Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 98 din 3 noiembrie 2010  privind identificarea, desemnarea si protectia infrastructurilor critice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 98 din 3 noiembrie 2010 privind identificarea, desemnarea si protectia infrastructurilor critice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 757 din 12 noiembrie 2010

    Având în vedere cã asigurarea unui nivel corespunzãtor de protecţie a infrastructurilor critice este esenţialã pentru dezvoltarea economicã, menţinerea funcţiilor vitale ale societãţii şi siguranţa cetãţenilor, precum şi faptul cã neadoptarea unei astfel de reglementãri în regim de urgenţã ar putea aduce atingere securitãţii naţionale datoritã impactului semnificativ generat de incapacitatea de a menţine respectivele funcţii pânã la crearea cadrului normativ pentru protecţia infrastructurilor critice,
    având în vedere obligativitatea transpunerii, pânã la data de 12 ianuarie 2011, a prevederilor Directivei 2008/114/CE a Consiliului din 8 decembrie 2008 privind identificarea şi desemnarea infrastructurilor critice europene şi evaluarea necesitãţii de îmbunãtãţire a protecţiei acestora, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 345 din 23 decembrie 2008,
    ţinând seama de necesitatea adoptãrii la termenul menţionat a unui set de acte normative indispensabile procesului de implementare a prevederilor directivei,
    luând în considerare procedurile pentru identificarea şi desemnarea infrastructurilor critice naţionale şi europene care trebuie realizate pânã la data menţionatã,
    întrucât realizarea cadrului normativ secundar, respectiv parcurgerea unor proceduri specifice este condiţionatã de existenţa reglementãrilor primare în materia protecţiei infrastructurilor critice,
    având în vedere faptul cã întârzierea îndeplinirii obligaţiei de transpunere corectã şi completã a Directivei 2008/114/CE a Consiliului din 8 decembrie 2008 va aduce prejudicii importante României, constând în îngreunarea procesului de accesare a fondurilor europene puse la dispoziţie prin Programul Comisiei Europene de prevenire, pregãtire şi management al consecinţelor actelor teroriste şi al altor riscuri legate de securitate pentru perioada 2007-2013, blocarea posibilitãţilor de încheiere în timp util a acordurilor între România şi statele membre ale Uniunii Europene implicate în desemnarea infrastructurilor critice europene, nefinalizarea la termenul stabilit a procesului de identificare şi desemnare a infrastructurilor critice şi, pe cale de consecinţã, ar conduce la declanşarea de cãtre Comisia Europeanã a procedurii de infrigement împotriva României, având în vedere cã întârzierea încheierii acordurilor bilaterale/multilaterale cu statele membre ale Uniunii Europene pentru desemnarea infrastructurilor critice ar pune România în situaţia de a nu beneficia de o informare imediatã şi completã asupra unor posibile efecte transfrontaliere dezastruoase datorate perturbãrii unor instalaţii, servicii sau sisteme vitale României, aflate pe teritoriul acelor state membre, de aplicarea unor mãsuri coordonate şi integrate la nivel european pentru asigurarea protecţiei infrastructurilor critice, precum şi de instrumente pentru limitarea şi eliminarea consecinţelor negative ale perturbãrii sau distrugerii unor astfel de infrastructuri,
    luând în considerare cã toate aceste aspecte sunt de interes public şi reprezintã situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
    în temeiul <>art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    Obiect de reglementare
    ART. 1
    Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte cadrul legal privind identificarea, desemnarea infrastructurilor critice naţionale/europene şi evaluarea necesitãţii de a îmbunãtãţi protecţia acestora, în scopul creşterii capacitãţii de asigurare a stabilitãţii, securitãţii şi siguranţei sistemelor economico-sociale şi protecţiei persoanelor.
    Domeniul de aplicare
    ART. 2
    (1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã se aplicã sectoarelor şi subsectoarelor prevãzute în anexa nr. 1.
    (2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã se aplicã în mod corespunzãtor sectoarelor stabilite prin directive ale Uniunii Europene.
    Definiţii
    ART. 3
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
    a) infrastructurã criticã naţionalã, denumitã în continuare ICNun element, un sistem sau o componentã a acestuia, aflat pe teritoriul naţional, care este esenţial pentru menţinerea funcţiilor vitale ale societãţii, a sãnãtãţii, siguranţei, securitãţii, bunãstãrii sociale ori economice a persoanelor şi a cãrui perturbare sau distrugere ar avea un impact semnificativ la nivel naţional ca urmare a incapacitãţii de a menţine respectivele funcţii;
    b) infrastructurã criticã europeanã, denumitã în continuare ICE - o infrastructurã criticã naţionalã, a cãrei perturbare sau distrugere ar avea un impact semnificativ asupra a cel puţin douã state membre ale Uniunii Europene, denumite în continuare state membre. Importanţa impactului se evalueazã din perspectiva criteriilor intersectoriale. Acesta include efectele ce rezultã din relaţiile intersectoriale de dependenţã de alte tipuri de infrastructuri;
    c) protecţia infrastructurilor critice, denumitã în continuare PIC - orice activitate care are drept scop asigurarea funcţionalitãţii, a continuitãţii şi a integritãţii ICN/ICE pentru a descuraja, diminua şi neutraliza o ameninţare, un risc sau un punct vulnerabil. Într-o enumerare neexhaustivã, PIC cuprinde activitãţile desfãşurate succesiv privind evaluarea şi analiza riscurilor, asigurarea protecţiei informaţiilor clasificate, realizarea planurilor de securitate ale operatorilor de infrastructurã criticã, denumite în continuare PSO, stabilirea ofiţerilor de legãturã şi a modului de realizare a comunicaţiilor, precum şi exerciţii, rapoarte, reevaluãri şi actualizãri ale documentelor elaborate;
    d) analizã de risc - analizarea scenariilor de ameninţãri semnificative, pentru a evalua vulnerabilitatea şi impactul potenţial al perturbãrii sau al distrugerii ICN/ICE;
    e) autoritãţi publice responsabile - autoritãţile publice prevãzute în anexa nr. 1;
    f) proprietari/operatori/administratori de ICN/ICE sunt acele entitãţi responsabile cu investiţiile într-un element, sistem sau componentã a acestuia, desemnat ca ICN sau ICE, conform prezentei ordonanţe de urgenţã, şi/sau cu operarea/ administrarea curentã a acestora;
    g) praguri critice - valori-limitã stabilite în funcţie de gravitatea impactului, perturbãrii sau al distrugerii unei infrastructuri şi care determinã identificarea acesteia ca ICN/ICE;
    h) Reţeaua de alertã privind infrastructurile critice, denumitã în continuare CIWIN - sistem securizat de informare şi comunicare destinat asistenţei instituţiilor naţionale şi celorlalte state membre pentru schimbul de informaţii referitoare la vulnerabilitãţile, mãsurile adecvate reducerii acestora şi strategiile de diminuare a riscurilor;
    i) informaţii sensibile privind protecţia infrastructurilor criticeinformaţii cu privire la o infrastructurã criticã ce ar putea fi utilizate, în cazul divulgãrii, în scopul planificãrii şi al realizãrii unor acţiuni care sã determine perturbarea sau distrugerea instalaţiilor unor infrastructuri critice;
    j) servicii esenţiale - acele servicii, facilitãţi ori activitãţi care sunt sau ar putea fi necesare pentru a asigura un standard minim de trai şi bunãstare a societãţii şi a cãror degradare sau întrerupere a furnizãrii lor, ca urmare a perturbãrii ori distrugerii sistemului fizic de bazã, ar afecta semnificativ siguranţa sau securitatea populaţiei şi funcţionarea instituţiilor statului.

    CAP. II
    Roluri şi responsabilitãţi

    Coordonarea naţionalã
    ART. 4
    (1) Coordonarea, la nivel naţional, a activitãţilor privind identificarea, desemnarea şi protecţia infrastructurilor critice se realizeazã de cãtre primul-ministru care desemneazã în acest sens un consilier de stat.
    (2) Responsabilitatea pentru organizarea şi desfãşurarea activitãţilor necesare implementãrii prezentei ordonanţe de urgenţã, respectiv realizarea cooperãrii între autoritãţile publice responsabile şi structurile neguvernamentale revin Ministerului Administraţiei şi Internelor, denumit în continuare M.A.I., prin Centrul de coordonare a PIC, care va asigura punctul naţional de contact în relaţia cu alte state membre, Comisia Europeanã, Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord şi alte structuri internaţionale, precum şi managementul reţelei CIWIN la nivel naţional.
    Organisme pentru PIC
    ART. 5
    (1) La nivelul Guvernului, sub coordonarea consilierului de stat desemnat potrivit art. 4 alin. (1), se înfiinţeazã şi funcţioneazã grupul de lucru interinstituţional pentru PIC.
    (2) Componenţa, atribuţiile şi modul de organizare a Grupului de lucru interinstituţional se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
    Evaluãri şi rapoarte privind PIC
    ART. 6
    (1) Autoritãţile publice responsabile efectueazã, împreunã cu proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE, o evaluare a riscurilor şi ameninţãrilor subsectoarelor ICN/ICE, în termen de un an de la desemnarea infrastructurii critice drept ICN/ICE în cadrul subsectoarelor respective. Evaluarea conţine inclusiv propuneri cu privire la necesitatea îmbunãtãţirii protecţiei ICN/ICE desemnate în cadrul subsectoarelor şi se prezintã spre aprobare primului-ministru. Ulterior, evaluarea se realizeazã anual.
    (2) Proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE au obligaţia de a informa autoritãţile publice responsabile despre orice modificare survenitã la nivelul ICN/ICE desemnatã.
    (3) M.A.I., prin Centrul de coordonare a PIC, transmite Comisiei Europene la fiecare doi ani un raport sintezã cu date generale privind tipurile de riscuri, ameninţãri şi puncte vulnerabile identificate în fiecare dintre sectoarele în care a fost desemnatã o ICE în temeiul art. 10 şi care se aflã pe teritoriul naţional.
    (4) M.A.I., prin Centrul de coordonare a PIC, transmite Comisiei Europene informãri anuale referitoare la numãrul de infrastructuri pe sector cu privire la care s-au purtat dezbateri privind pragurile criteriilor intersectoriale.
    (5) Raportul prevãzut la alin. (3) va fi analizat în cadrul grupului de lucru interinstituţional pentru PIC, se clasificã, în funcţie de informaţiile pe care le cuprinde, în conformitate cu legislaţia naţionalã privind informaţiile clasificate şi se transmite Comisiei Europene sub semnãtura primului-ministru.
    (6) Autoritãţile publice responsabile, împreunã cu Comisia Europeanã şi autoritãţile responsabile din celelalte state membre evalueazã, în baza rapoartelor bienale, necesitatea de a prevedea mãsuri de protecţie suplimentare pentru ICE, la nivel comunitar.
    Atribuţiile autoritãţilor publice responsabile
    ART. 7
    (1) M.A.I., prin Centrul de coordonare a PIC, sprijinã autoritãţile publice responsabile şi proprietarii/operatorii/ administratorii de ICN/ICE desemnate, asigurându-le accesul la informaţii cu privire la cele mai bune practici şi metode disponibile, precum şi prin facilitarea participãrii la acţiunile coordonate de cãtre Comisia Europeanã în materie de formare şi de schimb de informaţii privind noi evoluţii tehnice în materie de PIC.
    (2) Autoritãţile publice responsabile au urmãtoarele atribuţii:
    a) stabilesc criteriile sectoriale/intersectoriale şi pragurile critice aferente acestora;
    b) coordoneazã activitãţile specifice procesului de identificare a ICN/ICE, în domeniul de responsabilitate;
    c) propun desemnarea ICN/ICE corespunzãtor sectoarelor aflate în responsabilitate;
    d) informeazã Guvernul, prin consilierul de stat desemnat potrivit art. 4 alin. (1), asupra stadiului de implementare a actelor normative în domeniu;
    e) verificã modul de îndeplinire de cãtre proprietarii/ operatorii/administratorii de ICN/ICE a obligaţiilor stabilite prin prezenta ordonanţã de urgenţã şi aplicã, prin personalul împuternicit, sancţiuni pentru nerespectarea acestora;
    f) avizeazã PSO pentru sectoarele aflate în domeniul de responsabilitate;
    g) participã, la solicitarea M.A.I. prin Centrul de coordonare a PIC, la discuţiile bilaterale/multilaterale în vederea încheierii acordurilor pentru desemnarea ICE;
    h) stabilesc/dispun, dupã caz, mãsuri de îmbunãtãţire a activitãţii specifice ICN/ICE în domeniul de responsabilitate;
    i) informeazã M.A.I. asupra stadiului identificãrii ICN/ICE din domeniul de responsabilitate;
    j) asigurã resursele financiare necesare organizãrii şi desfãşurãrii activitãţilor specifice în domeniul PIC;
    k) participã, la solicitarea Comisiei Europene, la elaborarea orientãrilor pentru aplicarea criteriilor sectoriale şi intersectoriale şi la aproximarea valorilor pragurilor critice care se utilizeazã pentru identificarea ICE.
    (3) Autoritãţile publice responsabile şi structurile abilitate conform legii se asigurã cã informaţiile clasificate cu privire la protecţia ICN/ICE utilizate la nivel naţional, precum şi cele transmise statelor membre sau Comisiei Europene nu sunt utilizate în alt scop decât cel al PIC.
    Compartimentul specializat în domeniul ICN/ICE
    ART. 8
    (1) Autoritãţile publice responsabile şi fiecare proprietar/operator/administrator de ICN/ICE au obligaţia sã desemneze, din cadrul structurii proprii, un compartiment specializat în domeniul ICN/ICE, care va îndeplini şi rol de punct de contact pentru aspectele care ţin de securitatea infrastructurilor critice între proprietarul/operatorul/ administratorul de ICN/ICE şi autoritãţile publice responsabile.
    (2) Compartimentul prevãzut la alin. (1) este condus de un ofiţer de legãturã pentru securitatea ICN/ICE şi se aflã în directa subordonare a conducãtorului autoritãţii publice responsabile sau a proprietarului/operatorului/administratorului de ICN/ICE.
    (3) Personalul din cadrul compartimentului specializat în domeniul ICN/ICE are atribuţii privind elaborarea, aplicarea, evaluarea şi actualizarea permanentã a planului de mãsuri elaborat la nivelul autoritãţii publice responsabile, respectiv a PSO.
    (4) Autoritãţile publice responsabile stabilesc şi implementeazã un mecanism de comunicare adecvat cu ofiţerii de legãturã pentru securitate din cadrul ICN/ICE, în scopul schimbului de date relevante privind riscurile şi ameninţãrile identificate în legãturã cu ICN/ICE respectivã, cu asigurarea securitãţii informaţiilor sensibile referitoare la protecţia infrastructurilor critice, conform reglementãrilor în vigoare privind accesul la informaţii clasificate.
    (5) În termen de maximum 2 ani de la data abilitãrii, în condiţiile legii, de cãtre instituţiile cu competenţe în domeniu a unitãţilor de învãţãmânt pentru formare şi certificare profesionalã în domeniul PIC, autoritãţile publice responsabile şi proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE sunt obligaţi sã asigure pregãtirea personalului desemnat sã îndeplineascã funcţia de ofiţer de legãturã pentru securitatea infrastructurilor critice.

    CAP. III
    Identificarea, desemnarea şi protecţia ICN/ICE

    Identificarea ICN/ICE
    ART. 9
    (1) În conformitate cu procedura prevãzutã în anexa nr. 2, autoritãţile publice responsabile identificã potenţialele ICN/ICE care corespund criteriilor sectoriale şi intersectoriale şi se încadreazã în definiţiile prevãzute la art. 3 lit. a) şi b).
    (2) Criteriile sectoriale şi pragurile critice aferente, definite în funcţie de gravitatea impactului perturbãrii sau al distrugerii unei anumite infrastructuri, se stabilesc prin ordine ale conducãtorilor autoritãţilor publice responsabile, potrivit domeniilor din responsabilitate, pentru ICN şi potenţiale ICE.
    (3) Criteriile intersectoriale ce stau la baza identificãrii ICN/ICE sunt urmãtoarele:
    a) criteriul privind victimele, evaluat în funcţie de numãrul posibil de decese sau vãtãmãri;
    b) criteriul privind efectele economice, evaluat în funcţie de importanţa pierderilor economice şi/sau a degradãrii produselor sau serviciilor, inclusiv eventualele efecte asupra mediului;
    c) criteriul privind efectul asupra populaţiei, evaluat în funcţie de impactul asupra încrederii acesteia, suferinţa fizicã sau perturbarea vieţii cotidiene, inclusiv pierderea de servicii esenţiale.
    (4) Criteriile intersectoriale nu sunt cumulative pentru identificarea ICN/ICE.
    (5) Pragurile critice aferente criteriilor intersectoriale, definite în funcţie de gravitatea impactului perturbãrii sau al distrugerii unei anumite infrastructuri se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
    (6) Proprietarii/Operatorii/Administratorii de ICN/ICE, precum şi proprietarii, operatorii şi administratorii infrastructurilor care fac obiectul procedurii de identificare şi desemnare ca ICN/ICE au obligaţia de a participa, la solicitarea autoritãţilor publice responsabile, la procesul de stabilire a criteriilor şi pragurilor critice.
    (7) Pentru stabilirea criteriilor şi a pragurilor critice aferente, autoritãţile publice responsabile pot colabora şi cu alte autoritãţi sau persoane juridice în condiţiile în care ICN/ICE ar putea genera efecte în domeniul de responsabilitate al acestora.
    (8) Sectoarele stabilite pentru punerea în aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã sunt cele prevãzute în anexa nr. 1, iar autoritãţile publice responsabile pot identifica ulterior şi alte sectoare, în cazul ICE acordându-se prioritate sectorului Tehnologia informaţiei şi comunicaţii.
    (9) La solicitarea Comisiei Europene, autoritãţile publice competente sau proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE, dupã caz, vor participa la elaborarea orientãrilor pentru aplicarea criteriilor sectoriale/intersectoriale şi aproximarea valorilor pragurilor care se utilizeazã pentru identificarea ICE. Utilizarea acestor orientãri este opţionalã pentru autoritãţile publice responsabile.
    Desemnarea ICN/ICE
    ART. 10
    (1) În urma procesului de identificare a potenţialelor ICN, autoritãţile publice responsabile propun desemnarea ICN.
    (2) Desemnarea ICN se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
    (3) M.A.I., în urma procesului de identificare a potenţialelor ICE, informeazã statele membre care pot fi afectate în mod semnificativ de o posibilã ICE cu privire la identitatea acesteia şi motivele de desemnare a infrastructurii respective drept potenţialã ICE.
    (4) Autoritãţile publice responsabile se implicã, la solicitarea M.A.I. prin Centrul de coordonare a PIC, în dezbateri bilaterale şi/sau multilaterale cu celelalte state membre care pot fi afectate în mod semnificativ de o potenţialã ICE situatã pe teritoriul naţional sau care pot afecta în mod semnificativ teritoriul naţional, în cazul potenţialelor ICE situate în alte state membre.
    (5) În situaţia în care autoritãţile publice responsabile au motive sã creadã cã teritoriul naţional ar putea fi afectat în mod semnificativ de o potenţialã ICE situatã într-un alt stat membru, aceasta nefiind însã identificatã ca atare de cãtre statul membru pe teritoriul cãruia se aflã potenţiala ICE, informeazã primulministru, prin consilierul de stat desemnat potrivit art. 4 alin. (1). În urma deciziei acestuia, Centrul de coordonare a PIC din cadrul M.A.I. informeazã Comisia Europeanã cu privire la intenţia României de a participa la dezbaterile bilaterale şi/sau multilaterale pe aceastã temã, în vederea solicitãrii acceptului statului membru pe al cãrui teritoriu se aflã infrastructura care urmeazã sã fie desemnatã drept ICE.
    (6) Desemnarea ICE se realizeazã în urma unui acord între România şi statele membre care ar putea fi afectate semnificativ cu acceptul statului membru pe al cãrui teritoriu se aflã infrastructura care urmeazã sã fie desemnatã drept ICE.
    (7) M.A.I., prin Centrul de coordonare a PIC, informeazã anual Comisia Europeanã cu privire la numãrul de ICE desemnate pe fiecare sector, precum şi cu privire la numãrul de state membre dependente de fiecare ICE desemnatã.
    (8) Autoritãţile publice responsabile informeazã proprietarul/operatorul/administratorul de ICN/ICE cu privire la desemnarea acesteia ca ICN/ICE în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a actului normativ de desemnare.
    (9) Informaţiile sensibile privind protecţia infrastructurilor critice se clasificã la un nivel adecvat, în condiţiile legii. Diseminarea acestor informaţii se face potrivit principiului nevoii de a cunoaşte, atât în relaţia cu proprietarii/operatorii/ administratorii de ICN/ICE, cât şi cu celelalte state membre.
    Protecţia ICN/ICE
    ART. 11
    (1) În termen de 9 luni de la desemnarea unei infrastructuri drept ICN/ICE, proprietarul/operatorul/ administratorul de ICN/ICE elaboreazã PSO şi îl transmite spre avizare autoritãţilor publice responsabile.
    (2) PSO identificã elementele de infrastructurã criticã ale ICN/ICE şi soluţiile de securitate existente sau care urmeazã sã fie puse în aplicare pentru protecţia acestora.
    (3) Cerinţele minime privind conţinutul PSO sunt prevãzute în anexa nr. 3.
    (4) Fiecare autoritate publicã responsabilã se asigurã, în termen de un an de la desemnarea în sectorul de responsabilitate a unei infrastructuri drept ICN/ICE desemnate, cã existã un PSO sau un echivalent al acestuia şi cã acestea sunt revizuite periodic. Termenul poate fi prelungit în cazuri excepţionale cu acordul primului-ministru şi notificarea Comisiei Europene în acest sens de cãtre Centrul de coordonare a PIC din cadrul M.A.I.
    (5) În cazul în care se constatã un echivalent al PSO, acesta este evaluat, testat şi, dacã este necesar, revizuit şi actualizat de cãtre proprietarul/operatorul/administratorul de ICN/ICE, conform cerinţelor minime privind conţinutul PSO.
    (6) PSO este evaluat, testat şi, dacã este necesar, revizuit şi actualizat de cãtre proprietar/operator/administrator de ICN/ICE, periodic, la intervale de cel mult 2 ani.
    (7) În cazul în care existã deja acorduri de supraveghere sau de supervizare în privinţa unei ICE, aceste acorduri nu sunt afectate de prezentul articol, iar autoritatea naţionalã responsabilã pentru sectorul din care face parte ICE respectivã are rolul de autoritate de supraveghere în conformitate cu prevederile acordurilor existente.

    CAP. IV
    Contravenţii şi sancţiuni

    Contravenţii
    ART. 12
    Constituie contravenţii urmãtoarele fapte sãvârşite de cãtre proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE:
    a) neluarea mãsurilor de constituire a compartimentului specializat în domeniul ICN/ICE, conform art. 8 alin. (1);
    b) neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 8 alin. (5);
    c) nerespectarea dispoziţiilor privind participarea la procesul de stabilire a criteriilor şi pragurilor critice, conform art. 9 alin. (6);
    d) neîntocmirea PSO conform art. 11 alin. (1);
    e) nerespectarea obligaţiei de evaluare, revizuire şi actualizare a PSO prevãzutã la art. 11 alin. (6), precum şi neîndeplinirea sarcinilor prevãzute în PSO ori a mãsurilor stabilite de autoritãţile publice responsabile în scopul avizãrii PSO.
    Sancţiuni
    ART. 13
    (1) Contravenţiile prevãzute la art. 12 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
    a) cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei, contravenţiile prevãzute la art. 12 lit. a)-c);
    b) cu amendã de la 10.000 lei la 30.000 lei, contravenţiile prevãzute la art. 12 lit. d) şi e).
    (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul autoritãţilor publice responsabile.
    (3) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 12 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    CAP. V
    Dispoziţii finale

    Aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţã
    ART. 14
    (1) Procesul de identificare şi desemnare a ICN se încheie la data de 30 noiembrie 2010 şi se revizuieşte periodic.
    (2) Procesul de identificare şi desemnare a ICE se încheie pânã la 12 ianuarie 2011 şi se revizuieşte periodic.
    (3) Dupã finalizarea activitãţilor prevãzute la alin. (2) CE va fi informatã de îndatã, de cãtre Centrul de coordonare a PIC din cadrul M.A.I., asupra mãsurilor dispuse pentru transpunerea prevederilor directivei, transmiţând totodatã textele şi tabelul de concordanţã.
    Acte normative suplimentare
    ART. 15
    (1) Prin hotãrâre a Guvernului se aprobã:
    a) componenţa, atribuţiile şi modul de organizare a Grupului de lucru interinstituţional, prevãzute la art. 5 alin. (2), în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã;
    b) pragurile critice aferente criteriilor intersectoriale, prevãzute la art. 9 alin. (5), în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã;
    c) desemnarea ICN, prevãzutã la art. 10 alin. (2), pânã la data de 30 noiembrie 2010.
    (2) Ordinele conducãtorilor autoritãţilor publice, prevãzute la art. 9 alin. (2) se emit în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
    Anexe
    ART. 16
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta ordonanţã de urgenţã.

                                       *

    Prezenta ordonanţã de urgenţã transpune prevederile Directivei 2008/114/CE a Consiliului din 8 decembrie 2008 privind identificarea şi desemnarea infrastructurilor critice europene şi evaluarea necesitãţii de îmbunãtãţire a protecţiei acestora, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 345 din 23 decembrie 2008.

                                 PRIM-MINISTRU
                                    EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                                ---------------
                            Ministrul administraţiei
                                 şi internelor,
                             Constantin-Traian Igaş

                          Ministrul transporturilor şi
                                infrastructurii,
                              Anca Daniela Boagiu

                        Ministrul economiei, comerţului
                            şi mediului de afaceri,
                                   Ion Ariton

                          Ministrul comunicaţiilor şi
                           societãţii informaţionale,
                                 Valerian Vreme

                        Ministrul mediului şi pãdurilor,
                                 Laszlo Borbely

                         Ministrul apãrãrii naţionale,
                                 Gabriel Oprea

                           Ministrul agriculturii şi
                              dezvoltãrii rurale,
                                 Valeriu Tabãrã

                              Ministrul sãnãtãţii,
                                  Cseke Attila

                        Ministrul educaţiei, cercetãrii,
                           tineretului şi sportului,
                              Daniel Petru Funeriu

                       Preşedintele Autoritãţii Naţionale
                         Sanitare Veterinare şi pentru
                             Siguranţa Alimentelor,
                               Radu Roatiş Cheţan

                         Preşedintele Agenţiei Spaţiale
                                    Române,
                                Marius-Ioan Piso

                        p. Directorul Serviciului Român
                                 de Informaţii,
                                 Florian Coldea

                           Directorul Serviciului de
                              Informaţii Externe,
                             Mihai-Rãzvan Ungureanu

                           Directorul Serviciului de
                           Telecomunicaţii Speciale,
                                  Marcel Opriş

    Bucureşti, 3 noiembrie 2010.
    Nr. 98.


    ANEXA 1
                                     LISTA
                  sectoarelor, subsectoarelor infrastructurii
                   critice naţionale/infrastructurii critice
                      europene (ICN/ICE) şi autoritãţilor
                              publice responsabile

    1.1. Lista sectoarelor ICN şi a autoritãţilor publice responsabile


 ┌───┬──────────────────┬───────────────────┬─────────────────────────────────┐
 │Nr.│Autoritãţi publice│ Sectorul │ Subsectorul │
 │crt│ responsabile │ │ │
 ├───┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────────────────────┤
 │1. │Ministerul │Energetic │1.1. Energie electricã, inclusiv │
 │ │Economiei, │ │nuclearelectricã - capacitãţi şi │
 │ │Comerţului şi │ │instalaţii pentru producere, │
 │ │Mediului de │ │depozitare/stocare, reţele de │
 │ │Afaceri │ │distribuţie şi transport │
 │ │ │ │1.2. Petrol şi derivate │
 │ │ │ │petroliere - capacitãţi şi │
 │ │ │ │instalaţii pentru │
 │ │ │ │extracţie/producţie, rafinare, │
 │ │ │ │tratare, depozitare/stocare, │
 │ │ │ │distribuţie şi transport prin │
 │ │ │ │conducte, terminale │
 │ │ │ │1.3. Gaze naturale şi derivate │
 │ │ │ │din gaze naturale - capacitãţi şi│
 │ │ │ │instalaţii pentru │
 │ │ │ │extracţie/producţie, rafinare, │
 │ │ │ │tratare, depozitare/stocare, │
 │ │ │ │distribuţie şi transport prin │
 │ │ │ │conducte, terminale │
 │ │ │ │1.4. Resurse minerale │
 ├───┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────────────────────┤
 │2. │Ministerul │Tehnologia │2.1. Sistemele, reţelele şi │
 │ │Comunicaţiilor şi │informaţiei şi │serviciile de comunicaţii │
 │ │Societãţii │comunicaţii │2.2. Sisteme de prelucrare, │
 │ │Informaţionale │ │procesare şi stocare a datelor, │
 │ │Ministerul │ │inclusiv a serviciilor publice │
 │ │Educaţiei, │ │electronice │
 │ │Cercetãrii, │ │2.3. Infrastructuri de securitate│
 │ │Tineretului şi │ │informaticã │
 │ │Sportului │ │2.4. Sistemele şi reţelele de │
 │ │Serviciul de │ │comunicaţii pentru cifrul de stat│
 │ │Telecomunicaţii │ │2.5. Infrastructuri de emisie │
 │ │Speciale │ │radio-tv │
 │ │Serviciul de │ │2.6. Servicii poştale la nivel │
 │ │Informaţii Externe│ │naţional │
 │ │Serviciul Român de│ │ │
 │ │Informaţii │ │ │
 ├───┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────────────────────┤
 │3. │Ministerul │Alimentare cu apã │3.1. Furnizarea de apã potabilã │
 │ │Sãnãtãţii │ │3.2. Controlul calitãţii apei │
 │ │Ministerul │ │3.3. Îndiguirea şi controlul │
 │ │Mediului şi │ │calitativ al apei │
 │ │Pãdurilor │ │ │
 ├───┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────────────────────┤
 │4. │Ministerul │Alimentaţie │4.1. Producţia şi furnizarea de │
 │ │Agriculturii şi │ │hranã, asigurarea securitãţii şi │
 │ │Dezvoltãrii Rurale│ │siguranţei alimentelor │
 │ │Autoritatea │ │ │
 │ │Naţionalã Sanitarã│ │ │
 │ │Veterinarã şi │ │ │
 │ │pentru Siguranţa │ │ │
 │ │Alimentelor │ │ │
 │ │Ministerul │ │ │
 │ │Administraţiei şi │ │ │
 │ │Internelor │ │ │
 │ │Ministerul │ │ │
 │ │Economiei, │ │ │
 │ │Comerţului şi │ │ │
 │ │Mediului de │ │ │
 │ │Afaceri │ │ │
 │ │Ministerul │ │ │
 │ │Educaţiei, │ │ │
 │ │Cercetãrii, │ │ │
 │ │Tineretului şi │ │ │
 │ │Sportului │ │ │
 ├───┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────────────────────┤
 │5. │Ministerul │Sãnãtate │5.1. Asistenţa medicalã şi │
 │ │Sãnãtãţii │ │spitaliceascã │
 │ │Ministerul │ │5.2. Medicamente, seruri, │
 │ │Educaţiei, │ │vaccinuri, produse farmaceutice │
 │ │Cercetãrii, │ │5.3. Biolaboratoare şi bioagenţi │
 │ │Tineretului şi │ │5.4. Servicii de urgenţã medicalã│
 │ │Sportului │ │şi transport sanitar │
 ├───┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────────────────────┤
 │6. │Ministerul │Securitate │6.1. Apãrarea ţãrii, ordinea │
 │ │Apãrãrii Naţionale│naţionalã │publicã şi siguranţa naţionalã │
 │ │Ministerul │ │6.2. Sistemul integrat pentru │
 │ │Administraţiei şi │ │securitatea frontierei de stat │
 │ │Internelor │ │6.3. Industria de apãrare, │
 │ │Serviciul Român de│ │capacitãţi şi instalaţii de │
 │ │Informaţii │ │producţie şi depozitare │
 │ │Serviciul de │ │ │
 │ │Informaţii Externe│ │ │
 │ │Ministerul │ │ │
 │ │Economiei, │ │ │
 │ │Comerţului şi │ │ │
 │ │Mediului de │ │ │
 │ │Afaceri │ │ │
 │ │Serviciul de │ │ │
 │ │Telecomunicaţii │ │ │
 │ │Speciale │ │ │
 ├───┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────────────────────┤
 │7. │Ministerul │Administraţie │7.1. Serviciile şi administraţia │
 │ │Administraţiei şi │ │7.2. Serviciile de urgenţã │
 │ │Internelor │ │ │
 ├───┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────────────────────┤
 │8. │Ministerul │Transporturi │8.1. Transportul rutier │
 │ │Transporturilor şi│ │8.2. Transportul feroviar │
 │ │Infrastructurii │ │8.3. Transportul aerian │
 │ │ │ │8.4. Transportul naval │
 ├───┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────────────────────┤
 │9. │Ministerul │Industria chimicã │9.1. Producţia, procesarea, │
 │ │Economiei, │şi nuclearã │depozitarea şi utilizarea │
 │ │Comerţului şi │ │substanţelor chimice şi │
 │ │Mediului de │ │materialelor nucleare şi │
 │ │Afaceri │ │radioactive │
 │ │Ministerul │ │9.2. Conductele de │
 │ │Educaţiei, │ │produse/substanţe chimice │
 │ │Cercetãrii, │ │periculoase │
 │ │Tineretului şi │ │ │
 │ │Sportului │ │ │
 ├───┼──────────────────┼───────────────────┼─────────────────────────────────┤
 │10.│Ministerul │Spaţiu şi cercetare│10.1. Spaţiul cosmic │
 │ │Educaţiei, │ │10.2. Cercetare │
 │ │Cercetãrii, │ │ │
 │ │Tineretului şi │ │ │
 │ │Sportului │ │ │
 │ │Agenţia Spaţialã │ │ │
 │ │Românã │ │ │
 └───┴──────────────────┴───────────────────┴─────────────────────────────────┘



    1.2. Lista sectoarelor ICE şi a autoritãţilor publice responsabile


 ┌─────────────────────┬──────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │Autoritatea publicã │ Sectorul │ Subsectorul │
 │responsabilã │ │ │
 ├─────────────────────┼──────────────┼─────────┬─────────────────────────────┤
 │Ministerul Economiei,│I. Energetic │Energie │1.1. Infrastructuri şi │
 │Comerţului şi │ │electricã│instalaţii pentru producerea,│
 │Mediului de Afaceri │ │ │transportul şi distribuţia │
 │ │ │ │energiei electrice, inclusiv │
 │ │ │ │resursele energetice folosite│
 │ │ ├─────────┼─────────────────────────────┤
 │ │ │Petrol │1.2. Producţia de petrol, │
 │ │ │ │rafinarea, tratarea, │
 │ │ │ │depozitarea şi distribuţia │
 │ │ │ │prin conducte │
 │ │ ├─────────┼─────────────────────────────┤
 │ │ │Gaze │1.3. Producţia de gaze, │
 │ │ │ │rafinarea, tratarea, │
 │ │ │ │depozitarea şi distribuţia │
 │ │ │ │prin conducte │
 │ │ │ ├─────────────────────────────┤
 │ │ │ │1.4. Terminale GNL │
 ├─────────────────────┼──────────────┼─────────┴─────────────────────────────┤
 │Ministerul │II. │2.1. Transportul rutier │
 │Transporturilor şi │Transporturi ├───────────────────────────────────────┤
 │Infrastructurii │ │2.2. Transportul feroviar │
 │ │ ├───────────────────────────────────────┤
 │ │ │2.3. Transportul aerian │
 │ │ ├───────────────────────────────────────┤
 │ │ │2.4. Transportul pe cãi navigabile │
 │ │ │interioare │
 │ │ ├───────────────────────────────────────┤
 │ │ │2.5. Transportul maritim pe distanţe │
 │ │ │mici şi porturi │
 └─────────────────────┴──────────────┴───────────────────────────────────────┘



    NOTĂ?:
    Prezenta listã este stabilitã în concordanţã cu prevederile Directivei 2008/114/CE a Consiliului din 8 decembrie 2008 privind identificarea şi desemnarea infrastructurilor critice europene şi evaluarea necesitãţii de îmbunãtãţire a protecţiei acestora şi se completeazã pe mãsura emiterii directivelor Uniunii Europene pentru desemnarea ICE.


    ANEXA 2

                           PROCEDURA DE IDENTIFICARE
                 de cãtre autoritãţile publice responsabile de
                  infrastructuri critice care pot fi desemnate
             drept infrastructuri critice naţionale/infrastructuri
                           critice europene (ICN/ICE)


    I. Procedura de identificare de cãtre autoritãţile publice responsabile de infrastructuri care pot fi desemnate drept ICN
    1. Autoritãţile publice responsabile identificã infrastructurile critice care pot fi desemnate drept ICN prin parcurgerea urmãtoarelor etape consecutive.
    O potenţialã ICN care nu satisface cerinţele uneia dintre urmãtoarele etape este consideratã non-ICN şi este exclusã din procedurã.
    2. O potenţialã ICN care îndeplineşte cerinţele stabilite face obiectul urmãtoarelor etape ale acestei proceduri.
    3. Autoritatea publicã responsabilã împreunã cu proprietarii/operatorii/administratorii identificã potenţiale ICN, parcurgând urmãtoarele etape:
    a) etapa 1 - aplicarea criteriilor şi pragurilor critice sectoriale;
    b) etapa 2 - evaluarea preliminarã prin aplicarea definiţiei prevãzute la art. 3 lit. a) din ordonanţa de urgenţã;
    c) etapa 3 - aplicarea criteriilor şi pragurilor critice intersectoriale;
    d) etapa 4 - formularea propunerilor pentru desemnarea ICN.

    II. Procedura de identificare de cãtre autoritãţile publice responsabile de infrastructuri care pot fi desemnate drept ICE
    1. Autoritãţile publice responsabile identificã infrastructurile critice care pot fi desemnate drept potenţiale ICE prin parcurgerea urmãtoarelor etape consecutive.
    2. O ICE potenţialã care nu satisface cerinţele uneia dintre urmãtoarele etape este consideratã non-ICE şi este exclusã din procedurã.
    3. O ICE potenţialã care îndeplineşte cerinţele stabilite face obiectul urmãtoarelor etape ale acestei proceduri:
    a) etapa 1 - autoritãţile publice responsabile aplicã ICN desemnate, criteriile sectoriale pentru a efectua o primã selecţie a ICE din cadrul unui sector;
    b) etapa 2 - autoritãţile publice responsabile aplicã definiţia ICE, în temeiul art. 3 lit. b) din ordonanţa de urgenţã, potenţialei ICE identificate în cadrul primei etape. Importanţa impactului se determinã fie prin utilizarea metodelor naţionale de identificare a ICE, fie în raport cu criteriile intersectoriale, la un nivel naţional corespunzãtor. În cazul unei infrastructuri care asigurã un serviciu esenţial, se va ţine seama de disponibilitatea unor alternative, precum şi de durata perturbãrii/repunerii în funcţiune;
    c) etapa 3 - autoritãţile publice responsabile aplicã elementul transfrontalier al definiţiei ICE, în temeiul art. 3 lit. b) din ordonanţa de urgenţã, potenţialei ICE care a trecut de primele douã etape ale procedurii. O ICE potenţialã care corespunde definiţiei face obiectul urmãtoarei etape a procedurii. În cazul unei infrastructuri care asigurã un serviciu esenţial, se va ţine seama de disponibilitatea unor alternative, precum şi de durata perturbãrii/repunerii în funcţiune;
    d) etapa 4 - autoritãţile publice responsabile aplicã criterii intersectoriale potenţialelor ICE selectate. În cadrul criteriilor intersectoriale se ţine seama de gravitatea impactului şi, în cazul infrastructurilor care furnizeazã servicii esenţiale, de disponibilitatea unor alternative şi de durata perturbãrii/repunerii în funcţiune.
    4. În procesul de identificare este suficientã îndeplinirea unui criteriu intersectorial pentru ca potenţiala ICE sã treacã de aceastã etapã.
    5. O potenţialã ICE care nu îndeplineşte criteriile intersectoriale nu este consideratã ICE.
    6. O potenţialã ICE care a parcurs aceastã procedurã este comunicatã doar statelor membre care pot fi afectate în mod semnificativ de ICE potenţialã respectivã.

    ANEXA 3

                                   PROCEDURÃ
                  privind planul de securitate pentru operator

    1. Prin planul de securitate pentru operator vor fi identificate elementele de infrastructurã criticã naţionalã/infrastructurã criticã europeanã (ICN/ICE) şi soluţiile de securitate existente sau care sunt puse în aplicare pentru protecţia acestora.
    2. Procedura privind planul de securitate pentru operator al ICN/ICE va acoperi cel puţin urmãtoarele aspecte:
    a) identificarea elementelor importante;
    b) efectuarea unei analize de risc bazate pe scenarii de ameninţãri majore, pe punctele vulnerabile ale fiecãrui element şi pe impactul potenţial;
    c) identificarea, selectarea şi stabilirea prioritãţilor în ceea ce priveşte contramãsurile şi procedurile, fãcându-se distincţie între mãsurile permanente de securitate, care identificã investiţiile de securitate indispensabile şi mijloacele care sunt relevante pentru utilizarea în orice situaţie. În acest capitol vor fi incluse informaţii referitoare la mãsuri de ordin general, cum sunt mãsurile tehnice - inclusiv instalarea de mijloace de detectare, de control al accesului, de protecţie şi de prevenire -, mãsuri organizatorice - inclusiv proceduri pentru gestionarea alertelor şi a crizelor -, mãsuri de control şi verificare, comunicare, sensibilizare şi formare, mãsuri de securitate graduale, care pot fi activate în funcţie de diferitele niveluri ale riscurilor şi ameninţãrilor, precum şi mãsuri în domeniul securitãţii sistemelor de informaţii.

                                     -----




Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016