Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 13 din 24 august 2011  privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 13 din 24 august 2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 607 din 29 august 2011

    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al art. 1 pct. I.3 din Legea nr. 131/2011 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

    CAP. I
    Dobânda legalã remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii bãneşti

    ART. 1
    (1) Pãrţile sunt libere sã stabileascã, în convenţii, rata dobânzii atât pentru restituirea unui împrumut al unei sume de bani, cât şi pentru întârzierea la plata unei obligaţii bãneşti.
    (2) Dobânda datoratã de debitorul obligaţiei de a da o sumã de bani la un anumit termen, calculatã pentru perioada anterioarã împlinirii termenului scadenţei obligaţiei, este denumitã dobândã remuneratorie.
    (3) Dobânda datoratã de debitorul obligaţiei bãneşti pentru neîndeplinirea obligaţiei respective la scadenţã este denumitã dobândã penalizatoare.
    (4) Dacã nu se precizeazã altfel, termenul dobândã din prezenta ordonanţã priveşte atât dobânda remuneratorie, cât şi dobânda penalizatoare.
    (5) Prin dobândã se înţelege nu numai sumele socotite în bani cu acest titlu, ci şi alte prestaţii, sub orice titlu sau denumire, la care debitorul se obligã drept echivalent al folosinţei capitalului.
    ART. 2
    În cazul în care, potrivit dispoziţiilor legale sau prevederilor contractuale, obligaţia este purtãtoare de dobânzi remuneratorii şi/sau penalizatoare, dupã caz, şi în absenţa stipulaţiei exprese a nivelului acestora de cãtre pãrţi, se va plãti dobânda legalã aferentã fiecãreia dintre acestea.
    ART. 3
    (1) Rata dobânzii legale remuneratorii se stabileşte la nivelul ratei dobânzii de referinţã a Bãncii Naţionale a României, care este rata dobânzii de politicã monetarã stabilitã prin hotãrâre a Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României.
    (2) Rata dobânzii legale penalizatoare se stabileşte la nivelul ratei dobânzii de referinţã plus 4 puncte procentuale.
    (3) În raporturile juridice care nu decurg din exploatarea unei întreprinderi cu scop lucrativ, în sensul art. 3 alin. (3) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicatã, rata dobânzii legale se stabileşte potrivit prevederilor alin. (1), respectiv alin. (2), diminuat cu 20%.
    (4) Nivelul ratei dobânzii de referinţã a Bãncii Naţionale a României va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija Bãncii Naţionale a României, ori de câte ori nivelul ratei dobânzii de politicã monetarã se va modifica.
    ART. 4
    În raporturile juridice cu element de extraneitate, atunci când legea românã este aplicabilã şi când s-a stipulat plata în monedã strãinã, dobânda legalã este de 6% pe an.
    ART. 5
    (1) În raporturile juridice care nu decurg din exploatarea unei întreprinderi cu scop lucrativ, în sensul art. 3 alin. (3) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicatã, dobânda nu poate depãşi dobânda legalã cu mai mult de 50% pe an.
    (2) Orice clauzã prin care se încalcã dispoziţiile alin. (1) este nulã de drept. În acest caz, creditorul este decãzut din dreptul de a pretinde dobânda legalã.
    (3) Valabilitatea nivelului dobânzii convenţionale se determinã prin raportare la dobânda legalã în vigoare la data stipulãrii.
    ART. 6
    Dobânda trebuie sã fie stabilitã prin act scris. În lipsa acestuia se datoreazã numai dobânda legalã.
    ART. 7
    Plata anticipatã a dobânzii remuneratorii se poate efectua pe cel mult 6 luni. Dobânda astfel încasatã nu este supusã restituirii, indiferent de variaţiile ulterioare.
    ART. 8
    (1) Dobânda se va calcula numai asupra cuantumului sumei împrumutate.
    (2) Cu toate acestea, dobânzile se pot capitaliza şi pot produce dobânzi în temeiul unei convenţii speciale încheiate în acest sens, dupã scadenţa lor, dar numai pentru dobânzi datorate pe cel puţin un an.
    (3) Cu toate acestea, dobânzile remuneratorii se pot capitaliza şi pot produce dobânzi.
    (4) Dispoziţiile alin. (1)-(3) nu se aplicã contractului de cont curent nici atunci când prin lege s-ar dispune altfel.
    ART. 9
    Dobânzile percepute sau plãtite de Banca Naţionalã a României, de instituţiile de credit, de instituţiile financiare nebancare şi de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi modul de calcul al acestora se stabilesc prin reglementãri specifice.
    ART. 10
    Dispoziţiile art. 1.535 şi art. 1.538-1.543 din Legea nr. 287/2009, republicatã, sunt aplicabile dobânzii penalizatoare.
    ART. 11
    Se abrogã Ordonanţa Guvernului nr. 9/2000 privind nivelul dobânzii legale pentru obligaţii bãneşti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 2000, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 356/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    CAP. II
    Modificarea şi completarea Legii nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontãrii în sistemele de plãţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare şi modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 9/2004 privind unele contracte de garanţie financiarã

    ART. 12
    Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontãrii în sistemele de plãţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 28 iunie 2004, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. La articolul 2 alineatul (1), punctul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "1. sistem - o convenţie în formã scrisã care îndeplineşte, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
    a) este încheiatã între 3 sau mai mulţi participanţi, alţii decât operatorul de sistem al acelui sistem, un posibil agent de decontare, o posibilã contraparte centralã, o posibilã casã de compensare sau un posibil participant indirect, şi are reguli comune şi proceduri standardizate pentru compensare, realizatã prin intermediul unei contrapãrţi centrale sau al altei entitãţi, şi/sau pentru executarea ordinelor de transfer între participanţi;
    b) este guvernatã de legea aleasã de participanţi, care poate fi legea unui stat membru al Spaţiului Economic European, dacã cel puţin unul dintre participanţi îşi are sediul social în respectivul stat membru;
    c) este desemnatã de Banca Naţionalã a României ca sistem ce intrã sub incidenţa prezentei legi sau este desemnatã de alt stat membru al Spaţiului Economic European a cãrui lege îi este aplicabilã şi este notificatã ca atare Comisiei Europene.
    O convenţie încheiatã între operatorii unor sisteme interoperabile nu constituie un sistem."
    2. La articolul 2 alineatul (1) punctul 2, literele a) şi b) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "a) o instituţie de credit, aşa cum este definitã în Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice entitate având sediul social într-un stat membru al Spaţiului Economic European, autorizatã sã atragã depozite ori alte fonduri rambursabile de la public şi sã acorde credite pe cont propriu, sau orice entitate, alta decât o instituţie de credit, având sediul social într-un stat membru al Spaţiului Economic European, autorizatã sã emitã mijloace de platã sub formã de monedã electronicã;
    b) o firmã de investiţii, aşa cum este definitã în Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau orice persoanã juridicã având sediul social într-un stat membru al Spaţiului Economic European, autorizatã sã presteze unul ori mai multe servicii de investiţii cãtre terţi şi/sau sã desfãşoare una ori mai multe activitãţi de investiţii pe baze profesionale;".
    3. La articolul 2 alineatul (1), punctele 6-8 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "6. participant - o instituţie, o contraparte centralã, un agent de decontare, o casã de compensare sau un operator de sistem; în conformitate cu regulile sistemului, participantul poate acţiona în acelaşi timp în toate sau doar în unele dintre aceste calitãţi;
    7. participant indirect - o instituţie, o contraparte centralã, un agent de decontare, o casã de compensare sau un operator de sistem care are o relaţie contractualã cu un participant la sistem care executã ordine de transfer şi în temeiul cãreia participantul indirect poate transmite ordine de transfer în respectivul sistem, cu condiţia ca participantul indirect sã fie cunoscut operatorului de sistem. Pentru prevenirea riscului sistemic, un participant indirect poate fi considerat participant, fãrã ca aceasta sã limiteze responsabilitatea participantului prin intermediul cãruia participantul indirect transmite ordine de transfer în respectivul sistem;
    8. instrumente financiare - acele instrumente prevãzute la art. 7 alin. (1) pct. 14^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;".
    4. La articolul 2 alineatul (1) punctul 9, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "a) o instrucţiune datã de un participant de a se pune la dispoziţia unui destinatar o sumã de bani, prin înscrierea acesteia în conturile unei instituţii de credit, ale unei bãnci centrale, ale unei contrapãrţi centrale ori ale unui agent de decontare, sau orice instrucţiune care antreneazã asumarea ori executarea unei obligaţii de platã, aşa cum este aceasta definitã de regulile de funcţionare a sistemului; sau".
    5. La articolul 2 alineatul (1), punctele 12 şi 13 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "12. cont de decontare - un cont deschis la banca centralã, la un agent de decontare sau la o contraparte centralã, utilizat pentru depozitarea de fonduri ori de instrumente financiare, precum şi pentru decontarea tranzacţiilor dintre participanţii la un sistem;
    13. garanţie - orice activ care se poate valorifica, inclusiv o sumã de bani, instrumente financiare şi creanţe private, şi care face obiectul oricãrei forme de garantare, al unui contract de report ori al unui contract similar şi care este constituit în scopul garantãrii drepturilor şi obligaţiilor care pot rezulta în legãturã cu participarea la un sistem sau care este pus la dispoziţia Bãncii Naţionale a României ori a bãncilor centrale din statele membre ale Spaţiului Economic European sau a Bãncii Centrale Europene;".
    6. La articolul 2 alineatul (1), dupã punctul 15 se introduc cinci noi puncte, punctele 16-20, cu urmãtorul cuprins:
    "16. zi de operare - intervalul de timp în care au loc decontãrile din cursul zilei şi/sau nopţii, inclusiv toate procesele care se desfãşoarã în cadrul ciclului de operare al sistemului;
    17. sisteme interoperabile - douã sau mai multe sisteme ai cãror operatori de sistem au încheiat acorduri în temeiul cãrora este posibilã executarea ordinelor de transfer dintr-un sistem în altul;
    18. operator de sistem - entitatea ori entitãţile responsabile din punct de vedere legal de operarea unui sistem. Un operator de sistem poate sã acţioneze inclusiv în calitate de agent de decontare, contraparte centralã sau casã de compensare;
    19. ESMA - Autoritatea Europeanã pentru Supraveghere (Autoritatea Europeanã pentru Pieţe şi Valori Mobiliare - European Securities and Markets Authority), înfiinţatã prin Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autoritãţii europene de supraveghere (Autoritatea europeanã pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei;
    20. CERS - Comitetul European pentru Risc Sistemic (European Systemic Risk Board), înfiinţat prin Regulamentul (UE) nr. 1.092/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind supravegherea macroprudenţialã la nivelul Uniunii Europene a sistemului financiar şi de înfiinţare a unui Comitet european pentru risc sistemic."
    7. La articolul 2, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Pentru prevenirea riscului sistemic, prin excepţie de la prevederile alin. (1) pct. 1, Banca Naţionalã a României poate, dupã caz, sã desemneze ca sistem care intrã sub incidenţa prezentei legi şi o convenţie încheiatã în formã scrisã între 2 participanţi, alţii decât un posibil agent de decontare, o posibilã contraparte centralã, o posibilã casã de compensare, un posibil operator de sistem sau un posibil participant indirect."
    8. La articolul 2, alineatul (5) se abrogã.
    9. La articolul 3, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 3. - (1) Ordinele de transfer şi compensarea sunt valabile, îşi produc efectele juridice şi sunt opozabile terţilor chiar şi în cazul deschiderii procedurii de insolvenţã asupra unui participant (în sistemul în cauzã sau într-un sistem interoperabil), cu condiţia ca respectivele ordine de transfer sã fi fost introduse în sistem înaintea momentului deschiderii procedurii de insolvenţã, aşa cum este acesta definit la art. 6 alin. (1)."
    10. La articolul 3, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã chiar şi în cazul deschiderii procedurii de insolvenţã împotriva operatorului unui sistem interoperabil care nu este participant."
    11. La articolul 3, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Dacã ordinele de transfer sunt introduse în sistem dupã momentul deschiderii procedurii de insolvenţã şi sunt procesate în cursul zilei de operare, aşa cum este aceasta definitã în regulile sistemului, în care s-a deschis procedura de insolvenţã, aceste ordine de transfer şi compensarea îşi produc efectele juridice şi sunt opozabile terţilor, cu condiţia ca operatorul sistemului sã poatã dovedi cã în momentul în care ordinele de transfer au devenit irevocabile nu a cunoscut şi nici nu trebuia sã cunoascã faptul cã s-a deschis procedura de insolvenţã."
    12. La articolul 3, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
    "(5) În cazul sistemelor interoperabile, fiecare sistem va stabili, în propriile reguli de sistem, momentul introducerii în sistem a unui ordin de transfer, astfel încât sã asigure, pe cât posibil, coordonarea în aceastã privinţã a regulilor tuturor sistemelor interoperabile în cauzã. Regulile unui sistem privind momentul introducerii în sistem a ordinelor de transfer nu vor fi afectate de regulile celorlalte sisteme cu care acesta este interoperabil, cu excepţia cazului în care regulile tuturor sistemelor interoperabile includ prevederi exprese în acest sens."
    13. Articolul 4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 4. - Având în vedere termenii contractuali aplicabili, fondurile sau instrumentele financiare disponibile în contul de decontare al participantului şi facilitatea de creditare (incluzând împrumutul unor instrumente financiare) acordatã participantului în ziua decontãrii, în limita garanţiilor constituite în acest scop, pot fi folosite, chiar în condiţiile în care împotriva participantului sau a operatorului unui sistem interoperabil a fost deschisã o procedurã de insolvenţã, pentru îndeplinirea obligaţiilor participantului în cadrul sistemului în cauzã sau al sistemului interoperabil din ziua de operare pe parcursul cãreia s-a deschis procedura de insolvenţã, în principal pentru îndeplinirea oricãrei obligaţii rezultate în urma compensãrii, fãcând posibilã decontarea finalã pentru sistemul în cauzã sau pentru sistemul interoperabil."
    14. Articolul 5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 5. - (1) Un ordin de transfer nu poate fi revocat de cãtre un participant la sistem sau de cãtre un terţ, din momentul stabilit prin regulile sistemului respectiv (momentul irevocabilitãţii).
    (2) În cazul sistemelor interoperabile, fiecare sistem va stabili, în propriile reguli de sistem, momentul irevocabilitãţii ordinelor de transfer, astfel încât sã asigure, pe cât posibil, coordonarea în aceastã privinţã a regulilor tuturor sistemelor interoperabile în cauzã. Regulile unui sistem privind momentul irevocabilitãţii ordinelor de transfer nu vor fi afectate de regulile celorlalte sisteme cu care acesta este interoperabil, cu excepţia cazului în care regulile tuturor sistemelor interoperabile includ prevederi exprese în acest sens."
    15. Articolul 7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 7. - (1) Deschiderea procedurii de insolvenţã asupra unui participant nu are efect retroactiv asupra drepturilor şi obligaţiilor sale care decurg din participarea sa la sistem sau sunt legate de aceastã participare, care au luat naştere anterior momentului deschiderii acestei proceduri, aşa cum acesta este definit la art. 6 alin. (1).
    (2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã şi în privinţa drepturilor şi obligaţiilor unui participant într-un sistem interoperabil sau ale operatorului unui sistem interoperabil care nu este participant."
    16. La articolul 9, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 9. - (1) Drepturile unui operator de sistem ori ale unui participant în legãturã cu garanţiile constituite în favoarea sa şi/sau pe care le deţine în legãturã cu sistemul ori cu orice sistem interoperabil, precum şi drepturile Bãncii Naţionale a României, ale bãncilor centrale din statele membre ale Spaţiului Economic European şi ale Bãncii Centrale Europene în legãturã cu garanţiile deţinute sau constituite în favoarea acestora nu sunt afectate de deschiderea procedurii de insolvenţã împotriva:
    a) participantului la sistem sau la un sistem interoperabil;
    b) operatorului unui sistem interoperabil care nu este participant;
    c) contrapãrţii Bãncii Naţionale a României, a bãncii centrale dintr-un stat membru al Spaţiului Economic European sau a Bãncii Centrale Europene;
    d) oricãrei terţe pãrţi care a constituit garanţiile."
    17. Articolul 10 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 10. - Dacã în favoarea participanţilor, operatorilor de sistem şi/sau a Bãncii Naţionale a României, a bãncilor centrale din statele membre ale Spaţiului Economic European ori a Bãncii Centrale Europene s-au constituit drept garanţie instrumente financiare sau drepturi asupra unor instrumente financiare şi dacã dreptul lor ori al oricãrui mandatar, agent sau terţ care acţioneazã pe seama acestora asupra respectivelor instrumente financiare este înscris valabil într-un registru de evidenţã, într-un cont sau într-un sistem centralizat de depozitare, localizat în România ori într-un stat membru al Spaţiului Economic European, determinarea opozabilitãţii, conţinutului, întinderii şi efectelor drepturilor acestora asupra garanţiilor este guvernatã de legea statului unde drepturile au fost valabil înscrise."
    18. Articolul 11 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 11. - Banca Naţionalã a României este obligatã sã notifice decizia prevãzutã la art. 6 alin. (2), de îndatã ce i-a fost comunicatã, altor state membre ale Spaţiului Economic European, CERS şi ESMA."
    19. Articolul 12 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 12. - (1) Banca Naţionalã a României va comunica ESMA sistemele şi operatorii de sistem care intrã sub incidenţa prezentei legi. ESMA va face publice respectivele informaţii pe pagina sa de internet.
    (2) Ministerul Finanţelor Publice va informa ESMA cã Banca Naţionalã a României este autoritatea naţionalã competentã care trebuie sã informeze şi sã fie informatã cu privire la deschiderea procedurii de insolvenţã împotriva unui participant la un sistem."
    20. Articolul 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 14. - Fiecare operator al unui sistem desemnat de cãtre Banca Naţionalã a României în conformitate cu prevederile art. 13 este obligat sã comunice acesteia participanţii la sistem, inclusiv participanţii indirecţi şi operatorii de sisteme interoperabile care nu sunt participanţi, precum şi orice schimbare cu privire la aceştia."
    21. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 15. - O instituţie va oferi gratuit, la cerere, oricãrei persoane care justificã un interes legitim informaţii referitoare la sistemele la care aceastã instituţie participã şi la principalele reguli de funcţionare a acestor sisteme, în termen de cel mult 5 zile de la data primirii cererii."
    22. Dupã articolul 16 se introduce un nou articol, articolul 16^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 16^1. - (1) Banca Naţionalã a României va coopera cu ESMA în scopul aplicãrii prevederilor prezentei legi, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului.
    (2) Banca Naţionalã a României va furniza ESMA, fãrã întârziere, toate informaţiile necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor acesteia, în conformitate cu art. 35 din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului."
    23. Anexa se abrogã.
    ART. 13
    Ordonanţa Guvernului nr. 9/2004 privind unele contracte de garanţie financiarã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 30 ianuarie 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 222/2004, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. La articolul 2 alineatul (1), literele a), e) şi f) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "a) bancã de dezvoltare multilateralã - o bancã de dezvoltare internaţionalã şi regionalã, cum ar fi: Banca Internaţionalã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare - International Bank for Reconstruction and Development, Corporaţia Financiarã Internaţionalã - International Finance Corporation, Banca Interamericanã de Dezvoltare - Inter-American Development Bank, Banca Asiaticã de Dezvoltare - Asian Development Bank, Banca Africanã de Dezvoltare - African Development Bank, Banca de Dezvoltarea a Consiliului Europei - Council of Europe Development Bank, Banca Nordicã de Investiţii - Nordic Investment Bank, Banca Caraibianã de Dezvoltare - Caribbean Development Bank, Banca Europeanã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare - European Bank for Reconstruction and Development, Banca Europeanã pentru Investiţii - European Investment Bank, Fondul European de Investiţii - European Investment Fund, Corporaţia Interamericanã de Investiţii - Inter-American Investment Corporation, Agenţia de Garantare Multilateralã a Investiţiilor - Multilateral Investment Guarantee Agency, Banca pentru Comerţ şi Dezvoltare a Mãrii Negre - Black Sea Trade and Development Bank, Banca Americii Centrale pentru Integrare Economicã - Central American Bank for Economic Integration, Facilitatea Internaţionalã de Finanţare în favoarea Imunizãrii - International Finance Facility for Immunisation, Banca Islamicã pentru Dezvoltare - Islamic Development Bank;
    .................................................................................................
    e) contract de garanţie financiarã cu transfer de proprietate - un contract de garanţie financiarã, inclusiv contractul de report, în temeiul cãruia furnizorul garanţiei transmite beneficiarului acesteia proprietatea deplinã sau drepturile depline asupra garanţiei financiare, în scopul garantãrii sau al asigurãrii în alt mod a executãrii obligaţiilor financiare garantate;
    f) contract de garanţie financiarã fãrã transfer de proprietate - un contract de garanţie financiarã în temeiul cãruia furnizorul garanţiei pune la dispoziţie garanţia financiarã în favoarea sau cãtre un beneficiar al acesteia, furnizorul pãstrând proprietatea deplinã sau restrânsã ori drepturile depline asupra garanţiei financiare la momentul constituirii acesteia;".
    2. La articolul 2 alineatul (1), dupã litera g) se introduce o nouã literã, litera g^1), cu urmãtorul cuprins:
    "g^1) creanţe private - creanţe de naturã pecuniarã care izvorãsc dintr-o convenţie prin care se acordã un împrumut sub formã de credit, de cãtre o instituţie de credit sau de cãtre orice entitate având sediul social într-un stat membru al Spaţiului Economic European, autorizatã sã atragã depozite ori alte fonduri rambursabile de la public şi sã acorde credite pe cont propriu, sau de cãtre orice entitate, alta decât o instituţie de credit, având sediul social într-un stat membru al Spaţiului Economic European, autorizatã sã emitã mijloace de platã sub formã de monedã electronicã;".
    3. La articolul 2 alineatul (1), litera k) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "k) garanţie financiarã - sume de bani, instrumente financiare şi/sau creanţe private, destinate garantãrii unor obligaţii financiare;".
    4. La articolul 2 alineatul (1), litera q) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "q) stat membru - stat membru, astfel cum acesta a fost definit în Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;".
    5. La articolul 3, litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "c) o instituţie financiarã supusã supravegherii prudenţiale, inclusiv:
    1. o instituţie de credit, astfel cum a fost definitã în Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    2. o firmã de investiţii, astfel cum a fost definitã în Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    3. o instituţie financiarã, astfel cum a fost definitã în Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    4. o societate comercialã de asigurare, de asigurarereasigurare şi de reasigurare, precum şi intermediari în asigurãri, astfel cum au fost definiţi aceşti termeni în Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    5. un organism de plasament colectiv în valori mobiliare, astfel cum acesta a fost definit în Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    6. o societate de administrare a investiţiilor, astfel cum aceasta a fost definitã în Legea nr. 297/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;".
    6. La articolul 4, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 4. - (1) Punerea la dispoziţie a garanţiei financiare se face prin remiterea, transferarea, deţinerea, înregistrarea sau orice altã modalitate prin care beneficiarul garanţiei ori persoana care acţioneazã pe seama acestuia obţine detenţia sau controlul asupra garanţiei financiare. Garanţia financiarã se considerã pusã la dispoziţie chiar dacã furnizorul acesteia beneficiazã de dreptul de a înlocui garanţia financiarã, dreptul de a retrage în favoarea sa surplusul de garanţii ori dreptul de a încasa veniturile aferente creanţelor private, pânã la o dispoziţie contrarã."
    7. La articolul 4, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(2^1) Pentru creanţele private, includerea într-o listã de creanţe, furnizatã în scris sau într-un mod echivalent din punct de vedere juridic beneficiarului garanţiei, este suficientã pentru a identifica creanţa privatã şi pentru a dovedi punerea la dispoziţie a creanţei private ca garanţie financiarã între pãrţi, precum şi faţã de debitor şi/sau terţi."
    8. La articolul 5, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 5. - (1) Încheierea, valabilitatea, prioritatea, opozabilitatea, executarea sau admiterea ca probã a contractului de garanţie financiarã, precum şi punerea la dispoziţie a garanţiei financiare nu sunt condiţionate de îndeplinirea vreunei formalitãţi."
    9. La articolul 5, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
    "(5) Fãrã a aduce atingere dispoziţiilor Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi dispoziţiilor naţionale referitoare la condiţiile contractuale neloiale, debitorul care este parte într-o convenţie din care rezultã o creanţã privatã poate sã renunţe în mod valid, prin înscris sau altã formã echivalentã din punct de vedere juridic, la:
    a) drepturile sale de compensare a obligaţiilor sale faţã de creditorii creanţei private sau faţã de persoanele cãrora respectiva creanţã privatã le-a fost pusã la dispoziţie drept garanţie;
    b) drepturile care îi revin în temeiul normelor privind secretul bancar, care ar putea prejudicia sau limita posibilitatea creditorului care este parte într-o convenţie din care rezultã o creanţã privatã de a oferi informaţii cu privire la creanţa privatã sau debitor, în scopul utilizãrii acelei creanţe private drept garanţie."
    10. La articolul 6 alineatul (1), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "b) în cazul instrumentelor financiare şi al creanţelor private, prin vânzarea sau însuşirea acestora, prin compensarea valorii lor cu valoarea obligaţiilor financiare garantate ori prin reţinerea instrumentelor respective drept platã a acestor obligaţii."
    11. La articolul 6 alineatul (2), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "b) pãrţile au convenit, prin contractul de garanţie financiarã fãrã transfer de proprietate, cu privire la modul de evaluare a instrumentelor financiare şi a creanţelor private."
    12. La articolul 6, alineatele (6)-(8) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(6) Prevederile art. 151 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu sunt aplicabile în ceea ce priveşte sechestrarea şi valorificarea sumelor de bani, a instrumentelor financiare şi a creanţelor private asupra cãrora este constituitã o garanţie financiarã în favoarea beneficiarului acesteia.
    (7) Prevederile art. 145 din Legea nr. 297/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu sunt aplicabile în ceea ce priveşte momentul la care opereazã transferul dreptului de proprietate asupra instrumentelor financiare care fac obiectul garanţiei financiare.
    (8) Prevederile alin. (1) lit. b) se realizeazã cu respectarea reglementãrilor emise de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare."
    13. La articolul 7, alineatul (6) se abrogã.
    14. Dupã articolul 9 se introduce un nou articol, articolul 9^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 9^1. - Prevederile art. 7-9 nu se aplicã în privinţa creanţelor private."
    15. La articolul 14, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
    "(2) Prezenta ordonanţã nu aduce atingere dispoziţiilor cuprinse în Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 288/2010."
    ART. 14
    Ordinele de transfer introduse într-un sistem înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, dar decontate începând cu aceastã datã, sunt supuse dispoziţiilor Legii nr. 253/2004.

    CAP. III
    Modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului

    ART. 15
    Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. La articolul 10, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Fãrã a se aduce atingere dispoziţiilor din prezenta secţiune, Banca Naţionalã a României stabileşte prin reglementãri şi notificã Comisiei Europene şi Autoritãţii Bancare Europene, înfiinţatã prin Regulamentul nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autoritãţii europene de supraveghere (Autoritatea bancarã europeanã), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei, condiţiile în care poate acorda autorizaţie şi documentaţia care trebuie sã însoţeascã cererea pentru obţinerea autorizaţiei."
    2. Articolul 36 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 36. - Banca Naţionalã a României notificã Autoritãţii Bancare Europene orice autorizaţie acordatã, pentru ca denumirea instituţiei de credit sã fie inclusã în lista instituţiilor de credit întocmitã şi actualizatã de Autoritatea Bancarã Europeanã, care se publicã pe website-ul acesteia."
    3. Articolul 43 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 43. - Retragerea autorizaţiei unei instituţii de credit şi, dupã caz, încetarea valabilitãţii acesteia se notificã Comisiei Europene şi Autoritãţii Bancare Europene, precum şi, potrivit art. 88 şi 259, autoritãţilor competente din statele membre gazdã."
    4. La articolul 63, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 63. - (1) Înainte de a urma procedura prevãzutã la art. 60, Banca Naţionalã a României ia, în cazuri de urgenţã, orice mãsuri preventive necesare protejãrii intereselor deponenţilor, investitorilor şi ale altor persoane care beneficiazã de serviciile furnizate de instituţia de credit. Aceste mãsuri se comunicã de îndatã Comisiei Europene, Autoritãţii Bancare Europene şi autoritãţilor competente din alte state membre interesate."
    5. Articolul 65 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 65. - Banca Naţionalã a României informeazã Comisia Europeanã şi Autoritatea Bancarã Europeanã cu privire la numãrul şi natura cazurilor în care au fost dispuse mãsuri potrivit dispoziţiilor art. 60."
    6. La articolul 69, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Banca Naţionalã a României notificã Comisiei Europene, Autoritãţii Bancare Europene şi Comitetului Bancar European orice autorizaţie acordatã unei sucursale a unei instituţii de credit cu sediul într-un stat terţ."
    7. Articolul 84 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 84. - Banca Naţionalã a României informeazã Comisia Europeanã şi Autoritatea Bancarã Europeanã cu privire la numãrul şi natura cazurilor în care aceasta s-a opus înfiinţãrii de cãtre o instituţie de credit, persoanã juridicã românã, a unei sucursale într-un alt stat membru sau continuãrii desfãşurãrii activitãţii unei astfel de sucursale."
    8. La articolul 173, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
    "(3) Banca Naţionalã a României poate sesiza, cu privire la situaţiile în care o cerere de colaborare, în special în vederea schimbului de informaţii, a fost respinsã sau acesteia nu i s-a dat curs într-un termen rezonabil, Autoritatea Bancarã Europeanã, care va acţiona potrivit competenţelor atribuite în temeiul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului."
    9. La articolul 176, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) În anumite cazuri, Banca Naţionalã a României poate, de comun acord cu autoritãţile competente din alte state membre, sã nu aplice criteriile prevãzute la alin. (1) lit. c)-e), dacã aplicarea acestora ar fi necorespunzãtoare, având în vedere instituţiile de credit respective şi importanţa activitãţii desfãşurate de acestea în diferite state, şi sã desemneze o altã autoritate responsabilã cu exercitarea supravegherii pe bazã consolidatã. În aceste cazuri, înaintea luãrii unei decizii, autoritãţile competente trebuie sã acorde posibilitatea de a-şi exprima opinia asupra deciziei respective instituţiei de creditmamã la nivelul Uniunii Europene sau societãţii financiare holding-mamã la nivelul Uniunii Europene ori instituţiei de credit cu cel mai mare total al activului bilanţier, dupã caz. Autoritãţile competente notificã Comisiei Europene şi Autoritãţii Bancare Europene orice acord încheiat potrivit prevederilor prezentului alineat."
    10. La articolul 181, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) În cazul în care Banca Naţionalã a României, în calitate de supraveghetor consolidant, nu îşi îndeplineşte atribuţiile prevãzute la alin. (1) sau dacã autoritãţile competente nu colaboreazã cu aceasta în mãsura necesarã îndeplinirii atribuţiilor prevãzute la alin. (1), Banca Naţionalã a României şi oricare dintre celelalte autoritãţi competente implicate pot supune cazul spre soluţionare Autoritãţii Bancare Europene, potrivit prevederilor art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului."
    11. La articolul 182, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(5^1) Dacã, pânã la împlinirea termenului de 6 luni, oricare dintre autoritãţile competente implicate a supus cazul spre soluţionare Autoritãţii Bancare Europene, potrivit procedurii de soluţionare a dezacordurilor prevãzute la art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului, Banca Naţionalã a României, în calitate de supraveghetor consolidant, va amâna luarea unei decizii în aşteptarea deciziei pe care Autoritatea Bancarã Europeanã o poate lua potrivit prevederilor art. 19 alin. (3) din regulamentul menţionat. Banca Naţionalã a României va lua decizia în conformitate cu decizia Autoritãţii Bancare Europene. Termenul de 6 luni se considerã fazã de conciliere în sensul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului. Potrivit prevederilor art. 9 pct. (1) lit. b) din Directiva 2010/78/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2010 de modificare a directivelor 98/26/CE , 2002/87/CE , 2003/6/CE , 2003/41/CE , 2003/71/CE , 2004/39/CE , 2004/109/CE , 2005/60/CE , 2006/48/CE , 2006/49/CE şi 2009/65/CE cu privire la competenţele Autoritãţii europene de supraveghere (Autoritatea bancarã europeanã), ale Autoritãţii europene de supraveghere (Autoritatea europeanã pentru asigurãri şi pensii ocupaţionale) şi ale Autoritãţii europene de supraveghere (Autoritatea europeanã pentru valori mobiliare şi pieţe), Autoritatea Bancarã Europeanã va lua o decizie în termen de o lunã. Cazul nu va fi supus spre soluţionare Autoritãţii Bancare Europene dupã împlinirea termenului de 6 luni sau dupã luarea unei decizii comune de cãtre autoritãţile competente implicate."
    12. La articolul 182^3, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
    "(2) Dacã, pânã la împlinirea termenului de 4 luni prevãzut la alin. (1), oricare dintre autoritãţile competente implicate a supus cazul spre soluţionare Autoritãţii Bancare Europene, potrivit procedurii de soluţionare a dezacordurilor prevãzute la art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului, Banca Naţionalã a României, în calitate de supraveghetor consolidant, va amâna luarea unei decizii în aşteptarea deciziei pe care Autoritatea Bancarã Europeanã o poate lua potrivit prevederilor art. 19 alin. (3) din regulamentul menţionat. Banca Naţionalã a României va lua decizia în conformitate cu decizia Autoritãţii Bancare Europene. Termenul de 4 luni se considerã fazã de conciliere în sensul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului. Potrivit prevederilor art. 9 pct. (1) lit. b) din Directiva 2010/78/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, Autoritatea Bancarã Europeanã va lua o decizie în termen de o lunã. Cazul nu va fi supus spre soluţionare Autoritãţii Bancare Europene dupã împlinirea termenului de 4 luni sau dupã luarea unei decizii comune de cãtre autoritãţile competente implicate."
    13. La articolul 182^4, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
    "(2) Prevederile art. 182^3 alin. (2) se aplicã în mod corespunzãtor."
    14. La articolul 183, alineatele (1) şi (1^1) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 183. - (1) În cazul apariţiei unei situaţii de urgenţã, inclusiv în cazul unor evoluţii nefavorabile ale pieţelor financiare, care ar putea pune în pericol lichiditatea pieţei şi stabilitatea sistemului financiar în oricare dintre statele membre în care entitãţile unui grup au fost autorizate sau în care au fost înfiinţate sucursale semnificative, Banca Naţionale a României, în calitate de supraveghetor consolidant, alerteazã în cel mai scurt timp posibil, cu respectarea cerinţelor referitoare la pãstrarea secretului profesional, Autoritatea Bancarã Europeanã, Comitetul European pentru Risc Sistemic, înfiinţat prin Regulamentul (UE) nr. 1.092/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind supravegherea macroprudenţialã la nivelul Uniunii Europene a sistemului financiar şi de instituire a Comitetului european pentru risc sistemic, şi autoritãţile prevãzute la art. 222 alin. (6) şi art. 222^1 alin. (1) şi le comunicã toate informaţiile esenţiale îndeplinirii atribuţiilor acestora.
    (1^1) Dacã Banca Naţionalã a României, în exercitarea atribuţiilor acesteia de bancã centralã, constatã existenţa unei situaţii descrise la alin. (1), alerteazã în cel mai scurt timp posibil autoritãţile competente cu exercitarea supravegherii pe bazã consolidatã a instituţiilor de credit şi Autoritatea Bancarã Europeanã."
    15. Articolul 185 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 185. - (1) Banca Naţionalã a României, în calitate de autoritate competentã responsabilã cu autorizarea unei instituţii de credit, persoanã juridicã românã, filialã a unei instituţii de credit dintr-un alt stat membru, poate, prin acorduri bilaterale, potrivit prevederilor art. 28 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului, sã delege responsabilitatea de supraveghere autoritãţii competente care a autorizat şi supravegheazã societatea-mamã, astfel încât responsabilitãţile ce revin pe linia supravegherii filialei respective potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã sã revinã acesteia din urmã.
    (2) Banca Naţionalã a României notificã Autoritãţii Bancare Europene existenţa şi conţinutul acestor acorduri."
    16. La articolul 185^1, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(2^1) Pentru a contribui la promovarea şi monitorizarea funcţionãrii efective, eficiente şi coerente a colegiilor de supraveghetori, potrivit prevederilor art. 21 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului, Autoritatea Bancarã Europeanã poate participa în colegiile de supraveghetori şi va fi consideratã, în acest scop, autoritate competentã."
    17. La articolul 185^1, partea introductivã şi litera a) ale alineatului (3) şi alineatul (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Colegiile de supraveghetori asigurã Bãncii Naţionale a României, Autoritãţii Bancare Europene şi celorlalte autoritãţi competente implicate cadrul pentru exercitarea urmãtoarelor atribuţii:
    a) schimbul de informaţii dintre autoritãţile competente implicate şi, potrivit prevederilor art. 21 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu Autoritatea Bancarã Europeanã;
    ................................................................................................
    (4) În cadrul colegiilor de supraveghetori, Banca Naţionalã a României colaboreazã în mod strâns cu celelalte autoritãţi competente participante şi cu Autoritatea Bancarã Europeanã. Cerinţele referitoare la pãstrarea secretului profesional nu împiedicã Banca Naţionalã a României sã schimbe informaţii cu celelalte autoritãţi competente în cadrul colegiilor de supraveghetori."
    18. La articolul 186, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Banca Naţionalã a României coopereazã în mod strâns cu Autoritatea Bancarã Europeanã, potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului. Banca Naţionalã a României furnizeazã Autoritãţii Bancare Europene, potrivit prevederilor art. 35 din regulamentul menţionat, toate informaţiile necesare acesteia pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite de Directiva 2006/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006 privind iniţierea şi exercitarea activitãţii instituţiilor de credit şi de regulamentul menţionat."
    19. La articolul 186, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
    "(5) Banca Naţionalã a României poate notifica Autoritãţii Bancare Europene situaţiile în care:
    a) o autoritate competentã nu i-a comunicat informaţii esenţiale;
    b) o solicitare de colaborare, în special prin schimb de informaţii relevante, a fost respinsã sau nu s-a rãspuns unei astfel de solicitãri într-un termen rezonabil."
    20. La articolul 202, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Banca Naţionalã a României, în calitate de autoritate responsabilã pentru exercitarea supravegherii pe bazã consolidatã, întocmeşte o listã a societãţilor financiare holding-mamã la nivelul României, care este transmisã autoritãţilor competente din celelalte state membre, Autoritãţii Bancare Europene şi Comisiei Europene."
    21. La articolul 206, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Pentru efectuarea verificãrii potrivit prevederilor alin. (1), Banca Naţionalã a României are în vedere principiile generale de evaluare a echivalenţei supravegherii pe bazã consolidatã exercitate de autoritãţile competente din state terţe asupra instituţiilor de credit având societatea-mamã într-un stat terţ, principii elaborate de Comitetul Bancar European la solicitarea Comisiei Europene. Banca Naţionalã a României consultã Autoritatea Bancarã Europeanã înaintea luãrii unei decizii."
    22. La articolul 207, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(4) Tehnicile de supraveghere trebuie sã permitã atingerea obiectivelor supravegherii pe bazã consolidatã, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã şi reglementãrilor emise în aplicarea acesteia, şi trebuie sã fie comunicate celorlalte autoritãţi competente implicate, Autoritãţii Bancare Europene şi Comisiei Europene."
    23. La articolul 210, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
    "(3) Prevederile art. 173 alin. (3) se aplicã în mod corespunzãtor."
    24. La articolul 210^2, dupã alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (2^1)-(2^3), cu urmãtorul cuprins:
    "(2^1) Dacã, pânã la împlinirea termenului iniţial de douã luni prevãzut la alin. (2), oricare dintre autoritãţile competente implicate a supus cazul spre soluţionare Autoritãţii Bancare Europene, potrivit procedurii de soluţionare a dezacordurilor prevãzute la art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului, Banca Naţionalã a României va amâna luarea unei decizii în aşteptarea deciziei pe care Autoritatea Bancarã Europeanã o poate lua potrivit prevederilor art. 19 alin. (3) din regulamentul menţionat. Banca Naţionalã a României va lua decizia în conformitate cu decizia Autoritãţii Bancare Europene.
    (2^2) Termenul de douã luni prevãzut la alin. (2) se considerã fazã de conciliere în sensul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului. Autoritatea Bancarã Europeanã va lua o decizie în termen de o lunã.
    (2^3) Cazul nu va fi supus spre soluţionare Autoritãţii Bancare Europene dupã împlinirea termenului iniţial de douã luni prevãzut la alin. (2) sau dupã luarea unei decizii comune de cãtre autoritãţile competente implicate."
    25. La articolul 215, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 215. - (1) Banca Naţionalã a României poate sã schimbe informaţii cu autoritãţile competente din celelalte state membre, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã şi ale altor acte normative aplicabile instituţiilor de credit, şi sã transmitã informaţii Autoritãţii Bancare Europene, potrivit prevederilor art. 31 şi 35 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului."
    26. La articolul 217, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Informaţiile primite de Banca Naţionalã a României de la o autoritate competentã dintr-un alt stat membru nu vor fi furnizate, potrivit prevederilor alin. (1), decât cu acordul expres al respectivei autoritãţi şi, dacã este cazul, doar pentru scopurile pentru care acordul a fost obţinut."
    27. La articolul 222 alineatul (1), dupã litera b) se introduce o nouã literã, litera c), cu urmãtorul cuprins:
    "c) Comitetului European pentru Risc Sistemic, dacã informaţiile sunt relevante pentru exercitarea atribuţiilor sale statutare prevãzute de Regulamentul (UE) nr. 1.092/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului."
    28. La articolul 222, alineatele (3) şi (6) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(3) În îndeplinirea atribuţiilor sale în calitate de autoritate monetarã şi a celor privind monitorizarea sistemelor de plãţi, Banca Naţionalã a României poate transmite autoritãţilor competente din celelalte state membre informaţii pe care acestea le-ar putea solicita în situaţii similare celor prevãzute la art. 216.
    ..................................................................................................
    (6) În cazul apariţiei unei situaţii de urgenţã, astfel cum este prevãzutã la art. 183 alin. (1), Banca Naţionalã a României poate transmite informaţii bãncilor centrale aparţinând Sistemului European al Bãncilor Centrale, dacã aceste informaţii sunt relevante pentru exercitarea atribuţiilor statutare care le revin, inclusiv coordonarea politicii monetare şi furnizarea de lichiditãţi, supravegherea sistemelor de plãţi, a sistemelor de compensare şi decontare şi menţinerea stabilitãţii sistemului financiar, precum şi Comitetului European pentru Risc Sistemic, potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.092/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului, dacã astfel de informaţii sunt relevante pentru exercitarea atribuţiilor sale statutare."
    29. La articolul 173^4, articolul 182^2 alineatul (3), articolele 182^6 şi 185^4, sintagma "Comitetul Supraveghetorilor Bancari Europeni" se înlocuieşte cu sintagma "Autoritatea Bancarã Europeanã".
    30. Articolul 240^14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 240^14. - (1) Operaţiunile de vânzare de active, transfer de depozite, vânzare de active cu asumare de pasive şi fuziunea/divizarea unei instituţii de credit în administrare specialã se pot efectua cãtre instituţii de credit sau, dupã caz, instituţii financiare care, în opinia Bãncii Naţionale a României, au o situaţie financiarã adecvatã din perspectiva volumului şi riscurilor aferente activitãţilor ce urmeazã a fi preluate, dispun de capacitate operaţionalã şi pot asigura, în mod adecvat continuarea serviciilor bancare aferente activelor şi, dupã caz, pasivelor transferate, iar operaţiunea preconizatã nu pune în pericol siguranţa şi viabilitatea activitãţii acestora sau, dacã este cazul, capacitatea lor de a respecta cerinţele prudenţiale, în special cele privind nivelul minim al fondurilor proprii.
    (2) Pentru facilitarea implementãrii unei mãsuri de restructurare constând în operaţiuni care implicã transferul de depozite garantate în accepţiunea Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pot fi utilizate resursele administrate de Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar pentru finanţarea operaţiunii, inclusiv prin emiterea de garanţii, cu respectarea prevederilor ordonanţei mai sus menţionate. Finanţarea este propusã de administratorul special şi fundamentatã în cadrul raportului prevãzut la art. 240^15 alin. (1) sau, dupã caz, al solicitãrii formulate conform art. 240^15 alin. (4), pe baza analizei referitoare la valoarea estimatã a compensaţiilor aferente depozitelor din evidenţa instituţiei de credit aflate în administrare specialã, transmisã de Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar administratorului special. Finanţarea se solicitã Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar de cãtre administratorul special, pe baza aprobãrii Bãncii Naţionale a României.
    (3) La realizarea operaţiunilor prevãzute la alin. (1) trebuie sã fie respectate urmãtoarele cerinţe:
    a) sã fie asigurat tratamentul echitabil şi concurenţa loialã dintre instituţiile care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevãzute la alin. (1) şi care îşi manifestã intenţia de preluare; în acest sens, administratorul special asigurã punerea la dispoziţia instituţiilor interesate, în mod nediscriminatoriu şi numai dupã semnarea de cãtre acestea a unui acord de confidenţialitate, a pachetului de informaţii relevante din perspectiva mãsurilor de restructurare vizate, precum şi facilitarea realizãrii evaluãrii activelor şi/sau, dupã caz, a pasivelor ce urmeazã sã fie preluate, dacã aceastã evaluare are loc înainte de semnarea contractului care stã la baza operaţiunii;
    b) dacã existã oferte din partea mai multor instituţii care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevãzute la alin. (1), desemnarea instituţiei de credit ori a instituţiei financiare câştigãtoare se face pe baza celui mai bun preţ oferit;
    c) în cazul unei operaţiuni de transfer parţial de depozite ori de vânzare parţialã de active cu asumare de pasive, sã se acorde prioritate transferului depozitelor garantate, cu respectarea principiului costului minim, respectiv ca suma aferentã finanţãrii de cãtre Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar a acestei operaţiuni sã fie mai micã decât cea a compensaţiilor de plãtit pentru respectivele depozite;
    d) poate fi realizat atât transferul tuturor depozitelor garantate, cât şi transferul unei pãrţi dintre acestea, în cazul transferului parţial operaţiunea urmând a fi efectuatã astfel încât sã fie minimizat riscul, dacã acesta existã, ca Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, dupã finanţarea transferului, sã rãmânã obligat şi pentru plata compensaţiei aferente depozitelor aceluiaşi deponent la instituţia de credit de la care s-a realizat transferul parţial;
    e) în cazul operaţiunilor care implicã un transfer de depozite, documentele contractuale încheiate cu instituţiile de credit beneficiare sã nu cuprindã clauze care sã prevadã restituirea, la producerea unor evenimente determinate, a depozitelor transferate;
    f) sumele care pot rezulta din operaţiuni de natura celor prevãzute la alin. (1), cu deducerea cheltuielilor aferente operaţiunii, sunt incluse în averea instituţiei de credit aflate în situaţia prevãzutã la art. 240^18 alin. (2) şi sunt afectate pentru plata creditorilor, conform ordinii de stingere a creanţelor, în procedura de lichidare/faliment.
    (4) Pentru punerea în aplicare a mãsurilor de restructurare prevãzute la art. 240^12 alin. (1) lit. c), d) şi e) nu este necesar acordul deponenţilor sau al altor creditori ori al debitorilor instituţiei de credit. Pentru notificarea acestora, administratorul special publicã un anunţ general în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi în unul sau mai multe ziare de circulaţie naţionalã şi, dupã caz, asigurã publicitatea potrivit art. 240^10, imediat dupã implementarea mãsurii. Persoanele interesate pot obţine informaţiile necesare privind situaţia creanţelor sau a obligaţiilor lor de la instituţia de credit aflatã în administrare specialã, administratorul special fiind obligat sã ia mãsurile necesare în acest sens.
    (5) În cazul mãsurilor de restructurare care implicã transfer de depozite, în termenul comunicat de instituţia de credit care a preluat depozitele, deponenţii transferaţi trebuie sã opteze pentru menţinerea depozitelor la instituţia de credit respectivã, în condiţiile agreate cu aceasta, sau pot sã îşi retragã depozitele, dacã acestea nu sunt grevate de alte sarcini ori interdicţii, fãrã suportarea vreunei forme de penalizare pentru retragere anticipatã.
    (6) Instituţia care preia pasive ale instituţiei de credit aflate în administrare specialã este rãspunzãtoare doar pentru obligaţiile aferente pasivelor care fac obiectul transferului conform termenilor contractuali şi care sunt evidenţiate în situaţia financiarã întocmitã de administratorul special."
    31. La articolul 240^15, alineatul (3^1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(3^1) Expertul autorizat independent prevãzut la alin. (3) trebuie sã aibã experienţã corespunzãtoare în domeniul evaluãrii activelor bancare, sã fie membru activ al Camerei Auditorilor Financiari din România şi sã fie agreat de Banca Naţionalã a României; se prezumã cã îndeplinesc aceste condiţii auditorii financiari aprobaţi de Banca Naţionalã a României conform prevederilor art. 155 alin. (1). Nu poate îndeplini sarcinile specifice ale expertului autorizat independent auditorul financiar care a desfãşurat în ultimii 5 ani activitãţi specifice profesiei la instituţia de credit aflatã în administrare specialã."
    32. La articolul 240^16, alineatul (5) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(5) Dacã prin adoptarea mãsurilor de restructurare creditorii instituţiei de credit se aflã într-o situaţie mai puţin favorabilã decât cea în care s-ar fi aflat dacã aceste mãsuri nu ar fi fost implementate şi instituţia de credit ar fi intrat direct în lichidare, luând în considerare valoarea estimativã care s-ar fi obţinut de cãtre aceştia prin distribuire în caz de faliment, pe baza estimãrilor fãcute potrivit art. 240^15 alin. (3), sunt aplicabile prevederile art. 240^21."
    33. La articolul 240^18, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) În cazul implementãrii unor mãsuri de restructurare constând în operaţiuni care implicã transferul depozitelor plasate la instituţia de credit aflatã în administrare specialã, Banca Naţionalã a României retrage autorizaţia acesteia începând cu data la care contractul care stã la baza operaţiunii de transfer de depozite sau de vânzare de active cu asumare de pasive produce efecte şi, dupã caz, sesizeazã instanţa competentã pentru declanşarea procedurii falimentului. Retragerea autorizaţiei nu împiedicã finalizarea mãsurilor de restructurare aprobate de Banca Naţionalã a României."
    34. La articolul 404^1, alineatul (1) şi litera b) a alineatului (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 404^1. - (1) Sistemele de plãţi trebuie sã asigure accesul neîngrãdit la sistem al prestatorilor de servicii de platã, instituţii de credit, instituţii de platã în înţelesul Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de platã, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 197/2010, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi instituţii emitente de monedã electronicã în înţelesul Legii nr. 127/2011 privind activitatea de emitere de monedã electronicã, pe baza unor reguli obiective, nediscriminatorii şi proporţionale, care nu vor limita accesul mai mult decât este necesar pentru protejarea sistemului de plãţi împotriva unor riscuri specifice, precum riscul de decontare, riscul operaţional şi riscul comercial, şi pentru protecţia stabilitãţii financiare şi operaţionale a sistemului de plãţi.
    ................................................................................................
    b) reguli care sã facã discriminare între prestatorii de servicii de platã, în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile participanţilor;".

    CAP. IV
    Modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar

    ART. 16
    Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 587 din 19 august 2010, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. La articolul 5, alineatul (3) se abrogã.
    2. La articolul 9 alineatul (1), litera f) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "f) alte venituri, stabilite conform legii, inclusiv cele provenite din activitatea de administrator special, administrator interimar sau lichidator."
    3. La articolul 9, alineatele (2) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Resursele financiare prevãzute la alin. (1) lit. a), b), c) şi f) vor fi utilizate pentru plata compensaţiilor aferente depozitelor garantate sau, dupã caz, pentru finanţarea, inclusiv prin emiterea de garanţii, a operaţiunilor ce implicã transfer de depozite garantate, în condiţiile stabilite de lege, iar cele prevãzute la alin. (1) lit. d) vor fi utilizate potrivit scopului pentru care au fost acordate.
    (3) Resursele financiare prevãzute la alin. (1) lit. e) vor fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente ale Fondului, cu excepţia celor prevãzute la art. 60 alin. (3)."
    4. La articolul 9, dupã alineatul (6) se introduc cinci noi alineate, alineatele (7)-(11), cu urmãtorul cuprins:
    "(7) În aplicarea prevederilor art. 240^14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Fondul va finanţa, inclusiv prin emiterea de garanţii, operaţiuni ce implicã transferul de depozite garantate ale unei instituţii de credit participante şi pentru care suma ce ar urma sã fie plãtitã de Fond este mai micã decât cea a compensaţiilor de plãtit pentru respectivele depozite. În acest sens, Fondul are obligaţia de a pune la dispoziţia administratorului special, în conformitate cu solicitarea acestuia, informaţiile privind valoarea compensaţiilor de plãtit şi, respectiv, finanţarea solicitatã.
    (8) Sumele aferente finanţãrii, inclusiv cele rezultate din executarea garanţiilor emise de cãtre Fond, potrivit dispoziţiilor alin. (7), se evidenţiazã ca o creanţã a Fondului asupra instituţiei de credit de la care se transferã depozitele garantate.
    (9) Dacã evaluarea prevãzutã la art. 240^14 alin. (3) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu a fost derulatã înainte de semnarea contractului, Fondul emite o garanţie în favoarea instituţiei de credit achizitoare pentru plata valorii de achiziţie a acelor active transferate acesteia a cãror situaţie/calitate la data transferului nu corespundea informaţiilor relevante furnizate conform prevederilor menţionate. Garanţia emisã de Fond trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
    a) valabilitatea este stabilitã contractual şi nu poate depãşi un an;
    b) valoarea maximã este stabilitã contractual şi nu poate depãşi o treime din valoarea activelor transferate, cu excepţia numerarului.
    (10) În vederea executãrii garanţiei, instituţia de credit în favoarea cãreia a fost emisã garanţia transmite Fondului o cerere de executare însoţitã de documente care sã probeze încadrarea în situaţia prevãzutã la alin. (9) pentru fiecare dintre activele a cãror valoare de achiziţie este solicitatã sã fie plãtitã.
    (11) În termen de maximum 20 de zile lucrãtoare de la primirea solicitãrii, Fondul efectueazã plata sumei reprezentând valoarea de achiziţie a activelor pentru care a fost probatã încadrarea în situaţia prevãzutã la alin. (9), urmând ca instituţia de credit în favoarea cãreia a fost emisã garanţia sã restituie imediat instituţiei de credit de la care s-a efectuat transferul activele a cãror valoare de achiziţie a fost încasatã, potrivit prezentului alineat, inclusiv sumele încasate în contul respectivelor active."
    5. La articolul 15, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) În situaţii excepţionale în care resursele financiare ale Fondului ar fi insuficiente pentru acoperirea plãţii compensaţiilor, respectiv pentru finanţarea, inclusiv prin emiterea de garanţii, a operaţiunilor ce implicã transferul de depozite garantate, în condiţiile prevãzute la art. 9 alin. (7), Guvernul pune la dispoziţia Fondului, sub formã de împrumut, sumele necesare, în termen de maximum 15 zile lucrãtoare de la solicitarea lor de cãtre Fond. Sursa fondurilor este reprezentatã de veniturile din privatizare înregistrate în contul curent al Trezoreriei Statului, iar condiţiile de acordare/rambursare a împrumutului acordat de Guvern Fondului se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului."
    6. Dupã articolul 27 se introduce un nou articol, articolul 27^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 27^1. - Creanţele Fondului asupra unei instituţii de credit, aferente transferului depozitelor garantate, potrivit art. 9 alin. (7) şi (8), vor fi compensate din averea respectivei instituţii de credit."
    7. La articolul 33 litera b), punctul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "3. desemnarea reprezentantului Fondului ca administrator special, administrator interimar ori ca lichidator la instituţiile de credit;".
    8. La articolul 59, litera d) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "d) pasiv negarantat - valoarea în lei a elementelor bilanţiere de pasiv, altele decât capitalurile proprii, înregistrate în situaţiile financiare anuale ale instituţiei de credit, din care se deduce soldul depozitelor garantate, determinate potrivit evidenţelor instituţiei de credit de la data de 31 decembrie a anului precedent anului de platã a cotizaţiei."
    9. La articolul 61, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
    "(6) Instituţiile de credit rezultate dintr-o fuziune, precum şi instituţiile de credit care continuã sã existe în urma unui proces de divizare, dacã aceste procese au avut loc dupã plata cotizaţiei anuale, sunt scutite de plata acesteia pentru anul respectiv."
    10. La anexa "Lista depozitelor negarantate", punctul 4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "4. Depozite ale asigurãtorilor şi reasigurãtorilor, aşa cum sunt aceştia definiţi în legislaţia privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurãrilor".

    CAP. V
    Modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul instituţiilor de credit

    ART. 17
    Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul instituţiilor de credit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 278/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
    1. La articolul 2, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Termenii: <<instituţie de credit>>, <<stat membru>>, <<stat membru de origine>>, <<stat membru gazdã>>, <<sucursalã>> şi <<autoritate competentã>> au înţelesul prevãzut la art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
    2. La articolul 3, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Desemnarea judecãtorilor sindici se realizeazã prin aplicarea prevederilor art. 53 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, în mod aleatoriu, în sistem informatizat."
    3. La articolul 5 litera i), punctul 7) va avea urmãtorul cuprins:
    "7. acte încheiate, în anul anterior deschiderii procedurii, cu persoane aflate într-o legãturã specialã cu instituţia de credit debitoare, aşa cum sunt stabilite la pct. 8-11 din <<Lista depozitelor negarantate>>, prevãzutã în anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;".
    4. La articolul 7, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 7. - (1) Prin hotãrârea judecãtoreascã privind deschiderea procedurii falimentului, judecãtorul-sindic desemneazã lichidatorul şi stabileşte atribuţiile acestuia. Prin derogare de la prevederile art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activitãţii practicienilor în insolvenţã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 254/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar va putea fi desemnat lichidator."
    5. La articolul 11, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
    "(4) Hotãrârea Bãncii Naţionale a României de aprobare sau de respingere a solicitãrii va fi motivatã şi poate fi contestatã în instanţã în condiţiile prevãzute de Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
    6. La articolul 15, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Banca Naţionalã a României va desemna un administrator interimar şi îi va stabili remuneraţia la data depunerii cererii sale sau la data primirii notificãrii menţionate la alin. (1). Dacã instituţia de credit se aflã în procedurã de administrare specialã la acea datã, atribuţiile administratorului interimar vor fi exercitate de administratorul special, în condiţiile prezentei ordonanţe."
    7. La articolul 17, alineatul (4) se abrogã.
    8. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 27. - Dupã darea hotãrârii judecãtoreşti privind deschiderea procedurii falimentului unei instituţii de credit, lichidatorul întocmeşte raportul prevãzut la art. 5 lit. c), care trebuie sã includã, între altele, şi propuneri privind modalitatea de lichidare a bunurilor şi drepturilor din averea instituţiei de credit debitoare, potrivit art. 5 lit. n)."
    9. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 33. - În funcţie de calitatea activelor instituţiei de credit aflate în stare de faliment, instituţiile de credit achizitoare pot sã îşi asume, conform legii, pasivele, în mod diferenţiat, respectiv numai depozite garantate, în accepţiunea art. 2 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ori depozitele, în totalitate, atât garantate, cât şi negarantate, ajungându-se pânã la preluarea în întregime a instituţiei de credit declarate în stare de faliment."
    10. La articolul 38, punctul 2 va avea urmãtorul cuprins:
    "2. creanţele rezultate din depozitele garantate, inclusiv cele ale Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar rezultate din plata compensaţiilor cãtre deponenţii garantaţi şi/sau din finanţarea, inclusiv prin emiterea de garanţii, a unor operaţiuni care au implicat transferul de depozite garantate ale instituţiei de credit debitoare, precum şi creanţele izvorâte din raporturi de muncã pe cel mult 6 luni anterioare deschiderii procedurii;".
    11. Articolul 58 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 58. - Persoanele care trebuie sã primeascã sau sã transmitã informaţii în legãturã cu procedurile de informare ori de consultare prevãzute în prezenta ordonanţã au obligaţia de a pãstra secretul profesional în conformitate cu prevederile art. 3 şi 52 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României şi cu cele cuprinse în titlul II, cap. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia oricãror autoritãţi judiciare cãrora li se aplicã prevederile naţionale în vigoare."

    CAP. VI
    Dispoziţii tranzitorii şi intrarea în vigoare

    ART. 18
    (1) Pânã la intrarea în vigoare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicatã, dispoziţiile art. 3 alin. (1) şi (2) se aplicã pentru stabilirea dobânzii în materie comercialã.
    (2) Pânã la intrarea în vigoare a Legii nr. 287/2009, republicatã, sintagma "În raporturile juridice care nu decurg din exploatarea unei întreprinderi cu scop lucrativ, în sensul art. 3 alin. (3) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicatã" din art. 3 alin. (3) şi art. 5 alin. (1) se va citi "În raporturile civile".
    (3) Dispoziţiile art. 8 alin. (3) şi art. 10 intrã în vigoare la data de 1 octombrie 2011.
    (4) Dispoziţiile art. 8 alin. (2) se aplicã numai pânã la data de 1 octombrie 2011.
    ART. 19
    Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 8 alin. (3) şi art. 10, care intrã în vigoare la data de 1 octombrie 2011, şi ale art. 15 pct. 1-29, care intrã în vigoare la data de 31 decembrie 2011.

                                       *
    Prezenta ordonanţã asigurã transpunerea urmãtoarelor dispoziţii cuprinse în directive ale Uniunii Europene:
    - prevederile art. 2 pct. 6 din Directiva 2011/7/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plãţilor în tranzacţiile comerciale, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 48 din data de 23 februarie 2011;
    - la cap. III-V: Directiva 2009/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 mai 2009 de modificare a Directivei 98/26/CE privind caracterul definitiv al decontãrii în sistemele de plãţi şi de decontare a titlurilor de valoare şi a Directivei 2002/47/CE privind contractele de garanţie financiarã în ceea ce priveşte sistemele legate şi creanţele private, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 146 din 10 iunie 2009, pag. 37-43; art. 1 din Directiva 2010/78/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2010 de modificare a directivelor 98/26/CE , 2002/87/CE , 2003/6/CE , 2003/41/CE , 2003/71/CE , 2004/39/CE , 2004/109/CE , 2005/60/CE , 2006/48/CE , 2006/49/CE şi 2009/65/CE cu privire la competenţele Autoritãţii europene de supraveghere (Autoritatea bancarã europeanã), ale Autoritãţii europene de supraveghere (Autoritatea europeanã pentru asigurãri şi pensii ocupaţionale) şi ale Autoritãţii europene de supraveghere (Autoritatea europeanã pentru valori mobiliare şi pieţe), publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331 din 15 decembrie 2010, pag. 120-161;
    - la art. 15 pct. 1-29: dispoziţiile art. 9 pct. (1) (a), pct. (3), (4), (10), (11), (12), pct. (14) paragraful 1, pct. (15) (a), pct. (16), (17), (18), pct. (19) (a), pct. (31), pct. (32) (a), (b), (d) i)-iv), pct. (33), (34), pct. (35) (a) paragrafele 2-4, pct. (35) (b) ii), pct. (36), pct. (37), pct. (38) (a) ii), pct. (38) (b) şi ale art. 13 pct. (1) din Directiva 2010/78/UE a Parlamentului European şi a Consiliului;
    - la art. 15 pct. 34: prevederile art. 20 pct. 1 din Directiva 2009/110/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind accesul la activitate, desfãşurarea şi supravegherea prudenţialã a activitãţii instituţiilor emitente de monedã electronicã, de modificare a directivelor 2005/60/CE şi 2006/48/CE şi de abrogare a Directivei 2000/46/CE , publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 267 din 10 octombrie 2009.

                        PRIM-MINISTRU
                          EMIL BOC

                       Contrasemneazã:
                       ---------------
                 Ministrul finanţelor publice,
                     Gheorghe Ialomiţianu

                Guvernatorul Bãncii Naţionale
                         a României,
                  Mugur Constantin Isãrescu

    Bucureşti, 24 august 2011.
    Nr. 13.

                                    ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016