Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, al <>art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 142/2008 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã. ART. I <>Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. În tot cuprinsul actului normativ, denumirea "Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului" se înlocuieşte cu denumirea "Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor". 2. La capitolul II, titlul secţiunii a 3-a se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "SECŢIUNEA a 3-a Strategia de dezvoltare teritorialã, activitãţi de amenajare a teritoriului şi de urbanism" 3. Articolul 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Art. 14. - (1) Activitãţile principale de amenajare a teritoriului şi de urbanism constau în transpunerea la nivelul întregului teritoriu naţional a strategiilor, politicilor şi programelor de dezvoltare durabilã în profil teritorial, precum şi urmãrirea aplicãrii acestora în conformitate cu documentaţiile de specialitate legal aprobate. (2) Strategiile, politicile şi programele de dezvoltare durabilã în profil teritorial, prevãzute la alin. (1), se fundamenteazã pe Strategia de dezvoltare teritorialã a României. (3) Strategia de dezvoltare teritorialã a României este documentul programatic pe termen lung prin care sunt stabilite liniile directoare de dezvoltare teritorialã a României şi direcţiile de implementare pentru o perioadã de timp de peste 20 de ani, la scarã regionalã, interregionalã, naţionalã, cu integrarea aspectelor relevante la nivel transfrontalier şi transnaţional. (4) În procesul de implementare, Strategia de dezvoltare teritorialã a României se bazeazã pe: a) sistemul de politici publice teritoriale, în conformitate cu obiectivele Strategiei de dezvoltare teritorialã a României şi cu evoluţiile din domeniu la nivelul Uniunii Europene; b) metodologia de prioritizare a proiectelor, astfel încât investiţiile publice care decurg din Strategia de dezvoltare teritorialã a României sã fie considerate investiţii publice de interes naţional; c) sistemul naţional de observare a dinamicii teritoriale, elaborare a scenariilor de dezvoltare teritorialã, evaluare a impactului teritorial al politicilor şi pe sisteme de fundamentare tehnicã a deciziilor în dezvoltarea teritorialã; d) crearea de parteneriate interinstituţionale, intersectoriale şi teritoriale pentru promovarea şi implementarea proiectelor strategice vizând coeziunea teritorialã. (5) Metodologia prevãzutã la alin. (4) lit. b) se aprobã prin hotãrâre a Guvernului." 4. Dupã articolul 14 se introduce un nou articol, articolul 14^1, cu urmãtorul cuprins: "Art. 14^1. - În elaborarea Strategiei de dezvoltare teritorialã a României, trebuie urmãrite principiile strategice privind: a) racordarea teritoriului naţional la reţeaua europeanã şi intercontinentalã a polilor de dezvoltare şi a coridoarelor de transport; b) dezvoltarea reţelei de localitãţi şi structurarea zonelor funcţionale urbane; c) promovarea solidaritãţii urban-rural şi dezvoltarea adecvatã a diferitelor categorii de teritorii; d) consolidarea şi dezvoltarea reţelei de legãturi interregionale; e) protejarea, promovarea şi valorificarea patrimoniului natural şi cultural." 5. La articolul 18, partea dispozitivã şi literele a) şi g) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 18. - Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor este autoritatea administraţiei publice centrale pentru planificare teritorialã, amenajarea teritoriului şi urbanism, având în aceastã calitate urmãtoarele atribuţii: a) elaborarea, sub coordonarea primului-ministru, a Strategiei de dezvoltare teritorialã a României şi a politicilor publice în conformitate cu obiectivele acesteia; ......................................................................... g) colaborarea cu consiliile pentru dezvoltare regionalã, cu consiliile judeţene şi consiliile locale, precum şi urmãrirea modului în care se aplicã programele guvernamentale, Strategia de dezvoltare teritorialã şi liniile directoare ale acesteia, planurile de amenajarea teritoriului şi urbanism, la nivel regional, judeţean şi local." 6. La articolul 29, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "(2) Certificatul de urbanism este obligatoriu pentru adjudecarea prin licitaţie a lucrãrilor de proiectare şi de execuţie a lucrãrilor publice, precum şi pentru întocmirea documentaţiilor cadastrale de comasare, respectiv de dezmembrare a bunurilor imobile în cel puţin 3 parcele. În cazul vânzãrii sau cumpãrãrii de imobile, certificatul de urbanism cuprinde informaţii privind consecinţele urbanistice ale operaţiunii juridice, solicitarea certificatului de urbanism fiind în acest caz facultativã." 7. La articolul 31, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "a) regimul juridic al imobilului - dreptul de proprietate asupra imobilului şi servituţile de utilitate publicã care greveazã asupra acestuia; situarea imobilului - teren şi/sau construcţiile aferente - în intravilan sau în extravilan; prevederi ale documentaţiilor de urbanism care instituie un regim special asupra imobilului - zone protejate, interdicţii definitive sau temporare de construire -, dacã acesta este înscris în Lista cuprinzând monumentele istorice din România şi asupra cãruia, în cazul vânzãrii, este necesarã exercitarea dreptului de preempţiune a statului potrivit legii, precum şi altele prevãzute de lege. Informaţiile privind dreptul de proprietate şi dezmembrãmintele acestuia vor fi preluate din cartea funciarã, conform extrasului de carte funciarã pentru informare." 8. Dupã articolul 31 se introduc trei noi articole, articolele 31^1, 31^2 şi 31^3, cu urmãtorul cuprins: "Art. 31^1. - (1) Dreptul de construire se acordã potrivit prevederilor legale, cu respectarea documentaţiilor de urbanism şi regulamentelor locale de urbanism aferente, aprobate potrivit prezentei legi. (2) Schimbarea regimului juridic, economic sau tehnic al terenului, potrivit legii, poate fi condiţionatã de asigurarea cãilor de acces, a dotãrilor publice şi echipamentelor tehnice necesare funcţionãrii coerente a zonei. (3) În cazul parcelelor cu geometrii neregulate, incompatibile cu structura şi parametrii zonei proiectaţi prin documentaţiile de urbanism sau amenajare a teritoriului, schimbarea regimului juridic, economic sau tehnic al terenului, potrivit legii, poate fi condiţionatã de modificarea limitelor parcelelor respective, cu acordul proprietarilor, prin reconfigurarea acestora pe baza unui plan urbanistic zonal, aprobat potrivit legii, cu actualizarea ulterioarã a planului cadastral al Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, respectiv a evidenţelor de carte funciarã. (4) La emiterea autorizaţiei de construire de cãtre autoritatea publicã competentã, pe lângã prevederile documentaţiilor de urbanism şi ale regulamentelor locale de urbanism aferente acestora, vor fi avute în vedere urmãtoarele aspecte: a) existenţa unui risc privind securitatea, sãnãtatea oamenilor sau neîndeplinirea condiţiilor de salubritate minimã; b) prezenţa unor vestigii arheologice. Autoritãţile abilitate elibereazã Certificatul de descãrcare de sarcinã arheologicã sau instituie restricţii prin avizul eliberat, în termen de 3 luni de la înaintarea de cãtre beneficiar/finanţator a Raportului de cercetare arheologicã, elaborat în urma finalizãrii cercetãrilor; c) existenţa riscului de încãlcare a normelor de protecţie a mediului; d) existenţa riscului de a afecta negativ patrimoniul construit, patrimoniul natural sau peisaje valoroase - recunoscute şi protejate potrivit legii; e) existenţa riscurilor naturale de inundaţii sau alunecãri de teren; f) evidenţierea unor riscuri naturale şi/sau antropice care nu au fost luate în considerare cu prilejul elaborãrii documentaţiilor de urbanism aprobate anterior pentru teritoriul respectiv. Art. 31^2. - În baza prevederilor Planului urbanistic general, autorizaţiile de construire se emit direct pentru zonele pentru care existã reglementãri privind regimul juridic, economic şi tehnic al imobilelor, cuprinse în Regulamentul local de urbanism - R.L.U., aferent acestuia. Art. 31^3. - Zonele asupra cãrora s-a instituit un anumit regim de protecţie sau interdicţie, care nu pot fi suficient reglementate prin Planul urbanistic general, se vor evidenţia/delimita în cadrul acestuia în vederea detalierii prin planuri urbanistice zonale." 9. Articolul 32 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Art. 32. - (1) În cazul în care prin cererea pentru emiterea certificatului de urbanism se solicitã o modificare de la prevederile documentaţiilor de urbanism aprobate pentru zona respectivã sau dacã condiţiile specifice ale amplasamentului ori natura obiectivelor de investiţii o impun, autoritatea publicã localã are dreptul ca, dupã caz, prin certificatul de urbanism: a) sã respingã cererea în mod justificat; b) sã solicite elaborarea unui plan urbanistic zonal numai în baza unui aviz prealabil de oportunitate întocmit de cãtre structura specializatã condusã de arhitectul-şef şi aprobat de cãtre consiliul local, prin care se stabilesc: 1. teritoriul care urmeazã sã fie reglementat prin Planul urbanistic zonal; 2. categoria/categoriile funcţionalã/funcţionale a/ale dezvoltãrii şi eventualele servituţi; 3. reglementãri obligatorii sau dotãri de interes public necesare; c) sã solicite elaborarea unui plan urbanistic de detaliu. (2) Dupã aprobarea Planului urbanistic zonal sau, dupã caz, a Planului urbanistic de detaliu, se poate întocmi documentaţia tehnicã în vederea obţinerii autorizaţiei de construire. (3) Noua documentaţie de urbanism, cuprinzând intervenţia solicitatã, poate fi aprobatã numai dupã o perioadã de cel puţin 12 luni de la data aprobãrii documentaţiei de urbanism iniţiale. (4) În situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. b) şi c), se pot aduce urmãtoarele modificãri reglementãrilor din Planul urbanistic general: a) prin Planul urbanistic zonal se stabilesc reglementãri noi cu privire la: regimul de construire, funcţiunea zonei, înãlţimea maximã admisã, coeficientul de utilizare a terenului (CUT), procentul de ocupare a terenului (POT), retragerea clãdirilor faţã de aliniament şi distanţele faţã de limitele laterale şi posterioare ale parcelei; b) prin Planul urbanistic de detaliu se stabilesc reglementãri noi numai cu privire la distanţele faţã de limitele laterale şi posterioare ale parcelei. (5) Modificarea, prin planuri urbanistice zonale elaborate pentru zone ale unei unitãţi teritoriale de referinţã, a reglementãrilor aprobate prin Planul urbanistic general trebuie sã asigure unitatea, coerenţa şi confortul urban atât ale zonei de studiu, cât şi ale teritoriului învecinat. Dacã modificarea este elaboratã pentru zone ale unei unitãţi teritoriale de referinţã, coeficientul de utilizare a terenului (CUT) propus de noua reglementare nu îl va putea depãşi pe cel aprobat iniţial cu mai mult de 20%, o singurã datã. (6) În cazul în care, din raţiuni de dezvoltare urbanisticã temeinic fundamentate, este necesarã depãşirea coeficientului de utilizare a terenului prevãzut la alin. (5), numai din iniţiativa autoritãţii administraţiei publice locale competente se va proceda la finanţarea şi elaborarea unui plan urbanistic zonal pentru întreaga unitate teritorialã de referinţã în care este inclusã zona. În vederea elaborãrii şi finanţãrii noii documentaţii, autoritatea publicã poate asocia persoane fizice şi/sau juridice interesate." 10. Dupã articolul 35 se introduce un nou articol, articolul 35^1, cu urmãtorul cuprins: "Art. 35^1. - (1) În vederea fundamentãrii deciziilor Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor privind activitatea de amenajare a teritoriului, urbanism şi arhitecturã, se constituie Comisia Naţionalã de Dezvoltare Teritorialã, organism ştiinţific, consultativ şi de avizare, fãrã personalitate juridicã, formatã din funcţionari publici şi specialişti atestaţi în domeniu. (2) Comisia Naţionalã de Dezvoltare Teritorialã are urmãtoarele atribuţii principale: a) fundamenteazã din punct de vedere ştiinţific şi propune Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor politica de dezvoltare teritorialã, urbanã şi arhitecturalã; b) avizeazã metodologiile, normele, normativele şi reglementãrile tehnico-ştiinţifice din domeniu, care se aprobã prin ordin al ministrului; c) analizeazã şi avizeazã documentaţii de amenajarea teritoriului şi urbanism potrivit legii; d) susţine elaborarea de programe de pregãtire a specialiştilor, precum şi de planuri de învãţãmânt şi specializare în domeniile conexe; e) analizeazã şi avizeazã planurile integrate de dezvoltare urbanã şi a polilor de creştere. (3) Membrii Comisiei sunt numiţi pe baza nominalizãrilor transmise de cãtre urmãtoarele instituţii/organizaţii: a) Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor; b) Ministerul Transporturilor; c) Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii Durabile; d) Ministerul Culturii şi Cultelor; e) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative; f) Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului; g) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale; h) Registrul Urbaniştilor din România; i) Ordinul Arhitecţilor din România; j) Asociaţia arhitecţilor-şefi de municipii; k) Asociaţia arhitecţilor-şefi de judeţe; l) universitãţi şi institute de cercetare cu profil de planificare urbanã şi teritorialã, amenajarea teritoriului, urbanism, arhitecturã, dezvoltare, protecţia mediului şi alte profiluri conexe domeniului. (4) Regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi componenţa Comisiei Naţionale de Dezvoltare Teritorialã se stabilesc prin ordin al ministrului dezvoltãrii, lucrãrilor publice şi locuinţelor." 11. La articolul 43, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins: "(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2011, localitãţile cu statut de municipiu sau de oraş au obligaţia sã deţinã Planul de amenajare a teritoriului zonal periurban ca documentaţie de fundamentare a întocmirii Planului urbanistic general. Prevederile Planului de amenajare a teritoriului zonal se introduc în Planul de amenajare a teritoriului judeţean." 12. La articolul 46, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Art. 46. - (1) Planul urbanistic general are atât caracter director, cât şi de reglementare şi reprezintã principalul instrument de planificare operaţionalã, constituind baza legalã pentru realizarea programelor şi acţiunilor de dezvoltare. Fiecare unitate administrativ-teritorialã are obligaţia sã îşi întocmeascã şi sã îşi aprobe Planul urbanistic general, care se actualizeazã periodic la cel mult 10 ani." 13. La articolul 46 alineatul (2), dupã litera f) se introduce o nouã literã, litera f^1), cu urmãtorul cuprins: "f^1) zonele care au instituite un regim special de protecţie prevãzut în legislaţia în vigoare;". 14. La articolul 46 alineatul (2), dupã litera i) se introduce o nouã literã, litera j), cu urmãtorul cuprins: "j) zone de risc datorate unor depozitãri istorice de deşeuri." 15. La articolul 46 alineatul (3), dupã litera d) se introduc trei noi litere, literele e), f) şi g), cu urmãtorul cuprins: "e) lista principalelor proiecte de dezvoltare şi restructurare; f) stabilirea şi delimitarea zonelor cu interdicţie temporarã şi definitivã de construire; g) delimitarea zonelor în care se preconizeazã operaţiuni urbanistice de regenerare urbanã." 16. La articolul 46, dupã alineatul (3) se introduc cinci noi alineate, alineatele (4), (5), (6), (7) şi (8), cu urmãtorul cuprins: "(4) Planul urbanistic general se elaboreazã în baza strategiei de dezvoltare a localitãţii şi se coreleazã cu bugetul şi programele de investiţii publice ale localitãţii, în vederea implementãrii prevederilor obiectivelor de utilitate publicã. (5) Prin Planul urbanistic general se identificã zone pentru care se pot institui reglementãri ce nu pot fi modificate prin planuri urbanistice zonale sau planuri urbanistice de detaliu şi de la care nu se pot acorda derogãri. Aceste reglementãri se formuleazã cu claritate în Regulamentul local de urbanism aferent Planului urbanistic general. (6) Prevederile alin. (5) se aplicã în mod obligatoriu zonelor asupra cãrora este instituit un regim special de protecţie prevãzut în legislaţia în vigoare. (7) În vederea unei utilizãri coerente şi raţionale a teritoriului localitãţilor, zonele sau parcelele cu coeficienţi de utilizare a terenului (CUT) cu valoare mai mare de 4 se stabilesc numai prin Planul urbanistic general şi regulamentul local aferent. (8) Planul urbanistic general pentru intravilan se întocmeşte în format digital, pe suport grafic, la scãri 1/1.000 - 1/5.000, dupã caz, iar în format analogic, la scara 1/5.000. Suportul topografic al planului de ansamblu al unitãţii administrativteritoriale este la scara 1/25.000, furnizat de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã. Actualizarea suportului se poate face de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale interesate, cu condiţia avizãrii acestuia de cãtre oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã, pe baza mãsurãtorilor sau pe baza ortofotoplanurilor." 17. La articolul 47, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Art. 47. - (1) Planul urbanistic zonal este instrumentul de planificare urbanã de reglementare specificã, prin care se coordoneazã dezvoltarea urbanisticã integratã a unor zone din localitate, caracterizate printr-un grad ridicat de complexitate sau printr-o dinamicã urbanã accentuatã. Planul urbanistic zonal asigurã corelarea programelor de dezvoltare urbanã integratã a zonei cu Planul urbanistic general." 18. La articolul 47, dupã alineatul (4) se introduc douã noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins: "(5) Planurile urbanistice zonale pentru zone protejate nu pot fi modificate prin alte planuri urbanistice zonale care trateazã pãrţi din acestea. Sunt admise numai modificãri care pot fi stabilite prin Planul urbanistic de detaliu şi care nu modificã caracterul general al zonei. (6) Se interzice promovarea planurilor urbanistice zonale cu scop declarat de promovare a unui anumit proiect de investiţii. Planurile urbanistice zonale reglementeazã condiţiile de amplasare a investiţiilor, indiferent de natura lor sau de beneficiar." 19. La articolul 48, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Art. 48. - (1) Planul urbanistic de detaliu are exclusiv caracter de reglementare specificã, prin care se asigurã condiţiile de amplasare, dimensionare, conformare şi servire edilitarã a unuia sau mai multor obiective, pe una sau mai multe parcele adiacente, în corelare cu vecinãtãţile imediate." 20. La articolul 49, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins: "(4) Prevederile regulamentelor locale de urbanism se diferenţiazã în funcţie de încadrarea în unitãţi teritoriale de referinţã, zone şi subzone şi pot fi aplicate numai în condiţiile cumulative referitoare la situarea, dimensiunile şi geometria parcelelor." 21. La articolul 51, dupã alineatul (1) se introduc douã noi alineate, alineatele (1^1) şi (1^2), cu urmãtorul cuprins: "(1^1) Activitãţile de amenajare a teritoriului şi urbanism de interes naţional şi regional, care se finanţeazã din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltãrii lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, sunt: a) elaborarea Strategiei de dezvoltare teritorialã a României; b) elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului naţional; c) elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului zonal regional; d) elaborarea Regulamentului general de urbanism; e) elaborarea documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi urbanism pentru zonele cu monumente istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial; f) elaborarea documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi urbanism, hãrţi de hazard/risc în vederea prevenirii dezastrelor naturale sau industriale; g) programe de susţinere a dezvoltãrii locale în vederea asigurãrii fondului de documentaţii în domeniile: amenajarea teritoriului, urbanism, imobiliar-edilitar şi al proiectelor de dezvoltare urbanã integratã. (1^2) Activitãţile prevãzute la alin. (1^1) lit. g), precum şi metodologiile de finanţare a acestora se aprobã prin hotãrâre a Guvernului." 22. La articolul 55, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins: "(3) Indiferent de iniţiativa sau de sursa de finanţare, autoritatea administraţiei publice locale în competenţa cãreia se aflã aprobarea documentaţiei de amenajarea teritoriului şi urbanism este responsabilã pentru întregul conţinut al reglementãrilor adoptate, cu excepţia cazurilor în care legea dispune altfel." 23. La articolul 56, dupã alineatul (3) se introduc douã noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins: "(4) Perioada de valabilitate a documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se stabileşte de cãtre autoritatea administraţiei publice locale abilitatã sã aprobe documentaţia, în conformitate cu gradul de complexitate şi cu prevederile acesteia. (5) Valabilitatea prevederilor documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi urbanism se extinde de drept pentru acele investiţii care au început în timpul perioadei de valabilitate, pânã la finalizarea acestora." 24. La capitolul IV, secţiunea a 6-a, cuprinzând articolele 57-61, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "SECŢIUNEA a 6-a Participarea publicului la activitãţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism Art. 57 (1) Participarea publicului la activitãţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism constã în implicarea acestuia în toate etapele procesului decizional referitor la activitãţile de amenajare a teritoriului şi urbanism. (2) Participarea publicului asigurã dreptul acestuia la informare, consultare şi acces la justiţie, referitor la activitãţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, potrivit legii, pe tot parcursul elaborãrii strategiilor şi documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului, conform metodologiei stabilite de Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor şi în corelare cu procedurile specifice ce decurg din legislaţia de mediu. Art. 58. - Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale au responsabilitatea organizãrii, desfãşurãrii şi finanţãrii procesului de participare a publicului în cadrul activitãţilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism. Art. 59. - Informarea publicului este activitatea prin care autoritãţile administraţiei publice fac publice: a) obiectivele dezvoltãrii economico-sociale privind amenajarea teritoriului şi dezvoltarea urbanisticã a localitãţilor; b) conţinutul strategiilor de dezvoltare teritorialã şi a documentaţiilor de urbanism care urmeazã a fi supuse aprobãrii, precum şi al documentaţiilor aprobate, potrivit legii; c) rezultatele consultãrii publicului; d) deciziile adoptate; e) modul de implementare a deciziilor. Art. 60. - Consultarea publicului este procesul prin care autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale colecteazã şi iau în considerare opţiunile şi opiniile publicului privind obiectivele dezvoltãrii economico-sociale privind amenajarea teritoriului şi dezvoltarea urbanisticã a localitãţilor, prevederile strategiilor de dezvoltare teritorialã şi ale programelor de amenajare a teritoriului şi de dezvoltare urbanisticã a localitãţilor. Art. 61. - Informarea şi consultarea publicului se desfãşoarã diferenţiat, în funcţie de amploarea şi de importanţa documentaţiei de amenajare a teritoriului sau de urbanism, potrivit metodologiei stabilite de Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor." 25. La articolul 63 alineatul (2), dupã litera e) se introduce o nouã literã, litera f), cu urmãtorul cuprins: "f) aprobarea unui plan urbanistic de detaliu cu derogãri de la Planul urbanistic general neprevãzute la art. 32 alin. (4)." 26. Articolul 63^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Art. 63^1. - Contravenţiile prevãzute la art. 63 alin. (2) se sancţioneazã cu amendã, dupã cum urmeazã: a) de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru nerespectarea prevederilor lit. a) şi b); b) de la 1.000 lei la 9.000 lei, pentru nerespectarea prevederilor lit. c); c) de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru nerespectarea prevederilor lit. d) şi e); d) de la 3.000 lei la 10.000 lei, pentru nerespectarea prevederilor lit. f)." 27. La articolul 65, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Art. 65. - (1) În absenţa Planului de amenajare a teritoriului judeţean şi a Planului urbanistic general aprobate, pe teritoriile aferente se pot realiza investiţii în construcţii, lucrãri tehnicoedilitare, precum şi orice alte investiţii urbane numai pe baza unui plan urbanistic zonal aprobat potrivit legii şi cu respectarea Regulamentului general de urbanism." 28. La anexa nr. 1 "Categorii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism. Competenţe de avizare şi de aprobare a acestora", dupã numãrul curent 2 se introduce un nou numãr curent, numãrul curent 2^1, cu urmãtorul cuprins:
┌────┬───────────────────────────────┬─────────────────────────────┬───────────┐
│Nr. │ │ │ │
│crt.│ Categorii de documentaţii │ Avizeazã │ Aprobã │
├────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼───────────┤
│"2^1│Zonal pentru localitãţi care │● Ministerul Dezvoltãrii, │ Guvernul" │
│ │cuprind monumente istorice │Lucrãrilor Publice şi │ │
│ │înscrise în Lista patrimoniului│Locuinţelor │ │
│ │mondial │● Ministerul Culturii şi │ │
│ │ │Cultelor │ │
│ │ │● organisme centrale şi │ │
│ │ │teritoriale interesate │ │
└────┴───────────────────────────────┴─────────────────────────────┴───────────┘
29. La anexa nr. 1 "Categorii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism. Competenţe de avizare şi de aprobare a acestora", dupã numãrul curent 8 se introduce un nou numãr curent, numãrul curent 8^1, cu urmãtorul cuprins:
┌────┬───────────────────────────────┬─────────────────────────────┬───────────┐
│Nr. │ │ │ │
│crt.│ Categorii de documentaţii │ Avizeazã │ Aprobã │
├────┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────┼───────────┤
│"8^1│Localitãţi care cuprind │● Ministerul Dezvoltãrii, │ Guvernul" │
│ │monumente istorice înscrise în │Lucrãrilor Publice şi │ │
│ │Lista patrimoniului mondial │Locuinţelor │ │
│ │ │● Ministerul Culturii şi │ │
│ │ │Cultelor │ │
│ │ │● organisme centrale şi │ │
│ │ │teritoriale interesate │ │
└────┴───────────────────────────────┴─────────────────────────────┴───────────┘
30. La anexa nr. 1 "Categorii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism. Competenţe de avizare şi de aprobare a acestora", dupã numãrul curent 12 se introduce un nou numãr, numãrul curent 12^1, cu urmãtorul cuprins:
┌─────┬───────────────────────────────┬────────────────────────────┬───────────┐
│Nr. │ │ │ │
│crt. │ Categorii de documentaţii │ Avizeazã │ Aprobã │
├─────┼───────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────┤
│"12^1│Zone protejate care cuprind │● Ministerul Dezvoltãrii, │ Guvernul" │
│ │monumente istorice înscrise în │Lucrãrilor Publice şi │ │
│ │Lista patrimoniului mondial şi │Locuinţelor │ │
│ │zonele lor de protecţie │● Ministerul Culturii şi │ │
│ │ │Cultelor │ │
│ │ │● organisme centrale şi │ │
│ │ │teritoriale interesate │ │
└─────┴───────────────────────────────┴────────────────────────────┴───────────┘
31. La anexa nr. 2 "Definirea termenilor utilizaţi în lege", dupã expresia "Zonã protejatã" se introduc şase noi expresii, cu urmãtorul cuprins: "● Indici urbanistici - instrumente urbanistice specifice de lucru pentru controlul proiectãrii şi al dezvoltãrii durabile a zonelor urbane, care se definesc şi se calculeazã dupã cum urmeazã: - coeficient de utilizare a terenului (CUT) - raportul dintre suprafaţa construitã desfãşuratã (suprafaţa desfãşuratã a tuturor planşeelor) şi suprafaţa parcelei. Nu se iau în calculul suprafeţei construite desfãşurate: suprafaţa subsolurilor cu înãlţimea liberã de pânã la 1,80 m, suprafaţa subsolurilor cu destinaţie strictã pentru gararea autovehiculelor, spaţiile tehnice sau spaţiile destinate protecţiei civile, suprafaţa balcoanelor, logiilor, teraselor deschise şi neacoperite, teraselor şi copertinelor necirculabile, precum şi a podurilor neamenajabile, aleile de acces pietonal/carosabil din incintã, scãrile exterioare, trotuarele de protecţie; - procent de ocupare a terenului (POT) - raportul dintre suprafaţa construitã (amprenta la sol a clãdirii) şi suprafaţa parcelei. Suprafaţa construitã este suprafaţa construitã la nivelul solului, cu excepţia teraselor descoperite ale parterului care depãşesc planul faţadei, a platformelor, scãrilor de acces. Proiecţia la sol a balcoanelor a cãror cotã de nivel este sub 3,00 m de la nivelul solului amenajat şi a logiilor închise ale etajelor se include în suprafaţa construitã. - Excepţii de calcul ale indicatorilor urbanistici POT şi CUT: ● dacã o construcţie nouã este edificatã pe un teren care conţine o clãdire care nu este destinatã demolãrii, indicatorii urbanistici (POT şi CUT) se calculeazã adãugându-se suprafaţa planşeelor existente la cele ale construcţiilor noi; ● dacã o construcţie este edificatã pe o parte de teren dezmembratã dintr-un teren deja construit, indicii urbanistici se calculeazã în raport cu ansamblul terenului iniţial, adãugându-se suprafaţa planşeelor existente la cele ale noii construcţii. ● Interdicţie de construire (non aedificandi) - regulã urbanisticã urmare cãreia, într-o zonã strict delimitatã, din raţiuni de dezvoltare urbanisticã durabilã, este interzisã emiterea de autorizaţii de construire, în mod definitiv sau temporar, indiferent de regimul de proprietate sau de funcţiunea propusã. ● Planificarea teritorialã (spaţialã) - activitatea de armonizare a structurilor teritoriale prin managementul dezvoltãrii teritoriale şi coordonarea impactului teritorial al politicilor sectoriale. ● Unitate teritorialã de referinţã (UTR) - subdiviziune urbanisticã a teritoriului unitãţii administrativ-teritoriale de bazã, constituitã pe criterii urbanistice similare sau omogene, având drept scop pãstrarea, refacerea sau dezvoltarea teritoriului în concordanţã cu tradiţiile, valorile sau aspiraţiile comunitãţii la un moment dat şi necesarã pentru: agregarea pe suprafeţe mici a indicatorilor de populaţie şi de construire, determinarea caracteristicilor urbanistice, stabilirea indicatorilor urbanistici, reglementarea urbanisticã omogenã. UTR, având de regulã suprafaţa de 1-20 ha şi în mod excepţional pânã la 100 ha, se delimiteazã pe limitele de proprietate, în funcţie de unele dintre urmãtoarele caracteristici, dupã caz: - relief şi peisaj cu caracteristici similare; - evoluţie istoricã unitarã într-o anumitã perioadã; - populaţie cu structurã omogenã; - sistem parcelar şi mod de construire omogene; - folosinţe de aceeaşi naturã ale terenurilor şi construcţiilor; - regim juridic al imobilelor similar; reglementãri urbanistice omogene referitoare la destinaţia terenurilor şi la indicii urbanistici. În anumite cazuri în care unele dintre elementele caracteristice sunt omogene pe suprafeţe întinse, mai multe UTR alãturate pot forma o macrounitate teritorialã de referinţã (MUTR). ● Zonã funcţionalã de interes - zonã funcţionalã cu rol important din punct de vedere urbanistic în evoluţia localitãţii. Zona funcţionalã de interes se stabileşte de cãtre structura de specialitate din subordinea arhitectului-şef şi se aprobã de cãtre consiliul local, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, cu avizul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor. ● Zonã protejatã - suprafaţa delimitatã în jurul unor bunuri de patrimoniu construit sau natural, al unor resurse ale subsolului, în jurul sau în lungul unor oglinzi de apã etc. şi în care, prin documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, se impun mãsuri restrictive de protecţie a acestora prin distanţã, funcţionalitate, înãlţime şi volumetrie, în scopul ocrotirii sãnãtãţii publice, a mediului şi patrimoniului natural şi construit." ART. II Strategia de dezvoltare teritorialã a României prevãzutã la <>art. 14 alin. (2) din Legea nr. 350/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã, se elaboreazã de cãtre Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, sub coordonarea primului-ministru, se avizeazã de cãtre Consiliul de planificare strategicã prevãzut de <>Hotãrârea Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente şi se aprobã prin lege. ART. III Metodologia de participare a publicului la activitãţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism prevãzutã la <>art. 57 alin. (2) din Legea nr. 350/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã, se aprobã prin ordin al ministrului dezvoltãrii, lucrãrilor publice şi locuinţelor, în termen de 90 de zile de la aprobarea prin lege a prezentei ordonanţe. ART. IV Aprobarea documentaţiilor de urbanism a cãror solicitare de aprobare s-a fãcut anterior intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se va face în condiţiile prevederilor legale aplicabile la data solicitãrii aprobãrii, dar nu mai târziu de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe. ART. V Dispoziţiile art. I. pct. 24 sunt aplicabile la 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe. ART. VI <>Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã, dupã aprobarea acesteia prin lege, se va republica dându-se articolelor o nouã numerotare. PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU Contrasemneazã:
───────────────
Ministrul dezvoltãrii,
lucrãrilor publice şi locuinţelor,
Laszlo Borbely
Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul mediului
şi dezvoltãrii durabile,
Attila Korodi
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Bucureşti, 27 august 2008.
Nr. 27.
__________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.