Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 27 din 31 august 2011  privind transporturile rutiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 27 din 31 august 2011 privind transporturile rutiere

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 625 din 2 septembrie 2011

    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al art. 1 pct. III.1 din Legea nr. 131/2011 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    SECŢIUNEA 1
    Domeniu de aplicare

    ART. 1
    (1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe constituie cadrul general pentru organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere de mãrfuri şi persoane pe teritoriul României, precum şi a activitãţilor conexe acestora, în condiţii de siguranţã şi calitate, cu respectarea principiilor liberei concurenţe, garantarea accesului liber şi nediscriminatoriu la piaţa transportului rutier, protecţia mediului înconjurãtor, a drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice şi pentru satisfacerea necesitaţilor economiei naţionale şi a nevoilor de apãrare ale ţãrii.
    (2) Prin prezenta ordonanţã se creeazã cadrul legal general pentru aplicarea directã a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mãrfuri şi ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţionalã a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, denumite în continuare Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 , Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 , respectiv Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 .
    (3) Transportul rutier şi activitãţile conexe acestuia se desfãşoarã cu respectarea reglementãrilor în vigoare privind condiţiile de lucru ale conducãtorilor auto, condiţiile de exploatare a vehiculelor rutiere şi de utilizare a infrastructurii rutiere, precum şi condiţiile privind siguranţa circulaţiei rutiere.
    (4) În toate raporturile generate de transportul rutier şi de activitãţile conexe acestuia, protecţia vieţii umane şi a mediului înconjurãtor este prioritarã.
    ART. 2
    Transportul public local efectuat în interiorul unei localitãţi, precum şi serviciul public de transport persoane, aşa cum este definit în Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de cãlãtori şi de abrogare a regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului, se reglementeazã prin legi speciale.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Definiţii

    ART. 3
    În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    1. activitate conexã transportului rutier - activitate care se desfãşoarã în legãturã cu transportul rutier;
    2. autoturism - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o vitezã maximã constructivã mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducãtorului auto;
    3. autobuz - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o vitezã maximã constructivã mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane pe scaune şi în picioare, care are mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducãtorului auto;
    4. autocar - autobuz cu mai mult de 22 de locuri pe scaune, destinat şi echipat numai pentru transportul de persoane aşezate pe scaune, având spaţii speciale pentru transportul bagajelor pe distante mari, amenajat şi dotat pentru a asigura confortul persoanelor transportate, având interdicţia de a transporta persoane în picioare;
    5. autorizaţie de transport internaţional - document care dã dreptul unui operator de transport rutier sã efectueze în anumite condiţii una sau mai multe operaţiuni de transport internaţional pe teritoriul unui stat, pe perioada sa de valabilitate;
    6. autogarã - spaţiu special delimitat, amenajat şi dotat pentru a permite plecarea şi sosirea autobuzelor, inclusiv a celor aflate în tranzit, asigurând urcarea sau coborârea persoanelor, precum şi condiţii şi servicii pentru autobuze şi pentru persoanele aflate în aşteptare;
    7. capãt de traseu - staţia de plecare sau staţia de destinaţie a unui traseu, utilizatã pentru urcarea/coborârea, dupã caz, a persoanelor transportate prin servicii regulate de transport contra cost de persoane;
    8. certificat de competenţã profesionalã - document care atestã pregãtirea profesionalã a unei persoane în domeniul transporturilor rutiere;
    9. certificat de transport în cont propriu - document care permite exercitarea ocupaţiei de întreprindere de transport rutier în cont propriu;
    10. contract de închiriere de vehicule rutiere - contract încheiat în formã autenticã, prin care un locator, persoanã fizicã sau juridicã, transmite, contra cost, dreptul de folosinţã pe perioadã determinatã a unuia sau mai multor vehicule, fãrã conducãtor auto, cãtre o altã persoanã fizicã sau juridicã, numitã locatar;
    11. copie conformã a certificatului de transport în cont propriu - document în baza cãruia se efectueazã transport rutier în cont propriu, eliberat de autoritatea competentã pentru fiecare dintre autovehiculele sau ansamblurile de vehicule rutiere utilizate la transportul rutier în cont propriu;
    12. copie conformã a licenţei comunitare - document în baza cãruia se efectueazã transport rutier contra cost, eliberat de autoritatea competentã pentru fiecare dintre autovehiculele sau ansamblurile de vehicule rutiere utilizate la transportul rutier contra cost;
    13. cursã - parcursul dus-întors realizat de un autobuz între capetele de traseu, în cadrul aceluiaşi serviciu regulat de transport de persoane;
    14. document de transport - document care se aflã la bordul autovehiculului rutier pe toatã durata derulãrii transportului, având înscrise date privind întreprinderea care efectueazã transportul, expeditorul, beneficiarul transportului, mãrfurile sau persoanele transportate, dupã caz, şi care trebuie sã facã posibilã stabilirea categoriei şi a tipului de transport rutier efectuat;
    15. grafic de circulaţie - document care conţine denumirea traseului, capetele de traseu, autogãrile, staţiile publice aflate pe traseu, distanţele dintre acestea, orele de plecare/sosire din capetele de traseu şi din staţiile publice/autogãrile aflate pe traseu, zilele în care se efectueazã serviciul regulat şi serviciul regulat special, dupã caz;
    16. grup de persoane dinainte constituit - grup de persoane constituit, pentru care o persoanã juridicã sau o persoane fizicã este responsabilã cu încheierea contractului şi plata serviciului ocazional, înainte de plecarea în cursã. Pe tot parcursul transportului respectiv componenţa grupului trebuie sã rãmânã aceeaşi;
    17. inspecţie tehnicã periodicã - operaţiune de control periodic al vehiculelor aflate în exploatare, care priveşte în principal sistemele şi componentele acestora ce contribuie la siguranţa circulaţiei, protecţia mediului şi încadrarea în categoria de folosinţã;
    18. intermediere în transporturile rutiere - activitatea unei întreprinderi cu scop patrimonial care constã în preluarea de la beneficiari a comenzilor de transport rutier naţional şi/sau internaţional, acestea urmând a fi executate de intermediar, în numele sãu, prin intermediul unuia sau mai multor operatori de transport;
    19. întreprindere - conform definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 ;
    20. licenţã pentru activitãţi conexe transportului rutier - document care dã dreptul unei întreprinderi sã desfãşoare activitãţi conexe transportului rutier;
    21. licenţã comunitarã - document care permite accesul operatorului de transport autorizat la piaţa transportului rutier;
    22. licenţã de traseu - document pe baza cãruia operatorul de transport rutier efectueazã transport rutier naţional contra cost de persoane prin servicii regulate sau servicii regulate speciale, pe un anumit traseu, conform programului de transport;
    23. masa totalã maximã autorizatã - masa totalã maximã a unui vehicul rutier, aşa cum este declaratã de constructorul acestuia;
    24. omologare - procedura administrativã prin care autoritatea competentã certificã, conform legislaţiei în vigoare, cã un tip de vehicul, un sistem sau o componentã ori o entitate tehnicã independentã satisface cerinţele tehnice prevãzute de reglementãrile în vigoare;
    25. ocupaţia de operator de transport rutier de mãrfuri - potrivit definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 , "activitatea oricãrei întreprinderi care efectueazã, cu ajutorul fie al unor autovehicule, fie al unei combinaţii de vehicule, transportul de marfã contra cost în numele unui terţ";
    26. ocupaţia de operator de transport rutier de persoane - potrivit definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 , "activitatea oricãrei întreprinderi care efectueazã, cu ajutorul unor autovehicule construite şi echipate astfel încât sã fie potrivite pentru transportul a mai mult de nouã persoane, inclusiv conducãtorul auto, şi destinate acestui scop, servicii de transport de persoane pentru public sau pentru anumite categorii de utilizatori, contra cost, plãtite de cãtre persoana transportatã sau de cãtre organizatorul transportului";
    27. operator de transport rutier - întreprindere care desfãşoarã activitatea de transport rutier de mãrfuri şi/sau persoane, contra cost;
    28. operator de transport rutier român - operator de transport rutier stabilit în România;
    29. operator de transport rutier strãin - operator de transport rutier stabilit în alt stat;
    30. operator pentru activitãţi conexe transportului rutier - orice operator economic care desfãşoarã activitãţi conexe transportului rutier, titular al licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier;
    31. operaţiune de cabotaj - conform definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 şi Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 , dupã caz;
    32. manager de transport - conform definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 ;
    33. program de transport - program întocmit şi aprobat de autoritatea competentã, prin care se stabilesc traseele, graficele de circulaţie, numãrul autovehiculelor necesare, precum şi capacitatea de transport minimã în vederea efectuãrii transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate. Capacitatea de transport a autovehiculului este datã de numãrul de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare pe stele sau categorii;
    34. serviciu regulat - conform definiţiei din Regulamentul nr. 1.073/2009 , aplicabilã şi transportului rutier naţional;
    35. serviciu regulat special - conform definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 ;
    36. serviciu ocazional - potrivit definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 ;
    37. staţie publicã - spaţiu delimitat, situat pe traseul unui serviciu regulat de transport de persoane, amenajat de cãtre administraţia publicã localã, destinat îmbarcãrii/debarcãrii persoanelor, semnalizat şi prevãzut cu un panou destinat afişãrii unor informaţii;
    38. traseu - parcurs care asigurã legãtura dintre capãtul de traseu de plecare şi capãtul de traseu de destinaţie, pe care se efectueazã servicii regulate sau servicii regulate speciale. În funcţie de amplasarea capetelor de traseu şi de parcursul dintre acestea, traseele pot fi judeţene, interjudeţene şi internaţionale; traseele dintr-o asociaţie de dezvoltare intercomunitarã având ca obiect transportul rutier public de persoane prin servicii regulate sunt considerate trasee locale;
    39. transport rutier - deplasarea persoanelor sau a mãrfurilor cu un autovehicul ori cu un ansamblu de vehicule rutiere, pe un drum deschis circulaţiei publice, chiar dacã vehiculele respective sunt, pe o anumitã porţiune a parcursului, transportate la rândul lor pe sau de alte vehicule ori dacã autovehiculele se deplaseazã fãrã încãrcãturã. Operaţiunile de încãrcare/descãrcare şi de întocmire/distribuire a documentelor însoţitoare ale transportului, realizate sau supravegheate de cãtre conducãtorul autovehiculului ori al ansamblului de vehicule rutiere, sunt parte integrantã din transportul rutier;
    40. transport rutier contra cost - transport rutier de mãrfuri şi/sau persoane efectuat contra platã, prin încasarea unui tarif sau a echivalentului în naturã ori în servicii;
    41. transport rutier în cont propriu de mãrfuri - transportul rutier de mãrfuri efectuat cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 ;
    42. transport rutier în cont propriu de persoane - transportul rutier efectuat în scopuri necomerciale şi nonprofit de cãtre o persoanã fizicã sau juridicã cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 2 pct. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 .
    43. transport agabaritic - transportul rutier efectuat cu depãşirea maselor şi/sau a dimensiunilor maxime admise;
    44. transport rutier naţional - transportul rutier care se efectueazã între douã localitãţi situate pe teritoriul României, fãrã a depãşi teritoriul statului;
    45. transport rutier internaţional - conform definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 sau definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 , dupã caz;
    46. transport rutier judeţean - transportul rutier care se efectueazã între douã localitãţi situate pe teritoriul aceluiaşi judeţ, fãrã a depãşi teritoriul judeţului respectiv;
    47. transport rutier interjudeţean - transportul rutier care se efectueazã între capul de traseu de plecare şi capul de traseu de destinaţie, situate pe teritoriul a douã judeţe diferite, cu sau fãrã tranzitarea unuia sau a mai multor judeţe; în sensul prezentei ordonanţe, transportul rutier dintre municipiul Bucureşti şi alte judeţe este considerat transport rutier interjudeţean, cu excepţia transportului dintre municipiul Bucureşti şi localitãţile judeţului Ilfov, care este considerat transport local;
    48. transport rutier local de persoane - transportul rutier public de persoane prin servicii regulate efectuat în interiorul unei localitãţi, precum şi în limitele unei asociaţii de dezvoltare intercomunitare;
    49. vehicul rutier - sistem mecanic destinat circulaţiei pe drumurile publice, cu sau fãrã mijloace de autopropulsare, şi care se utilizeazã în mod normal pentru transportul de persoane şi/sau de mãrfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrãri. În sensul prezentei ordonanţe, autovehiculele, remorcile, semiremorcile şi tractoarele sunt considerate vehicule rutiere, fiind definite astfel:
    a) autovehicul - orice vehicul rutier care se deplaseazã prin propulsie proprie, cu excepţia vehiculelor care circulã pe şine şi a autovehiculelor cu douã sau 3 roţi;
    b) remorcã - vehicul rutier fãrã motor, conceput şi construit pentru a fi tractat de un autovehicul;
    c) semiremorcã - vehicul rutier tractat, conceput pentru a fi cuplat la un tractor sau la o axã de tractare, astfel încât asupra tractorului ori axei de tractare se exercitã o forţã verticalã semnificativã;
    d) tractor - vehicul rutier care, prin concepţie şi construcţie, este destinat exclusiv sau în principal tractãrii de remorci/semiremorci sau utilaje;
    50. vehicule istorice - vehicule în cazul cãrora perioada trecutã de la încetarea fabricaţiei acestora, pentru care s-a utilizat acelaşi tip de caroserie şi acelaşi tip de motor, este de cel puţin 30 de ani, acestea fiind originale, restaurate sau reconstruite, pentru care deţinãtorii au obţinut un atestat de vehicul istoric emis de organisme agreate conform reglementãrilor în vigoare.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Clasificarea transporturilor rutiere şi a activitãţilor conexe transporturilor rutiere

    ART. 4
    În sensul prezentei ordonanţe, transporturile rutiere se clasificã pe categorii şi tipuri dupã cum urmeazã:
    I. categorii de transport rutier:
    1. clasificarea din punctul de vedere al ariei de desfãşurare:
    a) transport rutier naţional;
    b) transport rutier internaţional;
    2. clasificarea din punctul de vedere al caracterului comercial al activitãţii:
    a) transport rutier contra cost;
    b) transport rutier în cont propriu;
    II. tipuri de transport rutier:
    1. transport rutier de mãrfuri:
    a) transport rutier de mãrfuri generale;
    b) transport rutier de mãrfuri perisabile;
    c) transport rutier de mãrfuri şi deşeuri periculoase;
    d) transport rutier de deşeuri;
    e) transport rutier de animale vii;
    f) transport rutier agabaritic;
    2. transport rutier de persoane:
    a) transport rutier prin servicii regulate;
    b) transport rutier prin servicii regulate speciale;
    c) transport rutier prin servicii ocazionale.
    ART. 5
    În sensul prezentei ordonanţe, activitãţile conexe transporturilor rutiere se clasificã dupã cum urmeazã:
    a) activitate de autogarã;
    b) activitate de intermediere în transportul contra cost de mãrfuri sau în transportul contra cost de persoane efectuat prin servicii ocazionale.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Atribuţiile Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în domeniul transporturilor rutiere

    ART. 6
    (1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, autoritate de stat şi de reglementare în domeniul transporturilor rutiere, reprezintã, în sensul prezentei ordonanţe, autoritatea competentã.
    (2) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale în domeniul transporturilor rutiere, are urmãtoarele atribuţii:
    a) elaboreazã strategiile naţionale de dezvoltare a activitãţilor de transport rutier;
    b) elaboreazã reglementãri specifice în domeniul transporturilor rutiere şi al activitãţilor conexe acestora;
    c) elaboreazã programe de dezvoltare durabilã şi de modernizare a sistemului naţional de transport rutier, de siguranţã şi securitate a transporturilor rutiere şi de protecţie a mediului;
    d) asigurã condiţiile unui mediu concurenţial normal în activitatea de transport rutier, în corelaţie cu celelalte moduri de transport, şi între operatorii de transport rutier;
    e) stabileşte norme obligatorii pentru operatorii de transport rutier, precum şi pentru operatorii de activitãţi conexe transportului rutier;
    f) asigurã controlul respectãrii reglementãrilor specifice domeniului transporturilor rutiere de cãtre operatorii de transport rutier/întreprinderi, precum şi de cãtre ceilalţi utilizatori ai infrastructurii rutiere;
    g) asigurã dezvoltarea cercetãrii şi elaborarea de studii de specialitate în domeniul transporturilor rutiere;
    h) monitorizeazã piaţa transporturilor rutiere în scopul constatãrii apariţiei situaţiilor de crizã şi adoptã mãsurile necesare acestor situaţii;
    i) stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia de omologare a vehiculelor rutiere în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii acestora;
    j) stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia pentru efectuarea inspecţiilor tehnice periodice, precum şi a controlului tehnic în trafic al vehiculelor rutiere;
    k) stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia de omologare şi certificare a produselor şi materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere, în vederea introducerii acestora pe piaţã.
    (3) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de autoritate de stat în domeniul transporturilor rutiere, are urmãtoarele atribuţii:
    a) exercitã autoritatea de registru şi inspecţie de stat în transporturile rutiere;
    b) organizeazã şi ţine evidenţa tuturor tipurilor de vehicule rutiere omologate, cu excepţia celor care aparţin instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi siguranţã publicã;
    c) elaboreazã programe privind echiparea reţelei de transport rutier cu infrastructuri şi sisteme telematice de culegere a datelor, precum şi cu centre de control şi/sau de informare cu privire la traficul rutier şi de monitorizare a operaţiunilor de transport rutier pentru constatarea respectãrii prevederilor în vigoare şi a siguranţei traficului rutier;
    d) elaboreazã norme privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activitãţilor conexe acestora şi controleazã respectarea lor;
    e) exercitã controlul de stat privind respectarea reglementãrilor naţionale şi internaţionale în activitãţile specifice domeniului transporturilor rutiere;
    f) autorizeazã activitãţile de transport rutier contra cost şi în cont propriu, naţional şi/sau internaţional, şi elibereazã în acest sens licenţe, certificate de transport în cont propriu şi autorizaţii de transport internaţional, direct sau prin intermediul autoritãţilor/instituţiilor/unitãţilor prevãzute de legislaţia în vigoare, în conformitate cu procedurile specifice stabilite pentru operatorii de transport rutier, întreprinderi şi operatorii de activitãţi conexe transportului rutier, precum şi atestate/certificate pentru personalul de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, conform prevederilor în vigoare, acordurilor şi convenţiilor la care România este parte;
    g) autorizeazã centrele de pregãtire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere, şcolile de conducãtori auto şi instructorii auto;
    h) elaboreazã norme obligatorii privind pregãtirea, examinarea şi atestarea profesionalã a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, respectiv a persoanelor desemnate sã conducã permanent şi efectiv activitãţi de transport rutier, a consilierilor de siguranţã, a conducãtorilor auto, a profesorilor de legislaţie rutierã, a instructorilor de conducere auto, precum şi a lectorilor necesari procesului de pregãtire şi perfecţionare profesionalã a acestora;
    i) asigurã cadrul privind condiţiile în care se executã transportul combinat de mãrfuri şi promovarea acestuia în conformitate cu acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte;
    j) asigurã realizarea unui sistem de supraveghere şi monitorizare a transporturilor rutiere de mãrfuri şi de persoane;
    k) elaboreazã, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii, norme privind examinarea medicalã a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere auto, precum şi pentru verificãrile periodice ale posesorilor de permis de conducere auto;
    l) certificã încadrarea vehiculelor rutiere în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţã, conform destinaţiei, prin inspecţia tehnicã periodicã, în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
    m) certificã sau omologheazã, potrivit reglementãrilor în vigoare, produsele şi materialele de exploatare utilizate la vehiculele rutiere fabricate în ţarã sau importate şi dispune, în caz de neconcordanţã, suspendarea ori anularea certificatului de conformitate sau de omologare;
    n) evalueazã laboratoarele de încercare aferente domeniului rutier;
    o) certificã încadrarea în normele de poluare şi siguranţã rutierã a vehiculelor rutiere destinate transportului internaţional de mãrfuri sau cu alte caracteristici speciale;
    p) omologheazã vehiculele rutiere în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii acestora, controleazã, la producãtor şi la vânzãtor, conformitatea caracteristicilor tehnice ale vehiculelor rutiere cu tipul omologat şi dispune, în caz de neconcordanţã, suspendarea ori anularea certificatului de omologare;
    q) autorizeazã operatorii economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, de reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz;
    r) autorizeazã înfiinţarea şi funcţionarea staţiilor de inspecţie tehnicã, supravegheazã şi controleazã activitatea acestora şi atestã personalul care efectueazã inspecţia tehnicã periodicã;
    s) autorizeazã desfãşurarea activitãţilor conexe transporturilor rutiere prin acordarea licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier, supravegheazã şi controleazã desfãşurarea acestora;
    ş) asigurã efectuarea inspecţiei tehnice a vehiculelor rutiere, în vederea primei înmatriculãri în România şi certificãrii autenticitãţii acestora, în vederea înmatriculãrii/reînmatriculãrii sau la cerere;
    t) clasificã vehiculele rutiere destinate transportului rutier de persoane pe categorii de confort şi vehiculele destinate transportului rutier de mãrfuri;
    ţ) acordã operatorilor de transport rutier strãini autorizaţii de transport internaţional valabile pe teritoriul României.
    ART. 7
    (1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii poate sã desemneze unitãţi care funcţioneazã în subordinea sau sub autoritatea sa sã elaboreze şi sã punã în aplicare norme tehnice şi reglementãri specifice transporturilor rutiere şi vehiculelor rutiere, care sã asigure inclusiv inspecţia şi controlul tehnic de specialitate.
    (2) Instituţiile publice, regiile autonome, precum şi societãţile comerciale prevãzute la alin. (1), care funcţioneazã în subordinea sau sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, se autofinanţeazã din tarife şi comisioane, obţinute din prestaţii specifice, precum şi din alte surse, constituite potrivit legii.
    ART. 8
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii este autoritatea competentã pentru aplicarea acordurilor şi convenţiilor internaţionale, bilaterale sau multilaterale, din domeniul transporturilor rutiere la care România este parte.

    CAP. II
    Accesul la activitatea de transport rutier

    SECŢIUNEA 1
    Accesul la ocupaţia de operator de transport rutier

    ART. 9
    Pentru a avea acces la ocupaţia de operator de transport rutier, întreprinderile trebuie sã îndeplineascã cerinţele prevãzute la art. 3 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
    ART. 10
    (1) Autorizarea întreprinderilor în vederea accesului la ocupaţia de operator de transport rutier se face prin înregistrarea acestora în Registrul electronic naţional al operatorilor de transport rutier, ţinut de autoritatea competentã.
    (2) Modul de întocmire, completare şi gestionare a registrului prevãzut la alin. (1), precum şi de înscriere a datelor aferente operatorilor de transport se stabileşte de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    ART. 11
    În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (5) lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 , prevederile privind accesul la ocupaţia de operator de transport nu se aplicã întreprinderilor angajate exclusiv în urmãtoarele tipuri de transport rutier naţional:
    a) transporturi poştale efectuate în cadrul unui serviciu universal;
    b) transportul necomercial de vehicule defecte sau care sunt avariate;
    c) transportul de mãrfuri cu autovehicule a cãror masã totalã maximã autorizatã, inclusiv cea a remorcilor, nu depãşeşte 3,5 tone;
    d) transportul de mãrfuri în regim de taxi;
    e) transportul de medicamente, aparate şi echipamente medicale şi al altor articole necesare în cazul situaţiilor de urgenţã specifice catastrofelor naturale;
    f) transporturi funerare;
    g) deplasãri efectuate cu vehicule istorice;
    h) transporturi efectuate cu vehicule rutiere special destinate serviciilor medicale de urgenţã;
    i) transporturi efectuate cu vehicule rutiere utilizate de serviciile forţelor armate, de serviciile protecţiei civile, de pompieri şi structurile responsabile cu menţinerea şi restabilirea ordinii şi siguranţei publice sau închiriate de acestea fãrã conducãtor auto, atunci când transportul intrã în atribuţiile proprii ale acestor servicii şi se efectueazã sub controlul acestora;
    j) transporturi efectuate cu vehicule rutiere a cãror vitezã maximã autorizatã nu depãşeşte 40 km/h;
    k) transporturi efectuate cu vehicule rutiere de încercãri pentru îmbunãtãţirea tehnologicã;
    l) transporturi efectuate cu tractoare agricole sau forestiere;
    m) transporturi în interes personal efectuate de cãtre persoane fizice, cu vehicule rutiere deţinute de acestea, indiferent de capacitate;
    n) transporturi efectuate cu autovehicule construite şi echipate pentru transportul a cel mult 9 persoane, inclusiv conducãtorul auto, şi destinate acestui scop;
    o) transporturi necomerciale de lapte şi stupi de albine.
    ART. 12
    (1) Întreprinderea care exercitã ocupaţia de operator de transport rutier desemneazã un manager de transport, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 .
    (2) Orice modificare în ceea ce priveşte managerul de transport desemnat se comunicã autoritãţii competente de cãtre operatorul de transport în maximum 15 zile de la data acesteia.
    ART. 13
    Autoritatea competentã stabileşte prin norme modalitatea de îndeplinire a condiţiilor referitoare la cerinţa privind sediul.
    ART. 14
    (1) Cerinţa privind buna reputaţie trebuie îndeplinitã de cãtre întreprindere şi de cãtre managerul de transport al întreprinderii.
    (2) Autoritatea competentã stabileşte prin norme:
    a) modalitatea de îndeplinire a condiţiilor referitoare la cerinţa privind buna reputaţie;
    b) procedura administrativã prin care se constatã pierderea bunei reputaţii a întreprinderii/managerului de transport;
    c) mãsurile cu efect echivalent mãsurii de reabilitare pentru îndeplinirea cerinţei privind buna reputaţie.
    ART. 15
    Autoritatea competentã stabileşte prin norme modalitatea de îndeplinire a condiţiilor referitoare la cerinţa privind capacitatea financiarã.
    ART. 16
    (1) Certificatul de competenţã profesionalã a managerului de transport se obţine în baza pregãtirii profesionale iniţiale, urmatã de o examinare, în condiţiile stabilite de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    (2) Deţinãtorii de certificate de competenţã profesionalã au obligaţia de a urma cursuri pentru pregãtirea profesionalã periodicã în domeniile enumerate în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 , la intervale de cel mult 10 ani, care se finalizeazã printr-o evaluare privind actualizarea cunoştinţelor, în condiţiile stabilite de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    (3) Deţinãtorii de certificate de competenţã profesionalã care nu au mai condus o întreprindere de transport rutier de marfã sau o întreprindere de transport rutier de persoane în ultimii 5 ani au obligaţia de a urma cursuri de pregãtire profesionalã periodicã, care se finalizeazã printr-o evaluare privind actualizarea cunoştinţelor, în condiţiile stabilite de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    (4) În vederea actualizãrii cunoştinţelor pe care le deţin, managerii de transport au obligaţia sã urmeze cursuri pentru pregãtirea profesionalã continuã, care se finalizeazã printr-o evaluare privind actualizarea cunoştinţelor, în condiţiile stabilite de cãtre autoritatea competentã prin norme.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Accesul la transportul rutier în cont propriu

    ART. 17
    Pentru a avea acces la transportul rutier în cont propriu, întreprinderea trebuie sã îndeplineascã cerinţele prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi d) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 .
    ART. 18
    Prevederile privind accesul la transportul rutier în cont propriu se aplicã întreprinderilor care efectueazã operaţiuni de transport rutier în cont propriu cu vehicule rutiere a cãror masã totalã maximã autorizatã, inclusiv remorca/semiremorca, depãşeşte 3,5 tone şi/sau cu vehicule rutiere destinate transportului a mai mult de 9 persoane, inclusiv conducãtorul auto, sau întreprinderilor care efectueazã operaţiuni de transport rutier în cont propriu cu vehicule rutiere care se deplaseazã fãrã încãrcãturã.
    ART. 19
    Prevederile privind accesul la transportul rutier în cont propriu nu se aplicã întreprinderilor angajate exclusiv în urmãtoarele tipuri de transport rutier naţional:
    a) transportul de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate;
    b) transportul de mãrfuri cu autovehicule a cãror masã totalã maximã autorizatã, inclusiv cea a remorcilor, nu depãşeşte 3,5 tone;
    c) transportul de medicamente, aparate şi echipamente medicale şi al altor articole necesare în cazul situaţiilor de urgenţã specifice catastrofelor naturale;
    d) transporturi funerare;
    e) deplasãri efectuate cu vehicule istorice;
    f) transporturi efectuate cu vehicule rutiere special destinate serviciilor medicale de urgenţã;
    g) transporturi efectuate cu vehicule rutiere utilizate de serviciile forţelor armate, de serviciile protecţiei civile, de pompieri şi structurile responsabile cu menţinerea şi restabilirea ordinii şi siguranţei publice sau închiriate de acestea fãrã conducãtor auto, atunci când transportul intrã în atribuţiile proprii ale acestor servicii şi se efectueazã sub controlul acestora;
    h) transporturi efectuate cu vehicule rutiere a cãror vitezã maximã autorizatã nu depãşeşte 40 km/h;
    i) transporturi efectuate cu vehicule rutiere de încercãri pentru îmbunãtãţirea tehnologicã;
    j) transporturi efectuate cu tractoare agricole sau forestiere;
    k) transporturi în interes personal efectuate de cãtre persoane fizice, cu vehicule deţinute de acestea, indiferent de capacitate;
    l) transporturi efectuate cu autovehicule construite şi echipate pentru transportul a cel mult 9 persoane, inclusiv conducãtorul auto, şi destinate acestui scop;
    m) transporturi necomerciale de lapte şi stupi de albine.
    ART. 20
    (1) Pentru a efectua transport rutier în cont propriu, întreprinderile trebuie sã fie înregistrate în Registrul electronic naţional al întreprinderilor care efectueazã transport rutier în cont propriu, ţinut de autoritatea competentã.
    (2) Modul de întocmire, completare şi gestionare a registrului prevãzut la alin. (1), precum şi de înscriere a datelor aferente întreprinderilor care efectueazã transport rutier în cont propriu se stabileşte de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    ART. 21
    (1) Certificatul de transport în cont propriu se acordã de cãtre autoritatea competentã în urma îndeplinirii condiţiilor de bunã reputaţie şi de competenţã profesionalã.
    (2) Autoritatea competentã stabileşte prin norme modalitatea de îndeplinire a condiţiilor de bunã reputaţie şi de competenţã profesionalã.
    ART. 22
    (1) Întreprinderea care efectueazã transport rutier în cont propriu desemneazã un manager de transport, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
    (2) Orice modificare în ceea ce priveşte managerul de transport desemnat se comunicã autoritãţii competente de cãtre întreprinderea care efectueazã transport rutier în cont propriu în maximum 15 zile de la data acesteia.

    CAP. III
    Accesul la piaţa transportului rutier

    SECŢIUNEA 1
    Transportul rutier contra cost

    ART. 23
    Accesul la piaţa transportului rutier contra cost de mãrfuri şi persoane se face liber şi nediscriminatoriu, cu respectarea principiilor liberei concurenţe, calitatea serviciilor de transport, interesul publicului cãlãtor şi siguranţa rutierã fiind prioritare.
    ART. 24
    (1) Transportul rutier contra cost de mãrfuri şi persoane se efectueazã de cãtre operatorii de transport rutier în baza licenţei comunitare numai cu autovehicule la bordul cãrora existã, pe toatã durata transportului, o copie conformã a licenţei comunitare, documentul de transport, precum şi celelalte documente specifice tipului de transport efectuat, stabilite prin reglementãrile în vigoare.
    (2) Licenţa comunitarã este eliberatã de autoritatea competentã cu o valabilitate de 10 ani şi se pãstreazã la sediul întreprinderii.
    (3) Perioada de valabilitate a copiilor conforme ale licenţei comunitare eliberate de autoritatea competenta este de minimum un an, fãrã a depãşi perioada de valabilitate a licenţei comunitare.
    (4) Copiile conforme ale licenţei comunitare nu sunt transmisibile şi sunt personalizate de cãtre emitent cu numerele de înmatriculare ale autovehiculelor pentru care au fost emise.
    (5) Modalitatea de eliberare a licenţei comunitare şi a copiilor conforme ale acesteia se stabileşte de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    ART. 25
    (1) Transportul rutier naţional contra cost se poate efectua numai cu vehicule rutiere înmatriculate în România, deţinute şi utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe.
    (2) Transportul rutier internaţional contra cost se poate efectua numai cu autovehicule rutiere înmatriculate în România, deţinute şi utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe.
    (3) Transportul rutier contra cost se poate efectua în afara spaţiului Uniunii Europene cu un ansamblu de vehicule doar în condiţiile în care semiremorca/remorca este înmatriculatã în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
    (4) În cazul efectuãrii transportului rutier internaţional contra cost, operatorii de transport rutier români utilizeazã autovehicule conduse de cetãţeni români, de cetãţeni ai Uniunii Europene sau de cetãţeni ai statelor din afara Uniunii Europene cu drept de muncã în România, angajaţi sau puşi la dispoziţia acestora, titulari ai unui certificat de competenţã profesionalã obţinut în condiţiile prevãzute de reglementãrile naţionale şi ale Uniunii Europene.
    (5) În cazul efectuãrii transportului rutier naţional contra cost, operatorii de transport rutier români utilizeazã autovehicule conduse de cetãţeni români, de cetãţeni ai Uniunii Europene sau de cetãţeni ai statelor din afara Uniunii Europene cu drept de muncã în România, angajaţi ai acestora, titulari ai unui certificat de competenţã profesionalã obţinut în condiţiile prevãzute de reglementãrile naţionale şi ale Uniunii Europene.
    ART. 26
    Operatorii de transport rutier pot efectua transport rutier în cont propriu pe baza licenţei comunitare şi a copiilor conforme ale acesteia, fãrã a deţine certificat de transport în cont propriu.
    ART. 27
    Operaţiunile de transport rutier de mãrfuri contra cost în regim de cabotaj se efectueazã în conformitate cu prevederile art. 8 şi 9 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 .
    ART. 28
    Operaţiunile de transport rutier de persoane contra cost în regim de cabotaj se efectueazã în conformitate cu prevederile art. 14-17 din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 .
    ART. 29
    Operaţiunile de transport rutier de mãrfuri contra cost în regim de cabotaj efectuate de cãtre operatorii de transport din ţãrile din afara Uniunii Europene sunt interzise dacã acordurile şi convenţiile bilaterale sau internaţionale din domeniul transporturilor rutiere la care România este parte nu prevãd altfel.
    ART. 30
    Autoritatea competentã desemneazã prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii punctul naţional de contact responsabil de schimbul de informaţii cu celelalte state membre ale Uniunii Europene privind aplicarea Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 , şi de luarea mãsurilor necesare pentru interconectarea şi accesibilitatea la nivelul Uniunii Europene a registrelor electronice naţionale, precum şi instituţia responsabilã cu întocmirea şi transmiterea raportului prevãzut la art. 26 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 .
    1.1. Transportul rutier contra cost de mãrfuri
    ART. 31
    Transportul rutier naţional contra cost de mãrfuri se efectueazã conform prevederilor prezentei ordonanţe, precum şi ale celorlalte reglementãri ale Uniunii Europene şi naţionale în domeniu.
    ART. 32
    (1) Transportul rutier internaţional contra cost de mãrfuri între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectueazã conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 , celorlalte reglementãri ale Uniunii Europene şi naţionale în domeniu, precum şi prezentei ordonanţe.
    (2) Transportul rutier internaţional contra cost de mãrfuri între România şi statele din afara Uniunii Europene se efectueazã conform prevederilor prezentei ordonanţe, celorlalte reglementãri naţionale în domeniu, precum şi acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
    ART. 33
    Autoritatea competentã va stabili prin norme criteriile şi modul de fixare a încãrcãturii, precum şi modalitatea de verificare a respectãrii acestora.
    1.2. Transport rutier contra cost de persoane
    1.2.1. Transportul rutier naţional contra cost de persoane
    ART. 34
    Transportul rutier contra cost de persoane se efectueazã de cãtre operatorii de transport rutier numai cu autobuze la bordul cãrora se aflã, pe toatã durata transportului, o copie conformã a licenţei comunitare, precum şi licenţa de traseu însoţitã de graficul de circulaţie sau documentul de transport corespunzãtor serviciilor ocazionale, dupã caz.
    ART. 35
    Transportul rutier contra cost de persoane cu autobuze se poate realiza prin:
    a) servicii regulate;
    b) servicii regulate speciale;
    c) servicii ocazionale.
    ART. 36
    (1) Serviciile regulate contra cost de transport rutier de persoane pe un traseu naţional se pot efectua de cãtre operatorii de transport rutier numai în baza programelor de transport şi a licenţei de traseu eliberate de autoritatea competentã.
    (2) Autoritãţile administraţiei publice locale pe raza cãrora sunt prevãzute staţii publice vor acorda avizul în vederea întocmirii programelor de transport.
    (3) Licenţa de traseu pentru transportul rutier interjudeţean contra cost se elibereazã pentru fiecare cursã, iar pentru transportul rutier judeţean, pentru fiecare traseu.
    ART. 37
    Programele de transport rutier de persoane se întocmesc şi se aprobã de cãtre autoritatea competentã, acestea fiind armonizate cu programele de transport de persoane aferente celorlalte moduri de transport.
    ART. 38
    Serviciul regulat de transport rutier naţional de persoane contra cost se efectueazã cu autobuze, în condiţiile stabilite de autoritatea competentã prin norme.
    ART. 39
    La efectuarea transportului rutier judeţean, interjudeţean sau internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate se interzice transportul mai multor persoane decât numãrul de locuri pe scaune înscris în certificatul de înmatriculare al autovehiculului.
    ART. 40
    (1) Transportul rutier naţional de persoane contra cost prin servicii regulate se efectueazã numai cu autobuze dotate cu aparat de marcat electronic fiscal şi cititor de carduri cu posibilitatea de a transmite date on-line.
    (2) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sã îndeplineascã toate condiţiile şi funcţiile prevãzute de legislaţia în vigoare şi vor fi utilizate la eliberarea de legitimaţii de cãlãtorie.
    (3) Persoanele care, conform legii, beneficiazã de facilitãţi la transportul rutier naţional au obligaţia de a utiliza legitimaţie de transport de tip card atât la urcarea, cât şi la coborârea acestora în/din autovehicul.
    (4) Modul de utilizare, precum şi condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã aparatele de marcat electronice fiscale şi cititoarele de carduri vor fi reglementate prin norme metodologice, aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
    ART. 41
    (1) Serviciile regulate de transport de persoane se executã pe bazã de legitimaţii de cãlãtorie individuale, care sunt documente cu regim special, respectiv bilete, abonamente şi legitimaţii speciale.
    (2) Legitimaţiile speciale de cãlãtorie sunt acordate în condiţiile legii.
    (3) Modelul biletelor, abonamentelor şi legitimaţiilor speciale se stabileşte unitar prin ordin al ministrului finanţelor publice.
    (4) Transportul copiilor sub 5 ani se realizeazã gratuit, în condiţiile în care aceştia nu ocupã locuri separate.
    ART. 42
    Autoritatea competentã stabileşte prin norme:
    a) condiţiile pentru efectuarea serviciilor regulate, a serviciilor regulate speciale şi a serviciilor ocazionale contra cost de transport rutier de persoane;
    b) modul de întocmire şi aprobare a programelor de transport;
    c) modul de atribuire a traseelor cuprinse în programele de transport;
    d) modelul licenţei de traseu şi al graficului de circulaţie;
    e) obligaţiile operatorilor de transport rutier în cazul efectuãrii serviciilor regulate, a serviciilor regulate speciale şi a serviciilor ocazionale contra cost de transport rutier de persoane;
    f) condiţiile de efectuare a operaţiunilor de cabotaj în cazul transportului contra cost de persoane.
    ART. 43
    (1) Serviciile ocazionale contra cost de transport rutier de persoane se pot efectua de cãtre operatorii de transport rutier numai pe baza documentului de transport eliberat de autoritatea competentã.
    (2) Modul de eliberare, precum şi condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã operatorii de transport în vederea obţinerii documentului de transport vor fi stabilite prin norme de autoritatea competentã.
    1.2.2. Transportul rutier internaţional contra cost de persoane
    ART. 44
    (1) Transportul rutier internaţional contra cost de persoane între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectueazã pe baza prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 , a celorlalte reglementãri ale Uniunii Europene în domeniu, precum şi a prezentei ordonanţe.
    (2) Transportul rutier internaţional contra cost de persoane între România şi statele din afara Uniunii Europene se efectueazã pe baza prevederilor prezentei ordonanţe şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
    (3) Serviciile regulate şi serviciile regulate speciale contra cost de transport rutier de persoane pe un traseu internaţional între România şi un stat din afara Uniunii Europene se efectueazã de cãtre operatorii de transport rutier numai pe baza autorizaţiilor de transport internaţional şi a graficului de circulaţie conţinut în acestea, eliberate de autoritãţile competente ale statelor unde sunt situate capetele de traseu, precum şi a autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de autoritãţile competente ale statelor tranzitate, dupã caz.
    (4) Serviciile regulate contra cost de transport rutier de persoane pe un traseu internaţional între România şi un stat din afara Uniunii Europene se pot efectua şi de cãtre mai mulţi operatori de transport rutier români, în comun, conform autorizaţiei de transport internaţional eliberate de autoritatea competentã.
    (5) În cazul efectuãrii transportului rutier internaţional de persoane între România şi un stat membru al Uniunii Europene, cu tranzitarea unui stat din afara Uniunii Europene, transportul se efectueazã pe baza prevederilor legislaţiei Uniunii Europene, ale acordurilor şi convenţiilor la care România şi statul tranzitat sunt pãrţi.
    (6) În cazul efectuãrii transportului rutier internaţional de persoane între un stat membru al Uniunii Europene şi un stat din afara Uniunii Europene, cu tranzitarea teritoriului României, transportul se efectueazã pe baza prevederilor acordurilor şi convenţiilor la care România şi statul din afara Uniunii Europene, respectiv România şi statul din Uniunea Europeanã sunt pãrţi.
    (7) În cazul efectuãrii transportului rutier internaţional de persoane între douã state din afara Uniunii Europene, cu tranzitarea teritoriului României, transportul se efectueazã pe baza prevederilor acordurilor şi convenţiilor la care România şi cele douã state sunt pãrţi.
    (8) Modul de eliberare, precum şi condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã operatorii de transport în vederea obţinerii documentului de transport vor fi stabilite prin norme de autoritatea competentã.
    ART. 45
    (1) Transportul rutier internaţional de persoane prin servicii ocazionale contra cost cu autocarul şi autobuzul între România şi un alt stat membru al Uniunii Europene se efectueazã în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1073/2009 .
    (2) Transportul rutier internaţional de persoane prin servicii ocazionale între România şi un stat din afara Uniunii Europene se efectueazã numai în condiţiile respectãrii prevederilor Acordului privind transportul internaţional ocazional de cãlãtori cu autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), semnat de România la Bruxelles la 2 octombrie 2000, ratificat prin Legea nr. 439/2002, pe baza documentelor prevãzute în respectivul acord, eliberate de autoritatea competentã.
    (3) Pentru statele nesemnatare ale Acordului INTERBUS, transportul rutier internaţional de persoane prin servicii ocazionale contra cost se efectueazã numai pe baza documentului de transport convenit între autoritatea competentã şi autoritãţile competente din statele pe teritoriul cãrora se deruleazã transportul.
    ART. 46
    În cadrul transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate efectuat de cãtre operatorul de transport rutier român pe baza autorizaţiei de transport internaţional este interzisã îmbarcarea persoanelor în vederea transportului acestora între douã localitãţi de pe teritoriul României, ca serviciu internaţional de transport persoane.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Transportul rutier în cont propriu

    ART. 47
    Transportul rutier în cont propriu se efectueazã de cãtre întreprinderile de transport rutier în cont propriu pe baza certificatului de transport în cont propriu numai cu vehicule rutiere la bordul cãrora se aflã, pe toatã durata transportului, o copie conformã a certificatului de transport în cont propriu, documentul din care sã rezulte faptul cã transportul efectuat este în cont propriu, precum şi documentele specifice acestui tip de transport, stabilite prin reglementãrile în vigoare.
    ART. 48
    (1) Certificatul de transport în cont propriu se elibereazã întreprinderii de transport rutier în cont propriu de cãtre autoritatea competentã, având o valabilitate de 10 ani, şi se pãstreazã la sediul acesteia.
    (2) Pentru fiecare dintre autovehiculele rutiere deţinute de întreprinderea de transport rutier în cont propriu în condiţiile prezentei ordonanţe şi utilizate la operaţiuni de transport rutier în cont propriu, autoritatea competentã elibereazã, la cerere, copii conforme ale certificatului de transport în cont propriu cu valabilitate de minimum un an, fãrã a depãşi perioada de valabilitate a certificatului de transport în cont propriu.
    (3) Copiile conforme ale certificatului de transport în cont propriu nu sunt transmisibile şi sunt personalizate de cãtre emitent cu numerele de înmatriculare ale autovehiculelor pentru care au fost emise.
    (4) Modalitatea de eliberare a certificatului de transport în cont propriu şi a copiilor conforme ale acestuia se stabileşte de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    ART. 49
    (1) Operaţiunile de transport rutier naţional în cont propriu se pot efectua numai cu vehicule rutiere înmatriculate în România, deţinute şi utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe, cu excepţia operaţiunilor de transport efectuate conform prevederilor art. 51.
    (2) Operaţiunile de transport rutier în cont propriu se pot efectua în afara spaţiului Uniunii Europene cu un ansamblu de vehicule doar în condiţiile în care semiremorca/remorca este înmatriculatã în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
    (3) Întreprinderile de transport rutier în cont propriu utilizeazã autovehicule conduse de cetãţeni români, de cetãţeni ai Uniunii Europene sau de cetãţeni ai statelor din afara Uniunii Europene cu drept de muncã în România, angajaţi ai acestora.
    ART. 50
    Transportul rutier internaţional în cont propriu de persoane între România şi un stat din afara Uniunii Europene se poate efectua numai pe baza documentului de transport eliberat şi convenit de autoritatea competentã cu autoritãţile competente din statele pe teritoriul cãrora se deruleazã transportul.
    ART. 51
    (1) În cazul unei operaţiuni de transport combinat, dacã transportul de pe segmentul rutier iniţial este efectuat în cont propriu de o întreprindere în condiţiile prevãzute la art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 , transportul de pe segmentul rutier final pentru transportarea la destinaţie a mãrfurilor se considerã a fi efectuat în cont propriu dacã întreprinderea cãreia îi sunt destinate mãrfurile deţine şi utilizeazã autovehicule conform prevederilor art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 , chiar dacã remorcile sau semiremorcile sunt deţinute de întreprinderea expeditoare care a efectuat transportul pe segmentul rutier iniţial.
    (2) În cazul în care transportul de pe segmentul rutier final este efectuat în cont propriu de o întreprindere în condiţiile prevãzute la art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 , transportul de pe segmentul rutier iniţial se considerã a fi efectuat în cont propriu dacã întreprinderea care expediazã mãrfurile deţine şi utilizeazã autovehicule conform prevederilor art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 , chiar dacã remorcile sau semiremorcile sunt deţinute de întreprinderea destinatarã care va efectua transportul pe segmentul rutier final.

    CAP. IV
    Activitãţi conexe transportului rutier

    ART. 52
    (1) Activitãţile conexe transportului rutier se efectueazã de cãtre operatorii economici numai pe baza licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier, eliberatã de cãtre autoritatea competentã.
    (2) Licenţa pentru activitãţi conexe se elibereazã pentru fiecare activitate conexã efectuatã, perioada de valabilitate a acesteia fiind de 5 ani.
    (3) În vederea eliberãrii licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier - activitãţi desfãşurate de autogãri, operatorul economic trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) bazã materialã;
    b) competenţã profesionalã;
    c) onorabilitate.
    (4) În vederea eliberãrii licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier - activitãţi de intermediere a operaţiunilor de transport rutier contra cost, operatorul economic trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) bazã materialã;
    b) competenţã profesionalã;
    c) onorabilitate;
    d) capacitate financiarã.
    (5) În situaţia în care o activitate conexã transportului rutier se efectueazã de cãtre un operator pentru activitãţi conexe transportului rutier în mai multe locaţii, autoritatea competentã elibereazã câte o licenţã pentru activitãţi conexe transportului rutier.
    ART. 53
    Autogãrile şi staţiile publice pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate în cadrul serviciilor regulate de transport rutier sunt bunuri de utilitate publicã şi pot fi proprietate privatã sau publicã.
    ART. 54
    (1) Înfiinţarea sau desfiinţarea unei autogãri se aprobã de autoritãţile competente, în condiţiile legii.
    (2) Este interzisã schimbarea destinaţiei unei autogãri, desfiinţarea acesteia sau schimbarea destinaţiei unor spaţii ale unei autogãri în mai puţin de 6 luni de la notificarea acestei intenţii de cãtre proprietarul autogãrii respective.
    ART. 55
    Amenajarea, semnalizarea rutierã şi întreţinerea staţiilor publice pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate se asigurã de administratorul drumului sau deţinãtorul acestuia, dupã caz.
    ART. 56
    (1) Activitãţile de intermediere a operaţiunilor de transport rutier contra cost se realizeazã pe bazã de contracte, prin preluarea de la beneficiari a comenzilor de transport rutier, acestea urmând a fi executate de intermediar, în numele sãu, prin intermediul unui operator de transport rutier, pe bazã de contracte.
    (2) Sarcinile şi rãspunderile intermediarului rezultã din prevederile contractului de intermediere încheiat între pãrţi.
    ART. 57
    Autoritatea competentã stabileşte prin norme:
    a) modul de îndeplinire a condiţiilor necesare în vederea obţinerii licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier;
    b) modelul licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier.

    CAP. V
    Siguranţa rutierã

    SECŢIUNEA 1
    Persoane cu funcţii care concurã la siguranţa rutierã

    ART. 58
    În sensul prezentei ordonanţe, persoanele cu funcţii care concurã la siguranţa rutierã sunt: conducãtorul auto, persoana desemnatã sã conducã permanent şi efectiv activitatea de transport rutier a întreprinderii/operatorului de transport/operatorului pentru activitãţi conexe transportului rutier, consilierul de siguranţã pentru transportul rutier al mãrfurilor periculoase şi instructorul de conducere auto.
    ART. 59
    (1) Persoanele cu funcţii care concurã la siguranţa rutierã trebuie sã facã dovada cã sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic pentru ocuparea şi menţinerea în funcţie.
    (2) Avizul medical şi avizul psihologic se obţin în urma unei examinãri, iniţiale şi periodice, efectuatã în unitãţi specializate din reţeaua sanitarã proprie a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau agreate de acesta.
    (3) Periodicitatea efectuãrii examinãrii medicale şi/sau psihologice, precum şi cazurile pentru care se impune efectuarea examinãrii medicale şi/sau psihologice se stabilesc de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    ART. 60
    Pentru prevenirea evenimentelor rutiere, întreprinderile/operatorii de transport/operatorii pentru activitãţi conexe transportului rutier au obligaţia de a asigura pregãtirea profesionalã continuã şi periodicã a personalului cu funcţii care concurã la siguranţa rutierã.
    ART. 61
    Autoritatea competentã stabileşte prin norme sarcinile şi responsabilitãţile pe care trebuie sã le îndeplineascã persoanele cu funcţii care concurã la siguranţa rutierã, precum şi alte obligaţii ale întreprinderilor, operatorilor de transport rutier şi ale operatorilor pentru activitãţi conexe transportului rutier în ceea ce priveşte siguranţa rutierã.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Pregãtirea persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere

    ART. 62
    (1) Şcolile de conducãtori auto fac parte din cadrul instituţional naţional în domeniul siguranţei rutiere, care desfãşoarã activitatea de pregãtire a persoanelor în vederea obţinerii permiselor de conducere.
    (2) Autorizarea şcolilor de conducãtori auto şi a instructorilor auto se face în condiţiile stabilite de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    (3) Atestarea profesorilor de legislaţie rutierã şi a instructorilor de conducere auto se face în condiţiile stabilite de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    ART. 63
    Programa de şcolarizare şi metodologia de organizare şi desfãşurare a cursurilor de pregãtire teoreticã şi practicã a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere se stabilesc de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    ART. 64
    Condiţiile şi obligaţiile privind pregãtirea teoreticã şi practicã a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere se stabilesc de cãtre autoritatea competentã prin norme.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Pregãtirea şi atestarea profesionalã a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere

    ART. 65
    Persoanele cu funcţii care concurã la siguranţa rutierã şi profesorii de legislaţie rutierã alcãtuiesc personalul de specialitate din domeniul transporturilor rutiere.
    ART. 66
    Pregãtirea şi perfecţionarea profesionalã a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere se realizeazã în centrele de pregãtire şi perfecţionare autorizate de cãtre autoritatea competentã, în condiţiile stabilite de aceasta prin norme.
    ART. 67
    (1) Examinarea în vederea atestãrii profesionale a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere se realizeazã de cãtre autoritatea competentã, în condiţiile stabilite de aceasta prin norme.
    (2) Examinarea în vederea atestãrii profesionale a lectorilor necesari procesului de pregãtire şi perfecţionare profesionalã a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere se realizeazã de cãtre autoritatea competentã, în condiţiile stabilite de aceasta prin norme.
    ART. 68
    (1) Conducãtorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzãtoare pentru categoriile D1, D1E, D sau DE care efectueazã operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul prezentei ordonanţe au obligaţia de a deţine şi un certificat de calificare profesionalã iniţialã (CPI) sau un certificat de calificare profesionalã continuã (CPC), dupã caz.
    (2) Conducãtorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzãtoare pentru categoriile C1, C1E, C sau CE care efectueazã operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul prezentei ordonanţe au obligaţia de a deţine şi un certificat de calificare profesionalã iniţialã (CPI) sau un certificat de calificare profesionalã continuã (CPC), dupã caz.
    (3) Condiţiile privind pregãtirea iniţialã şi continuã a conducãtorilor auto prevãzuţi la alin. (1) şi (2), precum şi condiţiile privind obţinerea certificatului de calificare profesionalã iniţialã (CPI) şi a certificatului de calificare profesionalã continuã (CPC) se stabilesc de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    ART. 69
    (1) Certificatele de calificare profesionalã iniţialã (CPI) şi certificatele de calificare profesionalã continuã (CPC) se elibereazã de cãtre autoritatea competentã numai:
    a) conducãtorilor auto cetãţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene care au în România reşedinţa curentã, aşa cum este aceasta definitã la art. 14 din Regulamentul (CEE) nr. 3.821/1985 al Consiliului din 20 decembrie 1985 privind aparatura de înregistrare în transportul rutier, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    b) conducãtorilor auto cetãţeni ai unui alt stat din afara Uniunii Europene, care sunt angajaţi în mod legal de un operator de transport sau de o întreprindere cu sediul ori domiciliul în România sau care sunt deţinãtori ai unui permis de muncã valabil eliberat de autoritãţile române.
    (2) Certificatele de calificare profesionalã iniţialã (CPI) şi certificatele de calificare profesionalã continuã (CPC) eliberate de autoritãţile competente din statele membre ale Uniunii Europene conform prevederilor Directivei 2003/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 iulie 2003 privind calificarea iniţialã şi formarea periodicã a conducãtorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mãrfuri sau de pasageri, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului şi a Directivei 91/439/CEE a Consiliului şi de abrogare a Directivei 76/914/CEE a Consiliului sunt recunoscute în România.
    ART. 70
    Certificatele de competenţã profesionalã şi/sau atestatele valabile eliberate de autoritãţile statelor membre ale Uniunii Europene pentru conducãtori auto, consilieri de siguranţã pentru transportul rutier al mãrfurilor periculoase şi persoanele desemnate sã conducã permanent şi efectiv activitatea de transport sunt recunoscute în România ca fiind echivalente cu cele eliberate de autoritãţile române.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Vehicule rutiere

    ART. 71
    (1) Transportul rutier poate fi efectuat numai cu vehicule rutiere a cãror stare tehnicã corespunde reglementãrilor specifice în vigoare, având inspecţia tehnicã periodicã valabilã, acestea fiind clasificate/încadrate corespunzãtor, conform reglementãrilor în vigoare.
    (2) Pentru accesul pe infrastructura rutierã, vehiculele rutiere fabricate în ţarã sau în strãinãtate, înmatriculate sau care urmeazã sã fie înmatriculate în România, sunt supuse omologãrii în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii şi/sau inspecţiei tehnice periodice, dupã caz, în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
    (3) Transportul rutier de mãrfuri şi/sau persoane se efectueazã numai cu vehicule rutiere destinate prin construcţie tipului respectiv de transport şi dotate cu tahografe şi limitatoare de vitezã, în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
    ART. 72
    Defecţiunile tehnice constatate la controlul în trafic se clasificã în defecţiuni tehnice minore, majore şi periculoase, conform planului de operaţiuni stabilit prin reglementãrile specifice în vigoare.
    ART. 73
    (1) În scopul facilitãrii controlului vehiculelor care fac obiectul prezentei ordonanţe utilizate de cãtre operatorii de transport/întreprinderi, aceştia au obligaţia dotãrii acestora cu plãcuţe din care sã rezulte dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului.
    (2) Modelul şi locul de aplicare a plãcuţelor se stabilesc de autoritatea competentã prin norme.
    (3) Plãcuţele prevãzute la alin. (1) fac dovada conformitãţii vehiculului respectiv cu prevederile legislaţiei comunitare referitoare la dimensiunile maxime admise şi masele maxime autorizate.
    (4) În cazul în care caracteristicile vehiculului nu mai corespund cu cele indicate în plãcuţã, operatorul de transport/întreprinderea are obligaţia de a solicita modificarea datelor înscrise pe plãcuţã în mod corespunzãtor.
    (5) Vehiculele care sunt dotate cu plãcuţe sunt verificate:
    a) prin sondaj, în privinţa respectãrii maselor maxime autorizate; şi
    b) ori de câte ori existã suspiciuni cã nu sunt respectate, în privinţa dimensiunilor maxime autorizate.
    ART. 74
    Echiparea cu tahografe şi limitatoare de vitezã este obligatorie pentru autovehiculele ori ansamblurile de vehicule rutiere destinate transportului rutier de mãrfuri a cãror masã totalã maximã autorizatã este mai mare de 3,5 tone şi pentru autovehiculele destinate transportului rutier de persoane având mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducãtorului auto, în conformitate cu prevederile reglementãrilor naţionale şi ale Uniunii Europene.
    ART. 75
    Operatorii economici care efectueazã servicii de montare, reglare şi verificare a tahografelor şi limitatoarelor de vitezã pot desfãşura aceste activitãţi numai pe baza autorizaţiei tehnice eliberate de autoritatea competentã, în condiţiile stabilite prin reglementãrile în vigoare.

    CAP. VI
    Contracte în activitãţile de transport rutier şi activitãţile conexe acestuia

    ART. 76
    (1) Efectuarea transportului rutier contra cost şi a activitãţilor conexe acestuia se realizeazã pe bazã de contract de transport, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Aceste activitãţi sunt urmãtoarele:
    1. transportul rutier contra cost de mãrfuri;
    2. transportul rutier naţional şi internaţional contra cost de persoane în urmãtoarele cazuri:
    a) serviciu regulat;
    b) serviciu regulat special;
    c) serviciu ocazional;
    3. activitãţi desfãşurate de autogarã;
    4. activitãţi de intermediere.
    (2) Se considerã contract şi comanda acceptatã, numai dacã aceasta conţine toate elementele necesare efectuãrii transportului rutier.
    ART. 77
    (1) Dispoziţiile art. 1 pct. 2 şi 3, precum şi ale art. 2-30 şi 32-41, cu excepţia celor prevãzute la art. 23 pct. 3, din Convenţia referitoare la contractul de transport internaţional de mãrfuri pe şosele (CMR), semnatã la Geneva, Elveţia, la 19 mai 1956, la care România a aderat prin Decretul nr. 451/1972, denumitã în continuare Convenţia CMR, sunt aplicabile transporturilor rutiere naţionale contra cost de mãrfuri.
    (2) În transportul rutier naţional, prevederile art. 23 pct. 3 din Convenţia CMR vor avea urmãtorul cuprins: "Totuşi, cuantumul despãgubirilor nu poate depãşi echivalentul în lei a 2,5 USD per kilogram greutate brutã lipsã."
    ART. 78
    (1) În executarea activitãţii conexe de intermediere, transportul rutier se face pe baza şi în condiţiile contractului încheiat între client şi intermediar, precum şi ale contractului încheiat între intermediar şi operatorul de transport rutier.
    (2) În aplicarea prevederilor alin. (1), operatorul care deţine licenţã pentru activitãţi de intermediere are obligaţiile şi responsabilitãţile care rezultã din contractele respective.
    ART. 79
    Autoritatea competentã stabileşte prin norme modalitatea de aplicare a prevederilor Convenţiei CMR de cãtre operatorii de transport rutier români care efectueazã transport rutier naţional contra cost de mãrfuri.
    ART. 80
    Biletul de cãlãtorie reprezintã contractul de transport în cazul serviciilor regulate, încheiat între prestator - operator de transport şi beneficiar - cãlãtor, prin care operatorul de transport rutier se obligã sã efectueze transportul în condiţii de siguranţã şi confort, iar beneficiarul se obligã sã achite contravaloarea sa, care include şi asigurarea persoanelor şi a bagajelor, precum şi riscurile ce pot decurge din efectuarea transportului rutier.

    CAP. VII
    Tarife

    ART. 81
    Eliberarea documentelor prevãzute de prezenta ordonanţã, precum şi efectuarea prestaţiilor specifice se realizeazã de autoritatea competentã, pe baza tarifelor stabilite de aceasta prin ordin.
    ART. 82
    Tarifele aferente transportului rutier contra cost se stabilesc liber, pe bazã de cerere şi ofertã.

    CAP. VIII
    Control

    ART. 83
    Inspecţia şi controlul modului de respectare pe teritoriul României a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 , Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 şi ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 , precum si ale prevederilor prezentei ordonanţe, inclusiv a prevederilor normelor şi reglementãrilor prevãzute de aceasta, se efectueazã în trafic şi la sediul întreprinderilor/operatorilor de transport rutier şi al întreprinderilor care desfãşoarã activitãţi conexe transportului rutier.
    ART. 84
    Inspecţia şi controlul modului de respectare a prevederilor prezentei ordonanţe, inclusiv a prevederilor normelor şi reglementãrilor prevãzute de aceasta, în ceea ce priveşte activitatea de pregãtire a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere se efectueazã de cãtre autoritatea competentã.

    CAP. IX
    Sancţiuni

    ART. 85
    (1) Încãlcãrile prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 , ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 şi ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 , ale prezentei ordonanţe, precum şi ale normelor de aplicare a acesteia atrag rãspunderea civilã, administrativã, penalã şi contravenţionalã, în condiţiile legii.
    (2) Încãlcãrile prevãzute la alin. (1) cu caracter contravenţional şi sancţiunile aplicabile în cazul constatãrii acestora se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.

    CAP. X
    Alte mãsuri privind reglementarea transporturilor rutiere

    ART. 86
    Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, cu avizul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, elaboreazã norme tranzitorii, cu caracter de excepţie, privind transportul rutier de bunuri divizibile provenite din exploatãrile agricole pe perioada cuprinsã între 1 septembrie şi 30 noiembrie 2011, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
    ART. 87
    La alineatul (1) al articolului 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 424/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dupã punctul (v) al literei a) se introduce un nou punct, punctul (vi), cu urmãtorul cuprins:
    "(vi) Serviciul de Protecţie şi Pazã."

    CAP. XI
    Dispoziţii tranzitorii şi finale

    ART. 88
    (1) Licenţele de transport, certificatele de transport în cont propriu, precum şi copiile conforme ale acestora eliberate înainte de data de 4 decembrie 2011 rãmân valabile pânã la data expirãrii lor.
    (2) Certificatele de competenţã profesionalã/Atestatele profesionale eliberate anterior datei de 4 decembrie 2011 îşi pãstreazã valabilitatea pânã la data expirãrii lor.
    ART. 89
    (1) Obligaţiile corespunzãtoare operatorilor de transport rutier, întreprinderilor de transport rutier în cont propriu şi operatorilor pentru activitãţi conexe transportului rutier, precum şi sancţiunile administrative aplicabile acestora se stabilesc de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    (2) Obligaţiile corespunzãtoare desfãşurãrii activitãţii de pregãtire a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere se stabilesc de cãtre autoritatea competentã prin norme.
    ART. 90
    În termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va elabora norme metodologice de punere în aplicare a acesteia, care se aprobã prin ordin.
    ART. 91
    În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a normelor prevãzute la art. 90 se aprobã de cãtre Guvern hotãrârea prevãzutã la art. 85 alin. (2).
    ART. 92
    Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la data de 4 decembrie 2011, cu excepţia art. 86, 87, 90 şi 91, care intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe.
    ART. 93
    La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 102/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã.

                                  *

    Prezenta ordonanţã transpune prevederile art. 6 alin. (1) lit. c), alin. (2), (3) şi (4) din Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulã în interiorul Comunitãţii, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul naţional şi internaţional şi a greutãţii maxime autorizate în traficul internaţional, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 235 din 17 septembrie 1996, ale art. 9 din Directiva 92/106/CEE a Consiliului din 7 decembrie 1992 privind stabilirea de norme comune pentru anumite tipuri de transporturi combinate de mãrfuri între state membre, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 368 din 17 decembrie 1992, precum şi ale art. 9, 10 şi art. 14 alin. (2) din Directiva 2003/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 iulie 2003 privind calificarea iniţialã şi formarea periodicã a conducãtorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mãrfuri sau de pasageri, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului şi a Directivei 91/439/CEE a Consiliului şi de abrogare a Directivei 76/914/CEE a Consiliului, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 226 din 10 septembrie 2003.

                        PRIM-MINISTRU
                           EMIL BOC

                       Contrasemneazã:
                       ---------------
          Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                      Anca Daniela Boagiu

            Ministrul administraţiei şi internelor,
                    Constantin-Traian Igaş

         Ministrul agriculturii şi dezvoltãrii rurale,
                        Valeriu Tabãrã

         Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
                         Bogdan Mãnoiu

                 Ministrul finanţelor publice,
                    Gheorghe Ialomiţianu

    Bucureşti, 31 august 2011.
    Nr. 27.

                          -----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016