Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 29 din 31 ianuarie 2007  privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 29 din 31 ianuarie 2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 86 din 2 februarie 2007

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. I.5 din Legea nr. 502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta ordonanţã stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi a prefinanţãrii şi cofinanţãrii aferente acestei asistenţe, în vederea asigurãrii unui management financiar eficient al fondurilor provenite din instrumentele structurale.
(2) În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) instrumente structurale - asistenţa financiarã nerambursabilã primitã de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului european de dezvoltare regionalã, Fondului social european şi Fondului de coeziune;
b) program operaţional - documentul de programare elaborat de România şi adoptat de Comisia Europeanã, prin care este stabilitã o strategie de dezvoltare printr-un set de prioritãţi coerente pentru a cãror realizare se face apel la un fond sau, în cazul obiectivului de convergenţã, la Fondul de coeziune şi la Fondul european de dezvoltare regionalã;
c) Autoritate de certificare şi platã - structura organizatoricã în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, responsabilã de certificarea sumelor cuprinse în declaraţiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeanã şi pentru primirea fondurilor transferate României din Fondul european de dezvoltare regionalã, Fondul social european şi Fondul de coeziune şi asigurarea transferului acestora cãtre beneficiari, precum şi a sumelor de prefinanţare şi cofinanţare aferente acestora din fonduri alocate de la bugetul de stat;
d) Autoritate de management - structura din cadrul unei autoritãţi publice centrale, responsabilã pentru gestionarea unui program operaţional;
e) Organism intermediar - structura din sectorul public sau privat care îndeplineşte atribuţii delegate de cãtre Autoritatea de management vizavi de relaţia cu beneficiarii;
f) Unitate de platã - structura din cadrul unei autoritãţi publice centrale cu rol de Autoritate de management pentru un program operaţional, având responsabilitatea transferãrii sumelor de prefinanţare, cofinanţare alocate de la bugetul de stat, precum şi a sumelor din asistenţa financiarã nerambursabilã cãtre beneficiari;
g) beneficiar - organismul, autoritatea, instituţia sau societatea comercialã din sectorul public ori privat, unitatea administrativ-teritorialã, organismele prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean, responsabile pentru iniţierea ori iniţierea şi implementarea proiectelor aprobate spre finanţare în cadrul unui program operaţional;
h) obiectivul convergenţã - obiectivul finanţat din instrumentele structurale, cu scopul creşterii convergenţei statelor membre ale Uniunii Europene şi a regiunilor mai puţin dezvoltate;
i) prefinanţare - sumele transferate din bugetul de stat sau din instrumente structurale cãtre un beneficiar, cu excepţia celor din sectorul privat (dacã prin acest transfer nu se intrã sub incidenţa prevederilor legale cu privire la ajutorul de stat) ori unei organizaţii neguvernamentale - prin platã directã sau prin platã indirectã - pentru lichidarea angajamentelor de platã faţã de un contractor, în stadiul iniţial de implementare a proiectelor, în baza unui contract de finanţare încheiat între beneficiar şi Autoritatea de management/Organismul intermediar responsabil/ responsabilã, în vederea asigurãrii derulãrii corespunzãtoare a proiectelor;
j) avans - sumele transferate de cãtre beneficiar unui contractor, în baza documentelor justificative, conform legii, în cadrul unui proiect finanţat din instrumente structurale;
k) cofinanţare publicã - sumele alocate în bugetele prevãzute la <>art. 1 alin. (2) din Legea finanţelor publice nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi la <>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, respectiv în bugetele organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean, dupã caz, pentru finanţarea cheltuielilor eligibile aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale;
l) cofinanţare privatã - orice contribuţie la finanţarea cheltuielilor eligibile, alta decât cea prevãzutã la lit. k), aferentã proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale;
m) cheltuieli eligibile - cheltuielile realizate de cãtre un beneficiar, aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale, care pot fi finanţate atât din instrumente structurale, cât şi din bugetul de stat şi/sau contribuţia proprie a beneficiarului;
n) cheltuieli neeligibile - cheltuielile inerente realizãrii proiectelor finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale, care nu pot fi finanţate din instrumentele structurale, conform reglementãrilor comunitare şi naţionale;
o) cheltuieli conexe proiectului - cheltuielile care intervin în derularea proiectelor finanţate din instrumentele structurale, implementate de organisme, autoritãţi, instituţii sau societãţi comerciale din sectorul public, unitate administrativ-teritorialã, organisme prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean, cheltuieli fãrã de care proiectul nu poate fi implementat şi care nu pot fi finanţate din instrumente structurale;
p) contribuţia naţionalã - totalul sumelor cheltuite în cadrul implementãrii programelor operaţionale, fiind formatã din cofinanţarea publicã, cheltuielile conexe şi cheltuielile neeligibile;
q) platã directã - transferul sumelor reprezentând prefinanţare sau al sumelor din instrumente structurale şi al cofinanţãrii suportate din surse de la bugetul de stat, direct de la Autoritatea de certificare şi platã la beneficiar;
r) platã indirectã - transferul sumelor reprezentând prefinanţare sau al sumelor din instrumente structurale şi al cofinanţãrii suportate din surse de la bugetul de stat, indirect de la Autoritatea de certificare şi platã la beneficiar, prin intermediul Unitãţii de platã;
s) debite faţã de bugetul Uniunii Europene - sumele datorate bugetului Uniunii Europene ca urmare a nerespectãrii prevederilor legale comunitare sau a altor documente încheiate ori convenite între Comisia Europeanã şi Guvernul României.
ART. 2
Ministerul Finanţelor Publice, prin Autoritatea de certificare şi platã, este autorizat sã asigure gestionarea financiarã a fondurilor reprezentând asistenţa financiarã nerambursabilã sub forma instrumentelor structurale, primitã de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene, şi a fondurilor publice reprezentând prefinanţarea şi cofinanţarea acesteia din fonduri alocate de la bugetul de stat.

CAP. II
Fondurile externe nerambursabile de la Uniunea Europeanã, aferente instrumentelor structurale

ART. 3
(1) Fondurile externe nerambursabile, aferente instrumentelor structurale, se alocã şi se deruleazã în baza prevederilor Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006 privind stabilirea cadrului general pentru Fondul european de dezvoltare regionalã, Fondul social european şi Fondul de coeziune şi abrogarea Regulamentului Consiliului nr. 1.260/1999, precum şi a prevederilor Cadrului strategic naţional de referinţã şi programelor operaţionale, aprobate de Comisia Europeanã.
(2) Creditele bugetare aferente instrumentelor structurale, stabilite pe baza Cadrului strategic naţional de referinţã şi a programelor operaţionale aprobate de Guvern, au caracter previzional şi se reflectã în anexa la bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de management, respectiv în anexa la bugetul unitãţii administrativ-teritoriale, organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean, în situaţia în care acestea au calitatea de beneficiar.
ART. 4
Sumele prevãzute la art. 3 alin. (2) se transferã de cãtre Autoritatea de certificare şi platã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice prin platã directã cãtre beneficiari pentru Programul operaţional sectorial transport şi Programul operaţional sectorial mediu şi platã indirectã prin intermediul unitãţilor de platã de pe lângã autoritãţile de management, pentru restul programelor operaţionale, prin conturi deschise la instituţii financiar-bancare şi Trezoreria Statului.

CAP. III
Contribuţia naţionalã

ART. 5
Sumele aferente contribuţiei naţionale pentru fiecare program operaţional se cuprind astfel:
1. În bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, în poziţia globalã distinctã denumitã "Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeanã" pentru:
a) sumele reprezentând cofinanţare publicã din fonduri de la bugetul de stat;
b) sumele necesare asigurãrii prefinanţãrii;
c) sumele necesare continuãrii finanţãrii proiectelor în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilitãţii temporare a fondurilor comunitare;
d) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Finanţelor Publice în conturile beneficiarilor sau unitãţilor de platã.
2. În bugetele unitãţilor administrativ-teritoriale, respectiv ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean, în calitate de beneficiar, pentru sumele necesare asigurãrii cofinanţãrii locale, finanţãrii cheltuielilor neeligibile aferente implementãrii proiectelor proprii.
3. În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritãţi de management, pentru:
a) sumele necesare prefinanţãrii/cofinanţãrii axelor prioritare de asistenţã tehnicã din cadrul programelor operaţionale;
b) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor neeligibile atât în cazul în care aceştia au calitatea de beneficiar, cât şi în cazul în care au beneficiari din sectorul public cãrora li se alocã finanţãri de la bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite, în condiţiile legii;
c) sumele aferente achitãrii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorãrilor de întârziere ca urmare a nerecuperãrii la timp de la beneficiari.
ART. 6
Cheltuielile conexe proiectelor implementate de un beneficiar, cu excepţia celor din sectorul privat, se cuprind în bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritãţi de management, în condiţiile prevederilor <>Legii nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 7
Propunerile de credite bugetare necesare asigurãrii sumelor prevãzute la art. 5 pct. 2 se stabilesc pe baza proiectelor aprobate şi/sau a estimãrii cuantumurilor proiectelor ce urmeazã a se aproba, conform tabelelor financiare cuprinse în programele operaţionale aprobate.
ART. 8
Alocarea sumelor prevãzute la art. 5 pct. 3 lit. c) pentru plata debitelor faţã de bugetul Uniunii Europene, inclusiv a majorãrilor de întârziere ca urmare a nerecuperãrii la timp de la beneficiari, în bugetele ordonatorilor principali de credite, se realizeazã potrivit prevederilor <>Legii nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare. Sumele alocate în acest scop nu pot fi realocate pentru alte destinaţii.
ART. 9
(1) Se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice sã repartizeze şi sã introducã în volumul şi în structura bugetelor ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritãţi de management, la propunerea acestora, modificãrile determinate de utilizarea sumelor prevãzute la art. 5 pct. 1 şi sã efectueze, dupã caz, plãţi din aceastã poziţie de cheltuieli.
(2) Sumele prevãzute la art. 5 pct. 1 lit. c) se transferã la beneficiar prin platã directã sau platã indirectã. Aceste sume se regularizeazã din fondurile comunitare sau, dacã este cazul, cu sumele recuperate de la beneficiari în cazul plãţilor directe ori de la autoritãţile de management în cazul plãţilor indirecte.
ART. 10
(1) Creditele bugetare aprobate potrivit art. 7 şi neutilizate ca urmare a neaprobãrii proiectelor se redistribuie la propunerea primarilor şi conducãtorilor organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean, dupã caz, formulate în condiţiile legii, pe bazã de justificãri temeinic fundamentate.
(2) Disponibilitãţile din fondurile aferente instrumentelor structurale şi din fondurile publice destinate cofinanţãrii/ prefinanţãrii rãmase în conturile Autoritãţii de certificare şi platã, unitãţilor de platã şi/sau ale unitãţilor administrativ-teritoriale şi ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local ori judeţean, la sfârşitul anului bugetar, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
(3) Disponibilitãţile din fondurile publice aflate în conturile Autoritãţii de certificare şi platã destinate finanţãrii proiectelor aferente programelor de preaderare, în cazul indisponibilitãţilor temporare, vor fi realocate cofinanţãrii/ prefinanţãrii instrumentelor structurale, dupã încheierea programelor de preaderare.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 11
(1) Se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice sã repartizeze şi sã introducã în bugetele ordonatorilor principali de credite care gestioneazã fonduri comunitare modificãrile determinate de realocãrile între programele operaţionale, efectuate în conformitate cu procedurile comunitare.
(2) Fondurile prevãzute la alin. (1) se evidenţiazã în bugetele ordonatorilor principali de credite în primul trimestru, în vederea utilizãrii acestora pentru implementarea şi derularea corespunzãtoare a programelor şi proiectelor aprobate.
ART. 12
Sumele prevãzute la art. 5 pct. 3 lit. c), care se recupereazã în cursul aceluiaşi an bugetar în care au fost plãtite, reîntregesc plãţile de casã şi creditele bugetare aferente bugetului din care au fost acordate, iar cele recuperate în anii urmãtori se fac venit la bugetul de stat.
ART. 13
(1) Sumele reprezentând prefinanţare din instrumentele structurale şi/sau din sumele de la bugetul de stat, acordate unui beneficiar, se recupereazã pânã la finalizarea proiectului.
(2) Scopul acordãrii prefinanţãrii este acela de a asigura resursele financiare necesare începerii derulãrii contractelor; din aceste sume se pot plãti facturile de avans, conform prevederilor legale.
(3) Sumele recuperate potrivit prevederilor alin. (1), provenind din sume de la bugetul de stat în acelaşi an în care s-a efectuat plata, se utilizeazã cu aceeaşi destinaţie. Dacã recuperarea sumelor se realizeazã în anii urmãtori anului în care s-a efectuat plata, acestea se vireazã ca venituri la bugetele de la care s-au efectuat plãţile.
(4) Sumele recuperate potrivit prevederilor alin. (1), provenind din instrumente structurale, se utilizeazã cu aceeaşi destinaţie.
(5) Sumele prevãzute la art. 5 pct. 1 lit. b) se pot asigura şi din Fondul naţional de dezvoltare la dispoziţia Guvernului, aprobat anual prin legea bugetului de stat.
ART. 14
Prefinanţarea acordatã din instrumente structurale şi/sau din sume de la bugetul de stat se restituie sursei de finanţare din care a fost acordatã, dacã nicio justificare privind achiziţionarea de bunuri ori servicii sau executarea de lucrãri nu a fost furnizatã de cãtre beneficiar în termen de 6 luni de la data primirii acesteia sau conform prevederilor contractuale.
ART. 15
Controlul financiar preventiv şi auditul intern al fondurilor aferente asistenţei financiare şi al celor aferente cofinanţãrii/prefinanţãrii se exercitã la nivelul Autoritãţii de management/Organismului intermediar şi Autoritãţii de certificare şi platã, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 16
(1) Beneficiarul unui proiect finanţat din instrumente structurale are obligaţia îndosarierii şi pãstrãrii în bune condiţii a tuturor documentelor aferente proiectului, conform prevederilor Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006 privind stabilirea cadrului general pentru Fondul european de dezvoltare regionalã, Fondul social european şi Fondul de coeziune şi abrogarea Regulamentului Consiliului nr. 1.260/1999.
(2) Beneficiarul are obligaţia de a asigura accesul autoritãţilor naţionale cu atribuţii de control şi audit, precum şi al serviciilor Comisiei Europene şi al Curţii Europene de Conturi, în limitele competenţelor care le revin, la toate documentele aferente proiectului finanţat.
(3) În exercitarea atribuţiilor de control, reprezentanţii serviciului specializat al Comisiei Europene - Oficiul European pentru Lupta Antifraudã - OLAF, precum şi reprezentanţii Departamentului pentru Lupta Antifraudã - DLAF procedeazã la efectuarea de controale la faţa locului, la luarea de declaraţii, solicitã toate documentele şi informaţiile necesare, beneficiarul având obligaţia de a permite accesul necondiţionat în sedii, pe terenuri, în mijloacele de transport sau în alte spaţii folosite în scopuri economice.
(4) În cazul nerespectãrii prevederilor alin. (1), beneficiarul este obligat sã restituie întreaga sumã primitã, aferentã proiectului, reprezentând asistenţã financiarã nerambursabilã din instrumente structurale şi cofinanţarea aferentã alocatã din fonduri de la bugetul de stat, inclusiv dobânzile/penalizãrile aferente.
(5) Autoritatea de management este responsabilã de recuperarea sumelor plãtite necuvenit ca urmare a unor nereguli sau neutilizãrii conform destinaţiei stabilite prin contract a instrumentelor structurale, a prefinanţãrii şi a cofinanţãrii alocate de la bugetul de stat proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale.
ART. 17
Sumele necesare finanţãrii cheltuielilor neeligibile sunt asigurate de cãtre beneficiari sau de la bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului de credite, dupã caz, conform prevederilor legale.
ART. 18
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, prin ordin al ministrului finanţelor publice se aprobã normele metodologice de aplicare.
ART. 19
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul economiei şi comerţului,
Varujan Vosganian

Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Radu Mircea Berceanu

Ministrul delegat cu controlul
implementãrii programelor cu
finanţare internaţionalã şi
urmãrirea acquis-ului comunitar,
Cristian David

Bucureşti, 31 ianuarie 2007.
Nr. 29.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016