Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 26 din 30 ianuarie 2000  cu privire la asociatii si fundatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 26 din 30 ianuarie 2000 cu privire la asociatii si fundatii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 39 din 31 ianuarie 2000
În temeiul dispoziţiilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. S pct. 2 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Persoanele fizice şi persoanele juridice care urmãresc desfãşurarea unor activitãţi în interes general sau în interesul unor colectivitãţi locale ori, dupã caz, în interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociaţii ori fundaţii în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) Asociaţiile şi fundaţiile constituite potrivit prezentei ordonanţe sunt persoane juridice de drept privat fãrã scop patrimonial.
(3) Partidele politice, sindicatele şi cultele religioase nu intra sub incidenta prezentei ordonanţe.
ART. 2
Prezenta ordonanta are ca scop crearea cadrului pentru:
a) exercitarea dreptului la libera asociere;
b) promovarea valorilor civice, ale democraţiei şi statului de drept;
c) urmãrirea realizãrii unui interes general, local sau, dupã caz, de grup;
d) facilitarea accesului asociaţiilor şi fundaţiilor la resurse private şi publice;
e) parteneriatul dintre autoritãţile publice şi persoanele juridice de drept privat fãrã scop patrimonial;
f) respectarea ordinii publice.
ART. 3
Actele juridice de constituire a asociaţiilor şi fundaţiilor, încheiate în condiţiile prezentei ordonanţe, sunt guvernate de legea civilã.

CAP. 2
Înfiinţarea asociaţiilor şi a fundaţiilor

Secţiunea 1
Constituirea şi înscrierea asociaţiei
ART. 4
Asociaţia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei înţelegeri, pun în comun şi fãrã drept de restituire contribuţia materialã, cunoştinţele sau aportul lor în munca pentru realizrea unor activitãţi în interes general, comunitar sau, dupã caz, în interesul lor, personal nepatrimonial.
ART. 5
(1) Asociaţia dobândeşte personalitate juridicã prin înscrierea în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecãtoriei în a carei circumscripţie teritorialã îşi are sediul.
(2) În temeiul dreptului constituţional la asociere, persoanele fizice se pot asocia fãrã a constitui o persoana juridicã atunci când realizarea scopului propus permite aceasta.
ART. 6
(1) În vederea dobândirii personalitãţii juridice, asociaţii încheie actul constitutiv şi statutul asociaţiei, în forma autenticã, sub sancţiunea nulitãţii absolute.
(2) Actul constitutiv cuprinde, sub sancţiunea nulitãţii absolute:
a) datele de identificare a asociaţilor: numele sau denumirea şi, dupã caz, domiciliul sau sediul acestora;
b) exprimarea voinţei de asociere şi a scopului propus;
c) denumirea asociaţiei;
d) sediul asociaţiei;
e) durata de funcţionare a asociaţiei - pe termen determinat, cu indicarea expresã a termenului sau, dupã caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul iniţial al asociaţiei; activul patrimonial, în valoare de cel puţin dublul salariului minim brut pe economie, la data constituirii asociaţiei, este alcãtuit din aportul în natura şi/sau în bani al asociaţilor;
g) componenta nominalã a celor dintâi organe de conducere, administrare şi control ale asociaţiei;
h) persoana sau persoanele împuternicite sa desfãşoare procedura de dobândire a personalitãţii juridice;
i) semnãturile asociaţilor.
(3) Statutul cuprinde, sub sancţiunea nulitãţii absolute:
a) elementele prevãzute la alin. (2), cu excepţia celor de la lit. g) şi h);
b) explicitarea scopului şi a obiectivelor asociaţiei;
c) modul de dobândire şi de pierdere a calitãţii de asociat;
d) drepturile şi obligaţiile asociaţilor;
e) categoriile de resurse patrimoniale ale asociaţiei;
f) atribuţiile organelor de conducere, administrare şi control ale asociaţiei;
g) destinaţia bunurilor, în cazul dizolvãrii asociaţiei, cu respectarea dispoziţiilor art. 60.
(4) La autentificarea actului constitutiv şi a statutului asociaţiei se va prezenta dovada eliberata de Ministerul Justiţiei privind disponibilitatea denumirii noii asociaţii.
ART. 7
(1) Oricare dintre asociaţi, pe baza împuternicirii date în condiţiile art. 6 alin. (2) lit. h), poate formula o cerere de înscriere a asociaţiei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecãtoriei în a carei circumscripţie teritorialã urmeazã sa-şi aibã sediul.
(2) Cererea de înscriere va fi însoţitã de urmãtoarele documente:
a) actul constitutiv;
b) statutul asociaţiei;
c) acte doveditoare ale sediului şi patrimoniului iniţial.
ART. 8
(1) Asociaţia devine persoana juridicã din momentul înscrierii ei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(2) În termen de 3 zile de la depunerea cererii de înscriere şi a documentelor prevãzute la art. 7 alin. (2) judecãtorul desemnat de preşedintele instanţei verifica legalitatea acestora şi dispune, prin încheiere, înscrierea asociaţiei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(3) O data cu efectuarea înscrierii, încheierea prin care s-a dispus înscrierea se comunica, din oficiu, organului financiar local în a cãrui raza teritorialã se afla sediul asociaţiei, pentru evidenta fiscalã, cu menţionarea numãrului de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
ART. 9
(1) În cazul în care cerinţele legale pentru constituirea asociaţiei nu sunt îndeplinite, judecãtorul, la expirarea termenului prevãzut de art. 8 alin. (2), va cita, în camera de consiliu, pe reprezentantul asociaţiei, punându-i în vedere, în scris, sa remedieze neregularitãţile constatate pana la termenul urmãtor, care nu va fi mai mare de o saptamana.
(2) Dacã neregularitãţile constatate privesc dispoziţiile art. 37 alin. (2) din Constituţie, pentru termenul fixat va fi citat şi parchetul de pe lângã instanta sesizatã, cãruia i se vor comunica, în copie, cererea de înscriere împreunã cu actul constitutiv şi statutul asociaţiei. În acest caz, punerea concluziilor de cãtre procuror este obligatorie.
ART. 10
(1) În situaţia în care, la termenul fixat, neregularitãţile sunt inlaturate, judecãtorul, ascultând şi concluziile procurorului, dacã este cazul, va lua act despre aceasta prin încheiere, dispunând înscrierea asociaţiei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(2) În cazul în care neregularitãţile nu au fost inlaturate sau, deşi legal citat, reprezentantul asociaţiei lipseşte în mod nejustificat, judecãtorul va respinge cererea de înscriere prin încheiere motivatã.
(3) Încheierile prevãzute în acest articol se vor pronunţa în cel mult 24 de ore de la închiderea dezbaterilor şi se vor redacta în termen de cel mult 48 de ore de la pronunţare.
ART. 11
(1) Încheierile de admitere sau de respingere a cererii de înscriere sunt supuse numai recursului.
(2) În cazul în care procurorul nu a participat la soluţionarea cererii, parchetului pe de lângã instanta sesizatã i se vor comunica şi copii de pe actul constitutiv şi de pe statutul asociaţiei, împreunã cu încheierea de admitere ori de respingere a cererii de înscriere, dupã caz.
(3) Termenul de recurs este de 5 zile şi curge de la data pronunţãrii, pentru cei care au fost prezenţi, şi de la data comunicãrii, pentru cei care au lipsit.
(4) Recursul se soluţioneazã cu citarea pãrţilor, în camera de consiliu, de urgenta şi cu precãdere. Dispoziţiile art. 10 alin. (3) cu privire la pronunţarea şi redactarea hotãrârii se aplica în mod corespunzãtor.
ART. 12
(1) Înscrierea în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, în conformitate cu art. 8, se efectueazã în ziua rãmânerii irevocabile a încheierii de admitere, eliberandu-se, la cerere, reprezentantului asociaţiei sau mandatarului acesteia, un certificat de înscriere care va cuprinde: denumirea asociaţiei, sediul acesteia, durata de funcţionare, numãrul şi data înscrierii în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(2) În relaţiile cu terţii dovada personalitãţii juridice se face cu certificatul de înscriere.
ART. 13
(1) Asociaţia îşi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, cu un numãr minim de 3 membri, organe de conducere proprii şi un patrimoniu distinct de cel al asociaţiei.
(2) Filialele sunt entitãţi cu personalitate juridicã, putând încheia, în nume propriu, acte juridice de administrare şi de conservare, în condiţiile stabilite de asociaţie prin actul constitutiv al filialei. Ele pot încheia acte juridice de dispoziţie, în numele şi pe seama asociaţiei, numai pe baza hotãrârii prealabile a consiliului director al asociaţiei.
(3) Filiala se constituie prin hotãrârea autentificatã a adunãrii generale a asociaţiei. Personalitatea juridicã se dobândeşte de la data înscrierii filialei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(4) În vederea înscrierii filialei, reprezentantul asociaţiei va depune cererea de înscriere, împreunã cu hotãrârea de constituire a filialei şi cu actele doveditoare ale sediului şi patrimoniului iniţial, la judecãtoria în a carei circumscripţie teritorialã urmeazã sa-şi aibã sediul filiala. Dispoziţiile art. 9-12 sunt aplicabile în mod corespunzãtor.
ART. 14
Dacã asociaţia, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmeazã sa desfãşoare activitãţi pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizaţii administrative prealabile, aceste activitãţi nu vor putea fi iniţiate, sub sancţiunea dizolvãrii pe cale judecãtoreascã, decât dupã obţinerea autorizaţiilor respective.

Secţiunea a 2-a
Constituirea şi înscrierea fundaţiei
ART. 15
(1) Fundaţia este subiectul de drept înfiinţat de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic între vii ori pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, în mod permanent şi irevocabil, realizãrii unui scop de interes general sau, dupã caz, comunitar.
(2) Activul patrimonial iniţial al fundaţiei trebuie sa includã bunuri în natura sau în numerar, a cãror valoare totalã sa fie de cel puţin 100 de ori salariul minim brut pe economie, la data constituirii fundaţiei.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), în cazul fundaţiilor al cãror scop exclusiv, sub sancţiunea dizolvãrii pe cale judecãtoreascã, este efectuarea operaţiunilor de colectare de fonduri care sa fie puse la dispoziţia altor asociaţii sau fundaţii, în vederea realizãrii de programe de cãtre acestea din urma, activul patrimonial iniţial poate avea o valoare totalã de cel puţin 20 de ori salariul minim brut pe economie.
ART. 16
(1) În vederea dobândirii personalitãţii juridice, fondatorul sau, dupã caz, fondatorii încheie actul constitutiv şi statutul fundaţiei, în forma autenticã, sub sancţiunea nulitãţii absolute.
(2) Actul constitutiv al fundaţiei cuprinde, sub sancţiunea nulitãţii absolute:
a) datele de identificare a fondatorului sau, dupã caz, a fondatorilor: numele sau denumirea şi, dupã caz, domiciliul sau sediul acestora;
b) scopul fundaţiei;
c) denumirea fundaţiei;
d) sediul fundaţiei;
e) durata de funcţionare a fundaţiei - pe termen determinat, cu indicarea expresã a termenului sau, dupã caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul iniţial al fundaţiei;
g) componenta nominalã a celor dintâi organe de conducere, administrare şi control ale fundaţiei ori regulile pentru desemnarea membrilor acestor organe;
h) persoana sau persoanele împuternicite sa desfãşoare procedura de dobândire a personalitãţii juridice;
i) semnãturile fondatorului sau, dupã caz, ale fondatorilor.
(3) Statutul cuprinde, sub sancţiunea nulitãţii absolute:
a) elementele prevãzute la alin. (2), cu excepţia celor de la lit. g) şi h);
b) explicitarea scopului şi a obiectivelor fundaţiei;
c) categoriile de resurse patrimoniale ale fundaţiei;
d) atribuţiile organelor de conducere, administrare şi control ale fundaţiei;
e) procedura de desemnare şi de modificare a componentei organelor de conducere, administrare şi control, pe parcursul existenţei fundaţiei;
f) destinaţia bunurilor, în cazul dizolvãrii fundaţiei, cu respectarea dispoziţiilor art. 60.
ART. 17
(1) Fundaţia dobândeşte personalitate juridicã prin înscrierea sa în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecãtoriei în a carei circumscripţie teritorialã îşi are sediul.
(2) Cererea de înscriere va fi însoţitã de urmãtoarele documente:
a) actul constitutiv;
b) statutul;
c) acte doveditoare ale sediului şi patrimoniului iniţial.
(3) Dispoziţiile art. 6 alin. (4), art. 7 alin. (1), art. 8-12 şi art. 14 se aplica în mod corespunzãtor.
ART. 18
(1) Fundaţia îşi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, pe baza hotãrârii autentificate a consiliului director, prin care le este alocat câte un patrimoniu.
(2) Filiala este condusã de un consiliu director propriu, alcãtuit din cel puţin 3 membri.
(3) Dispoziţiile art. 13 alin. (2) şi (4) se aplica în mod corespunzãtor.
ART. 19
(1) Moştenitorii şi creditorii personali ai fondatorilor au fata de fundaţie aceleaşi drepturi ca şi în cazul oricãrei alte liberalitãţi fãcute de fondator.
(2) Dupã înscrierea fundaţiei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, nici fondatorii şi nici moştenitorii lor nu pot revoca actul constitutiv. De asemenea, dupã înscriere, actul constitutiv nu mai poate fi atacat nici de cãtre creditorii personali ai fondatorilor.
(3) Dacã fundaţia dobândeşte personalitate juridicã dupã decesul fondatorului, efectele liberalitãţilor fãcute de acesta în favoarea fundaţiei, anterior constituirii ei, se vor produce de la data actului constitutiv, pentru fundaţiile înfiinţate prin acte între vii, şi de la data morţii testatorului, pentru fundaţiile înfiinţate prin testament.

CAP. 3
Organizarea şi funcţionarea asociaţiilor şi a fundaţiilor

Secţiunea 1
Organizarea şi funcţionarea asociaţiei
ART. 20
Organele asociaţiei sunt:
a) adunarea generalã;
b) consiliul director;
c) cenzorul sau, dupã caz, comisia de cenzori.
ART. 21
(1) Adunarea generalã este organul de conducere, alcãtuit din totalitatea asociaţilor.
(2) Competenta adunãrii generale cuprinde:
a) stabilirea strategiei şi a obiectivelor generale ale asociaţiei;
b) aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a bilanţului contabil;
c) alegerea şi revocarea membrilor consiliului director;
d) alegerea şi revocarea cenzorului sau, dupã caz, a membrilor comisiei de cenzori;
e) înfiinţarea de filiale;
f) modificarea actului constitutiv şi a statutului;
g) dizolvarea şi lichidarea asociaţiei, precum şi stabilirea destinaţiei bunurilor rãmase dupã lichidare;
h) orice alte atribuţii prevãzute în lege sau în statut.
(3) Schimbarea sediului poate fi hotãrâtã de cãtre consiliul director, dacã aceasta atribuţie este prevãzutã expres în statut.
(4) Adunarea generalã se întruneşte cel puţin o data pe an şi are drept de control permanent asupra organelor prevãzute la art. 20 lit. b) şi c).
(5) Regulile privind organizarea şi funcţionarea adunãrii generale se stabilesc prin statut.
ART. 22
(1) Asociatul care, într-o anumitã problema supusã hotãrârii adunãrii generale, este interesat personal sau prin soţul sau, ascendenţii sau descendenţii sãi, rudele în linie colateralã sau afinii sãi pana la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte la deliberare şi nici la vot.
(2) Asociatul care incalca dispoziţiile alin. (1) este rãspunzãtor de daunele cauzate asociaţiei dacã fãrã votul sau nu s-ar fi putut obţine majoritatea cerutã.
ART. 23
(1) Hotãrârile luate de adunarea generalã, în limitele legii, ale actului constitutiv şi/sau ale statutului sunt obligatorii chiar şi pentru asociaţii care nu au luat parte la adunarea generalã sau au votat impotriva.
(2) Hotãrârile adunãrii generale, contrare legii, actului constitutiv sau dispoziţiilor cuprinse în statut, pot fi atacate în justiţie de cãtre oricare dintre asociaţii care nu au luat parte la adunarea generalã sau care au votat impotriva şi au cerut sa se insereze aceasta în procesul-verbal de şedinţa, în termen de 15 zile de la data când au luat cunostinta despre hotãrâre sau de la data când a avut loc şedinţa, dupã caz.
(3) Cererea de anulare se soluţioneazã în camera de consiliu de cãtre judecãtoria în circumscripţia cãreia asociaţia îşi are sediul. Hotãrârea instanţei este supusã numai recursului.
ART. 24
(1) Consiliul director asigura punerea în executare a hotãrârilor adunãrii generale. El poate fi alcãtuit şi din persoane din afarã asociaţiei, în limita a cel mult o pãtrime din componenta sa.
(2) În exercitarea competentei sale, consiliul director:
a) prezintã adunãrii generale raportul de activitate pe perioada anterioarã, executarea bugetului de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi proiectul programelor asociaţiei;
b) încheie acte juridice în numele şi pe seama asociaţiei;
c) aproba organigrama şi politica de personal ale asociaţiei, dacã prin statut nu se prevede altfel;
d) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute în statut sau stabilite de adunarea generalã.
(3) Regulile generale privind organizarea şi funcţionarea consiliului director se stabilesc prin statut. Consiliul director îşi poate elabora un regulament intern de funcţionare.
(4) Nu poate fi membru al consiliului director, iar dacã era, pierde aceasta calitate orice persoana care ocupa o funcţie de conducere în cadrul unei instituţii publice, dacã asociaţia respectiva are ca scop sprijinirea activitãţii acelei instituţii publice.
ART. 25
Dispoziţiile art. 22 se aplica în mod corespunzãtor şi membrilor consiliului director. Deciziile consiliului director, contrare legii, actului constitutiv sau statutului asociaţiei pot fi atacate în justiţie, în condiţiile prevãzute la art. 23.
ART. 26
Consiliul director poate imputernici una sau mai multe persoane cu funcţii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt strãine de asociaţie, pentru a exercita atribuţiile prevãzute la art. 24 alin. (2) lit. b) şi d).
ART. 27
(1) Controlul financiar intern al asociaţiei este asigurat de un cenzor.
(2) Pentru asociaţiile cu mai mult de 100 de membri înscrişi pana la data întrunirii ultimei adunãri generale, controlul financiar intern se exercita de cãtre o comisie de cenzori.
(3) În realizarea competentei sale cenzorul sau, dupã caz, comisia de cenzori:
a) verifica modul în care este administrat patrimoniul asociaţiei;
b) întocmeşte rapoarte şi le prezintã adunãrii generale;
c) poate participa la şedinţele consiliului director fãrã drept de vot;
d) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute în statut sau stabilite de adunarea generalã.
(4) Comisia de cenzori este alcãtuitã dintr-un numãr impar de membri, din care majoritatea este formatã din asociaţi. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori.
(5) Regulile generale de organizare şi funcţionare ale comisiei de cenzori se aproba de adunarea generalã. Comisia de cenzori îşi poate elabora un regulament intern de funcţionare.

Secţiunea a 2-a
Organizarea şi funcţionarea fundaţiei
ART. 28
Organele fundaţiei sunt:
a) consiliul director;
b) cenzorul sau, dupã caz, comisia de cenzori.
ART. 29
(1) Consiliul director al fundaţiei este organul de conducere şi de administrare al acesteia.
(2) Consiliul director asigura realizarea scopului şi obiectivelor fundaţiei, exercitând urmãtoarele atribuţii:
a) stabilirea strategiei generale şi a programelor fundaţiei;
b) aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a bilanţului contabil;
c) alegerea şi revocarea cenzorului sau, dupã caz, a membrilor comisiei de cenzori;
d) înfiinţarea de filiale;
e) încheierea de acte juridice, în numele şi pe seama fundaţiei;
f) executarea bugetului de venituri şi cheltuieli;
g) aprobarea organigramei şi a strategiei de personal ale fundaţiei;
h) modificarea statutului fundaţiei;
i) îndeplinirea oricãror alte atribuţii prevãzute în lege sau în statut.
(3) Regulile generale privind organizarea şi funcţionarea consiliului director se stabilesc prin statut. Consiliul director îşi poate elabora un regulament intern de funcţionare.
(4) Dispoziţiile art. 22 şi 24 alin. (4) se aplica în mod corespunzãtor şi în ceea ce priveşte membrii consiliului director. Deciziile contrare legii, actului constitutiv sau statutului fundaţiei pot fi atacate în justiţie, în condiţiile prevãzute la art. 23, de fondator sau de oricare dintre membrii consiliului director care a lipsit sau a votat impotriva şi a cerut sa se insereze aceasta în procesul-verbal de şedinţa.
(5) Schimbarea scopului fundaţiei se face numai de cãtre fondator sau de majoritatea fondatorilor în viata. Dacã nici unul dintre fondatori nu mai este în viata, schimbarea scopului fundaţiei se face numai cu întrunirea votului a patru cincimi din numãrul membrilor consiliului director.
(6) În toate cazurile, schimbarea scopului fundaţiei se poate face numai dacã acesta a fost realizat în totalitate sau în parte ori dacã acesta nu mai poate fi îndeplinit.
(7) Prevederile art. 26 se aplica în mod corespunzãtor în privinta atribuţiilor prevãzute la alin. (2) lit. e) şi i).
ART. 30
(1) Consiliul director se compune din cel puţin 3 membri desemnaţi de fondator sau, dupã caz, de fondatori, la momentul constituirii fundaţiei.
(2) În cazul în care, pe parcursul functionarii fundaţiei, componenta consiliului director nu se poate modifica în condiţiile stabilite de statut, instanta prevãzutã la art. 17 va desemna, pe cale de ordonanta preşedinţialã, la cererea oricãrei persoane interesate, persoanele care vor intra în componenta consiliului director.
ART. 31
(1) Comisia de cenzori este alcãtuitã dintr-un numãr impar de membri.
(2) Dispoziţiile art. 27 se aplica în mod corespunzãtor.
ART. 32
În cazul în care actul constitutiv nu cuprinde componenta nominalã a celor dintâi organe ale fundaţiei, ci numai regulile stabilite de fondatori pentru desemnarea membrilor acestora şi dacã nici unul dintre fondatori nu mai este în viata la data constituirii fundaţiei, dispoziţiile art. 30 alin. (2) se aplica în mod corespunzãtor.

CAP. 4
Modificarea actului constitutiv şi a statutului asociaţiei sau fundaţiei

ART. 33
(1) Modificarea actului constitutiv şi/sau a statutului asociaţiei se face prin înscrierea modificãrii în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecãtoriei în a carei circumscripţie teritorialã îşi are sediul asociaţia, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 8-12.
(2) Cererea de înscriere a modificãrii va fi însoţitã de procesul-verbal al adunãrii generale, în forma autentificatã, iar în cazul modificãrii sediului, de procesul-verbal al şedinţei consiliului director, în forma autentificatã, în situaţia prevãzutã la art. 21 alin. (3).
(3) Demersurile pentru autentificarea procesului-verbal şi înscrierea modificãrii se întreprind de consiliul director. Pentru efectuarea formalitãţilor la notarul public nu este necesarã prezenta altor persoane decât aceea a membrilor consiliului director sau a unora dintre ei, desemnaţi de adunarea generalã ori de consiliul director, dupã caz.
(4) Menţiunea privitoare la schimbarea sediului se va opera, dacã este cazul, atât în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor de la grefa judecãtoriei în a carei circumscripţie se afla vechiul sediu, cat şi în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecãtoriei în a carei circumscripţie se afla noul sediu. În acest scop, o copie de pe încheierea prin care s-a dispus schimbarea sediului va fi comunicatã, din oficiu, judecãtoriei în circumscripţia cãreia asociaţia urmeazã sa-şi aibã noul sediu.
ART. 34
Dispoziţiile art. 33 se aplica în mod corespunzãtor în cazul modificãrii actului constitutiv şi/sau a statutului fundaţiei.

CAP. 5
Federaţia

ART. 35
(1) Doua sau mai multe asociaţii sau fundaţii se pot constitui în federatie.
(2) Federaţiile dobândesc personalitate juridicã proprie şi funcţioneazã în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta pentru asociaţiile fãrã scop patrimonial, condiţii care li se aplica în mod corespunzãtor, cu excepţiile stabilite în prezentul capitol.
(3) Cererea de înscriere se soluţioneazã de tribunalul în circumscripţia cãruia federaţia urmeazã sa îşi aibã sediul.
ART. 36
(1) Federaţia devine persoana juridicã din momentul înscrierii sale în Registrul federaţiilor aflat la grefa tribunalului prevãzut la art. 35 alin. (3).
(2) Asociaţiile sau fundaţiile care constituie o federatie îşi pãstreazã propria personalitate juridicã, inclusiv propriul patrimoniu.
ART. 37
În cazul dizolvãrii federaţiilor, dacã nu se prevede altfel în statut, bunurile rãmase în urma lichidãrii se transmit, în cote egale, cãtre persoanele juridice constituente.

CAP. 6
Asociaţiile şi fundaţiile recunoscute ca fiind de utilitate publica

ART. 38
(1) O asociaţie sau o fundaţie poate fi recunoscuta de Guvernul României ca fiind de utilitate publica dacã sunt întrunite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) activitatea acesteia se desfãşoarã în interes general sau comunitar, dupã caz;
b) funcţioneazã de cel puţin 3 ani şi a realizat o parte din obiectivele stabilite;
c) prezintã un raport din care sa rezulte desfãşurarea unei activitãţi anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori proiecte specifice scopului sau, însoţit de bilanţurile şi bugetele de venituri şi cheltuieli pe ultimii 3 ani;
d) valoarea activului patrimonial pe fiecare an în parte este cel puţin egala cu valoarea patrimoniului iniţial.
(2) Guvernul României poate, la propunerea autoritãţii administrative competente, sa acorde o dispensa de la îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b) dacã:
a) asociaţia sau fundaţia solicitanta a rezultat din fuziunea a doua sau mai multe asociaţii sau fundaţii preexistente; şi,
b) fiecare dintre asociaţiile sau fundaţiile preexistente ar fi îndeplinit cele doua condiţii, dacã ar fi formulat solicitarea în mod independent.
ART. 39
(1) Recunoaşterea unei asociaţii sau a unei fundaţii de utilitate publica se face prin hotãrâre a Guvernului. În acest scop, asociaţia sau fundaţia interesatã adreseazã o cerere ministerului sau organului de specialitate al administraţiei publice centrale în a cãrui sfera de competenta îşi desfãşoarã activitatea.
(2) Conflictele de competenta apãrute între autoritãţile publice prevãzute la alin. (1) privind înregistrarea cererii se soluţioneazã, la sesizarea oricãreia dintre pãrţi, de cãtre Secretariatul General al Guvernului, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii sesizãrii.
(3) În vederea soluţionãrii conflictului, autoritãţile publice prevãzute la alin. (1) sunt obligate sa punã la dispoziţie Secretariatului General al Guvernului toate informaţiile necesare rezolvarii acestuia. Ordinul secretarului general al Guvernului este definitiv.
ART. 40
(1) Autoritatea administrativã competenta este obligatã sa examineze cererea şi îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 38 în termen de cel mult 60 de zile. În cazul în care constata îndeplinirea acestor condiţii, aceasta va propune Guvernului României recunoaşterea. În caz contrar, autoritatea administrativã va transmite persoanei juridice solicitante un rãspuns motivat.
(2) În cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii prevãzute la alin. (1), Guvernul României decide asupra propunerii de recunoaştere. Dacã propunerea se respinge, soluţia va fi comunicatã asociaţiei sau fundaţiei de autoritatea administrativã la care s-a înregistrat cererea de recunoaştere.
ART. 41
Recunoaşterea utilitãţii publice conferã asociaţiei sau fundaţiei urmãtoarele drepturi şi obligaţii:
a) dreptul de a i se concesiona servicii publice fãrã caracter comercial, în condiţiile legii;
b) dreptul preferenţial la resurse provenite din bugetul de stat şi din bugetele locale;
c) dreptul de a mentiona în toate documentele pe care le întocmeşte ca asociaţia sau fundaţia este recunoscuta ca fiind de utilitate publica;
d) obligaţia de a menţine cel puţin nivelul activitãţii şi performanţele care au determinat recunoaşterea;
e) obligaţia de a comunica autoritãţii administrative competente orice modificãri ale actului constitutiv şi ale statutului, precum şi rapoartele de activitate şi bilanţurile anuale; autoritatea administrativã are obligaţia sa asigure consultarea acestor documente de cãtre orice persoana interesatã;
f) obligaţia de a publica, în extras, rapoartele de activitate şi bilanţurile anuale în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în Registrul naţional al persoanelor juridice fãrã scop patrimonial.
ART. 42
(1) Recunoaşterea utilitãţii publice se face pe durata nedeterminatã.
(2) În cazul în care asociaţia sau fundaţia nu mai îndeplineşte una sau mai multe dintre condiţiile care au stat la baza recunoaşterii utilitãţii publice, Guvernul, la propunerea autoritãţii administrative competente sau a Ministerului Justiţiei, va retrage actul de recunoaştere.
(3) Retragerea va interveni şi în situaţia neîndeplinirii obligaţiilor prevãzute la art. 41.
(4) Împrejurãrile prevãzute la alin. (2) şi (3) pot fi sesizate autoritãţii administrative competente, Ministerului Justiţiei sau Guvernului, de cãtre orice alta asociaţie sau fundaţie ori de cãtre orice autoritate sau instituţie publica interesatã.
ART. 43
În cazul dizolvãrii asociaţiei sau fundaţiei recunoscute ca fiind de utilitate publica, bunurile rãmase în urma lichidãrii se vor repartiza, prin hotãrâre a Guvernului, cãtre alte asociaţii ori fundaţii cu scop similar sau cãtre instituţii publice.
ART. 44
Litigiile referitoare la recunoaşterea utilitãţii publice a asociaţiilor şi fundaţiilor interesate se soluţioneazã potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificãrile ulterioare.
ART. 45
Dispoziţiile prezentului capitol nu se aplica federaţiilor, dacã prin lege nu se dispune altfel.

CAP. 7
Veniturile

ART. 46
(1) Veniturile asociaţiilor sau federaţiilor provin din:
a) cotizaţiile membrilor;
b) dobânzile şi dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condiţii legale;
c) dividendele societãţilor comerciale înfiinţate de asociaţii sau de federaţii;
d) venituri realizate din activitãţi economice directe;
e) donaţii, sponsorizãri sau legate;
f) resurse obţinute de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale;
g) alte venituri prevãzute de lege.
(2) Veniturile fundaţiilor sunt cele prevãzute la alin. (1) lit. b)-g).
ART. 47
Asociaţiile şi fundaţiile pot infiinta societãţi comerciale. Dividendele obţinute de asociaţii şi fundaţii din activitãţile acestor societãţi comerciale, dacã nu se reinvestesc în aceleaşi societãţi comerciale, se folosesc obligatoriu pentru realizarea scopului asociaţiei sau fundaţiei.
ART. 48
Asociaţiile şi fundaţiile pot desfasura orice alte activitãţi economice directe, dacã acestea au caracter accesoriu şi sunt în strânsã legatura cu scopul principal al persoanei juridice.

CAP. 8
Relaţiile cu autoritãţile publice

ART. 49
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale vor sprijini persoanele juridice constituite în temeiul prezentei ordonanţe prin:
a) punerea la dispoziţia acestora, în funcţie de posibilitãţi, a unor spaţii pentru sedii, în condiţiile legii;
b) atribuirea, în funcţie de posibilitãţi, a unor terenuri în scopul ridicãrii de construcţii necesare desfãşurãrii activitãţii lor.
(2) Autoritãţile administraţiei publice locale întocmesc, la cererea persoanelor juridice îndreptãţite, liste de prioritate pentru atribuirea imobilelor prevãzute la alin. (1).
ART. 50
Autoritãţile publice sunt obligate sa punã la dispoziţia asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor informaţiile de interes public, în condiţiile legii.
ART. 51
(1) În cadrul Camerelor Parlamentului, Presedintiei României, Secretariatului General al Guvernului, instituţiei Avocatul Poporului, autoritãţilor administrative autonome, ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autoritãţilor administraţiei publice locale funcţioneazã structuri organizatorice pentru relaţia cu asociaţiile şi fundaţiile.
(2) Autoritãţile publice menţionate la alin. (1) se pot consulta cu reprezentanţii asociaţiilor şi fundaţiilor care îşi desfãşoarã activitatea în sfera lor de competenta, în vederea stabilirii unor programe sau activitãţi comune.
ART. 52
(1) Dupã constituirea lor, asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile interesate vor solicita autoritãţilor administrative autonome, ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autoritãţilor administraţiei publice locale sa fie luate în evidenta acestora, în funcţie de domeniul în care activeazã.
(2) Autoritãţile publice prevãzute la alin. (1) sunt obligate sa ţinã evidenta asociaţiilor şi fundaţiilor care li s-au adresat în acest scop.
(3) Conflictele de competenta apãrute între autoritãţile publice prevãzute la alin. (1) privind luarea în evidenta se soluţioneazã, la cererea oricãreia dintre pãrţi, de cãtre Secretariatul General al Guvernului în termen de 5 zile de la data sesizãrii. Dispoziţiile art. 39 alin. (3) se aplica în mod corespunzãtor.
(4) În toate cazurile, Ministerul Justiţiei va comunica, spre informare, autoritatiilor publice competente prevãzute la alin. (1) copii de pe hotãrârile judecãtoreşti rãmase irevocabile, precum şi de pe înscrisurile doveditoare, în termen de 5 zile de la primirea documentelor prevãzute la art. 74.
ART. 53
Litigiile nãscute în legatura cu aplicarea dispoziţiilor prezentului capitol se soluţioneazã în conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificãrile ulterioare.

CAP. 9
Dizolvarea şi lichidarea

Secţiunea 1
Dizolvarea
ART. 54
(1) Asociaţiile şi federaţiile se dizolva:
a) de drept;
b) prin hotãrârea judecãtoriei sau a tribunalului, dupã caz;
c) prin hotãrârea adunãrii generale.
(2) Fundaţiile se dizolva:
a) de drept;
b) prin hotãrârea judecãtoriei.
ART. 55
(1) Asociaţia se dizolva de drept prin:
a) împlinirea duratei pentru care a fost constituitã;
b) realizarea sau, dupã caz, imposibilitatea realizãrii scopului pentru care a fost constituitã, dacã în termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestui scop;
c) imposibilitatea constituirii adunãrii generale sau a constituirii consiliului director în conformitate cu statutul asociaţiei, dacã aceasta situaţie dureazã mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, adunarea generalã sau, dupã caz, consiliul director trebuia constituit;
d) reducerea numãrului de asociaţi sub limita fixatã de lege, dacã acesta nu a fost complinit timp de 3 luni.
(2) Constatarea dizolvãrii se realizeazã prin hotãrârea judecãtoriei în a carei circumscripţie se afla sediul asociaţiei, la cererea oricãrei persoane interesate.
ART. 56
(1) Asociaţia se dizolva, prin hotãrâre judecãtoreascã, la cererea oricãrei persoane interesate:
a) când scopul sau activitatea asociaţiei a devenit ilicitã sau contrarã ordinii publice;
b) când realizarea scopului este urmãritã prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
c) când asociaţia urmãreşte un alt scop decât cel pentru care s-a constituit;
d) când asociaţia a devenit insolvabilã;
e) în cazul prevãzut la art. 14.
(2) Instanta competenta este judecãtoria în circumscripţia cãreia asociaţia îşi are sediul.
ART. 57
Asociaţia se poate dizolva şi prin hotãrârea adunãrii generale. În termen de 15 zile de la data şedinţei de dizolvare, procesul-verbal, în forma autenticã, se depune la judecãtoria în a carei circumscripţie teritorialã îşi are sediul, pentru a fi înscris în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
ART. 58
Fundaţia se dizolva de drept în cazurile prevãzute la art. 55 alin. (1) lit. a) şi b), precum şi în situaţia imposibilitãţii constituirii consiliului director în conformitate cu statutul fundaţiei, dacã aceasta situaţie dureazã mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, consiliul director trebuia constituit. Dispoziţiile art. 55 alin. (2) se aplica în mod corespunzãtor.
ART. 59
Dizolvarea fundaţiei prin hotãrâre judecãtoreascã se face în condiţiile art. 56, care se aplica în mod corespunzãtor, precum şi în cazul nerespectãrii dispoziţiilor art. 15 alin. (3).
ART. 60
(1) În cazul dizolvãrii asociaţiei sau fundaţiei, bunurile rãmase în urma lichidãrii nu se pot transmite cãtre persoane fizice.
(2) Aceste bunuri pot fi transmise cãtre persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemãnãtor, printr-o procedura stabilitã în statutul asociaţiei sau al fundaţiei.
(3) Dacã în termen de 6 luni de la terminarea lichidãrii lichidatorii nu au reuşit sa transmitã bunurile în condiţiile alin. (2), precum şi în cazul în care statutul asociaţiei sau al fundaţiei nu prevede o procedura de transmitere a bunurilor ori dacã prevederea este contrarã legii sau ordinii publice, bunurile rãmase dupã lichidare vor fi atribuite de instanta competenta unei persoane juridice cu scop identic sau asemãnãtor.
(4) În cazul în care asociaţia sau fundaţia a fost dizolvatã pentru motivele prevãzute la art. 56 alin. (1) lit. a) - c), bunurile rãmase dupã lichidare vor fi preluate de cãtre stat, prin Ministerul Finanţelor, sau, dupã caz, de comuna sau oraşul în a cãrui raza teritorialã asociaţia sau fundaţia îşi avea sediul, dacã aceasta din urma era de interes local.
(5) Data transmiterii bunurilor este cea a întocmirii procesului-verbal de predare-preluare, dacã prin acesta nu s-a stabilit o data ulterioara.

Secţiunea a 2-a
Lichidarea
ART. 61
(1) În cazurile de dizolvare prevãzute de art. 55, 56, 58 şi 59, lichidatorii vor fi numiţi prin însãşi hotãrârea judecãtoreascã.
(2) În cazul dizolvãrii prevãzute de art. 57, lichidatorii vor fi numiţi de cãtre adunarea generalã, sub sancţiunea lipsirii de efecte juridice a hotãrârii de dizolvare.
(3) În toate cazurile, mandatul consiliului director înceteazã o data cu numirea lichidatorilor.
(4) Lichidatorii vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice. Reprezentanţii permanenţi - persoane fizice ale persoanei juridice lichidatoare - trebuie sa fie lichidatori autorizaţi, în condiţiile legii.
ART. 62
(1) Imediat dupã intrarea lor în funcţie, lichidatorii vor face inventarul şi vor încheia un bilanţ care sa constate situaţia exactã a activului şi pasivului asociaţiei sau ale fundaţiei.
(2) Lichidatorii sunt obligaţi sa primeascã şi sa pãstreze registrele şi orice alte acte ale asociaţiei sau fundaţiei. De asemenea, ei vor tine un registru cu toate operaţiunile lichidãrii în ordinea datei acestora.
(3) Lichidatorii îşi îndeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor.
ART. 63
(1) Lichidatorii sunt obligaţi sa continue operaţiunile juridice în curs, sa încaseze creanţele, sa plãteascã creditorii şi, dacã numerarul este insuficient, sa transforme şi restul activului în bani, procedând la vânzarea prin licitaţie publica a bunurilor mobile şi imobile.
(2) Lichidatorii pot realiza numai acele operaţiuni noi care sunt necesare finalizarii celor aflate în curs.
ART. 64
(1) Suma cuvenitã creditorului cunoscut care refuza sa primeascã plata creanţei sale se va consemna în contul sau.
(2) Dacã plata creanţei nu se poate face imediat sau atunci când creanta este contestatã, lichidarea nu se va declara terminatã înainte de a se garanta creditorii.
ART. 65
În orice caz, lichidatorii nu pot încheia operaţiunile şi nu pot remite celor în drept contul gestiunii decât dupã expirarea unui termen de 6 luni de la publicarea dizolvãrii asociaţiei sau fundaţiei.
ART. 66
Lichidatorii rãspund solidar pentru daunele cauzate creditorilor din culpa lor.
ART. 67
Atât fata de asociaţie sau fundaţie, cat şi fata de asociaţi sau, dupã caz, fondatori, lichidatorii sunt supuşi regulilor mandatului.
ART. 68
(1) Dupã terminarea lichidãrii, lichidatorii sunt obligaţi ca în temen de doua luni sa depunã bilanţul, registrul jurnal şi un memorandum, declarand operaţiunile de lichidare la Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor al judecãtoriei în a carei circumscripţie teritorialã îşi are sediul asociaţia sau fundaţia.
(2) Lichidatorii sunt obligaţi sa îndeplineascã toate procedurile pentru publicarea lichidãrii şi radierea asociaţiei sau fundaţiei din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(3) Publicarea lichidãrii se face prin afişarea la usa instanţei în a carei circumscripţie teritorialã îşi are sediul persoana juridicã, în temen de doua luni de la terminarea lichidãrii.
ART. 69
Dacã în termen de 30 de zile libere de la depunerea bilanţului nu se înregistreazã nici o contestaţie, bilanţul se considera definitiv aprobat şi lichidatorii, cu autorizarea judecãtoriei, vor remite celor în drept bunurile şi sumele rãmase de la lichidare, împreunã cu toate registrele şi actele asociaţiei sau fundaţiei şi ale lichidãrii. Numai dupã aceasta lichidatorii vor fi consideraţi descãrcaţi şi li se va elibera, în acest scop, un act constatator.
ART. 70
(1) Contestaţiile la bilanţul lichidatorilor se pot formula de orice persoana interesatã la judecãtoria în a carei circumscripţie teritorialã se afla sediul persoanei juridice lichidate.
(2) Toate contestaţiile se soluţioneazã printr-o singura hotãrâre. Sentinta pronunţatã de judecãtorie este executorie şi este supusã numai recursului.
(3) Dupã terminarea lichidãrii, lichidatorii trebuie sa ceara radierea asociaţiei sau fundaţiei din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
ART. 71
(1) Asociaţia sau fundaţia înceteazã a avea fiinta la data radierii din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(2) Radierea se face în baza actului constatator eliberat lichidatorilor, în condiţiile prevãzute la art. 69, prin care se atesta descãrcarea acestora de obligaţiile asumate.
ART. 72
Dispoziţiile prezentului capitol referitoare la dizolvarea şi lichidarea asociaţiilor şi fundaţiilor se aplica, în mod corespunzãtor, şi în privinta dizolvãrii şi lichidãrii federaţiilor. Instanta competenta este tribunalul în a cãrui circumscripţie teritorialã se afla sediul federaţiei supuse dizolvãrii şi lichidãrii.

CAP. 10
Registrul naţional al persoanelor juridice fãrã scop patrimonial

ART. 73
(1) Se constituie Registrul naţional al persoanelor juridice fãrã scop patrimonial - asociaţii, fundaţii şi federaţii -, denumit în continuare Registrul naţional, în scopul evidentei centralizate a acestora.
(2) Registrul naţional se tine de Ministerul Justiţiei prin direcţia de specialitate.
ART. 74
(1) În scopul constituirii şi functionarii Registrului naţional, instanţele judecãtoreşti sunt obligate ca, din oficiu, sa comunice Ministerului Justiţiei copii de pe hotãrârile judecãtoreşti rãmase irevocabile privind constituirea, modificarea şi încetarea oricãrei asociaţii, fundaţii sau federaţii, precum şi de pe înscrisurile doveditoare, în termen de 3 zile de la data rãmânerii irevocabile a fiecãrei hotãrâri judecãtoreşti.
(2) Asociaţiile şi fundaţiile recunoscute ca fiind de utilitate publica sunt obligate sa comunice Ministerului Justiţiei, în extras, copii de pe rapoartele de activitate şi bilanţurile anuale, însoţite de dovada eliberata de Regia Autonomã "Monitorul Oficial" ca s-a solicitat publicarea acestora şi în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
ART. 75
(1) Registrul naţional al persoanelor juridice fãrã scop patrimonial este public.
(2) Ministerul Justiţiei este obligat sa elibereze, pe cheltuiala persoanei solicitante, copii certificate de pe înregistrãrile efectuate în Registrul naţional şi de pe înscrisurile doveditoare.
(3) Înscrisurile prevãzute la alin. (2) pot fi cerute şi eliberate şi prin corespondenta.
(4) Datele din Registrul naţional pot fi redate şi arhivate şi sub forma de înregistrãri pe microfilme şi pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automatã a datelor.

CAP. 11
Dispoziţii speciale

ART. 76
(1) Persoanele juridice strãine fãrã scop patrimonial pot fi recunoscute în România, sub condiţia reciprocitãţii, pe baza aprobãrii prealabile a Guvernului, prin înscrierea în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor de la grefa Tribunalului Bucureşti, dacã sunt valabil constituite în statul a cãrui naţionalitate o au, iar scopurile lor statutare nu contravin ordinii publice din România.
(2) În acest scop, reprezentanţii persoanelor juridice strãine trebuie sa ataseze la cererea de înscriere urmãtoarele documente, în copii autentificate şi traduceri legalizate:
a) actul de constituire în statul a cãrui naţionalitate o au persoanele juridice strãine;
b) statutul (în mãsura în care exista ca act de sine statator);
c) hotãrârea organului de conducere a acelei persoane juridice, prin care se solicita recunoaşterea în România;
d) statutul viitoarei reprezentante în România a acelei persoane juridice, cuprinzând prevederi referitoare la sediu, la capacitatea juridicã şi la persoanele care reprezintã persoana juridicã strãinã;
e) hotãrârea Guvernului României de aprobare a cererii de recunoaştere în România a persoanei juridice solicitante.
(3) Dispoziţiile art. 8-12 şi ale art. 81 se aplica în mod corespunzãtor.
ART. 77
(1) Asociaţiile şi fundaţiile constituite ca persoane juridice romane de cãtre persoane fizice sau juridice strãine pot dobândi pe intreaga durata de funcţionare dreptul de proprietate şi orice alte drepturi reale asupra terenurilor necesare pentru realizarea scopului pentru care au fost constituite.
(2) În cazul dizolvãrii şi lichidãrii asociaţiilor şi fundaţiilor prevãzute la alin. (1), lichidatorii au obligaţia înstrãinãrii terenurilor în termen de cel mult un an, numai cãtre persoane care au capacitatea juridicã de a dobândi astfel de bunuri. Termenul de un an se calculeazã de la data rãmânerii irevocabile a hotãrârii judecãtoreşti prin care se constata ori se dispune dizolvarea sau, dupã caz, de la data hotãrârii de dizolvare voluntara.
(3) În cazul nerespectãrii termenului de un an pentru înstrãinarea terenurilor prevãzute la alin. (2), instanta competenta va dispune vânzarea acestora prin licitaţie publica.
(4) În toate cazurile, bunurile rãmase dupã lichidare, inclusiv terenurile neînstrãinate în condiţiile alin. (2) şi (3) se atribuie cu respectarea dispoziţiilor art. 60.

CAP. 12
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 78
Prezenta ordonanta intra în vigoare în termen de 3 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 79
În termenul prevãzut la art. 78 Ministerul Justiţiei:
a) va elabora şi va adopta Regulamentul privind organizarea Registrului asociaţiilor şi fundaţiilor, Registrului federaţiilor, precum şi a Registrului naţional al persoanelor juridice fãrã scop patrimonial, care va cuprinde şi prevederi privind accesul la acest registru al persoanelor juridice de drept public, al persoanelor juridice de drept privat, precum şi al persoanelor fizice;
b) va stabili forma şi conţinutul certificatelor de înscriere prevãzute la art. 12 alin. (1) şi la art. 17 alin. (3), precum şi condiţiile de eliberare a dovezii menţionate la art. 6 alin. (4).
ART. 80
Dispoziţiile <>Decretului nr. 31/1954 privind persoanele fizice şi persoanele juridice se aplica, în mod corespunzãtor, şi asociaţiilor şi fundaţiilor, cu excepţia acelor dispoziţii care sunt contrare reglementãrilor stabilite prin prezenta ordonanta.
ART. 81
În privinta asociaţiilor şi fundaţiilor care au calitatea de persoane juridice strãine sunt şi rãmân aplicabile dispoziţiile art. 43 şi urmãtoarele din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat.
ART. 82
Cererile de autorizare a infiintarii asociaţiilor, fundaţiilor, federaţiilor sau uniunilor de persoane, aflate în curs de soluţionare pe rolul instanţelor de judecata legal investite la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, vor continua sa fie soluţionate de acele instanţe.
ART. 83
(1) Asociaţiile şi fundaţiile constituite, pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, în condiţiile Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (Asociaţii şi Fundaţii) îşi pãstreazã personalitatea juridicã legal dobandita. Acestor asociaţii şi fundaţii li se aplica, de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, regimul juridic prevãzut de aceasta.
(2) Uniunile, federaţiile sau gruparile de persoane juridice, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 21/1924 , îşi pãstreazã personalitatea juridicã şi, de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, li se va aplica regimul juridic al federaţiilor prevãzut de aceasta din urma.
ART. 84
(1) În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe registrele persoanelor juridice, aflate la grefa tribunalelor în circumscripţiile cãrora funcţioneazã persoanele juridice de drept privat prevãzute de Legea nr. 21/1924 vor fi transmise judecãtoriilor în ale cãror circumscripţii teritoriale acestea îşi au sediul.
(2) În acelaşi termen, registrele uniunilor şi federaţiilor, aflate la grefa curţilor de apel în circumscripţiile cãrora funcţioneazã uniunile şi federaţiile prevãzute de Legea nr. 21/1924 , vor fi transmise tribunalelor în circumscripţiile cãrora acestea îşi au sediul.
(3) În vederea constituirii Registrului naţional prevãzut la art. 73, în termenul menţionat la alin. (1), instanţele judecãtoreşti sunt obligate sa transmitã Ministerului Justiţiei copii de pe registrele asociaţiilor şi fundaţiilor, precum şi de pe registrele uniunilor şi federaţiilor, aflate la grefa acestora.
ART. 85
Persoanele juridice de utilitate publica - asociaţii, fundaţii sau alte organizaţii de acest fel înfiinţate prin legi, ordonanţe, decrete-lege, hotãrâri ale Guvernului sau prin orice alte acte de drept public nu intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonanţe, ci rãmân supuse reglementãrilor speciale care stau la baza infiintarii şi functionarii lor.
ART. 86
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga Legea nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (Asociaţii şi Fundaţii), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 6 februarie 1924, cu modificãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministru de stat,
ministrul justiţiei,
Flavius Baias,
secretar de stat

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016