Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 97 din 14 iulie 2005  privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 97 din 14 iulie 2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005
Având în vedere faptul cã realizarea reformei instituţionale privind administraţia publicã a impus reorganizarea activitãţii structurilor de stare civilã şi a structurilor de evidenţã informatizatã a persoanelor, prin a cãror fuziune s-au constituit noi structuri - serviciile publice comunitare de evidenţã a persoanelor - organizate la nivelul consiliilor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, precum şi la nivelul consiliilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti,
ţinând cont de aceste modificãri structurale, de cele de ordin legislativ, precum şi de importanţa deosebitã pe care o au actele de identitate pentru cetãţenii români, aspecte care impun cu necesitate adoptarea unui instrument juridic ale cãrui coordonate principale sã fie: introducerea unor noi principii în evidenţa populaţiei; dinamica mişcãrii populaţiei, atât în ţarã, cât şi peste hotare; schimbarea criteriilor privind domiciliul, reşedinţa şi punerea în legalitate a cetãţenilor români, în interesul rezolvãrii operative şi corecte a tuturor situaţiilor existente; stabilirea unor noi termene de valabilitate a actelor de identitate, care sã permitã identificarea corectã a cetãţenilor, prevenind astfel tentativele de substituire a identitãţii, diminuarea birocraţiei existente pânã în prezent în relaţiile autoritãţilor cu cetãţenii,
luând în considerare situaţia extraordinarã a cãrei reglementare nu poate fi amânatã, determinatã de implicaţiile inexistenţei unui cadru juridic eficient, adaptat la realitãţile societãţii româneşti, şi pentru respectarea dreptului fiecãrui cetãţean de a-şi stabili în mod neîngrãdit locul de domiciliu sau reşedinţa, care presupune adoptarea unor mãsuri urgente,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanţã de urgenţã constituie cadrul care reglementeazã evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetãţenilor români, prin care se asigurã realizarea raporturilor juridice dintre persoanele fizice, juridice şi instituţiile statului de drept.
ART. 2
(1) Evidenţa cetãţenilor români reprezintã un sistem naţional de înregistrare şi actualizare a datelor cu caracter personal ale acestora, necesar cunoaşterii populaţiei, mişcãrii acesteia şi comunicãrii de date, în interesul cetãţenilor, al statului şi al instituţiilor publice.
(2) Evidenţa cetãţenilor români se ţine dupã principiul locului de domiciliu al acestora, de cãtre Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, împreunã cu serviciile publice comunitare de evidenţã a persoanelor, în Registrul permanent de evidenţã a populaţiei din cadrul Sistemului naţional informatic de evidenţã a populaţiei.
(3) Pentru cetãţenii români care au domiciliul în strãinãtate, evidenţa acestora se ţine dupã principiul ultimului domiciliu avut în ţarã şi dupã reşedinţa declaratã în România.
ART. 3
Sistemul naţional informatic de evidenţã a populaţiei, denumit în continuare S.N.I.E.P., este administrat de Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, denumit în continuare C.N.A.B.D.E.P., şi reprezintã ansamblul activitãţilor desfãşurate cu mijloace informatice pentru ţinerea evidenţei persoanelor, producerea, eliberarea şi evidenţa documentelor de stare civilã, a cãrţilor de identitate, a cãrţilor de alegãtor şi a altor documente necesare persoanei în relaţiile cu statul.
ART. 4
Registrul permanent de evidenţã a populaţiei, denumit în continuare R.P.E.P., este componenta principalã a S.N.I.E.P. şi reprezintã ansamblul datelor cu caracter personal ale cetãţenilor români, rezultate în urma procesãrii automate, într-o concepţie unitarã, în scopul cunoaşterii numãrului, structurii şi mişcãrii populaţiei pe teritoriul ţãrii.
ART. 5
(1) Întocmirea, actualizarea, exploatarea şi valorificarea datelor din R.P.E.P. se fac de cãtre Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, şi de cãtre serviciile publice comunitare de evidenţã a persoanelor.
(2) Administrarea bazelor de date integrate, precum şi producerea cãrţilor de identitate şi a cãrţilor de alegãtor, în sistem informatizat, se realizeazã de cãtre C.N.A.B.D.E.P.
(3) Conţinutul R.P.E.P. se aprobã şi se modificã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(4) R.P.E.P. funcţioneazã în sistem deschis, servind ca suport unic pentru furnizarea de date, în condiţiile legii, pentru toate sistemele informatice care prelucreazã date nominale privind persoana fizicã.
(5) Cetãţenii români sunt înregistraţi în R.P.E.P. la naştere, pe baza datelor de stare civilã din actele de naştere.
ART. 6
(1) Codul numeric personal, denumit în continuare C.N.P., reprezintã un numãr semnificativ ce individualizeazã o persoanã fizicã şi constituie singurul identificator pentru toate sistemele informatice care prelucreazã date cu caracter personal privind persoana fizicã.
(2) Codurile numerice personale sunt generate şi administrate prin mijloace informatice de cãtre C.N.A.B.D.E.P., care emite şi distribuie anual cãtre serviciile publice comunitare judeţene de evidenţã a persoanelor, Serviciul public comunitar de evidenţã a persoanelor al municipiului Bucureşti şi Direcţia generalã afaceri consulare din Ministerul Afacerilor Externe listele conţinând codurile numerice personale precalculate pentru anul în curs.
(3) Fiecãrei persoane fizice i se atribuie, începând de la naştere, un C.N.P. care se înscrie în actele şi certificatele de stare civilã şi se preia în celelalte acte cu caracter oficial, emise pe numele persoanei respective, precum şi în R.P.E.P.
(4) Atribuirea C.N.P. se face, în ţarã, de cãtre serviciile publice comunitare de evidenţã a persoanelor, iar în strãinãtate, de cãtre Ministerul Afacerilor Externe, prin misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, în baza listelor prevãzute la alin. (2).
(5) Pentru situaţii de excepţie, la solicitarea instituţiilor publice menţionate la alin. (2), C.N.A.B.D.E.P. genereazã coduri numerice personale suplimentare, în vederea atribuirii persoanelor fizice, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.
(6) Gestionarea şi verificarea atribuirii C.N.P. revin serviciilor publice comunitare de evidenţã a persoanelor sub coordonarea Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor.

CAP. II
Organizarea, actualizarea, valorificarea şi administrarea datelor din R.P.E.P.

ART. 7
Activitatea de evidenţã a persoanelor este organizatã pe trei niveluri:
a) la nivel central, de cãtre Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor;
b) la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti, de cãtre serviciile publice comunitare judeţene de evidenţã a persoanelor, respectiv al municipiului Bucureşti;
c) la nivel local şi al sectoarelor municipiului Bucureşti, de cãtre serviciile publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor.
ART. 8
(1) Actualizarea datelor din R.P.E.P. se realizeazã de Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor şi de serviciile publice comunitare de evidenţã a persoanelor, pe baza documentelor prezentate de persoana interesatã sau comunicate de autoritãţi, potrivit atribuţiilor ce le revin, în situaţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
(2) Autoritãţile prevãzute la alin. (1) sunt:
a) Ministerul Afacerilor Externe, pentru evenimentele de stare civilã intervenite în strãinãtate;
b) Ministerul Justiţiei, pentru cei care dobândesc sau pierd cetãţenia românã;
c) instanţele judecãtoreşti, pentru persoanele care au pierdut drepturile electorale, pentru modificãri intervenite ca urmare a divorţului şi pentru cei supuşi interdicţiei de a pãrãsi o localitate sau de a se afla într-o localitate, în temeiul hotãrârilor judecãtoreşti care au rãmas definitive şi irevocabile;
d) Direcţia generalã de paşapoarte, pentru cei care dobândesc sau deţin statutul de cetãţean român cu domiciliul în strãinãtate.
ART. 9
(1) Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice sunt protejate de legea specialã şi nu pot fi prelucrate decât în condiţiile prevãzute de aceasta.
(2) Beneficiarii datelor cu caracter personal, comunicate din R.P.E.P., sunt obligaţi sã utilizeze datele numai pentru destinaţia stabilitã şi sã asigure protecţia acestora, în condiţiile legii.
ART. 10
(1) Furnizarea datelor cu caracter personal din R.P.E.P., la cererea persoanelor fizice şi juridice, se face cu platã, în condiţiile stabilite de lege.
(2) Comunicarea unor date din R.P.E.P. în cadrul unor acţiuni de interes public şi achitarea taxelor corespunzãtoare se fac pe bazã de protocol încheiat între Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, şi beneficiar.
(3) Pentru acţiuni de interes public care necesitã comunicarea unui volum mare de date cu caracter personal, în vederea îndeplinirii unor obligaţii legale ce revin Ministerului Administraţiei şi Internelor, furnizarea datelor din R.P.E.P. se face de cãtre C.N.A.B.D.E.P. şi structurile sale teritoriale.
(4) Furnizarea datelor cu caracter personal prevãzute la alin. (3) se face în condiţiile stabilite de lege, pe bazã de protocol încheiat între Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin C.N.A.B.D.E.P., şi beneficiar.
(5) Protocoalele prevãzute la alin. (2) şi (4) conţin în mod obligatoriu destinaţia datelor, volumul şi structura acestora, suportul pe care se livreazã şi mãsurile de protecţie şi securitate a datelor prevãzute de lege.
(6) Se excepteazã de la plata taxelor prevãzute de lege verificãrile în R.P.E.P. sau, dupã caz, furnizarea unor date cu caracter personal, solicitate, în scopul exercitãrii atribuţiilor legale, de cãtre:
a) instituţiile publice cu atribuţii în domeniul apãrãrii, ordinii publice, securitãţii naţionale şi justiţiei;
b) instituţiile publice cu atribuţii în domeniul realizãrii creanţelor bugetare prin modalitãţile de executare silitã prevãzute de lege;
c) casele de asigurãri de sãnãtate judeţene şi a municipiului Bucureşti, Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
d) Ministerul Finanţelor Publice şi structurile subordonate acestuia, în scopul urmãririi impozitului pe venit datorat de persoanele fizice;
e) instituţiile cu atribuţii în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi al asistenţei şi ocrotirii sociale a bãtrânilor;
f) alte persoane juridice, în condiţiile prevãzute de lege.

CAP. III
Actele de identitate

ART. 11
(1) Actul de identitate este documentul care se elibereazã, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, cetãţeanului român şi cu care se face dovada identitãţii, a domiciliului şi, dupã caz, a reşedinţei titularului acestuia. Acest document se elibereazã începând cu vârsta de 14 ani.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, prin act de identitate se înţelege cartea de identitate şi cartea de identitate provizorie.
ART. 12
Dovada identitãţii şi a cetãţeniei române în cazul minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani se face cu certificatul de naştere al acestuia, iar dovada domiciliului se face cu actul de identitate al pãrintelui la care locuieşte statornic sau cu actul de identitate al reprezentantului sãu legal, precum şi cu documentele prevãzute la art. 27.
ART. 13
(1) Actul de identitate se elibereazã de cãtre serviciul public comunitar de evidenţã a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţã a persoanei fizice, pe baza cererii scrise a acesteia sau, în cazul persoanei fizice puse sub interdicţie, a reprezentantului sãu legal.
(2) Minorul poate depune cererea pentru eliberarea actului de identitate, personal ori însoţit de unul dintre pãrinţi sau, dupã caz, de reprezentantul sãu legal.
(3) Cererea pentru eliberarea actului de identitate reprezintã formularul-tip pe care cetãţenii români îl completeazã pentru obţinerea unui act de identitate şi care conţine informaţiile cu caracter personal stabilite de lege pentru constituirea şi actualizarea R.P.E.P.
(4) Cererea pentru eliberarea actului de identitate se semneazã în prezenţa lucrãtorului serviciului public comunitar de evidenţã a persoanelor şi trebuie sã fie însoţitã de documentele care fac, potrivit legii, dovada numelui de familie şi a prenumelui, a datei de naştere, a stãrii civile, a cetãţeniei române, a domiciliului şi, dupã caz, a reşedinţei.
(5) În cazul pierderii, furtului, distrugerii sau al deteriorãrii documentelor prevãzute la alin. (4), solicitanţii vor prezenta un alt document oficial pentru certificarea identitãţii. În lipsa unui astfel de document este necesarã declaraţia unei rude sau, în lipsã, a unei alte persoane care sã certifice identitatea solicitantului. Declaraţia trebuie sã fie autentificatã în condiţiile <>Legii notarilor publici şi a activitãţii notariale nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(6) În situaţia cetãţenilor români care au domiciliul în România şi se aflã temporar în strãinãtate, eliberarea cãrţii de identitate se poate face prin intermediul altei persoane, pe bazã de procurã specialã, autentificatã la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din ţara respectivã.
(7) Termenul de soluţionare a cererilor pentru eliberarea unui act de identitate este de pânã la 30 de zile, acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de cãtre şeful serviciului public comunitar de evidenţã a persoanelor.
ART. 14
(1) În termen de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani, minorul are obligaţia sã solicite serviciului public comunitar de evidenţã a persoanelor eliberarea actului de identitate, prezentând, dupã caz, documentele menţionate la art. 13 alin. (3), (4) sau (5).
(2) Eliberarea primului act de identitate nu se poate face pe bazã de procurã specialã.
ART. 15
(1) Minorilor care la împlinirea vârstei de 14 ani se gãsesc internaţi, în condiţiile legii, în centre specializate aflate sub autoritatea serviciilor publice de asistenţã socialã li se elibereazã acte de identitate prin grija acestor servicii de cãtre serviciile publice comunitare de evidenţã a persoanelor din raza teritorialã de competenţã.
(2) În situaţia în care pãrinţii celor prevãzuţi la alin. (1) nu sunt cunoscuţi sau nu pot fi identificaţi, la rubrica "Domiciliu" se înscrie adresa centrului respectiv.
ART. 16
(1) Cartea de identitate se elibereazã dupã cum urmeazã:
a) prima carte de identitate se elibereazã la împlinirea vârstei de 14 ani;
b) pentru persoanele cu vârsta cuprinsã între 14-18 ani, termenul de valabilitate a cãrţii de identitate este de 4 ani;
c) pentru persoanele cu vârsta cuprinsã între 18-25 ani, termenul de valabilitate a cãrţii de identitate este de 7 ani;
d) cãrţile de identitate eliberate dupã împlinirea vârstei de 25 de ani au termen de valabilitate de 10 ani.
(2) Dupã împlinirea vârstei de 55 de ani, cartea de identitate se elibereazã cu termen de valabilitate permanent.
ART. 17
(1) Orice modificãri, adãugãri sau menţiuni, altele decât cele prevãzute de lege, înscrise în actul de identitate sunt interzise şi atrag nulitatea acestuia.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1), nulitatea se constatã de cãtre lucrãtorii de poliţie sau de cãtre lucrãtorii serviciilor publice comunitare de evidenţã a persoanelor, dupã caz.
(3) Poliţistul care constatã una dintre situaţiile prevãzute la alin. (1) este obligat sã reţinã actul de identitate respectiv şi sã-l depunã la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenţã a persoanelor.
ART. 18
(1) Serviciile publice comunitare de evidenţã a persoanelor elibereazã o nouã carte de identitate în urmãtoarele cazuri:
a) la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmeazã a fi preschimbat;
b) dacã s-a modificat numele sau prenumele titularului, prenumele pãrinţilor, data ori locul naşterii;
c) în cazul schimbãrii domiciliului;
d) în cazul schimbãrii denumirii sau a rangului localitãţilor şi strãzilor, al renumerotãrii imobilelor sau rearondãrii acestora, al înfiinţãrii localitãţilor sau strãzilor;
e) în cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
f) în cazul deteriorãrii actului de identitate;
g) în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
h) la expirarea sau revocarea interdicţiei titularului de a se afla în anumite localitãţi;
i) când fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
j) în cazul schimbãrii sexului;
k) în cazul anulãrii;
l) pentru preschimbarea buletinelor de identitate.
(2) În termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. b)-k), titularul sau reprezentantul legal al acestuia este obligat sã solicite serviciului public comunitar de evidenţã a persoanelor eliberarea unei noi cãrţi de identitate, prezentând documentele prevãzute la art. 13 alin. (3), (4) sau (5).
(3) Cu cel puţin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, titularul sau reprezentantul legal al acestuia are obligaţia sã solicite serviciului public comunitar de evidenţã a persoanelor eliberarea unei noi cãrţi de identitate, prezentând documentele prevãzute la art. 13 alin. (3), (4) sau (5).
ART. 19
(1) Cartea de identitate provizorie se elibereazã în urmãtoarele cazuri:
a) când persoana fizicã nu posedã toate documentele necesare pentru eliberarea cãrţii de identitate;
b) în cazul cetãţenilor români cu domiciliul în strãinãtate, care locuiesc temporar în România.
(2) Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate se stabileşte de serviciul public comunitar de evidenţã a persoanelor, dar nu poate depãşi un an.
ART. 20
Pe actul de identitate se fac menţiuni numai de cãtre lucrãtorii serviciilor publice comunitare de evidenţã a persoanelor, referitoare la stabilirea reşedinţei, iar în baza comunicãrii scrise a organelor abilitate, şi cu privire la interdicţia de a se afla în anumite localitãţi sau de a pãrãsi localitatea de domiciliu.
ART. 21
(1) Actul de identitate al persoanei fizice reţinute, arestate preventiv sau care executã pedeapsa închisorii se pãstreazã de cãtre administraţia aresturilor ori a penitenciarelor şi se restituie la punerea în libertate a titularului acestuia.
(2) Actul de identitate al persoanei fizice internate în instituţii de reeducare şi de protecţie socialã se pãstreazã pe durata internãrii de cãtre administraţia acestor instituţii.
ART. 22
(1) Titularii actelor de identitate, precum şi autoritãţile publice prevãzute la art. 21 sunt obligaţi sã ia mãsuri pentru a evita deteriorarea, distrugerea, pierderea sau furtul acestora.
(2) Furtul actului de identitate trebuie reclamat de cãtre persoanele fizice şi autoritãţile publice menţionate în alin. (1) la unitatea de poliţie pe raza cãreia s-a produs, în termen de 24 de ore de la constatare, iar pierderea sau distrugerea documentului, la serviciul public comunitar de evidenţã a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţã.
(3) Actele de identitate declarate pierdute, distruse sau furate sunt nule de drept.
ART. 23
(1) Persoana care a gãsit un act de identitate, indiferent cine este titularul acestuia, este obligatã sã îl depunã, în cel mai scurt timp posibil, la cea mai apropiatã unitate de poliţie sau la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenţã a persoanelor.
(2) Actul de identitate declarat pierdut sau furat, care a fost ulterior gãsit de titular, trebuie predat în termen de 48 de ore la serviciul public comunitar de evidenţã a persoanelor unde a fost declarat evenimentul.
ART. 24
(1) Actul de identitate al unei persoane fizice nu poate fi reţinut în afara cazurilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
(2) Este interzisã darea, primirea sau solicitare actului de identitate drept garanţie pentru prestarea unor servicii, pentru încredinţarea unor bunuri şi valori, pentru plata datoriilor sau în alte scopuri, de cãtre persoanele neautorizate.

CAP. IV
Domiciliul şi reşedinţa

ART. 25
(1) Domiciliul unei persoane fizice este la adresa unde ea îşi are locuinţa statornicã.
(2) Cetãţenii români au dreptul sã-şi stabileascã sau sã-şi schimbe, în mod liber, domiciliul ori reşedinţa, cu excepţia cazurilor expres prevãzute de lege.
(3) Cetãţenii români nu pot avea în acelaşi timp decât un singur domiciliu şi/sau o singurã reşedinţã. în cazul în care aceştia deţin mai multe locuinţe, îşi pot stabili domiciliul sau reşedinţa în oricare dintre ele.
ART. 26
(1) Domiciliul minorului este la pãrinţii sãi sau la acela dintre pãrinţi la care el locuieşte statornic ori, dupã caz, la reprezentantul sãu legal, în cazul în care se aflã sub tutelã.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã şi în cazul persoanei fizice puse sub interdicţie.
ART. 27
Dovada domiciliului se poate face cu unul dintre urmãtoarele documente:
a) acte încheiate în condiţiile de validitate prevãzute de legislaţia românã în vigoare, privind titlul locativ;
b) declaraţia scrisã de primire în spaţiu a gãzduitorului, însoţitã de actul de proprietate al acestuia, pentru persoanele care solicitã schimbarea domiciliului la o altã persoanã fizicã;
c) declaraţia pe propria rãspundere a solicitantului, însoţitã de nota de verificare a poliţistului de ordine publicã, prin care se certificã existenţa unui imobil, faptul cã solicitantul locuieşte efectiv la adresa declaratã, pentru persoana fizicã ce nu poate prezenta documentele prevãzute la lit. a) şi b); pentru minorii şi persoanele fizice puse sub interdicţie, declaraţia se dã şi se semneazã de cãtre pãrinţi sau de cãtre reprezentanţii lor legali;
d) documentul eliberat de primãrii, din care sã rezulte cã solicitantul figureazã înscris în Registrul agricol, pentru mediul rural.
ART. 28
Declaraţia scrisã de primire în spaţiu a gãzduitorului poate fi datã în faţa lucrãtorului din cadrul serviciului public comunitar de evidenţã a persoanelor, a notarului public ori a funcţionarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României.
ART. 29
Reşedinţa este adresa la care persoana fizicã locuieşte temporar mai mult de 15 zile, alta decât cea de domiciliu.
ART. 30
(1) Persoana care locuieşte temporar, în mod neîntrerupt, mai mult de 15 zile la o altã adresã decât cea de domiciliu este obligatã sã solicite serviciului public comunitar de evidenţã a persoanelor înscrierea în actul de identitate a menţiunii de stabilire a reşedinţei.
(2) Menţiunea de stabilire a reşedinţei se acordã pentru perioada solicitatã, dar nu mai mare de un an, şi are valabilitate pe timpul cât persoana locuieşte în mod efectiv la adresa declaratã ca reşedinţã. La expirarea acestui termen, persoana poate solicita înscrierea unei noi menţiuni de stabilire a reşedinţei.
ART. 31
(1) Pentru înscrierea reşedinţei solicitantul va completa cererea pentru stabilirea reşedinţei, pe care o va depune împreunã cu actul sãu de identitate şi cu documentele prevãzute la art. 27.
(2) Se excepteazã de la obligaţia prevãzutã la alin. (1):
a) persoana care locuieşte la o altã adresã decât cea de domiciliu, în interesul serviciului sau în scop turistic;
b) persoana internatã într-o unitate sanitarã/medicalã.
ART. 32
Menţiunea privind reşedinţa se completeazã pe un autocolant-tip care se aplicã pe versoul actului de identitate.
ART. 33
(1) Persoanelor fizice care nu posedã act de identitate şi sunt internate sau primite spre îngrijire ori gãzduire în unitãţi de ocrotire şi de protecţie socialã, în şcoli de reeducare sau în alte instituţii li se pot elibera acte de identitate în care se înscrie domiciliul sau reşedinţa la adresa instituţiei respective.
(2) În situaţia în care, din motive obiective, nu poate fi stabilitã identitatea persoanelor fizice prevãzute la alin. (1), instituţiile respective sunt obligate sã anunţe imediat unitatea de poliţie pe raza cãreia îşi desfãşoarã activitatea, care colaboreazã cu serviciul public comunitar de evidenţã a persoanelor în vederea stabilirii identitãţii lor.
ART. 34
În cazul în care menţiunea din actul de identitate privind stabilirea domiciliului sau a reşedinţei s-a efectuat în baza unui document care ulterior a fost anulat, s-a constatat cã era nul, fals ori falsificat, aceastã menţiune este nulã de drept.
ART. 35
Persoana care gãzduieşte o altã persoanã, în mod neîntrerupt, pe o perioadã mai mare de 15 zile, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 31 alin. (2) lit. a), are obligaţia de a anunţa poliţia sau serviciul public comunitar de evidenţã a persoanelor de la locul unde este situat imobilul.
ART. 36
(1) Evidenţa locatarilor prin cartea de imobil se ţine în urmãtoarele categorii de imobile care dispun de mai multe unitãţi locative, astfel cum acestea sunt definite de <>Legea locuinţei nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
a) destinate cazãrii în comun;
b) care servesc total sau parţial ca locuinţã.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu sunt aplicabile locatarilor imobilelor situate în incinta unitãţilor militare, a sediilor misiunilor diplomatice şi a oficiilor consulare sau locuinţelor destinate exclusiv personalului acestora, precum şi, dupã caz, membrilor familiilor şi persoanelor aflate în îngrijirea acestora.
ART. 37
(1) Organizarea activitãţii de ţinere a evidenţei locatarilor prin cartea de imobil revine Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin unitãţile de poliţie.
(2) Cartea de imobil se întocmeşte şi se actualizeazã de cãtre persoana anume desemnatã, cu acordul acesteia, de cãtre proprietarul imobilului sau de asociaţia de proprietari; în cazul asociaţiei de proprietari, responsabilul cãrţii de imobil este, de regulã, administratorul sau un membru al comitetului executiv.
(3) Pãstrarea, actualizarea şi utilizarea datelor din cartea de imobil de cãtre persoana desemnatã în acest sens, conform alin. (2), se fac cu respectarea dispoziţiilor <>Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Responsabilul cãrţii de imobil are obligaţia sã înscrie, pe baza actului de identitate, persoanele care domiciliazã sau au reşedinţa în imobilul respectiv şi sã o prezinte, la cerere, poliţiştilor sau lucrãtorilor serviciilor publice comunitare de evidenţã a persoanelor.
(5) Cartea de imobil se întocmeşte într-un singur exemplar, care se pãstreazã la responsabilul cãrţii de imobil.
ART. 38
(1) Persoanele care îşi schimbã domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa sunt obligate sã cearã înscrierea în cartea de imobil la noua locuinţã în termen de 15 zile de la mutare.
(2) Persoanele care locuiesc în imobil sunt obligate sã prezinte actul de identitate responsabilului cãrţii de imobil, la solicitarea acestuia, pentru actualizarea cãrţii de imobil.
ART. 39
La hoteluri şi în alte locuri de cazare în comun, înscrierea în cartea de imobil se face la sosire, prin grija proprietarului sau a administratorului acestora, dupã caz.
ART. 40
(1) În cazul în care, în condiţiile legii, se schimbã denumirea unor unitãţi administrativ-teritoriale sau se aprobã reorganizarea ori trecerea în alt rang a unei unitãţi administrativ-teritoriale, precum şi în situaţia în care se schimbã denumirea strãzilor sau se renumeroteazã imobilele, cheltuielile pentru schimbarea cãrţii de identitate şi a celorlalte documente prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se suportã din bugetele unitãţilor administrativ-teritoriale respective.
(2) Pentru eliberarea actelor de identitate persoanelor reţinute sau arestate care nu posedã asemenea documente şi care nu dispun de mijloace financiare, precum şi persoanelor cu handicap şi celor fãrã venituri, şeful serviciului public comunitar de evidenţã a persoanelor poate acorda scutire de la plata cheltuielilor de producere şi eliberare a actelor de identitate.
(3) Se excepteazã de la plata cheltuielilor de producere şi eliberare a actelor de identitate persoanele care sunt victime ale calamitãţilor naturale, incendiilor sau ale altor dezastre şi care declarã pe propria rãspundere, la serviciul public comunitar de evidenţã a persoanelor în a cãrui razã teritorialã domiciliazã ori îşi au reşedinţa, faptul cã actul de identitate a fost pierdut, distrus sau deteriorat ca urmare a producerii unei astfel de situaţii.

CAP. V
Sancţiuni

ART. 41
Încãlcarea dispoziţiilor prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã atrage, dupã caz, rãspunderea civilã, materialã, disciplinarã, contravenţionalã sau penalã a persoanelor vinovate.
ART. 42
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea dispoziţiilor art. 14 alin. (1), art. 18 alin. (2) şi (3), art. 23 şi art. 37 alin. (4), cu amendã de la 25 lei (RON) la 50 lei (RON);
b) nerespectarea dispoziţiilor art. 24, 38 şi 39, cu amendã de la 40 lei (RON) la 80 lei (RON);
c) nerespectarea dispoziţiilor art. 30 alin. (1) şi art. 35, cu amendã de la 75 lei (RON) la 150 lei (RON).
ART. 43
Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 42 şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoane împuternicite din cadrul serviciilor publice comunitare de evidenţã a persoanelor şi de cãtre poliţişti.
ART. 44
Contravenţiilor prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 45
Evidenţa manualã a cetãţenilor români constituitã pentru perioada 15 iulie 1949 - 1 iulie 2000, pe bazã de fişe şi registre, aflatã în conservare la Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, se exploateazã şi se utilizeazã în continuare pentru furnizarea unor date, la solicitarea persoanelor fizice şi juridice, precum şi a instituţiilor interesate, în condiţiile legii.
ART. 46
(1) Formularele-tip utilizate de serviciile publice comunitare de evidenţã a persoanelor se completeazã olograf sau prin alte sisteme de tehnoredactare, cu excepţia rubricii destinate semnãturii, care trebuie completatã numai olograf de cãtre solicitantul actului de identitate.
(2) În cazul în care semnarea cererii de cãtre solicitant nu este posibilã, se face menţiune despre aceasta în cerere de cãtre lucrãtorul serviciului public comunitar de evidenţã a persoanelor care primeşte cererea.
ART. 47
Forma şi conţinutul actelor de identitate, autocolantului privind stabilirea reşedinţei şi cãrţii de imobil se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor şi a C.N.A.B.D.E.P.
ART. 48
(1) În scopul asigurãrii resurselor financiare pentru materialele necesare producerii documentelor prevãzute la art. 3, Ministerul Administraţiei şi Internelor prevede sumele necesare, anual, în mod distinct, în bugetul de venituri şi cheltuieli al Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor.
(2) În scopul asigurãrii resurselor financiare necesare achiziţionãrii echipamentelor de calcul şi programelor software licenţiate, utilizate pentru producerea cãrţilor de identitate şi a cãrţilor de alegãtor, precum şi pentru încheierea şi derularea contractelor de service la aceste echipamente, Ministerul Administraţiei şi Internelor prevede sumele necesare, anual, în mod distinct, în bugetul de venituri şi cheltuieli al C.N.A.B.D.E.P.
(3) Dotarea C.N.A.B.D.E.P. şi a Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor cu materialele necesare îndeplinirii atribuţiilor legale se realizeazã, prin grija Ministerului Administraţiei şi Internelor, din producţia internã şi din import.
(4) Tehnica, echipamentele, aparatura, softul şi materialele procurate din import în scopul prevãzut la alin. (1) sunt scutite de la plata taxelor vamale.
ART. 49
(1) C.N.A.B.D.E.P., prin intermediul structurilor sale teritoriale, comunicã direcţiilor judeţene de statisticã sau, dupã caz, Direcţiei regionale de statisticã a municipiului Bucureşti datele necesare pentru statistica demograficã, referitoare la persoanele fizice care îşi schimbã domiciliul ori reşedinţa dintr-o unitate sau subunitate administrativ-teritorialã în alta.
(2) Schimbãrile intervenite în denumirea unor unitãţi administrativ-teritoriale, precum şi situaţiile de reorganizare sau de trecere în alt rang a unei unitãţi administrativ-teritoriale sunt comunicate C.N.A.B.D.E.P. de cãtre structura de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statisticã.
(3) Schimbãrile prevãzute la alin. (1) şi (2) se comunicã în sistem informatic, periodicitatea şi circuitul lor fiind stabilite de Ministerul Administraţiei şi Internelor de comun acord cu Institutul Naţional de Statisticã.
(4) Înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea denumirii strãzilor, fãcutã în condiţiile legii, este comunicatã birourilor judeţene de administrare a bazelor de date privind evidenţa persoanelor sau, dupã caz, Serviciului de administrare a bazelor de date privind evidenţa persoanelor Bucureşti, de cãtre consiliile locale, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
(5) Datele prevãzute la alin. (4) se comunicã în scris, anexându-se copia hotãrârii prin care s-a înfiinţat, s-a desfiinţat sau s-a schimbat denumirea strãzilor.
ART. 50
Ministerul Administraţiei şi Internelor elaboreazã, în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei ordonanţe de urgenţã, norme metodologice de aplicare unitarã a prevederilor acesteia, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 51
În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Guvernul adoptã, la propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor, normele metodologice pentru comunicarea datelor, care sã asigure actualizarea R.P.E.P.
ART. 52
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>Legea nr. 105/1996 privind evidenţa populaţiei şi cartea de identitate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 30 septembrie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat

Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul finanţelor publice,
Ionel Popescu

Bucureşti, 14 iulie 2005.
Nr. 97.
____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016