Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 29 din 29 ianuarie 2004  pentru reglementarea unor masuri financiare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 29 din 29 ianuarie 2004 pentru reglementarea unor masuri financiare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 90 din 31 ianuarie 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. II.3 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
La articolul 2 alineatul (1), literele a) şi h) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 5 iunie 2002, se modificã dupã cum urmeazã:
"a) comerţul ocazional cu produse agricole efectuat de producãtorii agricoli individuali în pieţe, târguri, oboare sau alte locuri publice autorizate, livrãrile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, precum şi activitãţile de jocuri de noroc desfãşurate cu mijloace tehnice de joc ce funcţioneazã pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
.........................................................................
h) activitãţile desfãşurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implicã crearea unei societãţi comerciale, precum şi activitãţile economice desfãşurate în mod independent de persoanele fizice autorizate potrivit legii, cu excepţia activitãţilor de taximetrie auto pentru mãrfuri şi persoane;"
ART. II
<>Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 540 din 1 septembrie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 410/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Dupã alineatul (1) al articolului 8 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Persoanele fizice şi juridice strãine care nu sunt înregistrate fiscal în România şi se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la alin. (1) nu au obligaţia sã prezinte certificatul de cazier fiscal, fiind suficientã declaraţia autenticã pe propria rãspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, dupã caz, din care sã rezulte cã nu au datorii fiscale."
2. Alineatul (2) al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Procedura de eliberare a certificatului de cazier fiscal, a cãrui prezentare este obligatorie la înfiinţarea societãţilor comerciale pentru persoanele prevãzute la art. 8 alin. (1), va fi convenitã prin protocol încheiat între Ministerul Finanţelor Publice - Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã şi Ministerul Justiţiei - Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, pânã la data de 31 martie 2004."
ART. III
<>Ordonanţa Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 615 din 29 august 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 545/2003 , se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Dupã alineatul (3) al articolului 30 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Bunurile introduse peste limitele prevãzute la alin. (2) sunt supuse plãţii drepturilor de import potrivit prevederilor legale în vigoare."
2. Alineatul (1) al articolului 45 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - (1) Sunt scutite de la plata drepturilor de import, sub rezerva art. 46-49, bunurile conţinute în bagajele personale ale cãlãtorilor venind dintr-o ţarã terţã, cu condiţia ca acestea sã nu fie introduse în scopuri comerciale."
3. Dupã alineatul (1) al articolului 47 se introduc patru noi alineate, alineatele (2), (3), (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul trecerilor pe bazã de înţelegere între România şi ţãrile limitrofe se aplicã scutirea pânã la o valoare totalã de 80 euro/cãlãtor pentru alte bunuri decât cele enumerate la art. 46. Pentru cãlãtorii sub 15 ani scutirea va fi acordatã pânã la o valoare de 40 euro/cãlãtor. Limitele valorice stabilite se aplicã numai la o singurã trecere de frontierã - dus şi întors - în cursul unei luni. Pentru urmãtoarele cãlãtorii într-o lunã limitele valorice se reduc la jumãtate.
(3) Nu beneficiazã de scutirea prevãzutã la alin. (2) produsele din tutun, alcool şi bãuturi alcoolice, precum şi parfumurile.
(4) Bunurile introduse peste limitele valorice prevãzute prin prezenta ordonanţã sunt supuse plãţii drepturilor de import, potrivit prevederilor legale în vigoare.
(5) Normele privind determinarea valorii în vamã pentru bunurile introduse în ţarã de cãlãtori şi alte persoane fizice, stabilite în România sau în terţe ţãri, ce nu fac obiectul unor operaţiuni comerciale, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice şi a Autoritãţii Naţionale de Control."
4. Articolului 69 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - Sunt scutite de la plata drepturilor de import, atât timp cât nu dau ocazia unor abuzuri sau distorsiuni majore ale concurenţei, sub rezerva dispoziţiilor art. 71 şi 72:
a) bunurile provenite din ajutoare şi donaţii cu caracter social, umanitar, religios, cultural, didactic, sportiv, primite de unitãţi de cult recunoscute legal, unitãţi şi instituţii şcolare de stat şi particulare, cabinete medicale şi unitãţi sanitare, ministere şi alte instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, organizaţii sindicale şi patronale, organizaţii cu caracter caritabil sau filantropic ori de asociaţii şi fundaţii, aprobate de Ministerul Finanţelor Publice;
b) bunurile de orice naturã trimise cu titlu gratuit de o persoanã sau de o organizaţie stabilitã în afara României şi fãrã scop comercial, din partea expeditorului, cãtre ministere şi alte instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, organizaţii sindicale şi patronale, alte organizaţii cu caracter caritabil sau filantropic sau cãtre asociaţii şi fundaţii, aprobate de Ministerul Finanţelor Publice, în vederea creşterii fondurilor colectate în cursul manifestãrilor caritabile ocazionale, organizate în beneficiul persoanelor nevoiaşe;
c) echipamentele şi materialele de birou trimise cu titlu gratuit de o persoanã sau de o organizaţie stabilitã în afara României şi fãrã scop comercial, din partea expeditorului, cãtre organizaţii sindicale şi patronale, organizaţii cu caracter caritabil sau filantropic sau cãtre asociaţii şi fundaţii, aprobate de Ministerul Finanţelor Publice, în vederea utilizãrii exclusiv pentru nevoile lor de funcţionare şi realizare a obiectivelor caritabile sau filantropice pe care le urmãresc;
d) bunurile trimise cu titlu gratuit, finanţate de guverne strãine în baza unor tratate, înţelegeri, protocoale semnate de Guvernul României, cãtre organizaţii stabilite de comun acord, de cãtre comisii guvernamentale mixte prin protocoale anuale şi aprobate de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, în vederea realizãrii proiectelor specifice de asistenţã economicã, socialã, inclusiv caritabilã, umanitarã şi de promovare culturalã şi educaţionalã."
5. Alineatul (1) al articolului 82 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 82. - (1) Sunt scutite de la plata drepturilor de import, sub rezerva art. 83-88, bunurile importate de instituţii publice, organizaţii sindicale şi patronale, alte organizaţii cu caracter caritabil sau filantropic ori de asociaţii şi fundaţii, aprobate de Ministerul Finanţelor Publice, în vederea:
a) distribuirii gratuite cãtre victimele dezastrelor care afecteazã teritoriul României; sau
b) punerii, cu titlu gratuit, la dispoziţia victimelor catastrofelor, rãmânând în proprietatea organizaţiilor în cauzã."
ART. IV
(1) Unitãţile administrativ-teritoriale, în calitate de creditor fiscal local, pot constitui lunar fonduri pentru acordarea de stimulente personalului din compartimentele de specialitate, cu atribuţii în stabilirea, constatarea, controlul, urmãrirea şi încasarea creanţelor fiscale locale, prin aplicarea unei cote de 5% asupra sumelor încasate:
a) prin executarea silitã, conform legii;
b) în cadrul procedurii de reorganizare judiciarã şi a falimentului;
c) din impozitele şi taxele locale stabilite ca urmare a constatãrii de bunuri sau servicii impozabile ori taxabile, stabilite suplimentar peste nivelul celor declarate de contribuabil, rezultat al inspecţiilor fiscale efectuate, precum şi din dobânzile şi penalitãţile de întârziere aferente acestora.
(2) Aprobarea stimulentelor prevãzute la alin. (1) se face de cãtre ordonatorul de credite, la propunerea conducãtorului compartimentului de specialitate.
(3) Plata stimulentelor aprobate se face în cursul lunii curente pentru luna precedentã.
(4) Sumele constituite conform alin. (1), rãmase necheltuite la finele anului curent, se reporteazã cu aceeaşi destinaţie în anul urmãtor.
(5) Autoritãţile administraţiei publice locale constituite la nivelul fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale exercitã activitãţi de administrare a impozitelor şi taxelor locale în legãturã cu declararea, stabilirea, verificarea şi colectarea impozitelor şi taxelor locale, soluţionarea contestaţiilor, prin compartimentele proprii de specialitate fiscale, denumite organe fiscale.
(6) Ministerul Finanţelor Publice va constitui fonduri pentru acordarea de stimulente personalului din instituţiile care gestioneazã bugetele pentru care se face colectarea contribuţiilor sociale din sumele aferente bugetului respectiv.
(7) Constituirea fondurilor prevãzute la alin. (6) se face prin virarea, la dispoziţia instituţiilor gestionare ale bugetelor pentru care se face colectarea contribuţiilor sociale, a unei pãrţi de 50% din fondul total de stimulare constituit prin aplicarea cotei prevãzute de lege asupra sumelor încasate prin executare silitã, din sumele încasate în cadrul procedurii de reorganizare judiciarã şi a falimentului, precum şi din surse reglementate prin alte acte normative.
(8) Ministerul Sãnãtãţii şi Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei vor emite norme de acordare a stimulentelor prevãzute la alin. (6) personalului din aparatul propriu şi din instituţiile care gestioneazã bugetele pentru care se face colectarea contribuţiilor sociale, care vor fi aprobate prin ordin al ministrului.
ART. V
1) Alineatul (1) al articolului 7 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 199/2000 privind înfiinţarea Companiei Naţionale "Imprimeria Naţionalã" - S.A., publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 20 noiembrie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 402/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7 - (1) Imprimeriei Naţionale i se încredinţeazã producerea cu titlu de exclusivitate a hârtiilor de valoare de natura timbrelor, banderolelor sau etichetelor utilizate la marcarea produselor supuse accizelor, certificatelor de trezorerie, bonurilor de tezaur, timbrelor fiscale, formularelor necesare pentru administrarea impozitului pe venit, conform obiectului sãu de activitate."
(2) Compania Naţionalã "Poşta Românã" - S.A. asigurã difuzarea şi comercializarea timbrelor fiscale.
ART. VI
(1) Se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice sã garanteze, în numele statului, un plasament interbancar pe termen de un an, în valoare de 100 milioane dolari S.U.A., precum şi dobânzile aferente, efectuat de Banca Chinei la Banca Naţionalã a României, în vederea consolidãrii rezervei valutare a statului.
(2) Rambursarea plasamentului şi plata dobânzilor se vor efectua de cãtre Banca Naţionalã a României din surse proprii.
ART. VII
(1) Obligaţiile financiare ale Ministerului Finanţelor Publice faţã de Banca Naţionalã a României, rezultate din neefectuarea decontãrii în lei a plãţilor fãcute de Banca Naţionalã a României în contul serviciului datoriei publice externe pentru anii 2002-2003 aferente împrumuturilor externe contractate de stat şi subîmprumutate beneficiarilor finali prevãzuţi în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanţã, au ca sursã de platã şi se achitã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice din fondul de risc pentru garanţii de stat pentru împrumuturi externe, constituit în baza <>Legii datoriei publice nr. 81/1999 .
(2) Sumele alocate din fondul de risc pentru garanţii de stat pentru împrumuturi externe vor fi regularizate cu bugetul de stat.
(3) Ministerul Finanţelor Publice va acţiona în vederea recuperãrii integrale a sumelor prevãzute la alin. (1) de la beneficiarii împrumuturilor externe, la cursul de schimb comunicat de Banca Naţionalã a României în vigoare la data plãţii la extern, conform prevederilor din acordurile de împrumut subsidiar şi de garanţie încheiate cu aceştia.
(4) Sumele recuperate de Ministerul Finanţelor Publice în condiţiile alin. (3) se vireazã la fondul de risc pentru garanţii de stat pentru împrumuturi externe, în vederea reîntregirii acestuia.
(5) Obligaţiile financiare restante ale Centrului Medical de Diagnostic şi Tratament Ambulatoriu Bucureşti faţã de Deutsche Bank AG Belgia, la scadenţa din 1 aprilie 2002, în sumã de 33.000 euro, reprezentând rata de capital scandentã la data de 1 aprilie, la care se adaugã dobânda penalizatoare perceputã de banca finanţatoare pânã la data plãţii la extern, în cadrul creditului extern contractat cu garanţia statului, conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 348/1995 , au ca sursã de platã şi se achitã de Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de garant, din fondul de risc pentru garanţii de stat pentru împrumuturi externe, constituit în baza <>Legii nr. 81/1999 .
(6) Între Ministerul Finanţelor Publice şi Centrul Medical de Diagnostic şi Tratament Ambulatoriu Bucureşti se va încheia o convenţie prin care se va reglementa modul de recuperare a sumelor plãtite de Ministerul Finanţelor Publice în condiţiile alin. (5), inclusiv a dobânzilor şi penalitãţilor de întârziere la nivelul celor percepute pentru neplata obligaţiilor bugetare.
(7) Sumele recuperate de Ministerul Finanţelor Publice în condiţiile alin. (6) se vireazã la fondul de risc pentru garanţii de stat pentru împrumuturi externe, în vederea reîntregirii acestuia.
(8) Centrul Medical de Diagnostic şi Tratament Ambulatoriu Bucureşti va acţiona pentru recuperarea de la Societatea Comercialã "Tehnoimportexport" - S.A. şi de la orice persoane vinovate a tuturor prejudiciilor.
ART. VIII
(1) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2000 privind stingerea unor obligaţii bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 15 noiembrie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 499/2001 , se abrogã.
(2) Sumele reprezentând accizele aferente cantitãţilor de carburanţi care se utilizeazã efectiv pentru funcţionarea navelor de cãtre societãţile comerciale care desfãşoarã activitãţi de transport naval, achitate pânã la data de 31 decembrie 2003 şi nestinse în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2000 , se compenseazã cu obligaţiile faţã de bugetul de stat şi cele reprezentând contribuţii sociale, datorate pânã la data de 31 decembrie 2003 şi neachitate de aceste societãţi comerciale. În cazul în care, dupã compensarea obligaţiilor prevãzute anterior, mai rãmân sume reprezentând accize, necompensate, cu aceste diferenţe se sting obligaţiile datorate bugetului de stat de cãtre agenţii economici furnizori ai societãţilor comerciale de transport naval, în limita datoriilor provenite din relaţiile contractuale încheiate între agenţii economici respectivi şi societãţile comerciale de transport naval, neachitate de cãtre acestea pânã la data de 31 decembrie 2003. Sumele aferente accizelor vor fi determinate de organele de inspecţie fiscalã dupã înregistrarea cererilor de compensare depuse de societãţile comerciale de transport naval.
(3) Ministerul Finanţelor Publice va elabora norme metodologice de aplicare a alin. (2) din prezentul articol, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
ART. IX
Dispoziţiile Regulamentului telecomunicaţiilor internaţionale, care completeazã Constituţia Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor şi Convenţia Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor, semnate la Geneva la 22 decembrie 1992 şi ratificate de România prin <>Legea nr. 76/1993 , prevaleazã faţã de dispoziţiile legislaţiei fiscale interne.
ART. X
Debitorii care au încheiat convenţii în temeiul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 491/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi care fac dovada cã pânã la data de 31 decembrie 2003 inclusiv au achitat obligaţiile bugetare curente cu termene de platã pânã la aceastã datã beneficiazã de menţinerea valabilitãţii înlesnirilor la platã acordate cu toate efectele prevãzute de reglementãrile legale în vigoare.
ART. XI
Dupã articolul 11 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2001 privind întãrirea disciplinei economico-financiare şi alte dispoziţii cu caracter financiar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 297 din 7 iunie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 59/2002 , se introduce un nou articol, articolul 11^1 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 11^1. - În urma analizelor lunare efectuate pe baza raportãrilor primite, Ministerul Finanţelor Publice poate dispune, ori de câte ori este cazul, efectuarea unor acţiuni de control financiar prin derogare de la prevederile <>art. 10 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Gãrzii Financiare."
ART. XII
(1) Datele privind vectorul fiscal al contribuabililor înregistraţi în evidenţa fiscalã a Ministerului Finanţelor Publice la data de 31 ianuarie 2004 ca plãtitori de impozit pe venitul din salarii şi pe venituri asimilate salariilor vor fi completate din oficiu de cãtre organele fiscale competente cu obligaţiile de declarare şi plata referitoare la contribuţiile sociale.
(2) Organele fiscale competente notificã contribuabililor datele privind vectorul fiscal al obligaţiilor de declarare şi platã astfel rezultat.
(3) În cazul existenţei unor neconcordanţe între datele privind vectorul fiscal notificate şi situaţia realã, contribuabilii comunicã modificãrile organelor fiscale competente prin depunerea unei declaraţii de menţiuni în termen de 30 de zile de la data primirii notificãrii.
ART. XIII
(1) Procedura de soluţionare a cererilor de înregistrare ca plãtitori de taxã pe valoarea adãugatã, depuse pânã la data de 31 decembrie 2003, precum şi data dobândirii calitãţii de plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã ca urmare a acestor cereri se supun reglementãrilor în vigoare la data depunerii cererii.
(2) Cererile de rambursare a taxei pe valoarea adãugatã aferente lunii decembrie 2003, cu termen de depunere pânã la data de 25 ianuarie 2004, se soluţioneazã potrivit reglementãrilor legale în vigoare în perioada la care acestea se referã.
ART. XIV
Dupã aprobarea prezentei ordonanţe prin lege,
a) <>Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 540 din 1 septembrie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 410/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) <>Ordonanţa Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 615 din 29 august 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 545/2003 ; şi
c) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2001 privind întãrirea disciplinei economico-financiare şi alte dispoziţii cu caracter financiar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 297 din 7 iunie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 59/2002 ,
precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã, vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. XV
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 29 ianuarie 2004.
Nr. 29.

ANEXĂ



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Împrumut/Proiect Beneficiari finali
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
BIRD nr. 3593/93 pentru finanţarea Proiectului Compania Naţionalã de Cãi
pentru reabilitarea transporturilor I Ferate "C.F.R." - S.A.

BERD 457/96 pentru finanţarea Proiectului Regia Autonomã a Apei
pentru alimentarea cu apã şi protecţia mediului Valea Jiului
în Valea Jiului

BERD 529/97 pentru finanţarea Proiectului ● Regia Autonomã de Gospodãrie
pentru conservarea energiei termice Comunalã şi Locativã Olteniţa
● Regia Autonomã de Gospodãrie
Comunalã şi Locativã Paşcani
● Regia Autonomã Municipalã
Buzãu
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016