─────────────-
p. Ministrul finanţelor,
Bujor Bogdan Teodoriu,
secretar de stat
Ministrul apelor, pãdurilor
şi protecţiei mediului,
Romica Tomescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Razvan Ungureanu,
secretar de stat
FONDUL DE DEZVOLTARE SOCIALĂ
AL CONSILIULUI EUROPEI
FOND/PROIECT 1.309 (1998)
ACORD-CADRU DE ÎMPRUMUT
ACORD - CADRU DE ÎMPRUMUT*)
între România şi Fondul de Dezvoltare Socialã al Consiliului Europei
──────────-
*) Traducere.
Fondul de Dezvoltare Socialã al Consiliului Europei (denumit în continuare Fond,), Paris, pe de o parte, şi România, reprezentatã prin Ministerul Finanţelor, denumita în continuare Împrumutat, pe de alta parte,
având în vedere cererea României din 8 iulie 1998,
având în vedere Rezoluţia Consiliului de administraţie al Fondului nr. 1.424 (1997),
având în vedere cel de al treilea Protocol adiţional la Acordul general pentru privilegii şi imunitãţi al Consiliului Europei,
având în vedere articolele Normelor de împrumut ale Fondului din 6 octombrie 1970,
au convenit urmãtoarele:
ART. 1
Acest împrumut este acordat în cadrul Condiţiilor generale ale Normelor de împrumut curente ale Fondului şi în cadrul condiţiilor speciale stabilite prin acest acord şi prin anexele acestuia.
ART. 2
Proiectul
Fondul acorda Împrumutatului, care accepta, un împrumut pentru finanţarea parţialã a Proiectului nr. 1.309, aprobat de cãtre Consiliul de administraţie al Fondului la data de 27 noiembrie 1998, referitor la prevenirea calamitãţilor naturale şi la reabilitarea infrastructurilor distruse de inundatii pe teritoriul României.
Acest împrumut este acordat de cãtre Fond pe baza angajamentului ca Împrumutatul îl utilizeazã pentru a finanta numai proiectul descris în anexa nr. 1 şi ca realizeazã acest proiect prin Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, în conformitate cu condiţiile care sunt detaliate în anexa menţionatã.
Orice schimbare a modului de utilizare a împrumutului, care nu a primit aprobarea Fondului, poate conduce la suspendarea, anularea sau la rambursarea imediata a împrumutului, conform prevederilor art. 13 din Normele de împrumut.
ART. 3
Împrumutul
3.1. Condiţii financiare
Valoarea împrumutului acordat este echivalenta cu 20.000.000 euro (20 milioane euro).
Împrumutul va fi tras în mai multe transe.
Fiecare transa a împrumutului va fi pentru o perioada de cel mult 10 ani, din care 5 ani perioada de graţie. Ratele de capital, rata dobânzii, moneda, durata şi data tragerii vor fi stabilite, de comun acord, pentru fiecare transa, între Împrumutat, la cererea Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, şi Fond, prin telex confirmat sau prin fax. Contul în care se vor efectua tragerile va fi comunicat Fondului, în timp util, de cãtre Împrumutat. Rata dobânzii pentru fiecare tragere din împrumut va fi bonificata din Fondul Fiduciar Selectiv, pana la 150 de puncte de baza (1,5%). Oricum, în cazul în care rata dobânzii înaintea bonificarii va fi sub 3%, bonificatia va fi echivalenta cu rata dobânzii.
3.2. Trageri
O scrisoare suplimentarã la prezentul acord-cadru, specificand detaliile, va fi semnatã între Împrumutat, la cererea Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, şi Fond, pentru fiecare transa la momentul disponibilizarii acesteia (anexa nr. 2).
3.3. Mobilizare
În scopul mobilizãrii împrumutului, Împrumutatul, prin Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, va trimite Fondului, în timp util, un angajament de plata corespunzãtor fiecãrei transe (anexa nr. 3).
Angajamentul de plata va fi emis şi plãtibil în aceeaşi valuta în care se va trage fiecare transa.
3.4. Domiciliere
Toate sumele datorate de Împrumutat în cadrul acestui împrumut sunt plãtibile Fondului în moneda fiecãrei transe, la banca şi în contul comunicat Împrumutatului de cãtre Fond, la momentul tragerii fiecãrei transe, prin înştiinţare telex, care va fi trimisa Fondului de cãtre banca insarcinata de Împrumutat cu efectuarea plãţii, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de fiecare plata.
3.5. Date
Prevederile art. 3 fac obiectul înţelegerii "Ziua lucrãtoare urmãtoare modificatã", a carei definitie se regaseste în anexa nr. 4 la prezentul acord. Ziua lucrãtoare înseamnã ziua în care opereazã Sistemul TARGET.
ART. 4
Monitorizarea împrumutului şi proiectul
4.1. Utilizarea împrumutului
Fiecare transa trebuie sa fie utilizata de cãtre Împrumutat, prin Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, pentru finanţarea proiectului, în termen de 6 luni de la disponibilizarea acesteia de cãtre Fond.
4.2. Implementarea proiectului
Pentru implementarea proiectului, Împrumutatul desemneazã Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului ca agenţie de implementare.
Împrumutatul, prin Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, va depune toate eforturile şi diligenţele şi va exercita toate metodele folosite în mod curent, în special metodele financiare, tehnice, sociale şi manageriale, precum şi pe cele referitoare la protecţia mediului înconjurãtor, care vor fi necesare pentru implementarea corespun zatoare a proiectului.
În special, se va asigura - înaintea implementarii proiectului - ca toatã finanţarea, drepturile de proprietate asupra pãmântului şi imobilelor, care sunt necesare, sunt disponibile şi ca toate santierele şi activele sunt permanent asigurate şi întreţinute.
De asemenea, Împrumutatul, prin Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, se angajeazã ca:
- proiectul corespunde prevederilor convenţiilor în materie ale Consiliului Europei;
- proiectul nu pericliteazã mediul înconjurãtor, potrivit convenţiilor internaţionale în materie;
- finanţarea parţialã acordatã de Fond nu depãşeşte 50% din costul total al proiectului, excluzând impozitele, dobanda şi costurile financiare;
- investiţiile mai mari de contravaloarea a 10 milioane euro vor constitui subiectul unor licitaţii internaţionale.
4.3. Raportarile Împrumutatului
4.3.1. Rapoarte privind progresul proiectului
Cel puţin de doua ori pe an, din momentul disponibilizarii împrumutului pana la finalizarea întregului proiect, Împrumutatul, prin Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, va trimite Fondului un raport detaliind:
- stadiul utilizãrii împrumutului;
- evoluţia planului de finanţare a proiectului;
- evoluţia întregului proiect;
- detalii privind managementul proiectului.
Anexa nr. 5 prezintã modelul monitorizarii împrumutului şi al proiectului care trebuie, cel puţin, sa fie incluse.
4.3.2. Raportul final
La finalizarea întregului proiect, Împrumutatul, prin Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, va prezenta Fondului un raport final conţinând o evaluare a efectelor economice, financiare, sociale şi de mediu ale proiectului.
4.4. Furnizarea de informaţii Fondului
Împrumutatul, prin Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, va tine registre contabile privind proiectul, care vor fi în conformitate cu standardele internaţionale, care vor arata, în orice moment, evoluţia proiectului, în care se vor inregistra toate operaţiunile fãcute şi se vor identifica lucrãrile, bunurile şi serviciile finanţate cu ajutorul prezentului împrumut.
Împrumutatul se angajeazã sa primeascã orice misiune de informare, efectuatã de cãtre salariaţii Fondului sau de consultanţi externi angajaţi de Fond şi sa asigure cooperarea necesarã pentru misiunea de informare a acestora, prin facilitarea oricãrei vizite posibile la amplasamentul proiectului. În special, Fondul poate efectua la fata locului un audit al contabilitãţii proiectului, de cãtre unul sau mai mulţi consultanţi, la alegerea sa, pe cheltuiala Împrumutatului, în cazul neonorarii la scadenta de cãtre Împrumutat a oricãrei obligaţii asumate în cadrul prezentului împrumut.
Împrumutatul se angajeazã sa rãspundã într-un interval de timp rezonabil oricãrei cereri de informare din partea Fondului şi sa îi furnizeze acestuia orice documentaţie pe care Fondul o considera necesarã pentru implementarea corecta a prezentului acord şi, în special, în ceea ce priveşte monitorizarea proiectului descris în anexa nr. 1 şi utilizarea împrumutului.
Împrumutatul va informa imediat Fondul în legatura cu orice modificare a vreunei reglementãri sau în legatura cu orice modificare de natura legislativã în sectorul economic relevant pentru proiectul descris în anexa nr. 1 şi, în sens general, a oricãrui eveniment care poate influenta executarea obligaţiilor sale în conformitate cu prezentul acord.
Orice modificare a vreunei reglementãri sau modificare de natura legislativã în sectorul economic relevant pentru proiectul descris în anexa nr. 1 va constitui un eveniment, asa cum se enumera în art. 13 lit. h) al cap. 3 din Normele de împrumut ale Fondului, şi poate duce la suspendarea, anularea sau la rambursarea imediata a împrumutului.
ART. 5
Încetarea obligaţiilor Împrumutatului
Plata sumei datorate, stipulatã în angajamentul de plata, descarca Împrumutatul de obligaţiile sale definite la art. 3.
Dupã ce intreaga suma a împrumutului, dobânzile şi alte cheltuieli legate de acesta, în special cele datorate în baza art.6 şi 7, au fost plãtite în întregime, Împrumutatul va fi pe deplin eliberat de obligaţiile sale fata de Fond, cu excepţia celor stipulate la art. 4.
ART. 6
Dobanda pentru întârziere
În afarã de orice alta posibilitate a Fondului de a apela la prevederile prezentului acord şi ale Normelor de împrumut ale Fondului, dacã Împrumutatul nu plãteşte intreaga dobanda sau orice alta suma datoratã potrivit prezentului acord de împrumut la ultima data de scadenta specificatã acesta va trebui sa plãteascã o dobanda suplimentarã la suma datoratã şi neplatita în totalitate, egala cu dobanda LIBOR la o luna, pentru valuta respectiva, calculatã de la data scadenta (dacã este sambata, duminica sau zi bancarã nelucrãtoare, se considera urmãtoarea zi lucrãtoare), la ora 11,00 a.m. (ora localã a Londrei), plus 2,5% pe an, calculat de la data scadentei pana la data efectuãrii plãţii Rata LIBOR aplicabilã la o luna va fi actualizatã la fiecare 30 de zile.
ART. 7
Costurile asociate
Toate impozitele şi taxele de orice fel, datorate şi plãtite, şi toate cheltuielile rezultate fie din încheierea, executarea, lichidarea, anularea sau suspendarea acestui acord, în totalitate sau parţial, fie din garantarea sau refinantarea împrumutului acordat, împreunã cu toate cheltuielile din acţiuni juridice şi extrajuridice rezultate din împrumut, vor fi suportate de cãtre Împrumutat, prin Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului.
Totuşi, prevederile art. 25 al cap. 4 din Normele de împrumut ale Fondului se vor aplica pentru costurile procedurilor de arbitraj menţionate în cap. 4.
ART. 8
Garanţii
Împrumutatul declara ca nu a fost fãcut şi nu va fi fãcut în viitor nici un alt angajament care ar putea da unei terţe pãrţi un regim preferenţial, un drept preferenţial de plata, o garanţie de orice natura ar fi, care ar putea conferi mai multe drepturi celei de-a treia pãrţi, denumita în continuare garanţie.
Dacã o astfel de garanţie ar fi acordatã unei terţe pãrţi, Împrumutatul este de acord sa furnizeze sau sa emita o garanţie identicã în favoarea Fondului sau, când nu este posibil, sa ofere o garanţie echivalenta şi sa stipuleze acordarea unei astfel de garanţii în favoarea Fondului.
Neîndeplinirea acestor prevederi ar reprezenta un caz de culpa, dupã cum sunt specificate la art. 13 lit. h) din cap. 3 al Normelor de împrumut ale Fondului, şi poate da naştere la suspendarea, anularea sau la rambursarea imediata a împrumutului.
Retragerea garanţiei acordate de cãtre Garant Împrumutatului justifica aplicarea aceloraşi prevederi.
ART. 9
Relaţii cu terţii
Împrumutatul, în scopul utilizãrii împrumutului, nu poate invoca nici un fapt referitor la relaţiile sale cu terţe pãrţi, în vederea evitãrii îndeplinirii, totale sau parţiale, a obligaţiilor sale rezultate din acest acord.
Fondul nu poate fi implicat în disputele care ar putea sa apara între Împrumutat şi terţi, iar costurile, indiferent de natura lor, suportate de cãtre Fond datoritã oricãrei dispute, şi, în special, toate costurile legale sau de judecata vor fi pe cheltuiala Împrumutatului.
ART. 10
Intrarea în vigoare
Acest acord va intra în vigoare dupã:
(i) ratificarea lui de cãtre Parlamentul României;
(ii) prezentarea de cãtre Împrumutat a listei detaliate a subproiectelor individuale care urmeazã a fi finanţate din împrumutul acordat de Fond şi pentru care este asigurata în totalitate finanţarea. Aceste proiecte pot constitui o parte a oricãreia dintre cele patru componente care reprezintã întregul proiect.
ART. 11
Legea aplicabilã
Acest acord şi garanţiile negociabile legate de acesta vor fi guvernate de regulile Fondului, dupã cum este specificat în prevederile art. 1 paragraful 3 al celui deal treilea Protocol adiţional din 6 martie 1959 la Acordul general pentru privilegii şi imunitãţi al Consiliului Europei din 2 septembrie 1949 şi, în al doilea rând, dacã este necesar, de legea franceza.
Disputele dintre pãrţi privind acest acord vor face obiectul arbitrajului, în condiţiile specificate la cap. 4 din Normele de împrumut ale Fondului.
ART. 12
Interpretarea acordului
Împrumutatul declara ca a luat cunostinta de Normele de împrumut ale Fondului şi ca a primit o copie de pe acestea.
Atunci când exista o contradictie între orice prevedere din Normele de împrumut ale Fondului şi orice prevedere a acestui acord, vor prevala prevederile acestui acord.
Titlurile paragrafelor, secţiunilor şi ale capitolelor prezentului acord nu vor servi pentru interpretarea acestuia.
În nici un caz nu se va presupune ca Fondul a renunţat tacit la vreun drept acordat prin prezentul acord.
ART. 13
Punerea în aplicare a unei decizii de arbitraj
Pãrţile contractante convin sa nu facã uz de nici un privilegiu, imunitate sau legislaţie în fata oricãrei autoritãţi jurisdicţionale sau a altei autoritãţi, fie ea interna sau internationala, în vederea împiedicãrii punerii în aplicare a unei decizii emise în condiţiile specificate la cap. 4 din Normele de împrumut ale Fondului.
ART. 14
Declaraţii şi certificari
Împrumutatul declara şi certifica urmãtoarele:
- autoritãţile sale competente l-au autorizat sa încheie prezentul acord şi au autorizat semnarea acestuia în conformitate cu legile, decretele, regulamentele, articolele şi cu alte texte aplicabile acestuia;
- întocmirea şi implementarea prezentului acord nu contravin legilor, decretelor, regulamentelor, articolelor şi altor texte aplicabile acestuia şi ca toate permisele, licentele şi autorizaţiile necesare acestuia au fost obţinute şi vor rãmâne valabile pe toatã durata împrumutului.
Orice schimbare referitoare la declaraţiile şi certificarile de mai sus trebuie, pe toatã durata împrumutului, sa fie notificatã imediat Fondului pentru a fi furnizate toate documentele justificative.
ART. 15
Acest acord este întocmit în doua originale, fiecare dintre ele având aceeaşi validitate.
Câte un original este pãstrat de cãtre fiecare dintre pãrţile contractante.
Paris, 19 ianuarie 1999
Pentru România,
Sabin Pop,
Ambasador extraordinar
şi plenipotenţiar,
reprezentantul permanent al României
pe lângã Consiliul Europei
Pentru Fondul de Dezvoltare Socialã
al Consiliului Europei,
Raphael Alomar,
Guvernator
ANEXA 1
──────────
SINTEZA PROIECTULUI
Acord de împrumut individual