Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 2 din 12 iulie 2001  privind regimul juridic al contraventiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 2 din 12 iulie 2001 privind regimul juridic al contraventiilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 410 din 25 iulie 2001

În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. IV.9 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Constituie contravenţie fapta sãvârşitã cu vinovãţie, stabilitã şi sancţionatã ca atare prin lege, prin hotãrâre a Guvernului ori prin hotãrâre a consiliului local al comunei, oraşului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, a consiliului judeţean ori a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
ART. 2
(1) Prin legi sau prin hotãrâri ale Guvernului se pot stabili şi sanctiona contravenţii în toate domeniile de activitate.
(2) Prin hotãrâri ale autoritãţilor administraţiei publice locale sau judeţene prevãzute la art. 1 se stabilesc şi se sancţioneazã contravenţii în toate domeniile de activitate în care acestora li s-au stabilit atribuţii prin lege, în mãsura în care în domeniile respective nu sunt stabilite contravenţii prin legi sau prin hotãrâri ale Guvernului.
(3) Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti pot stabili şi sanctiona contravenţii în urmãtoarele domenii: salubritate; activitatea din pieţe, curãţenia şi igienizarea acestora; întreţinerea parcurilor şi spaţiilor verzi, a spaţiilor şi locurilor de joaca pentru copii; amenajarea şi curãţenia spaţiilor din jurul blocurilor de locuinţe; întreţinerea bazelor şi obiectivelor sportive aflate în administrarea lor; întreţinerea strazilor şi trotuarelor, a şcolilor şi a altor instituţii de educaţie şi cultura; întreţinerea clãdirilor, imprejmuirilor şi a altor construcţii; depozitarea şi colectarea gunoaielor şi a resturilor menajere.
(4) Consiliul General al Municipiului Bucureşti poate stabili şi alte domenii de activitate din competenta consiliilor locale ale sectoarelor, în care acestea pot stabili şi sanctiona contravenţii.
ART. 3
(1) Actele normative prin care se stabilesc contravenţii vor cuprinde descrierea faptelor ce constituie contravenţii şi sancţiunea ce urmeazã sa se aplice pentru fiecare dintre acestea; în cazul sancţiunii cu amenda se vor stabili limita minima şi maxima a acesteia sau, dupã caz, cote procentuale din anumite valori; se pot stabili şi tarife de determinare a despãgubirilor pentru pagubele pricinuite prin sãvârşirea contravenţiilor.
(2) Persoana juridicã rãspunde contraventional în cazurile şi în condiţiile prevãzute de actele normative prin care se stabilesc şi se sancţioneazã contravenţii.
ART. 4
(1) Actele normative prin care se stabilesc şi se sancţioneazã contravenţii intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii sau, dupã caz, de la data aducerii lor la cunostinta publica, potrivit legii, în afarã de cazul în care în cuprinsul acestora se prevede un termen mai lung.
(2) În cazuri urgente se poate prevedea intrarea în vigoare într-un termen mai scurt, dar nu mai puţin de 10 zile.
(3) Hotãrârile autoritãţilor administraţiei publice locale sau judeţene prevãzute la art. 1, prin care se stabilesc şi se sancţioneazã contravenţii, pot fi aduse la cunostinta publica prin afişare sau prin orice alta forma de publicitate prevãzutã de lege, numai pe baza avizului de legalitate emis de prefect.
ART. 5
(1) Sancţiunile contravenţionale sunt principale şi complementare.
(2) Sancţiunile contravenţionale principale sunt:
a) avertismentul;
b) amenda contravenţionalã;
c) obligarea contravenientului la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii;
d) închisoarea contravenţionalã, dacã nu exista consimţãmântul contravenientului pentru aplicarea sancţiunii prevãzute la lit. c).
(3) Sancţiunile contravenţionale complementare sunt:
a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenţii;
b) suspendarea sau anularea, dupã caz, a avizului, acordului sau a autorizaţiei de exercitare a unei activitãţi;
c) închiderea unitãţii;
d) blocarea contului bancar;
e) suspendarea activitãţii agentului economic;
f) retragerea licenţei sau a avizului pentru anumite operaţiuni ori pentru activitãţi de comerţ exterior, temporar sau definitiv;
g) desfiinţarea lucrãrilor şi aducerea terenului în starea iniţialã.
(4) Prin legi speciale se pot stabili şi alte sancţiuni principale sau complementare.
(5) Sancţiunea stabilitã trebuie sa fie proporţionalã cu gradul de pericol social al faptei sãvârşite. Sancţiunile complementare se aplica în funcţie de natura şi de gravitatea faptei şi pot fi cumulate.
ART. 6
(1) Avertismentul, amenda contravenţionalã şi obligarea la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii se pot aplica oricãrui contravenient persoana fizica ori juridicã.
(2) Sancţiunea închisorii contravenţionale se poate aplica numai persoanelor fizice.
ART. 7
(1) Avertismentul consta în atentionarea verbalã sau scrisã a contravenientului asupra pericolului social al faptei sãvârşite, însoţitã de recomandarea de a respecta dispoziţiile legale.
(2) Avertismentul se aplica în cazul în care fapta este de gravitate redusã.
(3) Avertismentul se poate aplica şi în cazul în care actul normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiei nu prevede aceasta sancţiune.
ART. 8
(1) Amenda contravenţionalã are caracter administrativ.
(2) Pentru contravenţiile stabilite prin hotãrâri ale Guvernului se pot prevedea amenzi între 500.000 lei şi 100.000.000 lei.
(3) Pentru contravenţiile stabilite prin hotãrâri ale consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ale consiliilor judeţene ori ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti se pot prevedea amenzi între 250.000 lei şi 25.000.000 lei.
(4) Limitele amenzilor prevãzute în actele normative care conţin reglementãri cu privire la stabilirea şi sancţionarea unor fapte ce constituie contravenţii, precum şi limitele minime şi maxime ale amenzilor prevãzute la alin. (2) şi (3) pot fi reduse sau majorate periodic prin hotãrâri ale Guvernului.
(5) Sumele provenite din amenzi se fac venit la bugetul de stat, cu excepţia celor provenite din amenzile aplicate în temeiul hotãrârilor autoritãţilor administraţiei publice locale sau judeţene prevãzute la alin. (3), care se fac venit la bugetul local respectiv, precum şi a celor pentru care legea prevede altfel. Amenzile aplicate în temeiul unei legi sau al unei hotãrâri a Guvernului se fac venit la bugetul de stat în cota de 75%, diferenţa revenind unitãţii din care face parte agentul constatator. Aceasta suma se retine integral ca venituri extrabugetare, cu titlu permanent, şi va fi repartizata pentru dotarea cu mijloace specifice activitãţilor din domeniu.
ART. 9
(1) Închisoarea contravenţionalã şi obligarea la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii pot fi stabilite numai prin lege şi numai pe o durata ce nu poate depãşi 6 luni, respectiv 300 de ore.
(2) Sancţiunile prevãzute la alin. (1) se stabilesc iotdeauna alternativ cu amenda.
ART. 10
(1) Dacã aceeaşi persoana a sãvârşit mai multe contravenţii sancţiunea se aplica pentru fiecare contravenţie.
(2) Când contravenţiile au fost constatate prin acelaşi proces-verbal sancţiunile contravenţionale se cumuleazã fãrã a putea depãşi dublul maximului amenzii prevãzut pentru contravenţia cea mai grava sau, dupã caz, maximul general stabilit în prezenta ordonanta pentru închisoarea contravenţionalã ori obligarea la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii.
(3) În cazul în care la sãvârşirea unei contravenţii au participat mai multe persoane, sancţiunea se va aplica fiecãreia separat.
ART. 11
(1) Caracterul contraventional al faptei este înlãturat în cazul legitimei apãrãri, stãrii de necesitate, constrângerii fizice sau morale, cazului fortuit, iresponsabilitatii, betiei involuntare complete, erorii de fapt, precum şi infirmitãţii, dacã are legatura cu fapta sãvârşitã.
(2) Minorul sub 14 ani nu rãspunde contraventional.
(3) Pentru contravenţiile sãvârşite de minorii care au împlinit 14 ani minimul şi maximul amenzii stabilite în actul normativ pentru fapta sãvârşitã se reduc la jumãtate.
(4) Minorul care nu a împlinit varsta de 16 ani nu poate fi sancţionat cu închisoare contravenţionalã sau cu obligarea la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii.
(5) Cauzele care inlatura caracterul contraventional al faptei se constata numai de instanta de judecata.
ART. 12
(1) Dacã printr-un act normativ fapta nu mai este consideratã contravenţie, ea nu se mai sancţioneazã, chiar dacã a fost sãvârşitã înainte de data intrãrii în vigoare a noului act normativ.
(2) Dacã sancţiunea prevãzutã în noul act normativ este mai uşoarã se va aplica aceasta. În cazul în care noul act normativ prevede o sancţiune mai grava, contravenţia sãvârşitã anterior va fi sancţionatã conform dispoziţiilor actului normativ în vigoare la data sãvârşirii acesteia.
ART. 13
(1) Aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie în termen de 6 luni de la data sãvârşirii faptei.
(2) În cazul contravenţiilor continue termenul prevãzut la alin. (1) curge de la data constatãrii faptei. Contravenţia este continua în situaţia în care încãlcarea obligaţiei legale dureazã în timp.
(3) Când fapta a fost urmãritã ca infracţiune şi ulterior s-a stabilit ca ea constituie contravenţie, prescripţia aplicãrii sancţiunii nu curge pe tot timpul în care cauza s-a aflat în fata organelor de cercetare sau de urmãrire penalã ori în fata instanţei de judecata, dacã sesizarea s-a fãcut înãuntrul termenului prevãzut la alin. (1) sau (2). Prescripţia opereazã totuşi dacã sancţiunea nu a fost aplicatã în termen de un an de la data sãvârşirii, respectiv constatãrii faptei, dacã prin lege nu se dispune altfel.
(4) Prin legi speciale pot fi prevãzute şi alte termene de prescripţie pentru aplicarea sancţiunilor contravenţionale.
ART. 14
(1) Executarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie dacã procesul-verbal de constatare a contravenţiei nu a fost comunicat contravenientului în termen de o luna de la data aplicãrii sancţiunii.
(2) Executarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie în termen de 2 ani de la data aplicãrii.
(3) Executarea sancţiunii închisorii contravenţionale se prescrie în termen de un an de la data rãmânerii irevocabile a hotãrârii judecãtoreşti, dacã contravenientul nu a optat pentru prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii.

CAP. 2
Constatarea contravenţiei

ART. 15
(1) Contravenţia se constata printr-un proces-verbal încheiat de persoanele anume prevãzute în actul normativ care stabileşte şi sancţioneazã contravenţia, denumite în mod generic agenţi constatatori.
(2) Pot fi agenţi constatatori: primãrii, ofiţerii şi subofiterii din cadrul Ministerului de Interne, special abilitaţi, persoanele împuternicite în acest scop de miniştri şi de alţi conducatori ai autoritãţilor administraţiei publice centrale, de prefecţi, presedinti ai consiliilor judeţene, primari, de primarul general al municipiului Bucureşti, precum şi de alte persoane prevãzute în legi speciale.
(3) Ofiţerii şi subofiterii din cadrul Ministerului de Interne constata contravenţii privind: apãrarea ordinii publice; circulaţia pe drumurile publice; regulile generale de comerţ; vânzarea, circulaţia şi transportul produselor alimentare şi nealimentare, tigarilor şi bãuturilor alcoolice; alte domenii de activitate stabilite prin lege sau prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 16
(1) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei va cuprinde în mod obligatoriu: data şi locul unde este încheiat; numele, prenumele, calitatea şi instituţia din care face parte agentul constatator; datele personale din actul de identitate, inclusiv codul numeric personal, ocupaţia şi locul de munca ale contravenientului; descrierea faptei contravenţionale cu indicarea datei, orei şi locului în care a fost sãvârşitã, precum şi arãtarea tuturor împrejurãrilor ce pot servi la aprecierea gravitatii faptei şi la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea actului normativ prin care se stabileşte şi se sancţioneazã contravenţia; indicarea societãţii de asigurãri, în situaţia în care fapta a avut ca urmare producerea unui accident de circulaţie; posibilitatea achitãrii în termen de 48 de ore a jumãtate din minimul amenzii prevãzute de actul normativ, dacã acesta prevede o asemenea posibilitate; termenul de exercitare a caii de atac şi organul la care se depune plângerea.
(2) La intrarea în România a cetãţenilor strãini sau a cetãţenilor romani cu domiciliul în strãinãtate organele poliţiei de frontiera de la punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României vor elibera acestora tichete de înscriere a contravenţiilor.
(3) În cazul contravenientilor cetãţeni strãini sau cetãţeni romani cu domiciliul în strãinãtate în procesul-verbal vor fi cuprinse urmãtoarele date de identificare a acestora: numele, prenumele, seria şi numãrul pasaportului, statul emitent şi data eliberãrii documentului, precum şi seria şi numãrul tichetului de înscriere a contravenţiilor.
(4) La ieşirea din ţara organele poliţiei de frontiera de la punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României, o data cu controlul documentelor vor solicita cetãţenilor strãini şi cetãţenilor romani cu domiciliul în strãinãtate tichetul de înscriere a contravenţiilor şi, dupã caz, dovada plãţii amenzii contravenţionale.
(5) În cazul în care contravenientul este minor procesul-verbal va cuprinde şi numele, prenumele şi domiciliul pãrinţilor sau ale altor reprezentanţi ori ocrotitori legali ai acestuia.
(6) În situaţia în care contravenientul este persoana juridicã în procesul-verbal se vor face menţiuni cu privire la denumirea, sediul, numãrul de înmatriculare în registrul comerţului şi codul fiscal ale acesteia, precum şi datele de identificare a persoanei care o reprezintã.
(7) În momentul încheierii procesului-verbal agentul constatator este obligat sa aducã la cunostinta contravenientului dreptul de a face obiecţiuni cu privire la conţinutul actului de constatare. Obiectiunile sunt consemnate distinct în procesul-verbal la rubrica "Alte menţiuni", sub sancţiunea nulitãţii procesului-verbal.
ART. 17
Lipsa mentiunilor privind numele, prenumele şi calitatea agentului constatator, numele şi prenumele contravenientului, iar în cazul persoanei juridice lipsa denumirii şi a sediului acesteia, a faptei sãvârşite şi a datei comiterii acesteia sau a semnãturii agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se constata şi din oficiu.
ART. 18
Contravenientul este obligat sa prezinte agentului constatator, la cerere, actul de identitate ori documentele în baza cãrora se fac menţiunile prevãzute la art. 16 alin. (3). În caz de refuz, pentru legitimarea contravenientului agentul constatator poate apela la ofiţeri şi subofiteri de poliţie, jandarmi sau gardieni publici.
ART. 19
(1) Procesul-verbal se semneazã pe fiecare pagina de agentul constatator şi de contravenient. În cazul în care contravenientul nu se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze, agentul constatator va face menţiune despre aceste împrejurãri, care trebuie sa fie confirmate de cel puţin un martor. În acest caz procesul-verbal va cuprinde şi datele personale din actul de identitate al martorului şi semnatura acestuia.
(2) Nu poate avea calitatea de martor un alt agent constatator.
(3) În lipsa unui martor agentul constatator va preciza motivele care au condus la încheierea procesului-verbal în acest mod.
ART. 20
(1) Dacã o persoana sãvârşeşte mai multe contravenţii constatate în acelaşi timp de acelaşi agent constatator, se încheie un singur proces-verbal.
(2) Pentru aceeaşi fapta nu se pot aplica doua sau mai multe sancţiuni principale, repetate.

CAP. 3
Aplicarea sancţiunilor contravenţionale

ART. 21
(1) În cazul în care prin actul normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiilor nu se prevede altfel, agentul constatator, prin procesul-verbal de constatare, aplica şi sancţiunea.
(2) Dacã, potrivit actului normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiei, agentul constatator nu are dreptul sa aplice şi sancţiunea, procesul-verbal de constatare se trimite de îndatã organului sau persoanei competente sa aplice sancţiunea. În acest caz sancţiunea se aplica prin rezoluţie scrisã pe procesul-verbal.
(3) Sancţiunea se aplica în limitele prevãzute de actul normativ şi trebuie sa fie proporţionalã cu gradul de pericol social al faptei sãvârşite, ţinându-se seama de împrejurãrile în care a fost sãvârşitã fapta, de modul şi mijloacele de sãvârşire a acesteia, de scopul urmãrit, de urmarea produsã, precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului şi de celelalte date înscrise în procesul-verbal.
ART. 22
(1) În cazul contravenţiilor pentru care legea prevede sancţiunea închisorii contravenţionale alternativ cu amenda, dacã agentul constatator apreciazã ca sancţiunea amenzii nu este îndestulãtoare, încheie procesul-verbal de constatare şi îl înainteazã în cel mult 48 de ore judecãtoriei în a carei raza teritorialã a fost sãvârşitã contravenţia, pentru aplicarea sancţiunii corespunzãtoare.
(2) În cazul în care se apreciazã ca se impune aplicarea închisorii contravenţionale, instanta va dispune înlocuirea închisorii cu sancţiunea obligãrii la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii, dacã persoana care a sãvârşit contravenţia este de acord.
(3) Aplicarea sancţiunii închisorii contravenţionale sau, dupã caz, obligarea la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii, exercitarea cãilor de atac, precum şi locul şi modalitatea de executare a sancţiunilor se fac potrivit dispoziţiilor cuprinse în legile speciale.
ART. 23
(1) În cazul în care prin sãvârşirea contravenţiei s-a cauzat o paguba şi exista tarife de evaluare a acesteia, persoana imputernicita sa aplice sancţiunea stabileşte şi despãgubirea, cu acordul expres al persoanei vãtãmate, fãcând menţiunea corespunzãtoare în procesulverbal.
(2) Dacã nu exista tarif de evaluare a pagubei persoana vãtãmatã îşi va putea valorifica pretenţiile potrivit dreptului comun.
ART. 24
(1) Persoana imputernicita sa aplice sancţiunea dispune şi confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenţii. În toate situaţiile agentul constatator va descrie în procesul-verbal bunurile supuse confiscãrii şi va lua în privinta lor mãsurile de conservare sau de valorificare prevãzute de lege, fãcând menţiunile corespunzãtoare în procesul-verbal.
(2) În cazul în care bunurile nu se gãsesc contravenientul este obligat la plata contravalorii lor în lei.
(3) Agentul constatator are obligaţia sa stabileascã cine este proprietarul bunurilor confiscate şi, dacã acestea aparţin unei alte persoane decât contravenientul, în procesul-verbal se vor mentiona, dacã este posibil, datele de identificare a proprietarului sau se vor preciza motivele pentru care identificarea nu a fost posibila.
ART. 25
(1) Procesul-verbal se va inmana sau, dupã caz, se va comunica, în copie, contravenientului şi, dacã este cazul, partii vãtãmate şi proprietarului bunurilor confiscate.
(2) Comunicarea se face de cãtre organul care a aplicat sancţiunea, în termen de cel mult o luna de la data aplicãrii acesteia.
(3) În situaţia în care contravenientul a fost sancţionat cu amenda, precum şi dacã a fost obligat la despãgubiri, o data cu procesul-verbal acestuia i se va comunica şi înştiinţarea de plata. În înştiinţarea de plata se va face menţiunea cu privire la obligativitatea achitãrii amenzii şi, dupã caz, a despãgubirii, în termen de 15 zile de la comunicare, în caz contrar urmând sa se procedeze la executarea silitã.
ART. 26
(1) Dacã agentul constatator aplica şi sancţiunea, iar contravenientul este prezent la încheierea procesului-verbal acestuia copia de pe acesta şi înştiinţarea de plata se înmâneazã contravenientului, fãcându-se menţiune în acest sens în procesul-verbal. Contravenientul va semna de primire.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplica şi fata de celelalte persoane cãrora trebuie sa li se comunice copia de pe procesul-verbal, dacã sunt prezente la încheierea acestuia.
(3) În cazul în care contravenientul nu este prezent sau, deşi prezent, refuza sa semneze procesul-verbal, comunicarea acestuia, precum şi a înştiinţãrii de plata se face de cãtre agentul constatator în termen de cel mult o luna de la data încheierii.
ART. 27
Comunicarea procesului-verbal şi a înştiinţãrii de plata se face prin posta, cu aviz de primire, sau prin afişare la domiciliul sau la sediul contravenientului. Operaţiunea de afişare se consemneazã într-un proces-verbal semnat de cel puţin un martor.
ART. 28
(1) Contravenientul poate achitã pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal jumãtate din minimul amenzii prevãzute în actul normativ, agentul constatator fãcând menţiune despre aceasta posibilitate în procesul-verbal. În actul normativ de stabilire a contravenţiilor aceasta posibilitate trebuie menţionatã în mod expres.
(2) Plata amenzii se face la Casa de Economii şi Consemnaţiuni sau la trezoreria finanţelor publice, iar o copie de pe chitanţa se preda de cãtre contravenient agentului constatator sau se trimite prin posta organului din care acesta face parte, în termenul prevãzut la alin. (1).
(3) În cazul în care contravenientul a achitat jumãtate din minimul amenzii prevãzute în actul normativ pentru fapta sãvârşitã orice urmãrire înceteazã.
ART. 29
Dispoziţiile art. 28 se aplica şi în cazurile prevãzute la art. 10 alin. (2), dacã contravenientul achitã jumãtate din minimul amenzii prevãzute de actul normativ pentru fiecare dintre contravenţiile constatate, fãrã ca prin totalizare sa se depãşeascã maximul prevãzut pentru contravenţia cea mai grava.
ART. 30
(1) Dacã persoana imputernicita sa aplice sancţiunea apreciazã ca fapta a fost sãvârşitã în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, constituie infracţiune, sesizeazã organul de urmãrire penalã competent.
(2) În cazul în care fapta a fost urmãritã ca infracţiune şi ulterior s-a stabilit de cãtre procuror sau de cãtre instanta ca ea ar putea constitui contravenţie, actul de sesizare sau de constatare a faptei, împreunã cu o copie de pe rezoluţia, ordonanta sau, dupã caz, de pe hotãrârea judecãtoreascã, se trimite de îndatã organului în drept sa constate contravenţia, pentru a lua mãsurile ce se impun conform legii.
(3) Termenul de 6 luni pentru aplicarea sancţiunii în cazul prevãzut la alin. (2) curge de la data sesizãrii organului în drept sa aplice sancţiunea.

CAP. 4
Cãile de atac

ART. 31
(1) Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicãrii acestuia.
(2) Partea vãtãmatã poate face plângere numai în ceea ce priveşte despãgubirea, iar cel cãruia îi aparţin bunurile confiscate, altul decât contravenientul, numai în ceea ce priveşte mãsura confiscãrii.
ART. 32
(1) Plângerea însoţitã de copia de pe procesul-verbal de constatare a contravenţiei se depune la organul din care face parte agentul constatator, acesta fiind obligat sa o primeascã şi sa inmaneze depunatorului o dovada în acest sens.
(2) Plângerea împreunã cu dosarul cauzei se trimit de îndatã judecãtoriei în a carei circumscripţie a fost sãvârşitã contravenţia.
(3) Plângerea suspenda executarea. Plângerea persoanelor prevãzute la art. 31 alin. (2) suspenda executarea numai în ceea ce priveşte despãgubirea sau, dupã caz, mãsura confiscãrii.
ART. 33
(1) Judecãtoria va fixa termen de judecata, care nu va depãşi 30 de zile, şi va dispune citarea contravenientului sau, dupã caz, a persoanei care a fãcut plângerea, a organului care a aplicat sancţiunea, a martorilor indicaţi în procesul-verbal sau în plângere, precum şi a oricãror alte persoane în mãsura sa contribuie la rezolvarea temeinica a cauzei.
(2) În cazul în care fapta a avut ca urmare producerea unui accident de circulaţie, judecãtoria va cita şi societatea de asigurãri menţionatã în procesul-verbal de constatare a contravenţiei.
ART. 34
(1) Instanta competenta sa soluţioneze plângerea, dupã ce verifica dacã aceasta a fost introdusã în termen, asculta pe cel care a fãcut-o şi pe celelalte persoane citate, dacã aceştia s-au prezentat, administreazã orice alte probe prevãzute de lege, necesare în vederea verificãrii legalitãţii şi temeiniciei procesului-verbal, şi hotãrãşte asupra sancţiunii, despãgubirii stabilite, precum şi asupra mãsurii confiscãrii.
(2) Hotãrârea judecãtoreascã prin care s-a soluţionat plângerea poate fi atacatã cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Motivarea recursului nu este obligatorie. Motivele de recurs pot fi susţinute şi oral în fata instanţei. Recursul suspenda executarea hotãrârii.
ART. 35
Plângerile impotriva proceselor-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor se soluţioneazã cu precãdere.
ART. 36
Plângerea impotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, recursul formulat impotriva hotãrârii judecãtoreşti prin care s-a soluţionat plângerea, precum şi orice alte cereri incidente sunt scutite de taxa judiciarã de timbru.

CAP. 5
Executarea sancţiunilor contravenţionale

ART. 37
Procesul-verbal neatacat în termenul prevãzut la art. 31, precum şi hotãrârea judecãtoreascã irevocabilã prin care s-a soluţionat plângerea constituie titlu executoriu, fãrã vreo alta formalitate.
ART. 38
(1) Avertismentul se adreseazã oral atunci când contravenientul este prezent la constatarea contravenţiei şi sancţiunea este aplicatã de agentul constatator.
(2) În celelalte cazuri avertismentul se socoteşte executat prin comunicarea procesului-verbal de constatare a contravenţiei, cu rezoluţia corespunzãtoare.
(3) Dacã sancţiunea a fost aplicatã de instanta prin înlocuirea amenzii contravenţionale cu avertisment, comunicarea acesteia se face prin încunoştinţare scrisã.
ART. 39
(1) Punerea în executare a sancţiunii amenzii contravenţionale se face astfel:
a) de cãtre organul din care face parte agentul constatator, ori de câte ori nu se exercita calea de atac impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei în termenul prevãzut de lege;
b) de cãtre instanta judecãtoreascã, în celelalte cazuri.
(2) În vederea executãrii amenzii organele prevãzute la alin. (1) vor comunica din oficiu organelor de specialitate ale direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi unitãţilor subordonante acestora, în a cãror raza teritorialã domiciliazã sau îşi are sediul contravenientul, procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei sau, dupã caz, dispozitivul hotãrârii judecãtoreşti prin care s-a soluţionat plângerea.
(3) Executarea se face în condiţiile prevãzute de dispoziţiile legale privind executarea silitã a creanţelor bugetare.
(4) Impotriva actelor de executare se poate face contestaţie la executare, în condiţiile legii.
ART. 40
Executarea sancţiunilor contravenţionale complementare se face potrivit dispoziţiilor legale.
ART. 41
(1) Confiscarea se aduce la îndeplinire de organul care a dispus aceasta mãsura, în condiţiile legii.
(2) În caz de anulare sau de constatare a nulitãţii procesului-verbal bunurile confiscate, cu excepţia celor a cãror deţinere sau circulaţie este interzisã prin lege, se restituie de îndatã celui în drept.
(3) Dacã bunurile prevãzute la alin. (2) au fost valorificate, instanta va dispune sa se achite celui în drept o despãgubire care se stabileşte în raport cu valoarea de circulaţie a bunurilor.
ART. 42
În scopul executãrii despãgubirii stabilite pe baza de tarif actele prevãzute la art. 39 alin. (2) se comunica şi partii vãtãmate, care va proceda potrivit dispoziţiilor legale referitoare la executarea silitã a creanţelor.
ART. 43
Executarea sancţiunii închisorii contravenţionale se face în locurile şi în modalitãţile prevãzute de legea specialã.

CAP. 6
Dispoziţii speciale şi tranzitorii

ART. 44
(1) Sancţiunile prevãzute în prezenta ordonanta nu se aplica în cazul contravenţiilor sãvârşite de militarii în termen. Procesul-verbal de constatare se trimite comandantului unitãţii din care face parte contravenientul, pentru a i se aplica mãsuri disciplinare, dacã se constata ca acesta este întemeiat.
(2) Dacã prin contravenţia sãvârşitã de un militar în termen s-a produs o paguba sau dacã sunt bunuri supuse confiscãrii, organul competent potrivit legii va stabili despãgubirea pe baza de tarif şi va dispune asupra confiscãrii. Câte o copie de pe procesul-verbal se comunica contravenientului, partii vãtãmate şi celui cãruia îi aparţin bunurile confiscate.
ART. 45
În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe Ministerul de Interne şi Ministerul Finanţelor Publice vor elabora şi vor supune spre aprobare Guvernului norme metodologice privind regimul tichetelor de înscriere a contravenţiilor, prevãzute la art. 16 alin. (2) şi (4).
ART. 46
Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul de Interne, precum şi celelalte autoritãţi ale administraţiei publice care au structuri militare vor stabili prin regulamentele interne organele competente sa constate şi sa aplice sancţiunile în cazul contravenţiilor sãvârşite de cadrele militare şi de angajaţii civili în legatura cu serviciul.
ART. 47
Dispoziţiile prezentei ordonanţe se completeazã cu dispoziţiile Codului de procedura civilã.
ART. 48
Ori de câte ori într-o lege specialã sau în alt act normativ anterior se face trimitere la <>Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, trimiterea se va socoti facuta la dispoziţiile corespunzãtoare din prezenta ordonanta.
ART. 49
Cauzele aflate în curs de soluţionare la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe vor continua sa se judece potrivit legii aplicabile în momentul constatãrii contravenţiei.
ART. 50
Actele normative prin care se stabilesc contravenţii, în vigoare la data publicãrii prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I, vor fi modificate sau completate, dacã este cazul, în termen de 3 luni, potrivit prevederilor acesteia.
ART. 51
(1) Prezenta ordonanta va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe aceeaşi data se abroga <>Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 148 din 14 noiembrie 1968, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


──────────────
Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

p. Ministrul justiţiei,
Doru Crin Trifoi,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Ministru de interne,
Ioan Rus
──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016