Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
------------
*) Republicatã în temeiul <>art. V lit. c) din titlul III "Dispoziţii finale" al Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementãrilor cu legislaţia europeanã privind protecţia consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Ordonanţa Guvernului nr. 106/1999 privind contractele încheiate în afara spaţiilor comerciale a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 31 august 1999, şi a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 60/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 30 ianuarie 2002.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta ordonanţã reglementeazã contractele încheiate în condiţiile prevãzute la art. 3-5 între un comerciant care furnizeazã bunuri sau servicii şi un consumator.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii care, în cadrul tranzacţiilor care intrã sub incidenţa prezentei ordonanţe, acţioneazã în scopuri din afara activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;
b) comerciant - orice persoanã fizicã sau juridicã autorizatã, care acţioneazã în cadrul activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, în cadrul tranzacţiilor care intrã sub incidenţa prezentei ordonanţe, precum şi orice persoanã care acţioneazã în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia;
c) spaţiu comercial - orice loc sau spaţiu autorizat conform reglementãrilor legale în vigoare, folosit în mod obişnuit de comerciant în scopul desfãşurãrii activitãţii pentru care a fost autorizat.
ART. 3
Prezenta ordonanţã se aplicã în cazul contractelor încheiate în urmãtoarele situaţii:
a) în timpul unei deplasãri organizate de comerciant în afara spaţiilor sale comerciale;
b) în timpul unei vizite efectuate de comerciant, dacã aceasta nu a avut loc la solicitarea expresã a consumatorului:
1. la locuinţa unui consumator, unde pot fi încheiate contracte şi cu alte persoane prezente;
2. la locul de muncã al consumatorului sau în locul în care acesta se gãseşte, chiar temporar, pentru motive de lucru, studiu sau tratament;
c) în orice alte locuri publice sau destinate publicului, în care comercianul prezintã o ofertã pentru produsele sau serviciile pe care le furnizeazã, în vederea acceptãrii acesteia de cãtre consumator.
ART. 4
Sunt supuse prevederilor prezentei ordonanţe şi contractele încheiate în urma solicitãrii de cãtre consumator a unei vizite a comerciantului pentru alte produse sau servicii decât cele pentru care consumatorul a solicitat vizita, cu condiţia ca, în momentul solicitãrii, consumatorul sã nu fi cunoscut şi nici sã nu fi avut în mod rezonabil posibilitatea de a cunoaşte faptul cã furnizarea produsului sau a serviciului respectiv face parte din activitatea comercialã sau profesionalã a comerciantului.
ART. 5
Prezenta ordonanţã se aplicã şi în cazul propunerilor de contract fãcute de consumator, în condiţii analoage celor specificate la art. 3 şi 4.
ART. 6
Prezenta ordonanţã nu se aplicã:
a) contractelor pentru care valoarea totalã care urmeazã sã fie achitatã de consumator este mai micã decât echivalentul în lei a 30 de euro la cursul de zi al Bãncii Naţionale a României;
b) contractelor privind construirea, vânzarea şi închirierea de bunuri imobile, precum şi contractelor care conţin alte drepturi referitoare la bunuri imobile, cu excepţia contractelor privind furnizarea de produse ce urmeazã sã fie încorporate în bunuri imobile şi, de asemenea, a contractelor privind repararea de bunuri imobile;
c) contractelor privind furnizarea de produse alimentare, bãuturi sau de produse de uz curent utilizate în gospodãrie, livrate cu regularitate de cãtre comerciant;
d) contractelor de asigurãri;
e) contractelor privind valorile mobiliare;
f) contractelor referitoare la furnizarea de bunuri sau servicii, în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
1. contractul s-a încheiat pe baza unui catalog al comerciantului, pe care consumatorul a avut posibilitatea sã îl consulte în absenţa acestuia, pentru a fi corect informat în vederea luãrii unei decizii;
2. contractul prevede o continuitate a relaţiilor comerciale dintre consumator şi comerciant în cadrul unor livrãri succesive de produse sau de servicii;
3. atât catalogul, cât şi contractul menţioneazã expres dreptul consumatorului de a returna produsul într-un termen de 7 zile lucrãtoare, începând de la data primirii acestuia, sau de a denunţa unilateral contractul în decursul aceleiaşi perioade, fãrã o altã obligaţie decât aceea de a avea grijã în mod rezonabil de bunuri.
CAP. II
Forma contractului
ART. 7
Contractul trebuie sã fie întocmit în formã scrisã, încheiat cel mai târziu în momentul livrãrii produsului sau serviciului, şi sã conţinã cel puţin datele complete de identificare a pãrţilor contractante, obiectul şi preţul contractului, data şi locul încheierii acestuia.
CAP. III
Dreptul de denunţare unilateralã a contractului
ART. 8
(1) În situaţiile prevãzute la art. 3-5 comerciantul va informa în scris consumatorul, înainte sau cel mai târziu în momentul încheierii contractului, despre dreptul acestuia din urmã de a denunţa unilateral contractul în termenul prevãzut în prezenta ordonanţã, indicând numele şi adresa persoanei faţã de care îşi poate exercita acest drept.
(2) Contractul trebuie sã stipuleze, cu caractere mari şi în imediata vecinãtate a locului rezervat pentru semnãtura consumatorului, clauza expresã despre dreptul de denunţare unilateralã a contractului, în termenele şi în condiţiile prevãzute în prezenta ordonanţã, precum şi numele şi adresa comerciantului faţã de care consumatorul poate sã îşi exercite acest drept.
(3) Comerciantul este obligat sã înmâneze consumatorului un exemplar din contractul încheiat şi sã poatã proba acest lucru în faţa organelor de control.
ART. 9
(1) Consumatorul are dreptul de a denunţa unilateral contractul, în termen de 7 zile lucrãtoare, care începe sã curgã:
a) de la data încheierii contractului, dacã aceasta este concomitentã cu data livrãrii produsului;
b) de la data încheierii contractului de prestãri servicii;
c) de la data primirii produsului de cãtre consumator, dacã livrarea a fost efectuatã dupã data încheierii contractului.
(2) Pãrţile pot stipula în contract un termen mai mare decât cel prevãzut la alin. (1), dacã considerã necesar.
(3) Pentru a-şi exercita dreptul de denunţare unilateralã, consumatorul trebuie sã anunţe comerciantul, în scris, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, data expedierii acesteia trebuind sã se încadreze în termenul prevãzut în contract. Anunţarea comerciantului exonereazã consumatorul de orice obligaţie, cu excepţia celei de a înapoia comerciantului produsele livrate, contractul considerându-se desfiinţat.
ART. 10
Dacã comerciantul a omis sã informeze consumatorul despre dreptul de denunţare sau dacã informaţia a fost incompletã ori greşitã, astfel încât nu ar permite exercitarea unui asemenea drept, termenul prevãzut la art. 9 se prelungeşte cu 60 de zile lucrãtoare.
ART. 11
Comerciantul este obligat sã primeascã produsele returnate de consumator în termenele prevãzute în prezenta ordonanţã.
CAP. IV
Condiţii pentru exercitarea dreptului de denunţare unilateralã a contractului
ART. 12
În cazul denunţãrii unilaterale a contractelor de livrare a produselor, acestea din urmã se returneazã de cãtre consumator în urmãtoarele condiţii:
a) în starea în care au fost primite, cu eventualele modificãri necesare în vederea examinãrii acestora;
b) cu gradul normal de uzurã, cauzat de folosirea conform instrucţiunilor de utilizare care i-au fost aduse la cunoştinţã.
ART. 13
În cazul contractelor de prestãri servicii, dreptul de denunţare nu poate fi exercitat asupra serviciilor deja prestate conform condiţiilor contractuale.
CAP. V
Efectele exercitãrii dreptului de denunţare unilateralã a contractului
ART. 14
În cazul în care consumatorul nu a efectuat nicio platã şi nici nu a primit produsul sau nu i s-a prestat serviciul conform contractului, exercitarea dreptului de denunţare a contractului de cãtre consumator dezleagã ambele pãrţi de orice obligaţie.
ART. 15
(1) Dacã produsul a fost primit de consumator, în cazul în care acesta denunţã contractul, trebuie sã returneze produsul în termenul prevãzut la art. 9 sau, dupã caz, la art. 10.
(2) Produsul se considerã returnat în momentul în care a fost predat la oficiul poştal sau unui alt expeditor ori predat direct operatorului economic sau persoanei desemnate de acesta, caz în care se încheie între pãrţi un act care sã consemneze data predãrii-primirii.
(3) Cheltuielile de expediere sunt în sarcina comerciantului.
ART. 16
(1) Comercianul, în termen de 15 zile de la primirea comunicãrii conform art. 9 sau, dupã caz, art. 10, trebuie sã ramburseze consumatorului toate sumele plãtite de acesta, precum şi eventualele cheltuieli aferente, conform prevederilor prezentei ordonanţe.
(2) Sumele se considerã rambursate la termenele la care au fost efectiv restituite, expediate sau a fost ordonatã plata lor.
(3) Se considerã nulã orice clauzã care prevede limitãri la rambursarea cãte consumator a sumelor sus-menţionate.
ART. 17
Dreptul consumatorului la denunţarea contractului nu poate fi anulat de nicio clauzã contractualã sau înţelegere între pãrţi, aceasta fiind consideratã nulã de drept.
CAP. VI
Sancţiuni
ART. 18
Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 19
Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sã fie considerate infracţiuni, şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 7 şi 8, cu amendã contravenţionalã de la 200 lei la 500 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 11, art. 15 alin. (3) şi ale art. 16, cu amendã contravenţionalã de la 500 lei la 1.000 lei.
ART. 20
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 19 se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
ART. 21
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 19 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 22
Limitele minimã şi maximã ale amenzilor prevãzute la art. 19, precum şi valoarea prevãzutã la art. 6 lit. a) pot fi actualizate prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de indicele de inflaţie.
CAP. VII
Dispoziţii finale
ART. 23
(1) Prezenta ordonanţã intrã în vigoare dupã 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogã orice alte dispoziţii contrare.
*
* *
Prezenta ordonanţã transpune prevederile Directivei 85/577/CEE a Consiliului din 20 decembrie 1985 privind protecţia consumatorilor în cazul contractelor negociate în afara spaţiilor comerciale, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 372 din 31 decembrie 1985.
--------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: