Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie şi al art. 1 lit. g) din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Statul stimuleaza activitãţile de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã, care sunt prioritati naţionale.
ART. 2
Activitãţile de cercetare ştiinţificã şi de dezvoltare tehnologicã, componente principale ale procesului general de inovare, denumite în continuare activitate de cercetare-dezvoltare, cuprind:
a) cercetarea fundamentalã, desfasurata în principal pentru a dobîndi cunoştinţe noi cu privire la fenomene şi procese, precum şi în vederea formularii şi verificãrii de ipoteze şi teorii;
b) cercetarea aplicativa, destinatã în principal utilizãrii cunoştinţelor ştiinţifice pentru realizarea de noi sisteme, produse, tehnologii şi servicii;
c) dezvoltarea tehnologicã, formatã din activitãţile de inginerie a sistemelor, de inginerie şi proiectare tehnologicã, de transfer tehnologic şi implementare a investiţiilor, prin care se realizeazã aplicarea şi transferul rezultatelor cercetãrii cãtre agenţii economici, precum şi în plan social, şi care are ca scop introducerea şi materializarea de noi tehnologii, produse, sisteme şi servicii, precum şi perfecţionarea celor existente.
ART. 3
(1) Activitatea de cercetare-dezvoltare se poate desfasura în cadrul categoriilor de unitãţi prezentate mai jos, indiferent de tipul de proprietate şi de forma de organizare a acestora:
a) institute naţionale de cercetare-dezvoltare, organizate dupã modelul regiilor autonome;
b) unitãţi de cercetare-dezvoltare, organizate ca instituţii publice, în subordinea autoritãţilor administraţiei publice centrale;
c) unitãţi sau structuri de cercetare-dezvoltare din cadrul învãţãmîntului superior;
d) unitãţi de cercetare ştiinţificã ale Academiei Romane, organizate ca instituţii publice;
e) unitãţi de cercetare-dezvoltare ale academiilor de ramura;
f) societãţi comerciale de cercetare-dezvoltare sau compartimente de cercetare-dezvoltare din cadrul societãţilor comerciale sau regiilor autonome;
g) alte unitãţi cu personalitate juridicã.
(2) Activitatea de cercetare-dezvoltare se poate desfasura şi cu titlu individual de cãtre persoane fizice autorizate.
ART. 4
Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei este organul administraţiei publice centrale de specialitate care aplica strategia dezvoltãrii şi politica Guvernului în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii.
ART. 5
Coordonarea activitãţii în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii a ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii se realizeazã prin Consiliul interministerial pentru Ştiinţa şi Tehnologie sau prin alte organisme înfiinţate prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 6
Pentru realizarea obiectivelor principale ale statului în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii de interes naţional se instituie Programul naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã, care se aproba prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 7
(1) Programul naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã este elaborat pe perioade multianuale, evaluat şi detaliat în fiecare an de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţificã şi Dezvoltare Tehnologicã, denumit în continuare Colegiul consultativ.
Colegiul consultativ este un organism ştiinţific pluridisciplinar, format din personalitãţi ştiinţifice de prestigii recunoscute, din membrii titulari sau membri corespondenti ai Academiei Romane, din cadre didactice universitare şi specialişti în cercetare-dezvoltare din diferite domenii de activitate, precum şi din reprezentanţi ai beneficiarilor rezultatelor activitãţii de cercetare-dezvoltare.
(2) Regulamentul-cadru şi componenta Colegiului consultativ se aproba prin ordin al ministrului cercetãrii şi tehnologiei.
(3) Pentru activitatea desfasurata, membrii Colegiului consultativ, precum şi alţi specialişti colaboratori ai acestuia, din afarã ministerelor, pot fi remuneraţi în condiţiile legii.
ART. 8
(1) Coordonarea executãrii Programului naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã se realizeazã de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei.
(2) Coordonarea executãrii programelor, subprogramelor sau a altor acţiuni cuprinse în Programul naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã, în scopul corelãrii acestora, revine instituţiilor publice cu atribuţii în domeniul activitãţii de cercetare-dezvoltare.
ART. 9
Atribuirea spre execuţie a programelor, subprogramelor şi temelor componente ale Programului naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã, precum şi a acţiunilor cuprinse în acesta, se face pe baza criteriilor elaborate de cãtre Colegiul consultativ, care se aproba de Guvern, la propunerea Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei.
CAP. 2
Finanţarea, contractarea şi valorificarea activitãţii de cercetare-dezvoltare
ART. 10
Activitatea de cercetare-dezvoltare se poate finanta pe programe sau în sistem institutional, din fonduri bugetare alocate cu aceasta destinaţie, precum şi din alte surse constituite conform legii.
Agenţii economici pot efectua cheltuieli pentru realizarea unor teme de cercetare-dezvoltare pe baza de contracte, precum şi pentru activitãţi de cercetare-dezvoltare realizate de personalul propriu.
Fondurile ce se propun a fi alocate anual de la bugetul de stat pentru finanţarea activitãţii de cercetare-dezvoltare sunt prezentate şi susţinute de cãtre ordonatorii principali de credite în Consiliul Interministerial pentru Ştiinţa şi Tehnologie, în vederea corelãrii lor cu politica Guvernului în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii.
ART. 11
Fondurile de la bugetul de stat se pot aloca astfel:
a) pentru finanţarea în sistem competitiv a temelor şi acţiunilor noi din Programul naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã, în condiţiile existenţei mai multor executanti potenţiali, precum şi a altor teme de cercetare de interes naţional sub forma de alocaţii nerambursabile (granturi);
b) pentru finanţarea, în baza criteriilor prevãzute la art. 9 a temelor de cercetare-dezvoltare şi a acţiunilor care continua pe mai mulţi ani dupã realizarea în primul an a unor faze ale acestor teme, precum şi a temelor şi obiectivelor noi atribuite direct în execuţie, care nu se pot realiza în sistem competitiv, denumita finanţare-nucleu a temelor şi acţiunilor din Programul naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã;
c) pentru finanţarea în sistem institutional a cheltuielilor de funcţionare şi investiţii, a unor unitãţi de cercetare-dezvoltare organizate ca instituţii publice bugetare, pe baza de program de cercetare-dezvoltare;
d) pentru cofinantare, care consta în alocarea unor sume de la bugetul de stat, în completarea resurselor agenţilor economici beneficiari, în scopul realizãrii în colaborare a unor activitãţi de dezvoltare tehnologicã, transfer tehnologic şi valorificarea rezultatelor.
Fondul destinat cofinanţãrii activitãţii de cercetare-dezvoltare se stabileşte prin legile bugetare anuale. Alocarea acestui fond pentru cofinantare se aproba prin hotãrîre a Guvernului, la propunerea Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei, în limita de pînã la 50% din valoarea totalã a fiecãrui proiect.
Selectarea şi contractarea proiectelor de cofinantare se vor efectua pe baza de criterii şi condiţii specifice, aprobate de Guvern, la propunerea Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei.
ART. 12
(1) Categoriile de cheltuieli necesare realizãrii temelor de cercetare-dezvoltare şi acţiunilor cuprinse în programele de cercetare-dezvoltare vor fi stabilite de cãtre ordonatorii principali de credite prevãzuţi la art. 8 alin. (2).
(2) Din fondurile bugetare alocate Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei pentru activitatea de cercetare-dezvoltare se pot finanta şi urmãtoarele categorii de cheltuieli:
- cheltuieli pentru burse de cercetare;
- cheltuieli pentru premierea unor realizari deosebite în domeniul ştiinţei şi tehnologiei, al cãror cuantum şi numãr se vor aproba prin hotãrîre a Guvernului;
- cheltuieli pentru informare şi documentare;
- cheltuieli pentru subvenţionarea literaturii tehnico-ştiinţifice;
- cheltuieli pentru cotizatii şi participare ca membru în organisme, organizaţii şi instituţii internaţionale de profil;
- cheltuieli pentru organizarea de manifestãri tehnico-ştiinţifice;
- cheltuieli pentru organizarea de tîrguri şi expoziţii tehnico-ştiinţifice interne şi internaţionale;
- cheltuieli pentru funcţionarea organismelor şi instituţiilor sistemului de cercetare-dezvoltare, inclusiv a Colegiului consultativ, a comisiilor Colegiului consultativ şi a comisiilor de evaluare şi avizare organizate de acestea.
ART. 13
Temele de cercetare-dezvoltare cuprinse în Programul naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã se realizeazã pe baza de contracte de finanţare încheiate între unitãţi cãrora li s-a atribuit execuţia, pe de o parte, şi ordonatorul principal de credite, pe de alta parte.
Metodologia de contractare a temelor de cercetare-dezvoltare şi a acţiunilor cuprinse în Programul naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã, precum şi de avizare a rezultatelor acestora se aproba prin ordin al ministrului cercetãrii şi tehnologiei.
ART. 14
Prin hotãrîre a Guvernului se va infiinta un organism de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei, care va coordona acţiunile de transfer tehnologic, de valorificare a rezultatelor cercetãrii şi dezvoltãrii, de inovare şi implementare a inventiilor.
CAP. 3
Institute naţionale de cercetare-dezvoltare
ART. 15
(1) În scopul stimulãrii activitãţii de cercetare-dezvoltare, al creşterii competitivitatii ştiinţifice şi tehnologice, precum şi a gradului de implicare a acestei activitãţi în rezolvarea cerinţelor de progres ale economiei naţionale şi ale societãţii, se pot organiza institute naţionale de cercetare-dezvoltare.
(2) Institutele naţionale de cercetare-dezvoltare participa la elaborarea strategiei de dezvoltare şi desfãşoarã activitate de cercetare-dezvoltare pentru realizarea Programului naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã în domeniul propriu de activitate.
ART. 16
(1) Unitãţile de cercetare-dezvoltare existente, cu excepţia celor privatizate, indiferent de forma de organizare, se pot reorganiza, prin hotãrîri ale Guvernului, în institute naţionale de cercetare-dezvoltare, conform prezentei ordonanţe.
(2) Reorganizarea unitãţilor prevãzute la alin. (1) în institutele naţionale de cercetare-dezvoltare se face în urma evaluãrii efectuate de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei împreunã cu organul administraţiei publice centrale sau locale, coordonator din domeniul de activitate al unitãţii, pe baza metodologiei prevãzute la art. 18.
(3) Fondul Proprietãţii de Stat va asigura, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, compensarea cotei-pãrţi de 30% din capitalul social al societãţilor comerciale care se reorganizeazã, cuvenitã fondurilor proprietãţii private.
ART. 17
Înfiinţarea de noi institute naţionale de cercetare-dezvoltare se face prin hotãrîri ale Guvernului, la propunerea Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei, împreunã cu organismul naţional coordonator al domeniului de activitate respectiv.
ART. 18
Reorganizarea sau înfiinţarea se face pe baza metodologiei de evaluare şi acreditare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, aprobatã de Guvern, la propunerea Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei.
ART. 19
Prin actul de reorganizare sau de înfiinţare a unitãţilor de cercetare-dezvoltare se stabilesc: denumirea, obiectul de activitate, organul coordonator, sediul şi patrimoniul şi se aproba regulamentul de organizare şi funcţionare.
ART. 20
(1) Institutele naţionale de cercetare-dezvoltare au în administrare bunuri proprietate a statului, calculeazã amortismente, conduc evidenta contabila în regim economic şi aplica reglementãrile specifice unitãţilor organizate ca regii autonome.
(2) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activitãţi se poate face numai în scopul stimulãrii transferului rezultatelor activitãţii de cercetare-dezvoltare, potrivit statutelor proprii, în condiţiile prevederilor legale corespunzãtoare şi cu aprobarea organelor coordonatoare şi a Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei.
ART. 21
(1) Institutele naţionale de cercetare-dezvoltare pot fi sprijinite financiar de la bugetul de stat pentru realizarea unor investiţii, dotãri, aparatura, echipamente şi instalaţii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Institutele naţionale de cercetare-dezvoltare decid cu privire la investiţiile ce urmeazã a fi realizate din fonduri proprii, credite bancare, cît şi din alte surse constituite conform legii.
CAP. 4
Dispoziţii comune activitãţii de cercetare-dezvoltare
ART. 22
Rezultatele ştiinţifice ale cercetãrilor, precum şi tehnologiile, procesele tehnologice noi, know-how, obiectele fizice achiziţionate sau realizate pe parcursul derulãrii contractelor finanţate din fonduri publice aparţin executantului şi se înregistreazã în patrimoniul acestuia, dacã prin contract nu s-a prevãzut altfel. Transmiterea cu orice titlu, cãtre terţe persoane, a rezultatelor obţinute în cadrul contractului, se face numai în condiţiile stabilite prin contract sau, în lipsa acestora, cu acordul prealabil al pãrţilor contractante.
ART. 23
(1) Unitãţile de cercetare-dezvoltare, organizate ca societãţi comerciale, se pot privatiza în condiţiile legii şi cu respectarea normelor specifice privind privatizarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare, elaborate de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, Fondul Proprietãţii de Stat şi Agenţia Nationala pentru Privatizare.
(2) Unitãţile de cercetare-dezvoltare privatizate nu vor putea menţine în patrimoniu informaţiile sau documentaţiile de interes naţional, actualmente pînã la data privatizãrii. Aceste informaţii şi documentaţii, determinate în conformitate cu prevederile normelor menţionate la alin. (1), vor fi depuse la institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, desemnate în acest scop de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei şi organul coordonator sau pãstrate în custodia unitãţii privatizate, în temeiul unor clauze speciale prevãzute în contract.
CAP. 5
Dispoziţii finale
ART. 24
(1) În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, unitãţile de cercetare-dezvoltare, care în prezent funcţioneazã potrivit <>Hotãrîrii Guvernului nr. 100/1991 pentru modificarea Hotãrîrii Guvernului ne. 1.284/1990 privind unele mãsuri de organizare şi finanţare a unitãţilor de cercetare-dezvoltare, se vor reorganiza ca institute naţionale de cercetare-dezvoltare sau ca societãţi comerciale.
(2) Profitul net realizat în anii precedenti de cãtre unitãţile prevãzute la alin. (1), inclusiv cel aferent anului 1994, reflectat în bilanţul contabil la 31 decembrie 1994, va fi utilizat în scopul realizãrii unor lucrãri de investiţii şi dotãri necesare unitãţilor respective.
(3) Începînd cu anul 1995, pînã la reorganizarea unitãţilor prevãzute la alin. (1), repartizarea profitului net se va face potrivit reglementãrilor care se aplica regiilor autonome.
ART. 25
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe:
a) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, Academia Romana, Ministerul Învãţãmîntului Finanţelor vor elabora regulamentul pentru granturile prevãzute la art. 11 lit. a), care va fi aprobat prin hotãrîre a Guvernului;
b) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei va elabora criteriile şi condiţiile specifice privind selectarea şi contractarea proiectelor de transfer tehnologic, prevãzute la art. 11 lit. d), care vor fi aprobate prin hotãrîre a Guvernului;
c) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei va elabora metodologia de evaluare şi acreditare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, prevãzutã la art. 18, care va fi aprobatã prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 26
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga actele normative cuprinse în anexa, care face parte integrantã din aceasta ordonanta, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul cercetãrii şi
tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
p. Ministru de stat,
ministrul muncii şi protecţiei
sociale,
Dorel Mustatea,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
LISTA
actelor normative care se abroga
1. <>Legea nr. 28/1969 privind organizarea activitãţii de cercetare ştiinţificã.
2. <>Decretul nr. 36/1975 privind reorganizarea activitãţii unitãţilor de cercetare din subordinea Ministerului Educaţiei şi Învãţãmîntului şi a Academiei de Ştiinţe Sociale şi Politice.
3. <>Decretul nr. 37/1975 privind reorganizarea activitãţii unor unitãţi de cercetare ştiinţificã.
4. Decretul nr. 451/1976 privind reorganizarea Institutului de Cercetãri Metalurgice ICEM - Bucureşti.
5. Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 121/1963 privind unele mãsuri în vederea îmbunãtãţirii şi stimulãrii introducerii tehnicii noi în întreprinderile industriale, cu modificãrile ulterioare.
6. Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 660/1971 privind unele mãsuri în legatura cu constituirea fondului pentru introducerea tehnicii noi la unitãţile de sub îndrumarea şi controlul Ministerului Industriei Chimice.
7. <>Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 77/1970 privind aplicarea sistemului contractual în activitatea de cercetare ştiinţificã.
8. Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 76/1975 privind încadrarea unitãţilor de cercetare-ştiinţificã şi proiectare tehnologicã, cu modificãrile ulterioare.
9. Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 121/1988 privind aprobarea contractului-model pentru activitatea de cercetare ştiinţificã.
10. <>Hotãrîrea Guvernului nr. 1.284/1990 privind unele mãsuri de organizare şi finanţare a unitãţilor de cercetare-dezvoltare, cu modificãrile ulterioare.
----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: