Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 129 din 31 august 2000  privind formarea profesionala a adultilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 129 din 31 august 2000 privind formarea profesionala a adultilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 430 din 2 septembrie 2000
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. J pct. 1 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) În România formarea profesionalã a adulţilor constituie o prioritate nationala.
(2) În sensul prezentei ordonanţe, adulti sunt persoanele care au varsta de cel puţin 15 ani împliniţi, varsta de la care pot stabili raporturi de munca.
ART. 2
(1) Adultii au drepturi egale de acces la formare profesionalã, fãrã discriminãri pe criterii de varsta, sex, rasa, origine etnicã, apartenenţa politica sau religioasã.
(2) Societãţile comerciale, companiile şi societãţile naţionale, regiile autonome şi alte unitãţi aflate sub autoritatea administraţiei publice centrale sau locale, unitãţile şi instituţiile finanţate din fonduri bugetare şi extrabugetare, denumite în continuare angajatori, vor lua toate mãsurile sa asigure condiţii salariaţilor pentru a avea acces periodic la formare profesionalã. Drepturile şi obligaţiile ce revin angajatorilor şi salariaţilor în perioada în care salariaţii sunt cuprinşi în cursuri de formare profesionalã vor fi prevãzute în contractul colectiv sau, dupã caz, în contractul individual de munca.
(3) Persoanele aflate în cãutarea unui loc de munca pot participa, în condiţiile legii, la programele de formare profesionalã organizate de Agenţia Nationala pentru Ocupare şi Formare Profesionalã.
ART. 3
Formarea profesionalã a adulţilor are ca principale obiective:
a) facilitarea integrãrii sociale a indivizilor în concordanta cu aspiraţiile lor profesionale şi cu necesitãţile pieţei muncii;
b) pregãtirea resurselor umane capabile sa contribuie la creşterea competitivitatii forţei de munca;
c) actualizarea cunoştinţelor şi perfecţionarea pregãtirii profesionale în ocupaţia de baza, precum şi în ocupaţii înrudite;
d) schimbarea calificãrii, determinata de restructurarea economicã, de mobilitatea socialã sau de modificãri ale capacitãţii de munca;
e) însuşirea unor cunoştinţe avansate, metode şi procedee moderne necesare pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
ART. 4
(1) Formarea profesionalã a adulţilor cuprinde formarea profesionalã iniţialã şi formarea profesionalã continua organizatã prin alte forme decât cele specifice sistemului naţional de învãţãmânt.
(2) Formarea profesionalã iniţialã a adulţilor asigura pregãtirea necesarã pentru dobândirea competentelor profesionale minime necesare pentru obţinerea unui loc de munca.
(3) Formarea profesionalã continua este ulterioara formãrii iniţiale şi asigura adulţilor fie dezvoltarea competentelor profesionale deja dobândite, fie dobândirea de noi competente.
ART. 5
(1) În sensul prezentei ordonanţe, competenta profesionalã reprezintã capacitatea de a realiza activitãţile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat în standardul ocupational.
(2) Competentele profesionale se dobândesc prin iniţiere, calificare, perfecţionare, specializare, recalificare, definite astfel:
a) iniţierea reprezintã dobândirea unor cunoştinţe, priceperi şi deprinderi minime necesare pentru desfãşurarea unei activitãţi;
b) calificarea reprezintã ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfãşoare activitãţi specifice unei ocupaţii sau profesii;
c) perfecţionarea consta în dezvoltarea competentelor profesionale în cadrul aceleiaşi calificãri;
d) specializarea este o forma specifica de formare profesionalã care urmãreşte obţinerea de cunoştinţe şi deprinderi într-o arie restrânsã din sfera de cuprindere a unei ocupaţii;
e) recalificarea consta în obţinerea competentelor specifice unei alte ocupaţii sau profesii, diferita de cele dobândite anterior.
ART. 6
(1) Formarea profesionalã a adulţilor se poate realiza, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta, de cãtre persoane juridice de drept public sau privat, iar în cazul uceniciei, şi de cãtre persoane fizice, denumite în continuare furnizori de formare profesionalã.
(2) Furnizorii de formare profesionalã prevãzuţi la alin. (1) trebuie sa aibã capacitatea de a presta servicii de formare profesionalã şi de a îndeplini standardele de pregãtire profesionalã.
(3) Furnizori de formare profesionalã pot fi şi centrele de formare profesionalã, cu sau fãrã personalitate juridicã înfiinţate, potrivit legii, de persoane juridice de drept public sau privat.
ART. 7
(1) Formarea profesionalã a adulţilor se organizeazã în mod distinct pe niveluri de pregãtire şi specialitãţi, ţinând seama de nevoile angajatorilor, de competentele de baza ale adulţilor, de cerinţele posturilor pe care aceştia le ocupa şi de posibilitãţile lor de promovare sau de încadrare în munca.
(2) Formele de realizare a formãrii profesionale a adulţilor sunt:
a) cursuri organizate de angajatori în cadrul unitãţilor proprii sau de furnizorii de formare profesionalã;
b) stagii de practica şi specializare în unitãţi din ţara sau din strãinãtate;
c) alte forme de pregãtire profesionalã prevãzute de lege.

CAP. 2
Organizarea formãrii profesionale a adulţilor

ART. 8
(1) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, la propunerea Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, în baza planurilor naţionale de dezvoltare şi de acţiune, a programelor de guvernare şi a strategiilor sectoriale, elaboreazã politici şi strategii naţionale privind dezvoltarea resurselor umane, inclusiv formarea profesionalã a adulţilor, pe care le supune spre aprobare Guvernului.
(2) Strategiile sectoriale şi teritoriale privind formarea profesionalã a adulţilor se elaboreazã de ministere, agenţii naţionale şi alte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate sau, dupã caz, de autoritãţile administraţiei publice locale.
(3) Agenţia Nationala pentru Ocupare şi Formare Profesionalã coordoneazã la nivel naţional activitatea de formare profesionalã a persoanelor aflate în cãutarea unui loc de munca, pune în aplicare politicile şi strategiile privind calificarea şi recalificarea şomerilor, organizeazã programe de formare profesionalã pentru aceste categorii de adulti prin centrele de formare profesionalã proprii şi prin furnizori de formare profesionalã autorizaţi potrivit art. 19, pe baza de contracte încheiate în condiţiile legii.
ART. 9
Pentru realizarea formãrii profesionale a propriilor salariaţi, angajatorii vor negocia cu organizaţiile sindicale sau, dupã caz, cu reprezentanţii salariaţilor elaborarea planurilor de formare profesionalã în concordanta cu programele de dezvoltare ale acestora şi cu strategiile sectoriale şi teritoriale.
ART. 10
Formarea profesionalã a adulţilor se realizeazã prin programe de formare profesionalã care cuprind totalitatea activitãţilor de pregãtire teoreticã şi/sau practica destinate unor categorii de persoane, unui grup sau unor persoane în vederea realizãrii obiectivelor de formare profesionalã pentru un anumit domeniu.
ART. 11
(1) Programele de formare profesionalã se organizeazã de furnizorii de formare profesionalã pentru ocupaţii, meserii şi profesii, denumite în continuare ocupaţii, definite şi cuprinse în Clasificarea ocupatiilor din România C.O.R., precum şi pentru competentele profesionale specifice mai multor ocupaţii.
(2) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale împreunã cu Agenţia Nationala pentru Ocupare şi Formare Profesionalã, cu consultarea Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, a ministerelor, agentiilor naţionale, a celorlalte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, precum şi a organizaţiilor profesionale, vor elabora Nomenclatorul operational al ocupatiilor, meseriilor şi profesiilor din România, care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale. Ordinul va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi actualizat periodic.
ART. 12
(1) Programele de formare profesionalã asigura dobândirea unor competente profesionale în conformitate cu standardele ocupationale recunoscute la nivel naţional, aprobate de Consiliul pentru Standarde Ocupationale şi Atestare, în condiţiile reglementãrilor legale în vigoare.
(2) Standardul ocupational este documentul care precizeazã unitãţile de competenta şi nivelul calitativ asociat rezultatelor activitãţilor cuprinse într-o ocupaţie.
ART. 13
Furnizorii de formare profesionalã care solicita organizarea de programe de formare profesionalã în ocupaţii pentru care nu exista standarde ocupationale pot elabora proiecte de standarde ocupationale care vor fi supuse spre aprobare în condiţiile reglementãrilor legale în vigoare.
ART. 14
(1) Programele de formare profesionalã cuprind, în principal, urmãtoarele elemente:
a) obiectivele programului de formare profesionalã exprimate în competentele profesionale ce urmeazã sa fie dobândite de fiecare persoana care urmeazã programul;
b) durata de pregãtire pentru realizarea obiectivelor propuse;
c) numãrul minim şi maxim de participanţi pentru un ciclu sau o serie de pregãtire;
d) persoanele cu atribuţii de instruire teoreticã şi practica, denumite în continuare formatori;
e) programa de pregãtire;
f) mijloacele şi metodele care asigura asimilarea cunoştinţelor şi formarea deprinderilor necesare ocupaţiei respective;
g) descrierea materialelor de pregãtire, a dotãrilor şi echipamentelor utilizate;
h) criteriile de evaluare de proces şi finala a îndeplinirii obiectivelor specifice programului de formare profesionalã.
(2) Programa de pregãtire poate fi structuratã pe module.
(3) Furnizorii de formare profesionalã care organizeazã programe de formare profesionalã la care participa persoane cu nevoi speciale vor adapta programele în mod corespunzãtor în vederea asigurãrii accesului egal şi nediscriminatoriu al acestor categorii de persoane la formarea profesionalã.
ART. 15
Participanţii la programele de formare profesionalã nu pot fi obligaţi sa participe la alte activitãţi decât cele prevãzute în programa de pregãtire.
ART. 16
(1) Furnizorii de formare profesionalã care organizeazã programe finalizate cu certificate de calificare recunoscute la nivel naţional încheie contracte de formare profesionalã cu participanţii la aceste programe.
(2) Modelul contractului de formare profesionalã, prevãzut la alin. (1), se aproba prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe, prevãzute la art. 46.
(3) Contractele de formare profesionalã se înregistreazã la comisiile de autorizare a furnizorilor de formare profesionalã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare comisii de autorizare.
ART. 17
(1) Formarea profesionalã se poate realiza şi prin ucenicie organizatã la locul de munca, prin care persoanele peste 15 ani, absolvenţi de gimnaziu cu sau fãrã certificat de capacitate, pot obţine o calificare profesionalã.
(2) Condiţiile în care se desfãşoarã formarea profesionalã prin ucenicie la locul de munca, drepturile şi obligaţiile ucenicului şi ale persoanei fizice furnizor de formare profesionalã se reglementeazã prin hotãrâre a Guvernului.

CAP. 3
Autorizarea furnizorilor de formare profesionalã.
Evaluarea şi certificarea formãrii profesionale a adulţilor

ART. 18
(1) Furnizorii de formare profesionalã pot organiza programe de formare profesionalã, finalizate prin certificate de calificare sau de competenta profesionalã cu recunoaştere nationala, numai dacã au prevãzut în statut sau, dupã caz, în autorizaţia pentru desfãşurarea unor activitãţi independente activitãţi de formare profesionalã şi sunt autorizaţi în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) Angajatorii care organizeazã programe de formare profesionalã pentru salariaţii proprii elibereazã certificate care au valabilitate numai în cadrul unitãţilor respective.
(3) Certificatele prevãzute la alin. (2) au recunoaştere nationala numai dacã angajatorii sunt autorizaţi ca furnizori de formare profesionalã.
ART. 19
(1) În vederea autorizãrii furnizorilor de formare profesionalã se înfiinţeazã comisiile de autorizare.
(2) La nivel naţional activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesionalã va fi coordonata de Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor.
ART. 20
(1) Comisiile de autorizare sunt constituite din 9 membri, având urmãtoarea componenta:
a) un reprezentant al inspectoratului şcolar judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
b) un reprezentant al agenţiei pentru ocupare şi formare profesionalã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
c) un reprezentant din partea prefecturii;
d) 3 reprezentanţi desemnaţi de comun acord de organizaţiile patronale reprezentative, potrivit legii, la nivel judeţean;
e) 3 reprezentanţi desemnaţi de comun acord de organizaţiile sindicale reprezentative, potrivit legii, la nivel judeţean.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce le revin comisiile de autorizare pot constitui comitete de specialitate pe domenii ocupationale.
(3) Comisiile de autorizare sunt numite prin hotãrâre a Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor.
(4) Preşedintele comisiei de autorizare este desemnat de membrii comisiei prin votul majoritãţii simple a acestora şi se numeşte prin hotãrâre a Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor.
(5) Pentru exercitarea atribuţiilor ce le revin comisiile de autorizare sunt ajutate de secretariate tehnice formate din câte 2 persoane în judeţe şi din 6 persoane în municipiul Bucureşti. Posturile pentru aceste persoane se înfiinţeazã în cadrul agentiilor pentru ocupare şi formare profesionalã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi sunt finanţate din venituri extrabugetare.
ART. 21
Comisiile de autorizare au urmãtoarele atribuţii:
a) autorizeaza furnizorii de formare profesionalã;
b) oferã consultanţa şi informaţii furnizorilor de formare profesionalã;
c) monitorizeazã activitatea furnizorilor de formare profesionalã şi, dupã caz, retrage autorizaţia acestora;
d) coordoneazã organizarea testelor de evaluare la terminarea cursurilor de iniţiere, calificare, recalificare, perfecţionare profesionalã şi alte forme specifice.
ART. 22
Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor are urmãtoarele atribuţii în coordonarea activitãţii de autorizare a furnizorilor de formare profesionalã:
a) coordoneazã şi indruma metodologic activitatea comisiilor de autorizare;
b) în colaborare cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi cu Ministerul Educaţiei Naţionale elaboreazã criterii şi proceduri de evaluare a furnizorilor de formare profesionalã în vederea autorizãrii, precum şi regulamente, metodologii şi instrucţiuni de lucru pentru comisiile de autorizare;
c) rezolva contestaţiile depuse de furnizorii de formare profesionalã în legatura cu activitatea comisiilor de autorizare; impotriva hotãrârii de soluţionare a contestaţiilor furnizorii de formare profesionalã se pot adresa instanţei de contencios administrativ, potrivit legii.
ART. 23
(1) Autorizarea furnizorilor de formare profesionalã se face pe baza criteriilor de evaluare, pentru o perioada de 4 ani.
(2) Autorizarea se acorda pentru fiecare dintre ocupatiile pentru care furnizorii de formare profesionalã organizeazã programe de formare profesionalã.
(3) Filialele furnizorilor de formare profesionalã şi centrele de formare profesionalã, fãrã personalitate juridicã, sunt considerate unitãţi distincte şi se supun separat procedurii de autorizare.
ART. 24
(1) Criteriile de evaluare a furnizorilor de formare profesionalã au în vedere urmãtoarele elemente:
a) programul de formare profesionalã;
b) experienta furnizorilor de formare profesionalã şi rezultatele activitãţii lor anterioare obţinerii autorizãrii sau în alte programe de formare profesionalã pe care le-au realizat, dacã este cazul;
c) resursele financiare.
(2) Pentru a fi autorizaţi furnizorii de formare profesionalã trebuie sa facã dovada ca realizeazã programele de formare profesionalã cu formatori care au pregãtirea pedagogica specifica formãrii profesionale a adulţilor şi pregãtirea de specialitate corespunzãtoare programei de pregãtire.
ART. 25
(1) Autorizarea poate fi retrasã de comisia de autorizare dacã se constata nerespectarea programelor pentru care furnizorul de formare profesionalã a fost autorizat sau dacã, în mod repetat, rezultatele la testele de evaluare sunt nesatisfacatoare.
(2) Furnizorul de formare profesionalã cãruia i s-a retras autorizarea poate sa solicite o noua autorizare numai dupã un an de la data comunicãrii retragerii.
(3) Furnizorul de formare profesionalã cãruia i s-a retras de doua ori autorizarea pentru aceeaşi ocupaţie pierde dreptul de a mai organiza programe de formare profesionalã pentru respectiva ocupaţie.
ART. 26
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor de autorizare furnizorii de formare profesionalã vor plati taxe de autorizare, care se gestioneazã în regim extrabugetar de Agenţia Nationala pentru Ocupare şi Formare Profesionalã.
(2) Nivelul taxelor de autorizare va fi aprobat de Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, la propunerea comisiilor de autorizare.
(3) Sumele încasate din taxele de autorizare necheltuite pana la sfârşitul anului se reporteazã în anul urmãtor, pentru a fi utilizate cu aceeaşi destinaţie.
ART. 27
(1) Furnizorii de formare profesionalã autorizaţi se înregistreazã în registrele de formare profesionalã deschise la comisiile de autorizare.
(2) La nivelul Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor se întocmeşte Registrul naţional al formãrii profesionale, care cuprinde toţi furnizorii de formare profesionalã autorizaţi.
ART. 28
Metodologia certificãrii formãrii profesionale a adulţilor se aproba prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale, cu avizul Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 29
(1) Participanţii la programele de formare profesionalã şi persoanele care se califica prin ucenicie susţin la terminarea stagiilor de pregãtire teoreticã sau practica teste de evaluare a competentelor profesionale.
(2) Testul de evaluare reprezintã un set de probe practice şi/sau teoretice prin care se constata însuşirea de cãtre participanţii la programul de formare profesionalã a competentelor specifice programului.
ART. 30
(1) Testul de evaluare se susţine în fata unei comisii de evaluare, constituitã din specialişti din afarã furnizorilor de formare profesionalã, numita de comisia de autorizare.
(2) La evaluare pot asista şi reprezentanţi ai furnizorilor de formare profesionalã care au organizat programul de formare profesionalã.
ART. 31
(1) Persoanele care promoveazã testele de evaluare primesc certificate de calificare sau, dupã caz, certificate de competenta profesionalã.
(2) În funcţie de modalitãţile de dobândire a competentelor profesionale prevãzute la art. 5 şi de formele de realizare a formãrii profesionale se elibereazã certificate dupã cum urmeazã:
a) pentru cursuri şi stagii de iniţiere se elibereazã certificat de competenta profesionalã;
b) pentru cursuri de calificare sau recalificare se elibereazã certificat de calificare profesionalã;
c) pentru cursuri şi stagii de perfecţionare sau specializare se elibereazã certificat de competenta profesionalã;
d) pentru ucenicie la locul de munca se elibereazã certificat de calificare profesionalã.
(3) În cazul programelor de formare profesionalã structurate pe module, la terminarea fiecãrui modul, dupã susţinerea testului de evaluare, se elibereazã certificat de competenta profesionalã.
(4) Certificatele de calificare se elibereazã însoţite de o anexa în care se precizeazã competentele profesionale dobândite.
(5) Formularele certificatelor de competenta profesionalã şi, respectiv, de calificare se pun la dispoziţie furnizorilor de formare profesionalã, contra cost, de comisiile de autorizare.
ART. 32
Competentele profesionale dobândite în cadrul altor forme de pregãtire profesionalã pot fi evaluate şi certificate de Consiliul pentru Standarde Ocupationale şi Atestare, care elibereazã certificate de competenta profesionalã echivalente cu certificatele de calificare şi care sunt recunoscute pe piata muncii.

CAP. 4
Finanţarea formãrii profesionale a adulţilor

ART. 33
Formarea profesionalã a adulţilor se finanţeazã din urmãtoarele surse:
a) fonduri proprii ale angajatorilor;
b) bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj;
c) sponsorizãri, donaţii, surse externe atrase;
d) contribuţii ale persoanelor participante la programele de formare profesionalã.
ART. 34
Societãţile comerciale, societãţile şi companiile naţionale şi regiile autonome pot efectua cheltuieli pentru formarea profesionalã a salariaţilor, cheltuieli care se regãsesc în costul produselor şi serviciilor.
ART. 35
Instituţiile finanţate din fonduri extrabugetare pot efectua cheltuieli pentru formarea profesionalã a salariaţilor din aceste venituri.
ART. 36
Instituţiile finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale pot finanta cheltuielile cu formarea profesionalã a salariaţilor din surse bugetare, potrivit bugetelor proprii aprobate.
ART. 37
(1) Pe perioada în care participa la programe de formare profesionalã finanţate de angajatori salariaţii primesc drepturile salariale stabilite potrivit contractului individual de munca pentru program normal de lucru.
(2) Angajatorii suporta cheltuielile de deplasare pentru participarea la programele de formare profesionalã, dacã aceste programe se desfãşoarã în alta localitate decât cea în care salariatul îşi are locul de munca.
ART. 38
Salariaţii care, la cererea angajatorului, participa la programe de formare profesionalã pe o perioada de cel puţin 3 luni încheie cu acesta convenţii care constituie acte adiţionale la contractele individuale de munca, prin care sunt stabilite drepturile şi obligaţiile dupã absolvire.
ART. 39
(1) Din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj se finanţeazã programele de formare profesionalã, organizate de Agenţia Nationala pentru Ocupare şi Formare Profesionalã, pentru calificarea, recalificarea şi perfecţionarea şomerilor, a celor care beneficiazã de ajutor de integrare profesionalã şi de alocatie de sprijin.
(2) Persoanele aflate în cãutarea unui loc de munca, altele decât cele prevãzute la alin. (1), pot participa la programe de formare profesionalã finanţate din contribuţii proprii sau din alte surse.
ART. 40
(1) Finanţarea formãrii profesionale se poate realiza şi din sponsorizãri, donaţii sau din surse externe atrase.
(2) Condiţiile şi formele în care se acorda furnizorilor de formare profesionalã sprijin financiar din surse externe se reglementeazã prin lege, prin hotãrâri ale Guvernului sau în conformitate cu prevederile acordurilor internaţionale de cooperare la care România este parte.

CAP. 5
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 41
(1) Programele de formare profesionalã care au început înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe vor continua, pana la finalizare, în condiţiile stabilite prin actele normative aflate în vigoare la data începerii acestor programe.
(2) Furnizorii de formare profesionalã care au programe în derulare mai pot funcţiona în aceasta calitate numai pentru programe de formare profesionalã care se finalizeazã pana la data de 31 decembrie 2001, data pana la care trebuie sa obţinã autorizarea.
ART. 42
(1) Furnizorii de formare profesionalã care la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe au în derulare programe de formare profesionalã în vederea dobândirii unor competente pentru care nu exista standarde ocupationale, dupã finalizarea acestor programe, îşi pot continua activitatea, în baza aceloraşi programe, numai dupã întocmirea şi aprobarea în condiţiile legii a respectivelor standarde ocupationale.
(2) În cazuri speciale se pot organiza programe de formare profesionalã pentru dobândirea de competente pentru care nu exista standarde ocupationale, numai cu aprobarea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 43
(1) Formatorii care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 24 alin. (2) privind pregãtirea pedagogica specifica pentru formarea profesionalã a adulţilor trebuie sa dobândeascã aceasta pregãtire pana la data de 31 decembrie 2002.
(2) Dupã data prevãzutã la alin. (1) persoanele care nu îndeplinesc condiţiile de pregãtire pedagogica prevãzute de prezenta ordonanta nu mai pot funcţiona ca formatori.
ART. 44
Furnizorii de formare profesionalã vor pune la dispoziţie direcţiilor teritoriale de statistica datele solicitate de acestea, referitoare la activitãţile de formare profesionalã a adulţilor.
ART. 45
(1) Comisia Nationala pentru Statistica va include în programul sau de activitate cercetarea statistica periodicã a formãrii profesionale a adulţilor.
(2) Metodologia de realizare a cercetãrii statistice aferente formãrii profesionale a adulţilor, stabilirea indicatorilor urmãriţi şi a modului de calcul al acestora, precum şi periodicitatea acestei cercetãri vor fi stabilite de Comisia Nationala pentru Statistica, în colaborare cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi cu Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor.
ART. 46
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale împreunã cu Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor vor elabora şi vor supune spre aprobare Guvernului norme metodologice pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe în termen de 90 de zile de la data publicãrii acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 47
Prezenta ordonanta intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2001, cu excepţia prevederilor art. 24 alin. (2) care intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii şi protecţiei
sociale,
Smaranda Dobrescu

Ministrul educaţiei naţionale,
Andrei Marga

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016