Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA Nr. 21 din 21 august 1992 *** Republicata privind protectia consumatorilor
*) Republicatã în temeiul <>art. 1 pct. 6 alin. final din Legea nr. 11/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 14 martie 1994. <>Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 28 august 1992.
În temeiul <>art. 107 alin. (3) din Constituţia Romanie şi al Legii nr. 81/1992 ,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:
CAP. 1 Dispoziţii generale ART. 1 Statul, prin mijloacele prevãzute de lege, protejeaza cetãţenii în calitatea lor de consumatori, asigurind cadrul necesar accesului neingradit la produse şi servicii, informãrii lor complete despre caracteristicile esenţiale ale acestora, apãrãrii şi asigurãrii drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice impotriva unor practici abuzive, participãrii acestora la fundamentarea şi luarea deciziilor ce îi intereseazã în calitate de consumatori. ART. 2 În sensul prezentei ordonanţe se înţelege: - calitate: ansamblul de proprietãţi şi caracteristici ale unui produs sau serviciu care îi conferã acestuia aptitudinea de a satisface necesitãţile exprimate sau implicite; - consumator: persoana fizica care dobîndeşte,utilizeazã ori consuma, ca destinatar final, produse obţinute de la agenţi economici sau care beneficiazã de servicii prestate de aceştia; - agent economic: orice persoana fizica sau juridicã care produce, importa, transporta, depoziteaza sau comercializeazã produse ori pãrţi din acestea, ori presteazã servicii; - produs: bun material destinat consumului sau utilizãrii finale individuale sau colective; - serviciu: activitate, alta decît cea din care rezulta produse, efectuatã în scopul satisfacerii unor necesitaţi ale consumatorilor; - declaraţie de conformitate: declaraţie facuta de cãtre un agent economic, prin care acesta informeazã, pe proprie rãspundere, asupra faptului ca un produs sau un serviciu este conform unei norme sau altui document specificat; - termen de garanţie: limita de timp, stabilitã de cãtre producãtor, în cadrul cãreia produsul achiziţionat trebuie sa-şi pãstreze caracteristicile calitative prescrise, iar cumpãrãtorul are dreptul la remedierea sau înlocuirea gratuita a acestuia, dacã deficientele nu-i sînt imputabile; perioada de garanţie curge de la data dobîndirii produsului de cãtre consumator; - termen de valabilitate: limita de timp, stabilitã de cãtre producãtor, în care produsul poate fi consumat şi în care acesta trebuie sa-şi menţinã caracteristicile calitative prescrise, dacã au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi consum; - durata medie de utilizare: intervalul de timp, stabilit în documentele tehnice normative sau declarat de cãtre producãtor ori convenit între pãrţi, în cadrul cãruia produsele, altele decît cele cu termen de valabilitate, trebuie sa-şi menţinã caracteristicile calitative prescrise, dacã au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi exploatare; - viciu ascuns: deficienta calitativã a unui produs livrat sau serviciul prestat care, existind în momentul predãrii ori executãrii, nu a fost cunoscut şi nici nu putea fi cunoscut de cãtre consumator prin mijloacele obişnuite de verificare. ART. 3 Principalele drepturi ale consumatorilor sînt: a) de a fi protejati impotriva riscului de a achizitiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea sa le prejudicieze viata, sãnãtatea sau securitatea ori sa le afecteze drepturile şi interesele legitime; b) de a fi informati complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încît decizia pe care o adopta în legatura cu acestea sa corespundã cît mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educati în calitatea lor de consumatori; c) de a avea acces la pieţe care le asigura o gama variata de produse şi servicii de calitate; d) de a fi despãgubiţi pentru prejudiciile generate de calitatea necorespunzãtoare a produselor şi serviciilor, folosind în acest scop mijloacele prevãzute de lege; e) de a se organiza în asociaţii pentru protecţia consumatorilor, în scopul apãrãrii intereselor lor. CAP. 2 Protecţia vieţii, sãnãtãţii şi securitãţii consumatorilor ART. 4 Se interzice comercializarea de produse sau prestarea de servicii care, utilizate în condiţii normale, pot pune în pericol viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor. ART. 5 Produsele se comercializeazã numai în cadrul termenului de valabilitate stabilit. Se interzice producerea sau comercializarea produselor falsificate sau contrafãcute. ART. 6 Guvernul, prin organismele sale specializate, stabileşte norme şi reglementãri specifice sau le imbunatateste pe cele existente, cînd situaţia o impune, cu privire la: a) fabricarea, importul, conservarea, ambalarea, etichetarea, manipularea, transportul, depozitarea, pregãtirea pentru vînzare şi vînzarea produselor; b) furnizarea şi utilizarea produselor, precum şi prestarea serviciilor, în condiţii optime, în mod deosebit a celor care pot afecta viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor. Normele şi reglementãrile se referã la grupe de produse şi servicii care, anual, sînt nominalizate şi actualizate de cãtre Guvern, dacã acest lucru se impune. ART. 7 Agenţii economici sînt obligaţi: a) sa comercializeze numai produse şi servicii testate şi certificate conform normelor legale şi care respecta condiţiile calitative prevãzute în contracte, astfel încît acestea sa nu afecteze viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor; b) sa opreascã livrãrile, respectiv sa retragã de pe piata sau de la beneficiari produsele la care organismele abilitate de lege sau specialiştii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor calitative prescrise sau care ar putea afecta viata, sãnãtatea ori securitatea consumatorilor; c) sa anunţe, imediat, existenta pe piata a oricãrui produs de care au cunostinta ca a afectat sau poate afecta viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor; d) sa asigure condiţii igienico-sanitare în producţie, pe timpul transportului, manipulãrii, depozitarii şi desfacerii, conform normelor sanitare în vigoare. CAP. 3 Protecţia intereselor economice ale consumatorilor ART. 8 Guvernul adopta reglementãri specifice în scopul prevenirii şi combaterii practicilor ce dauneaza intereselor economice ale consumatorilor. ART. 9 În relaţiile cu consumatorii, agenţii economici au obligaţia de a se comporta în mod corect şi de a nu folosi practici comerciale abuzive. ART. 10 Drepturile consumatorilor, la încheierea contractelor, sînt: a) libertatea de a lua decizii, la achiziţionarea de produse şi servicii, fãrã a li se impune în contracte clauze care pot favoriza folosirea unor practici abuzive în vînzare, de natura a influenta opţiunea acestora; b) de a beneficia de o redactare clara şi precisa a clauzelor contractuale, inclusiv a celor privind caracteristicile calitative şi condiţiile de garanţie, indicarea exactã a preţului sau tarifului, precum şi stabilirea cu exactitate a condiţiilor de credit şi a dobinzilor; c) de a fi exonerati de plata produselor şi serviciilor care nu au fost solicitate şi acceptate; d) de a fi despãgubiţi pentru daunele provocate de produsele sau serviciile care nu corespund clauzelor contractuale; e) de a li se asigura service-ul necesar şi piese de schimb pe toatã durata medie de utilizare a produsului, stabilitã în documentele tehnice normative sau declarata de cãtre producãtor ori convenitã de pãrţi; f) de a plati, pentru produsele sau serviciile de care beneficiazã, sume stabilite cu exactitate, în prealabil; majorarea preţului stabilit iniţial este posibila numai cu acordul consumatorului. ART. 11 Produsele şi serviciile oferite consumatorilor se mãsoarã cu mijloace de mãsurare şi control adecvate, verificate metrologic, potrivit reglementãrilor legale. ART. 12 Consumatorii au dreptul de a pretinde agenţilor economici remedierea sau înlocuirea gratuita a produselor şi serviciilor obţinute, precum şi despãgubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficienţelor constatate în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate. Dupã expirarea acestui termen, consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a unor vicii ascunse apãrute pe durata medie de utilizare a acestora. ART. 13 Remedierea deficienţelor apãrute în cadrul termenului de garanţie la produsele de larg consum, inclusiv a celor de folosinta îndelungatã, şi care nu sînt imputabile consumatorilor, se face într-un termen maxim, stabilit de cãtre organul administraţiei publice abilitat sa îndeplineascã politica de protecţie a consumatorului; pentru celelalte produse, termenul de remediere va fi cel stabilit prin contract. În cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit la alineatul precedent curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru. ART. 14 În cazul produselor la care timpul de nefunctionare din cauza deficienţelor apãrute în cadrul termenului de garanţie depãşeşte 10% din acest termen, precum şi în cazul produselor alimentare, farmaceutice sau cosmetice care prezintã abateri fata de caracteristicile calitative prescrise, vinzatorul este obligat, la cererea consumatorului, sa le înlocuiascã sau sa restituie contravaloarea acestora. Timpul de nefunctionare, menţionat la alineatul precedent, prelungeşte în mod corespunzãtor termenul de garanţie şi curge din momentul sesizãrii vinzatorului pînã la aducerea produsului în stare de utilizare normalã. ART. 15 Restituirea contravalorii sau înlocuirea produsului achiziţionat ori a serviciului prestat se face imediat dupã constatarea imposibilitãţii folosirii acestuia, dacã aceasta situaţie nu este imputabilã consumatorului. ART. 16 Consumatorul poate solicita plata unor despãgubiri, potrivit clauzelor contractuale sau dispoziţiilor legale, în cazul remedierii ori al înlocuirii produselor sau serviciilor necorespunzãtoare. ART. 17 Vinzatorul asigura toate operaţiunile necesare repunerii în funcţiune, înlocuirii produselor ori remedierii serviciilor reclamate în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate, respectiv pentru vicii ascunse în cadrul duratei medii de utilizare, precum şi a celor ocazionate de transportul, manipularea, diagnosticarea, expertizarea, demontarea, montarea şi ambalarea acestora; vinzatorul suporta şi cheltuielile legate de acestea, situaţie care nu îl exonereaza de rãspundere pe producãtor. CAP. 4 Informarea şi educarea consumatorilor ART. 18 Consumatorii au dreptul de a fi informati, în mod complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor oferite de cãtre agenţii economici, astfel încît sa aibã posibilitatea de a face o alegere raţionalã, în conformitate cu interesele lor, între produsele şi serviciile oferite şi sa fie în mãsura sa le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplina securitate. ART. 19 Informarea consumatorilor despre produsele oferite se realizeazã, în mod obligatoriu, prin elemente de identificare şi caracterizare ale acestora, care se înscriu la vedere, dupã caz, pe produs, eticheta, ambalaj de vînzare sau în cartea tehnica, instrucţiunile de folosire ori altele asemenea, ce însoţesc produsul, în funcţie de natura acestuia. ART. 20 Informaţiile trebuie sa fie înscrise în limba romana, indiferent de ţara de origine a produsului. Informaţiile trebuie sa fie complete, corecte, precise şi explicite şi sa cuprindã denumirea produsului, marca producãtorului, cantitatea, preţul, termenul de garanţie sau de valabilitate şi, dupã caz, principalele caracteris- tici tehnice şi calitative, compozitia, eventualii aditivi sau ingredienti folosiţi, eventualele riscuri previzibile, contraindicatii şi modul de utilizare, de manipulare, de conservare sau de pãstrare, precum şi alte caracteristici ale diferitelor categorii de produse; la produsele alimentare preambalate se menţioneazã şi valoarea nutritiva. Produsele de folosinta îndelungatã sînt însoţite şi de "declaraţia de conformitate", "certificat de garanţie" şi, dupã caz, "carte tehnica" ori "instrucţiuni de folosire", redactate în limba romana, care cuprind principalele caracteristici ale produsului, condiţiile de instalare, exploatare, întreţinere, data fabricaţiei, termenul de garanţie şi eventualele riscuri ce pot aparea în urma nerespectãrii instrucţiunilor. Fac excepţie de la prevederile alineatelor precedente mãrcile de fabrica sau de comerţ, denumirile de firme ori societãţi comerciale, denumirea produselor tipice cunoscute publicului larg, precum şi termenii strãini utilizaţi în mod curent şi care se gãsesc în dictionare uzuale. Pentru produsele din import, textul în limba romana poate fi completat cu traduceri în una sau mai multe limbi strãine care vor fi stabilite de cãtre Guvern. ART. 21 Informaţiile referitoare la serviciile prestate trebuie sa cuprindã categoria calitativã a serviciului, timpul de realizare, termenul de garanţie, tariful, riscurile previzibile şi, dupã caz, declaraţia de conformitate. ART. 22 Agenţii economici sînt obligaţi sa demonstreze consumatorilor, la cererea acestora, cu ocazia cumpãrãrii, modul de utilizare şi functionalitatea produselor ce urmeazã a fi vîndute; la lansarea pe piata a produselor, aceştia sînt obligaţi sa efectueze demonstratii de utilizare. ART. 23 Obligaţia de a informa pe consumator potrivit art. 19, 20, 21 şi 22 nu poate fi înlãturatã prin invocarea secretului comercial sau profesional. ART. 24 Se interzice prezentarea prin publicitate - în prospecte, cataloage, prin mass-media şi altele - a altor valori ale parametrilor ce caracterizeazã produsele sau serviciile, altele decît cele efectiv realizate. ART. 25 Preţurile şi tarifele trebuie afişate, în mod vizibil şi într-o forma neechivoca, uşor de citit. ART. 26 Comercializarea produselor şi prestarea serviciilor se fac în locuri autorizate. Este obligatorie afişarea, în mod vizibil, a denumirii firmei şi a numãrului autorizaţiei acesteia. ART. 27 Produsele livrate în vrac se mãsoarã cu mijloace de mãsurare legale adecvate, în prezenta cumpãrãtorului. Indicaţiile mijloacelor de mãsurare trebuie sa fie uşor de citit şi la vederea cumpãrãtorului. CAP. 5 Organe ale administraţiei publice pentru protecţia consumatorilor ART. 28 Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, subordonat Guvernului, coordoneazã şi realizeazã politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor. ART. 29 Atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare a Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor, precum şi relaţiile dintre acesta şi alte organisme competente în domeniu se stabilesc de cãtre Guvern. Guvernul poate stabili atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor şi pentru alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi, respectiv, pentru unele servicii publice ale ministerelor şi ale altor autoritãţi ale administraţiei publice centrale organizate în judeţe şi în municipiul Bucureşti. Taxele ce se percep de cãtre organele administraţiei publice cu rol în domeniul protecţiei consumatorilor se stabilesc conform legii, iar tarifele pentru incercarile efectuate în laboratoare proprii sau subordonate, conform actelor normative în vigoare. ART. 30 Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor - în baza consultãrii cu alte organisme interesate ale administraţiei publice centrale şi locale, cît şi cu cele neguvernamentale - elaboreazã reglementãri referitoare la modalitãţile concrete de colaborare şi sprijinire reciprocã şi le propune spre aprobare Guvernului. CAP. 6 Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor ART. 31 În sensul prezentei ordonanţe, asociaţiile pentru protecţia consumatorilor sînt considerate acele asociaţii constituite, conform legii, ca persoane juridice şi care - fãrã a urmãri realizarea de profit pentru membrii lor - au ca unic scop apãrarea drepturilor şi intereselor legitime ale membrilor lor sau ale consumatorilor în general. ART. 32 Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor pot fi parteneri sociali cu drept de reprezentare în organismele consultative cu rol în domeniul protecţiei consumatorilor şi în care organele administraţiei publice sînt reprezentate, dacã îndeplinesc condiţiile prezentei ordonanţe. ART. 33 Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor care apara drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor în general sînt, de drept, parteneri sociali în organismele consultative prevãzute în prezenta ordonanta, dacã: a) au cel puţin 3.000 membri şi filiale în cel puţin 5 judeţe; b) sînt organizate astfel: - la nivel local, se constituie ca asociaţie; - la nivel judeţean, se constituie în federatie de asociaţii provenind din cel puţin 5 localitãţi din judeţ; - la nivel central, se constituie în confederatie; confederatia se formeazã din cel puţin 10 federaţii care, pe ansamblu, insumeaza cel puţin 2.000 membri ai asociaţiilor. ART. 34 Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor care sînt constituite în scopul apãrãrii intereselor numai ale membrilor lor pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare în organismele consultative cu rol în domeniul protecţiei consumatorilor şi în care organele administraţiei publice sînt reprezentate, numai dacã au cel puţin 800 membri. ART. 35 Dupã constituire, asociaţiile pentru protecţia consumatorilor vor solicita luarea lor în evidenta de cãtre organul administraţiei publice pentru protecţia consumatorilor de nivel central sau local, dupã caz. ART. 36 Personalul de conducere şi salariaţii organelor administraţiei publice cu atribuţii pe linia protecţiei consumatorilor nu au dreptul de a deţine funcţii în organele de conducere ale asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor. ART. 37 Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor sînt consultate de cãtre organismele administraţiei publice, potrivit competentelor, la elaborarea dispoziţiilor şi procedurilor cu caracter general şi a altor lucrãri care au ca scop protecţia consumatorilor, cu privire la: a) cunoaşterea cerinţelor consumatorilor privind sortimentele, calitatea şi cantitatea produselor şi serviciilor; b) formarea unei atitudini corecte a agenţilor economici angajaţi în producerea şi comercializarea produselor şi prestarea serviciilor, fata de calitatea acestora; c) prevenirea practicilor comerciale abuzive şi a publicitãţii de natura a afecta drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor. ART. 38 Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor au dreptul: a) de a fi sprijinite logistic de cãtre organismele administraţiei publice centrale şi locale, în vederea atingerii obiectivelor lor; b) de a primi subvenţii de la bugetul de stat prin intermediul Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor; c) de a solicita autoritãţilor competente luarea de mãsuri în vederea opririi producţiei sau a retragerii de pe piata a produselor sau serviciilor care nu asigura nivelul calitativ prescris în documentele stabilite de lege sau care pun în pericol viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor; d) de a solicita realizarea de produse şi servicii în condiţii speciale, în vederea satisfacerii nevoilor consumatorilor handicapati sau de virsta a treia; e) de a fi consultate cu ocazia elaborãrii standardelor sau specificatiilor care definesc caracteristicile tehnice şi calitative ale produselor şi serviciilor destinate consumatorilor; f) de a solicita şi de a obţine informaţii asupra preţului şi caracteristicilor calitative ale produselor sau serviciilor, de natura a ajuta la luarea unei decizii asupra achiziţionãrii acestora; g) de a informa opinia publica, prin mass-media, asupra deficienţelor de calitate a produselor şi serviciilor, precum şi asupra consecinţelor vãtãmãtoare ale acestora pentru consumatori; h) de a introduce acţiuni în justiţie pentru apãrarea drepturilor şi intereselor legitime ale membrilor lor; i) de a solicita, pe cheltuiala lor, laboratoarelor acreditate efectuarea de analize şi încercãri ale produselor destinate consumatorilor şi de a publica rezultatele; j) de a iniţia acţiuni proprii, în vederea identificarii cazurilor în care agenţii economici nu respecta drepturile consumatorilor prevãzute de lege, şi de a sesiza, în cadrul unei proceduri de urgenta, organele de specialitate ale administraţie publice abilitatea sa acţioneze în domeniul protecţie consumatorilor; k) de a putea participa la acţiuni de supraveghere pe piata, împreunã cu organele administraţiei publice abilitate sa acţioneze în domeniul protecţie consumatorilor. CAP. 7 Organisme consultative ART. 39 La nivel central şi local - judeţ, oraş, comuna - se constituie cîte un consiliu consultativ pentru protecţia consumatorilor. Acesta are caracter consultativ şi asigura, la nivelurile respective, cadrul informaţional şi organizatoric necesar: a) stabilirii şi aplicãrii politicii de protecţie a consumatorilor; b) corelãrii acţiunilor diverselor organisme ale administraţiei publice cu cele ale organizaţiilor neguvernamentale care au rol în realizarea protecţiei consumatorilor. ART. 40 Consiliul consultativ pentru protecţia consumatorilor este format din: a) reprezentanţi ai tuturor organelor administraţiei publice care au competente cu caracter general sau special în domeniul protecţiei consumatorilor şi au structuri organizatorice la nivelul respectiv; b) prefect sau primar, dupã caz, sau reprezentanţi ai acestora; c) reprezentanţi ai asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor; d) reprezentanţi ai altor organisme, dupã caz. ART. 41 Guvernul stabileşte, în mod concret, componenta, atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale Consiliului consultativ pentru protecţia consumatorilor, pe fiecare nivel în parte. CAP. 8 Protecţia juridicã ART. 42 Agenţii economici rãspund pentru orice deficienta privind calitatea produselor sau serviciilor, aparuta în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate a acestora, şi care nu este imputabilã consumatorului, precum şi pentru eventualele vicii ascunse constatate pe durata medie de utilizare, care nu permit folosirea de cãtre consumator a produsului sau serviciului potrivit scopului pentru care acesta a fost realizat şi achiziţionat sau care pot afecta viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor. Rãspunderea se menţine şi în cazul în care livrarea produselor sau prestarea serviciilor se face în mod gratuit sau cu preţ redus, ori dacã acestea se comercializeazã ca piese de schimb, se închiriazã sau se distribuie sub alte forme. ART. 43 Acţiunile în justiţie îndreptate de cãtre asociaţiile pentru protecţia consumatorilor, prevãzute la art. 33 şi 34 din prezenta ordonanta, impotriva agenţilor economici care au prejudiciat drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor sînt scutite de taxe de timbru. ART. 44 Ministerul Public poate interveni în acţiunile civile introduse, în care sînt implicate interesele consumatorilor. CAP. 9 Sancţiuni ART. 45 Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz. ART. 46 Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvîrşite în astfel de condiţii încît sa fie considerate infracţiuni, urmãtoarele fapte: a) comercializarea produselor care au standarde româneşti obligatorii referitoare la protecţia vieţii, sãnãtãţii sau securitãţii consumatorilor, fãrã ca acestea sa fie certificate conform actelor normative în vigoare; b) omiterea anunţãrii de cãtre agenţii economici, conform art. 7 lit. c) din prezenta ordonanta, a autoritãţilor publice competente; c) comercializarea produselor sau prestarea serviciilor fãrã elementele de identificare prevãzute la art. 19 - 22 din prezenta ordonanta sau cu caracteristici calitative neconforme celor prescrise; d) prezentarea prin publicitate - în prospecte, cataloage, prin mass-media şi altele - a altor valori ale parametrilor ce caracterizeazã produsele sau serviciile, altele decît cele efectiv realizate; e) pãstrarea, depozitarea sau transportul produselor destinate comercializãrii în condiţii care nu asigura menţinerea caracteristicilor calitative ale acestora dacã, în acest fel, acestea ar periclita viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor; f) comercializarea produselor la care s-au constatat abateri de la caracteristicile tehnico-calitative prescrise, de natura a afecta viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor, pentru care organele de control abilitate au dispus oprirea comercializãrii acestora; g) împiedicarea, sub orice forma, de cãtre agentul economic sau de cãtre oricare alta persoana, a organelor administraţiei publice însãrcinate cu protecţia consumatorilor şi supravegherea calitãţii produselor şi serviciilor de a-şi exercita atribuţiile de serviciu referitoare la prevenirea şi combaterea faptelor ce pot afecta viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor; h) folosirea practicilor abuzive la vînzarea produselor şi prestarea serviciilor, prevãzute la art. 9 şi art. 10 din prezenta ordonanta, altele decît cele menţionate la <>art. 1 lit. c) şi k) din Legea nr. 12/1990 , republicatã; i) neasigurarea activitãţii de service şi a pieselor de schimb necesare întreţinerii sau repararii, conform prevederilor art. 10 lit. e) din prezenta ordonanta; j) neremedierea în termenul stabilit la art. 13 sau remedierea necorespunzãtoare a deficienţelor constatate la produsele vîndute sau serviciile prestate; k) refuzul înlocuirii produselor sau restituirii contravalorii acestora sau a serviciilor necorespunzãtoare, în cazurile prevãzute de prezenta ordonanta. ART. 47 Contravenţiile prevãzute la art. 46 lit. a) şi b) se sancţioneazã cu închisoare contravenţionalã de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda de la 100.000 lei la 1.000.000 lei, cele de la lit. c)-g), cu închisoare contravenţionalã de la 15 zile la 2 luni sau cu amenda de la 50.000 lei la 500.000 lei, iar cele de la lit. h)-k), cu amenda de la 25.000 lei la 250.000 lei. Nerespectarea prevederilor art. 5 alin. 1, precum şi ale art. 25 din prezenta ordonanta se sancţioneazã conform <>art. 2 lit. a) din Legea nr. 12/1990 , republicatã. ART. 48 La stabilirea sancţiunilor prevãzute în prezenta ordonanta vor fi considerate circumstanţe agravante urmãtoarele împrejurãri în legatura cu faptele şi persoanele prejudiciate în mod nemijlocit: a) sînt comise în timpul unei calamitati; b) determina daune individuale sau colective importante; c) victimele sînt persoane sub 18 ani sau peste 60 de ani ori handicapate. ART. 49 Contravenţiile prevãzute în prezenta ordonanta se constata de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor, precum şi de cãtre specialiştii autorizaţi ai altor organe ale administraţiei publice, potrivit competentelor. Pînã la remedierea deficienţelor constatate, agentul constatator poate lua mãsuri mergind pînã la suspendarea autorizaţiei de funcţionare. Organele de poliţie sînt obligate sa acorde, la cerere, sprijinul necesar persoanelor împuternicite sau autorizate prevãzute la alin. 1, aflate în exerciţiul funcţiunii, sau sa le însoţeascã, dupã caz. ART. 50 Amenzile pot fi aplicate şi persoanelor juridice, caz în care limitele minime şi maxime se dubleazã. ART. 51 În cazul contravenţiilor prevãzute la art. 46 lit. a)-g) din prezenta ordonanta, dacã agentul constatator apreciazã ca sancţiunea amenzii este îndestulãtoare, aplica amenda, procedînd potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 32/1968 . În caz contrar, procesul-verbal de constatare se trimite de îndatã judecãtoriei în a carei raza teritorialã a fost sãvîrşitã contravenţia. Dacã identitatea sau domiciliul fãptuitorului nu pot fi stabilite şi exista temere de dispariţie a acestuia, organul de poliţie, în baza procesului-verbal ce se trimite judecãtoriei, va conduce de îndatã pe fãptuitor înaintea instanţei de judecata. În situaţia în care trimiterea nu se va putea face de îndatã, organul de poliţie, pe baza unui proces-verbal motivat, va putea retine contravenientul, pe care îl va inainta instanţei de judecata în cel mult 24 de ore de la constatarea contravenţiei. Judecarea cauzei va avea loc şi în zilele nelucrãtoare. Preşedintele judecãtoriei fixeazã un termen de urgenta, cu citarea contravenientului. Completul de judecata este format dintr-un singur judecãtor. Judecãtorul se pronunţa asupra legalitãţii şi temeiniciei procesului-verbal şi, dupã caz, aplica sancţiunea şi ia mãsura confiscãrii ori anuleazã procesul-verbal. Contravenientul poate cere reexaminarea cauzei în termen de 24 de ore de la pronunţare, dacã a fost prezent la dezbateri, sau de la comunicare, dacã a fost lipsa. Procurorul poate cere reexaminarea cauzei în termen de 24 de ore de la pronunţare. Cererea de reexaminare se soluţioneazã, de urgenta, în complet format din 2 judecãtori. Hotãrîrea data în cererea de reexaminare este definitiva. Participarea procurorului la judecata este obligatorie. ART. 52 În cazul în care contravenientul nu a achitat amenda, cu rea-credinţa, în termen de 30 de zile de la rãmînerea definitiva a sancţiunii, organul din care face parte agentul constatator va sesiza instanta de judecata pe raza cãreia s-a savirsit contravenţia, în vederea transformarii amenzii în închisoare contravenţionalã, ţinînd seama de partea din amenda care a fost achitatã. La primul termen de judecata, instanta poate acorda contravenientului, la cererea acestuia, un termen de 30 de zile, în vederea achitãrii integrale a amenzii. În cazul în care contravenientul nu a achitat amenda în termenul prevãzut la alin. 2, instanta procedeazã la transformarea amenzii în închisoare contravenţionalã. Executarea sancţiunii închisorii contravenţionale se prescrie în termen de 1 an de la data rãmînerii definitive a hotãrîrii. ART. 53 Hotãrîrile de condamnare privind agenţii economici se comunica la Registrul comerţului. ART. 54 Produsele care au servit sau au fost destinate sa serveascã la sãvîrşirea vreunuia dintre faptele sancţionate de prezenta ordonanta şi dacã sînt ale fãptuitorului sau ale agentului economic, ca şi sumele de bani şi produsele dobîndite, în mod vadit, prin sãvîrşirea infracţiunilor sau contravenţiilor se confisca şi se valorifica, în condiţiile legii. Profiturile obţinute ilicit de agenţii economici ca urmare a faptelor menţionate la art. 46 din prezenta ordonanta se preiau ca venit la bugetul administraţiei publice centrale, sub forma unui impozit de 100%, în mãsura în care nu au fost confiscate. ART. 55 Prevederile prezentei ordonanţe se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia celor din art. 25-27 din acea lege, ale Codului penal şi ale Codului de procedura penalã. ART. 56 Aplicarea sancţiunilor prevãzute în prezenta ordonatã nu inlatura rãspunderea disciplinarã a fãptuitorului. CAP. 10 Dispoziţii finale şi tranzitorii ART. 57 Persoanele fizice pot sesiza asociaţiile pentru protecţia consumatorilor şi organele administraţiei publice asupra încãlcãrii drepturilor şi intereselor lor legitime, în calitate de consumatori, şi pot face propuneri referitoare la îmbunãtãţirea calitãţii produselor şi serviciilor. ART. 58 Guvernul va lua mãsurile necesare pentru organizarea executãrii prevederilor prezentei ordonanţe, precum şi pentru elaborarea de norme metodologice privind: a) condiţiile de realizare a expertizelor tehnice, în cazul unor vicii ascunse, pe categorii de produse şi servicii; b) modul de înlocuire, remediere sau restituire a contravalorii, pentru produsele sau serviciile care prezintã deficiente; c) mãsuri de prevenire şi limitare a prejudicierii consumatorilor, precum şi condiţiile în care acestea pot fi luate de cãtre organele administraţiei publice prevãzute la art. 49 din prezenta ordonanta; d) conţinutul şi competenta de aprobare a documentelor care atesta nivelul calitativ al produselor şi serviciilor; e) informarea şi educarea în domeniul protecţiei consumatorilor; f) condiţiile în care asociaţiile pentru protecţia consumatorilor constituite, potrivit art. 34 din prezenta ordonanta, pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare; g) desfãşurarea activitãţii consiliilor consultative pentru protecţia consumatorilor. ART. 59 În scopul incurajarii constituirii asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, Guvernul poate stabili, pentru o perioada de timp ce nu poate fi mai mare de 3 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, un numãr de membri cu maximum 2/3 mai mic decît minimul prevãzut la art. 33 şi art. 34 din prezenta ordonanta, cu condiţia respectãrii celorlalte criterii. ART. 60 Produsele importate sau contractate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe pot fi comercializate, cu elementele de identificare şi caracterizare iniţiale, pînã la lichidarea stocurilor existente. Produsele contractate şi importate dupã aceasta data trebuie sa satisfacã prevederile art. 20 din prezenta ordonatã. ART. 61 La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, <>Legea nr. 4/1989 privind asigurarea şi controlul calitãţii produselor şi serviciilor, <>Hotãrîrea Guvernului nr. 335/1990 privind unele mãsuri din domeniul asigurãrii şi controlului calitãţii produselor, lucrãrilor de construcţii şi serviciilor, precum şi din cel al metrologiei, <>Hotãrîrea Guvernului nr. 545/1991 privind supravegherea calitãţii produselor şi serviciilor în scopul prevenirii şi combaterii faptelor care pot afecta viata şi sãnãtatea oamenilor, animalelor ori calitatea mediului înconjurãtor, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga. ----------------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email