Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA nr. 12 din 4 august 1993 privind achizitiile de bunuri si investitii publice
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) din Constituţia României şi al art. 1 lit. c) din Legea nr. 58/1993 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi autorizarea contractãrii şi garantarii unor credite externe, precum şi a contractãrii unor împrumuturi de stat, Guvernul României emite prezenta ordonanta. CAP. 1 Prevederi generale ART. 1 Domeniul de aplicare (1) Prezenta ordonanta reglementeazã toate achiziţiile efectuate de entitatile achizitoare, definite de lege. (2) Prezenta ordonanta nu se aplica în cazul: (a) achiziţiilor publice care implica apãrarea tarii, ordinea publica şi siguranta nationala; (b) achiziţiilor care fac obiectul unor excluderi, în baza unor reglementãri ulterioare. ART. 2 Definiţii În sensul prezentei ordonanţe: a) achiziţiile de bunuri şi investiţii publice înseamnã obţinerea de cãtre o entitate achizitoare, în baza unui contract de achiziţii publice prin cumpãrare, închiriere sau cumpãrare în rate de bunuri sau de investiţii publice, inclusiv servicii legate de furnizarea respectivelor bunuri sau investiţii publice, cu condiţia ca valoarea acestor servicii sa nu depãşeascã valoarea bunurilor sau investiţiilor publice cãrora le corespund; a) entitate achizitoare înseamnã: I. Parlamentul şi instituţiile aflate sub controlul acestuia; II. Preşedinţia; III. Guvernul şi autoritãţile administrative prevãzute la art. 115, 120-122 din Constituţia României şi instituţiile bugetare subordonate acestora; IV. Autoritãţile judecãtoreşti; V. Ministerul Public; VI. Instituţiile publice de învãţãmînt superior; VII. Academia Romana şi instituţiile subordonate acesteia; c) bunurile se referã la produse, echipamente şi alte obiecte fizice de orice fel şi cu orice fel de descriere, inclusiv bunuri imobiliare; d) investiţiile publice reprezintã cheltuieli de capital, cheltuieli materiale şi cheltuieli pentru cercetare-dezvoltare, finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, bugetele locale, din fondurile special constituite prin lege în afarã acestor bugete şi din credite externe garantate sau contractate direct de stat în vederea realizãrii, dupã caz, a urmãtoarelor: - proiectarea şi executarea de lucrãri de construcţii, inclusiv instalaţiile aferente, de toate categoriile; - modernizãri, transformãri, extinderi şi consolidãri la construcţii şi instalaţii; - reparaţii capitale, reparaţii curente şi demolãri la construcţii şi instalaţii; - livrãri şi montaje de utilaje şi echipamente tehnologice în cadrul investiţiilor noi, al modernizãrilor, al transformãrilor şi al extinderilor, precum şi în cazul reparaţiilor capitale; - lucrãri de foraje, cartarea terenului, fotogrammetrie, cercetãri seismologice şi alte activitãţi similare, cu condiţia sa fie de interes public; - prestãri de servicii care contribuie la realizarea investiţiilor publice (consultanţa, asistenta tehnica, proiectare etc.) e) contractant înseamnã orice persoana fizica sau juridicã, partener real sau potenţial al entitatii achizitoare într-un contract de achiziţie publica; f) contract de achiziţie publica înseamnã un contract încheiat între entitatea achizitoare şi contractantul a cãrui oferta este cistigatoare; g) garanţia pentru oferta depusa reprezintã garanţia furnizatã entitatii achizitoare de cãtre contractantul care înainteazã o oferta, prin care acesta din urma se angajeazã sa semneze contractul de achiziţie în cazul în care oferta sa este cistigatoare. Garanţia pentru oferta depusa poate consta din garanţii bancare şi asimilate acestora; h) moneda include şi moneda de cont. ART. 3 Calificarea contractanţilor (1) Entitatea achizitoare poate sa ceara contractanţilor care participa la procedura de achiziţie, fãrã a aduce atingere dreptului contractanţilor de a-şi proteja proprietatea sau secretele comerciale, furnizarea documentelor doveditoare sau a oricãrei informaţii consideratã utila şi care îi permite sa aprecieze ca respectivii contractanţi: a) poseda competenta tehnica, resursele financiare, echipamentul şi alte mijloace fizice, capacitatea managerialã, siguranta în desfãşurarea operaţiunilor proprii, experienta, reputaţia, personalul, care le permit sa-şi îndeplineascã obligaţiile rezultate din contractul de achiziţie; b) au capacitatea legalã de a fi parte în contractul de achiziţie; c) nu sînt insolvabili, blocati financiar, în stare de faliment sau afacerile lor nu sînt administrate de cãtre un judecãtor sindic, activitãţile lor comerciale nu au fost suspendate, iar ei nu fac obiectul unei anchete legale pentru una din faptele menţionate mai sus; d) şi-au îndeplinit obligaţiile de plata a impozitelor şi a contribuţiei pentru asigurãrile sociale de stat; e) managerii şi prepuşii lor implicaţi în mod direct în contractul de achiziţie nu au fost condamnaţi în ultimii 5 ani pe teritoriul României pentru infracţiuni prevãzute în prezenta ordonanta, precum şi pentru infracţiuni de dare ori luare de mitã, primire de foloase necuvenite, trafic de influienta, înşelãciune în dãuna avutului particular sau public; f) nu se afla în situaţia prevãzutã la art. 25. (2) Orice condiţie stabilitã conform alin. (1) lit. a) va fi înscrisã în documentele de preselecţie şi, dacã este cazul, în caietul de sarcini şi se va aplica în mod egal tuturor contractanţilor. O entitate achizitoare nu va impune nici un criteriu, condiţie sau procedura referitoare la calificarea contractanţilor, altele decît cele prevãzute în alin. (1). (3) Entitatea achizitoare va evalua calificarea contractanţilor în conformitate cu criteriile şi procedurile menţionate în documentele de preselecţie sau în caietul de sarcini. (4) a) În conformitate cu art. 5 alin. (1) şi (3) entitatea achizitoare nu va stabili nici un criteriu, condiţie sau procedura cu privire la calificarea contractanţilor, care ar produce o discriminare între contractanţii romani şi cei strãini. b) De asemenea, entitatea achizitoare nu va stabili nici un criteriu, condiţie sau procedura cu privire la calificarea contractanţilor, care ar produce o discriminare între contractanţii reprezentind societãţi comerciale private şi contractanţii reprezentind societãţi comerciale cu capital de stat. (5) Entitatea achizitoare poate descalifica un contractant în orice moment în cazul în care descoperã ca informaţia furnizatã privind calificarea respectivului contractant a fost falsa sau inexactã. (6) Cu excepţia cazului în care procedura de preselecţie a avut loc, nici un contractant care cere sa fie supus acestei proceduri nu va fi exclus de la participarea la procedura de achiziţie publica pe motiv ca nu a furnizat dovada ca este calificat conform alin. (1), în condiţiile în care contractantul se angajeazã sa furnizeze o asemenea dovada înaintea începerii examinãrii propunerilor, ofertelor, dupã caz, şi dacã exista motive de a crede ca respectivul contractant va fi în stare sa-şi respecte angajamentul. ART. 4 Procedura de preselecţie (1) Entitatea achizitoare se poate angaja într-o procedura de preselecţie cu scopul de a identifica, anterior trimiterii ofertelor, contractanţii care sînt capabili sa se angajeze într-un contract de achiziţie, cu respectarea prevederilor de la art. 11. Prevederile art. 3 se vor aplica şi procedurii de preselecţie. (2) Dacã entitatea achizitoare se angajeazã în procedura de preselecţie va furniza un set de documente de preselecţie fiecãrui contractant care le solicita, în conformitate cu procedura specificatã şi, dacã este cazul, contra unei taxe pentru trimiterea respectivelor documente. (3) Documentele de preselecţie vor include cel puţin informaţiile stabilite la art. 11. (4) Entitatea achizitoare va face cunoscut fiecãrui contractant care a înaintat o cerere de preselecţie, indiferent dacã respectivul contractant a fost selecţionat sau nu, numele contractanţilor care au fost selecţionaţi; numele acestora vor fi fãcute cunoscute, la cerere, şi opiniei publice. La procedura de achiziţie publica au dreptul sa participe numai contractanţii care au fost selecţionaţi. (5) Entitatea achizitoare va comunica, la cerere, contractanţilor, care nu au fost selecţionaţi, motivele respingerii, dar nu este obligatã sa ofere dovezi sau justificãri privind faptele concrete care au fundamentat respingerea. (6) Entitatea achizitoare poate cere unui contractant sa-şi reconfirme calificarea în concordanta cu aceleaşi criterii utilizate pentru preselecţia respectivului contractant. Entitatea achizitoare va descalifica orice contractant care nu reuşeşte sa-şi reconfirme calificarea şi poate descalifica în orice moment un contractant dacã descoperã ca informaţia furnizatã pentru preselecţie sau reconfirmare a fost falsa sau inexactã. Entitatea achizitoare va face cunoscut în mod prompt fiecãrui contractant, cãruia i s-a cerut sa-şi reconfirme calificarea, dacã respectivul contractant a reuşit sau nu sa-şi reconfirme calificarea. ART. 5 Participarea contractanţilor (1) În cazul achiziţiei a carei valoare depãşeşte un cuantum stabilit prin hotãrîre a Guvernului la propunerea Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, contractanţii pot participa la procedura de achiziţie, indiferent de naţionalitate, în condiţiile în care contractanţii romani se bucura de un tratament similar în cadrul procedurilor de achiziţie organizate de entitatile achizitoare din ţãrile a cãror naţionalitate o are contractantul strãin. (2) Atunci cînd valoarea achiziţiei este mai mica decît cuantumul menţionat la alin. (1), accesul la procedura de achiziţie este permis doar contractanţilor romani, cu excepţia cazurilor menţionate la alin. (3). (3) În cazul în care contractanţii romani nu pot satisface cerinţele înscrise în caietul de sarcini, entitatea achizitoare este abilitata sa invite la procedura de achiziţie şi contractanţi strãini indiferent de naţionalitate, chiar dacã valoarea contractului de achiziţie este mai mica decît cuantumul menţionat la alin. (1). Entitatea achizitoare va include în dosarul achiziţiei o justificare a motivelor şi circumstanţelor pe baza cãrora a fost luatã decizia de admitere a participãrii contractanţilor strãini. (4) Entitatea achizitoare va preciza, chiar din momentul în care solicita participarea contractanţilor la procedura de achiziţie, ca aceştia pot participa la respectiva procedura, indiferent de naţionalitate, în conformitate cu alin. (1) sau (3) sau ca participarea este permisã doar contractanţilor romani, conform alin. (2), dupã caz. Aceasta precizare nu poate fi modificatã mai tirziu. ART. 6 Forme de comunicare (1) Documentele, notificãrile, deciziile şi alte comunicãri, la care se face referire în prezenta ordonanta şi care trebuie trimise de cãtre entitatea achizitoare contractantului sau de cãtre contractant cãtre entitatea achizitoare, vor fi efectuate în forma scrisã sau orice alta forma care asigura înregistrarea actului, cu excepţia ofertei a carei forma va fi cea prevãzutã prin reglementãrile de la art. 11. (2) Ca o excepţie de la alin. (1) comunicãrile între contractanţi şi entitatea achizitoare pot fi fãcute prin telefon sau prin orice alt mijloc de comunicaţie care nu asigura înregistrarea conţinutului comunicãrii, cu condiţia ca imediat dupã aceea expeditorul comunicãrii sa trimitã o confirmare a acestei comunicãri într-o forma care asigura înregistrarea acesteia. (3) Entitatea achizitoare nu va face nici o discriminare între contractanţi din punct de vedere al formei în care aceştia transmit sau primesc documente, notificãri, decizii sau alte comunicãri. ART. 7 Reguli privind documentele furnizate de contractanţi Atunci cînd cere legalizarea documentelor furnizate de contractanţi pentru a-şi demonstra capacitatea de participare la procedura de achiziţie, entitatea achizitoare nu poate impune nici o condiţie privind legalizarea documentelor, altele decît cele cerute de legislaţia în vigoare la momentul respectiv. ART. 8 Dosarul procedurii de achiziţie (1) Entitatea achizitoare va pregati un dosar al procedurii de achiziţie care va conţine informaţiile ce sînt prevãzute la art. 11. (2) Contractanţii pot pretinde despãgubiri pentru cheltuielile care le-au suportat pentru participarea la procedura de achiziţie în cazul în care entitatea achizitoare nu a reuşit sa pregãteascã un dosar al procedurii de achiziţie în concordanta cu prezentul articol. ART. 9 Respingerea contractanţilor care au dat mitã Entitatea achizitoare va respinge oferta, propunerea sau oferta de preţ, în cazul în care contractantul care a înaintat-o a comis infracţiunea de dare de mitã, trafic de influienta şi primirea de foloase necuvenite fata de oricare prepus al entitatii achizitoare. CAP. 2 Licitaţia ART. 10 Circumstanţele de utilizare a licitaţiei O entitate achizitoare îşi va desfasura activitatea numai pe baza procedurii de licitaţie, cu excepţia cazurilor prevãzute de prezenta ordonanta. Cuantumurile de la care este necesarã organizarea unei proceduri de licitaţie vor fi stabilite şi actualizate prin hotãrîri ale Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului. Este interzisã împãrţirea contractului de achiziţie în mai multe contracte de valoare mai mica în scopul de a evita organizarea unei proceduri de licitaţie. ART. 11 Formele de licitaţie Formele de licitaţie sînt: - licitaţie publica deschisã fãrã preselecţie; - licitaţie publica deschisã cu preselecţie; - licitaţie publica restrînsa. Procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea achiziţiilor de bunuri şi, respectiv, investiţii publice se vor stabili de Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, în termen de 30 de zile de la adoptarea prezentei ordonanţe, prin regulamente ce se vor aproba prin hotãrîri ale Guvernului. ART. 12 Comisia de licitaţie Pentru desfãşurarea corespunzãtoare a activitãţii de licitaţie entitatea achizitoare numeşte prin decizie, pentru fiecare achiziţie de bunuri şi investiţie publica în parte, o comisie pentru licitaţie. Comisia pentru licitaţie rãspunde de activitatea de deschidere, examinare, clarificare, evaluare şi adjudecare a ofertelor pentru licitaţie publica pentru care a fost înfiinţatã. Comisia pentru licitaţie este compusa din minimum 5 membri şi va cuprinde: - preşedintele comisiei care este, de regula, un specialist al entitatii achizitoare; - reprezentantul Ministerului Finanţelor; - reprezentantul Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, numai în cazurile de achiziţii de investiţii publice; - alţi reprezentanţi, ca membri în comisia pentru licitaţie, care vor fi specialişti cu experienta profesionalã în domeniul achiziţiei publice respective şi cu probitate morala. Onorariile participanţilor în comisia pentru licitaţie, care nu sînt angajaţii permanenţi ai entitatii achizitoare, se suporta de cãtre entitatea achizitoare. ART. 13 Îndrumarea metodologicã Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului vor asigura îndrumarea metodologicã unitarã privind organizarea, desfãşurarea şi adjudecarea licitaţiilor pentru bunuri şi investiţii publice, elaborind norme, prescripţii şi reglementãri pentru conţinutul proiectelor, al documentelor de licitaţie, al conţinutului ofertelor şi contractarea lucrãrilor. ART. 14 Achiziţia prin cererea de oferte de preţ Entitatea achizitoare se poate angaja printr-o procedura de achiziţie prin cerere de oferte de preţ conform art. 15 pentru achiziţionarea de bunuri disponibile imediat, care nu sînt produse conform specificatiilor entitatii achizitoare şi pentru care exista o piata stabilitã, cu condiţia ca valoarea estimatã a contractului de achiziţie sa fie mai mica decît cuantumul prevãzut în reglementãrile de achiziţie pentru organizarea unei licitaţii. ART. 15 Procedura cererii de oferte de preţ (1) Entitatea achizitoare va cere oferte de preţ de la cît mai mulţi contractanţi, dar cel puţin de la trei, în mãsura în care este posibil. Fiecãrui contractant i se va cere detalierea preţului pe elemente componente, plecind de la structura care convine cel mai bine nevoilor de evaluare ale entitatii achizitoare. (2) Fiecare contractant are voie sa propunã doar o singura oferta de preţ şi nu poate schimba propunerea de oferta de preţ. Nu vor avea loc nici un fel de negocieri între entitatea achizitoare şi un contractant cu privire la oferta de preţ propusã de contractant. (3) Contractul de achiziţie va fi încheiat cu contractantul care a oferit cea mai scãzutã oferta de preţ raportatã la nevoile entitatii achizitoare. CAP. 3 Achiziţia dintr-o singura sursa ART. 16 Circumstanţele de utilizare a achiziţiei dintr-o singura sursa Entitatea achizitoare poate achizitiona bunurile sau investiţiile publice prin solicitarea unei propuneri sau oferte de preţ la un singur contractant în urmãtoarele circumstanţe: a) bunurile sau investiţiile publice pot fi furnizate doar de un singur contractant care are drepturi exclusive în privinta bunurilor sau investiţiilor publice de achiziţionat, cum ar fi lucrãrile artistice speciale şi lucrãrile sub protecţia drepturilor de autor; b) din cauza de forta majorã (calamitati naturale, conflagraţii etc.) care fac imposibila aplicarea procedurii de licitaţie publica; c) entitatea achizitoare care a achiziţionat bunuri, echipamente sau tehnologie de la un anumit contractant hotãrãşte ca o serie de elemente adiţionale trebuie procurate de la acelaşi contractant din motive de standardizare sau pentru ca se doreşte compatibilitatea cu bunurile, echipamentele sau tehnologia deja existente, luind în considerare eficienta achiziţiei iniţiale în ceea ce priveşte satisfacerea nevoilor entitatii achizitoare, dimensiunea restrînsa a respectivei achiziţii în raport cu achiziţia iniţialã, preţul rezonabil şi inexistenta unei alternative privind achiziţionarea bunurilor în cauza; de asemenea, investiţiile publice care nu pot fi realizate decît de furnizorul sau antreprenorul iniţial al lucrãrii; d) entitatea achizitoare cauta sa încheie un contract cu un contractant în scopul întreprinderii unor cercetãri, experimentari, studii sau dezvoltãri tehnologice, avînd ca scop achiziţia unui prototip, cu excepţia cazului în care contractul include producerea de bunuri în cantitãţi care sa creeze un profit comercial, ori sa acopere costurile cercetãrii şi dezvoltãrii. ART. 17 Justificarea alegerii metodelor de achiziţie O entitate achizitoare care utilizeazã una din metodele de achiziţie prevãzute la art. 16 va include în dosarul achiziţiei o nota justificativã aprobatã de conducãtorul entitatii achizitoare privind motivele şi circumstanţele pe care s-a bazat pentru a alege respectiva metoda de achiziţie, împreunã cu avizul Ministerului Finanţelor, în cazul achiziţiei de bunuri, şi avizul comun al Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, pentru achiziţiile de investiţii publice. CAP. 4 Contravenţii, sancţiuni şi contestaţii ART. 18 Contravenţii Constituie contravenţii şi se sancţioneazã urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît sa fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni: a) furnizarea de informaţii, privind valoarea sau de alta natura, contractanţilor în fazele de licitaţii, anterior adjudecãrii, de cãtre persoanele implicate oficial, direct sau indirect în organizarea licitaţiilor; b) obţinerea de profituri de cãtre investitori sau entitate achizitoare, prin vînzarea documentelor licitaţiilor la preţuri mai mari decît costul multiplicãrii acestor documente; c) organizarea de licitaţii fãrã fonduri alocate în lei, precum şi, dupã caz, în valuta, necesare execuţiei lucrãrilor; d) organizarea de licitaţii în scopul testarii preţurilor pieţei; e) organizarea de licitaţii, fãrã autorizaţiile, avizele şi aprobãrile necesare, anterior executãrii lucrãrilor şi achiziţiei bunurilor. ART. 19 Sancţionarea contravenţiilor Contravenţiile de la art. 18 lit. a) se sancţioneazã cu amenda de la 150.000 la 200.000 lei, cele de la lit. b), cu amenda de la 200.000 la 500.000 lei, iar cele de la lit. c), d) şi e), cu amenda de la 500.000 la 1.000.000 lei. Contravenţiile se constata şi sancţiunile se aplica de cãtre specialişti din cadrul Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, împuterniciţi de cãtre conducerile ministerelor respective. Contravenţiilor prevãzute la art. 18 le sînt aplicabile prevederilor Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor. ART. 20 Dreptul la contestaţie (1) Orice contractant care participa sau doreşte sa participe la o procedura de achiziţie în conformitate cu prezenta ordonanta şi care considera ca suferã, ca risca sa sufere sau ca a suferit un prejudiciu datoritã unui act sau unei decizii a entitatii achizitoare sau procedurii utilizate de aceasta, cu încãlcarea unei prevederi a prezentei ordonanţe, poate inainta contestaţie impotriva actului, deciziei sau procedurii respective. (2) Nu se va putea face contestaţie în baza prevederilor alin. (1) impotriva: a) actelor, deciziilor sau procedurilor urmate de entitatea achizitoare cu privire la selectarea unei metode de achiziţie; b) admiterii, conform art. 5 alin. (2) la procedura de achiziţie doar a contractanţilor romani; c) limitãrii cererii de oferte pentru licitaţie din considerente de economie şi eficienta; d) unei decizii de respingere a tuturor ofertelor luate de entitatea achizitoare anterior acceptãrii unei oferte. ART. 21 Contestaţia înaintatã conducatorului entitatii achizitoare (1) Orice contractant care participa la procedura de achiziţie poate sa înainteze o contestaţie scrisã conducatorului entitatii achizitoare în termen de 7 zile de la data la care contractantul care o înainteazã a luat cunostinta de hotãrîrea de adjudecare. (2) În cazul în care contestaţia nu este rezolvatã pe cale amiabila de cãtre contractantul care a înaintat-o şi entitatea achizitoare, conducãtorul entitatii achizitoare cãreia i s-a inminat contestaţia va lua o decizie scrisã în termen de 10 zile de la data înregistrãrii respectivei contestaţii, cu avizul Ministerului Finanţelor, precum şi al Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului pentru achiziţii de investiţii publice. Decizia va fi notificatã de îndatã contractantului care a înaintat contestaţia. Notificarea va mentiona, de asemenea, motivele adoptãrii respectivei decizii şi va indica mãsurile corective care trebuie luate în cazul în care contestaţia este acceptatã parţial sau în întregime. Decizia poate fi atacatã în justiţie potrivit art. 24. (3) În cazul în care conducãtorul entitatii achizitoare cãreia i s-a inminat contestaţia nu ia o decizie în intervalul specificat la alin. (2), contractantul care a înaintat respectiva contestaţie are dreptul sa introducã o acţiune în justiţie în conformitate cu art. 24. ART. 22 Reguli aplicabile contestaţiei înaintate conform art. 21 (1) Imediat dupã ce a fost înaintatã o contestaţie conform art. 21 conducãtorul entitatii achizitoare va notifica contractantului cîştigãtor contestaţia şi conţinutul ei. (2) O copie a deciziei conducatorului entitatii achizitoare va fi trimisa de îndatã atît contractantului care a înaintat entitatii achizitoare respectiva contestaţie, cît şi contractantului a cãrui oferta a fost cistigatoare. Dupã emiterea deciziei, contestaţia şi decizia corespunzãtoare vor fi, de îndatã, puse la dispoziţia oricãrei persoane interesate, cu condiţia ca nici o informaţie sa nu fie dezvaluita, dacã dezvaluirea ei ar fi contrarã legii, ar impiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar prejudicia interesul comercial legitim al pãrţilor sau ar afecta libera concurenta. ART. 23 Suspendarea procedurii de achiziţie (1) Entitatea achizitoare poate include în contractul de achiziţie o clauza suspensivã, în virtutea cãreia conducãtorul entitatii achizitoare poate suspenda pentru cel mult 30 de zile derularea contractului de achiziţie pentru a proteja drepturile contractantului care înainteazã contestaţia. (2) Orice decizie luatã de entitatea achizitoare în conformitate cu prevederile prezentului articol, ca şi motivele şi împrejurãrile care au dus la luarea respectivei decizii vor fi incluse în dosarul achiziţiei. ART. 24 Termenul de introducere a acţiunii în justiţie Acţiunea în justiţie se va introduce în termen de 10 zile de la data comunicãrii deciziei adoptate de conducãtorul entitatii achizitoare sau de la data expirãrii termenului de 10 zile (zece) în care conducãtorul entitatii achizitoare trebuie sa ia respectiva decizie. ART. 25 Evidenta specialã (1) Contractantul care va comite, el sau prepuşii sãi, vreo infracţiune ori contravenţie la prezenta ordonanta va fi inclus pe o lista specialã ţinuta de Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului pentru investiţiile publice, avînd interdicţia de a intra într-un contract de achiziţii publice pe o perioada de 5 ani de la data rãmînerii definitive a hotãrîrii de condamnare sau a actului de sancţionare contravenţionalã. Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului vor decide includerea pe lista de interdicţie, la sesizarea entitatii achizitoare sau a organului de control care are din oficiu obligaţia sesizãrii. (2) Decizia de includere pe lista de interdicţie poate fi atacatã în fata instanţelor judecãtoreşti potrivit procedurii de drept comun. CAP. 5 Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 26 Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului vor elabora, vor actualiza şi vor supune aprobãrii Guvernului reglementãrile necesare îndeplinirii obiectivelor şi aplicãrii prezentei ordonanţe, precum şi reglementãrile necesare pentru respectarea obligaţiilor asumate de România prin angajamente internaţionale care au legatura cu achiziţiile de bunuri şi investiţii publice şi care nu intra în contradictie cu prevederile prezentei ordonanţe. ART. 27 În mãsura în care prezenta ordonanta intra în contradictie cu obligaţia României rezultind din: a) un tratat sau orice alta forma de înţelegere la care este parte alãturi de unu sau mai multe state; b) o înţelegere cu o instituţie financiarã interguvernamentalã internationala la care România este parte, vor prevala prevederile tratatului sau înţelegerii. ART. 28 Admiterea la finanţare a achiziţiilor de bunuri şi investiţii publice se va face pe baza contractului de achiziţie publica încheiat de entitatea achizitoare cu contractantul cîştigãtor al licitaţiei. ART. 29 Toate licitaţiile pentru investiţiile publice organizate şi în curs de desfãşurare la data adoptãrii prezentei ordonanţe se vor definitiva pe baza prevederilor Hotãrîrii Guvernului nr. 291/1991, cu modificãrile ulterioare. ART. 30 Prezenta ordonanta intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 31 În momentul intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, orice dispoziţii contrare se abroga. PRIM-MINISTRU