Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 107 din 30 iulie 1999  privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 107 din 30 iulie 1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 31 august 1999
În temeiul dispoziţiilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. P pct. 2 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Definiţii şi domeniul de aplicabilitate

ART. 1
Prezenta ordonanta are ca obiect armonizarea legislaţiei cu cea a statelor membre ale Uniunii Europene privind pachetele de servicii turistice vândute sau oferite spre vânzare pe teritoriul României, indiferent de locul de realizare al acestora.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe, prin urmãtorii termeni se înţelege:
1. pachet de servicii turistice - combinatia prestabilita a cel puţin doua dintre urmãtoarele trei grupe de servicii, cu condiţia ca durata neîntreruptã a acestora sa depãşeascã 24 de ore sau sa cuprindã o innoptare, şi anume:
a) transport;
b) cazare;
c) alte servicii, fãrã legatura cu transportul sau cazarea sau care nu sunt accesorii ale acestora şi care reprezintã o parte semnificativã a pachetului de servicii turistice, cum ar fi: alimentaţie, tratament balnear, agrement şi altele asemenea;
2. contract de organizare de cãlãtorii turistice - orice contract prin care o agenţie de turism touroperatoare se angajeazã, în nume propriu, sa procure alteia sau unei persoane fizice, în schimbul plãţii unui preţ, un pachet de servicii turistice sau prestaţii izolate ale acestuia;
3. contract de intermediere de cãlãtorii turistice - orice contract prin care o agenţie de turism detailista se obliga sa procure, în numele alteia, în schimbul plãţii unui preţ, fie un contract de cãlãtorii turistice, fie una sau mai multe prestaţii izolate ce permit efectuarea unei cãlãtorii turistice sau a unei cazari oarecare.
Facturarea separatã a diferitelor prestaţii ale aceluiaşi pachet de servicii nu exonereaza agenţia de turism touroperatoare sau detailista de obligaţiile ce decurg din prezenta ordonanta;
4. agenţia de turism - orice unitate specializatã care organizeazã, oferã şi vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora.
Agenţiile de turism pot fi de urmãtoarele tipuri:
a) agenţie de turism touroperatoare, având ca obiect de activitate organizarea şi vânzarea pe cont propriu a pachetelor de servicii turistice sau a componentelor acestora, direct sau prin intermediari;
b) agenţie de turism detailista, care vinde sau oferã spre vânzare, în contul unei agenţii de turism touroperatoare, pachete de servicii turistice sau componente ale acestora contractate cu aceasta;
5. consumator - orice persoana care cumpara sau se angajeazã sa cumpere pachetul de servicii turistice - contractant principal - sau orice persoana în numele cãreia contractantul principal se angajeazã sa cumpere pachetul de servicii turistice - alţi beneficiari - sau orice persoana în favoarea cãreia contractantul principal sau alţi beneficiari cedeazã pachetul de servicii turistice - cesionarul.
ART. 3
Dacã o agenţie de turism acţioneazã în calitate de intermediar pentru o agenţie de turism touroperatoare care nu este stabilitã în România, aceasta este consideratã ca organizator de cãlãtorii turistice în raporturile cu consumatorul.

CAP. 2
Informarea consumatorului de servicii turistice

ART. 4
Orice informaţii privind pachetul de servicii turistice, preţul acestuia şi toate celelalte condiţii aplicabile contractului, comunicate de organizator sau de detailist consumatorului, trebuie sa conţinã indicaţii corecte şi clare, care sa nu permitã interpretãri echivoce ale acestora.
ART. 5
Materialele publicitare turistice puse la dispoziţie consumatorului în vederea încheierii contractului - cataloage sau pliante - trebuie sa indice, în mod lizibil, clar şi precis, preţul şi informaţiile corespunzãtoare referitoare la:
a) destinaţie;
b) ruta;
c) mijloacele de transport utilizate, caracteristicile şi categoria acestora;
d) tipul unitãţilor de cazare, denumirea, categoria de clasificare şi principalele lor caracteristici; în cazul cãlãtorilor turistice efectuate în alte tari se vor preciza diferenţele dintre categoriile de clasificare din ţãrile respective şi cele conform normelor din România;
e) serviciile de masa oferite şi categoria de clasificare a unitãţilor de alimentaţie;
f) informaţii de ordin general privind pasapoartele, vizele şi formalitãţile sanitare necesare pentru cãlãtorie şi şedere;
g) valoarea sau procentul din preţ ce trebuie achitat cu titlu de avans şi graficul pentru efectuarea restului de plata;
h) numãrul minim de persoane ce trebuie realizat pentru a avea loc cãlãtoria şi, în acest caz, data limita de informare a consumatorului în caz de anulare a cãlãtoriei turistice;
i) posibilitãţi de încheiere a unor asigurãri facultative pentru asistenta în caz de boala, accidente etc.;
j) specificul cãlãtoriei turistice şi publicul cãreia i se adreseazã.
ART. 6
Informaţiile conţinute de materialele publicitare turistice angajeazã organizatorul sau detailistul de cãlãtorii turistice, în afarã cazului în care:
- eventualele schimbãri în aceste informaţii au fost comunicate în mod clar consumatorului înaintea încheierii contractului;
- modificãrile au fost efectuate, cu acordul pãrţilor contractante, ulterior încheierii contractului.
ART. 7
Organizatorul şi/sau detailistul trebuie sa comunice consumatorului, în scris sau prin orice alta forma corespunzãtoare, înaintea încheierii contractului, informaţiile de ordin general privind regimul paşapoartelor şi al vizelor şi formalitãţile de sãnãtate necesare pentru cãlãtorie şi şedere.
ART. 8
Organizatorul şi/sau detailistul trebuie sa furnizeze în scris consumatorului, într-un termen stabilit prin contract, înainte de data plecãrii, urmãtoarele informaţii:
a) orarele, locurile escalelor şi legãturile, precum şi locul ce urmeazã a fi ocupat de consumator în fiecare dintre mijloacele de transport incluse în contract;
b) numele, adresa, numãrul de telefon şi de fax al reprezentantei locale a organizatorului şi/sau detailistului sau, în lipsa acesteia, cele ale autoritãţilor locale care pot ajuta consumatorul în caz de nevoie.
În cazul în care aceste reprezentante sau autoritãţi locale nu exista, consumatorul trebuie sa dispunã de un numãr de apel de urgenta sau de orice alta informare care sa îi permitã contactarea organizatorului şi/sau detailistului;
c) pentru cãlãtoriile şi sederile minorilor, informaţii care sa permitã stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu responsabilul de la locul şederii copilului;
d) posibilitatea semnãrii unui contract de asigurare facultativã, care sa acopere taxele de transfer ale consumatorului, sau a unui contract de asistenta, care sa acopere taxele de repatriere în caz de accidentare sau de boala.

CAP. 3
Contractul de organizare de cãlãtorii turistice

ART. 9
(1) Agenţia de turism touroperatoare sau detailista este obligatã sa furnizeze consumatorului, în momentul rezervarii cãlãtoriei, un bon de comanda.
(2) Contractul ia naştere în momentul în care consumatorul primeşte confirmarea scrisã a rezervarii, transmisã de organizatorul sau detailistul cãlãtoriei turistice - care acţioneazã în numele organizatorului - în cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnãrii bonului de comanda.
(3) În cazul în care conţinutul bonului de comanda diferã de conţinutul confirmãrii cãlãtoriei turistice sau dacã aceasta confirmare nu s-a fãcut în termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnãrii bonului de comanda, consumatorul poate considera ca voiajul nu a fost rezervat şi are dreptul la rambursarea imediata a tuturor sumelor deja plãtite.
(4) Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse la alin. (1)-(3) nu impiedica încheierea cu întârziere a contractului de cãlãtorie turistica, indiferent de perioada rãmasã pana la plecare, dacã pãrţile sunt de acord.
ART. 10
(1) Bonul de comanda şi contractul de cãlãtorie turistica trebuie sa menţioneze, în scris, cel puţin:
a) destinaţia(iile) cãlãtoriei turistice şi, în cazul perioadelor de sejur, durata şi datele de sosire şi de plecare;
b) mijloacele de transport utilizate, caracteristicile şi categoriile de clasificare ale acestora, datele, orele şi locurile de plecare/sosire, la ducere şi la întoarcere;
c) în cazul în care pachetul de servicii turistice include şi cazarea, adresa, caracteristicile şi categoria de clasificare a structurilor de primire turistice în care se face aceasta, conformitatea sa cu reglementãrile tarii de primire şi menţionarea diferenţelor între acestea şi normele în vigoare din România;
d) serviciile de masa furnizate - pensiune completa, demipensiune, mic dejun - şi categoria de clasificare a unitãţilor de alimentaţie;
e) dacã realizarea pachetului de servicii turistice necesita un numãr minim de persoane, data limita de informare a consumatorului privind anularea cãlãtoriei turistice comandate;
f) ruta;
g) vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse în preţul total convenit al pachetului de servicii turistice;
h) numele şi adresa agenţiei(iilor) de turism organizatoare şi, dupã caz, a agenţiei de turism detailiste şi a societãţii de asigurãri;
i) preţul pachetului de servicii, cu indicarea cazurilor în care acesta poate fi modificat, şi preţurile pentru anumite servicii - taxe de aterizare, imbarcare/debarcare în porturi şi pe aeroporturi, taxe de turist - dacã acestea nu sunt incluse în preţul pachetului de servicii turistice;
j) termenele şi modalitatea de plata a preţului;
k) solicitarile speciale ale consumatorului, fãcute cunoscute agenţiei de turism organizatoare sau celei detailiste în momentul efectuãrii comenzii şi acceptate de cele doua pãrţi;
l) termenele în care consumatorul trebuie sa transmitã o eventuala reclamaţie pentru neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a contractului cãlãtoriei turistice;
m) condiţiile de reziliere a contractului de cãtre consumator;
n) obligaţiile agenţiei(iilor) de turism în cazul anulãrii cãlãtoriei turistice.
(2) În toate cazurile agenţia de turism are obligaţia sa inmaneze consumatorului un exemplar din contract.
(3) Contractul poate fi prezentat şi sub forma unui catalog, pliant sau alt înscris, dacã consumatorul este informat despre aceasta şi dacã documentul conţine informaţiile prevãzute la alin. (1).
ART. 11
(1) În cazul în care consumatorul nu poate sa participe la cãlãtoria turistica, acesta poate sa transfere contractul unei terţe persoane care îndeplineşte toate condiţiile prevãzute în pachetul de servicii turistice contractat.
(2) Transferul poate fi realizat numai cu anunţarea agenţiei de turism semnatare a contractului.
(3) Consumatorul care cedeazã pachetul sau de servicii, precum şi cesionarul sunt responsabili, în mod solidar, de plata preţului cãlãtoriei şi a eventualelor costuri suplimentare apãrute cu ocazia aceste cedari.
ART. 12
(1) Preţurile stabilite în contract nu pot fi modificate, cu excepţia cazului în care contractul prevede în mod explicit acest lucru, atât în vederea majorãrii, cat şi a reducerii, precum şi modul de calcul al acestora, şi numai dacã modificarea are loc ca urmare a variatiilor:
a) costurilor de transport, inclusiv costul carburantului;
b) redevenţelor şi taxelor aferente serviciilor de aterizare, debarcare/imbarcare în porturi şi aeroporturi şi a taxelor de turist;
c) cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de servicii turistice contractat.
(2) Preţurile stabilite în contract nu pot fi majorate, în nici un caz, în cursul celor 20 de zile calendaristice care preced data plecãrii.
(3) În cazul în care preţurile stabilite în contract sunt majorate cu peste 10%, indiferent de motivele majorãrii, consumatorul poate rezilia contractul fãrã nici o obligaţie fata de agenţia de turism, aceasta din urma având obligaţia de a rambursa imediat consumatorului toate sumele aferente cãlãtoriei turistice plãtite de acesta.
ART. 13
În cazul în care agenţia de turism este nevoita sa modifice una din prevederile esenţiale ale contractului, aceasta are obligaţia sa informeze consumatorul cu cel puţin 15 zile înainte de data plecãrii, iar acesta sa comunice agenţiei de turism în termen de 5 zile de la primirea înştiinţãrii hotãrârea sa de a opta fie pentru:
a) rezilierea contractului fãrã plata de penalitãţi;
b) acceptarea noilor condiţii ale contractului.
ART. 14
În cazul în care consumatorul reziliazã contractul conform prevederilor art. 13 sau agenţia de turism anuleazã cãlãtoria turistica înaintea datei de plecare, consumatorul are dreptul:
a) sa accepte la acelaşi preţ un alt pachet de servicii turistice de calitate echivalenta sau superioarã, propus de agenţia de turism;
b) sa accepte un pachet de servicii de calitate inferioarã, propus de agenţia de turism, cu rambursarea imediata a diferenţei de preţ;
c) sa i se ramburseze imediat toate sumele achitate în virtutea contractului.
ART. 15
Consumatorul poate, în orice moment, sa rezilieze, în totalitate sau în parte, contractul. În cazul în care consumatorul reziliazã contractul pentru un motiv care îi este imputabil, el va despãgubi agenţia de turism pentru prejudiciul creat acesteia ca urmare a rezilierii. Despãgubirea se poate ridica la maximum preţul cãlãtoriei turistice.
ART. 16
În cazurile menţionate la art. 13 şi 14 consumatorul are dreptul sa solicite agenţiei de turism şi o despãgubire pentru neîndeplinirea prevederilor contractului iniţial, cu excepţia cazurilor în care:
a) anularea s-a fãcut datoritã nerealizarii numãrului minim de persoane menţionat în contract, iar agenţia de turism a informat consumatorul, în scris, în termenul menţionat în contract, termen care nu poate fi mai mic de 15 zile calendaristice premergãtoare datei plecãrii;
b) anularea s-a datorat unui caz de forta majorã, prin acesta intelegandu-se circumstanţe anormale şi imprevizibile, independente de vointa celui care le invoca, şi ale cãror consecinţe nu au putut fi evitate, în ciuda oricãror eforturi depuse, în aceasta nefiind incluse suprarezervarile;
c) anularea s-a fãcut din vina consumatorului.
ART. 17
În cazul în care, dupã începerea cãlãtoriei turistice, o parte importanta din serviciile prevãzute în contract nu este realizatã sau agenţia de turism organizatoare constata ca nu le va putea realiza, aceasta este obligatã:
a) sa ofere consumatorului alternative corespunzãtoare în vederea continuãrii cãlãtoriei turistice, fãrã majorarea preţului;
b) sa restituie consumatorului sumele ce reprezintã diferenţa dintre serviciile achitate şi cele efectiv prestate în timpul cãlãtoriei turistice;
c) în cazul în care nu pot fi oferite consumatorului alternative corespunzãtoare sau acesta nu le accepta din motive întemeiate, sa asigure, fãrã costuri suplimentare, transportul retur al consumatorului la locul de plecare ori în alt loc agreat de acesta şi, dupã caz, despãgubirea pentru serviciile neprestate.
ART. 18
(1) Agenţia de turism este rãspunzãtoare pentru buna executare a obligaţiilor asumate prin contract, inclusiv în situaţia în care aceste obligaţii trebuiau îndeplinite de cãtre o alta agenţie de turism sau de cãtre alţi prestatori de servicii.
(2) De la prevederile alin. (1) se excepteazã urmãtoarele cazuri:
a) când neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasã a obligaţiilor asumate prin contract se datoreazã consumatorului;
b) când neîndeplinirea obligaţiilor este atribuitã unui terţ care nu este parte în contract, iar cauzele nerealizarilor nu puteau fi prevãzute sau evitate;
c) când neîndeplinirea obligaţiilor se datoreazã unor cauze de forta majorã sau unor împrejurãri pe care nici agenţia de turism, nici prestatorii de servicii nu le puteau prevedea sau evita.
(3) În cazurile prevãzute la alin. (2) lit. b) şi c), agenţia de turism parte în contract este obligatã sa acorde asistenta prompta consumatorului aflat în dificultate.
ART. 19
(1) Pentru daunele materiale cauzate de nerespectarea de cãtre agenţia de turism organizatoare a serviciilor cuprinse în contract, responsabilitatea acesteia privind despãgubirea consumatorului nu poate depãşi de doua ori preţul pachetului de servicii turistice înscris în contract.
(2) Agenţia de turism organizatoare şi/sau detailista nu pot exclude sau limita responsabilitatea lor pentru prejudiciul cauzat de moartea sau de ranirea consumatorului ca urmare a acţiunilor sau a neglijentei lor.
ART. 20
(1) Deficientele constatate de cãtre consumator la fata locului, cu privire la realizarea pachetului de servicii contractat, vor fi sesizate prompt, în scris sau sub orice alta forma, atât prestatorului de servicii, cat şi agenţiei de turism de la care consumatorul a cumpãrat pachetul de servicii turistice.
(2) Aceasta obligaţie a consumatorului trebuie menţionatã clar şi explicit în contract.
ART. 21
În cazul unor reclamaţii ale consumatorului cu privire la realizarea serviciilor turistice contractate, agenţia de turism organizatoare, agenţia de turism detailista, precum şi prestatorii de servicii vor acţiona imediat pentru soluţionarea reclamatiilor şi vor face proba eforturilor depuse de ei în acest scop.
ART. 22
Agenţia de turism parte contractantã trebuie sa dovedeascã, cu garanţii acoperitoare proprii sau prin poliţe de asigurare, ca poate asigura, în caz de insolvabilitate sau de faliment, rambursarea sumelor achitate de cãtre consumator, precum şi a celor necesare repatrierii acestuia.

CAP. 4
Acţiuni în justiţie

ART. 23
(1) Acţiunile cãrora le poate da naştere un contract de cãlãtorii turistice care cade sub incidenta prezentei ordonanţe, din cauza de deces, de ranire sau alta atingere a integritãţii fizice sau psihice a turistului, se prescriu dupã 2 ani.
(2) În cazul ranirii sau al altei atingeri aduse integritãţii fizice sau psihice care a cauzat moartea dupã data la care contractul prevedea ca ia sfârşit prestaţia ce a dat naştere la diferend, termenul de prescripţie de 2 ani prevãzut la alin. (1) începe sa curgã de la data decesului, dar nu mai târziu de 3 ani de la data executãrii prestaţiei prevãzute în contract.
(3) Acţiunile cãrora le-a dat naştere un contract de cãlãtorii turistice care cade sub incidenta prezentei ordonanţe, altele decât cele prevãzute la alin. (1) şi (2), se prescriu în termen de un an.
(4) Termenul de prescripţie curge de la data la care contractul prevede ca ia sfârşit prestaţia ce a dat naştere la diferend.

CAP. 5
Supravegherea activitãţii de organizare sau de intermediere de cãlãtorii turistice

ART. 24
Controlul respectãrii dispoziţiilor prezentei ordonanţe se face de cãtre organele de specialitate ale Autoritãţii Naţionale pentru Turism şi ale Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor.
ART. 25
Organele de control efectueazã verificãri la sesizarea persoanelor prejudiciate prevãzute la art. 2 pct. 5 şi din oficiu.
ART. 26
Organizatorul şi/sau intermediarul de cãlãtorii turistice are obligaţia de a prezenta organelor de control contractele încheiate cu turistii, în original.
ART. 27
Organele de control încheie, dupã caz, procese-verbale în care se consemneazã faptele constatate cu ocazia verificãrilor fãcute şi se înscriu articolele din ordonanta incalcate şi vor aplica sancţiunea prevãzutã de lege.

CAP. 6
Sancţiuni

ART. 28
Dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 11/1994, republicatã, sunt aplicabile prezentei ordonanţe.
ART. 29
Constituie contravenţie, în mãsura în care fapta nu este sãvârşitã în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie consideratã infracţiune, încãlcarea prevederilor art. 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, art. 14 lit. c), art. 17, art. 18 alin. (1) şi (3), art. 21 şi 23.
ART. 30
Contravenţiile prevãzute la art. 29 se sancţioneazã cu amenda de la 4.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Prevederile prezentei ordonanţe se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia celor de la art. 25-27.

CAP. 7
Dispoziţii finale

ART. 31
Prezenta ordonanta intra în vigoare dupã 60 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
Pe aceeaşi data se abroga orice dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
p. Preşedintele Autoritãţii
Naţionale pentru Turism,
Dorin Anton

Oficiul pentru Protecţia
Consumatorilor
Eliade Mihailescu,
secretar de stat

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016