Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere faptul cã prevenirea şi combaterea violenţei în sport constituie o prioritate a tuturor instituţiilor statului cu atribuţii în acest sens, în condiţiile exacerbãrii acestui fenomen la nivel naţional şi internaţional,
în scopul concertãrii eforturilor tuturor instituţiilor şi organismelor cu atribuţii în acest domeniu, pentru stoparea producerii în apropierea şi în locurile de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive a unor asemenea fapte,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. VI.3 din Legea nr. 404/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.
CAP. I
Dispoziii generale
ART. 1
Organizatorii competiţiilor şi jocurilor sportive şi forţele de ordine angrenate au obligaţia sã asigure spectatorilor, jucãtorilor şi oficialilor protecţie şi securitate şi sã ia toate mãsurile pentru prevenirea şi înlãturarea oricãror incidente ce s-ar produce pe traseele de afluire/defluire şi în interiorul locurilor de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive, înainte, în timpul şi dupã terminarea competiţiei sau jocului.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) competiţie sportivã - campionat sportiv organizat pe ramuri de sport, între mai multe echipe sau concurenţi independenţi, pe baza unui regulament şi a unui program, având drept scop stabilirea unei ordini ierarhice a competitorilor în clasamentul final;
b) joc sportiv - întrecere sportivã care poate avea caracter oficial sau amical, intern ori internaţional, care se disputã pe baza unui regulament, având drept scop stabilirea unui învingãtor;
c) organizator de competiţii sau jocuri sportive - structurã sportivã cu personalitate juridicã, legal constituitã şi recunoscutã oficial, care are dreptul de a organiza competiţii sau jocuri sportive;
d) oficial - oricare conducãtor, membru al unei comisii, arbitru şi arbitru asistent, observator, antrenor, preparator, responsabil tehnic, medical ori administrativ din cadrul federaţiilor, ligilor, asociaţiilor judeţene şi cluburilor, acreditaţi sau, dupã caz, autorizaţi în funcţiile ori poziţiile pe care le deţin;
e) grad de risc al competiţiei sau jocului sportiv - nivelul posibilitãţii producerii unor fapte îndreptate împotriva ordinii şi siguranţei publice cu ocazia desfãşurãrii competiţiei sau jocului sportiv;
f) asigurarea ordinii publice - ansamblul mãsurilor ce se întreprind pentru respectarea legalitãţii, prevenirea şi descurajarea unor acţiuni care vizeazã tulburãri sociale sau manifestãri de violenţã pe timpul adunãrilor şi manifestaţiilor publice, activitãţilor culturale şi sportive, precum şi altor manifestãri similare cu participare numeroasã;
g) restabilirea ordinii publice - ansamblul mãsurilor întreprinse de forţele de ordine şi rezultatul acestora de a readuce în starea iniţialã ordinea şi siguranţa publicã grav tulburate;
h) evacuarea spectatorilor - ansamblul mãsurilor de scoatere de cãtre structurile de ordine, în mod organizat, din locul de desfãşurare a competiţiei şi jocurilor sportive, a unui grup de suporteri sau a tuturor participanţilor;
i) control corporal preventiv şi al bagajelor - verificarea sumarã a ţinutei vestimentare şi a bagajelor spectatorilor în scopul prevenirii introducerii în locurile de desfãşurare a competiţiei şi jocurilor sportive a obiectelor şi materialelor interzise.
ART. 3
Asigurarea ordinii publice pe traseele de deplasare cãtre stadioane, sãli şi alte locuri destinate desfãşurãrii competiţiilor şi jocurilor sportive se realizeazã în mod nemijlocit de organele de poliţie şi unitãţile de jandarmi competente teritorial, care acţioneazã şi pentru desfãşurarea normalã a circulaţiei pe drumurile publice.
ART. 4
Asigurarea ordinii publice în zona stadioanelor, sãlilor de sport şi a altor locuri destinate desfãşurãrii competiţiilor şi jocurilor sportive, pânã la perimetrul zonei delimitate de porţile unde se controleazã biletele de acces şi se executã controlul corporal preventiv şi al bagajelor, se realizeazã de unitãţile de jandarmi competente teritorial.
ART. 5
(1) Rãspunderea pentru asigurarea ordinii şi securitãţii participanţilor în interiorul locurilor de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive - stadioane, sãli de sport, patinoare, terenuri de sport şi alte spaţii destinate activitãţilor sportive - revine organizatorilor, care încheie în acest sens contracte de prestãri de servicii, în condiţiile legii, cu structuri specializate din Ministerul Administraţiei şi Internelor sau cu societãţi de pazã şi protecţie şi iau toate mãsurile ce se impun pentru prevenirea incendiilor, asigurarea cãilor de acces şi menţinerea în stare de funcţionare a tuturor instalaţiilor specifice.
(2) Mãsurile stabilite de organizatori pentru asigurarea ordinii şi securitãţii participanţilor în interiorul locurilor de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive se aprobã de unitatea de jandarmi competentã teritorial.
(3) Gradul de risc al competiţiei sau jocului sportiv se stabileşte de comandantul unitãţii de jandarmi competente teritorial, împreunã cu organizatorul acestora, şi se consemneazã în documentele de organizare a competiţiei sau jocului sportiv.
(4) Asigurarea ordinii publice în interiorul locurilor de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive cu grad ridicat de risc se executã numai cu structuri specializate ale jandarmeriei, în condiţiile legii.
ART. 6
Restabilirea ordinii publice în interiorul locurilor de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive se executã de efectivele de jandarmi, din iniţiativa comandantului acţiunii, atunci când acesta constatã cã în urma producerii unor acte de violenţã de cãtre participanţi este pusã în pericol viaţa sau integritatea corporalã a spectatorilor, jucãtorilor, oficialilor sau a forţelor de ordine.
ART. 7
(1) Evacuarea spectatorilor din locurile de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive, în situaţia în care desfãşurarea jocului sau competiţiei în condiţii de siguranţã nu mai este posibilã, se face de cãtre organizatorul competiţiei sau jocului, prin delegatul oficial, care va solicita în scris intervenţia forţelor de ordine.
(2) În situaţia producerii de incendii, distrugeri, catastrofe, a tulburãrii grave a ordinii publice sau a altor situaţii care pun în pericol viaţa, integritatea corporalã ori sãnãtatea spectatorilor, jucãtorilor, oficialilor sau a forţelor de ordine, comandantul forţelor de ordine poate decide evacuarea parţialã ori totalã a spectatorilor.
CAP. II
Obligaţiile organizatorilor
ART. 8
Organizatorii competiţiilor şi jocurilor sportive au urmãtoarele obligaţii:
a) sã declare competiţiile şi jocurile sportive naţionale şi internaţionale la unitatea de jandarmi competentã teritorial, cu cel puţin 5 zile înainte de data desfãşurãrii acestora, în vederea stabilirii mãsurilor de asigurare a ordinii publice;
b) sã interzicã accesul la competiţiile şi jocurile sportive persoanelor turbulente sau potenţial turbulente ori persoanelor cãrora le-a fost interzis accesul la competiţiile sau jocurile sportive, ale cãror date de identitate le-au fost comunicate, în condiţiile art. 21 alin. (2), de unitatea de jandarmi competentã teritorial, persoanelor care sunt sub influenţa bãuturilor alcoolice sau a substanţelor halucinogene, precum şi persoanelor care au asupra lor bãuturi alcoolice, fãclii, torţe, artificii, petarde, materiale explozive, incendiare sau fumigene, substanţe toxice, halucinogene, iritant lacrimogene ori paralizante, sticle, corpuri contondente, cuţite, pumnale, şişuri, castete ori alte asemenea obiecte fabricate sau confecţionate anume pentru tãiere, împungere ori lovire;
c) sã asigure locurile de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive cu sisteme eficiente de comunicare cu publicul;
d) sã interzicã folosirea sistemelor de comunicare cu publicul pentru incitarea spectatorilor la violenţã verbalã şi fizicã sau la producerea de distrugeri;
e) sã asigure un spaţiu special destinat activitãţii de conducere şi coordonare a forţelor de ordine, care sã permitã o bunã vizibilitate asupra terenului de joc şi tribunelor şi care sã ofere condiţiile necesare desfãşurãrii corespunzãtoare a activitãţii;
f) sã asigure permanent înregistrarea şi supravegherea video a comportamentului suporterilor în incinta locului de desfãşurare a competiţiei sau jocului sportiv şi în zona porţilor de acces pe timpul afluirii, desfãşurãrii competiţiilor şi jocurilor sportive şi defluirii acestora, sistem care va fi conectat în punctul de conducere şi coordonare a forţelor de ordine;
g) sã punã la dispoziţie comandantului unitãţii de jandarmi înregistrarea video efectuatã în condiţiile lit. f);
h) sã interzicã vânzarea bãuturilor alcoolice în incinta locurilor de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive;
i) sã se asigure cã bãuturile a cãror comercializare este permisã se distribuie numai în pahare din hârtie sau din material plastic;
j) sã se asigure cã punctele de desfacere a bãuturilor a cãror comercializare este permisã sunt poziţionate la fiecare sector de tribunã şi peluzã;
k) sã asigure funcţionarea instalaţiilor de apã curentã şi a grupurilor sanitare, care vor fi amplasate astfel încât sã nu fie necesarã deplasarea suporterilor dintr-un sector în altul;
l) sã afişeze în locuri vizibile, la porţile de acces, regulile ce trebuie respectate la competiţiile şi jocurile sportive, materialele sau obiectele interzise a fi introduse în incinta locurilor de desfãşurare a acestora, precum şi sancţiunile care se aplicã în astfel de cazuri;
m) sã imprime pe pliante, programe sau pe alte materiale publicitare ori promoţionale, care sunt distribuite cu ocazia desfãşurãrii competiţiilor sau jocurilor sportive, regulile ce trebuie respectate la competiţiile şi jocurile sportive, materialele sau obiectele interzise a fi introduse în incinta locurilor de desfãşurare a acestora, precum şi sancţiunile care se aplicã în situaţia nerespectãrii acestor reguli;
n) sã imprime pe toate documentele de acces sectorul, rândul, precum şi locul ce urmeazã a fi ocupat;
o) sã interzicã afişarea în locurile de desfãşurare a competiţiilor sau jocurilor sportive a emblemelor, pancartelor, banerelor, steagurilor sau a altor materiale de publicitate vizualã, care incitã la denigrarea ţãrii, la xenofobie, la urã naţionalã, rasialã, de clasã ori religioasã, la discriminãri de orice fel şi la violenţã;
p) sã controleze distribuirea biletelor, în limita locurilor admise, fãrã a depãşi 90% din capacitatea stadionului;
r) sã asigure separarea grupurilor de suporteri rivali prin rezervarea de locuri amplasate în sectoare opuse şi direcţionarea accesului acestora;
s) sã asigure ocuparea de cãtre publicul spectator a locurilor prevãzute pe biletele de acces, abonamente, invitaţii sau alte documente de acces;
ş) sã aducã la cunoştinţã spectatorilor, la începutul competiţiei sau jocului sportiv, precum şi în pauzele de joc, prin mijloace de comunicare, obligaţiile care revin spectatorilor pe timpul desfãşurãrii întrecerii sportive, principiile spiritului de sportivitate, fair-play, ale ordinii şi disciplinei, precum şi mesajele transmise de forţele de ordine;
t) sã asigure bariere şi împrejmuiri adecvate pentru separarea grupurilor de suporteri şi a terenului de joc, realizate prin construcţii solide.
CAP. III
Obligaţiile spectatorilor
ART. 9
Spectatorii sunt obligaţi sã respecte cu stricteţe mãsurile stabilite de organizatori şi forţele de ordine pe traseele de deplasare cãtre locurile de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive, în apropierea şi în incinta stadioanelor şi a sãlilor de sport.
ART. 10
Spectatorilor le este interzis:
a) sã introducã în stadioane, sãli de sport sau în alte locuri de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive bãuturi alcoolice, fãclii, artificii, petarde, torţe, sticle, materiale explozive, incendiare ori fumigene, substanţe toxice, halucinogene, iritant lacrimogene sau paralizante ori alte obiecte ce pot fi folosite la acţiuni de tulburare a ordinii publice sau care pot conduce la producerea actelor de violenţã;
b) sã introducã sau sã afişeze inscripţii, embleme, pancarte, banere, steaguri ori alte materiale de publicitate vizualã care incitã la denigrarea ţãrii, la xenofobie, la urã naţionalã, rasialã, de clasã ori religioasã, la discriminãri de orice fel şi la violenţa publicã;
c) sã arunce cu obiecte în teren sau în direcţia altor spectatori;
d) sã escaladeze gardul ce delimiteazã spaţiul de joc sau sã intre pe spaţiul de joc, cu excepţia cazurilor de forţã majorã;
e) sã deterioreze sau sã distrugã mobilierul, instalaţiile ori amenajãrile existente în interiorul locurilor de desfãşurare a manifestãrilor sportive;
f) sã ocupe alte locuri decât cele prevãzute pe biletele de acces, abonamente, invitaţii, sau alte documente de acces, fãrã permisiunea organizatorilor, cu excepţia cazurilor de forţã majorã;
g) sã împiedice prin orice mijloace acţiunea forţelor pentru asigurarea sau restabilirea ordinii publice.
CAP. IV
Sancţiuni
ART. 11
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe atrage, dupã caz, rãspunderea civilã, disciplinarã, contravenţionalã sau penalã.
ART. 12
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 200 lei (RON) la 1.000 lei (RON), nerespectarea obligaţiei prevãzute la art. 10 lit. f);
b) cu amendã de la 500 lei (RON) la 2.000 lei (RON), nerespectarea oricãreia dintre obligaţiile prevãzute la art. 10 lit. a) şi b);
c) cu amendã de la 1.500 lei (RON) la 6.000 lei (RON), nerespectarea oricãreia dintre obligaţiile prevãzute la art. 10 lit. c), d), e) şi g);
d) cu amendã de la 3.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), nerespectarea oricãreia dintre obligaţiile prevãzute la art. 8 lit. a), b), c), d), h), i), j), l), m), n), o), s) şi ş);
e) cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON) şi suspendarea pe o perioadã de la o lunã la 6 luni a dreptului de a organiza competiţii sau jocuri sportive, nerespectarea oricãreia dintre obligaţiile prevãzute la art. 8 lit. e), f), g), k), p), r) şi t);
ART. 13
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre poliţişti, jandarmi şi de cãtre persoane special abilitate din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Sport, stabilite prin ordin al preşedintelui acesteia.
(2) Aplicarea sancţiunii complementare prevãzute la art. 12 lit. e) se dispune de şeful unitãţii sau instituţiei din care face parte agentul constatator.
ART. 14
În cazul sãvârşirii contravenţiilor prevãzute la art. 12, contravenientul poate achita, în termen de 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute, agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal.
ART. 15
(1) În situaţia în care o persoanã fizicã este sancţionatã contravenţional de douã ori în decursul unui an pentru sãvârşirea faptelor prevãzute la art. 10 sau pentru sãvârşirea, cu ocazia competiţiilor şi jocurilor sportive, a faptelor prevãzute la <>art. 2 pct. 1, 2, 4, 14, 16, 17, 25, 26, 33 şi 35 din Legea nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încãlcare a unor norme de convieţuire socialã, a ordinii şi liniştii publice, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, agentul constatator propune instanţei de judecatã competente teritorial aplicarea interzicerii accesului acestei persoane la unele competiţii şi jocuri sportive, ca sancţiune contravenţionalã complementarã.
(2) Nerespectarea hotãrârii instanţei de judecatã prin care s-a dispus aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare de interzicere a accesului la unele competiţii şi jocuri sportive constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei (RON) la 7.500 lei (RON).
(3) Constatarea contravenţiei prevãzute la alin. (2) şi aplicarea sancţiunii se fac de persoanele prevãzute la art. 13 alin. (1).
ART. 16
Contravenţiilor prevãzute de prezenta ordonanţã le sunt aplicabile prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
CAP. V
Dispunerea şi aplicarea sancţiunii complementare privind interzicerea accesului la unele competiţii şi jocuri sportive
ART. 17
(1) Pentru aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare de interzicere a accesului la unele competiţii şi jocuri sportive, organul din care face parte agentul constatator sesizeazã de îndatã instanţa de judecatã.
(2) Competenţa de judecatã aparţine judecãtoriei în a cãrei circumscripţie a fost sãvârşitã ultima contravenţie.
(3) Preşedintele judecãtoriei fixeazã termen de urgenţã, cu citarea contravenientului şi a organului din care face parte agentul constatator. Termenul astfel stabilit nu poate depãşi 3 zile de la data la care instanţa a fost sesizatã.
ART. 18
(1) Completul de judecatã este format dintr-un singur judecãtor.
(2) Contravenientul poate fi asistat de apãrãtor.
(3) În cazul în care contravenientul este minor, asistenţa juridicã este obligatorie. Instanţa dispune citarea pãrinţilor sau a reprezentantului legal al minorului.
(4) Participarea procurorului la şedinţa de judecatã este obligatorie.
(5) Instanţa apreciazã, în baza probelor prezentate de organul din care face parte agentul constatator, asupra legalitãţii şi temeiniciei propunerii fãcute şi pronunţã una dintre urmãtoarele soluţii:
a) aplicã sancţiunea contravenţionalã complementarã de interzicere a accesului la unele competiţii şi jocuri sportive;
b) respinge propunerea.
(6) Totodatã, instanţa de judecatã se pronunţã şi asupra legalitãţii şi temeiniciei procesului-verbal de constatare a ultimei contravenţii.
ART. 19
Aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare prevãzute la art. 15 alin. (1) poate fi dispusã de instanţa de judecatã pe o perioadã cuprinsã între 6 luni şi 3 ani.
ART. 20
(1) În dispozitivul hotãrârii se precizeazã genul competiţiilor şi jocurilor sportive la care îi este interzis persoanei sancţionate sã participe.
(2) Instanţa comunicã hotãrârea în termen de 10 zile persoanei sancţionate, organelor de poliţie şi structurii de jandarmi de la locul de domiciliu sau reşedinţã al/a persoanei sancţionate, precum şi Agenţiei Naţionale pentru Sport, în vederea luãrii mãsurilor care se impun.
(3) Hotãrârea judecãtoreascã prin care s-a dispus aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare poate fi atacatã cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Recursul suspendã executarea hotãrârii. Instanţa se pronunţã în termen de 3 zile de la data primirii cererii.
ART. 21
(1) Inspectoratul General al Jandarmeriei Române constituie, în condiţiile legii, baza de date cu persoanele sancţionate pentru fapte sãvârşite în legãturã cu competiţiile şi jocurile sportive, precum şi cu persoanele cunoscute ca turbulente sau potenţial turbulente.
(2) Cu ocazia declarãrii competiţiilor şi jocurilor sportive, în condiţiile art. 8 lit. a), unitatea de jandarmi competentã teritorial comunicã organizatorilor competiţiei sau jocului sportiv datele de identitate ale persoanelor cãrora le-a fost interzis accesul la competiţia sau jocul sportiv, precum şi ale persoanelor turbulente sau potenţial turbulente.
CAP. VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 22
(1) Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, federaţiile sportive naţionale vor proceda la modificarea şi completarea în mod corespunzãtor a regulamentelor de disciplinã.
(3) Pentru organizatorii de competiţii şi jocuri sportive care nu deţin mijloacele tehnice necesare efectuãrii înregistrãrii video, prevederile art. 8 lit. f) şi g) se aplicã în termen de 3 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(4) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 791/2004 pentru prevenirea şi sancţionarea actelor de violenţã şi ieşirilor necontrolate ale spectatorilor cu ocazia manifestãrilor sportive, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 478 din 28 mai 2004.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã:
----------------
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Bucureşti, 26 ianuarie 2006.
Nr. 11.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: