Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA nr. 107 din 30 iulie 1999 (*republicata*) privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice*)
__________ *) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 631/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 754 din 27 noiembrie 2001, dându-se textelor o nouã numerotare. <>Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 31 august 1999 şi a mai fost modificatã prin: - <>Ordonanţa Guvernului nr. 70/2000 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 407 din 29 august 2000, respinsã prin <>Legea nr. 668/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 772 din 4 decembrie 2001; - <>Legea nr. 282/2004 privind protecţia dobânditorilor cu privire la unele aspecte ale contractelor purtând asupra dobândirii unui drept de utilizare pe duratã limitatã a unor bunuri imobiliare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 30 iunie 2004.
CAP. I Definiţii şi domeniul de aplicabilitate
ART. 1 Prezenta ordonanţã are ca obiect armonizarea legislaţiei cu cea a statelor membre ale Uniunii Europene privind pachetele de servicii turistice vândute sau oferite spre vânzare pe teritoriul României, indiferent de locul de realizare al acestora. ART. 2 În sensul prezentei ordonanţe, prin urmãtorii termeni se înţelege: 1. pachet de servicii turistice - combinaţia prestabilitã a cel puţin douã dintre urmãtoarele trei grupe de servicii, cu condiţia ca durata neîntreruptã a acestora sã depãşeascã 24 de ore sau sã cuprindã o înnoptare, şi anume: a) transport; b) cazare; c) alte servicii, fãrã legãturã cu transportul sau cazarea sau care nu sunt accesorii ale acestora şi care reprezintã o parte semnificativã a pachetului de servicii turistice, cum ar fi: alimentaţie, tratament balnear, agrement şi altele asemenea; 2. contract de comercializare a pachetului de servicii turistice, denumit în continuare contract - acordul de voinţã dintre agenţia de turism şi turist, care are ca obiect cumpãrarea unui pachet de servicii turistice de cãtre turist şi eliberarea documentelor de platã şi a documentelor de cãlãtorie de cãtre agenţia de turism; 3. agenţia de turism - orice unitate specializatã, persoanã juridicã, care organizeazã, oferã şi vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora. Agenţiile de turism pot fi de urmãtoarele tipuri: a) agenţie de turism touroperatoare, având ca obiect de activitate organizarea şi vânzarea pe cont propriu a pachetelor de servicii turistice sau a componentelor acestora, direct sau prin intermediari; b) agenţie de turism detailistã, care vinde sau oferã spre vânzare, în contul unei agenţii de turism touroperatoare, pachete de servicii turistice sau componente ale acestora contractate cu aceasta; 4. consumator - orice persoanã care cumpãrã sau se angajeazã sã cumpere pachetul de servicii turistice contractant principal - sau orice persoanã în numele cãreia contractantul principal se angajeazã sã cumpere pachetul de servicii turistice - alţi beneficiari - sau orice persoanã în favoarea cãreia contractantul principal sau alţi beneficiari cedeazã pachetul de servicii turistice cesionarul. ART. 3 În sensul prezentelor prevederi, turistul este persoana definitã ca beneficiar la art. 2 pct. 4 sau care a cumpãrat pachetul de servicii turistice ori componente ale acestuia de la agenţia de turism. ART. 4 Facturarea separatã a diferitelor prestaţii ale aceluiaşi pachet de servicii nu exonereazã agenţia de turism touroperatoare sau detailistã de obligaţiile ce decurg din prezenta ordonanţã. ART. 5 Dacã o agenţie de turism acţioneazã în calitate de intermediar pentru o agenţie de turism touroperatoare care nu este stabilitã în România, aceasta este consideratã organizator de cãlãtorii turistice în raporturile cu turistul.
CAP. II Informarea turistului
ART. 6 Orice informaţii privind pachetul de servicii turistice, preţul acestuia şi toate celelalte condiţii aplicabile contractului, comunicate de organizator sau de detailist consumatorului, trebuie sã conţinã indicaţii corecte şi clare, care sã nu permitã interpretãri echivoce ale acestora. ART. 7 Agenţia de turism are obligaţia sã furnizeze turiştilor, în scris, în vederea încheierii contractului, informaţii referitoare la: a) localitatea de destinaţie; b) ruta de parcurs; c) mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile şi categoria acestuia/acestora; d) tipul unitãţilor de cazare, adresele şi categoriile de clasificare a acestora; e) serviciile de masã oferite şi categoria de clasificare a unitãţilor de alimentaţie; f) durata programului, cu indicarea datei sosirii şi a plecãrii; g) informaţii generale privind regimul paşapoartelor şi al vizelor, precum şi al asigurãrilor de sãnãtate necesare pentru cãlãtorie şi sejur; h) cuantumul avansului, dacã este cazul, precum şi termenul pentru achitarea restului de platã; i) numãrul minim de persoane necesar pentru realizarea programului şi termenul limitã pentru informarea turistului, în caz de anulare a cãlãtoriei turistice; j) posibilitãţi de încheiere a unor asigurãri facultative pentru asistenţã în caz de boalã, accidente şi altele asemenea; k) durata pentru care opereazã oferta turisticã. ART. 8 Informaţiile conţinute în materialele publicitare turistice angajeazã organizatorul sau detailistul de cãlãtorii turistice, în afara cazului în care: a) eventualele schimbãri în aceste informaţii au fost comunicate în mod clar turistului înaintea încheierii contractului; b) modificãrile au fost efectuate, cu acordul pãrţilor contractante, ulterior încheierii contractului. ART. 9 Organizatorul şi/sau detailistul trebuie sã comunice turistului, în scris sau prin orice altã formã corespunzãtoare, înaintea încheierii contractului, informaţiile de ordin general privind regimul paşapoartelor şi al vizelor şi formalitãţile de sãnãtate necesare pentru cãlãtorie şi şedere. ART. 10 Organizatorul şi/sau detailistul trebuie sã furnizeze în scris turistului, într-un termen stabilit prin contract, înainte de data plecãrii, urmãtoarele informaţii: a) orarele, locurile escalelor şi legãturile, precum şi, dupã caz, locul ce urmeazã sã fie ocupat de turist în fiecare dintre mijloacele de transport incluse în contract; b) denumirea, sediul/adresa, numãrul de telefon şi de fax ale reprezentanţei locale a organizatorului şi/sau a detailistului ori, în lipsa acesteia, cele ale autoritãţilor locale care pot ajuta turistul în caz de nevoie; în cazul în care aceste reprezentanţe sau autoritãţi locale nu existã, turistul trebuie sã dispunã de un numãr de apel de urgenţã sau de orice altã informaţie care sã îi permitã contactarea organizatorului şi/sau a detailistului; c) pentru cãlãtoriile şi şederile minorilor, informaţii care sã permitã stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu responsabilul de la locul şederii copilului; d) posibilitatea semnãrii unui contract de asigurare facultativã, care sã acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui contract de asistenţã, care sã acopere taxele de repatriere în caz de accidentare sau de boalã.
CAP. III Contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice
ART. 11 (1) Agenţia de turism touroperatoare sau detailistã este obligatã sã furnizeze turistului un bon de comandã numai în cazul solicitãrii unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din oferta agenţiei de turism. (2) Contractul ia naştere în momentul în care turistul primeşte confirmarea scrisã a rezervãrii, ce se transmite de organizatorul sau detailistul cãlãtoriei turistice, care acţioneazã în numele organizatorului, în cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnãrii bonului de comandã. (3) În cazul în care conţinutul bonului de comandã diferã de conţinutul confirmãrii cãlãtoriei turistice sau dacã aceastã confirmare nu s-a fãcut în termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnãrii bonului de comandã, turistul poate considera cã voiajul nu a fost rezervat şi are dreptul la rambursarea imediatã a tuturor sumelor deja plãtite. (4) Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse la alin. (1)-(3) nu împiedicã încheierea cu întârziere a contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, indiferent de perioada rãmasã pânã la plecare, dacã pãrţile sunt de acord. ART. 12 (1) Bonul de comandã cuprinde urmãtoarele elemente: a) destinaţia/destinaţiile cãlãtoriei turistice, durata şi datele de sosire şi de plecare; b) mijlocul/mijloacele de transport şi categoria acestuia/ acestora; c) tipul şi categoria structurilor de primire; d) serviciile de masã (pensiune completã/demipensiune/ mic dejun); e) programul turistic solicitat; f) numãrul de persoane pentru care se comandã pachetul de servicii turistice, numãrul de copii, vârsta şi actele de identificare a acestora; g) alte solicitãri speciale. (2) Contractul cuprinde cel puţin urmãtoarele clauze: a) destinaţia/destinaţiile cãlãtoriei turistice şi, în cazul perioadelor de sejur, durata şi datele de sosire şi de plecare; b) mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile şi categoriile de clasificare a acestuia/acestora, datele, orele şi locurile de plecare/sosire, la ducere şi la întoarcere; c) în cazul în care pachetul de servicii turistice include şi cazarea, adresa şi categoria de clasificare ale structurilor de primire turistice, în conformitate cu reglementãrile ţãrilor de primire; d) serviciile de masã furnizate: pensiune completã, demipensiune, mic dejun; e) dacã realizarea pachetului de servicii turistice necesitã un numãr minim de persoane, data limitã de informare a turistului privind anularea cãlãtoriei turistice comandate; f) ruta; g) vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse în preţul total convenit al pachetului de servicii turistice; h) denumirea şi sediul/adresa agenţiei/agenţiilor de turism organizatoare şi, dupã caz, ale agenţiei de turism detailiste şi ale societãţii de asigurãri; i) preţul pachetului de servicii, cu indicarea cazurilor în care acesta poate fi modificat, şi tarifele pentru anumite servicii: taxe de aterizare, îmbarcare/debarcare în porturi şi pe aeroporturi, taxe de turist, dacã acestea nu sunt incluse în preţul pachetului de servicii turistice; j) termenele şi modalitatea de platã; k) solicitãrile speciale ale turistului fãcute cunoscute agenţiei de turism organizatoare sau celei detailiste în momentul efectuãrii comenzii şi acceptate de cele douã pãrţi; l) termenele în care turistul trebuie sã transmitã o eventualã reclamaţie pentru neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a contractului de cãlãtorie turisticã; m) condiţiile de modificare şi de reziliere a contractului; n) obligaţiile agenţiei/agenţiilor de turism în cazul anulãrii cãlãtoriei, al înlocuirii sau al neasigurãrii unor servicii; o) posibilitatea de transfer al contractului de cãtre turist unei terţe persoane şi modul de realizare a acestuia; p) eventualele modificãri pe care agenţia de turism le poate aduce serviciilor cumpãrate; r) rãspunderea agenţiei şi despãgubirea turistului în cazul nerespectãrii clauzelor contractuale. (3) În toate cazurile agenţia de turism are obligaţia sã înmâneze turistului un exemplar din contract. (4) Contractul poate fi prezentat şi sub forma unui catalog, pliant sau alt înscris, dacã turistul este informat despre aceasta şi dacã documentul conţine informaţiile prevãzute la alin. (2). ART. 13 (1) În cazul în care turistul nu poate sã participe la cãlãtoria turisticã, acesta poate sã cesioneze contractul unei terţe persoane care îndeplineşte toate condiţiile prevãzute în pachetul de servicii turistice contractat. (2) Cesionarea poate fi realizatã numai cu anunţarea agenţiei de turism semnatare a contractului. (3) Turistul care cedeazã pachetul sãu de servicii, precum şi cesionarul sunt responsabili în mod solidar la plata preţului cãlãtoriei şi a eventualelor costuri suplimentare apãrute cu ocazia acestei cedãri. ART. 14 (1) Preţurile stabilite în contract nu pot fi modificate, cu excepţia cazului în care contractul prevede în mod explicit acest lucru, atât în vederea majorãrii, cât şi a reducerii, precum şi modul de calcul al acestora, şi numai dacã modificarea are loc ca urmare a variaţiilor: a) costurilor de transport, inclusiv costul carburantului; b) redevenţelor şi taxelor aferente serviciilor de aterizare, debarcare/îmbarcare în porturi şi aeroporturi şi a taxelor de turist; c) cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de servicii turistice contractat. (2) Preţurile stabilite în contract nu pot fi majorate, în niciun caz, în cursul celor 20 de zile calendaristice care preced data plecãrii. (3) În cazul în care preţurile stabilite în contract sunt majorate cu peste 10%, indiferent de motivele majorãrii, turistul poate rezilia contractul fãrã nicio obligaţie faţã de agenţia de turism, aceasta din urmã având obligaţia de a rambursa imediat turistului toate sumele aferente cãlãtoriei turistice plãtite de acesta, inclusiv comisionul. ART. 15 În cazul în care agenţia de turism este nevoitã sã modifice una dintre prevederile esenţiale ale contractului, aceasta are obligaţia sã informeze turistul cu cel puţin 15 zile înainte de data plecãrii, iar acesta este obligat sã comunice agenţiei de turism, în termen de 5 zile de la primirea înştiinţãrii, hotãrârea sa de a opta fie pentru: a) rezilierea contractului fãrã platã de penalitãţi; b) acceptarea noilor condiţii ale contractului. ART. 16 În cazul în care turistul reziliazã contractul conform prevederilor art. 15 sau agenţia de turism anuleazã cãlãtoria turisticã înaintea datei de plecare, turistul are dreptul: a) sã accepte la acelaşi preţ un alt pachet de servicii turistice de calitate echivalentã sau superioarã, propus de agenţia de turism; b) sã accepte un pachet de servicii de calitate inferioarã, propus de agenţia de turism, cu rambursarea imediatã a diferenţei de preţ; c) sã i se ramburseze imediat toate sumele achitate în virtutea contractului. ART. 17 Turistul poate sã rezilieze în orice moment, în totalitate sau în parte, contractul. În cazul în care turistul reziliazã contractul pentru un motiv care îi este imputabil, el va despãgubi agenţia de turism pentru prejudiciul creat acesteia ca urmare a rezilierii. Despãgubirea se poate ridica la maximum preţul cãlãtoriei turistice. ART. 18 În cazurile menţionate la art. 15 şi 16 turistul are dreptul sã solicite agenţiei de turism şi o despãgubire pentru neîndeplinirea prevederilor contractului iniţial, cu excepţia cazurilor în care: a) anularea s-a fãcut datoritã nerealizãrii numãrului minim de persoane menţionat în contract, iar agenţia de turism a informat turistul în scris, în termenul menţionat în contract, termen care nu poate fi mai mic de 15 zile calendaristice premergãtoare datei plecãrii; b) anularea s-a datorat unui caz de forţã majorã, prin acesta înţelegându-se circumstanţe anormale şi imprevizibile, independente de voinţa celui care le invocã, şi ale cãror consecinţe nu au putut fi evitate în ciuda oricãror eforturi depuse, în aceasta nefiind incluse suprarezervãrile; c) anularea s-a fãcut din vina turistului. ART. 19 În cazul în care, dupã începerea cãlãtoriei turistice, o parte importantã din serviciile prevãzute în contract nu este realizatã sau agenţia de turism organizatoare constatã cã nu le va putea realiza, aceasta este obligatã: a) sã ofere turistului alternative corespunzãtoare în vederea continuãrii cãlãtoriei turistice, fãrã majorarea preţului; b) sã restituie turistului sumele ce reprezintã diferenţa dintre serviciile achitate şi cele efectiv prestate în timpul cãlãtoriei turistice; c) în cazul în care nu pot fi oferite turistului alternative corespunzãtoare sau acesta nu le acceptã din motive întemeiate, sã asigure fãrã costuri suplimentare transportul retur al turistului la locul de plecare ori în alt loc agreat de acesta şi, dupã caz, despãgubirea pentru serviciile neprestate. ART. 20 (1) Agenţia de turism este rãspunzãtoare pentru buna executare a obligaţiilor asumate prin contract, inclusiv în situaţia în care aceste obligaţii trebuiau îndeplinite de cãtre o altã agenţie de turism sau de cãtre alţi prestatori de servicii. (2) De la prevederile alin. (1) se excepteazã urmãtoarele cazuri: a) când neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasã a obligaţiilor asumate prin contract se datoreazã turistului; b) când neîndeplinirea obligaţiilor se datoreazã unor cauze de forţã majorã. ART. 21 (1) Pentru daunele materiale cauzate de nerespectarea de cãtre agenţia de turism organizatoare a serviciilor cuprinse în contract, responsabilitatea acesteia privind despãgubirea turistului nu poate depãşi de douã ori preţul pachetului de servicii turistice înscris în contract. (2) Agenţia de turism organizatoare şi/sau detailistã nu poate exclude sau nu poate limita responsabilitatea ei pentru prejudiciul cauzat de moartea sau de rãnirea turistului ca urmare a acţiunilor ori a neglijenţei ei. ART. 22 (1) Deficienţele constatate de cãtre turist la faţa locului, cu privire la realizarea pachetului de servicii contractat, vor fi sesizate prompt, în scris, atât prestatorului de servicii, cât şi agenţiei de turism de la care turistul a cumpãrat pachetul de servicii turistice. (2) Aceastã obligaţie a turistului trebuie menţionatã clar şi explicit în contract. ART. 23 În cazul unor reclamaţii ale turistului cu privire la realizarea serviciilor turistice contractate, agenţia de turism organizatoare, agenţia de turism detailistã, precum şi prestatorii de servicii vor acţiona imediat pentru soluţionarea reclamaţiilor şi vor face proba eforturilor depuse de ei în acest scop. ART. 24 (1) Agenţia de turism parte contractantã trebuie sã dovedeascã cu garanţii acoperitoare sau prin poliţe de asigurare cã poate asigura, în caz de insolvabilitate sau de faliment, rambursarea sumelor achitate de turist, precum şi a celor necesare în vederea repatrierii acestuia. (2) Sistemul prin poliţe de asigurare se va aplica începând cu data de 1 octombrie 2000 pentru agenţiile de turism nou-înfiinţate, iar pentru celelalte agenţii de turism, eşalonat, pe mãsura expirãrii termenului de valabilitate a scrisorilor de garanţie bancarã sau a angajamentelor de platã în favoarea Ministerului Turismului, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2001.
CAP. IV Acţiuni în justiţie
ART. 25 (1) Acţiunile cãrora le poate da naştere un contract de comercializare a pachetului de servicii turistice care cade sub incidenţa prezentei ordonanţe, din cauzã de deces, de rãnire sau altã atingere a integritãţii fizice ori psihice a turistului, se prescriu dupã 2 ani. (2) În cazul rãnirii sau al altei atingeri aduse integritãţii fizice ori psihice, care a cauzat moartea dupã data la care contractul prevedea cã ia sfârşit prestaţia ce a dat naştere la diferend, termenul de prescripţie de 2 ani prevãzut la alin. (1) începe sã curgã de la data decesului, dar nu mai târziu de 3 ani de la data executãrii prestaţiei prevãzute în contract. (3) Acţiunile cãrora le-a dat naştere un contract de comercializare a pachetului de servicii turistice care cade sub incidenţa prezentei ordonanţe, altele decât cele prevãzute la alin. (1) şi (2), se prescriu în termen de un an. (4) Termenul de prescripţie curge de la data la care contractul prevede cã ia sfârşit prestaţia ce a dat naştere diferendului.
CAP. V Supravegherea activitãţii de organizare sau de intermediere de cãlãtorii turistice
ART. 26 Controlul respectãrii dispoziţiilor prezentei ordonanţe se face de cãtre organele de specialitate ale Ministerului pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale şi ale Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. ART. 27 Organele de control efectueazã verificãri la sesizarea persoanelor prejudiciate prevãzute la art. 2 pct. 4 şi din oficiu. ART. 28 Organizatorul şi/sau intermediarul de cãlãtorii turistice are obligaţia de a prezenta în original organelor de control contractele încheiate cu turiştii. ART. 29 Organele de control încheie, dupã caz, procese-verbale în care se consemneazã faptele constatate cu ocazia verificãrilor fãcute şi se înscriu articolele din ordonanţã încãlcate şi vor aplica sancţiunea prevãzutã de lege.
CAP. VI Sancţiuni
ART. 30 Dispoziţiile prezentei ordonanţe se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã. ART. 31 Constituie contravenţie, în mãsura în care fapta nu este sãvârşitã în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sã fie consideratã infracţiune, încãlcarea prevederilor art. 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, art. 16 lit. c), art. 19, art. 20 alin. (1), art. 23 şi 25. ART. 32 (1) Contravenţiile prevãzute la art. 31 se sancţioneazã cu amendã de la 400 lei la 1.000 lei. (2) Prevederile prezentei ordonanţe se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia celor de la art. 27-29.
CAP. VII Dispoziţii finale
ART. 33 (1) Prezenta ordonanţã intrã în vigoare dupã 60 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) Pe aceeaşi datã se abrogã orice dispoziţii contrare.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email