Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 35 din 30 ianuarie 2002  pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a consiliilor locale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 35 din 30 ianuarie 2002 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a consiliilor locale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 90 din 2 februarie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. IV.4 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

ART. 1
Se aproba Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor locale, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta.
ART. 2
Pe baza prevederilor regulamentului-cadru prevãzut la art. 1 consiliile locale vor adopta regulamente proprii de organizare şi funcţionare, adaptate specificului unitãţii administrativ-teritoriale, în termen de cel mult 60 de zile de la intrarea în vigoare a acestuia. Regulamentele proprii se adopta cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor în funcţie.
ART. 3
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 103/1992 pentru aprobarea regulamentului-cadru orientativ de funcţionare a consiliilor locale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 23 martie 1992.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca


ANEXA 1

REGULAMENT-CADRU
de organizare şi funcţionare a consiliilor locale

CAP. 1
Constituirea consiliului local

ART. 1
(1) Potrivit legii, în termen de 20 de zile de la data desfãşurãrii alegerilor va avea loc şedinţa de constituire a consiliului local. Convocarea consilierilor declaraţi aleşi, la şedinţa de constituire a consiliului, se face de cãtre prefect, prin ordin.
(2) Şedinţa este legal constituitã dacã participa cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor declaraţi aleşi. În cazul în care nu se poate asigura aceasta majoritate, peste 3 zile se va organiza o noua şedinţa. În acest scop prefectul va emite un nou ordin de convocare. Dacã nici de aceasta data nu se prezintã cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor declaraţi aleşi de cãtre biroul electoral de circumscripţie, prefectul va face o noua convocare peste alte 3 zile, emitand în acest scop un nou ordin.
(3) Dacã nici la a treia convocare nu se prezintã cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor declaraţi aleşi, prefectul va dispune verificarea motivelor care au determinat neprezentarea la şedinţa a consilierilor absenţi. Dacã absentele nu au la baza motive temeinice, determinate de: boala, care a necesitat spitalizarea sau imobilizarea la pat; deplasarea în strãinãtate în interes de serviciu; evenimente de forta majorã, cum ar fi: inundatii sau alte catastrofe care au împiedicat deplasarea, deces în familie sau alte situaţii similare, prefectul va emite un ordin prin care va declara vacante locurile consilierilor declaraţi aleşi, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocãri anterioare.
(4) Înainte de emiterea ordinului prevãzut la alin. (3) prefectul va verifica dacã pe listele de candidaţi depuse de partidele politice, aliantele politice sau aliantele electorale ai cãror consilieri declaraţi aleşi au lipsit nemotivat mai sunt supleanţi. În caz afirmativ, prin acelaşi ordin se va dispune organizarea unei noi şedinţe de constituire la care vor fi convocaţi supleanţii.
(5) Dacã pe listele de candidaţi ale partidelor în cauza nu mai sunt supleanţi sau aceştia refuza la rândul lor sa se prezinte la şedinţa, prefectul va dispune organizarea de alegeri pentru completarea posturilor declarate vacante potrivit alin. (3). Alegerile se vor organiza în condiţiile <>Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în cel mult 30 de zile de la data emiterii ordinului, şi la acestea vor putea participa toate partidele politice, aliantele politice sau aliantele electorale care au depus iniţial liste de candidaţi, precum şi candidaţii independenţi care nu au fost declaraţi aleşi la alegerile anterioare.
ART. 2
La şedinţa de constituire legal întrunitã poate participa şi primarul care a fost declarat ales, chiar dacã procedura de validare a mandatului acestuia nu a fost finalizatã.
ART. 3
(1) Şedinţa de constituire este deschisã de prefect sau de reprezentantul acestuia, care îl invita pe cel mai în varsta dintre consilieri, precum şi pe cei 2 asistenţi ai acestuia sa preia conducerea lucrãrilor şedinţei. Asistenţi ai preşedintelui de varsta vor fi desemnaţi cei mai tineri consilieri.
(2) Dupã preluarea conducerii şedinţei se ia o pauza, în timpul cãreia se constituie grupurile de consilieri, potrivit prevederilor Statutului aleşilor locali, iar secretarul unitãţii administrativ-teritoriale prezintã preşedintelui de varsta şi asistentilor acestuia dosarele consilierilor declaraţi aleşi şi pe cele ale supleanţilor lor, asa cum acestea au fost primite de la biroul electoral de circumscripţie. Dosarele pot fi însoţite de opţiunile scrise ale consilierilor aleşi care ocupa funcţii incompatibile, potrivit legii, cu calitatea de consilier.
(3) Dacã primarul declarat ales a candidat şi pentru funcţia de consilier şi a obţinut mandatul, dosarul acestuia va fi însoţit de opţiunea scrisã pentru una dintre cele doua funcţii.
(4) Prevederile alin. (3) se aplica numai în cazul în care procedura de validare a mandatului primarului a fost finalizatã.
ART. 4
(1) La reluarea lucrãrilor consilierii declaraţi aleşi vor alege prin vot deschis, exprimat prin ridicare de mâini, o comisie de validare alcãtuitã din 3-5 consilieri locali. Numãrul membrilor comisiei se stabileşte prin vot deschis, la propunerea preşedintelui de varsta. Comisia este aleasã pe intreaga durata a mandatului.
(2) Desemnarea candidaţilor pentru comisia de validare se face de cãtre grupurile de consilieri constituite potrivit art. 3 alin. (2). Numãrul de locuri cuvenite fiecãrui grup se determina în funcţie de numãrul de mandate obţinute de grupul în cauza.
(3) Alegerea membrilor comisiei de validare se face individual, prin votul majoritãţii consilierilor prezenţi la şedinţa de constituire, iar rezultatul va fi consemnat în hotãrârea nr. 1.
ART. 5
Comisia de validare a mandatelor alege din rândul membrilor sãi un preşedinte şi un secretar, cu respectarea procedurii de vot prevãzute la art. 4 alin. (3).
ART. 6
(1) Dupã alegerea comisiei de validare se dispune o noua pauza, în timpul cãreia va fi examinata de cãtre comisie legalitatea alegerii fiecãrui consilier, pe baza dosarelor prezentate de preşedintele de varsta, şi se elaboreazã propunerile de validare sau de invalidare a mandatelor. În acest scop se încheie un proces-verbal al cãrui model este prezentat în anexa nr. 1.
(2) Dacã primarul, al cãrui mandat a fost validat, a fost ales şi consilier şi opteazã pentru funcţia de primar sau dacã consilierii care deţin funcţii incompatibile opteazã în scris pentru renunţarea la funcţia de consilier, va fi examinat, în vederea validãrii, dosarul supleantului, respectiv supleanţilor de pe aceeaşi lista, în ordinea în care cei în cauza au fost înscrişi pe lista de candidaţi.
(3) Invalidarea alegerii unui consilier poate fi propusã de comisia de validare numai dacã aceasta a constatat ca au fost incalcate condiţiile de eligibilitate stabilite expres prin lege sau dacã alegerea s-a fãcut prin frauda electoralã constatatã de cãtre biroul electoral, potrivit prevederilor <>Legii nr. 70/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Invalidarea mandatului se va propune şi în cazurile prevãzute la alin. (2).
(4) Consilierii care lipsesc motivat de la şedinţa de constituire pot fi validati sau invalidati în lipsa.
ART. 7
(1) Validarea sau invalidarea mandatelor se face în ordine alfabetica, prin votul deschis al majoritãţii consilierilor prezenţi la şedinţa. Persoana al carei mandat este supus validãrii sau invalidãrii nu participa la vot.
(2) Rezultatul validãrii mandatelor se consemneazã în hotãrârea nr. 2 care se comunica de îndatã consilierilor care au absentat motivat.
ART. 8
(1) Dupã validarea mandatelor a cel puţin doua treimi din numãrul de consilieri stabilit potrivit legii se va proceda la depunerea urmatorului jurãmânt: "Jur sa respect Constituţia şi legile tarii şi sa fac cu buna-credinţa tot ceea ce sta în puterile şi priceperea mea pentru binele locuitorilor comunei... (oraşului, judeţului). Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
(2) Jurãmântul se depune dupã urmãtoarea procedura: secretarul comunei, oraşului, municipiului sau subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului va da citire jurãmântului, dupã care consilierii validati se vor prezenta, în ordine alfabetica, în fata unei mese special amenajate, pe care se afla un exemplar din Constituţie şi Biblia. Consilierul va pune mana stanga atât pe Constituţie cat şi, dacã este cazul, pe Biblie, va pronunţa cuvântul "jur", dupã care va semna jurãmântul de credinţa, care va fi imprimat pe un formular special.
(3) Jurãmântul se semneazã în doua exemplare. Un exemplar se pãstreazã la dosarul de validare, iar al doilea se înmâneazã consilierului.
(4) Consilierii care se declara atei sau care au o alta credinţa decât cea creştinã pot depune jurãmântul fãrã formula religioasã. În acest caz jurãmântul va fi imprimat pe formular fãrã aceasta formula.
(5) Consilierii care refuza sa depunã jurãmântul sunt consideraţi demisionaţi de drept, fapt care se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei. În acest caz se va supune validãrii mandatul primului supleant de pe lista partidului politic, aliantei politice sau aliantei electorale respective, dacã pana la validarea mandatului partidele politice şi aliantele politice confirma în scris apartenenţa la partid a consilierului în cauza.
(6) Dupã depunerea jurãmântului de cãtre cel puţin doua treimi din numãrul membrilor consiliului local preşedintele de varsta declara consiliul legal constituit. Declararea consiliului ca legal constituit se constata prin hotãrârea nr. 3.

CAP. 2
Organizarea consiliului

SECŢIUNEA 1
Preşedintele de şedinţa

ART. 9
(1) Dupã declararea consiliului local ca legal constituit se procedeazã la alegerea preşedintelui de şedinţa. Alegerea se face prin votul deschis al majoritãţii consilierilor în funcţie. Durata mandatului preşedintelui de şedinţa nu poate fi mai mare de 3 luni. Acelaşi consilier poate fi ales preşedinte de şedinţa cel mult de doua ori pe durata unui mandat. Mandatele nu pot fi consecutive.
(2) Dupã alegerea preşedintelui de şedinţa acesta preia conducerea lucrãrilor consiliului.
(3) Rezultatul alegerii preşedintelui de şedinţa se consemneazã în hotãrârea nr. 4.
(4) Hotãrârile nr. 1-4 se semneazã de preşedintele de varsta şi de cei 2 asistenţi ai acestuia şi se contrasemneazã de secretar. Aceste hotãrâri au caracter constatator. Ele nu produc efecte juridice, neputând forma obiectul unor acţiuni în justiţie.
ART. 10
(1) Preşedintele de şedinţa exercita urmãtoarele atribuţii principale:
a) conduce şedinţele consiliului local;
b) supune votului consilierilor proiectele de hotãrâri, asigura numãrarea voturilor şi anunta rezultatul votarii, cu precizarea voturilor pentru, a voturilor contra şi a abtinerilor;
c) semneazã hotãrârile adoptate de consiliul local, chiar dacã a votat impotriva adoptãrii acestora, precum şi procesul-verbal;
d) asigura menţinerea ordinii şi respectarea regulamentului de desfãşurare a şedinţelor;
e) supune votului consilierilor orice problema care intra în competenta de soluţionare a consiliului;
f) aplica, dacã este cazul, sancţiunile prevãzute de statutul aleşilor locali sau propune consiliului aplicarea unor asemenea sancţiuni.
(2) Preşedintele de şedinţa îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege, de prezentul regulament-cadru sau însãrcinãri date de consiliul local.

SECŢIUNEA a 2-a
Alegerea viceprimarului

ART. 11
(1) Consiliul local alege din rândul membrilor sãi pe viceprimar, respectiv pe viceprimari. Alegerea se face prin vot secret.
(2) Propunerea de candidaţi pentru alegerea viceprimarului, respectiv a viceprimarilor, se face de cãtre grupurile de consilieri, de cãtre consilieri sau de cãtre primar.
(3) Dupã înregistrarea candidaturilor se ia o pauza în timpul cãreia se completeazã buletinele de vot.
(4) Exercitarea votului se face într-o cabina special amenajatã, putându-se folosi, la alegere, una dintre urmãtoarele modalitãţi:
a) fiecare consilier primeşte un singur buletin de vot pe care sunt trecute numele tuturor candidaţilor. Intrand în cabina, din lista candidaţilor vor fi barate printr-o linie orizontala numele tuturor candidaţilor pe care consilierul nu doreşte sa îi aleagã. Pe buletin va rãmâne nebarat numele consilierului sau, dupã caz, al consilierilor pe care doreşte sa îl/sa îi aleagã votantul;
b) pe buletinul de vot se scrie cuvântul "DA" în dreptul numelui/numelor celui/celor pe care doreşte sa îl/sa îi voteze;
c) alte modalitãţi, la alegerea consiliului.
(5) Este declarat viceprimar candidatul care a obţinut votul majoritãţii consilierilor în funcţie.
(6) În situaţia în care se aleg 2 viceprimari, sunt declaraţi aleşi primii 2 candidaţi care au obţinut cel mai mare numãr de voturi.
(7) În situaţia în care nu s-a întrunit majoritatea prevãzutã la alin. (5), se organizeazã un al doilea tur de scrutin, în aceeaşi şedinţa, la care vor participa candidaţii situati pe primele doua locuri. La al doilea tur de scrutin este declarat ales viceprimar consilierul care a obţinut cel mai mare numãr de voturi.
ART. 12
În caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor participa numai candidaţii care se afla în aceasta situaţie. Va fi declarat ales candidatul care a obţinut cele mai multe voturi.
ART. 13
Alegerea viceprimarului va fi consemnatã în hotãrârea nr. 5 a consiliului local. Prin aceeaşi hotãrâre consiliul local ia act de încetarea mandatului de consilier al viceprimarului, în locul acestuia fiind validat primul supleant aflat pe lista partidului politic, aliantei politice sau aliantei electorale respective, dacã conducerea acestora confirma în scris ca persoana în cauza mai este membru al partidului respectiv.
ART. 14
Durata mandatului viceprimarului este egala cu durata mandatului consiliului local. În cazul în care mandatul consiliului local înceteazã înainte de expirarea duratei normale de 4 ani, înceteazã de drept şi mandatul viceprimarului, fãrã vreo alta formalitate.

SECŢIUNEA a 3-a
Comisiile de specialitate

ART. 15
(1) Dupã constituire consiliul local stabileşte şi organizeazã comisii de specialitate pe principalele domenii de activitate.
(2) Domeniile de activitate în care se pot organiza comisii de specialitate, denumirea acestora şi numãrul de membri, care va fi întotdeauna impar, se stabilesc de cãtre consiliul local, în funcţie de specificul activitãţii din fiecare unitate administrativ-teritorialã.
(3) Principalele domenii de activitate în care se pot organiza comisii de specialitate sunt prevãzute în anexa nr. 2.
(4) Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
ART. 16
(1) Comisiile de specialitate lucreazã valabil în prezenta majoritãţii membrilor şi iau hotãrâri cu votul majoritãţii membrilor lor.
(2) Comisia poate invita sa participe la şedinţele sale specialişti din cadrul aparatului propriu al consiliului local sau din afarã acestuia, în special de la unitãţile aflate în subordinea consiliului. Au dreptul sa participe la şedinţele comisiei şi consilierii care au fãcut propunerile ce stau la baza lucrãrilor comisiei.
(3) Şedinţele comisiei de specialitate sunt, de regula, publice. Comisia poate hotãrî ca la dezbaterile sale sa fie prezente şi alte persoane interesate sau reprezentanţi ai mass-media.
(4) Comisia poate hotãrî ca unele şedinţe sau dezbaterea unor puncte de pe ordinea de zi sa se desfãşoare cu uşile închise.
ART. 17
(1) Numãrul locurilor care revine fiecãrui grup de consilieri sau consilierilor independenţi în fiecare comisie de specialitate se stabileşte de cãtre consiliul local, în funcţie de ponderea acestora în cadrul consiliului.
(2) Nominalizarea membrilor fiecãrei comisii se face de fiecare grup de consilieri, iar a consilierilor independenţi, de cãtre consiliu, avându-se în vedere, de regula, pregãtirea lor profesionalã şi domeniul în care îşi desfãşoarã activitatea.
(3) În funcţie de numãrul membrilor consiliului, un consilier poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una este comisia de baza. Indemnizaţia de şedinţa se va achitã numai pentru activitatea desfasurata în comisia de baza.
ART. 18
Fiecare comisie de specialitate îşi alege, prin votul deschis al majoritãţii consilierilor ce o compun, câte un preşedinte şi câte un secretar.
ART. 19
(1) Comisiile de specialitate au urmãtoarele atribuţii principale:
a) analizeazã proiectele de hotãrâri ale consiliului local;
b) se pronunţa asupra altor probleme trimise de consiliul local spre avizare;
c) întocmesc avize asupra proiectelor de hotãrâri şi asupra problemelor analizate, pe care le prezintã consiliului local.
(2) Comisiile de specialitate îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului sau însãrcinãri date prin hotãrâri ale consiliului local, dacã acestea au legatura cu activitatea lor.
ART. 20
(1) Preşedintele comisiei de specialitate are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigura reprezentarea comisiei în raporturile acesteia cu consiliul local şi cu celelalte comisii;
b) convoacã şedinţele comisiei;
c) conduce şedinţele comisiei;
d) propune ca la lucrãrile comisiei sa participe şi alte persoane din afarã acesteia, dacã apreciazã ca este necesar;
e) participa la lucrãrile celorlalte comisii care examineazã probleme ce prezintã importanta pentru comisia pe care o conduce;
f) susţine în şedinţele de consiliu avizele formulate de comisie;
g) anunta rezultatul votarii, pe baza datelor comunicate de secretar.
(2) Preşedintele comisiei îndeplineşte orice alte atribuţii referitoare la activitatea comisiei, prevãzute de lege, de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului sau stabilite de consiliul local.
ART. 21
(1) Secretarul comisiei îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) efectueazã apelul nominal şi tine evidenta participãrii la şedinţe a membrilor comisiei;
b) numara voturile şi îl informeazã pe preşedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecãrei hotãrâri şi asupra rezultatului votarii;
c) asigura redactarea avizelor şi proceselor-verbale etc.
(2) Secretarul comisiei îndeplineşte orice alte sarcini prevãzute de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului sau însãrcinãri stabilite de comisie sau de cãtre preşedinte.
ART. 22
(1) Convocarea şedinţelor comisiei se face de cãtre preşedintele acesteia cu cel puţin 3 zile înainte.
(2) Ordinea de zi se aproba de comisie la propunerea preşedintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme.
(3) Participarea membrilor comisiei la şedinţele acesteia este obligatorie.
(4) În caz de absenta la şedinţa comisiei de baza consilierului în cauza nu i se acorda indemnizaţie de şedinţa. Dacã absentele continua, fãrã a fi motivate, preşedintele comisiei poate aplica sancţiunile prevãzute în competenta sa de Statutul aleşilor locali sau poate propune consiliului aplicarea altor sancţiuni statutare, inclusiv înlocuirea lui din comisie.
ART. 23
Şedinţele comisiilor de specialitate se desfãşoarã, de regula, înaintea şedinţelor consiliului, atunci când ordinea de zi a şedinţei acestuia cuprinde probleme sau proiecte de hotãrâri asupra cãrora i se solicita avizul.
ART. 24
(1) Pentru dezbaterea proiectelor de hotãrâri sau a celorlalte probleme repartizate comisiei preşedintele acesteia va desemna un consilier care va face în cadrul şedinţei o scurta prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi, dacã aceasta nu este prezentatã de initiator.
(2) Consilierul desemnat potrivit alin. (1) va redacta avizul comisiei, pe baza amendamentelor şi a propunerilor formulate de membrii acesteia, care au fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenţi.
(3) Avizele întocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesarã, atât amendamentele şi propunerile acceptate, cat şi cele respinse.
(4) Avizul întocmit potrivit alin. (2) şi (3) se prezintã secretarului unitãţii administrativ-teritoriale, care se va îngriji de multiplicarea şi difuzarea acestuia cãtre consilieri, o data cu ordinea de zi.
ART. 25
Votul în comisii este, de regula, deschis. În anumite situaţii comisia poate hotãrî ca votul sa fie secret, stabilind de la caz la caz şi modalitatea de exprimare a acestuia.
ART. 26
(1) Lucrãrile şedinţelor comisiei se consemneazã, prin grija secretarului acesteia, într-un proces-verbal. Dupã încheierea şedinţei procesul-verbal va fi semnat de cãtre preşedintele şi secretarul comisiei.
(2) Preşedintele poate incuviinta ca procesele-verbale ale şedinţelor sa fie consultate de alte persoane interesate care nu au participat la şedinţa, cu excepţia proceselor-verbale întocmite în şedinţele ale cãror lucrãri s-au desfãşurat cu uşile închise.
ART. 27
Dacã în urma dezbaterilor din şedinţa consiliului local se impun modificãri de fond în conţinutul proiectului, preşedintele de şedinţa poate hotãrî retrimiterea proiectului pentru reexaminare de cãtre comisia sau compartimentul de specialitate care a întocmit avizul, respectiv raportul.
ART. 28
Activitatea comisiilor de specialitate poate fi verificata printr-o ancheta hotãrâtã de consiliul local, la cererea a cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor în funcţie.
ART. 29
(1) Consiliul local poate hotãrî organizarea unor comisii speciale de analiza şi verificare, la propunerea consilierilor sau a primarului.
(2) Componenta nominalã a comisiilor prevãzute la alin. (1), obiectivele şi tematica activitãţii acestora, perioada în care vor lucra şi mandatul lor se stabilesc prin hotãrâre a consiliului local.
(3) Comisia de ancheta va prezenta consiliului local, la termenul stabilit de aceasta, raportul întocmit în urma analizelor şi verificãrilor efectuate. Raportul va cuprinde, dacã este cazul, propuneri concrete de imbunatatire a activitãţii în domeniul supus analizei sau verificãrii.
ART. 30
Operaţiunile desfãşurate în cadrul procedurii de constituire a comisiilor de specialitate, numãrul şi denumirea acestora, numãrul membrilor fiecãrei comisii şi modul de stabilire a locurilor ce revin fiecãrui grup de consilieri sau consilieri independenţi, precum şi componenta nominalã a acestora se stabilesc prin hotãrârea nr. 6 a consiliului local.

SECŢIUNEA a 4-a
Alte dispoziţii

ART. 31
(1) Dupã preluarea conducerii lucrãrilor consiliului de cãtre preşedintele de şedinţa se trece la ceremonia de depunere a jurãmântului de cãtre primar, dacã procedura de validare a mandatului acestuia a fost finalizatã. În acest scop judecãtorul desemnat de preşedintele judecãtoriei care a validat mandatul prezintã în fata consiliului hotãrârea de validare.
(2) Dupã prezentarea hotãrârii de validare primarul va depune jurãmântul prevãzut la alin. (1) al art. 8, folosindu-se procedura stabilitã în acelaşi text.
ART. 32
(1) Dupã depunerea jurãmântului primarul intra în exerciţiul de drept al mandatului.
(2) Pe timpul desfãşurãrii lucrãrilor consiliului primarul este obligat sa poarte eşarfa. Primarul va ocupa în sala de şedinţe un loc distinct, separat de cel al preşedintelui de şedinţa.
(3) Dacã la lucrãrile consiliului participa şi prefectul sau reprezentantul sau, aceştia vor ocupa, de asemenea, un loc distinct, separat de cel al preşedintelui de şedinţa.
ART. 33
Primarul participa la şedinţele consiliului şi are dreptul sa îşi exprime punctul de vedere asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi. Punctul de vedere al primarului se consemneazã, în mod obligatoriu, în procesul-verbal de şedinţa.
ART. 34
(1) Secretarul comunei, oraşului, municipiului sau al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor participa în mod obligatoriu la şedinţele consiliului. Secretarului îi revin urmãtoarele atribuţii principale privitoare la şedinţele consiliului local:
a) asigura îndeplinirea procedurilor de convocare a consiliului local, la cererea primarului sau a cel puţin unei treimi din numãrul consilierilor în funcţie;
b) asigura efectuarea lucrãrilor de secretariat;
c) efectueazã apelul nominal şi tine evidenta participãrii la şedinţe a consilierilor;
d) numara voturile şi consemneazã rezultatul votarii, pe care îl prezintã preşedintelui de şedinţa;
e) informeazã pe preşedintele de şedinţa cu privire la cvorumul necesar pentru adoptarea fiecãrei hotãrâri a consiliului local;
f) asigura întocmirea stenogramei sau a procesului-verbal, pune la dispoziţie consilierilor înaintea fiecãrei şedinţe procesul-verbal, respectiv stenograma dactilografiata a şedinţei anterioare, asupra conţinutului cãrora solicita acordul consiliului;
g) asigura întocmirea dosarelor de şedinţa, legarea, numerotarea paginilor, semnarea şi stampilarea acestora;
h) urmãreşte ca la deliberare şi adoptarea unor hotãrâri ale consiliului local sa nu ia parte consilierii care se încadreazã în dispoziţiile <>art. 47 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 . Îl informeazã pe preşedintele de şedinţa cu privire la asemenea situaţii şi face cunoscute sancţiunile prevãzute de lege în asemenea cazuri;
i) prezintã în fata consiliului local punctul sau de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotãrâri sau a altor mãsuri supuse deliberãrii consiliului; dacã este cazul, refuza sa contrasemneze hotãrârile pe care le considera ilegale;
j) contrasemneazã, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament, hotãrârile consiliului local pe care le considera legale;
k) poate propune primarului înscrierea unor probleme în proiectul ordinii de zi a şedinţelor ordinare ale consiliului local;
l) acorda membrilor consiliului asistenta şi sprijin de specialitate în desfãşurarea activitãţii, inclusiv la redactarea proiectelor de hotãrâri sau la definitivarea celor discutate şi aprobate de consiliu. Asemenea obligaţii revin şi aparatului propriu al consiliului local.
(2) Secretarul îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de lege, de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului sau însãrcinãri date de consiliul local privitoare la buna organizare şi desfãşurare a şedinţelor consiliului.

CAP. 3
Funcţionarea consiliului local

SECŢIUNEA 1
Desfãşurarea şedinţelor

ART. 35
(1) Ordinea de zi a şedinţelor consiliului local cuprinde proiecte de hotãrâri, rapoarte ale comisiilor de specialitate, rapoarte sau informãri ale conducãtorilor unitãţilor subordonate sau care se afla sub autoritatea consiliului, timpul acordat declaraţiilor politice, intrebarilor, interpelarilor, petitiilor şi altor probleme care se supun dezbaterii consiliului. Ordinea de zi este înscrisã în cuprinsul invitatiei de şedinţa transmise consilierilor şi se aduce la cunostinta locuitorilor prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate.
(2) Proiectul ordinii de zi se întocmeşte la propunerea primarului, consilierilor, secretarului, comisiilor de specialitate sau la solicitarea cetãţenilor.
(3) Proiectul ordinii de zi se supune aprobãrii consiliului.
(4) Proiectele de hotãrâri şi celelalte probleme asupra cãrora urmeazã sa se delibereze se înscriu pe ordinea de zi numai dacã sunt însoţite de avizul comisiilor de specialitate cãrora le-au fost transmise în acest scop şi de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului propriu al consiliului local. Raportul compartimentului de resort se întocmeşte şi se depune la secretarul unitãţii administrativ-teritoriale, înainte de întocmirea avizului de cãtre comisia de specialitate, spre a putea fi avut în vedere de cãtre aceasta comisie.
ART. 36
(1) Consilierii sunt obligaţi sa fie prezenţi la lucrãrile consiliului şi sa îşi înregistreze prezenta în evidenta ţinuta de secretar.
(2) Consilierul care nu poate lua parte la şedinţa este obligat sa comunice acest lucru primarului, preşedintelui de şedinţa sau secretarului.
ART. 37
Dacã în unitatea administrativ-teritorialã exista delegaţi sãteşti, aceştia vor fi invitaţi în mod obligatoriu la şedinţele consiliului în care se discuta aspecte ce intereseazã satul respectiv. Delegatul sãtesc va fi ascultat asupra problemei discutate şi va vota. Votul sau are caracter consultativ.
ART. 38
(1) Dezbaterea problemelor se face în ordinea stricta în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobatã. Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotãrâre sau a problemei înscrise pe ordinea de zi, pe care o face initiatorul. Apoi se da cuvântul preşedintelui comisiei de specialitate şi, dacã este cazul, şefului compartimentului care a întocmit raportul.
(2) Dupã efectuarea prezentarilor prevãzute la alin. (1) se trece la dezbateri.
(3) Consilierii vor participa la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Preşedintele de şedinţa are dreptul sa limiteze durata luarilor de cuvânt, în funcţie de obiectul dezbaterii. În acest scop el poate propune consiliului spre aprobare timpul ce va fi afectat fiecãrui vorbitor, precum şi timpul total de dezbatere a proiectului. Consilierul este obligat ca în cuvântul sau sa se refere exclusiv la problema care formeazã obiectul dezbaterii. Preşedintele de şedinţa va urmãri ca prezenta la dezbateri sa se facã din partea tuturor grupurilor de consilieri. În cazul unor probleme deosebite se va aloca un anumit timp fiecãrui grup de consilieri, în funcţie de mãrimea acestuia.
ART. 39
(1) Preşedintele de şedinţa va permite oricând unui consilier sa rãspundã într-o problema de ordin personal sau atunci când a fost nominalizat de un alt vorbitor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi în cazul în care se cere cuvântul în probleme privitoare la regulament.
ART. 40
Preşedintele de şedinţa sau preşedintele oricãrui grup de consilieri poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuţia consiliului. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului. Discutiile vor fi sistate dacã propunerea a fost acceptatã de majoritatea consilierilor.
ART. 41
Este interzisã proferarea de insulte sau calomnii de cãtre consilierii prezenţi la şedinţa, precum şi dialogul dintre vorbitori şi persoanele aflate în sala.
ART. 42
În cazul în care desfãşurarea lucrãrilor este perturbata, preşedintele de şedinţa poate întrerupe dezbaterile. El poate aplica sancţiunile stabilite de Statutul aleşilor locali în competenta sa ori poate propune consiliului aplicarea de sancţiuni corespunzãtoare.
ART. 43
Asupra proiectelor de hotãrâri au loc dezbateri generale şi pe articole, consilierii putând formula amendamente de fond sau de redactare. Amendamentele formulate se supun votului consiliului în ordinea formularii lor. Dacã s-a adoptat textul iniţiatorului sau un amendament formulat anterior, celelalte se socotesc respinse fãrã a se mai supune votului.

SECŢIUNEA a 2-a
Elaborarea proiectelor de hotãrâri

ART. 44
(1) Dreptul la initiativa pentru proiectele de hotãrâri ale consiliului local aparţine primarului şi consilierilor.
(2) Proiectele de hotãrâri vor fi însoţite de o expunere de motive şi vor fi redactate în conformitate cu normele de tehnica legislativã. În acest scop secretarul unitãţii administrativteritoriale şi personalul de specialitate din aparatul propriu al consiliului vor acorda sprijin şi asistenta tehnica de specialitate.
ART. 45
(1) Proiectele de hotãrâri se înscriu pe ordinea de zi a şedinţelor prin menţionarea titlului şi a iniţiatorului.
(2) Proiectele de hotãrâri se aduc la cunostinta consilierilor de îndatã, cu indicarea comisiilor cãrora le-au fost trimise spre avizare şi cu invitaţia de a formula şi depune amendamente.
(3) Operaţiunile prevãzute la alin. (2) se realizeazã prin grija secretarului unitãţii administrativ-teritoriale.
ART. 46
(1) Proiectele de hotãrâri şi celelalte materiale se transmit spre dezbatere şi avizare comisiilor de specialitate ale consiliului local, precum şi compartimentelor de resort ale aparatului propriu al consiliului, în vederea întocmirii raportului. Nominalizarea comisiilor şi compartimentelor cãrora li se trimit materiale spre analiza se face de cãtre primar împreunã cu secretarul.
(2) O data cu transmiterea proiectelor se va preciza şi data de depunere a raportului şi a avizului, avându-se grija ca raportul sa poatã fi trimis şi comisiei de specialitate înainte de întocmirea de cãtre aceasta a avizului.
(3) Initiatorul proiectului sau al altor propuneri le poate retrage sau poate renunţa, în orice moment, la susţinerea lor.
ART. 47
(1) Dupã examinarea proiectului sau propunerii comisia de specialitate a consiliului local întocmeşte un aviz cu privire la adoptarea sau, dupã caz, respingerea proiectului ori propunerii examinate. Dacã se propune adoptarea proiectului, se pot formula amendamente.
(2) Avizul se transmite secretarului unitãţii administrativ-teritoriale, care va dispune mãsurile corespunzãtoare difuzãrii lui cãtre primar şi cãtre consilieri, cel mai târziu o data cu invitaţia pentru şedinţa.
ART. 48
Proiectele de hotãrâri şi celelalte propuneri, însoţite de avizul comisiei de specialitate şi de raportul compartimentului de resort din aparatul propriu al consiliului, se înscriu pe ordinea de zi şi se supun dezbaterii şi votului consiliului în prima şedinţa ordinarã a acestuia.

SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de vot

ART. 49
(1) Votul consilierilor este individual şi poate fi deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprima public prin ridicarea mainii sau prin apel nominal.
(3) Consiliul local hotãrãşte, la propunerea preşedintelui de şedinţa, ce modalitate de vot se va folosi, în afarã de cazul în care prin lege sau regulament se stabileşte o anumitã modalitate.
ART. 50
(1) Votarea prin apel nominal se desfãşoarã în modul urmãtor: preşedintele explica obiectul votarii şi sensul cuvintelor "pentru" şi "contra". Secretarul unitãţii administrativ-teritoriale va da citire numelui şi prenumelui fiecãrui consilier, în ordinea alfabetica. Consilierul nominalizat se ridica şi pronunţa cuvântul "pentru" sau "contra", în funcţie de opţiunea sa.
(2) Dupã epuizarea listei votul se repeta prin citirea din nou a numelui consilierilor care au lipsit la primul tur.
ART. 51
(1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
(2) Redactarea buletinelor de vot va fi clara şi precisa, fãrã echivoc şi fãrã putinta de interpretãri diferite. Pentru exprimarea opţiunii se vor folosi, de regula, cuvintele "da" sau "nu".
(3) Buletinele de vot se introduc într-o urna. La numãrarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimatã opţiunea clara a consilierului sau au fost folosite ambele cuvinte prevãzute la alin. (2).
ART. 52
(1) Hotãrârile şi alte propuneri se adopta cu votul majoritãţii consilierilor prezenţi, în afarã de cazul în care, prin lege sau regulament, se dispune altfel.
(2) Abtinerile se contabilizeaza la voturile "contra".
(3) Dacã în sala de şedinţe nu este întrunit cvorumul legal, preşedintele amana votarea pana la întrunirea acestuia.
ART. 53
Consilierii au dreptul sa solicite ca în procesul-verbal sa se consemneze expres modul în care au votat, secretarul fiind obligat sa se conformeze.
ART. 54
Proiectele de hotãrâri sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiaşi şedinţe.
ART. 55
(1) Pentru buna organizare a lucrãrilor consiliului local, precum şi pentru soluţionarea altor aspecte din activitatea sa, acesta îşi va organiza un aparat permanent de lucru, format din 1-3 persoane dintre care, în mod obligatoriu, cel puţin una va avea pregãtire juridicã.
(2) Aparatul permanent de lucru se organizeazã potrivit unei organigrame şi unui stat de funcţii proprii, aprobate de consiliul local, la propunerea preşedintelui de şedinţa.
ART. 56
Încadrarea personalului din aparatul permanent de lucru se face pe baza de concurs sau examen, organizat în condiţiile legii. Comisia de concurs se constituie prin hotãrârea consiliului local, acesta urmând sa facã şi încadrarea persoanelor care au câştigat concursul.
ART. 57
Salarizarea personalului din aparatul permanent se face potrivit anexei nr. II la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, iar cheltuielile aferente se suporta din bugetul local.
ART. 58
(1) Dacã nu este posibila angajarea în aparatul permanent de lucru a unui specialist cu pregãtire juridicã, consiliul local poate hotãrî ca apãrarea intereselor sale în fata instanţelor de judecata sa se facã de un apãrãtor ales, cheltuielile urmând sa fie suportate din bugetul local.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) împuternicirea se semneazã de preşedintele de şedinţa.
ART. 59
(1) Posturile din aparatul permanent de lucru al consiliului local nu se includ în numãrul maxim de posturi stabilit potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãţile şi instituţiile publice.
(2) Personalului din aparatul permanent al consiliului local nu i se aplica prevederile <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificãrile ulterioare.
(3) Personalul din aparatul permanent colaboreazã cu secretarul unitãţii administrativ-teritoriale la pregãtirea şedinţelor consiliului, asigurarea documentãrii şi informãrii consilierilor, întocmirea şi difuzarea cãtre aceştia a dosarelor de şedinţa şi a oricãror alte materiale.

CAP. 4
Întrebãri, interpelãri, petiţii şi informarea consilierilor locali

ART. 60
(1) Consilierii pot adresa întrebãri primarului, viceprimarului şi secretarului unitãţii administrativ-teritoriale, precum şi sefilor compartimentelor din aparatul propriu al consiliului local sau ai serviciilor şi unitãţilor subordonate.
(2) Prin intrebare se solicita informaţii cu privire la un fapt necunoscut.
(3) Cei întrebaţi vor rãspunde, de regula, imediat sau, dacã nu este posibil, la urmãtoarea şedinţa a consiliului.
ART. 61
Interpelarea consta într-o cerere prin care se solicita explicaţii în legatura cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligaţia de a rãspunde în scris, pana la urmãtoarea şedinţa a consiliului, sau oral, la proxima şedinţa, potrivit solicitãrii autorului interpelãrii.
ART. 62
(1) Consilierii pot solicita informaţiile necesare exercitãrii mandatului, iar compartimentul, serviciul sau unitatea vizata sunt obligate sa i le furnizeze la termenul stabilit.
(2) Informaţiile pot fi cerute şi comunicate în scris sau oral.
ART. 63
(1) Orice cetãţean are dreptul sa se adreseze cu petiţii consiliului local. Acestea se înscriu într-un registru special, sunt analizate şi soluţionate potrivit reglementãrilor legale în vigoare.
(2) Semestrial consiliul analizeazã modul de soluţionare a petitiilor.

CAP. 5
Dispoziţii privind exercitarea mandatului de consilier

SECŢIUNEA 1
Drepturile şi obligaţiile consilierilor locali

ART. 64
Dupã validarea alegerilor consilierului i se elibereazã legitimatia de consilier, precum şi semnul distinctiv prevãzut de Statutul aleşilor locali.
ART. 65
(1) Pentru participarea la şedinţele consiliului local şi ale comisiilor de specialitate consilierul primeşte o indemnizaţie de şedinţa în cuantumul şi în condiţiile stabilite de lege.
(2) Consilierul are dreptul, dupã caz, la diurna de deplasare şi plata cheltuielilor de transport şi de cazare pentru activitãţile prilejuite de exercitarea mandatului.
ART. 66
Schimbãrile survenite în activitatea consilierului, în timpul exercitãrii mandatului, se aduc la cunostinta consiliului local în cel mult 10 zile de la data producerii acestora.
ART. 67
(1) Participarea consilierilor la şedinţele consiliului local şi ale comisiilor de specialitate este obligatorie.
(2) Consilierul nu poate lipsi de la şedinţele consiliului sau ale comisiilor de specialitate din care face parte, decât în cazul în care a obţinut aprobarea consiliului, respectiv a preşedintelui comisiei, dacã are motive temeinice.
ART. 68
Consilierul local care absenteazã nemotivat la doua şedinţe consecutive va fi sancţionat, potrivit prevederilor Statutului aleşilor locali.
ART. 69
Consilierul local poate demisiona prin cerere scrisã adresatã consiliului. Soluţionarea cererii se va face în condiţiile şi cu procedura stabilite de Statutul aleşilor locali.

SECŢIUNEA a 2-a
Sancţiuni

ART. 70
(1) Încãlcarea de cãtre consilieri a obligaţiilor ce le revin în exercitarea mandatului constituie abatere şi se sancţioneazã potrivit prevederilor Statutului aleşilor locali şi ale prezentului regulament.
(2) La aplicarea sancţiunilor se va tine seama de gravitatea abaterii, frecventa acesteia şi condiţiile producerii ei.
ART. 71
(1) În exercitarea atribuţiilor ce-i revin cu privire la menţinerea ordinii şi respectarea regulamentului în timpul şedinţei consiliului preşedintele de şedinţa poate aplica una dintre urmãtoarele sancţiuni:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvantului;
d) eliminarea din sala de şedinţa.
(2) Eliminarea din sala de şedinţa echivaleaza cu absenta nemotivatã.
ART. 72
(1) Consiliul local poate hotãrî cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi aplicarea urmãtoarelor sancţiuni consilierilor locali care, în exercitarea mandatului, au sãvârşit abateri de la prevederile legii şi ale prezentului regulament:
a) interzicerea de a participa la lucrãrile urmãtoarei şedinţe a consiliului;
b) excluderea temporarã de la lucrãrile consiliului şi ale comisiei de specialitate;
c) retragerea indemnizaţiei de şedinţa, pentru 1-2 şedinţe.
(2) Pentru aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b) cazul se va transmite comisiei de specialitate care are în obiectul de activitate şi aspectele juridice, aceasta prezentând un raport întocmit pe baza cercetãrilor efectuate, inclusiv a explicatiilor furnizate de cel în cauza.
ART. 73
Pe perioada sanctionarii consilierii în cauza nu sunt luati în calcul la stabilirea cvorumului de lucru.
ART. 74
Interzicerea participãrii la urmãtoarea şedinţa a consiliului, precum şi excluderea de la lucrãrile consiliului şi ale comisiilor de specialitate au drept consecinta neacordarea indemnizaţiei de şedinţa pe perioada respectiva.
ART. 75
Excluderea temporarã de la lucrãrile consiliului şi ale comisiilor de specialitate nu poate depãşi doua luni.
ART. 76
Pentru menţinerea ordinii în şedinţele comisiilor de specialitate preşedinţii acestora au aceleaşi drepturi ca şi preşedintele de şedinţa. Aceştia pot aplica sancţiunile prevãzute la art. 71 alin. (1).
ART. 77
Prevederile prezentului regulament-cadru, privitoare la secretarul unitãţii administrativ-teritoriale, se aplica în mod corespunzãtor şi secretarului subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor.
ART. 78
Prevederile prezentului regulament-cadru vor fi avute în vedere şi la elaborarea şi adoptarea regulamentelor proprii de cãtre consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
ART. 79
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul regulament-cadru.


ANEXA 1
--------
la regulamentul-cadru
----------------------

CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI
(ORAŞULUI, MUNICIPIULUI) ..................


PROCES - VERBAL

încheiat astãzi, ......, în prima şedinţa a comisiei de validare
a Consiliului Local al Comunei (Oraşului, Municipiului) .......

Astãzi (data de mai sus) comisia de validare aleasã de Consiliul Local al Comunei (Oraşului, Municipiului) ......... în şedinţa de constituire din data de ......... a examinat, în conformitate cu prevederile <>art. 32 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, legalitatea alegerii consilierilor. Comisia constata ca au fost/nu au fost respectate dispoziţiile legale şi ca nu sunt/sunt cazuri de incompatibilitate, fapt pentru care a hotãrât sa propunã validarea tuturor/unui numãr de ......... consilieri, conform tabelului anexat.
Drept care, am încheiat prezentul proces-verbal.


Preşedinte, Secretar,


Membrii,


ANEXA 2
-------
la regulamentul-cadru
----------------------


DOMENIILE DE ACTIVITATE
în care se pot organiza comisii de specialitate

1. Agricultura
2. Activitãţi economico-financiare
3. Activitãţi social-culturale, culte
4. Învãţãmânt, sãnãtate şi familie
5. Amenajarea teritoriului şi urbanism
6. Munca şi protecţie socialã
7. Protecţie copii
8. Protecţie mediu şi turism
9. Juridicã şi de disciplina
10. Validare

NOTA:

În funcţie de specificul activitãţii şi de numãrul consilierilor, consiliul poate hotãrî sa se organizeze comisii de specialitate şi în alte domenii de activitate sau o comisie sa aibã în obiectul de activitate doua sau mai multe domenii.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016