Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 116 din 27 august 1998  privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim international    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 116 din 27 august 1998 privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim international

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 326 din 29 august 1998
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al <>art. 1 pct. 12 lit. f) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
În scopul asigurãrii condiţiilor de redresare, modernizare, innoire şi dezvoltare a flotei maritime comerciale româneşti, al creşterii prestigiului pavilionului romanesc pe piata internationala a transportului maritim şi al atragerii de noi surse la bugetul de stat, precum şi al asigurãrii liberei circulatii a forţei de munca angajate în transportul maritim internaţional, se instituie regimul special pentru activitatea de transport maritim internaţional, denumit în continuare regimul special maritim.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe, prin transport maritim internaţional se înţelege transportul efectuat cu nave maritime între un port romanesc şi un port situat într-o alta ţara sau între doua porturi situate în tari diferite. Platformele marine de foraj şi/sau de extracţie româneşti amplasate în apele teritoriale ale României sau în zona economicã exclusiva vor avea regimul juridic similar cu cel aplicabil porturilor româneşti.

CAP. 2
Regimul special maritim

ART. 3
(1) Regimul special maritim instituit prin prezenta ordonanta se aplica pentru activitatea de transport maritim internaţional de mãrfuri şi de persoane, efectuatã cu nave maritime autopropulsate.
(2) Activitatea de transport maritim internaţional poate fi desfasurata numai de companii de navigaţie care deţin, în totalitate, nave aflate în proprietate sau navlosite ca nave nude (bareboat), pe o perioada de cel puţin un an, înmatriculate în registrul matricol al cãpitãniei de port stabilite de Ministerul Transporturilor.
ART. 4
(1) Prin navlosirea unei nave, ca nava nudã, se înţelege închirierea navei în baza unui contract specific de "bareboat", încheiat între proprietarul navei şi un navlositor, denumit în continuare operator, în scopul folosirii navei pentru o perioada determinata de timp.
(2) În baza contractului de navlosire prevãzut la alin. (1), operatorul primeşte dreptul de posesie şi de folosinta completa în exploatarea maritima comercialã a navei, inclusiv dreptul de a angaja comandantul şi echipajul navei pe durata contractului.
(3) Pe durata contractului de navlosire sunt în sarcina operatorului, între altele:
a) plata chiriei cãtre proprietar în cuantumul şi modalitãţile stabilite prin contractul de navlosire;
b) întreţinerea navei şi efectuarea reparaţiilor, cu excepţia reparaţiilor şi inlocuirilor necesare datorate unor vicii ascunse, care vor face obiectul unor înţelegeri între pãrţi;
c) cheltuielile de exploatare a navei;
d) asigurarea navei;
e) recrutarea echipajului, plata salariilor şi, dupã caz, a diurnelor, hrana şi condiţiile de viata la bord;
f) constituirea de garanţii în vederea plãţii salariilor şi a altor drepturi bãneşti pentru echipaj.
(4) Pe toatã durata contractului de navlosire proprietarul îşi pãstreazã dreptul de dispoziţie asupra navei, are drept de control asupra modului în care se asigura integritatea navei şi respectarea de cãtre operator a tuturor clauzelor contractuale.
(5) Creditorii operatorului se vor indrepta în egala mãsura impotriva proprietarului navei pentru datoriile contractate de operator şi neonorate de cãtre acesta. Termenul de prescripţie pentru creanţele decurgând din activitatea de transport maritim internaţional este de 5 ani de la data stabilirii obligaţiei de plata.
ART. 5
Regimul special maritim reprezintã un ansamblu de facilitãţi acordate companiilor de navigaţie maritima, care desfãşoarã activitate de transport maritim internaţional, actionarilor sau deţinãtorilor de pãrţi sociale la aceste companii, navelor şi personalului navigant din cadrul acestor companii.
ART. 6
Companiile de navigaţie maritima care îşi desfãşoarã activitatea în regimul special maritim sunt scutite de plata urmãtoarelor impozite şi taxe pe toatã perioada înregistrãrii în acest regim:
a) impozitul pe profit;
b) taxa pe valoarea adãugatã şi taxele vamale pentru bunurile importate utilizate pentru modernizarea, repararea şi exploatarea navelor;
c) taxa pe valoarea adãugatã şi taxele vamale pentru navele importate în întregul lor şi pentru echipamentele, subansamblurile şi materialele procurate din import pentru construcţia de nave noi;
d) accizele pentru produsele utilizate tehnic şi consumate pentru exploatarea navelor;
e) taxa asupra mijloacelor de transport, pentru navele care le aparţin.
ART. 7
Livrãrile de bunuri din ţara destinate utilizãrii sau incorporarii în navele aflate în proprietatea companiilor de navigaţie sau operate de acestea, livrãrile de nave, în întregul lor, acestor companii, precum şi prestaţiile de servicii efectuate acestor nave sunt supuse cotei zero de taxa pe valoarea adãugatã.
ART. 8
Actionarii şi asociaţii, persoane fizice sau juridice, cãrora li se cuvin dividende pentru capitalul pe care l-au atribuit spre valorificare companiilor de navigaţie care funcţioneazã în regim special maritim, sunt exonerati de plata impozitului pe dividendele aferente profitului realizat din activitatea de transport maritim internaţional, cu condiţia ca, în anul respectiv, compania de navigaţie sa realizeze cheltuieli de investiţii sau rambursãri de credite contractate în vederea achiziţionãrii de nave maritime de transport şi/sau de echipamente/instalaţii necesare dotãrii/modernizãrii acestora, cheltuieli care determina diminuarea profitului cu cel puţin o treime.
ART. 9
(1) Companiile de navigaţie care sunt înregistrate în regimul special maritim sunt obligate la plata unei taxe anuale pe tonajul net al fiecãrei nave aflate în operarea sa.
(2) În cazul în care o companie de navigaţie opereazã o nava navlosita ca nava nudã, proprietate a unei alte companii de navigaţie înregistrate în regimul special maritim, obligaţia la plata a taxei anuale pe tonajul net revine companiei care opereazã nava.
(3) Taxa anuala pe tonajul net al navelor se va face venit la bugetul de stat. Metodologia de calcul al taxei anuale pe tonajul net al navelor şi al altor taxe este prevãzutã în anexa la prezenta ordonanta.
(4) Taxa anuala pe tonajul net al navelor se poate plati integral, la începutul anului, sau în cote semestriale, înainte de începerea fiecãrui semestru. Pentru navele nou introduse în regimul special maritim, cota semestriala se plãteşte integral la data înscrierii menţiunii, prevãzutã la art. 10 alin. (5), pentru semestrul în curs.
(5) Neplata taxei anuale pe tonajul net la termenul legal atrage perceperea de majorãri de întârziere, potrivit legislaţiei fiscale în vigoare.
ART. 10
(1) Evidenta companiilor de navigaţie care au solicitat funcţionarea în regim special maritim şi care îndeplinesc condiţiile de funcţionare în acest regim se face prin înregistrare în registrul de regim special maritim, ţinut de Ministerul Transporturilor.
(2) Pentru înregistrarea companiilor de navigaţie în registrul de regim special maritim, se percepe taxa prevãzutã la lit. B din anexa la prezenta ordonanta.
(3) Taxa se plãteşte anticipat şi constituie venit la bugetul de stat.
(4) Neefectuarea operaţiunii de înregistrare în registrul de regim special maritim, ulterior perceperii taxei, atrage restituirea acesteia.
(5) Evidenta navelor aflate în proprietatea companiilor de navigaţie prevãzute la alin. (1) sau care sunt operate de acestea se face prin înscrierea menţiunii în registrul matricol al navelor, ţinut de cãpitãnia de port stabilitã de Ministerul Transporturilor. Companiile de navigaţie vor solicita înscrierea acestei menţiuni cu avizul prealabil al Ministerului Transporturilor.
(6) În registrul de regim special maritim se înregistreazã denumirea şi sediul, capitalul social, numãrul de înmatriculare la Oficiul registrului comerţului, codul fiscal, numele, adresa şi cetãţenia actionarilor principali, ale directorilor şi administratorilor companiei de navigaţie.

CAP. 3
Administrarea regimului special maritim

ART. 11
(1) Punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe şi administrarea regimului special maritim se vor face de cãtre Ministerul Transporturilor prin Inspectoratul Navigaţiei Civile.
(2) Serviciile prestate de Inspectoratul Navigaţiei Civile sunt considerate servicii publice şi se presteazã pentru companiile de navigaţie, la cererea acestora, contra unor taxe şi tarife prevãzute în anexa la prezenta ordonanta.
(3) Forma şi conţinutul documentelor utilizate în cadrul regimului special maritim sunt stabilite prin ordin al ministrului transporturilor.
ART. 12
Certificatele de clasificare ale navei şi echipamentelor acesteia, care atesta buna stare de navigabilitate, cerute de acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, se elibereazã de cãtre o societate de clasificare agreatã de Ministerul Transporturilor.

CAP. 4
Înregistrarea companiilor de navigaţie

ART. 13
(1) Pentru a fi admisã sa funcţioneze în regimul special maritim, compania de navigaţie trebuie sa îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sa fie înfiinţatã ca persoana juridicã romana şi organizatã ca societate comercialã;
b) sa aibã ca obiect de activitate numai transportul maritim de mãrfuri şi/sau de persoane;
c) sa îndeplineascã toate cerinţele impuse de acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, aplicabile transportului maritim; dovada conformitatii se face cu certificate eliberate de cãtre Ministerul Transporturilor.
(2) La înregistrarea în regimul special maritim, companiei de navigaţie i se elibereazã un certificat de funcţionare în regimul special maritim, certificat care reprezintã şi autorizaţia de funcţionare prevãzutã de reglementãrile privind navigaţia civilã.
ART. 14
Companiile de navigaţie care au obţinut certificatul de funcţionare în regimul special maritim pot opera navele numai dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sa fie proprietatea acestora sau sa fie navlosite de acestea ca nave nude pe o perioada de cel puţin un an;
b) tonajul brut al navei, calculat conform Convenţiei internaţionale din 1969 asupra masurarii tonajului navelor, trebuie sa fie mai mare de 500 t;
c) sa aibã clasa acordatã de o societate de clasificare agreatã de Ministerul Transporturilor;
d) sa îndeplineascã condiţiile de înmatriculare şi de acordare a dreptului de arborare a pavilionului roman, stabilite prin reglementãrile în vigoare;
e) sa aibã contract cu o autoritate de decontare pentru serviciile de radiocomunicatii efectuate cu statia de radiocomunicatii montata la bordul navei;
f) sa aibã înscrisã menţiunea de funcţionare în regim special maritim în registrul matricol al cãpitãniei de port stabilite de Ministerul Transporturilor;
g) sa aibã constituitã garanţia bãneascã, în scopul acoperirii salariilor şi a cheltuielilor cu repatrierea în cazul incapacitãţii de plata a companiei de navigaţie, pentru fiecare nava aflatã în operarea sa.
ART. 15
(1) Retragerea certificatului de funcţionare în regim special maritim şi radierea din registrul de regim special al companiilor de navigaţie se fac în urmãtoarele situaţii:
a) la cererea companiei de navigaţie;
b) când nu sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 13 alin. (1);
c) când numãrul rapoartelor, având ca obiect deficiente majore care au condus la reţinerea navelor, rezultate în urma inspectiilor fãcute de autoritãţile competente din ţara sau din porturile strãine, la navele companiei de navigaţie, primite de cãtre Inspectoratul Navigaţiei Civile, dovedesc nerespectarea sistematica a cerinţelor convenţiilor internaţionale la care România este parte;
d) la sesizarea proprietarului navei asupra nerespectãrii de cãtre operator a prevederilor art. 4 alin. (3), art. 17 şi art. 20 alin. (2) sau când se constata ca nu mai sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 14;
e) când a fost doveditã prin hotãrâre definitiva de condamnare sãvârşirea infracţiunii de fals intelectual, prevãzutã de Legea contabilitãţii nr. 82/1991, cu modificãrile ulterioare, prin efectuarea, cu ştiinţa, de înregistrãri inexacte, precum şi omisiunea, cu ştiinţa, a înregistrãrilor în contabilitate având drept consecinta denaturarea veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare şi elementelor patrimoniale care se reflecta în bilanţul contabil al companiei de navigaţie.
(2) Constatarea faptelor prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) se face de cãtre personalul cu atribuţii de inspecţie şi control din cadrul Ministerului Transporturilor şi Inspectoratului Navigaţiei Civile, iar a celor prevãzute la alin. (1) lit. d) se face de cãtre proprietarul navei, respectiv de cãtre personalul cu atribuţii de inspecţie şi control din cadrul Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanţelor şi Inspectoratului Navigaţiei Civile, prin acte de constatare sau de verificare.
ART. 16
Radierea menţiunii de funcţionare în regimul special maritim din registrul matricol al cãpitãniei de port stabilite de Ministerul Transporturilor se face în urmãtoarele situaţii:
a) la cererea companiei de navigaţie, în cazul transferãrii, dezmembrarii sau pierderii totale a navei, în urma unui naufragiu, incendiu sau a unei esuari;
b) la retragerea certificatului de funcţionare în regim special maritim al companiei de navigaţie care opereazã nava.
ART. 17
Companiile de navigaţie înregistrate în regimul special maritim sunt obligate sa prezinte anual Ministerului Transporturilor un raport de auditare efectuat de o societate de audit financiar agreatã de Ministerul Transporturilor. Raportul se prezintã dupã întocmirea bilanţului contabil, înainte de data plãţii cotei aferente semestrului II a taxelor anuale pe tonajul navelor.
ART. 18
Recunoaşterea organizaţiilor pentru clasificarea, emiterea de certificate de conformitate cu acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte şi pentru audit financiar se face pe baza îndeplinirii criteriilor de competenta stabilite de Ministerul Transporturilor.

CAP. 5
Dispoziţii cu privire la personalul navigant de pe navele operate de companiile de navigaţie care funcţioneazã în regimul special maritim

ART. 19
(1) Comandantul, şeful mecanic şi secundul fiecãrei nave trebuie sa fie cetãţeni romani care deţin brevete eliberate de Ministerul Transporturilor.
(2) Personalul navigant, în afarã personalului prevãzut la alin. (1), trebuie sa fie format în proporţie de cel puţin 50% din cetãţeni romani care deţin brevete sau certificate de capacitate eliberate de Ministerul Transporturilor.
(3) Personalul navigant strãin trebuie sa detina certificate în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte, eliberate de cãtre autoritãţile maritime din ţãrile care au ratificat sau au aderat la acestea.
(4) Personalul navigant strãin este imbarcat la bordul navelor operate în regimul special maritim de cãtre compania de navigaţie, în baza unei cereri adresate, în timp util, Inspectoratului Navigaţiei Civile, care va emite un document de conformitate. Cererea va fi însoţitã de urmãtoarele documente:
a) brevetul sau certificatul de capacitate;
b) contractul de angajare;
c) certificatul de sãnãtate.
(5) În situaţii temeinic justificate, Inspectoratul Navigaţiei Civile poate aproba utilizarea de personal strãin pentru funcţiile prevãzute la alin. (1) sau peste proporţia prevãzutã la alin. (2), pentru o perioada de cel mult 90 de zile.
ART. 20
(1) Contractele de munca ale personalului navigant se încheie cu respectarea condiţiilor stipulate de legislaţia romana şi convenţiile internaţionale la care România este parte şi se înregistreazã la instituţiile prevãzute de lege, precum şi la cãpitãnia de port stabilitã de Ministerul Transporturilor.
(2) Compania de navigaţie este obligatã sa asigure condiţiile de viata şi de hrana la bordul navelor pe toatã durata serviciului, în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte şi cu legislaţia romana aplicabilã.
ART. 21
Companiile care angajeazã personal navigant roman în proporţie mai mare decât minimul stabilit la art. 19 alin. (2) beneficiazã de o diminuare a taxei anuale pe tonaj, calculatã conform prevederilor din anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta.
ART. 22
(1) Timpul normal de munca la bordul navelor nu va fi mai mare de 8 ore pe zi sau de 40 de ore pe saptamana.
(2) Timpul suplimentar de munca trebuie sa fie calculat astfel încât numãrul total de ore lucrate sa nu depãşeascã 14 ore pe zi. Media numãrului total de ore lucrate nu trebuie sa depãşeascã 56 de ore pe saptamana pe o perioada de cel mult un an.
(3) Plata pentru orele de munca suplimentare se va stabili de comun acord de cãtre pãrţi.
ART. 23
Este interzisã organizarea grevei la bordul navelor înmatriculate în regimul special maritim în situaţia în care navele se afla în afarã apelor teritoriale ale României.

CAP. 6
Încurajarea innoirii şi dezvoltãrii capacitãţii de transport

ART. 24
Innoirea şi dezvoltarea capacitãţii de transport maritim sub pavilion roman, în cadrul regimului special maritim, sunt încurajate de stat pe baza unor programe de dezvoltare stabilite de Guvern.
ART. 25
(1) Din Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vãrsãminte din privatizare, prin hotãrâre a Guvernului, se poate finanta achiziţionarea unor nave maritime de transport, cuprinse în programul de dezvoltare prevãzut la art. 24, în limita a 25% din preţul de achiziţie al acestora.
(2) Aceasta finanţare se asigura în completarea surselor constituite de cãtre compania de navigaţie şi este nerambursabila, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 34.
ART. 26
(1) În programele de dezvoltare se vor cuprinde achizitionari de nave maritime de transport care pot funcţiona în regimul special maritim.
(2) Pentru navele care se vor construi în santierele navale din ţara, documentaţia tehnica va fi avizatã de o societate de clasificare agreatã de Ministerul Transporturilor, care va emite certificatul de clasa şi certificatele de conformitate prevãzute de convenţiile internaţionale la care România este parte.
(3) Pentru navele care se vor achizitiona din import documentaţia va fi avizatã de o societate de clasificare agreatã de Ministerul Transporturilor, care va emite şi certificatul de clasa, iar certificatele de conformitate cu convenţiile internaţionale aplicabile vor fi emise de Ministerul Transporturilor sau de alte organe ale administraţiei centrale de stat abilitate prin lege, de Registrul Naval Roman sau de o organizaţie cunoscutã de Ministerul Transporturilor.
ART. 27
Programele de dezvoltare a capacitãţii de transport maritim vor fi elaborate de Ministerul Transporturilor şi vor fi aprobate de Guvern în limita sumelor disponibile, pana la data de 1 august a fiecãrui an, pentru finanţare în anul urmãtor. Ultimul program de dezvoltare se va putea aproba de Guvern în anul 2010.
ART. 28
Ministerul Transporturilor va putea cuprinde în proiectele programelor de dezvoltare, la solicitarea companiilor de navigaţie înregistrate în regimul special maritim, acele nave pentru care a fost doveditã, printr-un studiu de fezabilitate, eficienta economicã în exploatare pe o relatie de transport de interes pentru România sau care valorifica potenţialul porturilor maritime româneşti.
ART. 29
Companiile de navigaţie care solicita cuprinderea unor nave în programele de dezvoltare vor depune la Ministerul Transporturilor o cerere însoţitã de studiul de fezabilitate al navei şi de documentaţia tehnica preliminarã avizatã de Registrul Naval Roman sau, dupã caz, de o alta societate de clasificare agreatã de Ministerul Transporturilor, precum şi dovada constituirii celorlalte sume necesare achiziţiei navei.
ART. 30
Ministerul Transporturilor are obligaţia ca, în termen de 60 de zile, sa elibereze companiei de navigaţie un rãspuns din care sa rezulte acceptarea, înscrierea preliminarã a navei şi cuantumul alocaţiei propuse în proiectul programului de dezvoltare al anului în care nava urmeazã sa fie livrata sau, dupã caz, refuzul motivat.
ART. 31
Dupã stabilirea de cãtre Guvern a programului de dezvoltare a capacitãţii de transport maritim şi aprobarea finanţãrii acestuia prin legea anuala a bugetului de stat, Ministerul Transporturilor va comunica companiei de navigaţie beneficiare, în termen de 10 zile, un document în care se menţioneazã cuantumul alocaţiei stabilite pentru fiecare nava şi termenul dupã care se poate elibera aceasta. Pentru alocaţia stabilitã, Ministerul Transporturilor va încheia un contract cu compania de navigaţie beneficiara.
ART. 32
(1) Suma alocata pentru fiecare nava, prin programul anual de dezvoltare, se considera ca plata datoratã de cãtre compania de navigaţie şantierului naval constructor sau furnizorului, înainte de livrarea navei, şi se va putea elibera de Ministerul Transporturilor o data cu înmatricularea navei în registrul matricol al navelor şi emiterea certificatului de naţionalitate.
(2) Aceasta suma se va mentiona în registrul matricol în care va fi înmatriculatã nava şi în certificatul de naţionalitate al navei sub forma de gaj/ipoteca a statului exigibilã numai în interiorul a 8 ani de la data înscrierii.
(3) La încheierea termenului de 8 ani, dacã nu a intervenit nici una dintre situaţiile prevãzute la art. 34, gajul/ipoteca se radiaza, alocaţia fiind consideratã stinsã.
ART. 33
(1) Sumele nefolosite pana la data de 31 decembrie a fiecãrui an vor fi returnate bugetului de stat, iar compania de navigaţie va putea beneficia de o noua alocatie numai în baza unui alt program anual de dezvoltare a capacitãţii de transport maritim.
(2) Pentru alocaţia nefolosita compania de navigaţie va plati penalitãţi stabilite prin contractul prevãzut la art. 31.
ART. 34
(1) Compania de navigaţie maritima care a beneficiat de sprijinul statului prin programele de dezvoltare are obligaţia sa pãstreze nava înmatriculatã în regimul special maritim cel puţin 8 ani şi sa o asigure corespunzãtor valorii sale pentru corp şi maşini pentru toatã aceasta perioada.
(2) Înstrãinarea sau scoaterea navei din regimul special maritim înainte de termenul de 8 ani va atrage dupã sine rambursarea cãtre bugetul de stat a sumei primite.
(3) În cazul în care compania de navigaţie care a beneficiat de sprijinul statului se desfiinţeazã prin procedura falimentului, înainte de 8 ani de la eliberarea certificatului de naţionalitate al navei, statul este îndreptãţit sa-şi recupereze sumele alocate prin programele de dezvoltare, întocmai ca o banca finanţatoare.
(4) În situaţia pierderii totale a navei în caz de forta majorã, înainte de termenul de 8 ani, compania de navigaţie va vãrsa la bugetul de stat cota-parte din valoarea recuperatã de la asigurator, corespunzãtoare partii din preţul navei acoperite de alocaţia primitã prin programul de dezvoltare.
(5) Gajarea/ipotecarea navei, realizatã cu sprijinul statului, în interiorul a 8 ani de la data înscrierii alocaţiei ca gaj/ipoteca a statului, se poate face numai cu acordul Ministerului Transporturilor.

CAP. 7
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 35
Ministerul Transporturilor şi Ministerul Finanţelor exercita controlul asupra modului în care se aplica prevederile prezentei ordonanţe.
ART. 36
Anexa face parte integrantã din prezenta ordonanta.
ART. 37
Pana la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor, cu avizul Ministerului Finanţelor, va elabora şi va supune spre aprobare Guvernului regulamentul de aplicare a acesteia.
ART. 38
Prezenta ordonanta intra în vigoare la 60 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu

p. Ministrul afacerilor
externe,
Mihai Ungureanu,
secretar de stat

ANEXA 1

METODOLOGIA
de calcul al taxei anuale pe tonajul net al navei şi al altor taxe

A. Taxa anuala pe tonajul net al navei

Tonajul net al navei se calculeazã conform Convenţiei internaţionale din 1969 asupra masurarii tonajului navelor, la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976 .
Taxa anuala pe tonajul net al navelor se calculeazã dupã cum urmeazã:

Taxa anuala = (taxa de baza + taxa pe creşterea tonajului net) x k(1),

în care:
Taxa de baza este 100 $
Taxa pe creşterea tonajului net este:


╔════════════════════════════════════════╦═══════════════════╦════════════╗
║ ║ Tonaj net ║ $ ║
╠════════════════════════════════════════╬═══════════════════╬════════════╣
║ pentru fiecare tona ║ sub 1500 ║ 0,4 ║
║ pentru fiecare tona adiţionalã între ║ 1501 - 3500 ║ 0,35 ║
║ pentru fiecare tona adiţionalã între ║ 3501 - 5000 ║ 0,32 ║
║ pentru fiecare tona adiţionalã între ║ 5001 - 10000 ║ 0,3 ║
║ pentru fiecare tona adiţionalã între ║ 10001 - 20000 ║ 0,2 ║
║ pentru fiecare tona adiţionalã între ║ 20001 - 30000 ║ 0,1 ║
║ pentru fiecare tona adiţionalã între ║ 30001 - 40000 ║ 0,07 ║
║ pentru fiecare tona adiţionalã între ║ 40001 - 60000 ║ 0,05 ║
║ pentru fiecare tona adiţionalã ║ peste 60000 ║ 0,03 ║
╚════════════════════════════════════════╩═══════════════════╩════════════╝



k(1) reprezintã coeficientul de varsta şi are urmãtoarele valori:


╔═════════════════════════╦═════════╗
║ varsta navei ║ k(1) ║
╠═════════════════════════╬═════════╣
║ mai mica de 10 ani ║ 0,75 ║
║ între 11 şi 20 ani ║ 1 ║
║ între 21 şi 25 ani ║ 1,1 ║
║ mai mare de 25 ani ║ 1,3 ║
╚═════════════════════════╩═════════╝



Varsta navei reprezintã perioada de timp calculatã de la data terminãrii construcţiei şi pana la data de 1 ianuarie a anului pentru care se plãteşte taxa.
Taxa se va achitã în cote semestriale, înainte de începerea fiecãrui semestru, dupã cum urmeazã:
- pana la data de 31 decembrie se achitã 0,5 x taxa anuala, aferentã anului urmãtor;
- pana la data de 30 iunie se achitã 0,5 x taxa anuala*) - [1-k(2)] x taxa anuala**), unde: k(2) reprezintã coeficientul de diminuare şi se calculeazã în funcţie de gradul de utilizare a personalului navigant roman la bordul navei pe perioada anului calendaristic anterior, dupã cum urmeazã:


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãrul Numãrul Fondul de Gradul de
total cetate- Fondul Numãrul timp efec- utilizare a
al perso- nilor de timp cetate- tiv aferent personalului
nalului romani aferent nilor (4) roman
Numele navigant (obliga- (2) romani [zile] = (5)/(3)
navei utilizat toriu) [zile] (real)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
(1) (2) (3) (4) (5) (6)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

k(2) = 1,2 - 0,2 x (6)


*) Taxa anuala aferentã anului în curs.
**) Taxa anuala aferentã anului calendaristic anterior.


Fiecare companie de navigaţie va calcula taxa anuala pe tonajul net al fiecãrei nave şi o va achitã dupã obţinerea avizului din partea direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor. Pentru obţinerea avizului, compania de navigaţie va prezenta urmãtoarele documente justificative pentru modul de calcul al acesteia:
- certificatul de tonaj, eliberat în conformitate cu convenţia internationala;
- documentul din care sa rezulte varsta navei;
- documentele din care sa rezulte timpul de lucru efectiv la bordul navei pentru personalul navigant angajat.
Taxa anuala pe tonajul net al navei, calculatã în dolari S.U.A., va fi achitatã în lei la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României, în vigoare la data efectuãrii plãţii.

B. Taxa pentru înregistrarea companiei - 300 dolari S.U.A. -, achitatã în lei la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României, în vigoare la data efectuãrii plãţii.

C. Pentru operaţiunile de înregistrare a navelor, de înregistrare, transfer sau eliberare de ipoteci, de înregistrare provizorie a navelor sau de extindere a înregistrãrii provizorii, de transfer sau de radiere a navelor din registre sau pentru alte operaţiuni în legatura cu aplicarea prezentei ordonanţe se aplica taxele şi tarifele prevãzute de lege pentru navele sub pavilion roman.

D. Pentru serviciile prestate de Registrul Naval Roman, de societãţile de clasificare/instituţii autorizate de Ministerul Transporturilor se aplica tarifele proprii ale acestora.
------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016