Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 23 din 29 ianuarie 1999  privind constituirea fondurilor de garantare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 23 din 29 ianuarie 1999 privind constituirea fondurilor de garantare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 42 din 29 ianuarie 1999
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. 2 lit. k) din Legea nr. 259/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Fondurile de garantare au ca obiect exclusiv de activitate garantarea în parte a creditelor sau a altor instrumente de finanţare ce pot fi obţinute de cãtre întreprinderi mici şi mijlocii de la bãnci comerciale ori din alte surse.
(2) În înţelesul prezentei ordonanţe, prin întreprinderi mici şi mijlocii se înţelege întreprinderile astfel clasificate potrivit legii.
(3) Convenţia de garantare dintre garant şi beneficiarul garanţiei constituie titlu executoriu.
ART. 2
(1) Fondurile de garantare sunt autorizate sa efectueze în favoarea actionarilor lor sau a unor terţi - persoane fizice sau juridice cu calitatea de comerciant - operaţiunile financiare prevãzute la art. 1, în baza unui plan de afaceri, şi sa acorde consultanţa acestora.
(2) În realizarea obiectului lor de activitate fondurile de garantare vor încheia cu bãnci sau cu alte instituţii prestatoare de servicii financiare convenţii prin care vor stabili, de comun acord, categoriile de operaţiuni comerciale pentru care se acorda credite şi garanţii, cuantumul global de garanţii colective ce pot fi acordate, plafonul de creditare, limita de risc, tipul de informaţii pe care pãrţile le furnizeazã reciproc, cu respectarea secretului profesional, procedura de executare în situaţia nerambursarii creditului, precum şi alte drepturi şi obligaţii.
ART. 3
Fondurile de garantare pot sa îşi diversifice portofoliile şi sa efectueze plasamente în scopul protejãrii capitalurilor proprii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

CAP. 2
Constituirea fondurilor de garantare

ART. 4
(1) Fondurile de garantare se constituie sub forma societãţilor comerciale pe acţiuni, în condiţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã.
(2) Capitalul social al fondului de garantare este vãrsat integral la data constituirii.
(3) Denumirea de fond de garantare va fi utilizata numai de societãţile comerciale pe acţiuni care se constituie şi funcţioneazã ca fonduri de garantare.
ART. 5
(1) Capitalul social al unui fond de garantare se împarte în acţiuni nominative cu valoare nominalã egala, care nu poate fi mai mica de 1.000.000 lei.
(2) Acţiunile unui fond de garantare pot fi cotate la bursa de valori sau pot fi tranzacţionate pe piata de capital organizatã în condiţiile legii.
(3) Capitalul social al unui fond de garantare poate fi majorat prin emisiune de acţiuni sau obligaţiuni convertibile în acţiuni, în condiţiile legii.

CAP. 3
Consortiile de garantare colectivã a creditelor

ART. 6
(1) Consortiul de garantare colectivã a creditelor este o forma de asociere instituitã prin contractul de societate civilã între mai multe pãrţi, denumite membri ai consortiului de garantare colectivã a creditelor, care nu are personalitate juridicã şi care îndeplineşte, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) este înfiinţat de un grup de fonduri de garantare sau de un fond de garantare în asociere cu un grup de întreprinderi mici şi mijlocii;
b) acorda garanţii colective care contribuie la obţinerea creditelor acordate de bãnci sau de alte organizaţii care oferã servicii financiare, autorizate conform legii;
c) presteazã servicii auxiliare activitãţii de garantare, cum ar fi: consultanţa, furnizare de informaţii sau alte servicii de asistenta pentru întreprinderile mici şi mijlocii care au calitatea de acţionar la un fond de garantare, parte a unui consortiu de garantare colectivã a creditelor.
(2) Consortiul îşi stabileşte reprezentarea fata de terţi pe baza contractualã.
ART. 7
Consortiile de garantare acorda garanţii colective numai în vederea obţinerii de credite pentru investiţii cu termen de rambursare mai mare de 18 luni.

CAP. 4
Fondurile de cogarantare

ART. 8
(1) Comercianţii, persoane fizice sau juridice, se pot asocia pentru înfiinţarea de fonduri de cogarantare organizate ca societãţi comerciale pe acţiuni, cu capital social integral vãrsat la data constituirii, în scopul reducerii riscurilor financiare sau diminuãrii daunelor ce ar putea fi determinate de operaţiunile unui fond de garantare.
(2) Fondurile de cogarantare au ca obiect de activitate garantarea, total sau în parte, a operaţiunilor unui fond de garantare.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 9
(1) În scopul asigurãrii accesului la credit, precum şi al creãrii unui sistem descentralizat de garantare a creditelor prin imbinarea resurselor private şi publice, se aloca 50 de miliarde de lei din fondurile destinate stimulãrii întreprinderilor mici şi mijlocii prevãzute la <>art. 24 lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 1998 nr. 109/1998 , cu modificãrile şi rectificãrile ulterioare, pentru urmãtoarele destinaţii:
a) 40 miliarde lei se repartizeazã pentru constituirea de fonduri de garantare, organizate la nivelul regiunilor de dezvoltare potrivit <>Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionala în România;
b) 10 miliarde lei se repartizeazã pentru constituirea unui Fond naţional de cogarantare, sub forma unui cont special deschis la Banca de Export-Import a României - S.A. (Romanian Eximbank).
(2) Sumele prevãzute la alin. (1) lit. a) se acorda, la cerere, întreprinderilor mici şi mijlocii, camerelor de comerţ şi industrie teritoriale, asociaţiilor de reprezentare a întreprinderilor mici şi mijlocii, dupã caz, care se asociaza pentru constituirea unui fond de garantare sub forma de ajutor financiar nerambursabil în vederea subscrierii la capitalul social de pornire a activitãţii fondurilor de garantare, ca aport în numerar la capitalul social al beneficiarilor ajutorului financiar.
(3) În cazul în care un fond de garantare constituit de cãtre persoanele juridice prevãzute la alin. (2) se dizolva ori îşi modifica obiectul de activitate mai înainte de 3 ani de la data la care a fost obţinut creditul nerambursabil, respectivul credit se restituie, cu dobanda aferentã pentru perioada cuprinsã între data plãţii şi data rambursarii; dobanda se calculeazã la nivelul ratei medii a dobânzii la depozitele pe ultimele 12 luni, practicate în perioada de referinta de cãtre bãncile comerciale potrivit datelor oficiale publicate de Banca Nationala a României.
ART. 10
Sumele prevãzute la art. 9 alin. (1) se aloca de cãtre Agenţia pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii care asigura aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe, urmãrirea respectãrii condiţiilor prevãzute şi evaluarea periodicã a rezultatelor obţinute.
ART. 11
Pentru stabilirea cuantumului şi repartizarea sumelor prevãzute la art. 9 alin. (1) lit. a), Agenţia pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii va stabili metodologia şi termenul de organizare a selecţiei şi aprobãrii cererilor depuse, nu mai târziu de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe. Metodologia de organizare a licitaţiei va fi aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 12
Bãncilor care desfãşoarã activitãţi de garantare şi/sau de cogarantare în favoarea întreprinderilor mici şi mijlocii li se aplica prevederile <>art. 89 din Legea bancarã nr. 58/1998 .
ART. 13
În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Agenţia pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii va elabora normele metodologice pentru utilizarea Fondului naţional de cogarantare, care se vor aproba prin hotãrâre a Guvernului.

p. PRIM-MINISTRU,
VICTOR BABIUC

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul transporturilor,
Adrian-Gheorghe Marinescu,
secretar de stat

p. Ministrul finanţelor,
Bujor Bogdan Teodoriu,
secretar de stat

p. Ministrul muncii
şi protecţiei sociale,
Simona Marinescu,
secretar de stat
------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016