Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 34 din 30 ianuarie 2002  privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 34 din 30 ianuarie 2002 privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 2 februarie 2002

În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

ART. 1
(1) Prezenta ordonanta are ca scop stabilirea unui cadru de reglementare a relaţiilor dintre operatorii de reţele şi furnizorii de servicii în privinta accesului la reţelele de comunicaţii electronice şi a interconectarii acestora, precum şi în privinta accesului la infrastructura asociata.
(2) Principiile fundamentale ale cadrului de reglementare stabilit în condiţiile prezentei ordonanţe sunt promovarea concurentei, asigurarea interoperabilitatii serviciilor de comunicaţii electronice şi protejarea intereselor consumatorilor.
(3) Prezenta ordonanta stabileşte drepturile şi obligaţiile operatorilor şi ale persoanelor care solicita interconectarea sau accesul la reţelele instalate, operate, controlate sau puse la dispoziţie de cãtre aceştia sau la infrastructura asociata acestor reţele.
(4) Prevederile prezentei ordonanţe nu sunt aplicabile accesului realizat de cãtre utilizatorii finali.
ART. 2
În înţelesul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) reţea de comunicaţii electronice - sistemele de transmisie şi, acolo unde este cazul, echipamentele de comutare sau rutare, precum şi orice alte resurse, care permit transportul semnalelor prin fir, radio, fibra optica sau orice alte mijloace electromagnetice, incluzând reţelele de comunicaţii prin satelit, reţelele fixe (cu comutare de circuite sau de pachete, inclusiv Internet) şi reţelele mobile terestre, sistemele de transport al energiei electrice, în mãsura în care sunt utilizate în scopul transmiterii de semnale, reţelele utilizate pentru transmiterea comunicatiei audiovizuale şi reţelele de cablu TV, indiferent de tipul informatiei transportate;
b) serviciu de comunicaţii electronice - un serviciu, furnizat de regula contra cost, care consta, în întregime sau în principal, în transportul semnalelor prin reţelele de comunicaţii electronice, inclusiv serviciile de telecomunicaţii şi serviciile de transmisie prin reţelele utilizate pentru comunicaţii audiovizuale, dar fãrã a include serviciile prin care se furnizeazã conţinutul transmis prin intermediul reţelelor sau serviciilor de comunicaţii electronice sau prin care se exercita controlul editorial asupra acestui conţinut; de asemenea, nu se includ serviciile societãţii informationale care nu constau, în întregime sau în principal, în transportul semnalelor prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice;
c) reţea publica de comunicaţii - o reţea de comunicaţii electronice care este utilizata, în întregime sau în principal, pentru furnizarea de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, indiferent dacã aceste servicii sunt accesibile publicului direct sau prin intermediul altei reţele de comunicaţii electronice;
d) infrastructura asociata - acele resurse asociate cu o reţea de comunicaţii electronice sau cu un serviciu de comunicaţii electronice care permit sau susţin furnizarea de servicii prin intermediul reţelei respective sau al serviciului respectiv; include sistemele de acces restrictionat şi ghidurile electronice de programe;
e) sistem de acces restrictionat - orice modalitate tehnica sau dispozitiv prin intermediul cãruia accesul sub o forma inteligibila la un serviciu protejat de difuzare a programelor de radio sau de televiziune se poate face în mod restrictionat, pe baza de abonament sau pe baza altei forme de autorizare individualã prealabilã;
f) operator - o persoana care instaleaza, opereazã, controleazã sau pune la dispoziţie terţilor o reţea publica de comunicaţii sau elemente ale infrastructurii asociate ori o persoana care este autorizata sa instaleze, sa opereze, sa controleze sau sa punã la dispoziţie terţilor o reţea publica de comunicaţii;
g) utilizator - orice persoana fizica sau juridicã care utilizeazã sau solicita un serviciu de comunicaţii electronice destinat publicului;
h) abonat - orice persoana fizica sau juridicã care a încheiat un contract cu un furnizor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, în vederea furnizarii unor asemenea servicii;
i) utilizator final - un utilizator care nu instaleaza, nu opereazã, nu controleazã şi nu pune la dispoziţie terţilor o reţea publica de comunicaţii şi care nu furnizeazã servicii de comunicaţii electronice destinate publicului;
j) acces - reprezintã punerea la dispoziţia unui terţ de imobile, echipamente sau servicii, în condiţii determinate, în mod exclusiv sau neexclusiv, în scopul furnizarii de servicii de comunicaţii electronice; accesul cuprinde, printre altele:
- accesul la elemente ale reţelei şi la infrastructura asociata, care poate implica conectarea echipamentelor, prin mijloace fixe sau non-fixe, incluzând accesul la bucla localã şi la infrastructura şi serviciile necesare furnizarii de servicii prin bucla localã;
- accesul la infrastructura fizica, inclusiv clãdiri, conducte şi piloni;
- accesul la sisteme software relevante, inclusiv la sistemele de asistenta operationala;
- accesul la sisteme de translatare a numerelor sau la sistemele care au o funcţionalitate echivalenta;
- accesul la reţele fixe şi mobile, în special pentru roaming;
- accesul la sistemele de acces restrictionat pentru serviciile de televiziune digitala;
- accesul la serviciile de reţele virtuale;
k) acces necondiţionat - furnizarea de acces la imobile, echipamente sau servicii, dupã caz, care nu este condiţionatã de:
- achiziţia concomitenta de cãtre solicitant a unor produse sau servicii care nu sunt necesare furnizarii tipului de acces solicitat;
- achiziţia unui volum impus de produse sau servicii, care excede volumului necesar furnizarii tipului de acces solicitat;
- impunerea oricãror condiţii comerciale, tehnice sau de alta natura, care nu sunt necesare furnizarii tipului de acces solicitat;
l) interconectare - legatura fizica şi logica realizatã între reţelele publice de comunicaţii utilizate de aceeaşi persoana sau de persoane diferite, pentru a permite utilizatorilor unei persoane sa comunice cu utilizatorii aceleiaşi persoane sau ai unei persoane diferite ori sa aibã acces la serviciile furnizate de o terta persoana; serviciile pot fi utilizate de cãtre pãrţile implicate sau de cãtre alte pãrţi care au acces la reţeaua respectiva; interconectarea este o forma particularã de acces realizatã de operatorii de reţele publice de comunicaţii;
m) serviciu de programe de televiziune pentru ecran lat un serviciu de programe de televiziune care consta, în tot sau în parte, în programe produse şi editate pentru a fi afişate pe toatã suprafata ecranului în format lat; formatul 16:9 este formatul de referinta pentru serviciile de programe de televiziune pentru ecran lat;
n) bucla localã - circuitul fizic care conecteaza punctul terminal al reţelei aflat la punctul de prezenta al abonatului cu repartitorul sau cu un echipament echivalent dintr-o reţea publica de telefonie fixa;
o) subbucla localã - acea bucla localã parţialã care conecteaza punctul terminal al reţelei aflat la punctul de prezenta al abonatului cu un punct de concentrare sau cu un punct de acces intermediar determinat dintr-o reţea publica de telefonie fixa;
p) acces partajat la bucla localã - furnizarea unui acces la bucla localã sau la subbucla localã a operatorului, care sa permitã beneficiarului utilizarea frecventelor nonvocale ale spectrului de frecvente disponibil pe perechea de fire metalice torsadate; bucla localã poate fi utilizata în continuare de cãtre operator în vederea furnizarii serviciului de telefonie cãtre public;
q) colocare - furnizarea spaţiului fizic şi a resurselor tehnice necesare depozitarii şi conectarii corespunzãtoare a echipamentului aparţinând beneficiarului acestei forme de acces;
r) roaming - posibilitatea oferitã utilizatorilor serviciilor de comunicaţii electronice furnizate printr-o reţea publica de comunicaţii de a primi şi transmite apeluri telefonice vocale ori transmisii de date sau de a avea acces la alte servicii de comunicaţii electronice atunci când aceştia nu se afla în aria geograficã de acoperire a reţelei respective, prin intermediul unei alte reţele, în urma încheierii unui acord comercial în acest sens între operatorii sau furnizorii de servicii implicaţi;
s) oferta de referinta - acea oferta comercialã, realizatã în condiţiile prezentei ordonanţe, prin intermediul cãreia un operator îşi asuma obligaţia de a include în orice acord de acces sau interconectare un set minim de obligaţii, în sarcina sa, anume determinate în cuprinsul acesteia;
t) servicii paneuropene - acele servicii furnizate la nivel european în baza unor standarde şi practici comerciale comune.
ART. 3
(1) Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice şi operatorii de reţele de comunicaţii electronice au dreptul sa negocieze între ei acorduri de acces sau interconectare, în vederea stabilirii condiţiilor tehnice şi comerciale pe care le implica accesul sau interconectarea.
(2) Acordul de acces sau interconectare nu poate conţine obligaţii care nu au legatura cu serviciul de acces sau interconectare efectiv oferit, sub sancţiunea nulitãţii clauzelor care prevãd aceste obligaţii.
ART. 4
(1) Pentru a se asigura furnizarea şi interoperabilitatea serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului orice operator al unei reţele publice de comunicaţii are:
a) dreptul de a negocia un acord de interconectare cu orice alt operator al unei reţele publice de comunicaţii, în vederea furnizarii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, inclusiv a serviciilor de comunicaţii electronice accesibile utilizatorilor prin intermediul unei alte reţele publice de comunicaţii interconectate cu reţeaua oricãruia dintre cei doi operatori;
b) obligaţia, la cererea unui terţ autorizat în condiţiile legii, de a negocia un acord de interconectare cu solicitantul în cauza, în vederea furnizarii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, inclusiv a serviciilor de comunicaţii electronice accesibile utilizatorilor prin intermediul unei alte reţele publice de comunicaţii interconectate cu reţeaua oricãreia dintre pãrţi.
(2) Obligaţiile legate de acces sau interconectare impuse de autoritatea de reglementare, în conformitate cu prevederile art. 5-8, unor operatori au caracter de referinta pentru condiţiile de acces sau interconectare negociate de alţi operatori cu terţii.
(3) Reţelele publice de comunicaţii instalate în vederea furnizarii de servicii de programe de televiziune digitala trebuie sa îndeplineascã condiţiile tehnice necesare în vederea furnizarii serviciilor sau programelor de televiziune pentru ecran lat.
(4) Operatorii care receptioneaza şi retransmit servicii sau programe de televiziune pentru ecran lat au obligaţia de a pãstra formatul pentru ecran lat respectiv.
(5) Informaţiile obţinute ca urmare a negocierilor desfãşurate în condiţiile alin. (1) lit. a) şi b) trebuie utilizate numai în scopul pentru care au fost comunicate şi nu pot fi divulgate cãtre nici un terţ care ar obţine astfel un avantaj de ordin competitiv, inclusiv cãtre alte departamente, filiale, sedii secundare sau parteneri ai operatorului ori ai furnizorului de servicii care a ajuns în posesia respectivelor informaţii.
ART. 5
(1) Autoritatea de reglementare va lua toate mãsurile necesare pentru a incuraja şi, acolo unde este cazul, a asigura, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe, accesul şi interconectarea în condiţii adecvate, precum şi interoperabilitatea serviciilor, cu respectarea principiilor eficientei economice, promovãrii concurentei şi ale maximizarii beneficiului utilizatorului final.
(2) Mãsurile adoptate în conformitate cu prevederile alin. (1) pot viza în special, fãrã a aduce atingere mãsurilor care ar putea fi luate, în conformitate cu prevederile art. 8, fata de persoanele care deţin o putere semnificativã pe piata, impunerea urmãtoarelor obligaţii:
a) obligaţii în sarcina persoanelor care controleazã accesul la utilizatorii finali, inclusiv, acolo unde este cazul, obligaţia de a asigura interconectarea reţelelor acestor persoane, dacã impunerea acestor obligaţii este necesarã pentru asigurarea conectivitatii între utilizatorii finali;
b) obligaţia operatorilor de a furniza accesul la acele elemente ale infrastructurii asociate care sunt menţionate expres în acest scop în hotãrârea Guvernului adoptatã în conformitate cu prevederile art. 6, în condiţii echitabile, rezonabile şi nediscriminatorii, dacã impunerea acestei obligaţii este necesarã pentru a asigura accesul utilizatorilor finali la serviciile de difuzare în format digital a programelor de radio sau de televiziune.
(3) În cazul în care impune unui operator obligaţii de furnizare a accesului în condiţiile art. 12, autoritatea de reglementare poate stabili condiţii tehnice sau operationale care trebuie îndeplinite de cãtre furnizorul sau de cãtre beneficiarii accesului, dacã aceasta mãsura este necesarã pentru asigurarea functionarii normale a reţelei.
(4) Obligaţiile şi condiţiile impuse în conformitate cu alin. (1)-(3) trebuie sa fie obiective, transparente, proporţionale şi nediscriminatorii.
(5) Autoritatea de reglementare are dreptul sa stabileascã, în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (4), condiţiile în care se realizeazã interconectarea sau accesul, din proprie initiativa sau, în lipsa acordului pãrţilor, la cererea uneia dintre pãrţi.
ART. 6
Condiţiile generale referitoare la sistemele de acces restrictionat la serviciile de difuzare în format digital a programelor de radio şi televiziune, indiferent de mijloacele de comunicaţie utilizate, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 7
Obligaţiile legate de acces sau interconectare în vigoare la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe îşi produc în continuare efectele, pana la adoptarea de cãtre autoritatea de reglementare a unei decizii contrare, conform prevederilor art. 8.
ART. 8
(1) Dacã în urma unei analize de piata realizate în condiţiile legii sau în urma aplicãrii prevederilor art. 15 alin. (1) un operator este desemnat ca având putere semnificativã pe o anumitã piata, autoritatea de reglementare poate impune acestuia, în mod corespunzãtor, una sau mai multe dintre obligaţiile prevãzute la art. 9-14.
(2) În mãsura în care legea nu dispune altfel şi fãrã a se aduce atingere prevederilor art. 5 şi 6, autoritatea de reglementare poate impune obligaţiile prevãzute la art. 9-13 numai operatorilor care au fost desemnaţi potrivit prevederilor alin. (1).
(3) Obligaţiile impuse în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (2) trebuie sa fie, în funcţie de natura problemei identificate, proporţionale şi justificate şi trebuie sa fie adoptate numai dupã consultarea pãrţilor interesate, în condiţiile legii.
(4) Dacã pe baza unei analize de piata realizate în condiţiile legii autoritatea de reglementare stabileşte ca pe o anumitã piata relevanta exista concurenta efectivã, atunci ea va retrage sau va modifica în mod corespunzãtor obligaţiile impuse în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (2).
(5) Cu cel puţin 30 de zile înainte de retragerea oricãror obligaţii impuse unui anumit operator, autoritatea de reglementare trebuie sa aducã aceasta intenţie la cunostinta persoanelor care au încheiat acorduri de interconectare sau acces cu operatorul respectiv, pentru a permite acestora sa gãseascã furnizori alternativi sau sa renegocieze acordul încheiat.
ART. 9
(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, în conformitate cu prevederile art. 8, obligaţii de transparenta în legatura cu interconectarea reţelelor de comunicaţii ori cu accesul la aceste reţele sau la infrastructura asociata. Aceste obligaţii pot viza aducerea la cunostinta publicului a anumitor informaţii, precum specificaţiile tehnice, caracteristicile reţelei, modalitãţile şi condiţiile de furnizare şi utilizare, informaţiile contabile şi tarifele practicate.
(2) În cazul în care unui operator i-au fost impuse obligaţii de nediscriminare, autoritatea de reglementare poate impune acelui operator obligaţia de a publica o oferta de referinta care trebuie sa fie suficient de detaliatã pentru a asigura ca solicitantii nu vor trebui sa plãteascã pentru resurse care nu sunt necesare serviciului pe care l-au solicitat.
(3) Oferta de referinta va cuprinde o descriere detaliatã a ofertelor pentru fiecare dintre elementele reţelei sau ale infrastructurii asociate, potrivit necesitãţilor pieţei, precum şi condiţiile tehnice şi comerciale, inclusiv de preţ, corespunzãtoare fiecãruia dintre aceste elemente.
(4) Autoritatea de reglementare poate impune în oferta de referinta clauze care sa asigure respectarea obligaţiilor prevãzute în prezenta ordonanta.
(5) Autoritatea de reglementare poate preciza ce informaţii trebuie aduse la cunostinta publicului, nivelul de detaliu cerut şi modalitatea de publicare.
ART. 10
Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, în conformitate cu prevederile art. 8, obligaţii de nediscriminare în legatura cu interconectarea reţelelor de comunicaţii ori cu accesul la aceste reţele sau la infrastructura asociata, prin care sa se asigure, în special, ca operatorii:
a) aplica condiţii echivalente în circumstanţe echivalente altor persoane care furnizeazã servicii echivalente;
b) pun la dispoziţie terţilor servicii şi informaţii în aceleaşi condiţii, inclusiv în ceea ce priveşte calitatea, cu cele oferite pentru propriile servicii sau pentru serviciile furnizate filialelor, sediilor secundare sau partenerilor lor.
ART. 11
(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, în conformitate cu prevederile art. 8, obligaţii privind evidenta contabila separatã, în cadrul contabilitãţii interne de gestiune, pentru anumite activitãţi care au legatura cu interconectarea reţelelor de comunicaţii ori cu accesul la aceste reţele sau la infrastructura asociata.
(2) Autoritatea de reglementare poate, în special, sa impunã unui operator integrat pe verticala sa urmãreascã distinct în evidenta corespunzãtoare tarifele la vânzarea de gros şi tarifele de transfer intern, pentru a asigura, între altele, îndeplinirea obligaţiei de nediscriminare impuse în conformitate cu prevederile art. 10 sau pentru a impiedica subvenţionarea incrucisata, în cazurile în care aceasta este interzisã potrivit legii.
(3) Pentru a facilita verificarea îndeplinirii obligaţiilor de transparenta şi de nediscriminare autoritatea de reglementare poate sa impunã operatorilor obligaţia de a furniza, la cerere, înregistrãri contabile, inclusiv date provenind de la terţi privitoare la venituri.
(4) În scopul promovãrii unei pieţe deschise şi concurentiale autoritatea de reglementare poate publica informaţiile contabile obţinute, în condiţiile legii.
ART. 12
(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, în conformitate cu prevederile art. 8, obligaţia de a permite accesul şi utilizarea unor elemente specifice ale reţelei şi a infrastructurii asociate, în special în cazul în care se considera ca refuzul de a acorda accesul ori impunerea unor clauze care au efect similar ar conduce la împiedicarea dezvoltãrii unei pieţe concurentiale, la nivelul vânzãrii cu amãnuntul, sau la prejudicierea intereselor utilizatorilor finali.
(2) Obligaţiile prevãzute la alin. (1) pot viza, printre altele:
a) acordarea cãtre un terţ a dreptului de acces la elemente determinate ale reţelei sau la infrastructura asociata, inclusiv a accesului necondiţionat la bucla localã;
b) negocierea, cu buna-credinţa, cu orice terţ care solicita accesul;
c) neretragerea dreptului de acces deja acordat;
d) furnizarea cãtre terţi a anumitor servicii, prin vânzarea de gros a acestora, în vederea revânzãrii;
e) acordarea accesului liber la interfetele tehnice, protocoalele sau alte tehnologii esenţiale care sunt indispensabile pentru interoperabilitatea serviciilor, inclusiv a serviciilor de reţele virtuale;
f) furnizarea colocarii sau a altor forme de utilizare partajata a imobilelor sau echipamentelor, inclusiv a conductelor, clãdirilor şi pilonilor;
g) furnizarea unor servicii determinate, necesare pentru asigurarea interoperabilitatii serviciilor destinate utilizatorilor finali, inclusiv a resurselor destinate serviciilor de reţele inteligente sau a serviciului de roaming în reţelele mobile;
h) acordarea accesului la sistemele de asistenta operationala sau la alte sisteme software similare, necesare pentru asigurarea unei concurente loiale în furnizarea serviciilor;
i) interconectarea reţelelor sau a elementelor reţelelor.
(3) Autoritatea de reglementare poate ataşa obligaţiilor prevãzute la alin. (1) condiţii referitoare la echitatea, rezonabilitatea şi celeritatea îndeplinirii acestora.
(4) La impunerea obligaţiilor prevãzute la alin. (1) autoritatea de reglementare va lua în considerare, în special:
a) viabilitatea tehnica şi economicã a utilizãrii sau instalãrii unor infrastructuri alternative, în condiţiile dezvoltãrii pieţei, pe baza naturii şi tipului interconectarii sau accesului în cauza;
b) fezabilitatea furnizarii accesului solicitat, în funcţie de capacitatea disponibilã;
c) investiţia iniţialã realizatã de proprietarul infrastructurii, pe baza riscurilor implicate în angajarea unei asemenea investiţii;
d) necesitatea promovãrii concurentei pe termen lung;
e) existenta anumitor drepturi de proprietate intelectualã, dacã este cazul;
f) furnizarea de servicii paneuropene.
ART. 13
(1) Dacã o analiza de piata realizatã în condiţiile legii indica absenta concurentei efective, care presupune ca operatorul în cauza este capabil sa menţinã tarifele la un nivel excesiv de înalt sau sa reducã tarifele în mod nejustificat, în detrimentul utilizatorilor finali, atunci autoritatea de reglementare poate, în conformitate cu prevederile art. 8, sa impunã obligaţii referitoare la acoperirea costurilor şi controlul tarifelor, inclusiv obligaţii de fundamentare a tarifelor în funcţie de costuri şi obligaţii privind evidenta contabila, pentru furnizarea anumitor forme de acces sau interconectare. La impunerea obligaţiilor autoritatea de reglementare va lua în considerare investiţia facuta de operatorul în cauza şi va permite existenta unei rate rezonabile de recuperare a capitalului investit, ţinând seama de riscurile asociate acestei investiţii.
(2) Orice mecanism de acoperire a costurilor sau orice metodologie de tarifare impuse în condiţiile alin. (1) trebuie sa promoveze eficienta economicã şi concurenta şi sa maximizeze beneficiul consumatorilor. În acest scop autoritatea de reglementare poate sa ia în considerare tarifele practicate pe pieţele concurentiale comparabile.
(3) În cazul în care un operator are obligaţia sa îşi fundamenteze tarifele în funcţie de costuri, atunci proba faptului ca tarifele respective sunt determinate prin adãugarea la costuri a unei rate rezonabile de recuperare a investiţiei se afla în sarcina operatorului în cauza. În vederea calculãrii costului furnizarii eficiente a serviciilor autoritatea de reglementare poate utiliza metode de contabilizare a costurilor, altele decât cele utilizate de operator. Autoritatea de reglementare poate cere unui operator sa furnizeze toate informaţiile care au stat la baza determinãrii unor tarife şi poate impune, dacã este cazul, ajustari ale acestor tarife.
(4) În cazul în care controlul tarifelor se realizeazã prin impunerea implementarii unui sistem de contabilitate a costurilor, descrierea acestui sistem trebuie facuta publica, indicandu-se cel puţin principalele categorii în care sunt grupate costurile şi regulile utilizate pentru alocarea costurilor. Îndeplinirea obligaţiilor de implementare a sistemului contabil trebuie auditata anual de un organism independent, rezultatele acestui audit urmând sa fie publicate în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
ART. 14
(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorului cu poziţie semnificativã pe piata furnizarii de bucla localã, în conformitate cu prevederile art. 8, obligaţia de a publica o oferta de referinta pentru accesul necondiţionat la bucla localã constituitã dintr-o pereche de fire metalice torsadate.
(2) Oferta de referinta realizatã în condiţiile alin. (1) trebuie sa conţinã cel puţin elementele prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta.
(3) Ofertei de referinta realizate în condiţiile alin. (1) îi sunt aplicabile în mod corespunzãtor prevederile art. 9 alin. (2)-(5).
(4) Operatorul prevãzut la alin. (1) are obligaţia de a accepta toate cererile de acces la bucla localã şi la infrastructura asociata primite, ori de câte ori acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic.
(5) Operatorul prevãzut la alin. (1) are obligaţia de a pune la dispoziţie solicitanţilor, în aceleaşi condiţii cu acelea oferite pentru propriile servicii sau pentru serviciile furnizate filialelor, sediilor secundare sau partenerilor sãi, acele resurse asociate cu furnizarea accesului necondiţionat la bucla localã, în special în ceea ce priveşte colocarea, conexiunile şi sistemele software relevante.
(6) Operatorul prevãzut la alin. (1) are obligaţia sa aplice tarife fundamentate pe costuri pentru accesul necondiţionat la bucla localã şi la infrastructura asociata.
(7) Operatorul prevãzut la alin. (1) are obligaţia de a include în oferta de referinta clauzele impuse de autoritatea de reglementare în vederea asigurãrii respectãrii principiilor nediscriminarii, concurentei loiale, eficientei economice şi ale maximizarii beneficiilor utilizatorilor.
ART. 15
(1) Dacã pe o piata relevanta exista un singur operator, atunci se prezuma, în vederea aplicãrii prevederilor art. 8 alin. (1), ca acesta are putere semnificativã pe piata respectiva.
(2) Obligaţiile impuse unui operator prezumat, în conformitate cu prevederile alin. (1), a avea putere semnificativã pe o anumitã piata rãmân în vigoare pana în momentul în care autoritatea de reglementare, pe baza unei analize de piata realizate în condiţiile legii, stabileşte ca exista concurenta efectivã pe piata relevanta în cauza.
ART. 16
(1) Controlul respectãrii prevederilor prezentei ordonanţe revine, în condiţiile legii, autoritãţii de reglementare, care acţioneazã prin personalul de control împuternicit în acest scop.
(2) Autoritatea de reglementare poate delega exercitarea atribuţiilor prevãzute la alin. (1) unei alte persoane juridice de drept public cu atribuţii de supraveghere şi control în domeniul comunicaţiilor.
ART. 17
(1) În exercitarea atribuţiilor de control personalul împuternicit în acest scop al autoritãţii de reglementare sau al persoanei juridice prevãzute la art. 16 alin. (2) poate solicita furnizorilor de servicii sau operatorilor de reţele informaţiile care îi sunt necesare, menţionând baza legalã şi scopul solicitãrii, şi poate stabili termene pana la care aceste informaţii sa îi fie furnizate, sub sancţiunea prevãzutã la art. 19 alin. (1) lit. a).
(2) Personalul de control, împuternicit în acest scop, al autoritãţii de reglementare sau al persoanei juridice prevãzute la art. 16 alin. (2) poate sa solicite declaraţii sau orice documente necesare pentru efectuarea controlului, sa ridice copii de pe orice registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau alte evidente; de asemenea, este autorizat sa facã inspecţii inopinate, al cãror rezultat va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare, şi sa primeascã, la convocare sau la fata locului, informaţii şi justificãri.
ART. 18
(1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii:
a) încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 4 alin. (3) şi (4);
b) încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 5 alin. (2) lit. b);
c) încãlcarea obligaţiei de negociere prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. b);
d) încãlcarea obligaţiei de nedivulgare prevãzute la art. 4 alin. (5);
e) nerespectarea condiţiilor stabilite de autoritatea de reglementare în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3);
f) nerespectarea condiţiilor stabilite de autoritatea de reglementare în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (5);
g) încãlcarea obligaţiilor de nediscriminare prevãzute la art. 10;
h) încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 11 alin. (1)-(3);
i) încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 12 alin. (1)-(3);
j) aplicarea unor tarife cu nerespectarea dispoziţiilor de control al tarifelor date în aplicarea art. 13;
k) încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 13 alin. (1);
l) încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 14.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru faptele prevãzute la lit. a) şi b);
b) cu amenda de la 50.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, iar pentru furnizorii sau operatorii cu o cifra de afaceri de peste 25.000.000.000 lei, cu amenda în suma de pana la 5% din cifra de afaceri, pentru faptele prevãzute la lit. c)-l).
(3) Cuantumul amenzilor prevãzute la alin. (2) poate fi actualizat prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia indicelui inflaţiei.
(4) Individualizarea sancţiunii în cazul sãvârşirii uneia dintre faptele prevãzute la alin. (1) se face ţinându-se seama de gravitatea faptei şi a consecinţelor sale asupra concurentei, dupã criteriile cifrei de afaceri a furnizorului sau operatorului respectiv.
(5) Cifra de afaceri prevãzutã la alin. (2) este suma veniturilor realizate din vânzãrile de produse sau din prestãrile de servicii realizate de agentul economic în cursul ultimului exerciţiu financiar, din care se scad sumele reprezentând taxa pe valoarea adãugatã.
ART. 19
(1) Autoritatea de reglementare poate obliga operatorii la plata unor amenzi administrative în suma de pana la 300.000.000 lei pentru fiecare zi de întârziere, stabilind totodatã şi data de la care acestea se calculeazã, pentru a-i determina:
a) sa furnizeze în mod complet şi corect informaţiile care le-au fost cerute conform prevederilor art. 11 alin. (3), art. 13 alin. (3) sau ale art. 17 alin. (1), precum şi orice alte informaţii cerute de autoritatea de reglementare în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe;
b) sa se supunã controlului prevãzut la art. 16 şi la art. 17 alin. (2);
c) sa se conformeze mãsurilor luate de autoritatea de reglementare sau, dupã caz, de persoana juridicã prevãzutã la art. 16 alin. (2), în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe, în termen de 30 de zile de la comunicarea acestora;
d) sa respecte condiţiile de acces sau interconectare stabilite în conformitate cu art. 5 alin. (2) lit. a);
e) sa respecte obligaţiile de transparenta prevãzute la art. 9.
(2) Valoarea maxima a amenzii administrative prevãzute la alin. (1) poate fi actualizatã prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia indicelui inflaţiei.
(3) Sumele rezultate din încasarea amenzilor prevãzute la alin. (1) se reţin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispoziţia autoritãţii de reglementare şi vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit legii.
ART. 20
(1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 18 alin. (1) se face de cãtre personalul de control prevãzut la art. 16.
(2) Sancţiunile pentru faptele prevãzute la art. 18 alin. (1) lit. a) şi b) se aplica de cãtre personalul de control prevãzut la art. 16.
(3) Sancţiunile pentru faptele prevãzute la art. 18 alin. (1) lit. c)-l), precum şi amenzile administrative prevãzute la art. 19 se aplica de cãtre organele de conducere ale autoritãţii de reglementare.
(4) Actul prin care se aplica sancţiunile pentru faptele prevãzute la art. 18 sau amenzile administrative prevãzute la art. 19, neatacat în termenul prevãzut de lege, constituie titlu executoriu, fãrã vreo alta formalitate.
(5) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 18 li se aplica dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
ART. 21
Orice persoana care utilizeazã sau divulga, în alte scopuri decât cele prevãzute de prezenta ordonanta, documente sau informaţii cu caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunostinta în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu sau în legatura cu serviciul, rãspunde potrivit legii penale, putând fi obligatã şi la repararea prejudiciului cauzat.
ART. 22
Autoritatea de reglementare în sensul prezentei ordonanţe este Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei.
ART. 23
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>art. 38-40 din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996 .


PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul comunicaţiilor şi
tehnologiei informatiei,
Dan Nica

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

ANEXA 1

ELEMENTELE MINIME
care trebuie incluse într-o oferta de referinta pentru accesul necondiţionat la bucla localã constituitã dintr-o pereche de fire metalice torsadate

A. Condiţii asociate accesului necondiţionat la bucla localã
1. Elemente ale reţelei la care se oferã accesul, cuprinzând în principal urmãtoarele:
a) accesul la bucla localã;
b) accesul la frecventele nonvocale ale spectrului de frecvente ale buclei locale, în cazul accesului partajat la bucla localã.
2. Informaţii referitoare la amplasarea punctelor fizice de acces şi la disponibilitatea buclei locale în pãrţi determinate ale reţelei de acces; difuzarea acestor informaţii poate fi limitatã la sfera pãrţilor interesate, în vederea evitãrii riscului de a se aduce atingere ordinii publice.
3. Condiţii tehnice referitoare la accesul şi utilizarea buclei locale, inclusiv caracteristicile tehnice ale perechii de fire metalice torsadate în bucla localã.
4. Proceduri de comanda şi de aprovizionare, eventuale restrictii de utilizare.
B. Servicii de colocare
1. Informaţii referitoare la situarea sediilor operatorului unde se poate realiza colocarea; difuzarea acestor informaţii poate fi limitatã la sfera pãrţilor interesate, în vederea evitãrii riscului de a se aduce atingere ordinii publice.
2. Posibilitãţile de colocare în sediile menţionate la pct. 1, incluzând posibilitãţile de colocare fizica şi, dacã este cazul, colocarea la distanta şi colocarea virtuala.
3. Caracteristicile echipamentului şi, dacã este cazul, restrictii privind colocarea anumitor echipamente.
4. Mãsuri adoptate de operator pentru a asigura securitatea sediilor sale.
5. Condiţii de acces în incinte pentru personalul beneficiarului.
6. Norme tehnice şi standarde de siguranta.
7. Reguli de alocare a spaţiului acolo unde spaţiul disponibil pentru colocare este limitat.
8. Condiţii în care beneficiarii pot sa inspecteze sediile unde se poate realiza o colocare fizica şi sediile unde colocarea a fost refuzatã pe motiv de capacitate insuficienta.
C. Sisteme informationale
Condiţii de acces la anumite sisteme ale operatorului: sistemele de asistenta operationala, sistemele informationale sau bazele de date pentru pregãtirea comenzilor, aprovizionare, mentenanta, solicitãri de reparaţii şi facturare.
D. Condiţii de furnizare
1. Termenul sau termenele în care operatorul trebuie sa rãspundã la cererile de furnizare a serviciilor şi a elementelor infrastructurii asociate; acorduri asupra nivelului serviciului, rezolvarea problemelor, proceduri de restabilire a nivelului normal al serviciului şi parametri de calitate a serviciilor.
2. Clauze contractuale standard, inclusiv, dacã este cazul, despãgubirile datorate în caz de nerespectare a termenului sau termenelor stabilite în conformitate cu prevederile pct. 1.
3. Tarife sau formule de calcul al tarifelor pentru fiecare serviciu, funcţie şi element al infrastructurii asociate, prevãzut în prezenta anexa.

────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016