Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA nr. 16 din 24 ianuarie 2002 privind contractele de parteneriat public-privat
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. II.14 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 Prezenta ordonanta are ca obiect reglementarea proiectãrii, finanţãrii, construcţiei, exploatãrii, întreţinerii şi transferului oricãrui bun public pe baza parteneriatului public-privat. ART. 2 În sensul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni sunt definiţi astfel: a) bun public - un bun care aparţine domeniului public al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale, astfel cum este definit la <>art. 3 alin. (1)-(4) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica şi regimul juridic al acesteia sau un bun privat al statului, astfel cum este definit la art. 4 din aceeaşi lege; b) proiect public-privat - un proiect care se realizeazã în întregime sau în majoritate cu resurse financiare proprii ori atrase de cãtre un investitor, pe baza unui model de parteneriat public-privat, din care va rezulta un bun public; c) investitor privat - orice persoana juridicã sau o asociaţie de persoane juridice, romana sau strãinã, care este dispusã sa întreprindã una sau mai multe dintre etapele de pregãtire, finanţare, construcţie sau exploatare a unui bun public pe cont propriu şi în baza principiilor comerciale; d) companie de proiect - o societate comercialã rezidenţã în România, funcţionând în baza legii, având drept unic scop un proiect public-privat; e) contract de parteneriat public-privat sau contract de proiect - actul juridic care statueazã drepturile şi obligaţiile autoritãţii publice şi ale investitorului pentru intreaga perioada de funcţionare a parteneriatului public-privat, acoperind una sau mai multe dintre etapele de pregãtire, finanţare, construcţie sau exploatare a unui bun public, pe o durata de timp determinata, dar nu mai mare de 50 de ani; f) tarif de utilizare - suma plãtitã de fiecare utilizator de bun public pentru accesul la acel bun public şi la serviciile oferite de compania de proiect; g) autoritate publica centrala - Guvernul României reprezentat de unul sau mai multe ministere sau autoritãţi ori instituţii publice, responsabile pentru proiectele public-private de interes naţional; h) autoritatea administraţiei publice locale - organismul de decizie publica constituit şi funcţionând, dupã caz, la nivelul judeţului, municipiului, oraşului sau comunei, responsabil pentru proiectele public-private de interes local. Termenii "autoritate publica centrala" şi "autoritate publica localã" se utilizeazã sub denumirea comuna de autoritate publica şi acesta se interpreteazã potrivit competentelor legale şi tipului bunului public; i) acord de proiect - actul juridic încheiat între autoritatea publica şi investitor în vederea definirii parteneriatului dintre pãrţi pe durata pregãtirii unui proiect public-privat.
CAP. 2 Iniţierea proiectului
ART. 3 (1) Initiativa unui proiect public-privat aparţine autoritãţii publice. (2) Pentru iniţierea proiectului public-privat initiatorul întocmeşte un studiu de prefezabilitate. (3) Costurile generate de realizarea studiului de prefezabilitate cad în sarcina iniţiatorului. ART. 4 Autoritatea publica este obligatã sa publice în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, intenţia de iniţiere a unui proiect în condiţii de parteneriat public-privat. ART. 5 (1) În termen de 60 de zile de la data publicãrii intentiei de iniţiere a unui proiect de parteneriat public-privat autoritatea publica primeşte scrisori de intenţie din partea investitorilor interesaţi. (2) În termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevãzut la alin. (1) autoritatea publica va selectiona cele mai bune oferte exprimate în termeni tehnici, economici şi financiari de cãtre investitori. (3) În cazul în care nu au fost depuse scrisori de intenţie în termenul prevãzut la alin. (1), proiectul poate fi reluat numai prin iniţierea unei noi proceduri complete. ART. 6 (1) Pe baza selecţiei scrisorilor de intenţie exprimate autoritatea publica încheie cu fiecare dintre investitorii care îndeplinesc condiţiile conţinute în anunţul publicat în conformitate cu prevederile art. 4 câte un acord de proiect. (2) Acordul de proiect trebuie sa defineascã precis obligaţiile şi drepturile fiecãrei pãrţi, precum şi modalitãţile de stingere reciprocã a obligaţiilor. Forma şi conţinutul acordului de proiect se stabilesc prin norme metodologice. (3) Pentru negocierea condiţiilor de realizare a proiectului, pe baza clauzelor acordului de proiect şi a studiului de prefezabilitate, autoritatea publica numeşte prin ordin sau decizie, dupã caz, una sau mai multe comisii de specialişti care sa analizeze toate aspectele economice, financiare, tehnice şi juridice ale proiectului. (4) Comisia numita conform alin. (3) va prezenta autoritãţii publice rezultatele negocierii condiţiilor de realizare a proiectului şi propunerile de continuare a negocierii pe baza studiului de fezabilitate. (5) Pe parcursul negocierilor membrii numiţi în comisia de negociere nu pot fi revocaţi sau înlocuiţi. ART. 7 (1) În paralel cu negocierile cu investitorii autoritatea publica elaboreazã studiul de fezabilitate al proiectului. (2) Studiul de fezabilitate este proprietatea exclusiva a autoritãţii publice.
CAP. 3 Contractul de proiect
ART. 8 (1) Pe baza conţinutului studiului de fezabilitate şi a rezultatelor negocierilor purtate în conformitate cu prevederile art. 6 autoritatea publica va continua negocierile cu investitorii. În urma acestei negocieri autoritatea publica emite o decizie cuprinzând lista investitorilor, ierarhizati pe criteriul celei mai bune oferte în termeni tehnico-economici şi financiari. (2) Impotriva deciziei menţionate la alin. (1) orice investitor poate depune la autoritatea publica o contestaţie scrisã, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicãrii acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. (3) Autoritatea publica este obligatã sa analizeze toate contestaţiile depuse în termen şi sa transmitã fiecãrui contestatar un rãspuns în scris, în termen de 10 zile calendaristice de la data expirãrii termenului de depunere a contestaţiilor. (4) La finalizarea procedurii de depunere şi rezolvare a contestaţiilor autoritatea publica intra în negocierea finala a unui contract de proiect cu investitorul cel mai bine clasat. (5) În cazul în care negocierile cu primul clasat nu pot conduce la încheierea unui contract de proiect, autoritatea publica va începe negocierile, pe rând, cu urmãtorii investitori selecţionaţi, în ordinea înscrierii pe lista investitorilor selecţionaţi, pana la obţinerea unui rezultat favorabil. (6) Nefinalizarea unui contract de proiect cu nici unul dintre investitorii selecţionaţi obliga autoritatea publica la reluarea întregii proceduri. (7) În cazul în care pãrţile au decis continuarea proiectului, acestea vor proceda la pregãtirea şi negocierea termenilor şi clauzelor contractului de proiect. (8) Acordul pãrţilor privind crearea unei companii de proiect sau stabilirea unei alte forme de asociere între pãrţi se include în conţinutul contractului de negociere. ART. 9 În vederea elaborãrii şi negocierii contractului de proiect autoritatea publica numeşte o comisie de negociere. ART. 10 Contractul de proiect în forma negociata este supus spre aprobare Guvernului sau autoritãţii locale, în funcţie de nivelul sau de competenta. ART. 11 (1) La finalizarea contractului de proiect compania de proiect transfera, cu titlu gratuit, bunul public autoritãţii publice, în buna stare, exploatabil şi liber de orice sarcina sau obligaţie. (2) Proprietãţile rezultate prin implementarea proiectului şi terenurile ocupate de proiect nu pot fi înstrãinate, ipotecate, gajate sau sa se constituie în garanţii pentru terţi.
CAP. 4 Dispoziţii finale
ART. 12 (1) Delimitarea terenurilor, a culoarelor şi a amplasamentelor necesare pentru realizarea proiectelor de parteneriat public-privat se realizeazã în baza documentaţiei de urbanism şi amenajare a teritoriului, aprobatã potrivit legii, a studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice. (2) Pentru proiectele public-private de interes naţional terenurile aflate în proprietatea privatã a judeţului, municipiului, oraşului sau comunei ori a persoanelor fizice sau juridice se expropriaza potrivit dispoziţiilor <>art. 21-40 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica şi intra în proprietatea publica a statului. (3) Terenurile aflate în proprietatea privatã a statului pe care se executa proiecte de parteneriat public-privat, inclusiv cele destinate amplasarii instalaţiilor, clãdirilor şi dotãrilor aferente, şi terenurile expropriate potrivit prevederilor alin. (2) trec gratuit în administrarea companiei de proiect, prin hotãrâre a Guvernului. (4) Pentru terenurile prevãzute la alin. (1)-(3) nu se percep taxe sau impozite. ART. 13 (1) Proiectelor de parteneriat public-privat le sunt aplicabile prevederile legale privind promovarea investiţiilor directe cu impact semnificativ în economie. (2) Contractarea proiectelor de parteneriat public-privat nu intra sub incidenta <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice. ART. 14 În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe autoritatea publica va elabora norme metodologice cu privire la tipurile de proiecte de parteneriat public-privat, modalitatea de definire a proiectelor, forma şi conţinutul studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate, stabilirea criteriilor de analiza a eligibilitãţii investitorilor, metodologia de calcul al costurilor de proiect şi al costului comparativ de referinta, forma şi conţinutul acordului şi ale contractului de proiect, precum şi definirea matricei de repartiţie a riscurilor de proiect care vor fi aprobate prin hotãrâri ale Guvernului.