Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 32 din 30 ianuarie 2002  privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 32 din 30 ianuarie 2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 2 februarie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. IV.2 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta ordonanta stabileşte cadrul juridic unitar privind înfiinţarea, organizarea, gestionarea, reglementarea, finanţarea, monitorizarea şi controlul functionarii serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare, ţinând seama de strategia nationala de dezvoltare a serviciilor publice de gospodãrie comunalã.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe se aplica serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare, denumite în continuare servicii de apa şi de canalizare, din localitãţile în care exista sisteme publice de alimentare cu apa şi de canalizare, indiferent de mãrimea acestora.
ART. 2
(1) Statul sprijinã prin mãsuri legislative şi economice dezvoltarea cantitativã şi calitativã a serviciilor de apa şi de canalizare, precum şi a infrastructurii tehnico-edilitare a localitãţilor, afectatã acestora.
(2) Prin organizarea şi desfãşurarea activitãţii serviciilor de apa şi de canalizare autoritãţile publice sunt obligate sa asigure realizarea urmãtoarelor obiective:
a) îmbunãtãţirea condiţiilor de viata ale cetãţenilor;
b) realizarea unei infrastructuri edilitare moderne, ca baza a dezvoltãrii economice şi în scopul atragerii investiţiilor profitabile pentru comunitatile locale;
c) dezvoltarea durabila a serviciilor;
d) protecţia mediului.
ART. 3
În sensul prezentei ordonanţe, notiunile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) servicii de apa şi de canalizare - activitãţile de utilitate publica şi de interes economic general, aflate sub autoritatea administraţiei publice locale, care au drept scop asigurarea apei potabile şi a serviciilor de canalizare pentru toţi utilizatorii de pe teritoriul localitãţilor;
b) serviciul public de alimentare cu apa - cuprinde, în principal, activitãţile de captare, de tratare a apei brute, de transport şi de distribuţie a apei potabile şi industriale la utilizatori;
c) serviciul public de canalizare - cuprinde, în principal, urmãtoarele activitãţi: colectarea şi transportul apelor uzate de la utilizatori la staţiile de epurare, epurarea apelor uzate şi evacuarea apei epurate în emisar, colectarea, evacuarea şi tratarea adecvatã a deşeurilor din gurile de scurgere a apelor meteorice şi asigurarea functionalitatii acestora, supravegherea evacuarii apelor uzate industriale în sistemul de canalizare, evacuarea şi tratarea namolurilor şi a altor deşeuri similare derivate din activitãţile prevãzute mai sus, precum şi depozitarea lor;
d) sistem public de alimentare cu apa potabilã - ansamblul construcţiilor şi terenurilor, instalaţiilor tehnologice, echipamentelor functionale şi dotãrilor specifice, prin care se realizeazã serviciul public de alimentare cu apa potabilã. Sistemul public de alimentare cu apa potabilã cuprinde de regula urmãtoarele componente:
- captãri;
- aductiuni;
- staţii de tratare a apei brute;
- staţii de pompare, cu sau fãrã hidrofor;
- rezervoare pentru inmagazinarea apei potabile;
- reţele de distribuţie;
- bransamente pana la punctul de delimitare;
e) sistem public de canalizare - ansamblul construcţiilor şi terenurilor aferente, instalaţiilor tehnologice, echipamentelor functionale şi dotãrilor specifice, prin care se realizeazã serviciul public de canalizare. Sistemul public de canalizare cuprinde de regula urmãtoarele componente:
- racorduri de canalizare de la punctul de delimitare;
- reţele de canalizare;
- staţii de pompare a apelor uzate;
- staţii de epurare;
- colectoare de evacuare spre emisar;
- guri de vãrsare în emisar;
- depozite de namol deshidratat;
f) reţea publica de alimentare cu apa sau de canalizare - partea din sistemul de alimentare cu apa, respectiv din sistemul de canalizare, alcãtuitã din reţeaua de conducte, armãturi şi construcţii-anexe care asigura distribuţia apei potabile, respectiv preluarea, evacuarea şi transportul apelor de canalizare la sau de la doi ori mai mulţi utilizatori independenţi, respectiv de la doua sau mai multe persoane fizice ce locuiesc în case individuale ori de la doua sau mai multe persoane juridice ce administreazã câte un singur condominiu, astfel cum este el definit de lege.
Pãrţile componente ale unei reţele de alimentare cu apa, precum şi cele ale unei reţele de canalizare sunt amplasate de regula pe domeniul public; în cazurile în care condiţiile tehnico-economice sunt avantajoase, reţeaua publica de alimentare cu apa şi de canalizare poate fi amplasata, cu acordul proprietarului, şi pe terenuri private.
Nu constituie reţele publice: reţelele de distribuţie aferente unei singure clãdiri de locuit, chiar dacã aceasta este administratã de mai multe persoane fizice sau juridice; reţelele de distribuţie aferente unei incinte proprietate privatã pe care se afla mai multe locuinţe despãrţite de zone verzi şi alei interioare private; reţelele de distribuţie aferente unei platforme industriale, în care drumurile de acces şi spaţiile verzi sunt proprietate privatã, chiar dacã aceasta este administratã de mai multe persoane juridice;
g) bransament - partea din reţeaua publica de distribuţie a apei care asigura legatura între reţeaua publica şi reţeaua interioarã a unei incinte sau clãdiri aparţinând utilizatorilor. Bransamentul deserveste un singur utilizator. Pãrţile componente ale unui bransament se precizeazã în regulamentul-cadru de bransare şi utilizare a serviciului de alimentare cu apa. Bransamentul pana la contor, inclusiv cãminul de bransament şi contorul, aparţine reţelei publice de distribuţie a apei, indiferent de modul de finanţare a realizãrii acestuia;
h) racord - partea din reţeaua publica de canalizare care asigura legatura dintre utilizator şi canalizarea publica. Pãrţile componente ale unui racord se precizeazã în regulamentul-cadru de racordare şi utilizare a serviciului de canalizare. Racordul de la cãmin spre reţea, inclusiv cãminul de racord, aparţine reţelei publice de canalizare, indiferent de modul de finanţare a realizãrii acestuia;
i) ape uzate menajere - apele rezultate din folosirea apei în gospodãrii, instituţii publice şi servicii, care rezulta mai ales din metabolismul uman şi din activitãţi menajere şi igienico-sanitare;
j) ape uzate provenite din activitãţile economice - toate deversarile de ape folosite în activitãţile economico-industriale sau corespunzand unei alte utilizãri a apei decât cea menajera;
k) ape meteorice - acele ape care provin din precipitatii atmosferice. Sunt considerate ape meteorice şi apele care provin din stropirea şi spalarea drumurilor publice sau private, a gradinilor şi curţilor imobilelor;
l) instalaţii interioare de apa potabilã - totalitatea instalaţiilor aflate în proprietatea sau administrarea utilizatorului, amplasate dupã apometrul/contorul de bransament, în sensul de curgere a apei, sau, dacã bransamentul nu este contorizat, dupã punctul de delimitare dintre reţeaua publica şi instalatia interioarã de utilizare a apei şi care asigura transportul apei potabile preluate din reţeaua publica la punctele de consum şi/sau la instalaţiile de utilizare;
m) instalaţii interioare de canalizare - totalitatea instalaţiilor aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului, care asigura preluarea şi transportul apei uzate de la instalaţiile de utilizare a apei pana la cãminul de racord din reţeaua publica;
n) punct de delimitare a instalaţiilor de alimentare cu apa potabilã dintre prestator şi utilizator - locul în care instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului se racordeaza la instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea operatorului furnizor/prestator de servicii. Delimitarea dintre instalaţiile interioare de canalizare şi reţeaua publica de canalizare se face prin cãminul de racord, care este prima componenta a reţelei publice, în sensul de curgere a apei uzate;
o) contor de bransament - aparatul de mãsurare a volumului de apa potabilã consumat de utilizator, care se monteaza pe bransament între doua vane/robinete, la limita proprietãţii utilizatorului, fiind ultima componenta a reţelei publice, în sensul de curgere a apei potabile;
p) contor de reţea - aparatul care mãsoarã consumul de apa potabilã la mai multe asociaţii de locatari/proprietari sau la mai mulţi utilizatori individuali ori care mãsoarã transportul de apa dintr-o zona în alta a reţelei publice.

CAP. 2
Principii şi condiţii de funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare

ART. 4
La organizarea şi administrarea serviciilor de apa şi de canalizare vor fi respectate urmãtoarele principii:
a) securitatea serviciilor;
b) tarifarea echitabila;
c) calitatea serviciilor şi eficienta acestora;
d) transparenta şi responsabilitatea publica;
e) consultarea cu sindicatele, precum şi cu utilizatorii şi asociaţiile lor reprezentative.
ART. 5
(1) Serviciile de apa şi de canalizare trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii de funcţionare:
a) continuitatea din punct de vedere cantitativ şi calitativ;
b) adaptabilitate la cerinţele utilizatorilor;
c) acces fãrã discriminare la servicii;
d) respectarea reglementãrilor specifice din domeniul gospodãririi apelor şi protecţiei mediului.
(2) Condiţiile prevãzute la alin. (1) vor fi cuprinse şi dezvoltate în regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare.
ART. 6
(1) Serviciile prestate prin sistemele publice de alimentare cu apa şi de canalizare trebuie sa îndeplineascã la nivelul utilizatorilor indicatorii de performanta aprobaţi de consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare.
(2) Indicatorii de performanta ai serviciilor la utilizatori se aproba de cãtre consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în baza unui studiu care va tine seama cu prioritate de necesitãţile consumatorilor, starea tehnica şi eficienta sistemelor de alimentare cu apa şi de canalizare.
(3) Propunerile de indicatori de performanta ai serviciilor de apa şi de canalizare la utilizatori, rezultate din studiul efectuat în acest scop, vor fi supuse dezbaterii publice înaintea supunerii lor spre aprobare.
(4) Consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, vor aproba indicatorii de calitate ai serviciilor de apa şi de canalizare, cu respectarea prevederilor stabilite în acest scop în regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare, care sunt minimale. Acestea pot aproba şi alţi indicatori de performanta ai serviciilor de apa şi de canalizare, pe baza unor studii de specialitate.
(5) Proprietarii instalaţiilor cu care se furnizeazã/presteazã serviciile de apa şi de canalizare, precum şi operatorii care au primit delegarea serviciului se bucura de dreptul de servitute legalã pentru toate aceste instalaţii.

CAP. 3
Organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare

SECŢIUNEA 1
Gestiunea serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare

ART. 7
Organizarea, reglementarea, conducerea, gestionarea, coordonarea, monitorizarea şi controlul functionarii serviciilor de apa şi de canalizare intra în atribuţiile autoritãţilor administraţiei publice locale.
ART. 8
(1) Gestiunea serviciilor de apa şi de canalizare se organizeazã la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, judeţelor sau asociaţiilor intercomunale dupã criteriul raportului cost/calitate optim pentru serviciile furnizate/prestate utilizatorilor şi ţinându-se seama de mãrimea, gradul de dezvoltare şi de particularitãţile economico-sociale ale localitãţilor, de starea dotãrilor şi echipamentelor tehnico-edilitare existente şi de posibilitãţile locale de finanţare a exploatãrii, întreţinerii şi dezvoltãrii acestora.
(2) Organizarea gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare se face în baza unor studii care vor analiza elementele prevãzute la alin. (1), precum şi în baza consultãrii şi dezbaterii publice în urma cãrora se va adopta soluţia optima pentru utilizatori.
(3) În cazul extinderii ariei de gestiune a serviciilor de apa şi de canalizare, care implica mai multe autoritãţi ale administraţiei publice locale, organizarea serviciilor se poate face, în condiţiile respectãrii prevederilor alin. (1) şi (2), prin asociere intercomunala.
ART. 9
(1) Administrarea şi gestionarea serviciilor publice de apa şi de canalizare se realizeazã prin urmãtoarele modalitãţi:
a) gestiune directa;
b) gestiune indirecta sau gestiune delegatã.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor publice de apa şi de canalizare se face prin hotãrâre a consiliului local, consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
ART. 10
(1) În cazul gestiunii directe autoritãţile administraţiei publice locale îşi asuma nemijlocit toate sarcinile şi responsabilitãţile privind organizarea, conducerea, administrarea, finanţarea, gestionarea şi controlul functionarii serviciilor de apa şi de canalizare.
(2) Gestiunea directa se realizeazã prin compartimente de specialitate organizate în cadrul aparatului propriu al consiliului local, consiliului judeţean sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, ori prin servicii publice organizate în subordinea consiliilor locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(3) Desfãşurarea activitãţilor specifice serviciilor de apa şi de canalizare, organizate şi exploatate în sistemul gestiunii directe, se face pe baza unui regulament de organizare şi funcţionare întocmit în conformitate cu regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare şi aprobat de cãtre consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
ART. 11
(1) În cazul gestiunii indirecte autoritãţile administraţiei publice locale îşi deleagã o parte din sarcinile şi responsabilitãţile proprii cãtre o alta persoana juridicã, denumita operator al serviciului, cãreia îi încredinţeazã, în baza unui contract de delegare a gestiunii, dreptul de furnizare/prestare a serviciilor de apa şi de canalizare, precum şi exploatarea sistemelor publice de alimentare cu apa şi de canalizare necesare pentru realizarea acestora.
(2) Delegarea gestiunii se face în condiţii de transparenta, prin licitaţie publica organizatã cu respectarea contractului-cadru şi a regulamentului-cadru de delegare a serviciilor de apa şi de canalizare, în termen de 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(3) Delegarea gestiunii poate fi facuta numai cãtre operatori atestaţi.
(4) În realizarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare autoritãţile administraţiei publice locale vor urmãri obţinerea celui mai bun raport cost/calitate, precum şi asigurarea condiţiilor necesare realizãrii interesului general specific acestor servicii.
(5) Prevederile alin. (2) nu se aplica operatorilor care la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe au încheiate contracte de concesiune în acord cu prevederile contractului-cadru sau în urma unor licitaţii publice. Exceptarea prevãzutã de prezentul alineat opereazã pana la expirarea sau rezilierea contractului.
(6) Autoritatea administraţiei publice locale semnatara a contractului va organiza un nou concurs pentru delegarea gestiunii în toate cazurile în care, timp de 2 ani consecutivi, operatorul serviciului nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale cu privire la calitatea serviciului şi performanţele economico-financiare.
ART. 12
(1) În procesul delegarii gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare, în conformitate cu competentele şi atribuţiile ce le revin potrivit legii, autoritãţile administraţiei publice locale pãstreazã prerogativele privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor publice de alimentare cu apa şi de canalizare, precum şi dreptul de a urmãri, de a controla şi de a supraveghea:
a) modul de respectare şi de îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de operatorii furnizori/prestatori de servicii publice;
b) calitatea şi eficienta serviciilor furnizate/prestate la nivelul indicatorilor de performanta stabiliţi în contractele de delegare a gestiunii;
c) modul de administrare, exploatare, conservare şi menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a sistemelor publice din infrastructura edilitar-urbana încredinţatã prin contractul de delegare a gestiunii;
d) modul de formare şi stabilire a tarifelor pentru serviciile de apa şi de canalizare.
(2) Aprobarea strategiei de dezvoltare a serviciilor de apa şi de canalizare, a regulamentului de organizare şi de funcţionare a acestora, a criteriilor şi procedurilor de exercitare a controlului intra în competenta exclusiva a consiliilor locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
(3) Consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot delega integral sau parţial numai activitãţile propriu-zise de furnizare/prestare, gestionare, administrare şi exploatare a serviciilor publice de apa şi de canalizare, precum şi pregãtirea, finanţarea şi realizarea investiţiilor aferente acestora.
(4) Activitãţile de monitorizare şi control al modului de respectare a obligaţiilor stabilite în contractele de delegare a gestiunii se încredinţeazã Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Serviciilor de Gospodãrie Comunalã, care va dezvolta un sistem informaţional ce va permite compararea continua a fiecãrui indicator de performanta cu nivelul atins de operatorul cel mai performant în acest domeniu.
(5) În realizarea sistemului informaţional şi implementarea activitãţilor de monitorizare vor fi implicate organizaţiile profesionale de interes public. Autoritãţile administraţiei publice locale au acces la orice informaţie detinuta de Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Serviciilor de Gospodãrie Comunalã cu privire la serviciile publice delegate de aceasta.
(6) Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Serviciilor de Gospodãrie Comunalã are în principal sarcina de a controla activitatea operatorilor cu privire la: respectarea indicatorilor de performanta, ajustarea periodicã a tarifelor conform formulelor de ajustare, respectarea legii concurentei, asigurarea protecţiei utilizatorilor şi exploatarea eficienta a patrimoniului public şi/sau privat afectat serviciilor.
ART. 13
(1) În vederea asigurãrii continuitãţii serviciilor de apa şi de canalizare autoritãţile administraţiei publice locale au responsabilitatea planificarii şi urmãririi lucrãrilor de investiţii necesare functionarii sistemelor în condiţii de siguranta şi la parametrii ceruti prin prescripţiile tehnice. În acest scop se vor institui sisteme de planificare multianuala a investiţiilor, plecandu-se de la un plan director şi ţinându-se seama de ciclurile procesului bugetar, în conformitate cu reglementãrile legale.
(2) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ale autoritãţilor administraţiei publice locale şi ale operatorului în ceea ce priveşte realizarea investiţiilor.
(3) Finanţarea lucrãrilor de investiţii se asigura din urmãtoarele surse:
a) fonduri proprii ale operatorului şi alocaţii de la bugetul local, în conformitate cu obligaţiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
b) credite bancare garantate de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale sau de cãtre stat;
c) sprijin nerambursabil obţinut prin aranjamente bi- sau multilaterale;
d) fonduri speciale constituite pe baza unor taxe locale instituite în condiţiile legii;
e) participarea capitalului privat în cadrul unor contracte de parteneriat de tipul construieste-opereazã-transfera şi variante ale acestuia;
f) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinantarea unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern, precum şi a unor programe de urgenta sau cu caracter social;
g) alte surse.
(4) Investiţiile strãine în sistemele de alimentare cu apa şi de canalizare vor beneficia de toate facilitãţile legale în vigoare în momentul încheierii tranzacţiei. Facilitãţile obţinute vor fi menţionate în contractul de delegare a gestiunii şi vor fi valabile pe perioada stabilitã la încheierea acestuia. În situaţia obţinerii de cãtre investitor a unor facilitãţi ulterioare contractul de delegare a gestiunii va fi modificat în mod corespunzãtor, cu avizul Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Serviciilor de Gospodãrie Comunalã.
(5) Investiţiile care se realizeazã din fonduri proprii ale investitorilor rãmân în proprietatea acestora pe toatã durata contractului, dacã nu s-a convenit altfel la încheierea acestuia; în contractul de delegare se va mentiona modul de repartiţie a acestor bunuri la încetarea din orice cauza a acestuia.

SECŢIUNEA a 2-a
Operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de alimentare cu apa şi de canalizare

ART. 14
(1) Furnizor/prestator al serviciilor publice de apa şi de canalizare poate fi compartimentul de specialitate organizat în cadrul aparatului propriu al consiliului local sau societatea comercialã cu capital aparţinând unitãţilor administrativ-teritoriale, privat sau mixt, denumita în continuare operator, autorizata conform prevederilor prezentei ordonanţe, care administreazã şi exploateazã unul sau mai multe sisteme publice de alimentare cu apa potabilã şi/sau de canalizare şi asigura furnizarea/prestarea serviciilor de apa şi de canalizare la utilizatori.
(2) Operatorii serviciilor publice de apa şi de canalizare beneficiazã de acelaşi regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de proprietate.
ART. 15
(1) Operatorii de servicii de apa şi de canalizare cu capital aparţinând unitãţilor administrativ-teritoriale pot fi privatizati în condiţiile legii.
(2) Hotãrârea de privatizare aparţine consiliului local, consiliului judeţean, Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiei intercomunale, dupã caz, în funcţie de apartenenţa capitalului social al operatorului de servicii de apa şi de canalizare.
(3) Privatizarea se face în conformitate cu prevederile legale concomitent cu delegarea gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare, iar metoda de privatizare va fi stabilitã prin caietul de sarcini.
ART. 16
(1) Societãţile comerciale care furnizeazã/presteazã servicii de apa şi de canalizare îşi pot desfasura activitatea şi în alte localitãţi, pe baze contractuale, participând astfel la dezvoltarea pieţei libere a operatorilor furnizori/prestatori de servicii.
(2) Operatorul care furnizeazã/presteazã mai multe tipuri de servicii va tine evidente distincte pentru fiecare activitate, având contabilitate separatã pentru fiecare tip de serviciu şi localitate de operare.

CAP. 4
Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor şi operatorilor

ART. 17
(1) Utilizator al serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare poate fi orice persoana fizica sau juridicã, proprietara sau cu împuternicire de proprietar al unui imobil având bransament propriu de apa potabilã sau racord propriu de canalizare şi care beneficiazã pe baza de contract de serviciile operatorului.
(2) Pentru o perioada de tranzitie de maximum 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe utilizatori pot fi şi persoanele fizice sau juridice care au contract, dar nu au bransament de apa potabilã, respectiv racord de canalizare propriu.
(3) Principalele categorii de utilizatori ai serviciilor publice de apa potabilã şi de canalizare pot fi:
a) agenţi economici;
b) instituţii publice;
c) utilizatori casnici: persoane fizice sau asociaţii de proprietari/locatari.
ART. 18
Dreptul de acces şi utilizare a serviciilor de apa şi de canalizare este garantat tuturor utilizatorilor.
ART. 19
Regulamentele de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare trebuie sa conţinã prevederi referitoare la:
a) accesul la informaţiile publice privind serviciile publice de alimentare cu apa şi de canalizare;
b) dreptul oricãrui locuitor din aria de prestare a serviciului de apa şi de canalizare de a avea acces la serviciul public şi de a-l utiliza în condiţiile respectãrii regulamentelor specifice;
c) obligaţia consiliilor locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, ori a autoritãţii de reglementare de a aduce la cunostinta publica deciziile cu privire la serviciile de apa şi de canalizare;
d) dreptul oricãrui utilizator de a avea montat un aparat de mãsurare a consumului pe bransamentul sau.
ART. 20
(1) Utilizatorii au obligaţia de a respecta clauzele contractului de furnizare/prestare - bransare/racordare şi utilizare - a serviciilor de apa şi de canalizare, inclusiv prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor publice de apa şi de canalizare, şi sa îşi achite obligaţiile de plata în conformitate cu prevederile acestora.
(2) Persoanele fizice şi juridice beneficiare ale serviciilor publice de apa şi de canalizare sunt obligate sa achite contravaloarea facturilor reprezentând serviciile primite, respectiv utilitatile furnizate, în termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii.
(3) Întârzierea în achitarea sumelor datorate, dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (2), atrage majorãri de întârziere egale cu cele utilizate pentru neplata obligaţiilor fata de bugetul de stat; valoarea maxima a acestora nu va depãşi cuantumul debitului şi se constituie venit al operatorului.
(4) Nerespectarea de cãtre utilizatori a prevederilor regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare conduce la penalizarea acestora şi, în anumite cazuri, chiar la sistarea serviciului prestat, în conformitate cu prevederile regulamentelor şi ale contractelor de bransare/racordare şi utilizare.
(5) Nerespectarea de cãtre utilizatori a condiţiilor calitative şi cantitative din avizele şi acordurile de racordare la sistemele publice de canalizare, eliberate potrivit reglementãrilor legale în vigoare, conduce la retragerea avizelor şi acordurilor, la anularea autorizaţiilor de funcţionare, la plata unor penalitãţi conform prevederilor legale, precum şi a daunelor provocate prin deversarea apelor reziduale.
ART. 21
Drepturile operatorilor, furnizori/prestatori de servicii publice de alimentare cu apa şi de canalizare, se înscriu în contractele de delegare a gestiunii sau în regulamentele de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare, pentru serviciile aflate în administrare directa, urmãrindu-se asigurarea echilibrului contractual pe baza urmãtoarelor principii:
a) încasarea tarifului aferent serviciului public prestat şi actualizarea periodicã a acestuia în raport cu indicii de inflaţie;
b) modificarea tarifului, în condiţiile legii, dacã a intervenit o modificare semnificativã a echilibrului contractual.
ART. 22
(1) Operatorii au dreptul sa sisteze serviciile de apa şi de canalizare şi sa îi debranseze de la reţeaua publica pe acei utilizatori care nu şi-au achitat contravaloarea serviciilor furnizate/prestate, inclusiv majorãrile pentru întârziere, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirãrii termenului de plata a facturilor. Mãsura debransarii de la reţeaua publica se poate lua numai în urma unei notificãri prealabile adresate utilizatorului restant şi se poate pune în aplicare dupã 5 zile lucrãtoare de la data primirii acesteia.
(2) Reluarea furnizarii/prestãrii serviciului de apa şi canalizare se va face în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la efectuarea plãţii; cheltuielile aferente suspendãrii şi, respectiv, reluarii furnizarii/prestãrii serviciului vor fi suportate de utilizator.
ART. 23
(1) Operatorii de servicii de apa şi de canalizare vor fi atestaţi în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2) La licitaţiile pentru obţinerea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare pot participa numai operatorii atestaţi.
(3) Operatorii care intenţioneazã sa participe la licitaţii pentru obţinerea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare trebuie sa facã dovada experienţei tehnice şi manageriale în gestionarea unor sisteme similare, a bonitaţii şi capabilitãţii financiare de a rãspunde la cerinţele specifice prevãzute în caietele de sarcini aprobate de consiliile locale responsabile, iar persoanele fizice care au calitatea de administrator al operatorilor nu trebuie sa aibã antecedente penale.
ART. 24
(1) Operatorii serviciilor de apa şi de canalizare au fata de utilizatori urmãtoarele obligaţii:
a) sa respecte angajamentele luate prin contractele de furnizare/prestare a serviciilor de apa şi de canalizare;
b) sa presteze serviciul de apa şi canalizare la utilizatorii cu care a încheiat contract de furnizare/prestare şi utilizare a serviciului;
c) sa serveascã toţi utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost autorizaţi/atestaţi, în condiţiile prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare;
d) sa asigure respectarea angajamentelor luate cu privire la indicatorii de performanta stabiliţi de autoritãţile administraţiei publice locale în caietele de sarcini şi în contractele de delegare a gestiunii serviciului de apa şi de canalizare;
e) sa furnizeze autoritãţilor administraţiei publice locale şi Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Serviciilor de Gospodãrie Comunalã informaţiile solicitate şi sa asigure accesul la toate informaţiile necesare verificãrii şi evaluãrii functionarii şi dezvoltãrii serviciilor de apa şi de canalizare, în conformitate cu clauzele contractului de delegare şi cu prevederile legale în vigoare;
f) sa punã în aplicare metode performanţe de management, care sa conducã la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurentiale date de normele legale în vigoare pentru achiziţiile de lucrãri, bunuri şi servicii;
g) sa monteze pe cheltuiala proprie câte un contor la bransamentul fiecãrui utilizator casnic, în termenele stabilite de consiliile locale, dar nu mai târziu de 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2) Operatorii rãspund de îndeplinirea cu buna-credinţa a obligaţiilor prevãzute la alin. (1).
(3) Penalitãţile pentru nerespectarea de cãtre operatori a indicatorilor de performanta angajaţi prin contract se prevãd în mod obligatoriu în contractele de delegare a gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare sau în regulamentele de organizare şi funcţionare a acestora, în cazul gestiunii directe.
(4) Operatorii serviciilor de apa şi de canalizare au obligaţia sa asigure finanţarea pregãtirii profesionale a propriilor salariaţi. În acest scop vor preleva şi vor utiliza anual o suma egala cu 0,5% din fondul de salarii prevãzut în bugetul de venituri şi cheltuieli.

CAP. 5
Drepturi şi obligaţii ale autoritãţilor administraţiei publice locale

ART. 25
(1) Consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, stabilesc strategia de dezvoltare şi funcţionare pe termen mediu şi lung a serviciilor de apa şi de canalizare, ţinând seama de planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului, de programele de dezvoltare economico-socialã a unitãţii administrativ-teritoriale respective, precum şi de angajamentele luate de România în domeniul protectiei mediului şi în alte domenii prevãzute în programul negocierilor de aderare la Uniunea Europeanã.
(2) Strategiile autoritãţilor administraţiei publice locale vor urmãri cu prioritate realizarea urmãtoarelor obiective:
a) orientarea serviciilor publice cãtre utilizatori;
b) asigurarea alimentarii cu apa potabilã şi a canalizarii tuturor locuinţelor construite în intravilanul localitãţilor, prin sisteme adecvate;
c) asigurarea calitãţii apei potabile la un nivel compatibil cu directivele Uniunii Europene;
d) îmbunãtãţirea calitãţii mediului prin utilizarea raţionalã a resurselor naturale de apa şi epurarea apelor uzate, în conformitate cu prevederile directivelor Uniunii Europene;
e) reducerea pierderilor de apa şi a consumurilor energetice din sistemele de alimentare cu apa şi de canalizare;
f) reducerea consumurilor specifice de apa potabilã, inclusiv prin contorizarea tuturor branşamentelor utilizatorilor;
g) promovarea investiţiilor în infrastructura localitãţilor şi a modernizãrii acesteia, prin stimularea soluţiilor performanţe, a iniţiativei şi inovatiei în domeniu;
h) finanţarea serviciilor de apa şi de canalizare în mod avantajos pentru utilizatori şi atractiv pentru investitori;
i) promovarea de soluţii tehnice şi tehnologice performanţe, cu costuri minime;
j) promovarea mecanismelor specifice economiei de piata, prin crearea unui mediu concurential de atragere a capitalului privat;
k) instituirea evaluãrii comparative a indicatorilor de performanta ai activitãţii prestatorilor şi participarea cetãţenilor şi asociaţiilor reprezentative la acest proces;
l) promovarea formelor de gestiune delegatã;
m) crearea organismelor de monitorizare a calitãţii prestaţiilor şi instituirea de mecanisme de corectie adecvate;
n) promovarea metodelor moderne de management;
o) promovarea profesionalismului, eticii profesionale şi formãrii profesionale continue a personalului ce lucreazã în domeniu.
ART. 26
În exercitarea atribuţiilor ce le revin în domeniul administrãrii şi conducerii serviciilor de apa şi de canalizare autoritãţile administraţiei publice locale adopta hotãrâri sau emit dispoziţii, dupã caz, privitoare la:
a) aprobarea programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a dotãrilor existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme publice de alimentare cu apa şi de canalizare, în condiţiile legii;
b) coordonarea proiectãrii şi execuţiei lucrãrilor tehnicoedilitare în scopul realizãrii acestora într-o conceptie unitarã şi corelata cu programele de dezvoltare economico-socialã a localitãţilor şi de amenajare a teritoriului, de urbanism şi mediu;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, extinderea şi modernizarea dotãrilor publice aferente serviciilor de apa şi de canalizare;
d) asocierea intercomunala în vederea realizãrii unor investiţii de interes comun din infrastructura tehnico-edilitara aferentã serviciilor de apa şi de canalizare;
e) delegarea gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare, precum şi încredinţarea spre administrare a bunurilor aparţinând patrimoniului public din infrastructura aferentã; operaţiunile de delegare şi încredinţare se pot realiza numai prin licitaţie publica organizatã în condiţiile legii;
f) participarea cu capital social sau cu bunuri la societãţi comerciale pentru realizarea de lucrãri şi servicii publice de alimentare cu apa şi de canalizare;
g) contractarea sau garantarea în condiţiile legii a împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii din infrastructura localitãţilor, aferentã serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare (extinderi, dezvoltãri de capacitãţi, reabilitari şi modernizãri);
h) elaborarea şi aprobarea normelor locale şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare, pe baza normelor-cadru elaborate de Ministerul Administraţiei Publice;
i) stabilirea taxelor şi aprobarea tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apa şi de canalizare, cu respectarea reglementãrilor în vigoare.
ART. 27
(1) Consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, vor aproba încheierea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare, care au conţinutul minimal prevãzut în contractul-cadru de delegare a serviciilor de apa şi de canalizare.
(2) Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare va cuprinde în mod obligatoriu clauze referitoare la cantitatea şi calitatea serviciilor furnizate/prestate utilizatorilor, indicatorii minimali de performanta stabiliţi prin regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare şi modul de mãsurare a acestora, tarifele practicate şi formulele de actualizare a acestora, modul de încasare a facturilor, redevenţe, rãspunderea contractualã, forta majorã, durata contractului, clauze speciale privind menţinerea echilibrului contractului dat de rezultatele licitaţiei şi de prevenire a coruptiei, clauze de reziliere a contractului şi de administrare a patrimoniului public aferent serviciilor de apa şi de canalizare, clauze privind forta de munca, precum şi alte clauze convenite, dupã caz.
ART. 28
Autoritãţile administraţiei publice locale au fata de operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de apa şi de canalizare dreptul sa aprobe structura şi ajustarile de tarife propuse de cãtre operator, în condiţiile legii.
ART. 29
În exercitarea competentelor şi responsabilitãţilor ce le revin autoritãţile administraţiei publice locale vor urmãri cu prioritate:
a) gestionarea serviciilor publice de apa şi de canalizare pe criterii de competitivitate şi eficienta managerialã;
b) promovarea reabilitãrii infrastructurii aferente serviciilor publice de apa şi de canalizare;
c) monitorizarea şi controlul periodic al activitãţilor de prestare a serviciilor publice de apa şi de canalizare şi luarea de mãsuri în cazul în care operatorul nu asigura performanţele pentru care s-a obligat;
d) elaborarea indicatorilor de performanta ai serviciilor de apa şi de canalizare şi supunerea acestora spre aprobare numai dupã ce în prealabil au fost supuşi dezbaterii publice;
e) consultarea cu utilizatorii serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare în stabilirea politicilor şi strategiilor locale, adoptarea normelor locale şi elaborarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare;
f) informarea periodicã a utilizatorilor despre politicile de dezvoltare din domeniu, precum şi despre necesitãţile de instituire a unor taxe locale;
g) medierea conflictelor dintre utilizatori şi operatorul serviciilor de apa şi de canalizare, la cererea uneia dintre pãrţi.
ART. 30
Autoritãţile administraţiei publice locale au fata de operatorii serviciilor publice de apa şi de canalizare urmãtoarele obligaţii:
a) sa aplice un tratament egal tuturor operatorilor şi sa asigure prin normele locale adoptate în exercitarea prerogativelor stabilite prin lege şi prin prezenta ordonanta un mediu de afaceri transparent;
b) sa asigure publicitatea şi accesul liber la informaţiile publice, cu precãdere la acele informaţii care asigura pregãtirea ofertelor şi participarea la licitaţii;
c) sa aducã la cunostinta publica, în condiţiile legii, hotãrârile şi dispoziţiile având ca obiect serviciile de apa şi de canalizare;
d) sa stabileascã condiţiile de asociere sau de formare de societãţi mixte, numai pe baza de licitaţie organizatã în conformitate cu procedurile legale de delegare a serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare;
e) sa respecte şi sa îndeplineascã fata de operatorii serviciilor de apa şi de canalizare obligaţiile proprii prevãzute în contractele de delegare a gestiunii acestor servicii;
f) sa achite contravaloarea prestaţiilor efectuate de operator, conform clauzelor contractuale;
g) sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor, altele decât cele publice, cu privire la activitatea operatorilor serviciilor de apa şi de canalizare.
ART. 31
Impotriva hotãrârilor sau dispoziţiilor autoritãţilor administraţiei publice locale, date în aplicarea prezentei ordonanţe, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instanţei, în condiţiile legii.

CAP. 6
Preţuri şi tarife

ART. 32
(1) Tarifele pentru plata serviciilor de apa şi de canalizare se fundamenteazã pe baza costurilor de producţie şi exploatare, a costurilor de întreţinere şi reparaţii, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, a obligaţiilor ce deriva din contractul de delegare şi includ cote pentru plata dobânzilor şi restituirea creditelor, pentru crearea surselor de dezvoltare şi modernizare a sistemelor tehnico-edilitare, precum şi profitul operatorului, în condiţiile legii, cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) structura şi nivelul tarifelor sa fie stabilite astfel încât sa reflecte costul efectiv al furnizarii/prestãrii serviciilor de apa şi de canalizare, sa descurajeze consumul excesiv, sa incurajeze funcţionarea eficienta a acestora şi protecţia mediului, sa incurajeze investiţiile de capital şi sa fie corelate cu gradul de suportabilitate de cãtre utilizatori;
b) sa fie asigurata şi respectata autonomia financiarã a operatorului;
c) operatorul sa aibã dreptul de a propune tarife binome care au: o componenta fixa, proporţionalã cu cheltuielile necesare pentru menţinerea în exploatare şi funcţionarea în condiţii de siguranta şi eficienta a sistemului de alimentare cu apa, respectiv de canalizare, şi una variabila, în funcţie de consumul de apa, respectiv de cantitatea de ape uzate, înregistrate la utilizatori;
d) operatorul sa aibã dreptul de a indexa periodic tarifele în funcţie de rata inflaţiei, în baza unor formule de indexare avizate de autoritatea de reglementare şi aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale responsabile;
e) aprobarea tarifelor sa se facã de cãtre consiliile locale, consiliile judeţene sau, dupã caz, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în conformitate cu dispoziţiile legale, în baza avizului autoritãţii de reglementare şi cu condiţia respectãrii urmãtoarelor cerinţe:
- asigurarea furnizarii/prestãrii serviciilor de apa şi de canalizare la nivelurile de calitate stabilite de consiliile locale sau prin contractele de delegare a gestiunii, dupã caz;
- realizarea unui raport calitate/cost cat mai bun pentru serviciile de apa şi de canalizare furnizate/prestate pe perioada angajata şi asigurarea unui echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de pãrţile contractante;
- asigurarea exploatãrii şi întreţinerii eficiente a bunurilor aparţinând domeniului public şi/sau privat al autoritãţilor administraţiei publice locale afectate serviciilor de apa şi de canalizare;
f) în cazul gestiunii delegate autoritãţile administraţiei publice locale competente sa fie obligate sa verifice periodic urmãtoarele:
- serviciile de apa şi de canalizare furnizate/prestate şi nivelul de calitate a acestora;
- îndeplinirea nivelurilor de servicii şi aplicarea penalitatilor pentru neîndeplinirea acestora;
- menţinerea echilibrului contractual rezultat prin licitaţie şi stabilit prin regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare;
- asigurarea unor relaţii echidistante şi echilibrate între operator şi utilizatori;
- limitele minime şi maxime ale profitului operatorului cu capital privat;
- clauzele de administrare, întreţinere şi predare a bunurilor publice;
- planul social de limitare a efectelor negative ale concedierilor;
- independenta managerialã a operatorului fata de orice ingerinţe ale autoritãţilor şi instituţiilor publice;
- responsabilitatea autoritãţii publice pentru nerespectarea obligaţiilor sale contractuale.
(2) Autoritãţile administraţiei publice locale pot finanta dezvoltarea serviciilor de apa şi de canalizare numai în condiţii de asigurare a surselor bugetare şi în condiţiile în care, din studiile realizate de organisme independente, rezulta ca majoritatea utilizatorilor nu pot suporta tarifele necesare dezvoltãrii propuse.
(3) În cazul gestiunii delegate, pentru menţinerea echilibrului contractual, orice subventie a serviciilor încredinţate operatorului va putea fi aprobatã de consiliile locale numai dacã determina o reducere a tarifului, corespunzãtoare subventiei acordate şi/sau o creştere a calitãţii serviciilor de apa şi de canalizare, inclusiv prin reducerea timpilor de realizare, corespunzãtoare subventiei acordate.
(4) Procedurile de stabilire a preţurilor şi tarifelor se vor stabili în regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare, care va fi elaborat de Ministerul Administraţiei Publice şi aprobat prin hotãrâre a Guvernului.

CAP. 7
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 33
(1) Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
(2) Autoritãţile administraţiei publice locale au dreptul sa sanctioneze operatorul de servicii publice de alimentare cu apa şi de canalizare în cazul în care acesta nu furnizeazã/presteazã serviciile la nivelul indicatorilor de calitate şi de eficienta stabiliţi în contractul de delegare, prin:
a) penalizarea acestuia pentru nerespectarea angajamentelor asumate prin contract la valori corespunzãtoare prejudiciilor produse utilizatorilor, precum şi la nivelul necesar descurajarii operatorului de a menţine deficientele constatate; penalizãrile vor fi definite în contractul de delegare sau în regulamentele de funcţionare;
b) propunerea de a anula atestarea operatorului înaintatã autoritãţii de reglementare;
c) revocarea hotãrârii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune şi rezilierea contractului de delegare.
ART. 34
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda urmãtoarele fapte:
a) prestarea uneia dintre activitãţile reglementate de prezenta ordonanta fãrã existenta atestarii legale sau fãrã contract de delegare a gestiunii, cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
b) încredinţarea unui contract de delegare a gestiunii serviciilor de apa şi/sau de canalizare fãrã licitaţie publica sau unui prestator neatestat, cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(2) Consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor stabili faptele care constituie contravenţii în domeniul serviciilor publice de apa şi de canalizare, altele decât cele prevãzute la alin. (1), potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
ART. 35
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 34 li se aplica prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 , cu excepţia celor ale art. 28.
ART. 36
Constatarea contravenţiilor prevãzute de prezenta ordonanta şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoane împuternicite de ministrul administraţiei publice, ministrul apelor şi protecţiei mediului, preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Serviciilor de Gospodãrie Comunalã, de primari şi de împuterniciţii acestora.

CAP. 8
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 37
Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de alimentare cu apa şi de canalizare, inclusiv contractul-cadru de bransare/racordare şi utilizare a serviciilor şi indicatorii minimali de performanta a serviciilor, precum şi contractul-cadru şi regulamentul-cadru de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare vor fi aprobate prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei Publice, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
ART. 38
(1) Pentru serviciile prestate în regim de gestiune delegatã autoritãţile administraţiei publice locale care au sub autoritate servicii publice de apa şi de canalizare vor organiza licitaţii publice pentru încheierea contractului de delegare a gestiunii, conform prevederilor prezentei ordonanţe.
(2) În vederea încheierii contractelor de delegare consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au obligaţia de a elabora şi aproba studiile de specialitate pentru stabilirea soluţiilor de delegare a gestiunii serviciilor, precum şi documentaţia de pregãtire a licitaţiilor aferente delegarii, în termen de 6 luni de la luarea deciziei privind delegarea gestiunii serviciului, demarand procedurile de licitaţie în termen de doua luni de la aprobarea documentelor de licitaţie.
(3) În cazul reorganizãrii sau lichidãrii judiciare a operatorilor care au încheiat contracte de delegare a gestiunii în condiţiile prezentei ordonanţe, consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor organiza noi licitaţii în scopul desemnãrii unui operator.
ART. 39
Contractele de concesiune a serviciilor de alimentare cu apa şi de canalizare valabil încheiate pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe cu autoritãţile administraţiei publice locale îşi produc efectele potrivit prevederilor contractuale.
ART. 40
Prezenta ordonanta va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 41
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga orice dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
----------------
Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Ministrul apelor şi protecţiei mediului,
Petru Lificiu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016