Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 27 din 30 august 2010  pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005  privind transporturile rutiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 27 din 30 august 2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 616 din 31 august 2010
ORDONANŢÃ nr. 27 din 30 august 2010
pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 616 din 31 august 2010

În temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã , şi al <>art. 1 pct. III. 2 din Legea nr. 138/2010 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 3 alineatul (1), dupã punctul 16^1 se introduc trei noi puncte, punctele 16^2-16^4, cu urmãtorul cuprins:
"16^2. defecţiune tehnicã minorã - defecţiune tehnicã ce nu are efect semnificativ asupra siguranţei rutiere şi protecţiei mediului, precum şi alte neconformitãţi minore, inclusiv în ceea ce priveşte identificarea vehiculului rutier;
16^3. defecţiune tehnicã majorã - defecţiune tehnicã ce are efect semnificativ asupra siguranţei rutiere, inclusiv în ceea ce priveşte ceilalţi participanţi la trafic, şi asupra protecţiei mediului, precum şi alte neconformitãţi majore, inclusiv în ceea ce priveşte identificarea vehiculului rutier;
16^4. defecţiune tehnicã periculoasã - defecţiune tehnicã ce constituie un risc imediat privind siguranţa rutierã;".

2. La articolul 3 alineatul (1), dupã punctul 21 se introduce un nou punct, punctul 21^1, cu urmãtorul cuprins:
"21^1. încãrcãtura utilã admisibilã - diferenţa dintre masa totalã maximã autorizatã şi masa proprie a vehiculului rutier;".

3. La articolul 3 alineatul (1), punctele 35 şi 42 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"35. program de transport judeţean - program propus şi aprobat de consiliile judeţene prin care se stabilesc traseele pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate, graficele de circulaţie, capetele de traseu, staţiile publice, tipul, capacitatea şi numãrul autovehiculelor necesare;
.....................................................................
42. transport rutier cu mase totale maxime autorizate depãşite - transport rutier efectuat cu vehicule rutiere ale cãror mase, inclusiv încãrcãtura acestora, depãşesc masa totalã maximã autorizatã prevãzutã în certificatul de înmatriculare;".

4. La articolul 8^1, partea introductivã şi litera b) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8^1. - Consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale au, dupã caz, urmãtoarele atribuţii privind transportul rutier public, care se realizeazã în zona de competenţã respectivã:
....................................................................
b) aprobarea programelor de transport rutier public de persoane în trafic judeţean, dupã avizarea acestora de cãtre autoritatea competentã în sensul armonizãrii cu programul de transport rutier interjudeţean."

5. Articolul 8^2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8^2. - La întocmirea programelor de transport rutier public de persoane în trafic judeţean şi interjudeţean vor fi consultate organizaţiile patronale reprezentative."

6. La articolul 10, dupã alineatul (2) se introduc douã noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Autoritatea competentã înregistreazã în registrul electronic al conducãtorilor auto toţi conducãtorii auto prevãzuţi la alin. (1), precum şi conducãtorii auto sancţionaţi potrivit legislaţiei din domeniul transporturilor rutiere, deţinãtori sau nu ai unui certificat de competenţã profesionalã şi elibereazã, la cererea conducãtorului auto, fişa profesionalã a acestuia, document care evidenţiazã activitatea profesionalã a conducãtorului auto.
(4) Conţinutul registrului electronic al conducãtorilor auto, forma şi modul de eliberare a fişei profesionale a conducãtorului auto vor fi stabilite prin norme."

7. Dupã articolul 16 se introduce un nou articol, articolul 16^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 16^1. - Obligaţiile ce revin întreprinderilor, operatorilor de transport rutier şi operatorilor de activitãţi conexe transportului rutier, precum şi sancţiunile administrative corespunzãtoare se stabilesc prin norme de autoritatea competentã."

8. La articolul 19, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Perioada de valabilitate a copiilor conforme ale licenţei de transport eliberate de autoritatea competentã este de minimum un an, fãrã a depãşi perioada de valabilitate a licenţei de transport."

9. La articolul 20, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Copia conformã a licenţei de transport se suspendã de cãtre autoritatea competentã în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului, stabilite prin norme, în conformitate cu prevederile legale în vigoare."

10. La articolul 25, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru fiecare dintre autovehiculele rutiere deţinute de întreprindere, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, şi utilizate la operaţiuni de transport rutier în cont propriu, autoritatea competentã elibereazã, la cerere, copii conforme ale certificatului de transport în cont propriu cu valabilitate de minimum un an, fãrã a depãşi perioada de valabilitate a certificatului de transport în cont propriu."

11. La articolul 27, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Copia conformã a certificatului de transport în cont propriu se suspendã de cãtre autoritatea competentã în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului, stabilite prin norme, în conformitate cu prevederile legale în vigoare."

12. Dupã articolul 31 se introduce un nou articol, articolul 31^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 31^1. - Autoritatea competentã va stabili prin norme criteriile şi modul de fixare a încãrcãturii, precum şi modalitatea de verificare a respectãrii acestora."

13. La articolul 34, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Programul de transport judeţean se întocmeşte şi se aprobã prin hotãrâre a consiliului judeţean respectiv, potrivit prevederilor art. 8^1 lit. b) şi ale art. 8^2, iar programul de transport interjudeţean se întocmeşte şi se aprobã de cãtre Autoritatea Rutierã Românã, în condiţiile art. 8^2."

14. Dupã articolul 37 se introduce un nou articol, articolul 37^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 37^1. - Efectuarea transportului rutier public de persoane în trafic naţional pe baza autorizaţiei de transport internaţional, cu îmbarcarea/debarcarea persoanelor între douã puncte de pe teritoriul României, este interzisã."

15. La articolul 38^1, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38^1. - (1) Licenţa pentru traseu eliberatã de autoritatea competentã se retrage de cãtre aceasta în cazul în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberãrii ei sau în cazul abaterilor grave ori repetate de la regulile de prestare a serviciului, stabilite prin norme, în conformitate cu prevederile legale în vigoare."

16. Dupã articolul 38^1 se introduce un nou articol, articolul 38^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 38^2. - Autorizaţia de transport rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional eliberatã de autoritatea competentã se retrage de cãtre aceasta în cazul în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberãrii, în cazul neîndeplinirii criteriilor de continuitate, regularitate şi capacitate, precum şi în cazul abaterilor grave ori repetate, stabilite prin norme, în conformitate cu prevederile legale în vigoare."

17. La articolul 39, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - (1) Transportul rutier de persoane prin servicii ocazionale se poate efectua de cãtre operatorii de transport rutier numai pe baza documentului de transport eliberat de autoritatea competentã, completat şi înregistrat la sediul operatorului de transport şi transmis acesteia înaintea efectuãrii transportului."

18. La articolul 40, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Activitãţile conexe transportului rutier se efectueazã de cãtre întreprinderi numai pe baza licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier, eliberatã de autoritatea competentã."

19. La articolul 40, dupã alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (2^1) - (2^3), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) În vederea eliberãrii licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier - activitãţi desfãşurate de autogãri, întreprinderea trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) bazã materialã;
b) competenţã profesionalã;
c) onorabilitate.
(2^2) În vederea eliberãrii licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier - activitãţi de intermediere a operaţiunilor de transport rutier public, întreprinderea trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) bazã materialã;
b) competenţã profesionalã;
c) onorabilitate;
d) capacitate financiarã.
(2^3) Modul de îndeplinire a condiţiilor prevãzute la alin. (2^1) şi (2^2) se stabileşte de autoritatea competentã prin norme."

20. La articolul 40, alineatele (4) şi (5) se abrogã.

21. La articolul 43, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Solicitarea privind înfiinţarea sau desfiinţarea unei autogãri se aprobã de autoritatea administraţiei publice locale."

22. La articolul 45, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Pentru traseele dintre municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, respectiv localitãţile din judeţul Ilfov, plecãrile, sosirile şi opririle în tranzit se realizeazã din/în autogãri/staţii publice stabilite de administraţia publicã localã, dupã caz."

23. Articolul 48 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - Licenţa pentru activitãţi conexe transportului rutier se retrage de cãtre autoritatea competentã în cazul în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberãrii ei, în cazul în care întreprinderea a furnizat documente conţinând informaţii eronate cu ocazia solicitãrii acordãrii acesteia sau în cazul abaterilor repetate de la obligaţiile care revin întreprinderii potrivit reglementãrilor în vigoare."

24. Articolul 48^2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48^2. - În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, persoanele cu funcţii care concurã la siguranţa rutierã sunt conducãtorul auto care îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 10 sau 14, persoana desemnatã sã conducã permanent şi efectiv activitatea de transport rutier a întreprinderii/operatorului de transport, consilierul de siguranţã pentru transportul rutier al mãrfurilor periculoase şi instructorul de pregãtire practicã."

25. Dupã articolul 49 se introduce un nou articol, articolul 49^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 49^1. - Defecţiunile tehnice constatate la controlul în trafic se clasificã în defecţiuni tehnice minore, majore şi periculoase, conform planului de operaţiuni stabilit prin reglementãrile specifice în vigoare."

26. La articolul 56^1, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmãtorul cuprins:
"(3^1) La controlul efectuat în trafic asupra unui vehicul, inspectorii de trafic vor verifica şi respectarea limitelor maselor totale maxime autorizate ale vehiculelor rutiere utilizate la operaţiunile de transport rutier."

27. La articolul 56^1, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
"(6) La controlul efectuat în trafic asupra unui vehicul rutier, inspectorii de trafic vor verifica şi starea tehnicã a vehiculelor rutiere utilizate la operaţiunile de transport rutier."

28. La articolul 57^2, dupã litera a) se introduce o nouã literã, litera a^1), cu urmãtorul cuprins:
"a^1) efectuarea transportului rutier public de persoane în trafic naţional pe baza autorizaţiei de transport internaţional, cu îmbarcarea/debarcarea persoanelor între douã puncte de pe teritoriul României;".

29. La articolul 57^4 alineatul (1), litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) de la 20.000 lei la 25.000 lei, fapta prevãzutã la art. 57^2 lit. a), a^1) şi d);".

30. La articolul 58, dupã litera ai) se introduc patru noi litere, literele aj), ak), al) şi am), cu urmãtorul cuprins:
"aj) efectuarea transportului de mãrfuri cu depãşirea cu pânã la 20% a masei totale maxime autorizate pentru vehicule cu o încãrcãturã utilã admisibilã care depãşeşte 12 tone sau cu pânã la 25% a masei totale maxime autorizate pentru vehicule cu o încãrcãturã utilã admisibilã care nu depãşeşte 12 tone;
ak) efectuarea transportului de mãrfuri cu depãşirea cu cel puţin 20% a masei totale maxime autorizate pentru vehicule cu o încãrcãturã utilã admisibilã care depãşeşte 12 tone sau cu cel puţin 25% a masei totale maxime autorizate pentru vehicule cu o încãrcãturã utilã admisibilã care nu depãşeşte 12 tone;
al) efectuarea transportului rutier cu vehicule rutiere care prezintã defecţiuni tehnice majore;
am) efectuarea transportului rutier cu vehicule rutiere care prezintã defecţiuni tehnice periculoase."

31. La articolul 59, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - (1) Se sancţioneazã cu amendã aplicatã întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români sau strãini, dupã caz:
a) de la 1.000 lei la 1.500 lei, faptele prevãzute la art. 58 lit. a), b), e), i), q), ) şi aj);
b) de la 2.500 lei la 4.000 lei, faptele prevãzute la art. 58 lit. ak) şi al);
c) de la 4.000 lei la 5.000 lei, faptele prevãzute la art. 58 lit. m), u), y), z), ab), ac), ad) şi am);
d) de la 7.000 lei la 9.000 lei, faptele prevãzute la art. 58 lit. g), j), k) şi r);
e) de la 10.000 lei la 15.000 lei, fapta prevãzutã la art. 58 lit. d)."

32. Dupã articolul 61 se introduce un nou articol, articolul 61^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 61^1. - În cazul circulaţiei unui vehicul rutier care depãşeşte masa totalã maximã autorizatã, precum şi în cazul nerespectãrii prevederilor art. 34^2 alin. (3), pe lângã sancţiunea contravenţionalã corespunzãtoare, se procedeazã la imobilizarea acestuia în condiţii de siguranţã rutierã, pânã la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea transportului."

33. Dupã articolul 62 se introduce un nou articol, articolul 62^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 62^1. - (1) În cazul utilizãrii la transport a unui vehicul rutier care prezintã defecţiuni tehnice majore şi/sau periculoase, se suspendã dreptul de utilizare a vehiculului prin reţinerea plãcuţelor cu numãrul de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare, aplicându-se şi sancţiunea contravenţionalã corespunzãtoare.
(2) Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului prin reţinerea plãcuţelor cu numãrul de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare înceteazã, iar plãcuţele cu numãrul de înmatriculare şi certificatul de înmatriculare prevãzute la alin. (1) se restituie, la cerere, dupã prezentarea dovezii de remediere a defecţiunilor constatate."

ART. II
(1) Actualele programe de transport prin servicii regulate în trafic judeţean şi interjudeţean îşi menţin valabilitatea pânã la data de 30 aprilie 2013.
(2) La cererea operatorilor de transport care efectueazã transport rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean şi interjudeţean, licenţele de traseu ai cãror titulari sunt vor fi preschimbate cu licenţe de traseu a cãror perioadã de valabilitate este egalã cu perioada de valabilitate a programelor de transport prevãzute la alin. (1), cu plata tarifelor aferente.
ART. III
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. I pct. 19, care intrã în vigoare la data intrãrii în vigoare a normelor modificate potrivit art. IV, precum şi a dispoziţiilor referitoare la contravenţii, care vor intra în vigoare la 10 zile de la data publicãrii.
ART. IV
În termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va modifica în mod corespunzãtor Normele privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activitãţilor conexe acestora, aprobate prin <>Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.892/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. V
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 în 22 iulie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 30 august 2010.
Nr. 27.

-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016