Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 31 din 19 iulie 2006  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitiva    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 31 din 19 iulie 2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitiva

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 663 din 2 august 2006

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. I.13 din Legea nr. 288/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitivã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 1 februarie 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 320/2003 , se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul ordonanţei va avea urmãtorul cuprins:
"ORDONANŢĂ
privind gospodãrirea în siguranţã a deşeurilor radioactive"
2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Gospodãrirea deşeurilor radioactive se desfãşoarã potrivit normelor şi reglementãrilor naţionale, precum şi acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte, privind securitatea nuclearã, protecţia împotriva radiaţiilor ionizante a personalului expus profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietãţii."
3. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie stabilirea responsabilitãţii organismelor implicate în diferitele etape ale gospodãririi deşeurilor radioactive şi asigurarea resurselor financiare destinate realizãrii activitãţilor de gospodãrire a deşeurilor radioactive rezultate din funcţionarea instalaţiilor nucleare şi radiologice, pe toatã durata lor de exploatare utilã, şi din dezafectarea acestora, în condiţii care sã asigure securitatea nuclearã şi protecţia împotriva radiaţiilor ionizante a personalului expus profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietãţii, fãrã a compromite nevoile şi aspiraţiile generaţiilor viitoare."
4. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplicã pentru gospodãrirea în siguranţã atât a deşeurilor radioactive rezultate din ciclul combustibilului nuclear, cât şi a deşeurilor radioactive rezultate din aplicaţiile tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în industrie, medicinã, agriculturã şi în alte domenii de interes socioeconomic, inclusiv a celor rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplicã:
a) gospodãririi deşeurilor radioactive provenite din activitãţile din domeniul mineritului şi de prelucrare a minereurilor de uraniu şi/sau toriu;
b) activitãţilor de dezafectare a instalaţiilor de minerit şi de prelucrare a minereurilor de uraniu şi/sau toriu;
c) la eliberarea controlatã a efluenţilor radioactivi în mediu.
(3) Activitãţile prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b) se desfãşoarã în conformitate cu prevederile <>Legii minelor nr. 85/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale altor acte normative în vigoare."
5. Dupã articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 3^1. - Statul garanteazã desfãşurarea în siguranţã a activitãţilor de depozitare definitivã a deşeurilor radioactive produse prin operarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice."
6. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - La baza gospodãririi deşeurilor radioactive, inclusiv a depozitãrii definitive a acestora, stau urmãtoarele principii generale:
a) principiul utilizãrii tehnicilor şi tehnologiilor de gospodãrire care sã asigure un nivel acceptabil de protecţie la radiaţii ionizante pentru sãnãtatea populaţiei şi mediului, luându-se în considerare şi posibilele efecte transfrontiere;
b) principiul «generatorul de deşeuri radioactive plãteşte»;
c) principiul responsabilitãţii generatorului de deşeuri radioactive;
d) principiul utilizãrii celor mai bune tehnici şi tehnologii existente fãrã antrenarea unor costuri nejustificate pentru generaţiile viitoare;
e) principiul menţinerii volumelor şi activitãţilor deşeurilor radioactive la cel mai scãzut nivel rezonabil posibil."
7. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - În sensul prezentei ordonanţe, expresiile şi termenii urmãtori semnificã:
a) accident nuclear - evenimentul nuclear care afecteazã instalaţia şi provoacã iradierea ori contaminarea populaţiei sau a mediului peste limitele permise de reglementãrile în vigoare;
b) activitate nuclearã - orice practicã umanã care introduce surse sau cãi de expunere suplimentare, extinde expunerea la un numãr mai mare de persoane ori modificã reţeaua de cãi de expunere, plecând de la sursele existente, mãrindu-se astfel expunerea ori probabilitatea expunerii persoanelor sau numãrul de persoane expuse;
c) audit - activitate de verificare a respectãrii normelor, procedurilor şi instrucţiunilor, ce vizeazã criteriile de acceptare a deşeurilor radioactive în vederea depozitãrii definitive, elaborate sau avizate de autoritatea naţionalã competentã în domeniu;
d) autoritate naţionalã competentã în domeniu autoritatea stabilitã de lege, cu competenţã la nivel naţional în domeniul depozitãrii definitive a deşeurilor radioactive, al coordonãrii activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive şi de gestionare a resurselor financiare constituite pentru dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice şi pentru gospodãrirea în siguranţã a deşeurilor radioactive;
e) ciclu de combustibil nuclear - ansamblul de operaţiuni care cuprinde extracţia şi prelucrarea minereurilor şi îmbogãţirea uraniului şi toriului, fabricarea combustibilului nuclear, dezafectarea, orice activitate de gospodãrire a deşeurilor radioactive sau orice activitate de cercetare-dezvoltare asociatã uneia dintre operaţiunile de mai sus;
f) combustibil nuclear uzat - combustibilul nuclear iradiat în interiorul unui reactor şi care a fost îndepãrtat definitiv din acesta;
g) controlul efluenţilor - eliberarea planificatã şi controlatã în mediu, în limite autorizate, a materialelor radioactive lichide sau gazoase, provenite din instalaţii nucleare autorizate, inclusiv în timpul funcţionãrii normale a instalaţiilor;
h) coordonare - ansamblul activitãţilor de colectare şi prelucrare a informaţiilor, de avizare a documentaţiilor şi de participare la luarea deciziilor în domeniul gospodãririi deşeurilor radioactive pentru armonizarea resurselor şi activitãţilor instituţiilor şi organizaţiilor cu atribuţii şi responsabilitãţi în domeniu, destinate îndeplinirii obiectivelor definite în «Strategia naţionalã pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive», în condiţii specificate;
i) deşeuri radioactive - materialele radioactive sub formã gazoasã, lichidã sau solidã, pentru care nu s-a prevãzut nicio altã întrebuinţare, care conţin ori care sunt contaminate cu radionuclizi în concentraţii superioare limitelor de exceptare; prin deşeu radioactiv se înţelege şi combustibilul nuclear uzat pentru care nu se prevede o altã utilizare;
j) depozitare/stocare intermediarã - plasarea deşeurilor radioactive într-o instalaţie nuclearã în scopul izolãrii, protecţiei mediului şi controlului de cãtre personal, cu intenţia de a fi recuperate;
k) depozitare definitivã - amplasarea definitivã a combustibilului nuclear uzat sau a deşeurilor radioactive într-o instalaţie corespunzãtoare, fãrã intenţia de a le recupera;
l) duratã de exploatare utilã - timpul în care instalaţia de gestionare a deşeurilor radioactive poate fi folositã în scopul pentru care a fost proiectatã sau, în cazul unei instalaţii de depozitare definitivã, timpul calculat din momentul depozitãrii deşeurilor radioactive pânã la închiderea şi sigilarea acesteia;
m) dezafectare - totalitatea activitãţilor necesare a se desfãşura la o instalaţie nuclearã şi/sau radiologicã opritã definitiv, alta decât depozitul definitiv, în vederea eliberãrii nerestrictive sau utilizãrii amplasamentului;
n) deşeuri istorice - deşeurile radioactive provenite din practici trecute, care se aflã sub controlul unui titular de autorizaţie;
o) gospodãrirea/gestionarea deşeurilor radioactive totalitatea activitãţilor administrative şi operaţionale care sunt implicate în manipularea, transportul, pretratarea, tratarea, condiţionarea, depozitarea intermediarã şi depozitarea definitivã a deşeurilor rezultate din funcţionarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice.
Termenul de gospodãrire a deşeurilor radioactive se referã şi la gospodãrirea combustibilului nuclear uzat pentru care nu se prevede o altã utilizare.
p) instalaţie nuclearã:
1. orice reactor nuclear, cu excepţia celui cu care este echipat un mijloc de transport maritim ori aerian folosit ca o sursã de putere, dacã este pentru propulsie sau în orice alt scop;
2. orice uzinã care foloseşte combustibil nuclear pentru producerea de materiale nucleare, inclusiv orice uzinã de retratare a combustibilului nuclear uzat;
3. orice instalaţie în care sunt stocate materiale nucleare, cu excepţia depozitãrilor în vederea transportului de materiale nucleare;
r) instalaţie radiologicã - generatorul de radiaţie nuclearã, instalaţia, aparatul sau dispozitivul care extrage, produce, prelucreazã sau conţine materiale radioactive, altele decât cele prevãzute la lit. p);
s) închiderea unei instalaţii de depozitare definitivã starea sau acţiunea asupra depozitului definitiv la sfârşitul vieţii de funcţionare. Un depozit definitiv devine închis dupã umplerea completã, prin acoperirea - astuparea - în cazul depozitelor de suprafaţã, prin umplerea cu materialul de umpluturã şi/sau închiderea - sigilarea - în cazul depozitelor geologice, urmatã de finalizarea activitãţilor oricãrei structuri anexe;
ş) Strategia naţionalã pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, denumitã în continuare Strategie naţionalã - actul normativ pe baza cãruia se desfãşoarã activitãţile de gospodãrire a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea lor definitivã, şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice;
t) surse - emiţãtoarele de radiaţii ionizante şi de orice materiale radioactive;
ţ) surse orfane - sursele provenite din practici din trecut, trafic ilicit sau pierdute, care nu se aflã sub controlul unui titular de autorizaţie;
u) titular de autorizaţie - persoana juridicã autorizatã pentru a desfãşura activitãţi nucleare în baza <>Legii nr. 111/1996 privind desfãşurarea în siguranţã, reglementarea, autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, republicatã, care produce şi/sau deţine deşeuri radioactive."
8. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL II
Gospodãrirea în siguranţã a deşeurilor radioactive"
9. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Titularii de autorizaţie au obligaţia de a gospodãri în siguranţã deşeurile radioactive rezultate prin funcţionarea instalaţiilor nucleare şi radiologice pe toatã durata de viaţã utilã, precum şi din dezafectarea acestora, în vederea depozitãrii lor definitive, în conformitate cu prevederile <>art. 26 şi 27 din Legea nr. 111/1996 , republicatã.
10. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Activitãţile de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive se desfãşoarã în baza Strategiei naţionale.
(2) Strategia naţionalã este componentã a Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear.
(3) Deşeurile radioactive sunt clasificate conform normelor emise de Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, denumitã în continuare CNCAN.
(4) Standardele privind limitele şi condiţiile tehnice de depozitare definitivã a deşeurilor radioactive sunt stabilite de Agenţia Naţionalã pentru Deşeuri Radioactive, denumitã în continuare ANDRAD, şi sunt aprobate prin ordin al preşedintelui ANDRAD şi al preşedintelui CNCAN."
11. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Coordonarea la nivel naţional a activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive şi de depozitare definitivã a acestora se face de cãtre autoritatea naţionalã competentã în domeniu."
12. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Autoritatea naţionalã competentã în domeniul coordonãrii la nivel naţional a activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive este ANDRAD.
(2) ANDRAD rãspunde de depozitarea definitivã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv a celor rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice.
(3) ANDRAD este instituţie publicã de interes naţional, cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului, cu sediul în oraşul Mioveni, Str. Câmpului nr. 1, C.P. 10 Mioveni, cod poştal 115400, judeţul Argeş.
(4) ANDRAD îşi desfãşoarã activitatea pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
13. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Patrimoniul ANDRAD este constituit prin preluarea unei pãrţi din patrimoniul Sucursalei de Cercetãri Nucleare din cadrul Regiei Autonome pentru Activitãţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin.
(2) ANDRAD este condusã de un consiliu de administraţie.
(3) Consiliul de administraţie al ANDRAD şi preşedintele acestuia sunt numiţi prin ordin al ministrului economiei şi comerţului.
(4) Consiliul de administraţie al ANDRAD este compus din 7-9 membri, dupã cum urmeazã:
a) Ministerul Finanţelor Publice - 1 membru;
b) ANDRAD - 1 membru;
c) Agenţia Nuclearã - 1 membru;
d) Ministerul Economiei şi Comerţului - 2-4 membri;
e) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii - Autoritatea Naţionalã pentru Cercetare Ştiinţificã - 1 membru;
f) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor 1 membru."
14. Articolul 11 se abrogã.
15. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - ANDRAD are ca obiect de activitate depozitarea definitivã a deşeurilor radioactive şi coordonarea la nivel naţional a activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive."
16. Articolul 13 se abrogã.
17. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Cheltuielile curente şi de capital ale ANDRAD se finanţeazã integral din venituri proprii.
(2) Salarizarea personalului se face în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare privind salarizarea personalului din instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii."
18. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - În vederea realizãrii obiectului sãu de activitate ANDRAD are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã Strategia naţionalã şi monitorizeazã implementarea acesteia;
b) elaboreazã şi transmite spre aprobare Planul anual de activitãţi în domeniul gospodãririi deşeurilor radioactive, denumit în continuare PAA, întocmit în baza Strategiei naţionale, şi rãspunde de realizarea acestuia;
c) rãspunde direct de înfiinţarea depozitelor definitive pentru depozitarea deşeurilor radioactive; depozitele definitive sunt în patrimoniul şi în administrarea ANDRAD;
d) gestioneazã direct sau prin terţi activitatea de depozitare definitivã a deşeurilor radioactive rezultate din funcţionarea instalaţiilor nucleare şi radiologice, pe toatã durata de exploatare utilã, precum şi din dezafectarea acestora;
e) informeazã şi pregãteşte publicul din zona învecinatã depozitelor definitive în vederea acceptãrii amplasãrii acestora;
f) asigurã constituirea şi actualizarea anualã a unei baze naţionale de date privind cantitãţile, tipurile de deşeuri radioactive generate, inclusiv cele rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice;
g) analizeazã datele relevante privind caracteristicile deşeurilor radioactive rezultate din exploatarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice;
h) întocmeşte anual inventarul la nivel naţional privind cantitãţile şi tipurile de deşeuri radioactive generate, în vederea elaborãrii PAA;
i) avizeazã documentaţiile şi procedurile întocmite de titularii de autorizaţie, aferente etapelor de gospodãrire în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, în vederea respectãrii criteriilor de acceptare pentru depozitarea definitivã;
j) elaboreazã criteriile de acceptare pentru depozitarea definitivã a deşeurilor radioactive şi le supune aprobãrii CNCAN;
k) elaboreazã procedurile necesare depozitãrii definitive a deşeurilor radioactive;
l) avizeazã documentaţia aferentã procesului de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi radiologice, întocmitã de principalii generatori de deşeuri radioactive;
m) coordoneazã activitatea de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi radiologice;
n) asigurã elaborarea studiilor de caracterizare şi amplasament pentru depozitele definitive de deşeuri radioactive;
o) asigurã, direct sau prin terţi, proiectarea, construcţia, punerea în funcţiune, exploatarea, închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitelor definitive de deşeuri radioactive;
p) asigurã, direct sau prin terţi, în vederea depozitãrii definitive, execuţia de servicii de gospodãrire în siguranţã a:
- surselor orfane de radiaţii nucleare;
- deşeurilor radioactive istorice rezultate din practici trecute;
- deşeurilor radioactive rezultate din incidente şi accidente nucleare;
- combustibilului nuclear uzat şi deşeurilor radioactive de la operatorii economici aflaţi în faliment sau lichidare judiciarã;
q) propune cuprinderea în cadrul planurilor sectoriale şi, respectiv, în Planul naţional de cercetare-dezvoltare de obiective specifice domeniului nuclear privind gospodãrirea în siguranţã a deşeurilor radioactive şi depozitarea lor definitivã;
r) propune, avizeazã şi recepţioneazã temele şi lucrãrile din cadrul programelor de cercetare-dezvoltare din domeniul nuclear, finanţate de la bugetul de stat, care privesc gospodãrirea în siguranţã a deşeurilor radioactive şi depozitarea definitivã a acestora;
s) solicitã titularilor de autorizaţie rapoarte, date şi orice documentaţii necesare în vederea coordonãrii la nivel naţional a activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive, cu respectarea prevederilor legale;
ş) asigurã, direct sau prin terţi, protecţia fizicã a depozitelor definitive de deşeuri radioactive;
t) colaboreazã cu autoritãţile şi instituţiile naţionale cu competenţe în domeniul nuclear;
ţ) coopereazã cu instituţii şi organisme internaţionale în vederea îndeplinirii atribuţiilor şi utilizãrii celor mai noi tehnologii privind depozitarea definitivã a deşeurilor radioactive;
u) gestioneazã veniturile constituite conform art. 17 şi art. 20 alin. (1) lit. c);
v) efectueazã audituri la principalii generatori de deşeuri radioactive pentru asigurarea conformitãţii activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive cu criteriile de acceptare elaborate de ANDRAD în vederea depozitãrii definitive;
w) monitorizeazã radioactivitatea mediului în zona depozitelor definitive în vederea protecţiei populaţiei şi a mediului;
x) verificã periodic în vederea raportãrii, conform reglementãrilor în vigoare, stadiul de acumulare a resurselor financiare destinate gospodãririi deşeurilor radioactive şi dezafectãrii instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice;
y) elaboreazã şi actualizeazã periodic studii tehnico-economice privind estimarea costurilor aferente depozitãrii definitive în siguranţã a deşeurilor radioactive pentru stabilirea cuantumurilor contribuţiilor anuale ale titularilor de autorizaţie;
z) elaboreazã şi prezintã rapoarte cãtre organismele naţionale şi internaţionale privind domeniul sãu de activitate."
19. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Bugetul de venituri şi cheltuieli al ANDRAD se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Prin bugetul de venituri şi cheltuieli al ANDRAD se asigurã fondurile necesare finanţãrii PAA elaborat în baza Strategiei naţionale în domeniu, pentru activitãţile ce intrã în competenţa acesteia potrivit legii."
20. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Veniturile proprii ale ANDRAD se constituie din:
a) contribuţii directe anuale ale titularilor de autorizaţie, stabilite prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului;
b) donaţii, sponsorizãri şi asistenţã financiarã acordate de persoane fizice sau juridice, publice ori private, şi de organizaţii internaţionale;
c) alte surse de finanţare prevãzute de lege."
21. Dupã articolul 17 se introduce un nou capitol, capitolul II^1 , care va avea urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL II^1
Constituirea resurselor financiare destinate gospodãririi în siguranţã a deşeurilor radioactive"
22. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Resursele financiare destinate implementãrii activitãţilor prevãzute în planul de acţiune aferent Strategiei naţionale se asigurã din:
A. contribuţiile directe anuale ale titularilor de autorizaţie, prevãzute la art. 17 lit. a), pentru urmãtoarele activitãţi:
a) amplasarea, proiectarea, construirea, punerea în funcţiune, exploatarea şi întreţinerea, modernizarea, închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitelor definitive pentru combustibil nuclear uzat şi deşeuri radioactive realizate dupã adoptarea prezentei ordonanţe;
b) asigurarea protecţiei radiologice a populaţiei şi mediului din zonele de risc ale depozitelor definitive;
c) monitorizarea radioactivitãţii mediului în zona depozitelor definitive;
d) informarea şi pregãtirea opiniei publice din zona învecinatã depozitelor definitive pentru acceptarea amplasãrii şi funcţionarii acestora;
e) promovarea şi diseminarea activitãţilor specifice în domeniul gospodãririi în siguranţã a deşeurilor radioactive, în ţarã şi în strãinãtate;
f) organizarea de conferinţe, grupuri de lucru, seminarii şi alte activitãţi similare;
g) dezvoltarea şi implementarea programelor sociale pentru comunitãţile locale învecinate depozitelor;
h) alte activitãţi necesare depozitãrii în siguranţã a deşeurilor radioactive rezultate din operarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice deţinute de aceştia;
B. bugetul de stat pentru:
a) exploatarea şi întreţinerea, modernizarea, închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitelor definitive existente la data de 1 ianuarie 2007;
b) tratarea, condiţionarea şi depozitarea definitivã a surselor de radiaţii nucleare şi instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice rezultate de la operatorii economici aflaţi în faliment sau în lichidare judiciarã;
c) recuperarea, tratarea, condiţionarea şi depozitarea definitivã a surselor orfane;
d) asigurarea protecţiei radiologice a populaţiei şi mediului din zonele de risc ale depozitelor definitive existente la data de 1 ianuarie 2007;
e) dezvoltarea şi implementarea programelor sociale pentru comunitãţile locale învecinate depozitelor definitive existente la data de 1 ianuarie 2007;
C. alte surse legale - donaţii, sponsorizãri, asistenţã financiarã rambursabilã sau nerambursabilã de la persoane fizice sau juridice, române ori strãine, organisme şi organizaţii internaţionale.
(2) Activitãţile pentru care se alocã sume de la bugetul statului se aprobã anual prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Contribuţia anualã a titularilor de autorizaţie se stabileşte pe baza unuia sau mai multora dintre criteriile de mai jos:
a) cantitatea de energie electricã şi/sau termicã generatã;
b) volumul şi tipul deşeurilor radioactive, în vederea depozitãrii definitive;
c) tipul şi vechimea instalaţiilor nucleare şi radiologice."
23. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Excedentele anuale ale veniturilor proprii rezultate din execuţia bugetului ANDRAD se reporteazã în anul urmãtor şi se utilizeazã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe."
24. Titlul capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III
Constituirea resurselor financiare destinate dezafectãrii instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice"
25. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Resursele financiare destinate dezafectãrii instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice se constituie în funcţie de tipul instalaţiei şi de forma de proprietate a acesteia, dupã cum urmeazã:
a) în contul titularilor de autorizaţie care deţin centrale nucleare de putere aflate în proprietatea exclusivã a statului, din venituri rezultate din activitãţi comerciale proprii sau alte surse legale - donaţii, sponsorizãri, asistenţã financiarã de la organizaţii internaţionale şi altele asemenea;
b) în contul titularilor de autorizaţie, de la bugetul de stat sau alte surse legale - donaţii, sponsorizãri, asistenţã financiarã de la organizaţii internaţionale şi altele asemenea, pentru instalaţiile nucleare şi/sau radiologice din proprietatea statului, altele decât centralele nucleare de putere;
c) în contul ANDRAD, pentru instalaţiile nucleare şi/sau radiologice aflate în proprietatea integral privatã a titularilor de autorizaţie sau în proprietate mixtã de stat şi privatã, din venituri rezultate din activitãţile comerciale ale acestora sau din alte surse legale - donaţii, sponsorizãri, asistenţã financiarã de la organizaţii internaţionale şi altele asemenea.
(2) Contribuţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) se constituie într-un cont bancar distinct destinat dezafectãrii şi se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului, pe bazã de studii tehnico-economice.
(3) Fondurile prevãzute la alin. (1) lit. b) se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului şi/sau a Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, cu avizul CNCAN, pe bazã de studii tehnico-economice.
(4) Contribuţiile prevãzute la alin. (1) lit. c) se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului, cu avizul CNCAN, pe bazã de studii tehnico-economice."
26. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Resursele financiare constituite conform art. 20 alin. (1) lit. a) sunt gestionate de cãtre titularul de autorizaţie şi utilizate cu acordul ANDRAD şi avizul CNCAN."
27. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Resursele financiare constituite conform art. 20 alin. (1) lit. c) sunt gestionate de ANDRAD şi utilizate de titularii de autorizaţie, cu acordul ANDRAD şi avizul CNCAN."
28. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Resursele financiare constituite conform art. 20 alin. (1) lit. a) şi c) trebuie sã fie:
a) constituite în cursul perioadei de operare a instalaţiilor nucleare şi radiologice;
b) disponibile şi suficiente pentru a acoperi costul activitãţilor de dezafectare şi de gospodãrire a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive rezultate din dezafectare, la momentul oportun;
c) folosite exclusiv în scopul pentru care au fost constituite;
d) gestionate în mod transparent."
29. Dupã articolul 23 se introduce un nou capitol, capitolul III^1 , care va avea urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL III^1
Responsabilitãţile titularilor de autorizaţii nucleare"
30. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Titularii autorizaţiei nucleare vor raporta anual la ANDRAD, pânã la data de 1 februarie, cantitãţile, tipurile şi caracteristicile deşeurilor radioactive generate în anul precedent şi cele estimate a fi generate în anul în curs, în vederea actualizãrii bazei de date pentru inventarul deşeurilor radioactive."
31. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Titularii autorizaţiei nucleare au obligaţia de a întocmi rapoarte şi de a pune la dispoziţie toate documentele şi informaţiile solicitate de ANDRAD în vederea îndeplinirii obiectului sãu de activitate.
(2) Rapoartele ştiinţifice cuprinzând rezultatele studiilor de cercetare în domeniul gospodãririi deşeurilor radioactive, finanţate de la bugetul de stat, se pun cu titlu gratuit la dispoziţia ANDRAD, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare."
32. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Titularii autorizaţiei nucleare rãspund de dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice şi de gospodãrirea deşeurilor radioactive rezultate din funcţionarea instalaţiilor nucleare şi radiologice şi din dezafectarea acestora, pânã la depozitarea definitivã."
33. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Titularii autorizaţiei nucleare au obligaţia de a finanţa activitãţile de colectare, sortare, tratare, condiţionare, depozitare intermediarã şi transport în vederea depozitãrii definitive a deşeurilor radioactive generate din activitãţile de exploatare, întreţinere şi reparaţii a instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice."
34. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - Titularii autorizaţiei nucleare au obligaţia, dupã caz, de a finanţa activitãţile proprii de cercetare-dezvoltare privind gospodãrirea deşeurilor radioactive."
35. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Titularii autorizaţiei nucleare au obligaţia de a contribui la constituirea resurselor financiare destinate activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive şi de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice conform prevederilor <>art. 18 şi 19 din Legea nr. 111/1996 , republicatã."
36. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - În cazul reorganizãrii titularului de autorizaţie, rãspunderea pentru gospodãrirea deşeurilor radioactive şi dezafectare revine noului titular de autorizaţie, care va prelua resursele financiare constituite în vederea dezafectãrii, precum şi cheltuielile privind gospodãrirea deşeurilor radioactive, inclusiv cele pentru depozitarea definitivã."
37. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - (1) În cazul declanşãrii procedurii de lichidare judiciarã sau al imposibilitãţii continuãrii activitãţii de cãtre titularul autorizaţiei nucleare, atribuţiile de dezafectare şi/sau de gospodãrire a deşeurilor radioactive sunt exercitate în numele titularului de autorizaţie de cãtre lichidator.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se va acorda prioritate absolutã finanţãrii activitãţilor de dezafectare şi/sau de gospodãrire a deşeurilor radioactive rezultate din activitatea nuclearã desfãşuratã de titularul autorizaţiei nucleare.
(3) În cazul în care resursele financiare rezultate prin lichidare judiciarã sunt insuficiente, atribuţiile de dezafectare şi/sau gospodãrire a deşeurilor radioactive sunt preluate de ANDRAD."
38. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) neachitarea la termen a contribuţiilor directe anuale de cãtre titularii autorizaţiei nucleare, cu amendã de la 5.000 lei la 25.000 lei;
b) neachitarea la termen a contribuţiilor stabilite pentru dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice, cu amendã de la 25.000 lei la 50.000 lei;
c) încãlcarea dispoziţiilor art. 23 şi 24, cu amendã de la 1.000 lei la 2.500 lei."
39. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai ANDRAD."
40. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Prevederile <>art. 32 se completeazã cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
41. Titlul capitolului IV "Sancţiuni" se abrogã.
ART. II
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. III
În termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Economiei şi Comerţului va supune aprobãrii prin hotãrâre a Guvernului modul de stabilire a cuantumului contribuţiilor anuale directe ale titularilor autorizaţiei nucleare, termenul de platã, precum şi modul de gestionare şi utilizare a acestora.
ART. IV
În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul va aproba transmiterea Depozitului Naţional de Deşeuri Radioactive Bãiţa Bihor în administrarea ANDRAD, activitãţile acestuia fiind efectuate în continuare de Institutul Naţional de Fizicã şi Inginerie Nuclearã "Horia Hulubei" Bucureşti.
ART. V
<>Ordonanţa Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitivã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 1 februarie 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 320/2003 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul economiei şi comerţului,
Darius Meşca,
secretar de stat

Preşedintele Comisiei Naţionale
pentru Controlul Activitãţilor Nucleare,
Vilmos Zsombori

Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Sulfina Barbu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 19 iulie 2006.
Nr. 31.
----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016