Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 24 din 30 august 2011  privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 24 din 30 august 2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 628 din 2 septembrie 2011
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al art. 1 pct. I.12 din Legea nr. 131/2011 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Prezenta ordonanţã reglementeazã activitatea de evaluare, precum şi modalitatea de organizare şi funcţionare a profesiei de evaluator autorizat.
    ART. 2
    (1) Activitatea de evaluare poate fi desfãşuratã de orice persoanã care are calitatea de evaluator autorizat.
    (2) Prin evaluare, în sensul prezentei ordonanţe, se înţelege activitatea de estimare a valorii, materializatã într-un înscris, denumit raport de evaluare, realizatã în conformitate cu standardele specifice acestei activitãţi şi cu deontologia profesionalã de un evaluator autorizat.
    (3) Evaluatorul autorizat este persoana care a dobândit aceastã calitate dupã parcurgerea etapelor reglementate de prezenta ordonanţã.
    (4) Rapoartele de evaluare se elaboreazã la solicitarea oricãrei persoane fizice sau juridice, de drept public ori privat.
    ART. 3
    (1) Se înfiinţeazã Uniunea Naţionalã a Evaluatorilor Autorizaţi din România, denumitã în continuare Uniunea, persoanã juridicã autonomã, potrivit legii, care funcţioneazã ca organizaţie profesionalã de utilitate publicã fãrã scop patrimonial, din care fac parte evaluatorii autorizaţi, în condiţiile stabilite de prezenta ordonanţã.
    (2) Uniunea este autoritatea competentã care organizeazã, coordoneazã şi autorizeazã desfãşurarea activitãţii de evaluator autorizat în România. Uniunea reprezintã interesele profesiei de evaluator autorizat la nivel naţional şi internaţional.
    (3) Evaluatorii autorizaţi, membri ai Uniunii, în exercitarea independentã a profesiei, desfãşoarã, în principal, urmãtoarele activitãţi:
    a) evaluãri de bunuri imobile;
    b) evaluãri de întreprinderi;
    c) evaluãri de bunuri mobile;
    d) evaluãri de acţiuni şi alte instrumente financiare;
    e) evaluãri de fond de comerţ şi alte active necorporale;
    f) verificãri de rapoarte de evaluare.
    (4) Evaluatorii autorizaţi, în exercitarea independentã a profesiei, trebuie sã fie percepuţi a fi liberi de orice constrângere care ar putea aduce atingere principiilor de obiectivitate şi integritate profesionalã.

    CAP. II
    Organizarea şi funcţionarea Uniunii

    ART. 4
    (1) Uniunea are sediul central în municipiul Bucureşti şi îşi poate constitui filiale, cu personalitate juridicã, în reşedinţele de judeţ, în condiţiile prevãzute în regulamentul propriu de organizare şi funcţionare.
    (2) Organizarea şi funcţionarea Uniunii se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al acesteia, aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
    (3) Activitatea Uniunii se finanţeazã din urmãtoarele surse:
    a) taxe de înscriere şi de examinare;
    b) cotizaţii anuale ale membrilor;
    c) fonduri rezultate din manifestãri ştiinţifice, tarife pentru servicii de formare şi pregãtire profesionalã continuã prestate în conformitate cu prevederile legale;
    d) drepturi editoriale specifice;
    e) donaţii, sponsorizãri şi alte venituri, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
    ART. 5
    (1) Uniunea are urmãtoarele atribuţii:
    a) atribuie calitatea de evaluator autorizat şi emite autorizaţii pentru exercitarea acestei profesii în condiţiile stabilite de regulamentul de organizare şi funcţionare;
    b) organizeazã examenele pentru dobândirea calitãţii de evaluator autorizat;
    c) adoptã standardele de evaluare obligatorii pentru desfãşurarea activitãţii de evaluare;
    d) monitorizeazã aplicarea în desfãşurarea activitãţii de evaluare a evaluatorilor autorizaţi a standardelor de evaluare adoptate de aceasta;
    e) adoptã regulile şi principiile deontologice care guverneazã activitatea evaluatorilor autorizaţi, în conformitate cu responsabilitãţile şi demnitatea profesiei;
    f) monitorizeazã respectarea regulilor şi principiilor deontologice care guverneazã activitatea evaluatorilor autorizaţi;
    g) sprijinã formarea şi perfecţionarea profesionalã a evaluatorilor autorizaţi;
    h) organizeazã evidenţa evaluatorilor autorizaţi, prin înscrierea acestora în Tabloul Uniunii;
    i) asigurã buna desfãşurare a activitãţii de evaluare;
    j) apãrã prestigiul şi independenţa profesionalã a membrilor sãi în raporturile cu autoritãţile publice, organismele specializate, precum şi cu alte persoane fizice şi juridice din ţarã şi din strãinãtate;
    k) colaboreazã cu organisme profesionale din ţarã şi din strãinãtate;
    l) elaboreazã şi publicã ghiduri profesionale în domeniul evaluãrii;
    m) editeazã publicaţii de specialitate;
    n) organizeazã manifestãri ştiinţifice în domeniul studierii şi dezbaterii problemelor teoretice şi practice ale evaluãrii;
    o) organizeazã sau participã la conferinţe, congrese, colocvii, seminare sau alte manifestãri profesionale cu caracter intern şi internaţional cu tematici din domeniul sãu de activitate ori din domenii conexe;
    p) elaboreazã propuneri de modificare şi completare a actelor normative din domeniul de activitate al evaluatorilor autorizaţi şi le înainteazã instituţiilor abilitate pentru promovare;
    q) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute prin lege sau regulamentul propriu de organizare şi funcţionare;
    r) editeazã periodic un buletin informativ destinat evaluatorilor autorizaţi pentru comunicarea tuturor actelor normative, hotãrârilor şi deciziilor adoptate de organele sale de conducere.
    (2) În exercitarea atribuţiilor sale legale, Uniunea adoptã, prin organele sale, în condiţiile prezentei ordonanţe, hotãrâri, regulamente, codul de eticã al profesiei şi procedura disciplinarã. Hotãrârile şi regulamentele aprobate de Conferinţa naţionalã, codul de eticã al profesiei, precum şi orice acte de interes general ale Uniunii sau ale organelor sale de conducere se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 6
    (1) Organele de conducere ale Uniunii sunt: Conferinţa naţionalã, Consiliul director şi preşedintele în exerciţiu, denumit în continuare preşedinte.
    (2) În afara organelor prevãzute la alin. (1), în cadrul Uniunii funcţioneazã Comisia de eticã şi disciplinã, Comisia de calificare şi atestare profesionalã, Comisia ştiinţificã şi de standarde, Comisia de evidenţã a membrilor, Comisia de verificare şi monitorizare, Comisia de relaţii interne şi internaţionale şi Comisia juridicã. Comisiile îşi desfãşoarã activitatea potrivit regulamentelor aprobate de Conferinţa naţionalã sau de Consiliul director, dupã caz.
    ART. 7
    (1) Conferinţa naţionalã este organul reprezentativ de conducere, care se constituie din membrii Consiliului director, foştii preşedinţi ai Uniunii, precum şi din câte un reprezentant la 20 de membri titulari desemnat de adunarea generalã a fiecãrei filiale înfiinţate potrivit art. 4 alin. (1).
    (2) Conferinţa naţionalã şi adunãrile generale ale filialelor se reunesc o datã pe an şi ori de câte ori se considerã necesar, în condiţiile prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al Uniunii, respectiv de organizare şi funcţionare al filialelor.
    (3) Conferinţa naţionalã are urmãtoarele atribuţii:
    a) stabileşte strategia şi obiectivele generale ale Uniunii;
    b) aprobã bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţiile financiare anuale;
    c) aprobã raportul şi programul de activitate ale Consiliului director;
    d) alege şi revocã preşedintele şi membrii Consiliului director;
    e) aprobã şi revocã auditorul statutar;
    f) numeşte şi revocã membrii Comisiei de eticã şi disciplinã;
    g) aprobã membrii de onoare, la propunerea Consiliului director;
    h) aprobã, la propunerea Consiliului director, înfiinţarea şi desfiinţarea filialelor, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare al acestora;
    i) aprobã codul de eticã al profesiei, regulamentul Comisiei de eticã şi disciplinã şi regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului director, la propunerea Consiliului director;
    j) aprobã, prin hotãrâre, standardele de evaluare, obligatorii pentru membrii Uniunii, la propunerea Consiliului director;
    k) hotãrãşte sancţionarea disciplinarã a membrilor Consiliului director al Uniunii, la propunerea Comisiei de eticã şi disciplinã, potrivit regulamentului Comisiei de eticã şi disciplinã şi codului de eticã al profesiei. Contestarea sancţiunilor aplicate se poate face, în condiţiile legii, la instanţa de contencios administrativ;
    l) decide dizolvarea şi lichidarea Uniunii;
    m) stabileşte destinaţia bunurilor rãmase dupã lichidare, potrivit legii;
    n) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de prezenta ordonanţã şi de regulamentul de organizare şi funcţionare al Uniunii.
    (4) Termenul de reunire a Conferinţei naţionale nu poate fi stabilit mai devreme de 30 de zile de la data publicãrii convocãrii într-un ziar de largã rãspândire naţionalã, iar, dacã la prima convocare Conferinţa naţionalã nu poate fi ţinutã din cauza lipsei cvorumului, a doua convocare se poate fixa dupã minimum 10 zile de la prima convocare. Convocarea va cuprinde locul şi data desfãşurãrii Conferinţei naţionale, precum şi ordinea de zi.
    (5) Pentru validitatea deliberãrilor Conferinţei naţionale, la prima convocare este necesarã prezenţa a jumãtate plus unu din numãrul participanţilor cu drept de vot, iar hotãrârile se adoptã cu votul majoritãţii membrilor prezenţi.
    (6) La a doua convocare Conferinţa naţionalã poate sã delibereze oricare ar fi numãrul celor prezenţi, iar hotãrârile se adoptã cu votul majoritãţii participanţilor.
    (7) Conferinţa naţionalã este condusã de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de prim-vicepreşedinte.
    (8) Fiecare participant are dreptul la un vot. Membrii de onoare nu au drept de vot.
    (9) Alegerea şi revocarea preşedintelui, membrilor Consiliului director, membrilor Comisiei de eticã şi disciplinã, precum şi alegerea şi revocarea auditorului statutar se fac numai prin vot secret, în conformitate cu procedura de alegeri aprobatã de Consiliul director.
    ART. 8
    (1) Consiliul director este organul executiv de conducere care îndeplineşte obiectivele Uniunii şi asigurã punerea în executare a hotãrârilor Conferinţei naţionale şi este alcãtuit din 11 membri.
    (2) Structura Consiliului director este urmãtoarea:
    a) preşedintele;
    b) prim-vicepreşedintele, care este viitorul preşedinte;
    c) fostul preşedinte, imediat anterior preşedintelui;
    d) 6 vicepreşedinţi;
    e) secretarul general;
    f) trezorierul.
    (3) Vicepreşedinţii Uniunii sunt preşedinţii urmãtoarelor comisii de specialitate: Comisia de calificare şi atestare profesionalã, Comisia ştiinţificã şi de standarde, Comisia de evidenţã a membrilor, Comisia de verificare şi monitorizare, Comisia de relaţii interne şi internaţionale şi Comisia juridicã.
    (4) Mandatul membrilor Consiliului director este de 2 ani, cu începere de la data Conferinţei naţionale în care aceştia au fost aleşi.
    (5) Funcţia de preşedinte va fi ocupatã de prim-vicepreşedinte, la 2 ani de la alegerea sa în aceastã din urmã funcţie.
    (6) O persoanã poate fi aleasã membru în Consiliul director pentru maximum douã mandate consecutive.
    (7) Persoana care a exercitat funcţia de preşedinte nu mai poate candida pentru un nou mandat de prim-vicepreşedinte decât dupã expirarea unei perioade de 2 ani de la încheierea mandatului.
    (8) Consiliul director are urmãtoarele atribuţii:
    a) prezintã Conferinţei naţionale raportul de activitate, executarea bugetului de venituri şi cheltuieli, situaţiile financiare anuale, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi programele Uniunii;
    b) aprobã încheierea de acte juridice în numele şi pe seama Uniunii;
    c) propune spre aprobare Conferinţei naţionale standardele de evaluare, care devin obligatorii pentru desfãşurarea activitãţii evaluatorilor autorizaţi;
    d) aprobã afilierea Uniunii la asociaţii şi organisme de profil, naţionale şi internaţionale;
    e) aprobã organigrama şi politica de personal a Uniunii, stabilind anual numãrul de posturi şi salariile personalului angajat de aceasta;
    f) aprobã programul anual de pregãtire continuã a evaluatorilor autorizaţi persoane fizice, pe baza propunerii Comisiei de calificare şi atestare profesionalã;
    g) stabileşte anual cuantumul taxelor, cotizaţiilor şi indemnizaţiilor, precum şi termenele de platã ale acestora;
    h) elaboreazã propuneri cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea filialelor;
    i) elaboreazã regulamentul propriu, regulamentul Comisiei de eticã şi disciplinã, regulamentul de organizare şi funcţionare al Uniunii şi regulamentul de organizare şi funcţionare al filialelor, pe care le supune aprobãrii Conferinţei naţionale;
    j) aprobã regulamentele de organizare şi funcţionare ale comisiilor de specialitate, regulamentul de acreditare, regulamentul de derulare şi finalizare a stagiaturii, procedurile de alegeri pentru organele de conducere, regulamentul de organizare a examenului de atribuire a calitãţii de membru stagiar, alte reguli şi proceduri;
    k) acordã, prin hotãrâre, calitatea de evaluator autorizat, pe baza propunerii Comisiei de evidenţã a membrilor;
    l) hotãrãşte sancţionarea disciplinarã a evaluatorilor autorizaţi, alţii decât proprii membri, la propunerea Comisiei de eticã şi disciplinã, potrivit regulamentului Comisiei de eticã şi disciplinã şi codului de eticã al profesiei. Hotãrârile Consiliului director sunt definitive. Contestarea sancţiunilor aplicate se poate face, în condiţiile legii, la instanţa de contencios administrativ;
    m) hotãrãşte schimbarea sediului Uniunii;
    n) organizeazã, la nivel naţional, examenele de atribuire a calitãţii de membru stagiar şi de dobândire a calitãţii de evaluator autorizat;
    o) aprobã cursurile de formare în domeniul evaluãrii prevãzute la art. 15 alin. (6);
    p) comunicã instituţiilor publice interesate punctul de vedere asupra conformitãţii cu standardele de evaluare adoptate de Uniune a rapoartelor de evaluare realizate de cãtre evaluatorii autorizaţi în condiţiile prezentei ordonanţe;
    q) intervine pentru a concilia şi, la cerere, pentru a arbitra litigiile profesionale dintre membrii Uniunii;
    r) elaboreazã propuneri pentru modificarea şi completarea actelor normative în domeniul de activitate al evaluatorilor autorizaţi;
    s) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Conferinţa naţionalã sau de prezenta ordonanţã.
    (9) Vacantarea funcţiilor de preşedinte şi prim-vicepreşedinte se constatã ca urmare a demisiei, revocãrii, imposibilitãţii definitive de exercitare a funcţiei, decesului, precum şi a oricãror cauze care conduc la încetarea calitãţii de evaluator autorizat, potrivit prezentei ordonanţe
    (10) În cazul vacantãrii funcţiei de preşedinte, prim-vicepreşedintele devine preşedinte, durata mandatului sãu prelungindu-se de drept cu perioada rãmasã din mandatul preşedintelui în exerciţiu.
    (11) În cazul vacantãrii funcţiei de prim-vicepreşedinte, se vor organiza alegeri pentru aceastã funcţie în maximum 90 de zile de la data la care funcţia a devenit vacantã. Durata mandatului prim-vicepreşedintelui ales va fi egalã cu perioada rãmasã din mandatul prim-vicepreşedintelui pe care îl înlocuieşte.
    (12) Funcţiile devenite vacante în Consiliul director vor fi ocupate şi exercitate interimar conform prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare al Consiliului director, aprobat de Conferinţa naţionalã.
    (13) Consiliul director se întruneşte cel puţin o datã pe trimestru, la convocarea preşedintelui.
    (14) Pentru validitatea deliberãrilor Consiliului director este necesarã prezenţa a jumãtate plus unu din numãrul membrilor sãi, iar hotãrârile vor fi luate cu votul majoritãţii membrilor prezenţi.
    (15) Şedinţa Consiliului director este condusã de preşedinte sau, în absenţa preşedintelui, de prim-vicepreşedinte.
    (16) La şedinţele Consiliului director au dreptul sã participe, fãrã drept de vot, un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice, desemnat de ministrul finanţelor publice, precum şi alte persoane reprezentând asociaţii profesionale şi patronate, în funcţie de ordinea de zi, la invitaţia preşedintelui. Data şedinţei Consiliului director este adusã la cunoştinţa Ministerului Finanţelor Publice cu 10 zile înainte de desfãşurarea acesteia, reprezentantul ministerului având posibilitatea sã participe din oficiu la şedinţele Consiliului director.
    (17) Foştii preşedinţi ai Uniunii pot participa la şedinţele Consiliului director şi nu au drept de vot, cu excepţia fostului preşedinte imediat anterior, care are drept de vot în calitate de membru al Consiliului director.
    (18) Consiliul director va solicita în scris membrilor care lipsesc nemotivat de la 3 şedinţe consecutive sã demisioneze din funcţie, iar, dacã aceştia nu dau curs solicitãrii, va propune Conferinţei naţionale revocarea lor din funcţie.
    ART. 9
    (1) Preşedintele Uniunii este preşedintele Consiliului director.
    (2) Preşedintele reprezintã Uniunea în raporturile cu terţii.
    ART. 10
    (1) Comisia de eticã şi disciplinã este compusã din 5 membri titulari şi 3 membri supleanţi, aleşi de Conferinţa naţionalã pentru o perioadã de 4 ani dintre evaluatorii autorizaţi înscrişi în Tabloul Uniunii care se bucurã de autoritate profesionalã şi probitate moralã.
    (2) Comisia de eticã şi disciplinã îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile regulamentului Comisiei de eticã şi disciplinã, elaborat de Consiliul director şi aprobat de Conferinţa naţionalã, şi aplicã sancţiunile disciplinare prevãzute la art. 26 potrivit codului de eticã al profesiei şi procedurii disciplinare, precum şi regulamentului de organizare şi funcţionare al Uniunii.
    ART. 11
    Situaţiile financiare anuale ale Uniunii sunt supuse auditului statutar, conform legii.

    CAP. III
    Organizarea şi exercitarea profesiei de evaluator autorizat

    SECŢIUNEA 1
    Dobândirea calitãţii de evaluator autorizat şi formele de exercitare a profesiei

    ART. 12
    (1) Activitatea de evaluare poate fi desfãşuratã numai de persoanele ce au calitatea de evaluator autorizat, dobânditã în condiţiile prezentei ordonanţe, care sunt înscrise în Tabloul Uniunii şi dovedesc aceasta cu legitimaţia de membru sau autorizaţia valabilã la data evaluãrii. Tabloul Uniunii se publicã anual în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Informaţiile şi datele care se înscriu în Tabloul Uniunii vor fi stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare al Uniunii. Tabloul Uniunii cuprinde o secţiune dedicatã evaluatorilor autorizaţi inactivi.
    ART. 13
    (1) Formarea profesionalã iniţialã şi continuã a evaluatorilor autorizaţi se asigurã prin cursuri de formare profesionalã organizate de Uniune.
    (2) Cursurile şi programele de formare profesionalã a evaluatorilor autorizaţi vor fi aprobate de Consiliul director.
    ART. 14
    Uniunea are în componenţa sa urmãtoarele categorii de membri, evaluatori autorizaţi:
    a) membri stagiari, persoane fizice;
    b) membri titulari, persoane fizice;
    c) membri acreditaţi, persoane fizice;
    d) membri corporativi, persoane juridice;
    e) membri inactivi;
    f) membri de onoare.
    ART. 15
    (1) Examenele pentru atribuirea calitãţii de membru stagiar al Uniunii se organizeazã de Consiliul director, în conformitate cu prevederile regulamentului de organizare a examenului de atribuire a calitãţii de membru stagiar adoptat de acesta.
    (2) Pentru dobândirea calitãţii de membru stagiar, persoana fizicã trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
    a) sã aibã studii universitare finalizate cu diplomã eliberatã de o instituţie de învãţãmânt superior din România sau dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, recunoscutã de autoritãţile române competente, potrivit legii, care atestã încheierea de cãtre titular a ciclului de studii universitare de licenţã, în domeniile propuse de cãtre Consiliul director şi aprobate prin regulamentul de organizare a examenului de atribuire a calitãţii de membru stagiar;
    b) sã nu fi fost condamnat pentru sãvârşirea unei infracţiuni cu intenţie, pentru care nu a intervenit reabilitarea;
    c) sã fie declarat admis la examenul organizat potrivit alin. (1);
    d) sã achite taxa de examen în cuantumul şi în termenele stabilite de Consiliul director.
    (3) Perioada de stagiu se încheie cu examen de finalizare a stagiaturii în termen de maximum 2 ani de la data atribuirii calitãţii de membru stagiar.
    (4) Desfãşurarea stagiului presupune parcurgerea unor cursuri de pregãtire şi realizarea unor rapoarte de evaluare în conformitate cu regulamentul de derulare şi finalizare a stagiaturii, adoptat de Consiliul director.
    (5) În perioada de stagiu, taxa de stagiu se achitã în cuantumul şi la termenele stabilite de Consiliul director.
    (6) Pot deveni membri stagiari fãrã susţinerea examenului prevãzut la alin. (1) persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (2) lit. a), b) şi d) şi care au absolvit cursuri de formare specifice în domeniul evaluãrii, aprobate de Consiliul director.
    ART. 16
    (1) Poate fi membru titular numai acea persoanã care a promovat examenul de finalizare a stagiaturii.
    (2) Calitatea de membru titular se pierde dacã persoana se aflã în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
    a) nu urmeazã anual un program echivalent a minimum 20 de ore de pregãtire continuã;
    b) nu încheie un contract de asigurare de rãspundere civilã profesionalã pentru activitatea de evaluare;
    c) nu achitã cotizaţia anualã în cuantumul şi la termenele stabilite de Consiliul director;
    d) este condamnatã definitiv pentru sãvârşirea unei infracţiuni cu intenţie.
    (3) Calitatea de membru titular se dovedeşte cu legitimaţia de membru şi parafa care se vizeazã, respectiv se emite anual.
    ART. 17
    (1) Poate dobândi calitatea de membru acreditat orice membru titular cu o vechime în profesia de evaluator de cel puţin 3 ani care a promovat un examen în conformitate cu normele specifice de acreditare stabilite prin regulamentul de acreditare, aprobat de Consiliul director.
    (2) Numai membrii acreditaţi pot fi aleşi în Comisia de verificare şi monitorizare.
    (3) Calitatea de membru acreditat este acordatã pentru 5 ani de la data susţinerii examenului de acreditare.
    (4) Calitatea de membru acreditat se pierde dacã persoana se aflã în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
    a) nu urmeazã anual un program echivalent a minimum 20 de ore de pregãtire continuã;
    b) nu încheie un contract de asigurare de rãspundere civilã profesionalã pentru activitatea de evaluare;
    c) nu a achitat cotizaţia anualã în cuantumul şi la termenele stabilite de Consiliul director;
    d) este condamnatã definitiv pentru sãvârşirea unei infracţiuni cu intenţie;
    e) nu promoveazã, la fiecare 5 ani de la data dobândirii calitãţii de membru acreditat, un examen în conformitate cu normele specifice de acreditare stabilite prin regulamentul de acreditare, aprobat de Consiliul director.
    (5) Calitatea de membru acreditat se dovedeşte cu legitimaţia de membru acreditat şi parafa care se vizeazã, respectiv se emite anual.
    ART. 18
    Membrii titulari care la sfârşitul anului calendaristic nu au urmat programul obligatoriu de pregãtire sunt suspendaţi pânã la efectuarea, într-un termen de maximum 2 ani de la data suspendãrii, a programului echivalent a 25 de ore pe an. Dacã în acest termen nu se face dovada îndeplinirii acestei condiţii, calitatea de membru al Uniunii înceteazã de drept. Constatarea încetãrii calitãţii de membru al Uniunii se face prin hotãrâre a Consiliului director.
    ART. 19
    (1) Pot deveni membri de onoare persoanele fizice, personalitãţi marcante române sau strãine cu activitãţi prestigioase în domeniul evaluãrii sau în domenii complementare profesiei de evaluator autorizat şi care au avut o contribuţie importantã la consolidarea prestigiului Uniunii şi a profesiei de evaluator autorizat. Membrii de onoare sunt desemnaţi prin vot de Conferinţa naţionalã, la propunerea Consiliului director.
    (2) Calitatea de membru de onoare nu conferã persoanelor respective dreptul de a profesa ca evaluator autorizat.
    (3) Calitatea de membru de onoare se dovedeşte cu diploma eliberatã de Uniune.
    ART. 20
    (1) Pot desfãşura activitate de evaluare şi persoanele juridice cu sediul în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, membri corporativi ai Uniunii.
    (2) Pentru dobândirea calitãţii de membru corporativ, persoana juridicã trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) sã aibã ca obiect de activitate exercitarea profesiei de evaluator autorizat;
    b) majoritatea acţionarilor sau asociaţilor sã fie evaluatori autorizaţi şi sã deţinã majoritatea acţiunilor sau a pãrţilor sociale;
    c) consiliul de administraţie al societãţii comerciale sã fie ales în majoritate dintre acţionarii sau asociaţii evaluatori autorizaţi;
    d) sã fie beneficiarã a unui contract de asigurare de rãspundere civilã profesionalã pentru activitatea de evaluare;
    e) sã achite taxa de înscriere în Uniune în cuantumul şi la termenele stabilite de Consiliul director.
    (3) Condiţiile prevãzute la alin. (2) lit. a)-d) trebuie îndeplinite pe toatã perioada deţinerii calitãţii de membru corporativ.
    (4) Membrul corporativ va achita cotizaţia anualã în cuantumul şi la termenele stabilite de Consiliul director.
    (5) Calitatea de membru corporativ se dovedeşte cu autorizaţia eliberatã de Uniune.
    ART. 21
    Uniunea este autoritatea competentã pentru coordonarea activitãţii de verificare a rapoartelor de evaluare în vederea asigurãrii calitãţii serviciilor prestate de evaluatorii autorizaţi.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Statutul evaluatorului autorizat. Drepturi şi obligaţii

    ART. 22
    (1) Uniunea are ca membri evaluatori autorizaţi persoane fizice care, din punctul de vedere al dreptului de exercitare a profesiei, sunt activi sau inactivi şi persoane juridice.
    (2) Este evaluator autorizat inactiv persoana care nu are dreptul sã exercite profesia de evaluator autorizat deoarece se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
    a) a fost sancţionatã disciplinar cu suspendarea dreptului de exercitare a calitãţii de membru pe o perioadã de pânã la 12 luni, conform prezentei ordonanţe;
    b) are atribuţii de control financiar în cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau al altor instituţii publice, cu excepţia situaţiilor prevãzute expres de lege;
    c) se aflã într-o situaţie de incompatibilitate prevãzutã de o lege specialã.
    (3) Schimbarea calitãţii declarate de evaluator autorizat activ sau inactiv se va comunica în scris Uniunii de cãtre persoana în cauzã, în termen de 10 zile de la modificarea situaţiei sale.
    ART. 23
    Evaluatorii autorizaţi au dreptul:
    a) sã perceapã onorarii pentru activitatea desfãşuratã, onorarii care nu se stabilesc procentual din valoarea estimatã prin raportul de evaluare;
    b) sã participe la toate activitãţile şi manifestãrile care constituie obiectul de activitate al Uniunii;
    c) sã consulte bazele de date, lucrãrile, publicaţiile şi materialele documentare de care dispune Uniunea şi sã beneficieze de toate condiţiile puse la dispoziţie de Uniune pentru ridicarea nivelului de pregãtire profesionalã;
    d) sã fie aleşi în organele de conducere şi în comisiile Uniunii;
    e) sã fie înscrişi în Tabloul Uniunii.
    ART. 24
    Membrii Uniunii au urmãtoarele obligaţii:
    a) sã plãteascã cotizaţia anualã. Neplata acesteia în cuantumul şi la termenele stabilite de Consiliul director atrage excluderea de drept din Uniune;
    b) sã elaboreze rapoartele de evaluare potrivit standardelor de evaluare adoptate de Uniune;
    c) sã respecte codul de eticã al profesiei de evaluator autorizat, precum şi regulamentele adoptate de organele de conducere ale Uniunii.
    ART. 25
    Evaluatorii rãspund în desfãşurarea activitãţii lor disciplinar, civil sau penal, dupã caz.
    ART. 26
    Sancţiunile disciplinare care se aplicã evaluatorilor autorizaţi, în raport cu gravitatea abaterilor sãvârşite, sunt urmãtoarele:
    a) avertisment scris;
    b) avertisment cu acţiune corectivã profesionalã;
    c) suspendarea calitãţii de membru pe o perioadã de pânã la 12 luni;
    d) retragerea calitãţii de membru al Uniunii.
    ART. 27
    Abaterile în funcţie de care se aplicã sancţiunile disciplinare se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al Uniunii.
    ART. 28
    (1) Persoanele fizice şi juridice strãine care nu au domiciliul în România pot dobândi calitatea de evaluator autorizat şi pot exercita aceastã profesie, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, dacã în ţãrile în care îşi au domiciliul sau, dupã caz, sediul profesional au aceastã specializare, certificatã de organismele profesionale recunoscute sau, dupã caz, de autoritãţile publice care le autorizeazã şi în condiţiile stabilite prin convenţii bilaterale încheiate în acest scop de Uniune cu organismele similare din statele respective.
    (2) Persoanele fizice sau persoanele juridice având cetãţenia, respectiv naţionalitatea unui stat membru al Uniunii Europene sau a unui stat aparţinând Spaţiului Economic European pot dobândi calitatea de evaluator autorizat, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, în aceleaşi condiţii ca şi cetãţenii români, respectiv persoanele juridice române.
    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), cetãţenii unui stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European care au dobândit calitatea de evaluator autorizat în unul dintre aceste state se pot înscrie în Tabloul Uniunii, în vederea exercitãrii profesiei în România în condiţiile prezentei ordonanţe, fiind exceptaţi de la procedura de examinare. Uniunea recunoaşte automat documentul emis de autoritatea competentã din statul membru al Uniunii Europene, respectiv statul aparţinând Spaţiului Economic European în baza cãruia cetãţeanul acestor state exercitã legal profesia de evaluator autorizat.
    (4) Persoanele juridice stabilite într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European unde exercitã în mod legal activitatea de evaluator autorizat se pot înscrie în Tabloul Uniunii, în vederea exercitãrii profesiei în România în condiţiile prezentei ordonanţe, fiindu-le recunoscutã calitatea de evaluator autorizat dobânditã în statul de origine.
    (5) Persoanele fizice sau juridice evaluatori autorizaţi având cetãţenia, respectiv naţionalitatea unui stat membru al Uniunii Europene sau a unui stat aparţinând Spaţiului Economic European pot exercita profesia de evaluator autorizat şi în mod temporar sau ocazional. În aceastã situaţie, evaluatorul autorizat este exceptat de la procedura de înscriere în Uniune.
    (6) În cazul în care, în vederea exercitãrii temporare sau ocazionale a profesiei de evaluator autorizat, solicitantul prevãzut la alin. (5) se aflã la prima aplicaţie în România sau dacã intervine o modificare substanţialã a situaţiei sale, acesta va înainta Uniunii o declaraţie privind serviciile pe care le va presta, însoţitã de urmãtoarele documente:
    a) dovada cetãţeniei, în cazul persoanei fizice, respectiv a naţionalitãţii, în cazul persoanei juridice;
    b) denumirea şi forma juridicã, în cazul persoanei juridice;
    c) dovada calificãrii profesionale, în cazul persoanei fizice, şi a autorizãrii funcţionãrii, în cazul persoanei juridice;
    d) o atestare care sã confirme faptul cã solicitantul persoanã fizicã este legal stabilit într-un stat membru în scopul desfãşurãrii profesiei de evaluator autorizat şi cã nu îi este interzis sã practice profesia, chiar şi cu caracter temporar, la momentul eliberãrii atestatului.
    (7) Declaraţia prevãzutã la alin. (6) poate fi înaintatã prin orice mijloace şi se reînnoieşte anual, dacã prestatorul intenţioneazã sã exercite, în mod temporar sau ocazional, în cursul anului respectiv, profesia de evaluator autorizat în România.
    (8) Dispoziţiile prezentului articol sunt aplicabile şi cetãţenilor aparţinând Confederaţiei Elveţiene.
    ART. 29
    Persoanele fizice care, prin dobândirea unei alte calitãţi, devin incompatibile cu exercitarea profesiei de evaluator autorizat potrivit dispoziţiilor legale în vigoare sau potrivit statutelor de organizare ale altor profesii sunt înscrise în Tabloul evaluatorilor inactivi. Situaţiile de incompatibilitate se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al Uniunii.
    ART. 30
    Activitatea de evaluare este compatibilã cu desfãşurarea urmãtoarelor activitãţi:
    a) consultanţã de afaceri şi management;
    b) elaborarea de proiecte de finanţare;
    c) evaluarea de proiecte de finanţare;
    d) expertizã contabilã, audit financiar, reorganizare judiciarã şi lichidare, consultanţã fiscalã, cu respectarea reglementãrilor specifice fiecãreia dintre activitãţile respective şi a principiului independenţei, dupã caz.

    CAP. IV
    Dispoziţii tranzitorii şi finale

    ART. 31
    Consiliul director al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din România, asociaţie profesionalã neguvernamentalã, independentã, înfiinţatã în anul 1992, declaratã de utilitate publicã prin Hotãrârea Guvernului nr. 1.447/2004, denumitã în continuare ANEVAR, organizeazã şi conduce prima adunare generalã naţionalã şi prima Conferinţã naţionalã a Uniunii şi verificã îndeplinirea condiţiilor de participare la acestea, precum şi condiţiile de dobândire iniţialã a calitãţii de evaluator autorizat, prevãzute la art. 32.
    ART. 32
    (1) Membrii ANEVAR, persoane fizice, precum şi ai altor organizaţii al cãror profil de activitate face parte din domeniul de reglementare al prezentei ordonanţe care îndeplinesc condiţiile de dobândire a calitãţii de evaluator autorizat, prevãzute de art. 15 alin. (2) lit. a) şi b), respectiv art. 17 alin. (1), devin membri titulari, respectiv acreditaţi ai Uniunii, potrivit dispoziţiilor prezentului articol.
    (2) Pentru dobândirea calitãţii de membru titular, respectiv acreditat se pot depune cereri, în maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, la sediul ANEVAR din str. Scãrlãtescu nr. 7, sectorul 1, municipiul Bucureşti.
    (3) Îndeplinirea condiţiilor prevãzute de art. 15 alin. (2) lit. a) şi b), respectiv de art. 17 alin. (1) este verificatã, în maximum 30 de zile de la data depunerii cererii, de o comisie formatã din 5 membri desemnaţi de Consiliul director al ANEVAR, pe baza documentelor stabilite prin hotãrâre a Consiliului director afişatã la sediul ANEVAR.
    (4) Lista persoanelor care îndeplinesc condiţiile de dobândire a calitãţii de evaluator autorizat se afişeazã la sediul ANEVAR în maximum 30 de zile de la expirarea termenului prevãzut la alin. (2).
    ART. 33
    (1) Adunarea generalã naţionalã a membrilor care îndeplinesc condiţiile de dobândire a calitãţii de evaluator autorizat, potrivit art. 32, se organizeazã în maximum 30 de zile de la data afişãrii listei persoanelor care îndeplinesc condiţiile de dobândire a calitãţii de evaluator autorizat. În cadrul acestei adunãri se aleg participanţii la prima Conferinţã naţionalã a Uniunii şi la Conferinţa naţionalã prevãzutã la art. 43, astfel încât sã fie respectatã norma de reprezentare prevãzutã la art. 7 alin. (1).
    (2) Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale, la prima convocare este necesarã prezenţa a jumãtate plus unu din numãrul persoanelor cãrora le-a fost admisã cererea de dobândire a calitãţii de evaluator autorizat, în condiţiile art. 32, iar hotãrârile vor fi luate cu votul majoritãţii participanţilor.
    (3) La a doua convocare adunarea generalã poate sã delibereze oricare ar fi numãrul celor prezenţi, iar hotãrârile vor fi luate cu votul majoritãţii participanţilor.
    ART. 34
    Prima Conferinţã naţionalã a Uniunii se organizeazã de Consiliul director al ANEVAR în maximum 30 de zile de la data adunãrii generale naţionale în care au fost aleşi participanţii la aceastã conferinţã, iar în cadrul acesteia se alege primul Consiliu director al Uniunii.
    ART. 35
    Membrii ANEVAR, persoane fizice, precum şi ai altor organizaţii al cãror profil de activitate face parte din domeniul de reglementare al prezentei ordonanţe care îndeplinesc condiţiile de dobândire a calitãţii de evaluator autorizat, potrivit art. 15 alin. (2) lit. a) şi b), şi care nu au depus cereri în condiţiile art. 32 alin. (2) pot depune astfel de cereri în maximum 60 de zile de la data primei Conferinţe naţionale. Dupã expirarea acestui termen, calitatea de evaluator autorizat se dobândeşte numai în condiţiile art. 15-17.
    ART. 36
    Persoanele care sunt membri aspiranţi ai ANEVAR devin membri stagiari ai Uniunii şi în termen de maximum 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe vor susţine examenul de finalizare a stagiaturii pentru a deveni membri titulari.
    ART. 37
    Primul Consiliul director al Uniunii va fi format din 10 membri, lipsind funcţia de fost preşedinte. La data alegerii primului Consiliu director, alãturi de ceilalţi membri vor fi aleşi atât preşedintele, cât şi prim-vicepreşedintele.
    ART. 38
    Membrii inactivi ai ANEVAR vor fi înscrişi în Tabloul Uniunii, în secţiunea "inactivi", urmând sã redobândeascã calitatea de membru activ doar dupã respectarea condiţiilor prevãzute de regulamentul adoptat în acest scop de Consiliul director.
    ART. 39
    Membrii acreditaţi ai ANEVAR devin membri acreditaţi ai Uniunii în sensul prezentei ordonanţe.
    ART. 40
    Persoanele împotriva cãrora s-a dispus sancţiunea suspendãrii din calitatea de membru al ANEVAR sau al altor organizaţii al cãror profil de activitate face parte din domeniul de reglementare al prezentei ordonanţe care îndeplinesc condiţiile de dobândire a calitãţii de evaluator autorizat nu pot deveni membri de drept ai Uniunii dacã nu a expirat termenul pentru care s-a dispus sancţiunea pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
    ART. 41
    Membrii fondatori şi membrii de onoare ai ANEVAR devin membri de onoare ai Uniunii.
    ART. 42
    Ori de câte ori în cuprinsul unui act normativ se face referire la evaluatori autorizaţi sau evaluatori membri ai ANEVAR sau membri ai unei asociaţii de utilitate publicã din domeniul evaluãrii, referirea se va înţelege cã este fãcutã la evaluatori autorizaţi în conformitate cu dispoziţiile prezentei ordonanţe.
    ART. 43
    Prevederile art. 12 alin. (1) intrã în vigoare în termen de 10 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii Guvernului de aprobare a regulamentului de organizare şi funcţionare al Uniunii, a hotãrârilor Conferinţei naţionale privind standardele de evaluare prevãzute la art. 7 alin. (3) lit. j), a Regulamentului Comisiei de eticã şi disciplinã, precum şi a codului de eticã al profesiei.
    ART. 44
    Hotãrârea Guvernului prevãzutã la art. 4 alin. (2), precum şi regulamentele prevãzute la art. 43 se adoptã în maximum 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
    ART. 45
    Procedurile şi formalitãţile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea profesiei de evaluator în România pot fi îndeplinite şi prin intermediul punctului de contact unic, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 68/2010. Prevederile prezentului articol se aplicã de la data operaţionalizãrii punctului de contact unic.
    ART. 46
    Dispoziţiile prezentei ordonanţe se completeazã cu prevederile Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificãrilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2009, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 68/2010.

                                 PRIM-MINISTRU
                                    EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                                ---------------
                         Ministrul finanţelor publice,
                              Gheorghe Ialomiţianu

            Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
                                   Ion Ariton

           Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului,
                              Daniel Petru Funeriu

               Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
                          Laurenţiu Sebastian Lãzãroiu


    Bucureşti, 30 august 2011.
    Nr. 24.

                                      ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016