────
*) Pentru determinarea suprafeţei construite desfãşurate, în cazul clãdirilor care nu pot fi efectiv mãsurate pe conturul exterior, asupra suprafeţei utile se aplica coeficientul de transformare de 1,20.
**) Valoarea impozabilã se reduce în raport cu perioada în care au fost realizate, dupã cum urmeazã:
a) înainte de anul 1950 inclusiv, reducere 15%;
b) între anii 1951 şi 1977 inclusiv, reducere 5%.
***) În cazurile în care nu sunt întrunite cumulativ aceste condiţii se vor utiliza valorile impozabile, în lei/mp, prevãzute în col. 3.

NOTA:
1. Pentru determinarea valorilor impozabile, pe ranguri de localitãţi şi zone în cadrul acestora, la nivelurile menţionate în prezenta anexa se vor aplica urmãtorii coeficienţi de corectie:





───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Zona
în cadrul Rangul localitãţii
localitãţii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 I II III IV V
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A 1,30 1,25 1,20 1,15 1,10 1,05
B 1,25 1,20 1,15 1,10 1,05 1,00
C 1,20 1,15 1,10 1,05 1,00 0,95
D 1,15 1,10 1,05 1,00 0,95 0,90
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



2. Zonele A, B, C şi D din prezenta anexa corespund zonelor A, B, C şi D din anexa nr. 3 la prezenta ordonanta.
3. Pentru clãdirile structurate în blocuri cu mai mult de 3 niveluri şi 8 apartamente coeficienţii de corectie mentionati la pct. 1 vor fi diminuati cu 0,10.

ANEXA 2

LISTA
cuprinzând clãdirile care nu sunt supuse impozitului

1. Clãdirile instituţiilor publice, precum şi clãdirile care fac parte din domeniul public şi privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, cu excepţia celor folosite pentru activitãţi economice
2. Clãdirile care, potrivit legii, sunt considerate monumente istorice, de arhitectura şi arheologie, precum şi muzeele şi casele memoriale, cu excepţia incintelor acestora folosite pentru activitãţi economice
3. Clãdirile care, prin destinaţie, constituie lacasuri de cult, aparţinând cultelor religioase recunoscute de lege, şi pãrţile lor componente locale, cu excepţia incintelor acestora folosite pentru activitãţi economice
4. Clãdirile instituţiilor de învãţãmânt preuniversitar şi universitar, autorizate provizoriu sau acreditate, cu excepţia incintelor acestora folosite pentru activitãţi economice
5. Clãdirile aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", precum şi cele din domeniul privat al statului şi administrate de regie, care sunt atribuite conform dispoziţiilor <>art. 6 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 854/2000 privind organizarea şi funcţionarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat"*), cu modificãrile ulterioare
6. Construcţii şi amenajãri funerare din cimitire
7. Construcţii speciale:
(1) sonde de ţiţei, gaze, sare;
(2) platforme de foraj marin;
(3) centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice, nuclearoelectrice, staţii de transformare şi de conexiuni, precum şi clãdirile şi construcţiile speciale anexe ale acestora, posturi de transformare, reţele aeriene de transport şi distribuire a energiei electrice, precum şi stâlpii aferenţi acestora, cabluri subterane de transport şi distribuţie, instalaţii electrice de forta;
(4) canalizatii şi reţele de telecomunicaţii subterane şi aeriene realizate pe suport propriu;
(5) cai de rulare;
(6) galerii, planuri înclinate subterane şi rampe de put;
(7) puţuri de mina;
(8) coşuri de fum;
(9) turnuri de rãcire;
(10) baraje şi construcţii accesorii;
(11) diguri, construcţii-anexe şi cantoane pentru intervenţii la apãrarea impotriva inundatiilor;
(12) construcţii hidrometrice, oceanografice şi hidrometeorologice;
(13) poduri, viaducte, apeducte, tuneluri;
(14) conducte pentru transportul apei, al produselor petroliere, gazelor şi lichidelor industriale, conducte de termoficare şi reţele de canalizare;
(15) terasamente;
(16) cheiuri;
(17) platforma betonata;
(18) împrejmuiri;
(19) instalaţii tehnologice, rezervoare şi bazine pentru depozitare;
(20) altele de natura similarã stabilite prin hotãrâre a consiliului local.
Prin construcţii speciale, în sensul prezentei ordonanţe, se înţelege acele construcţii care nu sunt realizate sub forma de incinta sau care sunt realizate sub forma de incinta, dar nu sunt destinate desfãşurãrii unei activitãţi.



────────────
*) <>Hotãrârea Guvernului nr. 854/2000 a fost abrogatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 533/2002 privind organizarea şi funcţionarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391 din 7 iunie 2002.







ANEXA 3

IMPOZITUL
pe terenurile situate în intravilan
- lei/mp -
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Zona în cadrul Nivelurile impozitului, pe ranguri de localitãţi
localitãţii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 I II III IV V
A 5.900 4.900 4.300 3.700 500 400
B 4.900 3.700 3.000 2.500 400 300
C 3.700 2.500 1.900 1.200 300 200
D 2.500 1.200 1.000 700 200 100
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





ANEXA 4

IMPOZITUL
pe terenurile situate în extravilan
- lei/mp -
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Categoria ona
crt. de folosinta Zona I Zona a II-a Zona a III-a Zona a IV-a

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Terenuri cu construcţii*) 10 9 8 7
2. Arabil 15 12 10 8
3. Pãşuni 12 10 8 6
4. Fanete 12 10 8 6
5. Vii 25 20 15 10
6. Livezi 30 25 20 15
7. Pãduri şi alte terenuri cu 15 12 10 8
vegetaţie forestierã
8. Terenuri cu ape 8 6 4 x
9. Drumuri şi cai ferate x x x x
10. Terenuri neproductive x x x x
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





────────────
*) Nu se ia în calcul suprafata construitã la sol a clãdirilor.

NOTA:
Pentru determinarea impozitului pe terenuri, diferenţiat pe ranguri de localitãţi, potrivit art. 12 din prezenta ordonanta, ţinându-se seama de ierarhizarea localitãţilor urbane şi rurale pe ranguri, reglementatã prin <>Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a IV-a - Reţeaua de localitãţi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 408 din 24 iulie 2001, la nivelurile prevãzute în tabloul de mai sus se vor aplica urmãtorii coeficienţi de corectie:
a) localitãţi urbane de rangul 0 ........................... 8,00
b) localitãţi urbane de rangul I ........................... 5,00
c) localitãţi urbane de rangul II .......................... 4,00
d) localitãţi urbane de rangul III ......................... 3,00
e) localitãţi rurale de rangul IV .......................... 1,10
f) localitãţi rurale de rangul V ........................... 1,00.

ANEXA 5

TERENURILE
pentru care nu se datoreazã impozitul şi taxa pe teren

A. Nu se datoreazã impozit pe teren pentru:
1. terenurile cu construcţii, pentru suprafata construitã a acestora;
2. terenurile aparţinând cultelor religioase recunoscute de lege şi unitãţilor locale ale acestora cu personalitate juridicã;
3. terenurile cimitirelor;
4. terenurile instituţiilor de învãţãmânt preuniversitar şi universitar autorizate provizoriu sau acreditate;
5. terenurile aflate în proprietatea, administrarea sau în folosinta instituţiilor publice stabilite potrivit <>Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Legii nr. 189/1998 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
6. terenurile aflate în situaţiile prevãzute la <>art. 85 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
7. terenurile aferente clãdirilor instituţiilor publice, precum şi clãdirilor care fac parte din domeniul public şi privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, cu excepţia celor folosite pentru activitãţi economice.
B. Nu se datoreazã taxa pe teren pentru:
1. terenurile aflate în administrarea sau în folosinta instituţiilor publice stabilite potrivit <>Legii nr. 72/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Legii nr. 189/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
2. terenurile care prin natura lor şi nu prin destinaţia data sunt improprii pentru agricultura sau silvicultura, inclusiv cele ocupate de iazuri, balti sau de lacuri de acumulare, cele folosite pentru activitãţile de apãrare impotriva inundatiilor, gospodãrirea apelor, hidrometeorologie, cele care contribuie la exploatarea surselor de apa, cele folosite ca zone de protecţie definite de <>Legea apelor nr. 107/1996 , precum şi terenurile utilizate pentru exploatãrile din subsol, în mãsura în care nu afecteazã folosirea suprafeţei solului. Încadrarea terenurilor în aceste categorii se face de cãtre consiliile locale, prin hotãrâre;
3. terenurile aflate în situaţiile prevãzute la <>art. 85 din Legea nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
4. terenurile aferente clãdirilor prevãzute la pct. 5 din anexa nr. 2 la prezenta ordonanta.






ANEXA 6

TAXA
asupra mijloacelor de transport

A.I. Pentru mijloacele de transport cu tracţiune mecanicã:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tipul mijlocului de transport - lei/an/500 cmc sau fracţiune -
────────────────────────────────────────────────────────────────────────

a) autoturisme cu capacitatea cilindrica 58.000
de pana la 2.000 cmc inclusiv
b) autoturisme cu capacitatea cilindrica 72.000
de peste 2.000 cmc
c) autobuze, autocare, microbuze 117.000
d) autovehicule de pana la 12 tone inclusiv 126.000
e) tractoare înmatriculate 78.000
f) motociclete, motorete şi scutere 29.000
────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Pentru atase taxa anuala se stabileşte la nivelul a 50% din taxa datoratã pentru motociclete, motorete şi scutere.

A.II. Pentru autovehicule de transport marfa cu masa totalã maxima autorizata de peste 12 tone:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Taxa (lei/an/autovehicul)
───────────────────────────────────────────
Axa/axe motoare cu Axa/axe motoare
Numãrul axelor şi masa totalã suspensie pneumatica cu alt sistem
maxima autorizata (în tone) sau un echivalent de suspensie
recunoscut
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Autovehicule cu doua axe şi cu masa:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) peste 12 t, dar nu mai mult de 13 t 1.000.000 1.100.000
b) peste 13 t, dar nu mai mult de 14 t 1.100.000 1.200.000
c) peste 14 t, dar nu mai mult de 15 t 1.200.000 1.400.000
d) peste 15 t, dar nu mai mult de 18 t 1.400.000 2.800.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Autovehicule cu trei axe şi cu masa:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) peste 15 t, dar nu mai mult de 17 t 1.100.000 1.200.000
b) peste 17 t, dar nu mai mult de 19 t 1.200.000 1.300.000
c) peste 19 t, dar nu mai mult de 21 t 1.300.000 1.600.000
d) peste 21 t, dar nu mai mult de 23 t 1.600.000 2.500.000
e) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 2.500.000 3.800.000
f) peste 25 t, dar nu mai mult de 26 t 2.500.000 3.800.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Autovehicule cu patru axe şi cu masa:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 1.600.000 1.700.000
b) peste 25 t, dar nu mai mult de 27 t 1.700.000 2.500.000
c) peste 27 t, dar nu mai mult de 29 t 2.500.000 4.000.000
d) peste 29 t, dar nu mai mult de 31 t 4.000.000 6.000.000
e) peste 31 t, dar nu mai mult de 32 t 4.000.000 6.000.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



A.III. Pentru combinatii de autovehicule (autovehicule articulate sau trenuri rutiere) de transport marfa cu masa totalã maxima autorizata de peste 12 tone:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Taxa (lei/an/autovehicul)
──────────────────────────────────
Axa/axe motoare cu Axa/axe motoare
Numãrul axelor şi masa totalã suspensie pneumatica cu alt sistem
maxima autorizata (în tone) sau un echivalent de suspensie
recunoscut
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Autovehicule cu 2+1 axe şi cu masa:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) peste 12 t, dar nu mai mult de 14 t 1.000.000 1.100.000
b) peste 14 t, dar nu mai mult de 16 t 1.100.000 1.200.000
c) peste 16 t, dar nu mai mult de 18 t 1.200.000 1.300.000
d) peste 18 t, dar nu mai mult de 20 t 1.300.000 1.400.000
e) peste 20 t, dar nu mai mult de 22 t 1.400.000 1.500.000
f) peste 22 t, dar nu mai mult de 23 t 1.500.000 1.600.000
g) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 1.600.000 2.000.000
h) peste 25 t, dar nu mai mult de 28 t 2.000.000 3.400.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Autovehicule cu 2+2 axe şi cu masa:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 1.200.000 1.300.000
b) peste 25 t, dar nu mai mult de 26 t 1.300.000 1.600.000
c) peste 26 t, dar nu mai mult de 28 t 1.600.000 2.000.000
d) peste 28 t, dar nu mai mult de 29 t 2.000.000 2.300.000
e) peste 29 t, dar nu mai mult de 31 t 2.300.000 3.700.000
f) peste 31 t, dar nu mai mult de 33 t 3.700.000 5.200.000
g) peste 33 t, dar nu mai mult de 36 t 5.200.000 7.900.000
h) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 5.200.000 7.900.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Autovehicule cu 2+3 axe şi cu masa:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 4.200.000 5.700.000
b) peste 38 t, dar nu mai mult de 40 t 5.700.000 8.000.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Autovehicule cu 3+2 axe şi cu masa:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 3.500.000 5.000.000
b) peste 38 t, dar nu mai mult de 40 t 5.000.000 7.000.000
c) peste 40 t, dar nu mai mult de 44 t 7.000.000 7.900.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Autovehicule cu 3+3 axe şi cu masa:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 2.800.000 3.100.000
b) peste 38 t, dar nu mai mult de 40 t 3.100.000 3.700.000
c) peste 40 t, dar nu mai mult de 44 t 3.700.000 7.500.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

B. Pentru remorci, semiremorci şi rulote*):
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitat - lei/an -
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) pana la o tona inclusiv 59.000
b) între 1 şi 3 tone inclusiv 194.000
c) între 3 şi 5 tone inclusiv 292.000
d) peste 5 tone 3 70.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

────────────
*) Cu excepţia celor care fac parte din combinatiile de autovehicule
(autovehicule articulate sau trenuri rutiere), conform lit. A pct. III.

C. Pentru mijloacele de transport pe apa:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- lei/an -
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) luntre, barci fãrã motor, scutere de apa,
folosite pentru uz şi agrement personal 100.000
b) barci fãrã motor, folosite în alte scopuri 300.000
c) barci cu motor 600.000
d) bacuri, poduri plutitoare 5.000.000
e) şalupe 3.000.000
f) iahturi 15.000.000
g) remorchere şi impingatoare:
g1) pana la 500 CP 3.000.000
g2) între 501 şi 2.000 CP 5.000.000
g3) între 2.001 şi 4.000 CP 8.000.000
g4) peste 4.000 CP 12.000.000
h) vapoare - pentru fiecare 1.000 tdw
sau fracţiune din aceasta 1.000.000
i) ceamuri, slepuri şi barje fluviale,
în funcţie de capacitatea de încãrcare:
i1) pana la 1.500 tone inclusiv 1.000.000
i2) între 1.501 şi 3.000 tone inclusiv 1.500.000
i3) peste 3.000 tone 2.500.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



ANEXA 7

TAXE
pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor

A. În domeniul construcţiilor taxele se stabilesc în funcţie de valoarea acestora sau a instalaţiilor, de suprafata terenurilor sau de natura serviciilor prestate, astfel:
1. Pentru eliberarea certificatului de urbanism, în funcţie de suprafata pentru care se solicita:
1.1. În mediul urban:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Suprafata Taxa
- lei -
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) pana la 150 mp inclusiv 25.000-35.000
b) între 151 şi 250 mp inclusiv 37.000-47.000
c) între 251 şi 500 mp inclusiv 48.000-60.000
d) între 501 şi 750 mp inclusiv 61.000-72.000
e) între 751 şi 1.000 mp inclusiv 73.000-85.000
f) peste 1.000 mp 85.000+130 lei/mp
pentru ceea ce depãşeşte
suprafata de 1.000 mp
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


1.2. În mediul rural se percepe 50% din taxa prevãzutã pentru mediul urban.
2.(1) Pentru eliberarea autorizaţiei de construire taxa este de 1% din valoarea autorizata a lucrãrilor, inclusiv a instalaţiilor aferente acestora. Pentru clãdirile cu destinaţie de locuinta şi anexe gospodãreşti taxele se reduc cu 50%.
(2) Taxele de autorizare nu se datoreazã în cazul eliberãrii de autorizaţii pentru lacasuri de cult, inclusiv pentru construcţiile-anexe ale acestora, pentru lucrãrile de dezvoltare, de modernizare sau de reabilitare a infrastructurilor din transporturi care aparţin domeniului public al statului, pentru lucrãrile de interes public judeţean sau local, precum şi pentru construcţiile ai cãror beneficiari sunt instituţiile publice.
3. Pentru eliberarea autorizaţiei de foraje şi excavari, necesare studiilor geotehnice, ridicarilor topografice, exploatarilor de cariera, balastierelor, sondelor de gaze şi petrol, precum şi altor exploatãri taxa datoratã pentru fiecare mp este cuprinsã între 37.000 lei şi 48.000 lei.
4. Pentru eliberarea autorizaţiei pentru construcţiile - organizare de şantier -, necesare execuţiei lucrãrilor de baza, dacã nu au fost autorizate o data cu acestea, taxa este de 3% din valoarea autorizata a construcţiilor.
5. Pentru eliberarea autorizaţiei de construire pentru organizarea de tabere de corturi, casute sau rulote ori campinguri taxa datoratã este de 2% din valoarea autorizata a lucrãrii sau a construcţiei.
6. Pentru eliberarea autorizaţiei de construire pentru chioscuri, tonete, cabine, spaţii de expunere, situate pe cãile şi în spaţiile publice, precum şi pentru amplasarea corpurilor şi a panourilor de afisaj, a firmelor şi reclamelor taxa datoratã este de 48.000 lei pentru fiecare mp.
7. Pentru eliberarea autorizaţiei de desfiinţare, parţialã sau totalã, a construcţiilor şi a amenajãrilor taxa datoratã este de 0,1% din valoarea impozabilã a acestora.
În cazul desfiinţãrii parţiale cuantumul taxei se calculeazã proporţional cu suprafata construitã a clãdirii supuse demolarii.
8. Pentru prelungirea certificatului de urbanism, precum şi a autorizaţiilor de construire taxa este de 30% din valoarea taxei iniţiale.
9. Pentru eliberarea autorizaţiilor privind lucrãrile de racorduri şi bransamente la reţele publice de apa, canalizare, gaze, termice, energie electrica, telefonie şi televiziune prin cablu taxa datoratã este cuprinsã între 48.000 lei şi 73.000 lei pentru fiecare instalatie.
10. Pentru eliberarea avizului comisiei de urbanism şi amenajarea teritoriului, de cãtre primari ori de structurile de specialitate din cadrul consiliilor judeţene, taxa datoratã este cuprinsã între 100.000 lei şi 364.000 lei.
11. Pentru eliberarea certificatului de nomenclatura stradala şi adresa taxa datoratã este cuprinsã între 48.000 lei şi 61.000 lei.
B. Pentru eliberarea altor autorizaţii şi certificate decât cele prevãzute la lit. A, precum şi pentru viza anuala sau trimestriala a acestora se datoreazã urmãtoarele taxe:
1. Pentru eliberarea autorizaţiilor de funcţionare pentru activitãţi lucrative şi viza anuala a acestora:


─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitãţi lucrative - lei -
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) pentru meseriasi şi cãrãuşi 50.000-75.000
b) pentru cazane de fabricat rachiu 75.000-130.000
c) pentru liber-profesionisti 130.000-200.000
d) pentru mori, prese de ulei şi darace 200.000-400.000
e) pentru activitãţi de proiectare 500.000-1.000.000
f) pentru alte activitãţi neprevãzute mai sus 400.000-1.000.000
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────


2. Pentru eliberarea autorizaţiilor sanitare de funcţionare, între 83.000 lei şi 121.000 lei.
3. Pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale sau de pe alte asemenea planuri, deţinute de consiliile locale, pentru fiecare mp de plan:


- lei -
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a1) la scara 1:500 240.000
a2) la scara 1:1.000 360.000
a3) la scara 1:2.000 480.000
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────



4. Pentru eliberarea certificatului de producãtor, între 50.000 lei şi 500.000 lei, iar pentru viza trimestriala a acestuia, între 25.000 lei şi 100.000 lei.



ANEXA 8

LISTA
cuprinzând vehicule lente
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Denumirea vehiculului lent
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Autocositoare
2. Autoexcavator (excavator pe autosasiu)
3. Autogreder
4. Autoscreper
5. Autostivuitor
6. Buldozer pe pneuri
7. Combina agricolã pentru recoltat cereale sau furaje
8. Compactor autopropulsat
9. Electrocar cu echipamente: sudura, grup electrogen, pompa etc.
10. Excavator cu racleti pentru sãpat santuri
11. Excavator cu rotor pentru sãpat santuri
12. Excavator pe pneuri
13. Freza autopropulsata pentru canale
14. Freza autopropulsata pentru pãmânt stabilizat
15. Freza rutiera
16. Încãrcãtor cu o cupa pe pneuri
17. Instalatie autopropulsata de sortare-concasare
18. Macara cu greifer
19. Macara mobila pe pneuri
20. Macara turn autopropulsata
21. Masina autopropulsata multifunctionala pentru lucrãri
de terasamente
22. Masina autopropulsata pentru construcţia şi întreţinerea drumurilor
23. Masina autopropulsata pentru decopertarea imbracamintei
asfaltice la drumuri
24. Masina autopropulsata pentru finisarea drumurilor
25. Masina autopropulsata pentru forat
26. Masina autopropulsata pentru turnat asfalt
27. Plug de zapada autopropulsat
28. Sasiu autopropulsat cu ferastrau pentru tãiat lemn
29. Tractor pe pneuri
30. Troliu autopropulsat
31. Utilaj multifunctional pentru întreţinerea drumurilor
32. Vehicul de pompieri pentru derularea furtunurilor de apa
33. Vehicul pentru macinat şi compactat deşeuri
34. Vehicul pentru marcarea drumurilor
35. Vehicul pentru tãiat şi compactat deşeuri
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────





─────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016