Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 10 din 25 iulie 2012  pentru crearea cadrului legal necesar cautarii automatizate a datelor de referinta in relatia cu statele membre ale Uniunii Europene si asigurarii recunoasterii activitatilor de laborator referitoare la datele dactiloscopice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 10 din 25 iulie 2012 pentru crearea cadrului legal necesar cautarii automatizate a datelor de referinta in relatia cu statele membre ale Uniunii Europene si asigurarii recunoasterii activitatilor de laborator referitoare la datele dactiloscopice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 536 din 1 august 2012

    Având în vedere obligaţiile ce revin României ca urmare a angajamentelor asumate în cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeană, precum şi necesitatea adoptării de către statul român, în legătură cu datele dactiloscopice, a măsurilor necesare pentru a se conforma Deciziei 2008/615/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008 privind intensificarea cooperării transfrontaliere, în special în domeniul combaterii terorismului şi a criminalităţii transfrontaliere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 210 din 6 august 2008, Deciziei 2008/616/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008 privind punerea în aplicare a Deciziei 2008/615/JAI privind intensificarea cooperării transfrontaliere, în special în domeniul combaterii terorismului şi a criminalităţii transfrontaliere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 210 din 6 august 2008, precum şi Deciziei-cadru 2009/905/JAI a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind acreditarea furnizorilor de servicii de expertiză criminalistică ce efectuează activităţi de laborator, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 322 din 9 decembrie 2009,
    în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. VI din Legea nr. 127/2012 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.

    ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţă are drept scop stabilirea autorităţii publice române şi modalitatea de acces a acesteia pentru realizarea căutării automatizate a datelor de referinţă aflate în sistemele automatizate de identificare a amprentelor digitale ale statelor membre, precum şi stabilirea modalităţilor de acces a punctelor naţionale de contact ale statelor membre la datele de referinţă din sistemul AFIS naţional.
    (2) Prezenta ordonanţă stabileşte şi măsurile ce trebuie întreprinse pentru a se asigura că:
    a) rezultatele activităţilor de laborator referitoare la date dactiloscopice efectuate în România de către Poliţia Română îndeplinesc standardele internaţionale relevante în domeniu pentru a putea fi recunoscute de către statele membre;
    b) rezultatele activităţilor de laborator referitoare la date dactiloscopice efectuate de furnizorii de servicii de expertiză criminalistică din statele membre, acreditaţi conform standardului EN ISO/IEC 17025/2005, sunt recunoscute în România ca fiind echivalente cu rezultatele activităţilor de laborator efectuate de către Poliţia Română.
    ART. 2
    În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
    a) sistemul AFIS naţional - sistem automatizat pentru identificarea datelor dactiloscopice organizat potrivit legii la nivelul Poliţiei Române;
    b) fluxul de lucru Prum al sistemului AFIS naţional - componentă a sistemului AFIS naţional, care permite punctelor naţionale de contact ale statelor membre căutarea automatizată şi compararea datelor de referinţă în legătură cu următoarele categorii de date: date dactiloscopice obţinute de la persoanele fizice înregistrate dactiloscopic potrivit Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu completările ulterioare, date dactiloscopice aparţinând persoanelor fizice dispărute sau date dactiloscopice neidentificate;
    c) date dactiloscopice - imagini de amprente digitale, imagini de amprente digitale latente, imagini de amprente palmare, imagini de amprente palmare latente, precum şi caracteristici codificate ale unor astfel de imagini stocate şi procesate într-o bază de date automatizată;
    d) date de referinţă - ansamblu de date constituit din date dactiloscopice şi un număr de referinţă, ce nu permite identificarea directă a unei persoane;
    e) număr de referinţă - număr format din combinaţia următoarelor elemente: un codcare permite identificarea şi extragerea datelor cu caracter personal şi a altor informaţii din sistemul AFIS naţional şi un cod care indică originea naţională a datelor dactiloscopice;
    f) date dactiloscopice neidentificate - imagini de amprente digitale şi imagini de amprente palmare prelevate de la cadavre sau persoane cu identitate necunoscută, precum şi imagini de amprente digitale şi palmare latente ridicate cu ocazia cercetării la faţa locului sau obţinute în urma cercetării de laborator şi care aparţin unei persoane ce nu a fost încă identificată;
    g) stat membru - stat membru al Uniunii Europene;
    h) căutare şi comparare - procedurile prin care se stabileşte dacă există o concordanţă între datele dactiloscopice care au fost comunicate de către un stat membru şi datele de referinţă stocate în sistemele automatizate de identificare a amprentelor digitale ale unui alt stat membru, ale mai multor state membre sau ale tuturor statelor membre;
    i) căutare automatizată - procedură de acces direct printrun serviciu de comunicaţii electronice pentru căutarea şi compararea datelor de referinţă în sistemele automatizate de identificare a amprentelor digitale ale unui stat membru, ale mai multor state membre sau ale tuturor statelor membre;
    j) punct naţional de contact al unui stat membru - punct naţional de contact desemnat de către fiecare stat membru potrivit prevederilor art. 11 din Decizia 2008/615/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008 privind intensificarea cooperării transfrontaliere, în special în domeniul combaterii terorismului şi a criminalităţii transfrontaliere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 210 din 6 august 2008;
    k) caz individual - existenţa unei investigaţii poliţieneşti cu privire la săvârşirea unei infracţiuni sau a unui dosar penal;
    l) activitate de laborator - orice măsură luată într-un laborator în cadrul localizării şi recuperării urmelor de pe obiecte, precum şi în cadrul elaborării, analizei şi interpretării probelor criminalistice în vederea realizării constatărilor tehnico-ştiinţifice, expertizelor criminalistice sau a schimbului de probe criminalistice;
    m) furnizor de servicii de expertiză criminalistică - orice organizaţie, publică sau privată, care efectuează activităţi criminalistice de laborator la solicitarea organelor judiciare ori a autorităţilor competente cu atribuţii în prevenirea, descoperirea şi cercetarea infracţiunilor sau a activităţilor infracţionale;
    n) tranzacţie - orice operaţie de introducere, modificare, ştergere sau consultare a datelor conţinute de fluxul de lucru Prum al sistemului AFIS naţional.
    ART. 3
    Se desemnează Institutul Naţional de Criminalistică din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române ca punct naţional de contact în sensul prevederilor art. 2 lit. j) în scopul furnizării datelor de referinţă stocate, pentru efectuarea căutărilor automatizate de către punctele de contact ale altor state membre în vederea prevenirii şi cercetării infracţiunilor.
    ART. 4
    (1) Pentru desfăşurarea activităţilor de prevenire şi cercetare a infracţiunilor, Institutul Naţional de Criminalistică caută şi compară automat în cazuri individuale şi potrivit legislaţiei române, prin intermediul sistemului AFIS naţional, datele de referinţă proprii cu datele de referinţă aflate în sistemele automatizate de identificare a amprentelor digitale, ale statelor membre la care are acces automatizat.
    (2) Căutarea şi compararea potrivit alin. (1) se realizează de către Institutul Naţional de Criminalistică la solicitarea scrisă a organelor de urmărire penală sau a instanţelor de judecată, în limita capacităţilor de căutare precizate de statele membre.
    (3) La solicitarea scrisă şi motivată a organelor de urmărire penală sau a instanţelor de judecată, Institutul Naţional de Criminalistică transmite punctelor naţionale de contact ale statelor membre o cerere de procesare accelerată a căutărilor automatizate.
    (4) Stabilirea concordanţei între datele de referinţă proprii şi datele dereferinţă deţinute de statul membru care gestionează sistemul automatizat de identificare a amprentelor digitale se efectuează de către personalul anume desemnat din cadrul Institutului Naţional de Criminalistică prin intermediul transmiterii automatizate a datelor de referinţă necesare pentru stabilirea unei concordanţe certe.
    (5) Căutările potrivit alin. (2) şi (3) se realizează până la stabilirea unei concordanţe, până la împlinirea termenului stabilit de organul de urmărire penală sau instanţa de judecată ori până la data la care a intervenit prescripţia răspunderii penale pentru infracţiunea ce face obiectul cazului individual.
    (6) În aceeaşi cauză pot fi făcute mai multe cereri de căutare şi comparare potrivit alin. (1).
    ART. 5
    (1) Punctele naţionale de contact ale statelor membre cu privire la care s-au adoptat decizii ale Consiliului potrivit art. 25 alin. (2) din Decizia 2008/615/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008 şi ale statelor membre în cazul cărora se aplică art. 25 alin. (3) din Decizia 2008/615/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008 sunt autorizate să acceseze automatizat fluxul de lucru Prum al sistemului AFIS naţional şi să efectueze căutări automatizate prin compararea datelor de referinţă şi a datelor dactiloscopice neidentificate.
    (2) Autorizarea prevăzută la alin. (1) constă în conferirea accesului automatizat la fluxul de lucru Prum al sistemului AFIS naţional în cazuri individuale în vederea prevenirii şi cercetării infracţiunilor.
    (3) Institutul Naţional de Criminalistică stabileşte capacitatea maximă a fluxului de lucru Prum al sistemului AFIS naţional de căutare pe zi a datelor de referinţă, precum şi a datelor dactiloscopice neidentificate, care se comunică Secretariatului General al Consiliului potrivit art. 13 alin. (1) teza finală din Decizia 2008/616/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008 privind punerea în aplicare a Deciziei 2008/615/JAI privind intensificarea cooperării transfrontaliere, în special în domeniul combaterii terorismului şi a criminalităţii transfrontaliere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 210 din 6 august 2008.
    ART. 6
    (1) Institutul Naţional de Criminalistică asigură digitalizarea datelor dactiloscopice din cuprinsul datelor de referinţă, ce fac obiect al căutării automatizate, precum şi transmiterea acestora celorlalte state membre conform specificaţiilor tehnice prevăzute în capitolul 2 din anexa la Decizia 2008/616/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008.
    (2) Institutul Naţional de Criminalistică ia măsuri pentru ca datele de referinţă ce fac obiectul căutării automatizate să fie de o calitate corespunzătoare pentru a permite compararea acestora cu ajutorul sistemelor automatizate de identificare a amprentelor digitale, ale statelor membre.
    ART. 7
    (1) Institutul Naţional de Criminalistică verifică în mod automat calitatea datelor dactiloscopice din cuprinsul datelor de referinţă transmise de punctul naţional de contact al unui stat membru, iar în situaţia în care acestea nu pot fi utilizate în cadrul unei comparări automatizate informează în cel mai scurt timp posibil despre aceasta punctul naţional de contact solicitant.
    (2) Institutul Naţional de Criminalistică efectuează căutări automatizate în ordinea în care au fost primite solicitările, acestea fiind procesate în termen de 24 de ore de la data primirii.
    (3) În situaţia în care un punct naţional de contact al unui stat membru adresează o cerere privind procesarea accelerată a unor solicitări, Institutul Naţional de Criminalistică efectuează aceste căutări de îndată.
    (4) Institutul Naţional de Criminalistică poate solicita punctelor naţionale de contact ale statelor membre informaţii cu privire la legalitatea accesării fluxului de lucru Prum al sistemului AFIS naţional.
    (5) La cerere, Institutul Naţional de Criminalistică răspunde punctelor naţionale de contact ale statelor membre cu privire la legalitatea căutării şi comparării automate a datelor de referinţă proprii cu datele de referinţă aflate în sistemele automatizate de identificare a amprentelor digitale ale statelor membre la care are acces automatizat.
    ART. 8
    (1) Căutarea şi compararea automatizată a datelor de referinţă realizate în condiţiile prezentei ordonanţe prin intermediul punctelor naţionale de contact ale statelor membre nu permit identificarea directă a unei persoane, aceasta putând fi realizată ulterior, în condiţiile legii, prin furnizarea de date cu caracter personal suplimentare şi alte informaţii în legătură cu datele de referinţă.
    (2) În cazul în care procedurile de căutare automatizată indică o concordanţă între datele dactiloscopice din cuprinsul datelor de referinţă, furnizarea de date cu caracter personal suplimentare şi alte informaţii în legătură cu datele de referinţă se realizează, după caz, în condiţiile Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală, republicată, sau ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 103/2006 privind unele măsuri pentru facilitarea cooperării poliţieneşti internaţionale, aprobată prin Legea nr. 104/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 9
    (1) Accesul automatizat al punctelor naţionale de contact ale statelor membre la fluxul de lucru Prum al sistemului AFIS naţional este asigurat 24 de ore din 24, 7 zile din 7.
    (2) În cazul unei probleme tehnice sau în situaţia în care, din motive de forţă majoră, nu poate fi realizată căutarea automatizată ori procesarea accelerată a unei solicitări în condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (2) şi (3), Institutul Naţional de Criminalistică informează imediat despre aceasta punctul naţional de contact al statului membru vizat, în vederea stabilirii unor modalităţi alternative temporare de efectuare a schimbului de informaţii, cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 103/2006, aprobată prin Legea nr. 104/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 10
    (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Inspectoratul General al Poliţiei Române, adoptă măsurile necesare acreditării Institutului Naţional de Criminalistică şi a serviciilor criminalistice ale structurilor Poliţiei Române, conform standardului EN ISO/IEC 17025/2005, de către organismul naţional de acreditare.
    (2) Acreditarea structurilor criminalistice prevăzute la alin. (1) se realizează eşalonat până la sfârşitul anului 2013.
    (3) Finanţarea procesului de acreditare şi de menţinere a acesteia se face de la bugetul de stat, prin bugetul anual aprobat Ministerului Administraţiei şi Internelor.
    ART. 11
    Datele dactiloscopice obţinute în cadrul activităţilor de laborator desfăşurate în statele membre de furnizorii de servicii de expertiză criminalistică, acreditaţi conform standardului EN ISO/IEC 17025/2005, sunt recunoscute şi se utilizează de autorităţile române competente în aceleaşi condiţii ca datele dactiloscopice obţinute de către Institutul Naţional de Criminalistică şi serviciile criminalistice ale structurilor Poliţiei Române.
    ART. 12
    (1) În vederea asigurării confidenţialităţii şi integrităţii datelor dactiloscopice ce fac obiectul căutării automatizate potrivit prezentei ordonanţe, Inspectoratul General al Poliţiei Române, prin structurile de specialitate, adoptă măsuri de securitate în legătură cu gestionarea şi utilizarea sistemului AFIS naţional, care vizează:
    a) accesul controlat la echipamente pentru a împiedica accesul persoanelor neautorizate la echipamentele de prelucrare a datelor dactiloscopice;
    b) accesul controlat la sistemul de operare şi la suportul de date pentru a împiedica introducerea, citirea, copierea, modificarea, alterarea, ştergerea sau distrugerea acestora în mod neautorizat;
    c) controlul comunicaţiilor sistemului AFIS naţional, astfel încât să se poată asigura verificarea şi stabilirea punctelor naţionale de contact ale statelor membre cărora le pot fi transmise datele de referinţă folosind echipamente de comunicaţii;
    d) controlul introducerii de date pentru a se asigura că este posibil ulterior să se verifice şi să se stabilească ce date de referinţă au fost introduse în sistemele de prelucrare automată a datelor, când, de către cine şi pentru cine au fost introduse datele;
    e) controlul transmiterii de date pentru a împiedica citirea, copierea, modificarea, pierderea, inclusiv accidentală, sau ştergerea neautorizată a datelor dactiloscopice în timpul transmiterii acestora ori în timpul transportului de suporturi de date;
    f) controlul accesului la datele dactiloscopice stocate în sistemul AFIS naţional pentru a se asigura că este posibil ulterior să se verifice şi să se stabilească cine şi când a avut acces la aceste date;
    g) criptarea datelor de referinţă ce fac obiectul căutării automatizate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe.
    (2) Inspectoratul General al Poliţiei Române, prin structurile de specialitate, adoptă măsuri tehnice, operative şi de procedură, potrivit următoarelor principii:
    a) confidenţialitate, ce presupune asigurarea accesului la informaţii numai pentru persoanele autorizate în funcţie de competenţe;
    b) integritate, ce presupune asigurarea exactităţii şi a caracterului complet al informaţiilor, precum şi a metodelor de prelucrare;
    c) disponibilitate, ce presupune asigurarea accesului la informaţii în termenul solicitat;
    d) identificare şi autentificare, ce presupune asigurarea identificării şi autentificării tuturor utilizatorilor în mod corespunzător, în funcţie de competenţe, înaintea efectuării oricărei tranzacţii;
    e) autorizare, ce presupune autorizarea participanţilor la efectuarea unei tranzacţii, în vederea accesării datelor dactiloscopice în funcţie de competenţe;
    f) nonrepudiere, ce presupune asigurarea înregistrării în sistem a tranzacţiilor efectuate asupra datelor dactiloscopice şi atribuirea acestora utilizatorilor participanţi la efectuarea lor;
    g) auditare, ce presupune realizarea evidenţei tuturor acţiunilor efectuate de utilizatori asupra sistemului, în vederea asigurării posibilităţii de verificare ulterioară a acestora.
    ART. 13
    Datele dactiloscopice care fac obiectul prezentei ordonanţe sunt prelucrate în conformitate cu prevederile Legii nr. 238/2009 privind reglementarea prelucrării datelor cu caracter personal de către structurile/unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor în activităţile de prevenire, cercetare şi combatere a infracţiunilor, precum şi de menţinere şi asigurare a ordinii publice, republicată.

                                       *

    Prezenta ordonanţă creează cadrul juridic necesar aplicării art. 8, 9 şi 11 din Decizia 2008/615/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008 privind intensificarea cooperării transfrontaliere, în special în domeniul combaterii terorismului şi a criminalităţii transfrontaliere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 210 din 6 august 2008, precum şi a art. 3, 5 şi 6 referitoare la datele dactiloscopice şi a art. 12 -14 din Decizia 2008/616/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008 privind punerea în aplicare a Deciziei 2008/615/JAI privind intensificarea cooperării transfrontaliere, în special în domeniul combaterii terorismului şi a criminalităţii transfrontaliere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 210 din 6 august 2008 şi transpune Decizia-cadru 2009/905/JAI a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind acreditarea furnizorilor de servicii de expertiză criminalistică care efectuează activităţi de laborator, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 322 din 9 decembrie 2009.


                                 PRIM-MINISTRU
                              VICTOR-VIOREL PONTA

                                Contrasemnează:
                                ---------------
                    Ministrul administraţiei şi internelor,
                                    Ioan Rus

                              Ministrul justiţiei,
                                Titus Corlăţean

            Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
                                 Daniel Chiţoiu

                         Ministrul afacerilor europene,
                                 Leonard Orban

                Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice,
                                Florin Georgescu

    Bucureşti, 25 iulie 2012.
    Nr. 10.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016