Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANTA nr. 2 din 30 ianuarie 2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 51/1998 privind imbunatatirea sistemului de finantare a programelor si proiectelor culturale
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 73 din 31 ianuarie 2008
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 373/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.
ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunãtãţirea sistemului de finanţare a programelor şi proiectelor culturale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 13 august 1998, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 245/2001 , se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ORDONANŢĂ
privind îmbunãtãţirea sistemului de finanţare a
programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale"
2. Dupã formula introductivã se introduce capitolul I, cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL I
Dispoziţii generale"
3. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţã stabileşte şi reglementeazã cadrul general, principiile şi procedurile sistemului de finanţare nerambursabilã de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale.
(2) În înţelesul prezentei ordonanţe, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) autoritate finanţatoare - autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, instituţii publice care au ca obiect de activitate şi finanţarea de programe, proiecte şi acţiuni culturale, Administraţia Fondului Cultural Naţional - instituţie publicã cu personalitate juridicã, care este organizatã şi funcţioneazã în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor;
b) finanţare nerambursabilã - alocare de fonduri, prevãzute distinct în bugetele autoritãţilor finanţatoare, pentru acoperirea parţialã sau, dupã caz, integralã a cheltuielilor necesare producerii şi/sau exploatãrii de bunuri culturale;
c) bun cultural - materializarea unei acţiuni, a unui proiect sau program cultural, prin care se urmãreşte, în funcţie de adresabilitate, satisfacerea interesului cultural la nivel local, judeţean, euroregional, naţional sau de reprezentare internaţionalã;
d) acţiune culturalã - prezentarea publicã a rezultatului unei activitãţi având caracter nerepetabil în timp, în urma cãreia rezultã un bun cultural de tip eveniment;
e) proiect cultural - suma activitãţilor specifice unor anumite domenii culturale/artistice sau, dupã caz, ansamblul de acţiuni culturale structurate organic, realizat într-o perioadã de timp determinatã, care nu excede, de regulã, durata unui exerciţiu financiar în urma cãruia rezultã un bun cultural;
f) program cultural - ansamblu de proiecte culturale sau, dupã caz, ansamblu de proiecte şi acţiuni culturale, subsumat unei teme/concepţii, realizat într-o perioadã de timp care excede, de regulã, durata unui exerciţiu financiar, dobândind caracter multianual, în urma cãruia rezultã unul sau mai multe bunuri culturale;
g) ofertã culturalã - propunerea de producere sau exploatare a unui bun cultural, elaboratã de solicitant sub forma unui program, proiect sau acţiune culturalã;
h) solicitant - persoana fizicã sau persoana juridicã de drept public sau privat, românã sau strãinã, autorizatã, respectiv înfiinţatã în condiţiile legii române sau strãine, dupã caz, care depune o ofertã culturalã;
i) beneficiar - solicitantul cãruia i se atribuie contractul de finanţare nerambursabilã în urma aplicãrii procedurilor prevãzute de prezenta ordonanţã, devenind responsabil cu producerea sau exploatarea bunului cultural;
j) nevoie culturalã de urgenţã - cerinţa de produse sau servicii culturale, exprimatã explicit ori implicit de persoane fizice sau juridice, a cãrei nesatisfacere poate prejudicia interesele imediate ale unei comunitãţi."
4. Dupã articolul 1 se introduc trei noi articole, articolele 1^1 - 1^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1^1. - Principiile care stau la baza sistemului de finanţare nerambursabilã de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale:
a) libera concurenţã - asigurarea condiţiilor pentru ca oricare solicitant sã aibã dreptul de a deveni beneficiar;
b) transparenţa - punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii de finanţare nerambursabilã a ofertelor culturale;
c) diversitatea culturalã şi pluridisciplinaritatea - tratamentul nediscriminatoriu al solicitanţilor reprezentanţi ai diferitelor comunitãţi sau domenii culturale;
d) neretroactivitatea - excluderea posibilitãţii destinãrii fondurilor nerambursabile unei activitãţi a cãrei executare a fost deja începutã sau finalizatã la data încheierii contractului de finanţare;
e) susţinerea debutului - încurajarea iniţiativelor persoanelor fizice sau ale persoanelor juridice de drept privat recent autorizate, respectiv înfiinţate, pentru a desfãşura activitãţi culturale.
Art. 1^2. - (1) Autoritatea finanţatoare stabileşte un program anual propriu pentru acordarea de finanţãri nerambursabile în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) În cadrul bugetului prevãzut la alin. (1), autoritatea finanţatoare va constitui un fond pentru finanţarea nerambursabilã a nevoilor culturale de urgenţã, reprezentând un procent de pânã la 8%, dar nu mai puţin de 2%.
(3) Sumele din fondul prevãzut la alin. (2) se acordã prin atribuire directã, în baza criteriilor specifice elaborate de fiecare autoritate finanţatoare.
Art. 1^3. - (1) Finanţarea nerambursabilã a proiectelor culturale se aprobã de autoritatea finanţatoare pentru întreaga perioadã de desfãşurare a acestora, de regulã, în cadrul aceluiaşi an bugetar.
(2) Finanţarea nerambursabilã a programelor culturale se aprobã pentru întreaga perioadã de derulare a acestora şi se asigurã, anual, potrivit contractului de finanţare."
5. Articolul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Acordarea de finanţãri nerambursabile este condiţionatã de existenţa altor surse de finanţare, proprii sau atrase de beneficiar, în condiţiile stabilite de autoritatea finanţatoare.
(2) Beneficiarii vor identifica posibilitãţile de atragere a altor surse de finanţare, încheind contracte în condiţiile legii.
(3) Producerea şi/sau exploatarea unui bun cultural poate fi cofinanţatã, în condiţiile prezentei ordonanţe, de mai multe autoritãţi finanţatoare.
(4) Persoanele juridice de drept public, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat prin bugetul autoritãţilor administraţiei publice centrale sau, dupã caz, din bugetul local, pot beneficia de finanţare nerambursabilã, în condiţiile prezentei ordonanţe, din partea oricãrei autoritãţi finanţatoare, cu excepţia celei în subordinea cãreia funcţioneazã.
(5) Persoanele juridice de drept public, finanţate integral din venituri proprii, pot beneficia de finanţare nerambursabilã, în condiţiile prezentei ordonanţe, din partea oricãrei autoritãţi finanţatoare."
6. Articolul 2^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2^1. - (1) Acordarea de finanţãri nerambursabile în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe se face pe bazã de selecţie de oferte culturale.
(2) Autoritãţile finanţatoare sunt obligate sã organizeze anual cel puţin o sesiune de selecţie de oferte culturale.
(3) În cazul organizãrii unei singure sesiuni de selecţie, organizarea acesteia se va anunţa în termen de 30 de zile de la data publicãrii legii bugetare anuale.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), Administraţia Fondului Cultural Naţional organizeazã anual minimum douã sesiuni de selecţie."
7. Articolul 3 se abrogã.
8. Articolul 4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Din finanţãrile nerambursabile acordate potrivit prezentei ordonanţe se pot acoperi urmãtoarele categorii de cheltuieli eligibile:
a) cheltuielile de realizare a acţiunii/proiectului/programului cultural, precum costuri materiale şi servicii, costuri de producţie, închirieri de spaţii şi aparaturã, onorarii, prestãri servicii, premii şi altele asemenea;
b) achiziţionarea de dotãri necesare derulãrii programului sau proiectului cultural;
c) cheltuieli ocazionate de cazarea şi transportul intern şi internaţional ale participanţilor/invitaţilor;
d) alte cheltuieli specifice, precum realizarea de studii şi cercetãri, consultanţã de specialitate, tipãrituri, seminarii, conferinţe, ateliere de lucru, acţiuni promoţionale şi de publicitate;
e) cheltuieli de masã ale participanţilor şi/sau invitaţilor;
f) diurna, acordatã în condiţiile legii;
g) cheltuieli de personal şi cheltuieli administrative, aferente perioadei de realizare a acţiunii/proiectului/programului cultural.
(2) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. b) se acoperã în limita unui procent de 20% din totalul finanţãrii nerambursabile acordate.
(3) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. e) şi g) se acoperã, cumulat, în limita unui procent de 20% din totalul finanţãrii nerambursabile acordate.
(4) Finanţãrile nerambursabile acordate nu pot fi folosite pentru acoperirea unor debite ale beneficiarilor sau pentru cheltuieli salariale ale persoanelor juridice de drept public beneficiare.
(5) Finanţãrile nerambursabile nu pot fi utilizate pentru activitãţi generatoare de profit."
9. Articolul 5 se abrogã.
10. Articolul 6 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Finanţãrile nerambursabile se acordã pe bazã de contracte încheiate cu beneficiarii, în condiţiile legii.
(2) Finanţãrile nerambursabile se acordã în tranşe, prin virament bancar, din bugetul autoritãţii finanţatoare în contul beneficiarului, pe bazã de facturã emisã de acesta pentru fiecare tranşã.
(3) Cuantumul şi eşalonarea tranşelor se fac în baza unui grafic de finanţare, în funcţie de etapele de realizare, raportate la costurile organizatorice şi/sau durata şi evoluţia în timp a activitãţilor cuprinse în oferta culturalã evaluatã, şi se prevãd în contractul de finanţare.
(4) Prima tranşã se acordã la semnarea contractului de finanţare. Urmãtoarele tranşe se acordã în baza documentelor justificative privind tranşa anterioarã, prezentate de beneficiarul finanţãrii nerambursabile.
(5) Ultima tranşã nu poate fi mai micã de 15% din totalul finanţãrii.
(6) Justificarea unei tranşe acordate în baza unui contract de finanţare nerambursabilã se acceptã numai în mãsura în care cheltuielile sunt eligibile şi au fost efectuate în perioada executãrii contractului.
(7) Decontarea cheltuielilor prevãzute la art. 4 alin. (1) se face cu respectarea clauzelor cuprinse în contractele încheiate de beneficiarul finanţãrii nerambursabile cu terţe persoane şi a prevederilor dreptului comun în materie."
11. Dupã articolul 6 se introduc trei noi articole, articolele 6^1 - 6^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 6^1. - În termen de cel mult 30 de zile de la finalizarea acţiunii, proiectului sau programului cultural, beneficiarul este obligat sã depunã la sediul autoritãţii finanţatoare documentele justificative pentru ultima tranşã şi raportul final de activitate.
Art. 6^2. - (1) Nerespectarea de cãtre beneficiari a obligaţiilor asumate prin contractele de acordare a finanţãrilor nerambursabile atrage obligarea acestora la restituirea parţialã sau integralã a sumelor primite, la care se adaugã dobânda legalã calculatã la sumele acordate, în conformitate cu prevederile contractuale, în condiţiile legii.
(2) În urma verificãrii documentelor justificative pentru fiecare tranşã şi a raportului final de activitate, autoritatea finanţatoare are obligaţia de a recupera de la beneficiar fondurile utilizate de acesta pentru acoperirea altor cheltuieli decât cele prevãzute la art. 4 alin. (1).
Art. 6^3. - Modul de utilizare a sumelor acordate sub forma finanţãrilor nerambursabile este supus controlului autoritãţii finanţatoare, precum şi celor cu atribuţii în domeniul controlului financiar-fiscal, în conformitate cu prevederile legale."
12. Articolele 7 şi 8 se abrogã.
13. Dupã articolul 8 se introduc trei noi capitole, capitole cuprinzând articolele 9-30, cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL II
Proceduri de acordare a finanţãrilor nerambursabile
Art. 9. - Sesiunea de selecţie de oferte culturale se desfãşoarã în urmãtoarele etape:
a) publicarea anunţului privind sesiunea de selecţie;
b) verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare la selecţie;
c) selecţia ofertelor culturale;
d) comunicarea publicã a rezultatului selecţiei;
e) soluţionarea contestaţiilor.
Art. 10. - Anunţul public privind sesiunile de selecţie este comunicat pe site-ul autoritãţii finanţatoare, precum şi în presa scrisã şi audiovizualã, dupã caz, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data limitã pentru depunerea ofertelor culturale.
Art. 11. - (1) Pentru a putea participa la selecţie, solicitantul trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) este persoanã fizicã autorizatã, respectiv persoanã juridicã înfiinţatã în conformitate cu prevederile legale;
b) nu are datorii la bugetul de stat sau la bugetul local;
c) a respectat obligaţiile asumate prin contractele de finanţare nerambursabilã anterioare.
(2) Autoritatea finanţatoare are obligaţia de a verifica întrunirea de cãtre solicitanţi a condiţiilor de participare la selecţie.
(3) Autoritatea finanţatoare poate cere solicitantului toate documentele pe care le considerã necesare pentru verificarea respectãrii condiţiilor prevãzute la alin (1).
(4) În cazul solicitanţilor persoane fizice sau persoane juridice strãine, autoritatea finanţatoare are obligaţia de a lua în considerare documentele care dovedesc îndeplinirea condiţiilor de participare la selecţie, potrivit legislaţiei din ţara de cetãţenie, respectiv de înregistrare a solicitantului persoanã juridicã.
Art. 12. - (1) Selecţia ofertelor culturale se realizeazã de cãtre comisii constituite la nivelul autoritãţii finanţatoare.
(2) Comisiile de selecţie sunt alcãtuite dintr-un numãr impar de membri, dupã cum urmeazã:
a) reprezentanţi ai autoritãţii finanţatoare;
b) specialişti cu o experienţã de minimum 3 ani de practicã în domeniul pentru care se organizeazã sesiunea de finanţare.
(3) Specialiştii prevãzuţi la alin. (2) lit. b) nu pot face parte din categoria personalului angajat prin contract individual de muncã încheiat cu autoritatea finanţatoare, iar numãrul acestora trebuie sã fie mai mare decât numãrul reprezentanţilor autoritãţii.
(4) Membrii comisiei de selecţie sunt numiţi prin ordin, decizie sau, dupã caz, hotãrâre a autoritãţii finanţatoare.
(5) Componenţa nominalã a comisiei va fi adusã la cunoştinţã publicã numai dupã încheierea sesiunii de selecţie.
Art. 13. - Selecţia constã în ierarhizarea ofertelor culturale în funcţie de valoarea, importanţa sau reprezentativitatea acţiunii/proiectului/programului pentru domeniul cultural respectiv, pe baza punctajului acordat de comisie.
Art. 14. - (1) Solicitanţii au dreptul sã formuleze contestaţii asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea şi desfãşurarea selecţiei şi sã le depunã la sediul autoritãţii finanţatoare în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la data aducerii la cunoştinţa acestora a rezultatului selecţiei.
(2) Contestaţiile se soluţioneazã în termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la data expirãrii termenului pentru depunerea contestaţiilor.
Art. 15. - (1) În vederea soluţionãrii contestaţiilor depuse de candidaţi, la nivelul autoritãţii se înfiinţeazã comisii de soluţionare a contestaţiilor, constituite în conformitate cu prevederile art. 12.
(2) În componenţa comisiei de soluţionare a contestaţiilor nu pot fi numiţi membrii care au fãcut parte din comisiile de selecţie.
Art. 16. - Organizarea şi desfãşurarea activitãţii comisiilor de selecţie, a celor de soluţionare a contestaţiilor, precum şi conţinutul anunţului public prevãzut la art. 10 se stabilesc prin ordin, decizie sau, dupã caz, hotãrâre a autoritãţii finanţatoare.
Art. 17. - (1) Orice comunicare, solicitare, informare, notificare şi altele asemenea determinate de aplicarea procedurilor prevãzute de prezenta ordonanţã se fac sub formã de document scris.
(2) Orice document scris trebuie înregistrat în momentul depunerii/transmiterii şi al primirii.
(3) Documentele scrise vor fi transmise prin oricare dintre urmãtoarele forme:
a) electronicã;
b) scrisoare prin poştã;
c) telefax.
(4) Documentele scrise, transmise prin formele prevãzute la alin. (3) lit. a) şi c), trebuie confirmate de primire.
CAPITOLUL III
Administraţia Fondului Cultural Naţional
Art. 18. - (1) Prezentul capitol cuprinde dispoziţii speciale referitoare la finanţarea nerambursabilã a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale din bugetul Fondului Cultural Naţional, gestionat de Administraţia Fondului Cultural Naţional, denumitã în continuare Administraţia.
(2) Administraţia este finanţatã din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat.
(3) Excedentul rezultat din execuţia bugetului Administraţiei se regularizeazã la sfârşitul anului cu bugetul de stat, în limita sumelor primite de la acesta.
(4) Sediul Administraţiei este în municipiul Bucureşti, Calea Dorobanţilor nr. 99 A, sectorul 1.
Art. 19. - (1) Organizarea şi funcţionarea Administraţiei se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Administraţia este condusã de un director numit prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, potrivit legii.
(3) Directorul conduce întreaga activitate a Administraţiei, pe care o reprezintã în raporturile cu persoane fizice şi juridice, din ţarã şi din strãinãtate.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale directorul emite decizii.
Art. 20. - (1) Directorul Administraţiei este ajutat de un consiliu format din 11 membri cu drept de vot, constituit astfel:
a) doi membri - Ministerul Culturii şi Cultelor;
b) un membru - Institutul Cultural Român;
c) un membru - Consiliul Minoritãţilor Naţionale;
d) 7 membri - numiţi de ministrul culturii şi cultelor pe baza propunerilor formulate de organizaţiile neguvernamentale din domeniul culturii, astfel încât sã se asigure o reprezentare proporţionalã a tuturor domeniilor culturii.
(2) Consiliul Administraţiei are urmãtoarele atribuţii principale:
a) stabileşte strategia şi prioritãţile de finanţare ale Fondului Cultural Naţional;
b) desemneazã membrii comisiilor de evaluare şi selecţie a ofertelor.
(3) Membrii consiliului sunt numiţi pe o perioadã de 2 ani, prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(4) Directorul Administraţiei participã la lucrãrile consiliului, fãrã drept de vot.
Art. 21. - (1) Veniturile proprii ale Fondului Cultural Naţional provin din urmãtoarele surse:
a) o cotã de 5% din încasãrile realizate de operatorii economici din vânzarea reproducerilor, copiilor sau mulajelor realizate, în condiţiile legii, dupã bunuri culturale mobile aflate în proprietate publicã ori dupã monumente sau componente ale monumentelor istorice aflate în proprietate publicã;
b) o cotã de 5% din încasãrile realizate de operatorii economici din vânzarea, prin licitaţie publicã, a bunurilor culturale mobile;
c) o cotã de 2% din încasãrile realizate de agenţiile imobiliare din vânzarea imobilelor monumente istorice;
d) o cotã de 40% din încasãrile realizate de operatorii economici din comercializarea publicaţiilor interzise spre vânzare minorilor;
e) o cotã de 20% din încasãrile obţinute din vânzarea sau închirierea fonogramelor sau videogramelor a cãror vizionare nu este recomandatã minorilor, potrivit legii;
f) o cotã de 3% din încasãrile realizate de operatorii economici din vânzarea calendarelor sau cãrţilor poştale ilustrate, afişelor, posterelor, imaginilor autocolante sau a tipãriturilor mixte, altele decât cele prevãzute la lit. a);
g) o cotã de 2% din încasãrile realizate de operatorii economici care comercializeazã bunuri culturale provenite din import;
h) o cotã de 2% din încasãrile realizate de operatorii economici din vânzarea produselor de artã popularã;
i) o cotã de 2% din veniturile realizate de operatorii economici care îşi desfãşoarã integral activitatea respectivã în incinta sau pe domeniul public aflat în spaţiul de protecţie al monumentelor istorice proprietate publicã;
j) o cotã de 1% din încasãrile realizate de operatorii economici din organizarea de distracţii de tip "luna parc";
k) o cotã de 1% din veniturile realizate de operatorii economici care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul impresariatului artistic;
l) o cotã de 10% din încasãrile realizate prin furnizarea serviciilor vocale cu conţinut erotic de cãtre operatorii economici din sistemul de telefonie care oferã servicii cu valoare adãugatã;
m) cota prevãzutã la <>art. 12 alin. (1^1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006 privind întãrirea capacitãţii administrative a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 364/2006 ;
n) cota prevãzutã la <>art. 26 alin. (1^1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 364/2006 ;
o) o cotã de 3% din devizul general al investiţiilor autorizate sã se realizeze de cãtre operatorii economici pentru construcţiile amplasate în spaţiile de protecţie ale monumentelor istorice proprietate publicã;
p) fonduri obţinute în cadrul colaborãrii internaţionale;
q) donaţii, legate sau alte liberalitãţi;
r) sponsorizãri;
s) dobânda aferentã disponibilitãţilor aflate în bugetul Fondului Cultural Naţional;
ş) alte venituri dobândite în condiţiile legii.
(2) Cotele prevãzute la alin. (1) lit. a)-l) se aplicã asupra încasãrilor totale realizate din activitãţile respective, din care s-a dedus TVA aferentã, şi se adaugã la sumele care fac obiectul bazei de calcul.
(3) Veniturile prevãzute la alin. (1) vor fi gestionate potrivit legii şi vor fi folosite pentru finanţarea nerambursabilã a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, în conformitate cu dispoziţiile prezentei ordonanţe.
Art. 22. - (1) Sumele reprezentând cotele instituite prin prezentul capitol se calculeazã lunar de cãtre plãtitori şi se varsã de cãtre aceştia în bugetul Fondului Cultural Naţional, pânã la data de 15 a lunii urmãtoare.
(2) Sumele reprezentând cota prevãzutã la art. 21 alin. (1) lit. l) se reţin şi se varsã de cãtre operatorii reţelelor de comunicaţii electronice prin intermediul cãrora au fost furnizate serviciile respective, sumele reprezentând cota prevãzutã la art. 21 alin. (1) lit. m) se calculeazã şi se varsã de cãtre Uniunea Producãtorilor de Fonograme din România, iar sumele reprezentând cota prevãzutã la art. 21 alin. (1) lit. n) se calculeazã şi se varsã de cãtre Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, pânã la data de 15 a lunii urmãtoare celei în care acestea s-au încasat de la beneficiar.
(3) Modul de stabilire, vãrsare şi gestionare a sumelor aferente cotelor menţionate la art. 21 alin. (1) se reglementeazã prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 23. - (1) Neachitarea cotelor la termenul prevãzut la art. 22 alin. (1) atrage perceperea de majorãri de întârziere, în conformitate cu dispoziţiile actelor normative privind taxele şi impozitele datorate la bugetul de stat.
(2) Majorãrile de întârziere prevãzute la alin. (1) se fac venituri la Fondul Cultural Naţional.
Art. 24. - (1) Neachitarea sumelor aferente cotelor timp de douã luni de la termenul prevãzut la art. 22 alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 la 3.000 lei.
(2) Calcularea necorespunzãtoare a sumelor aferente cotelor constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.500 lei la 2.500 lei.
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Art. 25. - (1) Utilizarea sumelor colectate la bugetul Fondului Cultural Naţional se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Controlul respectãrii obligaţiilor de platã a contribuţiilor la Fondul Cultural Naţional, în condiţiile şi la termenele stabilite în prezenta secţiune, precum şi constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 24 se efectueazã de cãtre reprezentanţii organelor cu atribuţii în domeniul controlului fiscal, precum şi de împuterniciţi ai Administraţiei şi/sau ai serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, dupã caz.
(3) Acţiunile de control vor viza, în principal, urmãtoarele obiective:
a) determinarea corectã a valorii contribuţiei la constituirea Fondului Cultural Naţional;
b) virarea integralã şi la termen a sumei datorate;
c) stabilirea eventualelor diferenţe între sumele vãrsate şi cele datorate, conform prevederilor legale.
(4) Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului Fondului Cultural Naţional se reporteazã în anul urmãtor.
Art. 26. - Finanţãrile nerambursabile se acordã de cãtre Administraţie numai în condiţiile existenţei altor surse de finanţare proprii sau atrase ale solicitantulului.
Art. 27. - Finanţãrile nerambursabile se aprobã ţinându-se seama de criterii specifice elaborate de Administraţie.
Art. 28. - (1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 12 alin. (2), evaluarea şi selecţia ofertelor culturale se realizeazã de cãtre comisii alcãtuite dintr-un numãr impar de experţi independenţi, constituite la nivelul Administraţiei.
(2) Organizarea şi funcţionarea comisiilor, procedura de selecţie a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale şi de soluţionare a contestaţiilor se stabilesc prin norme metodologice, aprobate prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 29. - Finanţarea programelor culturale reglementate prin acte normative se face în temeiul dispoziţiilor acestora şi, dupã caz, ale procedurilor elaborate în aplicarea lor cu respectarea principiilor prezentei ordonanţe.
Art. 30. - Autoritatea finanţatoare poate acorda persoanelor fizice burse de studii, stagii de formare sau granturi de cãlãtorie, cu respectarea principiilor şi procedurilor prevãzute de prezenta ordonanţã, cu excepţia condiţiei prevãzute la art. 11. alin (1) lit. a) şi lit. b)."
ART. II
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogã:
a) secţiunea a 6-a "Reglementãri privind finanţarea programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, în condiţii de transparenţã şi competitivitate" a capitolului I din <>Ordonanţa Guvernului nr. 10/2005 privind reglementarea unor mãsuri financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 28 ianuarie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 146/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) alineatele (4) şi (5) ale articolului 2 din <>Ordonanţa Guvernului nr. 9/1996 privind îmbunãtãţirea sistemului de finanţare a instituţiilor publice de culturã finanţate din venituri extrabugetare şi alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului de salarizare a personalului din aceste instituţii, precum şi îmbunãtãţirea salarizãrii personalului din instituţiile şi activitãţile cu profil cultural, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie 1996, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 86/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) <>Hotãrârea Guvernului nr. 49/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea criteriilor de acordare a unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridicã, precum şi altor organizaţii neguvernamentale fãrã scop lucrativ, care iniţiazã şi organizeazã programe şi proiecte culturale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 19 februarie 2003.
ART. III
<>Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunãtãţirea sistemului de finanţare a programelor şi proiectelor culturale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 13 august 1998, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 245/2001 , precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã, se va republica, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. IV
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 10 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã:
--------------
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Bucureşti, 30 ianuarie 2008.
Nr. 2.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: