Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA Nr. 12 din 4 august 1993 *** Republicata  privind achizitiile publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA Nr. 12 din 4 august 1993 *** Republicata privind achizitiile publice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 281 din 4 decembrie 1995
*) Republicatã în temeiul <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 19 din 4 august 1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 188 din 18 august 1995, aprobatã prin <>Legea nr. 96 din 1 noiembrie 1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 8 noiembrie 1995.
<>Ordonanta Guvernului nr. 12 din 4 august 1993 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 202 din 23 august 1993 şi a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 83 din 6 octombrie 1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Domeniul de aplicare
(1) Prezenta ordonanta reglementeazã toate achiziţiile efectuate de persoanele juridice menţionate la art. 2 lit. b).
(2) Prezenta ordonanta nu se aplica în cazul achiziţiilor publice care implica apãrarea tarii, ordinea publica şi siguranta nationala;
(3) Nominalizarea achiziţiilor publice prevãzute la alin. (2) şi procedurile de realizare a acestora se stabilesc prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 2
Definiţii
În sensul prezentei ordonanţe:
a) prin achiziţii publice se înţelege dobindirea, definitiva sau temporarã, de cãtre o persoana juridicã achizitoare, de bunuri, investiţii prin contract de cumpãrare, închiriere sau de antrepriza, precum şi servicii, finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, din bugetele locale, din fondurile speciale constituite prin lege în afarã acestor bugete, din mijloace extrabugetare şi din credite externe garantate sau contractate direct de stat;
b) persoanele juridice care pot face achiziţii publice sînt:
I. Parlamentul şi instituţiile aflate sub controlul acestuia;
II. Preşedinţia;
III. Guvernul şi autoritãţile administrative prevãzute de art. 115, 120-122 din Constituţia României şi instituţiile bugetare subordonate acestora;
IV. autoritãţile judecãtoreşti;
V. Ministerul Public;
VI. instituţiile publice de învãţãmînt superior;
VII. Academia Romana şi instituţiile subordonate acesteia;
VIII. regiile autonome, în cazul achiziţiilor de bunuri de natura activelor corporale şi a investiţiile, inclusiv a investiţiilor finanţate din surse proprii;
c) bunurile se referã la produse, echipamente şi alte obiecte fizice de orice fel şi cu orice fel de descriere, inclusiv bunuri imobile;
d) investiţiile reprezintã cheltuieli de capital în vederea realizãrii, dupã caz, a urmãtoarelor:
- proiectarea şi executarea obiectivelor noi de investiţii, inclusiv instalaţiile aferente, de toate categoriile;
- modernizãri, transformãri, extinderi, consolidãri şi alte intervenţii determinate de acţiuni accidentale la construcţii şi instalaţii;
- livrãri şi montaje de utilaje şi echipamente tehnologice în cadrul investiţiilor noi, al modernizãrilor, al transformãrilor şi al extinderilor;
- lucrãri de foraj, cartarea terenului, fotogrammetrie, cercetãri seismologice şi alte activitãţi similare, cu condiţia sa fie de interes public;
- prestãri de servicii care contribuie la realizarea investiţiilor cum sînt: consultanţa, asistenta tehnica şi altele asemenea;
e) contractant înseamnã orice persoana fizica sau juridicã, partener real sau potenţial al persoanei juridice achizitoare într-un contract de achiziţie publica;
f) contract de achiziţie publica înseamnã un contract încheiat între persoana juridicã achizitoare şi contractantul a cãrui oferta este cistigatoare;
g) garanţia pentru oferta depusa reprezintã garanţia furnizatã persoanei juridice achizitoare de cãtre contractantul care înainteazã o oferta, prin care acesta din urma se angajeazã sa semneze contractul de achiziţie în cazul în care oferta sa este cistigatoare. Garanţia pentru oferta depusa poate consta din garanţii bancare şi asimilate acestora;
h) moneda include şi moneda de cont.
ART. 3
Calificarea contractanţilor
(1) Persoana juridicã achizitoare poate sa ceara contractanţilor care participa la procedura de achiziţie, fãrã a aduce atingere dreptului contractanţilor de a-şi proteja proprietatea intelectualã sau secretele comerciale, furnizarea documentelor doveditoare sau a oricãrei informaţii consideratã utila şi care îi permite sa aprecieze ca respectivii contractanţi:
a) poseda competenta tehnica, resursele financiare, echipamentul şi alte mijloace fizice, capacitatea managerialã, siguranta în desfãşurarea operaţiunilor proprii, experienta, reputaţia, personalul, care le permit sa-şi îndeplineascã obligaţiile rezultate din contractul de achiziţie;
b) au capacitatea legalã de a fi parte în contractul de achiziţie;
c) nu sînt insolvabili, blocati financiar, în stare de faliment sau afacerile lor nu sînt administrate de cãtre un judecãtor sindic, activitãţile lor comerciale nu au fost suspendate, iar ei nu fac obiectul unei anchete legale pentru una dintre faptele menţionate mai sus;
d) şi-au îndeplinit obligaţiile de plata a impozitelor şi a contribuţiei pentru asigurãrile sociale de stat;
e) managerii şi prepuşii lor implicaţi în mod direct în contractul de achiziţie nu au fost condamnaţi în ultimii 5 ani pe teritoriul României pentru infracţiuni prevãzute în prezenta ordonanta, precum şi pentru infracţiuni de dare ori luare de mitã, primire de foloase necuvenite, trafic de influenta, înşelãciune în dãuna avutului particular sau public;
f) nu se afla în situaţia prevãzutã la art. 25.
(2) Orice condiţie stabilitã conform alin. (1) lit. a) va fi înscrisã în documentele de preselecţie şi, dacã este cazul, în caietul de sarcini şi se va aplica în mod egal tuturor contractanţilor. Persoana juridicã achizitoare nu va impune nici un criteriu, condiţie sau procedura referitoare la calificarea contractanţilor, altele decît cele prevãzute în alin. (1).
(3) Persoana juridicã achizitoare va evalua calificarea contractanţilor în conformitate cu criteriile şi procedurile menţionate în documentele de preselecţie sau în caietul de sarcini.
(4) a) În conformitate cu art. 5 alin. (1) şi (3) persoana juridicã achizitoare nu va stabili, cu privire la calificarea contractanţilor, nici un criteriu, condiţie sau procedura, care ar produce o discriminare între contractanţii romani şi cei strãini.
b) De asemenea, persoana juridicã achizitoare nu va stabili cu privire la calificarea contractanţilor nici un criteriu, condiţie sau procedura, care ar produce o discriminare între contractanţii reprezentind societãţi comerciale private şi contractanţii reprezentind societãţi comerciale cu capital de stat.
(5) Persoana juridicã achizitoare poate descalifica un contractant în orice moment în cazul în care descoperã ca informaţia furnizatã privind calificarea respectivului contractant a fost falsa sau inexactã.
(6) Cu excepţia cazului în care procedura de preselecţie a avut loc, nici un contractant care cere sa fie supus acestei proceduri nu va fi exclus de la participarea la procedura de achiziţie publica pe motiv ca nu a furnizat dovada ca este calificat conform alin. (1), în condiţiile în care contractantul se angajeazã sa furnizeze o asemenea dovada înaintea începerii examinãrii propunerilor, ofertelor, dupã caz, şi dacã exista motive de a crede ca respectivul contractant va fi în stare sa-şi respecte angajamentul.
ART. 4
Procedura de preselecţie
(1) Persoana juridicã achizitoare se poate angaja într-o procedura de preselecţie cu scopul de a identifica, anterior trimiterii ofertelor, contractanţii care sînt capabili sa se angajeze într-un contract de achiziţie, cu respectarea prevederilor de la art. 11. Prevederile art. 3 se vor aplica şi procedurii de preselecţie.
(2) Dacã persoana juridicã achizitoare se angajeazã în procedura de preselecţie va furniza un set de documente de preselecţie fiecãrui contractant care le solicita, în conformitate cu procedura specificatã şi, dacã este cazul, contra unei taxe pentru trimiterea respectivelor documente.
(3) Documentele de preselecţie vor include cel puţin informaţiile stabilite la art. 11.
(4) Persoana juridicã achizitoare va face cunoscut fiecãrui contractant care a înaintat o cerere de preselecţie, indiferent dacã respectivul contractant a fost selecţionat sau nu, numele contractanţilor care au fost selecţionaţi; numele acestora vor fi fãcute cunoscute, la cerere, şi opiniei publice. La procedura de achiziţie publica au dreptul sa participe numai contractanţii care au fost selecţionaţi.
(5) Persoana juridicã achizitoare va comunica, la cerere, contractanţilor care nu au fost selecţionaţi, motivele respingerii, dar nu este obligatã sa ofere dovezi sau justificãri privind faptele concrete care au fundamentat respingerea.
(6) Persoana juridicã achizitoare poate cere unui contractant sa-şi reconfirme calificarea în concordanta cu aceleaşi criterii utilizate pentru preselecţia respectivului contractant. Persoana juridicã achizitoare va descalifica orice contractant care nu reuşeşte sa-şi reconfirme calificarea şi poate descalifica în orice moment un contractant, dacã descoperã ca informaţia furnizatã pentru preselecţie sau reconfirmare a fost falsa sau inexactã. Persoana juridicã achizitoare va face cunoscut în mod prompt fiecãrui contractant, cãruia i s-a cerut sa-şi reconfirme calificarea, dacã respectivul contractant a reuşit sau nu sa-şi reconfirme calificarea.
ART. 5
Participarea contractanţilor
(1) În cazul achiziţiei a carei valoare depãşeşte un cuantum stabilit prin hotãrîre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor şi a Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, contractanţii pot participa la procedura de achiziţie, indiferent de naţionalitate, în condiţiile în care contractanţii romani se bucura de un tratament similar în cadrul procedurilor de achiziţie organizate de persoanelor juridice achizitoare din ţãrile a cãror naţionalitate o are contractantul strãin.
(2) Atunci cînd valoarea achiziţiei este mai mica decît cuantumul menţionat la alin. (1), accesul la procedura de achiziţie este permis doar contractanţilor romani, cu excepţia cazurilor menţionate la alin. (3).
(3) În cazul în care contractanţii romani nu pot satisface cerinţele înscrise în caietul de sarcini, persoana juridicã achizitoare este abilitata sa invite la procedura de achiziţie şi contractanţi strãini, indiferent de naţionalitate, chiar dacã valoarea contractului de achiziţie este mai mica decît cuantumul menţionat la alin. (1). Persoana juridicã achizitoare va include în dosarul achiziţiei o justificare a motivelor şi circumstanţelor pe baza cãrora a fost luatã decizia de admitere a participãrii contractanţilor strãini.
(4) Persoana juridicã achizitoare va preciza, chiar din momentul în care solicita participarea contractanţilor la procedura de achiziţie, ca aceştia pot participa la respectiva procedura, indiferent de naţionalitate, în conformitate cu alin. (1) sau (3) sau ca participarea este permisã doar contractanţilor romani, conform alin. (2), dupã caz. Aceasta precizare nu poate fi modificatã mai tirziu.
ART. 6
Forme de comunicare
(1) Documentele, notificãrile, deciziile şi alte comunicãri, la care se face referire în prezenta ordonanta şi care trebuie trimise de cãtre persoana juridicã achizitoare contractantului sau de cãtre contractant persoanei juridice achizitoare, vor fi efectuate în forma scrisã sau în orice alta forma care asigura înregistrarea actului, cu excepţia ofertei a carei forma va fi cea prevãzutã prin reglementãrile de la art. 11.
(2) Ca o excepţie de la alin. (1), comunicãrile între contractanţi şi persoana juridicã achizitoare pot fi fãcute prin telefon sau prin orice alt mijloc de comunicaţie care nu asigura înregistrarea conţinutului comunicãrii, cu condiţia ca imediat dupã aceea expeditorul comunicãrii sa trimitã o confirmare a acestei comunicãri într-o forma care asigura înregistrarea acesteia.
(3) Persoana juridicã achizitoare nu va face nici o discriminare între contractanţi, din punct de vedere al formei în care aceştia transmit sau primesc documente, notificãri, decizii sau alte comunicãri.
ART. 7
Reguli privind documentele furnizate de contractanţi
Atunci cînd cere legalizarea documentelor furnizate de contractanţi pentru a-şi demonstra capacitatea de participare la procedura de achiziţie, persoana juridicã achizitoare nu poate impune nici o condiţie privind legalizarea documentelor, altele decît cele cerute de legislaţia în vigoare la momentul respectiv.
ART. 8
Dosarul procedurii de achiziţie
(1) Persoana juridicã achizitoare va pregati un dosar al procedurii de achiziţie, care va conţine informaţiile ce sînt prevãzute la art. 11.
(2) Contractanţii pot pretinde despãgubiri pentru cheltuielile pe care le-au suportat pentru participarea la procedura de achiziţie, în cazul în care persoana juridicã achizitoare nu a reuşit sa pregãteascã un dosar al procedurii de achiziţie, în concordanta cu prezentul articol.
ART. 9
Respingerea contractanţilor care au dat mitã
Persoana juridicã achizitoare va respinge oferta, propunerea sau oferta de preţ, în cazul în care contractantul care a înaintat-o a comis infracţiunea de dare de mitã, trafic de influenta şi primirea de foloase necuvenite fata de oricare prepus al persoanei juridice achizitoare.

CAP. 2
Licitaţia
ART. 10
Circumstanţele de utilizare a licitaţiei
Persoana juridicã achizitoare îşi va desfasura activitatea numai pe baza procedurii de licitaţie, cu excepţia cazurilor prevãzute de prezenta ordonanta. Cuantumurile de la care este necesarã organizarea unei proceduri de licitaţie vor fi stabilite şi actualizate prin hotãrîri ale Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului. Este interzisã împãrţirea contractului de achiziţie în mai multe contracte de valoare mai mica în scopul de a evita organizarea unei proceduri de licitaţie.
ART. 11
Formele de licitaţie
(1) Formele de licitaţie sînt:
- licitaţie publica deschisã fãrã preselecţie;
- licitaţie publica deschisã cu preselecţie;
- licitaţie publica restrînsa.
(2) Procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea achiziţiilor de bunuri şi, respectiv, de investiţii se vor stabili de cãtre Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, în termen de 30 de zile de la adoptarea prezentei ordonanţe, prin regulamente ce se vor aproba prin hotãrîri ale Guvernului.
ART. 12
Comisia de licitaţie
(1) Pentru desfãşurarea corespunzãtoare a activitãţii de licitaţie, persoana juridicã achizitoare numeşte prin decizie, pentru fiecare achiziţie de bunuri şi investiţie în parte, o comisie de licitaţie. În cazul regiilor autonome comisia de licitaţie va fi numita prin ordin al ministrului de resort sau, dupã caz, prin decizie a autoritãţii administraţiei publice locale. Pentru investiţiile finanţate din surse proprii comisia de licitaţie se va stabili şi se va numi prin decizie a conducerii regiei autonome.
(2) Comisia de licitaţie rãspunde de activitatea de deschidere, examinare, clarificare, evaluare şi adjudecare a ofertelor pentru licitaţia publica pentru care a fost înfiinţatã.
(3) Comisia de licitaţie este compusa din minimum 5 membri şi va cuprinde:
- preşedintele comisiei, care este, de regula, un specialist al persoanei juridice achizitoare;
- reprezentantul Ministerului Finanţelor;
- reprezentantul Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, numai în cazurile de achiziţii de investiţii;
- reprezentantul ministerului de resort sau, dupã caz, al autoritãţii publice locale, pentru licitaţiile organizate de cãtre regiile autonome pentru bunurile de natura activelor corporale şi a investiţiilor finanţate din sursele prevãzute la art. 2 lit. a);
- alţi reprezentanţi, ca membri în comisia de licitaţie, care vor fi specialişti cu experienta profesionalã în domeniul achiziţiei publice respective şi cu probitate morala.
(4) Onorariile participanţilor în comisia de licitaţie, care nu sînt angajaţii permanenţi ai persoanei juridice achizitoare, se suporta de cãtre persoana juridicã achizitoare.
ART. 13
Îndrumarea metodologicã
Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului vor asigura îndrumarea metodologicã unitarã privind organizarea, desfãşurarea şi adjudecarea licitaţiilor pentru bunuri şi investiţii, elaborind norme, prescripţii şi reglementãri pentru conţinutul proiectelor, al documentelor de licitaţie, al conţinutului ofertelor şi contractarea lucrãrilor.
ART. 14
Achiziţia prin cererea de oferte de preţ
Persoana juridicã se poate angaja printr-o procedura de achiziţie prin cerere de oferte de preţ, conform art. 15, pentru achiziţionarea de bunuri, investiţii sau servicii, cu condiţia ca valoarea estimatã a contractului de achiziţie sa fie mai mica decît cuantumul prevãzut în reglementãrile de achiziţie pentru organizarea unei licitaţii.
ART. 15
Procedura cererii de oferte de preţ
(1) Persoana juridicã achizitoare va cere oferte de preţ de la cît mai mulţi contractanţi, dar cel puţin de la trei, în mãsura în care este posibil. Fiecãrui contractant i se va cere detalierea preţului pe elemente componente, plecind de la structura care convine cel mai bine nevoilor de evaluare ale persoanei juridice achizitoare.
(2) Fiecare contractant are voie sa propunã doar o singura oferta de preţ şi nu poate schimba propunerea de oferta de preţ. Nu vor avea loc nici un fel de negocieri între persoana juridicã achizitoare şi un contractant cu privire la oferta de preţ propusã de contractant.
(3) Contractul de achiziţie va fi încheiat cu contractantul care a oferit cel mai scãzut preţ raportat la nevoile persoanei juridice achizitoare.

CAP. 3
Achiziţia dintr-o singura sursa
ART. 16
Circumstanţele de utilizare a achiziţiei dintr-o singura sursa
Persoana juridicã achizitoare poate achizitiona bunuri, realiza investiţii sau angaja servicii prin solicitarea unei oferte de preţ la un singur contractant în urmãtoarele circumstanţe:
a) bunurile, investiţiile şi serviciile pot fi furnizate sau realizate doar de un singur contractant care are drepturi exclusive asupra acestora, cum ar fi lucrãrile artistice, lucrãrile sub protecţia drepturilor de autor, bunurile sau lucrãrile sub protecţia drepturilor de proprietate intelectualã şi alte categorii de bunuri sau lucrãri de acest gen care vor fi stabilite prin hotãrîri ale Guvernului;
b) din cauza de forta majorã (calamitati naturale, conflagraţii, alte cazuri temeinic motivate), care fac imposibila aplicarea procedurii de licitaţie publica;
c) persoana juridicã achizitoare care a achiziţionat bunuri, echipamente sau tehnologie de la un anumit contractant hotãrãşte ca o serie de elemente adiţionale trebuie procurate de la acelaşi contractant din motive de standardizare sau pentru ca se impune compatibilitatea cu bunurile, echipamentele sau tehnologia deja achiziţionate, luind în considerare eficienta achiziţiei iniţiale în ceea ce priveşte satisfacerea nevoilor persoanei juridice achizitoare, preţul rezonabil;
d) în cazul a doua licitaţii consecutive la care nu s-a prezentat decît un singur ofertant cu o oferta corespunzãtoare, neexistand alternativa privind achiziţia publica în cauza;
e) în cazul în care persoana juridicã achizitoare realizeazã investiţia cu forte proprii, neintervenind în acest caz un contract de antrepriza;
f) pentru lucrãri auxiliare, neincluse în proiectul iniţial sau în contractul încheiat, dar care datoritã unor circumstanţe au devenit necesare pentru realizarea lucrãrii în cauza sau atunci cînd astfel de lucrãri, deşi separabile de realizarea contractului iniţial, sînt strict necesare pentru etapele viitoare ale acestuia, cu condiţia ca încredinţarea sa fie facuta contractantului care realizeazã lucrarea, iar valoarea totalã a acestor lucrãri sa nu depãşeascã 50% din valoarea contractului iniţial;
g) investiţiile care nu pot fi realizate decît de furnizorul sau de antreprenorul iniţial al lucrãrii, procedura ce poate fi adoptatã doar în perioada celor 3 ani de dupã încheierea contractului iniţial;
h) persoana juridicã achizitoare urmãreşte sa încheie un contract cu un contractant în scopul întreprinderii unor cercetãri, experimentari, studii sau dezvoltãri tehnologice, avînd ca scop achiziţia unui prototip, cu excepţia cazului în care contractantul include producerea de bunuri în cantitãţi care sa creeze un profit comercial ori sa acopere costurile cercetãrii şi dezvoltãrii;
i) angajarea unor cheltuieli suplimentare ce ar conduce la depãşirea economiilor previzibil a se realiza prin utilizarea metodei de achiziţie prin licitaţie sau, dupã caz, prin cerere de oferte de preţ;
j) alte circumstanţe stabilite prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 17
Justificarea alegerii metodelor de achiziţie
(1) În cazul achiziţiei de bunuri şi servicii persoana juridicã achizitoare care utilizeazã una din metodele de achiziţie prevãzute la art. 16 va include în dosarul achiziţiei o nota justificativã aprobatã de conducãtorul persoanei juridice achizitoare privind circumstanţele pe care s-a bazat pentru a alege respectiva metoda de achiziţie, avizatã de Ministerul Finanţelor; în cazul achiziţiilor de investiţii, nota justificativã aprobatã de conducãtorul persoanei juridice achizitoare se avizeazã de cãtre Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului.
(2) În cazul achiziţiilor de bunuri sau lucrãri cu valoare artisticã persoana juridicã achizitoare va obţine, în prealabil, avizul Ministerului Culturii, indiferent de valoarea bunurilor sau a lucrãrilor achiziţionate.
(3) Achiziţiile publice ce se efectueazã în condiţiile prevederilor art. 16, a cãror valoare estimatã este mai mica decît cuantumul prevãzut în reglementãrile de achiziţie pentru organizarea unei licitaţii, se fac numai cu avizul ordonatorului de credite bugetare.

CAP. 4
Contravenţii, sancţiuni şi contestaţii
ART. 18
Contravenţii
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît sa fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni:
a) furnizarea de informaţii, privind valoarea sau de alta natura, contractanţilor în fazele de licitaţii, anterior adjudecãrii, de cãtre persoanele implicate oficial, direct sau indirect în organizarea licitaţiilor;
b) obţinerea de profituri de cãtre investitori sau persoana juridicã achizitoare, prin vînzarea documentelor licitaţiilor la preţuri mai mari decît costul multiplicãrii acestor documente;
c) organizarea de licitaţii fãrã fonduri alocate în lei, precum şi, dupã caz, în valuta, necesare execuţiei lucrãrilor;
d) organizarea de licitaţii în scopul testarii preţurilor pieţei;
e) organizarea de licitaţii, fãrã autorizaţiile, avizele şi aprobãrile necesare, anterior executãrii lucrãrilor şi achiziţiei bunurilor.
ART. 19
Sancţionarea contravenţiilor
(1) Contravenţiile de la art. 18 lit. a) se sancţioneazã cu amenda de la 150.000 la 200.000 lei, cele de la lit. b), cu amenda de la 200.000 la 500.000 lei, iar cele de la lit. c), d) şi e), cu amenda de la 500.000 la 1.000.000 lei.
(2) Contravenţiile se constata şi sancţiunile se aplica de cãtre specialişti din cadrul Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, împuterniciţi de cãtre conducerile ministerelor respective.
(3) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 18 le sînt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 20
Dreptul la contestaţie
(1) Orice contractant care participa sau doreşte sa participe la o procedura de achiziţie, în conformitate cu prezenta ordonanta, şi care considera ca suferã, ca risca sa sufere sau ca a suferit un prejudiciu datoritã unui act sau unei decizii a persoanei juridice achizitoare sau procedurii utilizate de aceasta, cu încãlcarea unei prevederi a prezentei ordonanţe, poate inainta contestaţie impotriva actului, deciziei sau procedurii respective.
(2) Nu se va putea face contestaţie în baza prevederilor alin. (1) impotriva:
a) actelor, deciziilor sau procedurilor urmate de persoana juridicã achizitoare cu privire la selectarea unei metode de achiziţie;
b) admiterii, conform art. 5 alin. (2), la procedura de achiziţie doar a contractanţilor romani;
c) limitãrii cererii de oferte pentru licitaţie din considerente de economie şi eficienta;
d) alegerii de cãtre persoana juridicã achizitoare a formei de licitaţie;
e) unei decizii de respingere a tuturor ofertelor luate de persoana juridicã achizitoare anterior acceptãrii unei oferte.
ART. 21
Contestaţia înaintatã conducatorului persoanei juridice achizitoare
(1) Orice contractant care participa la procedura de achiziţie poate sa înainteze o contestaţie scrisã conducatorului persoanei juridice achizitoare în termen de 7 zile de la data la care contractantul care o înainteazã a luat cunostinta de hotãrîrea de adjudecare.
(2) În cazul în care contestaţia nu este rezolvatã pe cale amiabila de cãtre contractantul care a înaintat-o şi persoana juridicã achizitoare, conducãtorul persoanei juridice achizitoare cãreia i s-a inminat contestaţia va lua o decizie scrisã în termen de 10 zile de la data înregistrãrii respectivei contestaţii, cu avizul Ministerului Finanţelor, precum şi al Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului pentru achiziţii de investiţii. Decizia va fi notificatã de îndatã contractantului care a înaintat contestaţia. Notificarea va mentiona, de asemenea, motivele adoptãrii respectivei decizii şi va indica mãsurile corective care trebuie luate în cazul în care contestaţia este acceptatã parţial sau în întregime. Decizia poate fi atacatã în justiţie potrivit art. 24.
(3) În cazul în care conducãtorul persoanei juridice achizitoare cãreia i s-a inminat contestaţia nu ia o decizie în intervalul specificat la alin. (2), contractantul care a înaintat respectiva contestaţie are dreptul sa introducã o acţiune în justiţie în conformitate cu art. 24.
ART. 22
Reguli aplicabile contestaţiei înaintate conform art. 21
(1) Imediat dupã ce a fost înaintatã o contestaţie conform art. 21, conducãtorul persoanei juridice achizitoare va notifica contractantului cîştigãtor contestaţia şi conţinutul ei.
(2) O copie de pe decizia conducatorului persoanei juridice achizitoare va fi trimisa de îndatã atît contractantului care a înaintat persoanei juridice achizitoare respectiva contestaţie, cît şi contractantului a cãrui oferta a fost cistigatoare. Dupã emiterea deciziei, contestaţia şi decizia corespunzãtoare vor fi, de îndatã, puse la dispoziţia oricãrei persoane interesate, cu condiţia ca nici o informaţie sa nu fie dezvaluita, dacã dezvaluirea ei ar fi contrarã legii, ar impiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar prejudicia interesul comercial legitim al pãrţilor sau ar afecta libera concurenta.
ART. 23
Suspendarea procedurii de achiziţie
(1) Persoana juridicã achizitoare poate include în contractul de achiziţie o clauza suspensivã, în virtutea cãreia conducãtorul persoanei juridice achizitoare poate suspenda pentru cel mult 30 de zile derularea contractului de achiziţie pentru a proteja drepturile contractantului care înainteazã contestaţia.
(2) Orice decizie luatã de persoana juridicã achizitoare în conformitate cu prevederile prezentului articol, ca şi motivele şi împrejurãrile care au dus la luarea respectivei decizii vor fi incluse în dosarul achiziţiei.
ART. 24
Termenul de introducere a acţiunii în justiţie
Acţiunea în justiţie se va introduce în termen de 10 zile de la data comunicãrii deciziei adoptate de conducãtorul persoanei juridice achizitoare sau de la data expirãrii termenului de 10 zile în care conducãtorul persoanei juridice achizitoare trebuie sa ia respectiva decizie.
ART. 25
Evidenta specialã
(1) Contractantul care va comite, el sau prepuşii sãi, vreo infracţiune ori contravenţie la prezenta ordonanta va fi inclus pe o lista specialã ţinuta de Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului pentru investiţii, avînd interdicţia de a intra într-un contract de achiziţii publice pe o perioada de 5 ani de la data rãmînerii definitive a hotãrîrii de condamnare sau a actului de sancţionare contravenţionalã. Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului vor decide includerea pe lista de interdicţie, la sesizarea persoanei juridice achizitoare sau a organului de control care are din oficiu obligaţia sesizãrii.
(2) Decizia de includere pe lista de interdicţie poate fi atacatã în fata instanţelor judecãtoreşti potrivit procedurii de drept comun.

CAP. 5
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 26
Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului vor elabora, vor actualiza şi vor supune aprobãrii Guvernului reglementãrile necesare îndeplinirii obiectivelor şi aplicãrii prezentei ordonanţe, precum şi reglementãrile necesare pentru respectarea obligaţiilor asumate de România prin angajamente internaţionale care au legatura cu achiziţiile de bunuri şi investiţii şi care nu intra în contradictie cu prevederile prezentei ordonanţe.
ART. 27
În mãsura în care prezenta ordonanta intra în contradictie cu obligaţiile asumate de România prin tratate sau acorduri internaţionale, ratificate prin lege, vor prevala prevederile acestora.
ART. 28
Admiterea la finanţare a achiziţiilor de bunuri şi investiţii se va face pe baza contractului de achiziţie publica încheiat de persoana juridicã achizitoare cu contractantul cîştigãtor al licitaţiei.
ART. 29
Toate licitaţiile pentru investiţiile organizate şi în curs de desfãşurare la data adoptãrii prezentei ordonanţe se vor definitiva pe baza prevederilor <>Hotãrîrii Guvernului nr. 291/1991 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 30
Prezenta ordonanta intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I*).
ART. 31
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, orice dispoziţii contrare se abroga.

-----------------
*) A se vedea şi datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare.
----------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016