Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 12 din 29 ianuarie 1998 (*republicata*)  privind taxele de timbru pentru activitatea notariala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 12 din 29 ianuarie 1998 (*republicata*) privind taxele de timbru pentru activitatea notariala

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 586 din 7 august 2002
---------
*) Republicatã în temeiul <>art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 30 din 29 ianuarie 1999 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi a <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarialã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 29 ianuarie 1999 (aprobatã prin <>Legea nr. 169 din 9 aprilie 2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 11 aprilie 2001), dându-se textelor o noua numerotare.
<>Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 a fost aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 122 din 19 iunie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 19 iunie 1998, şi a mai fost modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 59 din 21 august 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 308 din 25 august 1998 (abrogatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 30/1999 ), respinsã prin <>Legea nr. 200 din 20 aprilie 2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 209 din 25 aprilie 2001, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 30/1999 (aprobatã prin <>Legea nr. 169 din 9 aprilie 2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 11 aprilie 2001) şi prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177 din 26 octombrie 2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 31 octombrie 2000 (suspendatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 295 din 30 decembrie 2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000) respinsã prin <>Legea nr. 223 din 30 aprilie 2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 229 din 4 mai 2001).

ART. 1
(1) Actele şi serviciile notariale, care se îndeplinesc de cãtre notarii publici, sunt supuse taxelor de timbru prevãzute la pct. I din anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta.
(2) Sunt scutite de taxe de timbru actele şi serviciile notariale prevãzute la pct. II din anexa şi la art. 2 alin. (2). Ministerul Finanţelor Publice poate acorda scutiri, reduceri, eşalonãri sau amânãri de plata a taxelor de timbru pentru activitatea notarialã, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. 2
(1) Pentru actele notariale îndeplinite, potrivit legii, de secretarii primãriilor din comunele şi oraşele unde nu funcţioneazã birouri ale notarilor publici se percep taxele de timbru prevãzute la pct. I (15 şi 16) din anexa.
(2) Actele notariale îndeplinite, potrivit legii, de secretarii primãriilor, de unele instituţii sau de agenţi economici, în cazul în care actele se depun la aceştia, sunt scutite de taxe de timbru.
ART. 3
Taxele de timbru se datoreazã de persoanele fizice şi de persoanele juridice care solicita îndeplinirea actelor şi a serviciilor notariale.
ART. 4
(1) Autentificarea actelor între vii, translative ale dreptului de proprietate şi ale altor drepturi reale, care au ca obiect bunuri imobile, se taxeaza la valoarea declarata de pãrţi în actul autentic. Dacã exista o disproportie vãditã între valoarea declarata de pãrţi şi valoarea de circulaţie, notarul va amana autentificarea actului pana la stabilirea valorii de circulaţie, prin expertiza efectuatã la cererea Camerei notarilor publici, pe cheltuiala acesteia; în acest caz, autentificarea se taxeaza la valoarea astfel stabilitã.
(2) Autentificarea actelor de înstrãinare între vii a mijloacelor de transport cu tracţiune mecanicã se taxeaza la valoarea declarata de pãrţi în actul autentic, dar nu mai puţin decât taxa asupra acestor mijloace de transport, stabilitã de organele fiscale în a cãror raza teritorialã contribuabilii îşi au domiciliul sau sediul.
(3) Autentificarea oricãror alte acte de înstrãinare, al cãror obiect este evaluabil în bani, se taxeaza la valoarea declarata de pãrţi în actul autentic, dar nu mai puţin de 25.000 lei.
ART. 5
(1) Autentificarea contractelor care cuprind clauze cu privire la renta viagerã şi obligaţia de întreţinere pe viata se taxeaza, dupã caz, la valoarea rentei sau a întreţinerii pe 10 ani.
(2) Autentificarea actelor pentru cesiuni de drepturi de orice fel, dacã sunt evaluabile în bani, se taxeaza potrivit pct. I (9) din anexa.
ART. 6
(1) Este nulã vânzarea prin care pãrţile se înţeleg, printr-un act secret, sa se plãteascã un preţ mai mare decât cel care se declara în actul autentic.
(2) Nulitatea prevãzutã la alin. (1) se extinde atât asupra actului secret, cat şi asupra actului autentic.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) sunt aplicabile şi în cazul contractului de închiriere, având ca obiect un bun imobil, prin care pãrţile au convenit, printr-un act secret, sa se plãteascã o chirie mai mare decât cea care se declara în actul autentic care se înregistreazã la organul fiscal teritorial.
(4) Taxa de timbru plãtitã, dupã caz, la valoarea preţului sau a chiriei declarate în actul autentic nu se restituie.
ART. 7
(1) Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se plãtesc în numerar sau prin virament, în contul bugetului de stat, la unitãţile trezoreriei statului sau ale Casei de Economii şi Consemnaţiuni.
(2) Persoanele juridice plãtesc taxele de timbru în numerar sau prin virament, în contul bugetului de stat, la unitatea trezoreriei statului în raza cãreia îşi au sediul fiscal.
ART. 8
Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se pot incasa şi de notarul public, care are obligaţia de a le vãrsa la bugetul de stat în condiţiile stabilite prin normele metodologice privind aplicarea prezentei ordonanţe.
ART. 9
Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se datoreazã anticipat, cu excepţia taxelor pentru efectuarea procedurii succesorale, care se datoreazã pana la eliberarea certificatului de moştenitor.
ART. 10
Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se fac venit la bugetul de stat şi se cuprind distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli al Ministerului Justiţiei, în condiţiile şi cu destinaţia prevãzute de lege pentru taxele judiciare de timbru.
ART. 11
Taxele de timbru prevãzute în anexa la prezenta ordonanta pot fi actualizate prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de rata inflaţiei, la initiativa Ministerului Justiţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 12
(1) Prezenta ordonanta intra în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termenul prevãzut la alin. (1) Ministerul Justiţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, va elabora norme metodologice pentru aplicarea prezentei ordonanţe, care se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi vor intra în vigoare o data cu prezenta ordonanta.
ART. 13
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>Decretul nr. 199/1955 privind taxele de timbru, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 14 din 5 iunie 1955 (numai în ceea ce priveşte taxele de timbru pentru activitatea notarialã), precum şi <>Ordonanta Guvernului nr. 37/1995 privind stabilirea taxelor de timbru pentru activitatea notarialã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 105/1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 21 noiembrie 1995.


ANEXA 1

LISTA
taxelor de timbru pentru actele şi serviciile
notariale, precum şi a actelor şi serviciilor notariale
scutite de plata taxelor de timbru

I. Lista taxelor de timbru pentru actele şi serviciile notariale
1. Autentificarea actelor între vii, translative ale dreptului de proprietate şi ale altor drepturi reale ce au ca obiect bunuri imobile, inclusiv actele ce au ca obiect constituirea ca aport la capitalul social al dreptului de proprietate sau al altui drept real asupra bunurilor imobile se taxeaza la valoarea stabilitã potrivit art. 4 alin. (1), dupã cum urmeazã:


a) pana la 25.000.000 lei 3%, dar nu mai puţin de
50.000 lei

b) de la 25.000.001 lei la 50.000.000 lei 750.000 lei + 2% pentru suma
ce depãşeşte 25.000.000 lei

c) de la 50.000.001 lei la 100.000.000 lei 1.250.000 lei + 1,5% pentru
suma ce depãşeşte 50.000.000
lei

d) de la 100.000.001 lei la 500.000.000 lei 2.000.000 lei + 1% pentru
suma ce depãşeşte
100.000.000 lei

e) de la 500.000.001 lei la 1.000.000.000 lei 6.000.000 lei + 0,75% pentru
suma ce depãşeşte
500.000.000 lei

f) peste 1.000.000.001 lei 9.750.000 lei + 0,5% pentru
suma ce depãşeşte
1.000.000.000 lei.


NOTA:
- În cazul schimburilor de imobile, valoarea la care se percepe taxa este aceea a imobilului cu valoarea cea mai mare.
- La constituirea drepturilor reale imobiliare, altele decât dreptul de proprietate, taxa de timbru se stabileşte la valoarea declarata de pãrţi, dar nu mai puţin de 20% din valoarea de circulaţie a imobilului, stabilitã potrivit art. 4 alin. (1). La rezervarea uzufructului sau a altui drept real înstrãinarea nudei proprietãţi se taxeaza la valoarea declarata de pãrţi, dar nu mai puţin de 80% din valoarea de circulaţie a bunului.


2. Autentificarea testamentelor 15.000 lei
3. Autentificarea actelor de partaj 50.000 lei
4. Autentificarea actelor de
lotizare (parcelare) 15.000 lei
5. Autentificarea actelor de
garanţie, inclusiv 20.000 lei
a contractelor de ipoteca
6. Autentificarea actelor de 0,5% la valoarea declarata de pãrţi,
înstrãinare a mijloacelor de dar nu mai puţin decât taxa asupra
transport cu tracţiune mecanicã acestor mijloace de transport,
stabilitã de cãtre organele fiscale
teritoriale pe raza cãrora
contribuabilii îşi au
domiciliul sau sediul
7. Autentificarea contractelor de 0,5% din valoarea bunurilor declarate
comodat şi închiriere de bunuri de pãrţi sau, dupã caz, din cuantumul
chiriei declarate de pãrţi, dar nu mai
puţin de 25.000 lei
8. Autentificarea procurilor 10.000 lei
9. Autentificarea oricãror alte 0,5% din valoarea declarata de pãrţi,
acte al cãror obiect este dar nu mai puţin de 25.000 lei
evaluabil în bani, necuprinse
la pct. 1-8
10. Autentificarea actelor 50.000 lei
constitutive ale societãţilor
comerciale, precum şi a
actelor de modificare a acestora
11. Autentificarea actelor 20.000 lei
constitutive ale societãţilor
agricole, precum şi a actelor
de modificare a acestora
12. Autentificarea actelor de 20.000 lei
constituire şi a statutelor
asociaţiilor fãrã scop
patrimonial şi ale fundaţiilor,
inclusiv a actelor de modificare
13. Autentificarea oricãror alte 3.000 lei
acte al cãror obiect este
neevaluabil în bani
14. Întocmirea actelor de protest 50.000 lei
al cambiilor, cecurilor şi al
altor titluri la ordin
15. Legalizarea semnaturilor, a 10.000 lei
specimenelor de semnatura şi
a sigiliilor, dare de data
certa, certificarea unor fapte,
pentru fiecare act
16. Legalizarea de copii de pe 3.000 lei
înscrisurile prezentate de
pãrţi sau din arhiva notarului
public, pentru fiecare copie
17. Legalizarea traducerii de cãtre 5.000 lei
notarul public autorizat sau
legalizarea semnãturii
traducatorului, pentru fiecare
exemplar
18. Primirea în depozit a 3.000 lei
înscrisurilor şi documentelor
pe timp de un an sau fracţiune
de un an, pentru fiecare exemplar
19. Eliberari de duplicate de pe 5.000 lei
actele notariale şi reconstituiri
de acte originale
20. Taxa asupra succesiunilor,
dupã valoarea acestora, se
stabileşte astfel:

a) pana la 10.000.000 lei + 3%, dar nu mai puţin de 10.000
lei pentru fiecare moştenitor

b) de la 10.000.001 lei la 50.000.000 lei 300.000 lei + 2% pentru suma care
depãşeşte 10.000.000 lei

c) de la 50.000.001 lei la 100.000.000 lei 1.100.000 lei + 1% pentru suma
care depãşeşte 50.000.000 lei

d) peste 100.000.001 lei 1.600.000 lei + 0,5% pentru suma
care depãşeşte 100.000.000 lei.


NOTA:
A. Taxele asupra succesiunilor se stabilesc la valoarea întregului activ, cuprinzând bunurile mobile şi imobile, din care se scade pasivul succesoral, dovedit prin înscrisuri.
Pentru cheltuielile de inmormantare pana la 2.000.000 lei nu sunt necesare dovezi scrise pentru moştenitorii care au suportat aceste cheltuieli.
B. Evaluarea bunurilor imobile se va face în funcţie de valoarea declarata de pãrţi, dar nu mai puţin decât valoarea stabilitã potrivit art. 4 alin. (1) din prezenta ordonanta, iar a bunurilor mobile, în funcţie de valoarea declarata de pãrţi, dar nu mai puţin de 25.000 lei.
C. Taxele asupra succesiunilor se reduc cu 50% în cazul în care sunt datorate de descendenţi, ascendenţi, colaterali privilegiaţi sau de soţul supravieţuitor, dacã activul succesoral este alcãtuit numai din casa de locuit cu anexele gospodãreşti şi terenul aferent, locurile de veci şi certificatele de acţionar.
21. Efectuarea oricãror alte acte notariale
necuprinse la pct. 11-18, pentru fiecare act 3.000 lei.
II. Lista actelor şi serviciilor notariale scutite de plata taxelor de timbru
a) succesiunile vacante ce revin statului;
b) succesiunile în care statul sau instituţiile publice au calitatea de moştenitori testamentari, numai pentru taxa datoratã de aceştia;
c) succesiunile ce revin descendenţilor minori, lipsiţi de venituri proprii, dacã activul succesoral cuprinde numai casa de locuit cu anexele gospodãreşti şi terenul aferent, locurile de veci şi certificatele de acţionar;
d) actele privind încetarea dreptului de concesiune deţinut asupra locurilor de veci (declaraţii sau succesiuni vacante);
e) actele notariale în legatura cu schimburile intervenite între stat şi particulari;
f) perfectarea actelor prin care se doneaza statului sau instituţiilor publice (consilii locale, muzee etc.) bunuri mobile sau imobile;
g) actele şi procedurile prin care cultele recunoscute de lege devin titulare ale dreptului de proprietate sau ale altor drepturi reale;
h) cererile şi actele notariale prin care se efectueazã imparteala pentru ieşirea din indiviziune, când ieşirea din indiviziune a fost cerutã de stat.
Când ieşirea din indiviziune a fost cerutã de ceilalţi copartasi, scutirea se aplica numai actelor prin care statul cumpara pãrţile lor ori vinde partea sa prin buna învoiala;
i) legalizarea specimenelor de semnatura ale demnitarilor în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
j) actele întocmite în scopul valorificãrii unor drepturi prevãzute de legi speciale şi de protecţie socialã, şi anume:
- declaraţii privind ajutorul de şomaj;
- declaraţii privind drepturile de pensie, ajutorul social şi ajutorul pentru mamele cu mai mulţi copii;
- declaraţii privind obţinerea alocaţiei de stat pentru copii;
- declaraţii privind acordarea burselor pentru elevi şi studenţi;
- declaraţii privind stabilirea sau valorificarea drepturilor foştilor deţinuţi politici, veteranilor de rãzboi şi ale vãduvelor acestora;
- declaraţii privind valorificarea drepturilor persoanelor cu handicap;
- actele notariale privind recunoaşterea filiaţiei, adoptia, tutela, curatela, punerea sub interdicţie.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016