Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 130 din 31 august 2000  privind regimul juridic al contractelor la distanta    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 130 din 31 august 2000 privind regimul juridic al contractelor la distanta

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 2 septembrie 2000


În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. R pct. 5 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanta reglementeazã condiţiile încheierii şi executãrii contractelor la distanta între comercianţii care furnizeazã produse sau servicii şi consumatori.
ARTt. 2
(1) În sensul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) contract la distanta - contractul de furnizare de produse sau servicii încheiat între un comerciant şi un consumator, în cadrul unui sistem de vânzare organizat de cãtre comerciant, care utilizeazã în mod exclusiv, înainte şi la încheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicaţie la distanta;
b) consumator - orice persoana fizica care achiziţioneazã, utilizeazã sau consuma produse ori beneficiazã de prestarea unor servicii, în afarã activitãţii sale profesionale, în baza unui contract încheiat cu un comerciant, în condiţiile prezentei ordonanţe;
c) comerciant - orice persoana fizica sau juridicã, care, în contractele încheiate în condiţiile prezentei ordonanţe, acţioneazã în cadrul activitãţii sale profesionale;
d) tehnica de comunicaţie la distanta - orice mijloc ce poate fi utilizat pentru încheierea unui contract între comerciant şi consumator şi care nu necesita prezenta fizica simultanã a celor doua pãrţi;
e) operator de comunicaţie - orice persoana fizica sau juridicã a carei activitate profesionalã consta în a pune la dispoziţie comerciantului una sau mai multe tehnici de comunicaţie la distanta.
(2) Tehnicile de comunicaţie la distanta sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta.
ART. 3
(1) Înainte de încheierea contractului la distanta comerciantul trebuie sa informeze consumatorul în timp util, corect şi complet asupra urmãtoarelor elemente:
a) identitatea comerciantului şi, în cazul contractelor care prevãd o plata anticipata, adresa acestuia;
b) caracteristicile esenţiale ale produsului sau serviciului;
c) preţul de vânzare cu amãnuntul al produsului sau serviciului;
d) cheltuielile de livrare, dacã este cazul;
e) modalitãţile de plata, de livrare sau de prestare;
f) dreptul de denunţare unilaterala a contractului, cu excepţia cazurilor prevãzute în prezenta ordonanta;
g) costul utilizãrii tehnicii de comunicaţie la distanta, în cazul în care acesta este calculat altfel decât conform tarifului de baza;
h) perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
i) durata minima a contractului, în cazul contractelor care prevãd furnizarea curenta sau periodicã a unui produs sau serviciu.
(2) Informaţiile prevãzute la art. 3 alin. (1), al cãror scop comercial trebuie sa rezulte fãrã echivoc, vor fi comunicate în mod clar, uşor de înţeles de cãtre consumator, prin orice mijloc adaptat tehnicii de comunicaţie la distanta utilizate, ţinând seama de principiile de buna practica comercialã în tranzacţii şi de principiile care guverneazã protecţia persoanelor lipsite de capacitate de exerciţiu.
(3) În cazul comunicãrilor telefonice, la începutul oricãrei conversatii cu consumatorul comerciantul are obligaţia de a-şi declina identitatea, precum şi de a indica în mod explicit scopul comercial al apelului.
ART. 4
(1) Comerciantul trebuie sa transmitã consumatorului, în scris sau pe un alt suport de informaţii durabil, la dispoziţia sau accesibil acestuia, în timp util, în perioada executãrii contractului, urmãtoarele:
a) confirmarea informaţiilor menţionate la art. 3 alin. (1) lit. a)-f), dacã acestea nu au fost transmise, în forma prevãzutã la alin. (1), înainte de încheierea contractului;
b) condiţiile şi modalitãţile de exercitare a dreptului de denunţare unilaterala, pentru cazurile prevãzute în prezenta ordonanta, sub forma clauzei urmãtoare: "Consumatorul are dreptul sa notifice în scris comerciantului ca renunţa la cumpãrare, fãrã penalitãţi şi fãrã invocarea unui motiv, în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea produsului sau, în cazul prestãrilor de servicii, de la încheierea contractului", redactatã cu caractere ingrosate. În cazul omiterii acestei clauze, produsul sau serviciul este considerat livrat fãrã cerere de comanda din partea consumatorului, conform prevederilor art. 14;
c) sediul comerciantului, la care consumatorul poate sa îşi prezinte reclamaţiile;
d) informaţii privind service postvanzare şi garanţiile oferite;
e) condiţiile de denunţare unilaterala a contractului, atunci când acesta are o durata nedeterminatã sau o durata mai mare de un an.
(2) Dispoziţiile prevãzute la alin. (1) lit. a), b), d) şi e) nu se aplica în cazul serviciilor a cãror execuţie este realizatã cu ajutorul unei tehnici de comunicaţie la distanta, dacã aceste servicii sunt furnizate o singura data şi facturarea lor este efectuatã de operatorul de comunicaţie.
ART. 5
Dacã pãrţile nu au convenit altfel, momentul încheierii contractului la distanta îl constituie momentul primirii comenzii de cãtre comerciant.
ART. 6
Dispoziţiile prezentei ordonanţe nu se aplica:
a) contractelor privind servicii de investiţii, operaţiuni de asigurare şi reasigurare, servicii bancare, operaţiuni legate de fondul de pensii, operaţiuni de bursa;
b) contractelor încheiate prin intermediul distribuitoarelor automate sau în localurile comerciale automatizate;
c) contractelor încheiate prin intermediul telefoanelor publice;
d) contractelor încheiate pentru construirea şi vânzarea de bunuri imobiliare sau care se referã la alte drepturi privind bunuri imobiliare, cu excepţia contractelor de închiriere;
e) contractelor încheiate în cadrul vânzãrilor la licitaţie;
f) în cazul comerţului electronic.

CAP. 2
Dreptul de denunţare unilaterala a contractului

ART. 7
(1) Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul la distanta, în termen de 10 zile lucrãtoare, fãrã penalitãţi şi fãrã invocarea vreunui motiv.
Singurele costuri care pot cãdea în sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor. Termenul de 10 zile prevãzut pentru exercitarea acestui drept începe sa curgã:
a) pentru produse, de la data primirii lor de cãtre consumator, dacã au fost îndeplinite prevederile art. 4;
b) pentru servicii, din ziua încheierii contractului sau dupã încheierea contractului, din ziua în care obligaţiile prevãzute la art. 4 au fost îndeplinite, cu condiţia ca întârzierea sa nu depãşeascã 90 de zile.
(2) În cazul în care comerciantul a omis sa transmitã consumatorului informaţiile prevãzute la art. 4, termenul pentru denunţarea unilaterala a contractului este de 90 de zile şi începe sa curgã:
a) pentru produse, de la data primirii lor de cãtre consumator;
b) pentru servicii, de la data încheierii contractului.
(3) Dacã în perioada celor 90 de zile informaţiile prevãzute la art. 4 sunt furnizate consumatorului, termenul de 10 zile lucrãtoare pentru denunţarea unilaterala a contractului începe sa curgã din acel moment.
ART. 8
În cazul exercitãrii dreptului de denunţare unilaterala a contractului de cãtre consumator, comerciantul are obligaţia sa ramburseze sumele plãtite de consumator fãrã a-i solicita acestuia cheltuielile aferente rambursarii sumelor. Rambursarea sumelor se va face în cel mult 30 de zile de la data denunţãrii contractului de cãtre consumator.
ART. 9
În cazul în care, pentru produsul sau serviciul ce face obiectul contractului la distanta, comerciantul crediteaza consumatorul, direct sau în baza unui acord încheiat de comerciant cu un terţ, o data cu denunţarea unilaterala a contractului la distanta înceteazã de drept şi contractul de acordare a creditului, fãrã penalitãţi pentru consumator.
ART. 10
Consumatorul nu poate denunta unilateral urmãtoarele tipuri de contracte, cu excepţia cazurilor în care pãrţile au convenit altfel:
a) contracte de furnizare de servicii a cãror execuţie a început, cu acordul consumatorului, înaintea expirãrii termenului de 10 zile lucrãtoare prevãzut la art. 7 alin. (1);
b) contracte de furnizare de produse sau servicii al cãror preţ depinde de fluctuatiile cursurilor pieţei financiare care nu pot fi controlate de comerciant;
c) contracte de furnizare a unor produse executate dupã specificaţiile consumatorului sau a unor produse distinct personalizate, precum şi a acelora care, prin natura lor, nu pot fi returnate sau care se pot degrada ori deteriora rapid;
d) contracte de furnizare a înregistrãrilor audio, video sau a programelor informatice, în cazul în care au fost desigilate de cãtre consumator;
e) contracte de furnizare a ziarelor, periodicelor, jurnalelor-magazin;
f) contracte de servicii de pariuri sau loterii.

CAP. 3
Executarea contractului la distanta

ART. 11
(1) Comerciantul trebuie sa îşi îndeplineascã obligaţiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis comanda, cu excepţia cazului în care pãrţile au convenit altfel.
(2) Comerciantul, în cazul în care nu poate executa contractul din cauza ca produsul sau serviciul nu este disponibil, trebuie sa informeze consumatorul despre aceasta indisponibilitate, iar sumele pe care acesta le-a vãrsat ca plata trebuie rambursate de comerciant în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de 30 de zile.
(3) Comerciantul poate livra consumatorului un produs sau serviciu de o calitate şi preţ echivalente cu cele solicitate, numai dacã acest lucru a fost prevãzut înainte de încheierea contractului şi/sau în contract, astfel încât consumatorul sa fie informat în mod clar despre aceasta posibilitate. Cheltuielile de returnare a produselor, în situaţia exercitãrii dreptului de denunţare unilaterala a contractului, sunt, în acest caz, în sarcina comerciantului, element asupra cãruia consumatorul trebuie sa fie informat. Furnizarea unor produse sau servicii similare celor solicitate nu poate fi asimilatã cu livrarea fãrã comanda, astfel cum se prevede la art. 14.
ART. 12
Dispoziţiile art. 3-4, ale art. 7-10 şi ale art. 11 alin. (1) nu se aplica contractelor privind:
a) vânzarea de produse alimentare, de bãuturi sau de produse de uz curent utilizate în gospodãrie, livrate cu regularitate de cãtre comerciant la domiciliul, resedinta sau la locul de munca al consumatorului;
b) furnizarea de servicii de cazare, de transport, de furnizare de preparate culinare, de agrement, atunci când comerciantul se angajeazã prin contractul încheiat sa efectueze aceste prestaţii la o data precisa sau într-o perioada specificatã; în mod excepţional, în cazul activitãţilor de agrement organizate în aer liber, comerciantul îşi poate rezerva dreptul de a nu respecta prevederile art. 11 alin. (2), în circumstanţe specifice.
ART. 13
În cazul în care cartea de credit a unui consumator a fost utilizata în mod fraudulos pentru achitarea preţului unui contract la distanta, consumatorul are dreptul sa ceara anularea plãţii. Sumele vãrsate ca plata vor fi recreditate sau restituite consumatorului potrivit reglementãrilor specifice acestor sisteme de plata.
ART. 14
Este interzisã livrarea de produse sau prestarea de servicii fãrã o comanda prealabilã din partea consumatorului, dacã aceasta livrare implica solicitarea efectuãrii unei plati. În cazul livrãrilor pentru care nu exista o comanda prealabilã, consumatorul este exonerat de orice contraprestatie, lipsa rãspunsului neavând valoare de consimţãmânt.

CAP. 4
Limitãri privind utilizarea anumitor tehnici de comunicaţie la distanta

ART. 15
Urmãtoarele tehnici de comunicaţie la distanta necesita acordul prealabil al consumatorului:
a) sistem automatizat de apel fãrã intervenţie umanã (automat de apel);
b) telecopiator (fax).
ART. 16
Utilizarea altor tehnici de comunicaţie individualã la distanta în afarã celor prevãzute la art. 15 nu este permisã dacã exista un refuz manifestat de consumator.

CAP. 5
Sancţiuni

ART. 17
Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni, încãlcarea prevederilor art. 8 şi 11 referitoare la nerespectarea termenelor de rambursare, care se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei.
ART. 18
Sancţiunile prevãzute la art. 17 pot fi aplicate şi persoanelor juridice.
ART. 19
Limitele minima şi maxima ale amenzilor prevãzute la art. 17 vor fi actualizate prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de indicele de inflaţie.
ART. 20
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 17 se fac la sesizarea consumatorilor sau, din oficiu, de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor.
ART. 21
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 17 le sunt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 25-27.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 22
Comercializarea produselor şi serviciilor în condiţiile prezentei ordonanţe se supun şi dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 23
În caz de litigiu, sarcina dovedirii obligaţiilor prevãzute la art. 4, a respectãrii termenelor şi a existenţei acordului consumatorului, prevãzut la art. 5, la art. 11 alin. (1) şi la art. 15, revine comerciantului.
ART. 24
Prezenta ordonanta intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:


──────────────
Ministrul industriei
şi comerţului,
Radu Berceanu

Preşedintele Oficiului
pentru Protecţia Consumatorilor,
Eliade Corneliu Mihailescu

ANEXA 1
LISTA
cuprinzând tehnicile de comunicaţie la distanta

a) imprimat neadresat;
b) imprimat adresat;
c) scrisoare tipizata;
d) publicitate tiparita cu bon de comanda;
e) catalog;
f) telefon cu intervenţie umanã;
g) telefon fãrã intervenţie umanã (automat de apel, audiotext);
h) radio;
i) videofon (telefon cu imagine);
j) videotext (microordinator, ecran Tv cu tastatura sau ecran tactil);
k) posta electronica (e-mail);
l) telecopiator (fax);
m) televiziune (teleshopping).

──────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016