Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 30 din 14 iulie 2005  pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 30 din 14 iulie 2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 640 din 20 iulie 2005
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. VIII.6 din Legea nr. 209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 942 din 23 decembrie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 354/2003 , cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Litera d) a articolului 2 se abrogã.
2. La articolul 4 litera b), se introduc cinci noi liniuţe cu urmãtorul cuprins:
"- asistenţã în marketing - activitãţi de promovare a produselor, lucrãrilor sau serviciilor prestate de operatorii economici români, utilizate şi pentru realizarea obiectului contractului de achiziţie, pe terţe pieţe;
- asistenţã financiarã - activitãţi legate de furnizarea sau de sprijinirea obţinerii de fonduri pentru un operator economic român, în vederea participãrii acestuia la realizarea obiectului contractului de achiziţie;
- alte activitãţi care sunt legate de produsul, serviciul sau lucrarea achiziţionatã, precum: cooperare în cercetare şi dezvoltare, noi investiţii, înfiinţarea de companii mixte, asistenţã pentru crearea de noi locuri de muncã, asistenţã pentru întreprinderi mici şi mijlocii;
- donarea de utilaje, standuri de probã, piese şi subansambluri de schimb pentru realizarea sau întreţinerea produselor contractate în România;
- donarea de simulatoare pentru instruirea personalului autoritãţilor contractante, precum şi efectuarea de cursuri de pregãtire gratuite atât pentru personalul autoritãţilor contractante, cât şi pentru cel al operatorilor economici autohtoni;".
3. Literele l), m) şi p) ale articolului 4 vor avea urmãtorul cuprins:
"l) valoarea efectivã a unei tranzacţii prin compensare valoarea nominalã probatã de cãtre contractant, confirmatã de operatorul economic sau de instituţia publicã din România cu care s-a derulat operaţiunea compensatorie şi acceptatã de Agenţie, din care se scad, dacã este cazul, valoarea acceptatã a importurilor şi/sau profitul realizat de contractant şi/sau de entitatea eligibilã şi transferat în afara ţãrii dupã plata impozitelor şi taxelor legale;
m) valoarea de compensare a unei tranzacţii prin compensare - valoarea rezultatã din înmulţirea valorii efective a tranzacţiei cu multiplicatorul de compensare;
........................................................................
p) creditare - procesul de scãdere a valorii creditului de compensare din valoarea obligaţiei de compensare, stabilitã prin acordul de compensare;".
4. La articolul 5 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã se aplicã şi în cazul în care un operator economic din România, pentru realizarea obiectului unui contract încheiat cu o autoritate contractantã, încheie contracte de import de produse, servicii sau lucrãri a cãror valoare depãşeşte, individual sau cumulat, 3 milioane euro."
5. Dupã articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 5^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 5^1. - Prevederile art. 5 nu se aplicã în cazul achiziţiilor finanţate din fonduri externe nerambursabile acordate Guvernului României, pentru suma finanţatã."
6. Alineatul (5) al articolului 6 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Pentru achiziţii în caz de urgenţã sau stare de necesitate, prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii contractante prevãzute la art. 4 lit. f), obligaţia de compensare poate fi modificatã."
7. La articolul 8, dupã alineatul (1) se introduc cinci noi alineate, alineatele (1^1)-(1^5), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Veniturile proprii ale Agenţiei se constituie din:
a) încasãri din tarife pentru activitãţi de consultanţã şi asistenţã acordate potenţialilor contractanţi şi altor firme interesate;
b) încasãri din cote procentuale aplicate la valoarea tranzacţiilor curente de compensare;
c) încasãri din furnizarea unor materiale documentare contra cost;
d) încasãri din alte activitãţi;
e) orice alte surse prevãzute de lege.
(1^2) Structura activitãţilor şi nivelul tarifelor, al cotelor procentuale şi al preţurilor se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(1^3) Veniturile încasate de Agenţie conform prevederilor alin. (1^1), inclusiv în perioada când Agenţia este finanţatã de la bugetul de stat, se reţin integral ca venituri proprii, cu titlu permanent, la dispoziţia Agenţiei şi vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli, aprobat potrivit legii.
(1^4) Sumele rãmase neutilizate, stabilite la sfârşitul exerciţiului bugetar sau la sfârşitul perioadei de finanţare de la buget, ca diferenţã între veniturile încasate şi cheltuielile efectuate, se reporteazã în anul urmãtor şi vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli, aprobat potrivit legii.
(1^5) Guvernul României poate aproba, la cererea Agenţiei, trecerea la finanţarea din venituri proprii, înainte de expirarea perioadei de un an."
8. La articolul 8 alineatul (2), literele b), g), j), k) şi o) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) supunerea spre aprobare Guvernului a domeniilor prioritare ce beneficiazã de derularea operaţiunilor de compensare şi a valorilor multiplicatorilor de compensare rezultaţi ca urmare a analizei prioritãţilor de dezvoltare a României; supunerea spre aprobare Guvernului a condiţiilor de angajare, acceptare, derulare, creditare, a restricţiilor, cotelor şi limitãrilor aplicabile operaţiunilor compensatorii, operaţiunilor compensatorii în avans şi transferului de credite de compensare;
...........................................................................
g) stabilirea procedurilor pentru derularea operaţiunilor compensatorii şi a tuturor documentelor conexe acestora;
...........................................................................
j) analizarea documentelor înaintate de cãtre contractant şi calcularea valorii creditului curent;
k) evaluarea, la sfârşitul perioadei de compensare, a stadiului de îndeplinire a obligaţiei de compensare;
...........................................................................
o) elaborarea unui raport anual cu privire la activitatea proprie, incluzând cãile şi mãsurile de atingere a obiectivelor propuse, raport prezentat spre aprobare primului-ministru;".
9. La articolul 8 alineatul (2), dupã litera j) se introduce o literã nouã, litera j^1), cu urmãtorul cuprins:
"j^1) analizarea rapoartelor trimestriale, anuale şi a oricãror alte documente referitoare la operaţiunile compensatorii, depuse de contractanţi, şi elaborarea de sinteze pe baza acestora, stabilirea mãsurilor ce trebuie luate ca urmare a situaţiilor identificate, transmiterea de notificãri contractantului pentru îndeplinirea/neîndeplinirea obligaţiilor de compensare;".
10. La articolul 8 alineatul (2), literele l), m) şi n) se abrogã.
11. Articolul 9 se abrogã.
12. Titlul capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
"Procedura de atribuire a contractului de achiziţie, de semnare a acordului de compensare şi de executare a obligaţiei de compensare"
13. Articolele 10 şi 11 se abrogã.
14. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - La elaborarea caietului de sarcini, autoritatea contractantã include şi specificaţii cu privire la clauza de compensare."
15. La articolul 15, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) În cazul în care procedura de atribuire a contractului nu implicã publicarea anunţului de intenţie, autoritatea contractantã va informa firmele participante despre obligativitatea introducerii clauzei de compensare."
16. La articolul 17, dupã litera b) se introduce o literã nouã, litera b^1), cu urmãtorul cuprins:
"b^1) valoarea obligaţiei de compensare asumate;"
17. Dupã articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 17^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 17^1. - În contractul de achiziţie se menţioneazã expres:
a) obligaţia contractantului de a perfecta cu Agenţia acordul de compensare, în termenul prevãzut la art. 19 alin. (1);
b) valoarea obligaţiei de compensare asumate;
c) angajamentul contractantului de a pune la dispoziţie Agenţiei o scrisoare de garanţie de bunã execuţie conform prevederilor art. 35;
d) acceptarea de cãtre contractant a penalitãţilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã pentru cazul în care obligaţia asumatã nu se realizeazã conform acordului de compensare."
18. Titlul secţiunii a 2-a a capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
"Semnarea acordului de compensare"
19. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) În termen de cel mult 60 de zile de la semnarea contractului de achiziţie, contractantul semneazã acordul de compensare.
(2) Acordul de compensare se semneazã de contractant şi de Agenţie.
(3) Acordul de compensare cuprinde în mod obligatoriu clauze referitoare la: valoarea obligaţiei de compensare, perioada în care obligaţia de compensare trebuie îndeplinitã, derularea acesteia pe fiecare an, tipul de operaţiune compensatorie - directã sau indirectã, domeniile care vor beneficia de operaţiuni compensatorii, garanţiile bancare de bunã execuţie a acordului, declaraţia privind acceptarea necondiţionatã a penalitãţilor şi a prevederilor stipulate în prezenta ordonanţã de urgenţã, precum şi oricare alte informaţii considerate utile."
20. Articolele 20, 21 şi 22 se abrogã.
21. Alineatul (3) al articolului 23 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Este permisã acumularea unor credite de compensare în avans, aceasta neputând constitui nici un fel de obligaţie din partea unei autoritãţi contractante de a atribui contracte de achiziţie pe aceastã bazã sau de a le folosi ca element de punctare în cadrul procedurii de atribuire a contractului."
22. La articolul 23, dupã alineatul (3) se introduc douã noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Angajarea şi creditarea operaţiunilor compensatorii realizate în avans se fac în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã.
(5) Creditele acumulate în avans se menţin în contul firmei care le-a realizat pe o perioadã de maximum 3 ani de la creditare."
23. Dupã articolul 23 se introduce un nou articol, articolul 23^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 23^1. - Condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitãrile aplicabile operaţiunilor compensatorii, operaţiunilor compensatorii în avans şi transferului de credite de compensare se stabilesc, la propunerea Agenţiei, prin hotãrâre a Guvernului."
24. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 25 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Pentru fiecare operaţiune compensatorie, contractantul va transmite la Agenţie o cerere de tranzacţie eligibilã.
(2) Dupã executarea tranzacţiei aprobate de Agenţie ca fiind eligibilã, contractantul va transmite o cerere de creditare însoţitã de documentaţia stabilitã de Agenţie ca fiind necesarã pentru stabilirea/creditarea valorii efective şi, respectiv, a valorii de compensare a acesteia."
25. Articolele 26, 27 şi 28 se abrogã.
26. Literele a) şi b) ale articolului 30 vor avea urmãtorul cuprins:
"a) raportul trimestrial, care trebuie prezentat în termen de 15 zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit;
b) raportul anual, care trebuie prezentat în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit."
27. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - (1) Determinarea creditului acumulat pentru fiecare tranzacţie se face prin înmulţirea valorii efective a tranzacţiei cu multiplicatorul de compensare aferent; suma creditelor obţinute pentru fiecare tranzacţie reprezintã creditul curent.
(2) Dupã aprobarea de cãtre Agenţie, creditul curent, calculat conform alin. (1), se trece în contul contractantului, iar obligaţia de compensare se va reduce în mod corespunzãtor.
(3) În momentul în care creditul acumulat este egal cu valoarea obligaţiei de compensare, contractantul şi-a îndeplinit în totalitate obligaţia.
(4) Valoarea creditului curent se exprimã în moneda de platã stabilitã prin contractul de achiziţie. Transformarea dintr-o altã monedã sau din lei în moneda contractului de achiziţie se realizeazã prin aplicarea cursului de referinţã al Bãncii Naţionale a României valabil la data încasãrii facturilor de cãtre operatorii economici români pentru produsele, serviciile sau lucrãrile realizate în cadrul operaţiunilor compensatorii."
28. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Îndeplinirea obligaţiilor contractantului se urmãreşte separat pe cele douã categorii de operaţiuni compensatorii, directe şi indirecte.
(2) În cazul în care valoarea totalã a uneia dintre cele douã categorii de operaţiuni compensatorii, obţinutã în final, depãşeşte valoarea totalã a angajamentului prevãzutã în acord, valoarea excedentarã poate fi creditatã în contul contractantului, la cererea acestuia, cu scopul îndeplinirii angajamentelor sale pentru cealaltã categorie de operaţiuni compensatorii.
(3) Depãşirile obligaţiilor de compensare se menţin în contul contractantului pe o perioadã de maximum 2 ani de la expirarea acordului de compensare."
29. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) La expirarea perioadei prevãzute pentru executarea obligaţiei de compensare, Agenţia evalueazã stadiul îndeplinirii obligaţiilor ce reveneau contractantului ca urmare a semnãrii acordului de compensare.
(2) Situaţia rezultatã din evaluare este supusã aprobãrii preşedintelui Agenţiei, care decide dacã contractantul şi-a îndeplinit obligaţiile, dacã acordã un nou termen, sau se procedeazã la executarea scrisorii de garanţie de bunã execuţie."
30. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - Valoarea nerealizatã a obligaţiei de compensare, corespunzãtoare unui an, se reporteazã pentru anul urmãtor."
31. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - Contractantul nu are dreptul de a angaja cu contract individual de muncã, în scopul executãrii obligaţiei de compensare, persoane care fac parte din Agenţie ori care au fãcut parte în momentul analizãrii acordurilor de compensare ale respectivului contractant, sub sancţiunea nulitãţii contractului individual de muncã."
32. La articolul 44, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) efectuarea unei achiziţii din import de produse, servicii sau lucrãri pentru sistemul naţional de apãrare, a cãror valoare depãşeşte 3 milioane euro, cu eludarea sau încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã."
33. Articolul 52 se abrogã.
ART. II
(1) Acordurile de compensare aferente contractelor de achiziţii pentru nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, intrate în vigoare începând cu data de 12 decembrie 2002 pânã în prezent, vor fi perfectate de cãtre Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnicã Specialã.
(2) Data de referinţã pentru aplicarea termenelor prevãzute la art. 7 şi la <>art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 354/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, va fi a 30-a zi de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
ART. III
Secţiunea a 9-a "Reglementãri privind realizarea unor contracte de achiziţii având ca obiect implementarea Sistemului integrat de securizare a frontierei de stat" a capitolului I din <>Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor mãsuri financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 803 din 31 august 2004, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 507/2004 , cu modificãrile ulterioare, se abrogã.
ART. IV
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnicã Specialã va prezenta propuneri pentru o hotãrâre a Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin coeficienţi de multiplicare.
(2) <>Hotãrârea Guvernului nr. 87/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 10 februarie 2004, precum şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.515/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii de Tehnicã Specialã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 893 din 30 septembrie 2004, cu modificãrile ulterioare, se modificã în mod corespunzãtor prevederilor prezentei ordonanţe.
ART. V
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
Preşedintele Agenţiei de Compensare
pentru Achiziţii de Tehnicã Specialã,
Cristian Tarara

Ministrul apãrãrii naţionale,
Teodor Atanasiu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

p. Ministrul economiei şi comerţului,
Eugen Ţapu-Nazare,
secretar de stat

Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Mihai Alexandru Voicu

Ministrul finanţelor publice,
Ionel Popescu

Bucureşti, 14 iulie 2005.
Nr. 30.
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016