Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 20 din 24 ianuarie 2002  privind achizitiile publice prin licitatii electronice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 20 din 24 ianuarie 2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 86 din 1 februarie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. II.4 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanta are drept scop stabilirea principiilor, cadrului general şi a condiţiilor de utilizare a procedurii on-line pentru atribuirea contractelor de achiziţie publica, precum şi a regulilor generale de asigurare prin mijloace electronice a transparenţei în domeniul achiziţiilor publice.
ART. 2
Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publica în procedura on-line sunt:
a) libera concurenta, respectiv asigurarea condiţiilor pentru ca orice furnizor de produse, executant de lucrãri sau prestator de servicii, indiferent de naţionalitate, sa aibã dreptul de a deveni, în condiţiile legii, contractant;
b) eficienta utilizãrii fondurilor publice, respectiv folosirea sistemului concurential şi a criteriilor economice pentru atribuirea contractului de achiziţie publica;
c) transparenta, respectiv punerea la dispoziţie tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica;
d) tratamentul egal, respectiv aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor de selecţie şi a criteriilor pentru atribuirea contractului de achiziţie publica, astfel încât orice furnizor de produse, executant de lucrãri sau prestator de servicii sa aibã sanse egale de a i se atribui contractul respectiv;
e) confidenţialitatea, respectiv garantarea protejãrii secretului comercial şi a proprietãţii intelectuale ale ofertantului.
ART. 3
În sensul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) procedura on-line - utilizarea, în tot sau în parte, a facilitãţilor tehnice oferite de Sistemul electronic de achiziţii publice în cadrul atribuirii unui contract de achiziţie publica;
b) Sistemul electronic de achiziţii publice - acel sistem informatic de utilitate publica, accesibil prin Internet la adresa www.e-licitaţie.ro, operat în scopul facilitãrii transparenţei, corectitudinii şi eficientei în domeniul achiziţiilor publice, sistem denumit în continuare Sistem electronic.
ART. 4
Prezenta ordonanta se completeazã cu dispoziţiile legale privind achiziţiile publice şi cu dispoziţiile legale privind încheierea, validitatea şi efectele actelor juridice.
ART. 5
Prin hotãrâre a Guvernului se stabilesc autoritãţile contractante care au obligativitatea de a aplica prevederile prezentei ordonanţe, produsele, serviciile şi lucrãrile care urmeazã sa fie achiziţionate prin licitaţie electronica, precum şi pragurile valorice pana la care se aplica prezenta ordonanta.
ART. 6
(1) Autoritatea contractantã care aplica procedura licitaţiei electronice în cazul atribuirii unui anumit contract de achiziţie publica are obligaţia sa indice acest lucru în anunţul de participare, precum şi fazele procedurii care nu se vor desfasura on-line, dacã este cazul.
(2) Aplicarea procedurii licitaţiei electronice, o data stabilitã prin publicarea anunţului de participare, nu poate fi revocatã pe toatã durata de aplicare a procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publica.
ART. 7
Autoritatea contractantã are obligaţia sa asigure respectarea principiilor liberei concurente, transparenţei, tratamentului egal şi confidenţialitãţii în relaţia cu furnizorii, executantii sau cu prestatorii interesaţi sa participe la procedura pentru atribuirea prin licitaţie electronica a contractului de achiziţie publica.

CAP. 2
Condiţii de participare la procedura de licitaţie electronica

ART. 8
Orice furnizor, executant sau prestator, persoana fizica sau juridicã, are dreptul de a participa, în condiţiile prezentei ordonanţe, la procedura de atribuire prin licitaţie electronica a contractelor de achiziţie publica (denumita în continuare procedura de licitaţie electronica); furnizorul, executantul sau prestatorul strãin beneficiazã în România de acelaşi regim privind participarea de care beneficiazã şi furnizorul, executantul sau prestatorul roman în ţara în care furnizorul, executantul sau prestatorul strãin este rezident.
ART. 9
(1) Participarea la procedura de licitaţie electronica se poate face numai dupã înregistrarea în Sistemul electronic.
(2) Condiţiile şi procedura înregistrãrii se stabilesc de operatorul Sistemului electronic.
(3) Orice furnizor, executant sau prestator are dreptul sa solicite înregistrarea în Sistemul electronic.
(4) Înregistrarea ca furnizor, executant sau prestator în Sistemul electronic va fi refuzatã, iar dacã a fost deja acordatã poate fi suspendatã sau revocatã, în cazul în care solicitantul se afla în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) este în stare de faliment ori lichidare, afacerile îi sunt administrate de un judecãtor-sindic sau activitãţile sale comerciale sunt suspendate ori este într-o situaţie similarã cu cele anterioare, reglementatã prin lege;
b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa în una dintre situaţiile prevãzute la lit. a);
c) nu şi-a îndeplinit obligaţiile exigibile de plata a impozitelor şi taxelor cãtre stat, precum şi a contribuţiei pentru asigurãrile sociale de stat;
d) furnizeazã informaţii false în documentele prezentate;
e) incalca procedurile stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(5) În cazul intervenirii vreuneia dintre situaţiile prevãzute la alin. (4) lit. a), b) sau c) ulterior momentului înregistrãrii ca furnizor, executant sau prestator, persoana fizica în cauza, respectiv reprezentantul legal al persoanei juridice, are obligaţia sa aducã la cunostinta operatorului Sistemului electronic acest lucru în termen de 24 de ore.
(6) Toate autoritãţile contractante stabilite potrivit art. 5 au obligaţia sa se înregistreze în Sistemul electronic.
ART. 10
(1) Operatorul are dreptul de a cere oricãrui furnizor, executant sau prestator care solicita înregistrarea în Sistemul electronic sa prezinte documente edificatoare care sa dovedeascã o forma de înregistrare ca persoana juridicã sau de înregistrare/atestare ori apartenenţa din punct de vedere profesional, în conformitate cu prevederile legale din România sau din ţara în care este stabilit, dupã caz.
(2) Orice furnizor, executant sau prestator înregistrat în Sistemul electronic are obligaţia sa comunice operatorului, în termen de 3 zile, orice modificare a documentelor prevãzute la alin. (1).
ART. 11
(1) La înregistrarea în Sistemul electronic orice furnizor, executant sau prestator trebuie sa plãteascã un tarif de înregistrare al cãrui cuantum este stabilit de operatorul Sistemului electronic.
(2) Cuantumul tarifului prevãzut la alin. (1) nu poate depãşi nivelul costurilor administrative ale operaţiunii în cauza.
(3) Tariful prevãzut la alin. (1) se face venit la bugetul operatorului Sistemului electronic.
ART. 12
În scopul facilitãrii unor studii de piata operatorul Sistemului electronic stabileşte condiţiile de realizare şi de utilizare a unui sistem electronic de clasificare a produselor, care sa permitã prezentarea rezultatelor tranzacţiilor încheiate cu succes.

CAP. 3
Procedura de licitaţie electronica

SECŢIUNEA 1
Generalitati

ART. 13
Autoritãţile contractante au obligaţia, în condiţiile art. 5, de a aplica prevederile prezentului capitol pentru atribuirea oricãrui contract de achiziţie publica, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 6 alin. (4), <>art. 7 şi 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice.
ART. 14
Procedura licitaţiei electronice cuprinde urmãtoarele faze, dupã caz:
a) publicarea anunţului de participare;
b) înscrierea solicitanţilor;
c) preselecţia solicitanţilor;
d) comunicarea documentaţiei de elaborare şi prezentare a ofertei;
e) evaluarea ofertelor;
f) comunicarea rezultatului evaluãrii;
g) încheierea contractului;
h) publicarea anunţului de atribuire a contractului de achiziţie publica.
ART. 15
(1) Autoritãţile contractante, stabilite potrivit art. 5, au obligaţia de a face cunoscutã în mod public, prin mijloace electronice, intenţia de a efectua achiziţii publice, scop în care trebuie sa transmitã spre publicare în Sistemul electronic un anunţ de intenţie.
(2) Anunţul de intenţie se va publica în mod separat pentru produse, lucrãri şi servicii, în cel mult 30 de zile de la data aprobãrii bugetului propriu al autoritãţii contractante.
(3) Anunţul de intenţie trebuie sa cuprindã cel puţin toate contractele de achiziţie publica previzionate sa fie atribuite pana la sfârşitul anului bugetar şi a cãror valoare estimatã, fãrã T.V.A., este egala sau mai mare decât echivalentul în lei a 100.000 euro. Pentru contractele a cãror valoare estimatã, fãrã T.V.A., este mai mica decât echivalentul în lei a 100.000 euro publicarea anunţului de intenţie este opţionalã.
(4) Publicarea anunţului prevãzut la alin. (1) nu creeazã autoritãţii contractante obligaţia de a efectua respectiva achiziţie publica.
(5) Autoritãţile contractante care desfãşoarã activitãţi relevante în sectoarele de utilitãţi publice fac excepţie de la prevederile alin. (2), în sensul ca acestea au dreptul sa transmitã spre publicare anunţul de intenţie oricând pe parcursul anului.

SECŢIUNEA a 2-a
Publicarea anunţului de participare

ART. 16
În scopul asigurãrii unei transparente maxime orice autoritate contractantã are obligaţia sa transmitã spre publicare în Sistemul electronic un anunţ de participare în toate cazurile în care aplica procedura licitaţiei electronice, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta.
ART. 17
Autoritatea contractantã are obligaţia sa includã în anunţul de participare ce urmeazã sa fie publicat în Sistemul electronic toate informaţiile prevãzute de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 şi sa aplice în mod corespunzãtor prevederile acesteia referitoare la comunicare, în cazul modificãrii anunţului.
ART. 18
(1) Anunţul de participare trebuie sa conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii, în formatul stabilit de operatorul Sistemului electronic:
1. elementele de identificare a autoritãţii contractante;
2. a) procedura aplicatã pentru fiecare faza a atribuirii contractului de achiziţie publica;
b) tipul contractului de achiziţie publica pentru care sunt solicitate oferte;
3. a) locul de livrare a produselor/amplasamentul lucrãrii/locul de prestare a serviciilor;
b) natura şi cantitatea produselor ce se vor achizitiona (codul CPSA)/natura şi cerinţele de execuţie, caracteristicile generale ale lucrãrii/categoria serviciilor ce se vor achizitiona şi descrierea acestora (codul CPSA);
c) indicaţii referitoare la posibilitãţile ofertanţilor de a depune oferta pentru o parte sau pentru intreaga cantitate de produse/lucrãri/servicii solicitate;
4. data limita de livrare a produselor/termenul limita de execuţie a lucrãrii/durata sau termenul limita de prestare a serviciilor;
5. a) modalitatea de obţinere a unui exemplar al documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei;
b) costul şi condiţiile de plata pentru obţinerea acestui exemplar (unde este cazul);
c) data limita pentru solicitarea clarificarilor;
6. a) data limita pentru depunerea ofertelor;
b) modalitatea de depunere a ofertelor;
c) limba sau limbile în care trebuie redactate ofertele;
7. data, ora şi locul deschiderii ofertelor;
8. garanţiile pentru participare solicitate;
9. modalitãţile principale de finanţare şi de plata şi/sau referirile la prevederile care le reglementeazã;
10. forma juridicã în care trebuie sa se legalizeze asocierea grupului de ofertanţi cãrora li s-a atribuit contractul de furnizare (unde este cazul);
11. informaţii privind condiţiile de eligibilitate, precum şi cerinţele minime cu privire la capacitatea tehnica şi la cea economico-financiarã pe care trebuie sa le îndeplineascã ofertantul;
12. perioada pentru care ofertantul trebuie sa îşi menţinã oferta valabilã;
13. criteriul care va fi utilizat pentru atribuirea contractului;
14. interzicerea depunerii de oferte alternative (unde este cazul);
15. alte informaţii (acordarea preferintei interne etc.);
16. data publicãrii în Sistemul electronic şi numãrul anunţului de intenţie sau menţionarea inexistentei unui astfel de anunţ.

SECŢIUNEA a 3-a
Înscrierea solicitanţilor

ART. 19
(1) Orice furnizor, executant sau prestator care doreşte sa participe la procedura de licitaţie electronica pentru atribuirea unui anumit contract de achiziţie publica trebuie sa se înscrie în conformitate cu procedura stabilitã de operatorul Sistemului electronic.
(2) În momentul înscrierii fiecare solicitant va primi descrierea detaliatã a procedurii de comunicare şi a procedurii de generare electronica a documentelor care vor fi utilizate pe parcursul licitaţiei electronice, respectarea acestor proceduri fiind obligatorie.

SECŢIUNEA a 4-a
Preselecţia solicitanţilor

ART. 20
(1) Autoritatea contractantã are dreptul de a organiza preselecţia solicitanţilor care şi-au manifestat intenţia de a participa la procedura de licitaţie electronica.
(2) Criteriile pe baza cãrora se va face preselecţia trebuie sa fie publicate în anunţul de participare şi trebuie sa respecte principiile obiectivitatii şi nediscriminarii.
(3) În funcţie de specificul obiectului contractului de achiziţie publica, autoritatea contractantã poate stabili drept condiţie de preselecţie îndeplinirea unor condiţii minime referitoare la capacitatea tehnica şi situaţia economicofinanciara ale solicitanţilor.
ART. 21
(1) În cazul aplicãrii fazei de preselecţie pentru atribuirea unui contract de achiziţie publica, autoritatea contractantã are obligaţia de a stabili şi de a include în anunţul de participare data limita de primire a documentelor de calificare.
(2) Data limita stabilitã de autoritatea contractantã nu trebuie sa fie mai devreme de 30 de zile de la data publicãrii anunţului de participare în Sistemul electronic.
(3) Autoritatea contractantã are dreptul de a accelera aplicarea procedurii, şi anume de a reduce numãrul de zile prevãzut la alin. (2), dar nu la mai puţin de 10 zile şi numai în situaţia în care, din motive de urgenta, respectarea numãrului de zile prevãzut la alineatul respectiv ar cauza prejudicii autoritãţii contractante. În acest caz autoritatea contractantã are obligaţia de a include în anunţul de participare motivele aplicãrii accelerate a procedurii.
ART. 22
(1) Solicitantii au dreptul de a cere clarificãri în legatura cu procedura de preselecţie şi cu documentele de calificare pana cel mai târziu cu 6 zile înainte de data limita de depunere a documentelor de calificare.
(2) Autoritatea contractantã are obligaţia de a pune la dispoziţie tuturor solicitanţilor, prin publicare în Sistemul electronic, rãspunsurile la clarificãrile cerute, cu cel puţin 4 zile înainte de data limita de depunere a documentelor de calificare.
ART. 23
(1) Preselecţia solicitanţilor trebuie sa se facã, ori de câte ori acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, prin utilizarea unei proceduri automate de verificare a îndeplinirii criteriilor, în condiţii stabilite de operatorul Sistemului electronic, pe baza specificatiilor autoritãţii contractante.
(2) În cazul în care preselecţia nu se poate realiza prin utilizarea unei proceduri automate, comisia de evaluare a autoritãţii contractante are obligaţia sa transmitã rezultatul preselecţiei în maximum 24 de ore de la luarea hotãrârii, cu respectarea procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.
ART. 24
Rezultatul preselecţiei, însoţit de motivatia corespunzãtoare, va fi pus la dispoziţie tuturor solicitanţilor prin intermediul Sistemului electronic.

SECŢIUNEA a 5-a
Comunicarea documentaţiei de elaborare şi prezentare a ofertei

ART. 25
(1) Documentaţia de elaborare şi prezentare a ofertei trebuie sa conţinã criteriul de atribuire a contractului de achiziţie publica şi, unde este cazul, algoritmul detaliat de calcul ce va fi aplicat pentru determinarea punctajului.
(2) În cazul în care evaluarea se va face dupã criteriul ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere tehnicoeconomic, autoritatea contractantã are obligaţia sa stabileascã un algoritm de calcul care sa permitã utilizarea unei proceduri automate de selectare a ofertei câştigãtoare, ori de câte ori acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic.
ART. 26
(1) Garanţia de participare se constituie de cãtre ofertant în scopul de a proteja autoritatea contractantã fata de riscul unui eventual comportament necorespunzãtor al acestuia pe intreaga perioada pana la încheierea contractului de achiziţie publica.
(2) Documentaţia de elaborare şi prezentare a ofertei trebuie sa conţinã cuantumul garanţiei de participare şi perioada de valabilitate a acesteia.
(3) Cuantumul garanţiei de participare se stabileşte în suma fixa, care se va încadra de regula între 1% şi 2% din valoarea estimatã a contractului de achiziţie publica şi care în nici un caz nu va fi mai mica de 0,5% sau mai mare de 2,5% din aceasta valoare.
(4) Perioada de valabilitate a garanţiei de participare va fi cel puţin egala cu perioada de valabilitate a ofertei.
ART. 27
(1) Autoritatea contractantã are dreptul de a vira garanţia de participare în bugetul propriu, ofertantul pierzand astfel suma constituitã, atunci când se afla în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) îşi retrage oferta în perioada de valabilitate a acesteia;
b) oferta sa fiind stabilitã câştigãtoare, nu constituie garanţia de buna execuţie în perioada de valabilitate a ofertei;
c) oferta sa fiind stabilitã câştigãtoare, refuza sa încheie contractul de achiziţie publica în perioada de valabilitate a ofertelor.
ART. 28
(1) Garanţia de buna execuţie a contractului de achiziţie publica se constituie de cãtre contractant în scopul asigurãrii autoritãţii contractante de îndeplinirea cantitativã, calitativã şi în perioada convenitã a contractului.
(2) Autoritatea contractantã are obligaţia de a stabili în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei cuantumul garanţiei de buna execuţie, care va fi cuprins între 5% şi 10% din preţul contractului de achiziţie publica.
ART. 29
(1) Data limita stabilitã pentru depunerea ofertelor nu trebuie sa fie mai devreme de 45 de zile de la data publicãrii în Sistemul electronic a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care autoritatea contractantã a publicat în anul respectiv un anunţ de intenţie referitor la contractul de achiziţie publica ce urmeazã sa fie atribuit, aceasta are dreptul de a reduce perioada fixatã pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai mica de 26 de zile de la data publicãrii în Sistemul electronic a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.
(3) Prevederea alin. (2) este aplicabilã numai în cazul în care anunţul de intenţie a fost transmis spre publicare de cãtre autoritatea contractantã cu cel puţin 52 de zile înainte de data transmiterii anunţului de participare spre publicare.
(4) În cazul în care, din motive de urgenta, respectarea numãrului de zile prevãzut la alin. (1) ar cauza prejudicii autoritãţii contractante, aceasta are dreptul de a accelera aplicarea procedurii de licitaţie electronica prin reducerea numãrului de zile, dar nu la mai puţin de 10 zile.
ART. 30
În cazul în care obiectul contractului de achiziţie publica include şi furnizarea de produse, oferta de preţ depusa de fiecare furnizor trebuie sa conţinã în mod obligatoriu şi costul transportului produselor la locul de livrare indicat de autoritatea contractantã în anunţul de participare.
ART. 31
Primirea solicitãrilor de obţinere a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei şi remiterea documentaţiei respective se fac prin utilizarea procedurii de comunicare stabilite de operatorul Sistemului electronic.
ART. 32
(1) Solicitantii au dreptul de a cere clarificãri în legatura cu documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, pana cel mai târziu cu 8 zile înainte de data limita de primire a ofertelor.
(2) Autoritatea contractantã are obligaţia de a pune la dispoziţie tuturor solicitanţilor, prin publicare în Sistemul electronic, rãspunsurile la clarificãrile primite, cu cel puţin 6 zile înainte de data limita de primire a ofertelor.
ART. 33
(1) Ofertele şi documentele care le însoţesc se realizeazã în forma electronica, dacã este cazul, prin utilizarea semnaturilor electronice sau a criptografiei, conform procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(2) Oferta are caracter ferm şi obligatoriu, din punct de vedere al conţinutului, pe toatã perioada de valabilitate stabilitã de autoritatea contractantã şi trebuie semnatã electronic de cãtre ofertant şi transmisã pana la data limita de primire a ofertelor.
(3) Furnizorul, executantul sau prestatorul are obligaţia de a transmite oferta conform procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic şi îşi asuma riscurile transmiterii ofertei, inclusiv forta majorã.

SECŢIUNEA a 6-a
Evaluarea ofertelor

ART. 34
Deschiderea ofertelor în forma electronica se face cu respectarea procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.
ART. 35
(1) Evaluarea ofertelor trebuie sa se facã, ori de câte ori acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, prin utilizarea unei proceduri automate de aplicare a algoritmului de calcul prevãzut în documentaţia de prezentare şi elaborare a ofertei, în condiţii stabilite de operatorul Sistemului electronic, pe baza specificatiilor autoritãţii contractante.
(2) Examinarea ofertelor, evaluarea ofertelor şi stabilirea ofertei celei mai avantajoase se fac, în mod corespunzãtor, prin utilizarea facilitãţilor sistemelor electronice de clasificare a ofertelor, conform procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(3) În cazul în care evaluarea nu se poate realiza, în tot sau în parte, prin utilizarea unei proceduri automate, comisia de evaluare a autoritãţii contractante are obligaţia sa transmitã rezultatul evaluãrii, în maximum 24 de ore de la luarea hotãrârii, cu respectarea procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.
ART. 36
(1) În scopul stabilirii ofertei câştigãtoare autoritatea contractantã are dreptul sa recurgã la o procedura de ofertare deschisã. Astfel, pentru unul dintre criteriile de evaluare cuantificabile electronic fiecare ofertant are posibilitatea sa prezinte, în interiorul unui interval de timp bine precizat, mai multe oferte consecutive a cãror valoare sa fie accesibila tuturor celorlalţi ofertanţi, fãrã a fi accesibila şi identitatea titularului fiecãrei oferte.
(2) Regulile standard de aplicare a procedurii prevãzute la alin. (1) se stabilesc de operatorul Sistemului electronic, astfel încât sa se asigure, pe tot parcursul procedurii, confidenţialitatea în ceea ce priveşte identitatea fiecãrui ofertant, inclusiv în raport cu autoritatea contractantã.
(3) Descrierea detaliatã a procedurii trebuie prevãzutã în documentaţia de elaborare şi prezentare a ofertei.
(4) Pentru fiecare participant plasarea unei noi oferte atrage neluarea în considerare a ofertei anterioare.
(5) La sfârşitul intervalului de timp prevãzut la alin. (1) este declarata câştigãtoare oferta cea mai avantajoasã dintre cele existente, identitatea titularului ofertei câştigãtoare devenind accesibila celorlalţi ofertanţi şi autoritãţii contractante.
ART. 37
(1) Transmiterea comunicãrii privind rezultatul stabilirii ofertei câştigãtoare se realizeazã, în termen de 5 zile, prin utilizarea procedurii de comunicare stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(2) În cazul aplicãrii accelerate a procedurii de licitaţie electronica termenul prevãzut la alin. (1) este de 24 de ore.

SECŢIUNEA a 7-a
Încheierea contractului de achiziţie publica

ART. 38
(1) Autoritatea contractantã are obligaţia de a încheia contractul de achiziţie publica cu ofertantul a cãrui oferta a fost stabilitã ca fiind câştigãtoare, în condiţiile prezentului capitol.
(2) În cazul în care autoritatea contractantã nu ajunge sa încheie contractul de achiziţie publica cu ofertantul a cãrui oferta a fost stabilitã ca fiind câştigãtoare, atunci aceasta are dreptul:
a) de a invita ofertanţii, în ordinea descrescãtoare a clasamentului, în vederea încheierii contractului; sau
b) de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica.
(3) Autoritatea contractantã are obligaţia sa încheie contractul de achiziţie publica în perioada de valabilitate a ofertelor.
(4) Fãrã sa fie incalcate prevederile alin. (3), autoritatea contractantã are obligaţia de a încheia contractul de achiziţie publica numai dupã 15 zile de la data transmiterii comunicãrii privind rezultatul stabilirii ofertei câştigãtoare.
ART. 39
(1) Ofertantul invitat de autoritatea contractantã pentru încheierea contractului de achiziţie publica are obligaţia de a constitui garanţia de buna execuţie în conformitate cu prevederile cuprinse în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.
(2) Dacã garanţia de buna execuţie s-a constituit sub forma unei scrisori de garanţie bancarã, aceasta se constituie în anexa la contractul de achiziţie publica.
(3) Autoritatea contractantã are dreptul de a emite pretenţii asupra garanţiei de buna execuţie, în limita prejudiciului creat, dacã contractantul nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin contract. Anterior emiterii unei pretenţii asupra garanţiei de buna execuţie autoritatea contractantã are obligaţia de a notifica pretenţia contractantului, precizând obligaţiile care nu au fost respectate.
ART. 40
(1) Încheierea contractului de achiziţie publica în forma electronica se realizeazã conform procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(2) Contractul se semneazã electronic de cãtre pãrţi, o copie de pe acesta fiind stocata de operator în vederea asigurãrii mijloacelor de proba corespunzãtoare.
(3) În cazul în care autoritatea contractantã stabileşte în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei obligativitatea încheierii contractului altfel decât prin procedura on-line, contractul semnat electronic de cãtre pãrţi are natura juridicã a antecontractului.
ART. 41
(1) Autoritatea contractantã are obligaţia de a denunta unilateral contractul de achiziţie publica, în cel mult 30 de zile de la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevãzute la data încheierii contractului de achiziţie publica şi care conduc la modificarea clauzelor contractuale în asa mãsura încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrarã interesului public.
(2) În acest caz contractantul are dreptul de a pretinde plata corespunzãtoare pentru partea din contractul de achiziţie publica îndeplinitã pana la data rezilierii, precum şi recuperarea altor costuri aferente îndeplinirii acestuia, efectuate pana la data denunţãrii unilaterale a contractului.
ART. 42
În cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale de cãtre una dintre pãrţi partea lezata are dreptul de a cere rezilierea contractului de achiziţie publica şi de a pretinde plata de despãgubiri.

SECŢIUNEA a 8-a
Publicarea anunţului de atribuire a contractului de achiziţie publica

ART. 43
Autoritatea contractantã are obligaţia de a transmite spre publicare în Sistemul electronic un anunţ de atribuire a contractului de achiziţie publica, nu mai târziu de 30 de zile de la data încheierii contractului de achiziţie publica, în condiţiile, în formatul şi conform procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.

SECŢIUNEA a 9-a
Dispoziţii procedurale

ART. 44
Operatorul Sistemului electronic are obligaţia sa stabileascã acele proceduri şi norme de securitate care asigura gradul necesar de confidenţialitate şi siguranta în utilizare, în scopul bunei desfasurari a procedurilor de licitaţie electronica.
ART. 45
(1) Toate comunicãrile efectuate în cadrul procedurii licitaţiei electronice trebuie efectuate on-line, în conformitate cu regulile stabilite de operatorul Sistemului electronic, sub sancţiunea neluãrii lor în considerare.
(2) Orice comunicare, solicitare, informare, notificare şi altele asemenea prevãzute de lege trebuie sa se transmitã în forma electronica, în conformitate cu procedura stabilitã de operatorul Sistemului electronic.
ART. 46
(1) Toate documentele transmise în cadrul procedurii de licitaţie electronica trebuie sa fie prezentate în forma electronica şi semnate electronic, dacã este cazul, prin folosirea unui procedeu de criptare, în condiţiile stabilite de operatorul Sistemului electronic, sub sancţiunea neluãrii lor în considerare.
(2) Toate documentele în forma electronica ce sunt de natura a conţine manifestãri de vointa ale celui care le-a semnat electronic, cu respectarea procedurilor stabilite de operatorul Sistemului electronic, sunt prezumate a aparţine titularului semnãturii respective.
(3) Orice document în forma electronica trebuie înregistrat în momentul transmiterii şi al primirii, în conformitate cu procedura stabilitã de operatorul Sistemului electronic.
(4) Orice document în forma electronica trebuie confirmat de primire, cu excepţia documentelor care confirma primirea.
(5) Formatul documentului în forma electronica, precum şi condiţiile generarii, transmiterii şi stocãrii acestuia sunt stabilite de operatorul Sistemului electronic.
ART. 47
(1) Dacã specificaţiile autoritãţii contractante prevãd obligativitatea prezentãrii unor documente în original sau în copie legalizatã, aceasta obligaţie se considera îndeplinitã prin prezentarea unei copii în forma electronica de pe acestea, copie semnatã electronic de cãtre un notar public înregistrat în Sistemul electronic, în conformitate cu procedura şi cu condiţiile stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(2) Actul eliberãrii unei copii în forma electronica de pe un înscris este un act notarial şi este asimilat, din punct de vedere al regimului juridic aplicabil, inclusiv în ceea ce priveşte nivelul onorariilor minimale, cu legalizarea copiilor de pe înscrisuri prevãzutã la <>art. 93 din Legea notarilor publici şi a activitãţii notariale nr. 36/1995 , cu modificãrile ulterioare.
(3) Eliberãrii copiei în forma electronica de pe un înscris, prevãzutã la alin. (1), îi sunt aplicabile, în mod corespunzãtor, dispoziţiile <>Legii nr. 36/1995 , cu modificãrile ulterioare.
(4) Condiţiile şi procedura înregistrãrii în Sistemul electronic a notarilor publici, precum şi tariful de înregistrare corespunzãtor datorat se stabilesc de cãtre operatorul Sistemului electronic.
ART. 48
(1) Obligaţia de a prezenta o garanţie de participare sau, respectiv, de buna execuţie se considera îndeplinitã prin prezentarea unei copii în forma electronica de pe o scrisoare de garanţie bancarã în favoarea autoritãţii contractante, copie semnatã electronic de banca emitenta, cu condiţia ca aceasta banca sa fie înregistratã în Sistemul electronic şi în conformitate cu procedura şi condiţiile stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(2) Condiţiile şi procedura înregistrãrii în Sistemul electronic a bãncilor, precum şi tariful de înregistrare corespunzãtor datorat se stabilesc de cãtre operatorul Sistemului electronic.
ART. 49
(1) Operatorul Sistemului electronic are obligaţia de a publica anunţurile prevãzute la art. 15, 16 şi 43, în termen de cel mult 24 de ore de la data înregistrãrii on-line a acestora.
(2) Procedura înregistrãrii on-line a anunţurilor prevãzute la art. 15, 16 şi 43, structura acestor anunţuri, precum şi a invitatiei de participare se stabilesc de cãtre operatorul Sistemului electronic.
(3) Publicarea în Sistemul electronic a anunţurilor prevãzute la art. 15, 16 şi 43 se face gratuit.
ART. 50
(1) În scopul acoperirii costurilor de operare şi utilizare a Sistemului electronic, fiecare furnizor, executant sau prestator care a încheiat un contract de achiziţie publica în urma aplicãrii procedurii de licitaţie electronica trebuie sa plãteascã operatorului Sistemului electronic un tarif de utilizare, determinat procentual la valoarea contractului.
(2) Cuantumul tarifului de utilizare se stabileşte de cãtre operatorul Sistemului electronic şi nu poate depãşi 0,5% din valoarea contractului.
(3) Obligaţia de plata a tarifului de utilizare prevãzut la alin. (1) se naşte în sarcina furnizorului, executantului sau, respectiv, a prestatorului în momentul încheierii contractului de achiziţie publica.
(4) Autoritatea contractantã nu datoreazã tarife de utilizare.
(5) În cazul în care un furnizor, executant sau prestator nu plãteşte în termen de 30 de zile de la data încheierii unui contract de achiziţie publica tariful prevãzut la alin. (1), acesta este suspendat de drept din Sistemul electronic pana la data prezentãrii dovezii de plata a tarifului.
(6) Tariful prevãzut la alin. (1) se face venit la bugetul operatorului Sistemului electronic.
ART. 51
(1) Operatorul Sistemului electronic are obligaţia de a implementa un sistem de evaluare a performantei furnizorilor, executantilor şi prestatorilor înregistraţi în Sistemul electronic, în scopul determinãrii respectãrii de cãtre fiecare dintre aceştia a procedurilor şi regulilor obligatorii de utilizare a Sistemului electronic, al evitãrii şi prevenirii fraudelor, cu condiţia respectãrii principiilor transparenţei, nediscriminarii şi echitãţii.
(2) Orice autoritate contractantã poate stabili drept criteriu de preselecţie în cadrul unei proceduri de licitaţie electronica o valoare minima a indicatorului de performanta stabilit în conformitate cu prevederile alin. (1), cu respectarea principiilor transparenţei, nediscriminarii şi echitãţii.
ART. 52
În scopul aplicãrii dispoziţiilor prezentului capitol, data înseamnã ziua, luna şi anul, precum şi ora şi minutul.

SECŢIUNEA a 10-a
Dosarul procedurii licitaţiei electronice

ART. 53
(1) În scopul asigurãrii mijloacelor de proba corespunzãtoare operatorul Sistemului electronic are obligaţia de a întocmi, în forma electronica, dosarul procedurii licitaţiei electronice.
(2) Informaţiile şi documentele în forma electronica ce trebuie sa fie incluse în dosarul achiziţiei publice se stabilesc de cãtre operatorul Sistemului electronic şi trebuie sa permitã stocarea în condiţii de securitate a evidentelor necesare pentru fiecare faza desfasurata on-line a procedurii licitaţiei electronice.
ART. 54
Dosarul procedurii licitaţiei electronice se pãstreazã de cãtre operatorul Sistemului electronic atât timp cat contractul de achiziţie publica produce efecte juridice, dar nu mai puţin de 5 ani de la data finalizarii contractului respectiv.
ART. 55
La cerere, dosarul procedurii licitaţiei electronice este pus la dispoziţie oricãrei autoritãţi publice interesate, spre consultare, cu condiţia ca nici o informaţie sa nu fie dezvaluita dacã dezvaluirea ei ar fi contrarã legii, ar impiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar prejudicia interesul comercial legitim al pãrţilor sau ar afecta libera concurenta, dar fãrã a se limita drepturile ce decurg, potrivit legii, pentru organele abilitate, de a ridica documente care pot servi la dovedirea fraudelor, contravenţiilor sau infracţiunilor.

CAP. 4
Anularea aplicãrii procedurii licitaţiei electronice

ART. 56
Autoritatea contractantã are dreptul de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica numai dacã ia aceasta decizie înainte de data transmiterii anunţului de atribuire şi numai în urmãtoarele circumstanţe:
a) nu a fost posibila asigurarea unui nivel satisfãcãtor al concurentei;
b) nici unul dintre candidaţi/ofertanţi nu a îndeplinit condiţiile de calificare prevãzute în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei;
c) au fost prezentate numai oferte necorespunzãtoare, respectiv oferte care:
- sunt depuse dupã data limita de depunere a ofertelor;
- nu au fost elaborate şi prezentate în concordanta cu cerinţele cuprinse în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei;
- conţin în propunerea financiarã preţuri care par în mod evident a nu fi rezultatul liberei concurente şi care nu pot fi temeinic justificate;
- conţin propuneri referitoare la clauzele contractuale, propuneri care sunt în mod evident dezavantajoase pentru autoritatea contractantã;
- prin valoarea inclusã în propunerea financiarã fiecare dintre ele a depãşit valoarea fondurilor alocate pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publica respectiv;
d) circumstanţe excepţionale afecteazã procedura pentru atribuirea contractului de achiziţie publica sau este imposibila încheierea contractului.
ART. 57
Decizia de anulare nu creeazã vreo obligaţie a autoritãţii contractante fata de participanţii la procedura de achiziţie publica, cu excepţia returnarii garanţiei pentru participare.
ART. 58
Autoritatea contractantã are obligaţia de a comunica tuturor participanţilor la procedura de achiziţie publica atât încetarea obligaţiilor pe care aceştia şi le-au creat prin depunerea de oferte, cat şi motivul anulãrii.

CAP. 5
Cai de atac

ART. 59
Orice persoana fizica sau juridicã ce are un interes legitim în legatura cu un anumit contract de achiziţie publica şi care suferã, risca sa sufere sau a suferit un prejudiciu ca o consecinta directa a încãlcãrii dispoziţiilor prezentei ordonanţe are dreptul de a ataca actul sau decizia nelegalã, în condiţiile stabilite la <>art. 80-97 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 .
ART. 60
Nu se contesta şi nu se ataca în justiţie deciziile autoritãţii contractante referitoare la alegerea procedurii licitaţiei electronice în scopul atribuirii unui contract de achiziţie publica.
ART. 61
Înştiinţarea şi comunicarea prevãzute la <>art. 86 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 se pot face şi prin mijloace electronice, dacã participanţii cãrora le sunt destinate au consimţit astfel în prealabil.
ART. 62
(1) De îndatã ce primeşte o contestaţie sau o notificare privind introducerea unei acţiuni în justiţie, în scopul optimizarii procesului de monitorizare a sistemului de achiziţii publice, autoritatea contractantã are obligaţia sa înştiinţeze despre aceasta operatorul Sistemului electronic, anexând copie electronica de pe contestaţia/notificarea primitã.
(2) Autoritatea contractantã are obligaţia de a comunica prin mijloace electronice operatorului Sistemului electronic toate actele şi deciziile ulterioare referitoare la contestaţia/acţiunea în justiţie în cauza, în termen de doua zile lucrãtoare de la producerea/primirea lor.
ART. 63
Hotãrârile judecãtoreşti irevocabile pronunţate în litigiile care decurg din aplicarea dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 se publica în Sistemul electronic, iar plata transmiterii şi a cheltuielilor de publicare este în sarcina partii care a pierdut procesul; în acest scop instanta va dispune prin aceeaşi hotãrâre judecãtoreascã plata acestor cheltuieli.

CAP. 6
Sancţiuni

ART. 64
În cazul încãlcãrii de cãtre un furnizor, executant sau prestator a regulilor şi procedurilor stabilite de operatorul Sistemului electronic, acesta poate decide, în funcţie de gravitatea încãlcãrii, suspendarea dreptului furnizorului, executantului sau prestatorului respectiv de a utiliza Sistemul electronic, excluderea din Sistemul electronic, precum şi interzicerea înregistrãrii în acesta pe o perioada de pana la 5 ani.
ART. 65
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât sa fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni:
a) efectuarea unei achiziţii publice prin eludarea sau încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe şi ale actelor normative emise în aplicarea acesteia;
b) aplicarea procedurii pentru atribuirea prin licitaţie electronica a unui contract de achiziţie publica, fãrã autorizaţii, avize, acorduri şi aprobãri legale;
c) furnizarea de informaţii unuia sau mai multor furnizori, executanti sau prestatori, de natura sa îi favorizeze pe aceştia în cadrul unei proceduri pentru atribuirea unui contract de achiziţie publica;
d) deţinerea de cãtre un participant la procedura de atribuire a contractului de achiziţie publica de informaţii privind conţinutul ofertelor celorlalţi participanţi la procedura, precum şi înţelegerea acestuia cu alţi participanţi sau cu autoritatea contractantã în scopul denaturarii rezultatului procedurii.
ART. 66
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 65 se sancţioneazã cu amenda de la 20.000.000 lei la 250.000.000 lei.
(2) Nivelul amenzilor prevãzute la alin. (1) se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului, în raport cu rata inflaţiei.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Finanţelor Publice.
(4) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.

CAP. 7
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 67
Procedurile de achiziţie publica aflate în curs de desfãşurare la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului adoptate în condiţiile art. 5 se vor definitiva pe baza prevederilor legale în vigoare la data initierii procedurilor respective.
ART. 68
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se înfiinţeazã Sistemul electronic.
(2) Operatorul Sistemului electronic, în colaborare cu instituţiile publice abilitate, va utiliza acele standarde şi proceduri de securitate care sa asigure un grad ridicat de fiabilitate şi siguranta a operaţiunilor desfãşurate în cadrul Sistemului electronic, în acord cu practicile internaţionale în domeniu.
(3) Operatorul Sistemului electronic are obligaţia sa dezvolte un sistem electronic de clasificare a produselor, lucrãrilor şi serviciilor a cãror dobândire face obiectul contractelor de achiziţie publica, compatibil cu sistemul de grupare şi codificare prevãzut de clasificarile statistice oficiale, în scopul asigurãrii transparenţei, promovãrii competitiei şi facilitãrii realizãrii studiilor de piata.
ART. 69
(1) Operatorul Sistemului electronic este Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei, instituţie publica cu personalitate juridicã în subordinea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei, finanţatã integral din venituri extrabugetare.
(2) Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei se înfiinţeazã prin hotãrâre a Guvernului, prin reorganizarea Regiei Autonome "Inspectoratul General al Comunicaţiilor" care se desfiinţeazã.
(3) Veniturile extrabugetare ale Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei provin în principal din urmãtoarele surse:
a) tariful de utilizare a spectrului de frecvente radio;
b) tarifele de supraveghere şi control în domeniul comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei, prevãzute în actele normative în vigoare;
c) tariful de utilizare a Sistemului electronic şi tariful de înregistrare în Sistemul electronic;
d) alte venituri ce se pot realiza conform prevederilor actelor normative în vigoare.
ART. 70
(1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei poate adopta, acolo unde se impune, norme obligatorii pentru utilizarea Sistemului electronic, în funcţie de gradul de dezvoltare a tehnologiei şi de cerinţele de securitate adecvate.
(2) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei, Ministerul Finanţelor Publice şi Banca Nationala a României vor elabora şi vor adopta, în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, normele necesare utilizãrii instrumentelor de plata electronica în cadrul Sistemului electronic.
ART. 71
Prezenta ordonanta intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul comunicaţiilor
şi tehnologiei informatiei,
Dan Nica

p. Ministrul integrãrii europene,
Vasile Puscas,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016