Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 91 din 20 iunie 2002  pentru modificarea si completarea   Legii protectiei mediului nr. 137/1995     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 91 din 20 iunie 2002 pentru modificarea si completarea Legii protectiei mediului nr. 137/1995

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 465 din 28 iunie 2002
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
<>Legea protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - În sensul prezentei legi, termenii specifici utilizaţi sunt definiţi în anexa care face parte integrantã din prezenta lege."
2. La articolul 3, dupã litera a) se introduce litera a^1) cu urmãtorul cuprins:
"a^1) principiul prevenirii, reducerii şi controlului integrat al poluarii prin utilizarea celor mai bune tehnici disponibile pentru activitãţile care pot produce poluari semnificative;"
3. La articolul 3, literele g) şi i) vor avea urmãtorul cuprins:
"g) utilizarea durabila a resurselor naturale;
..........................................................................
i) participarea publicului la luarea deciziilor privind mediul;"
4. La articolul 4, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) obligativitatea evaluãrii impactului asupra mediului în faza iniţialã a proiectelor cu impact semnificativ asupra mediului;"
5. La articolul 4, dupã litera b) se introduce litera b^1) cu urmãtorul cuprins:
"b^1) obligativitatea efectuãrii unei evaluãri de mediu înaintea aprobãrii anumitor planuri şi programe;"
6. La articolul 4, litera f) va avea urmãtorul cuprins:
"f) propunerea de acte normative armonizate cu reglementãrile europene şi internaţionale în domeniu;"
7. La articolul 4, dupã litera f) se introduc literele f^1) şi f^2) cu urmãtorul cuprins:
"f^1) introducerea şi urmãrirea realizãrii programelor pentru conformare;
f^2) recunoaşterea produselor cu impact redus asupra mediului, prin acordarea etichetei ecologice;"
8. La articolul 5, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) accesul la informaţia privind mediul, cu respectarea condiţiilor de confidenţialitate prevãzute de legislaţia în vigoare;"
9. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Protecţia mediului constituie obligaţia şi responsabilitatea autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi a tuturor persoanelor fizice şi juridice.
Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale prevãd în bugetele proprii programe de protecţia mediului şi raporteazã anual autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului realizarea acestora."
10. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Coordonarea şi controlul activitãţii de protecţie a mediului revin autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului şi autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului, precum şi instituţiilor abilitate prin prezenta lege, pentru domeniile lor de responsabilitate."
11. Dupã capitolul I se introduce capitolul I^1 cu urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL I^1
Evaluarea de mediu pentru anumite planuri şi programe
Art. 7^1. - Evaluarea de mediu are ca scop integrarea obiectivelor şi cerinţelor de protecţie a mediului în pregãtirea şi adoptarea anumitor planuri şi programe care pot avea efecte semnificative asupra mediului.
Art. 7^2. - Fac obiectul evaluãrii de mediu anumite planuri şi programe conform definitiei prevãzute în anexa.
Domeniile specifice avute în vedere pentru evaluarea de mediu a anumitor planuri şi programe sunt: amenajarea teritoriului şi urbanism, utilizarea terenurilor, agricultura, silvicultura, piscicultura, transportul, energia, industria, inclusiv activitatea de extracţie a substanţelor minerale utile, gospodãrirea deşeurilor, gospodãrirea apelor, telecomunicatiile, turismul.
Raportul de mediu, care cuprinde şi rezultatul evaluãrii de mediu pentru planurile şi programele prevãzute la alin. 1 şi 2, se anexeazã la planul sau la programul înaintat spre aprobare la nivel naţional, regional sau local.
Autoritãţile competente emit aviz de mediu pentru planuri şi programe, ca urmare a efectuãrii evaluãrii de mediu şi a analizarii raportului de mediu pentru anumite planuri şi programe. Avizul de mediu pentru planuri şi programe are aceeaşi perioada de valabilitate ca şi planul sau programul pentru care a fost emis, în cazul în care nu intervin modificãri ale respectivului plan sau program.
Procedura de evaluare de mediu, structura raportului de mediu şi condiţiile de emitere a avizului de mediu pentru planuri şi programe, inclusiv cele cu efecte transfrontiera, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
Aprobarea planurilor şi programelor prevãzute la alin. 2 la orice nivel ierarhic este condiţionatã de existenta avizului de mediu pentru respectivul plan sau program.
Art. 7^3. - Evaluarea de mediu pentru domeniile prevãzute la art. 7^2 alin. 2 nu se efectueazã pentru planurile şi programele financiare sau bugetare, precum şi pentru cele al cãror unic scop este apãrarea nationala sau protecţia civilã.
Art. 7^4. - Autoritãţile competente pentru emiterea avizului de mediu pentru planuri şi programe sunt autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului şi autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului."
12. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Autoritãţile publice pentru protecţia mediului conduc procedura de autorizare şi emit, dupã caz, avize, acorduri şi autorizaţii de mediu, conform prevederilor prezentei secţiuni.
Solicitarea şi obţinerea avizului de mediu sunt obligatorii în cazul în care titularii de activitãţi urmeazã sa deruleze sau sa fie supuşi unei proceduri de: vânzare a pachetului majoritar de acţiuni, vânzare de active, fuziune, divizare, concesionare, dizolvare urmatã de lichidare, lichidare, conform legii.
Solicitarea şi obţinerea acordului de mediu sunt obligatorii pentru proiecte publice sau private de investiţii noi ori de modificare a celor existente, aferente activitãţilor cu impact asupra mediului.
Pentru obţinerea acordului de mediu proiectele publice sau private care pot avea impact semnificativ asupra mediului, prin natura, dimensiunea sau localizarea lor, sunt supuse, conform deciziei autoritãţii competente pentru protecţia mediului, evaluãrii impactului asupra mediului. Procedura-cadru de evaluare a impactului asupra mediului, inclusiv pentru proiecte cu impact transfrontiera, şi lista proiectelor publice sau private supuse procedurii se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
Solicitarea şi obţinerea autorizaţiei de mediu sunt obligatorii atât pentru desfãşurarea activitãţilor existente, cat şi la începerea activitãţilor noi, pentru care s-a obţinut acord de mediu.
Pentru obţinerea autorizaţiei de mediu activitãţile existente care nu sunt conforme cu normele şi reglementãrile de mediu în vigoare sunt supuse, conform deciziei autoritãţii competente pentru protecţia mediului, unui bilanţ de mediu; bilanţul de mediu se solicita, conform deciziei autoritãţii competente pentru protecţia mediului, inclusiv în cazul derulãrii procedurilor prevãzute la alin. 2. Procedura de realizare a bilanţului de mediu se stabileşte prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
Instalaţiile noi şi cele existente folosite în anumite categorii de activitãţi industriale se supun procedurii de autorizare în vederea obţinerii acordului/autorizaţiei integrate de mediu, cu luarea în considerare a celor mai bune tehnici disponibile, fãrã antrenarea unor costuri excesive. Lista acestor activitãţi şi condiţiile generale ale autorizãrii integrate de mediu se stabilesc prin lege.
Autorizarea proiectelor şi activitãţilor în perimetrul ariilor naturale protejate şi în vecinãtatea acestora se face conform reglementãrilor specifice în vigoare.
Acordul de mediu se elibereazã în paralel cu celelalte acte de reglementare emise de autoritãţile competente, potrivit legii.
Autorizaţia de mediu se elibereazã dupã obţinerea celorlalte avize, acorduri, autorizaţii, dupã caz, ale autoritãţilor competente, potrivit legii."
13. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Autoritatea competenta pentru protecţia mediului emite, revizuieste şi actualizeazã, dupã caz, avizul, acordul, respectiv autorizaţia de mediu.
Avizul, acordul şi/sau autorizaţia de mediu se elibereazã numai dacã proiectele, respectiv programele pentru conformare privind activitãţile existente prevãd eliminarea consecinţelor negative asupra mediului, în raport cu prevederile aplicabile din normele tehnice şi reglementãrile în vigoare.
Valabilitatea avizului de mediu este de 2 ani de la data emiterii, în cazul în care nu intervin modificãri ale condiţiilor în care a fost emis sau a folosit scopului pentru care a fost emis.
Acordul de mediu este valabil pe toatã perioada punerii în aplicare a proiectului, dar îşi pierde valabilitatea dacã lucrãrile de investiţii pentru care a fost eliberat nu încep în maximum 2 ani de la data emiterii. Autoritãţile competente pentru protecţia mediului controleazã respectarea condiţiilor impuse în acordul de mediu.
Valabilitatea autorizaţiilor de mediu este de cel mult 5 ani.
14. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Avizul, acordul şi autorizaţia de mediu se revizuiesc dacã apar elemente noi cu impact asupra mediului, necunoscute la data emiterii. În acest caz se poate cere şi refacerea evaluãrii impactului asupra mediului sau a bilanţului de mediu.
Acordul şi autorizaţia de mediu se suspenda pentru nerespectarea prevederilor acestora sau ale programelor pentru conformare, dupã o somaţie prealabilã, cu termen; suspendarea se menţine pana la eliminarea cauzelor, dar nu mai mult de 6 luni. Autoritatea competenta pentru protecţia mediului dispune, dupã expirarea termenului de suspendare, oprirea execuţiei proiectului sau încetarea activitãţii atunci când nu s-au îndeplinit condiţiile stabilite în somaţie. Dispoziţiile de suspendare, precum şi cele de încetare a proiectului sau activitãţii sunt executorii.
Pentru activitãţile existente care nu întrunesc condiţiile de autorizare autoritatea competenta pentru protecţia mediului dispune efectuarea bilanţului de mediu în termen de maximum un an de la data constatãrii neîndeplinirii acestor condiţii şi negociaza cu titularul activitãţii programul pentru conformare, pe baza concluziilor şi recomandãrilor din bilanţul de mediu."
15. Dupã articolul 10 se introduce articolul 10^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 10^1. - Litigiile generate de eliberarea, revizuirea sau de suspendarea avizului, acordului ori a autorizaţiei de mediu se soluţioneazã potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare."
16. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Autoritãţile publice pentru protecţia mediului aplica proceduri diferenţiate, dupã caz, de emitere a avizului, acordului sau a autorizaţiei de mediu, în funcţie de impactul asupra mediului al proiectelor şi activitãţilor supuse procedurii de autorizare. Procedurile diferenţiate şi competentele de emitere a avizelor, acordurilor şi a autorizaţiilor de mediu, inclusiv procedura de participare a publicului, se stabilesc prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
Titularul activitãţii are obligaţia de a informa autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului cu privire la rezultatele automonitorizarii emisiilor de poluanti reglementati, precum şi cu privire la accidente sau pericole de accidente, ca urmare a emiterii autorizaţiei de mediu. Informaţiile sunt luate în evidenta de cãtre autoritatea competenta pentru protecţia mediului într-un registru public şi comunicate autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului în vederea întocmirii registrului public naţional.
Pentru proiectele propuse pe teritoriul României, care pot avea efecte semnificative pe teritoriul altor tari, se aplica prevederile Convenţiei privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontiera, adoptatã la Espoo la 25 februarie 1991, ratificatã prin <>Legea nr. 22/2001 ."
17. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Autoritatea competenta pentru protecţia mediului, împreunã cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, dupã caz, asigura posibilitatea informãrii şi participãrii publicului la deciziile privind activitãţi specifice, în conformitate cu prevederile Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei şi accesul la justiţie în probleme de mediu, semnatã la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificatã prin <>Legea nr. 86/2000 .
Accesul la justiţie al publicului se realizeazã potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare.
Obligaţia mediatizarii proiectelor şi activitãţilor pentru care se solicita aviz, acord, respectiv autorizaţie de mediu, pe baza evaluãrii impactului asupra mediului, revine titularului, sub îndrumarea autoritãţilor pentru protecţia mediului. Consultarea publicului este obligatorie în cazul eliberãrii acordurilor şi autorizaţiilor de mediu.
Sunt exceptate de la prevederile alin. 3 proiectele şi activitãţile din domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, precum şi activitãţile comerciale sau industriale, a cãror mediatizare se face potrivit reglementãrilor specifice referitoare la respectarea caracterului de confidenţialitate.
Evaluarea impactului asupra mediului şi bilanţul de mediu se realizeazã prin unitãţi specializate, persoane fizice sau juridice independente de titularul proiectului sau al activitãţii şi atestate de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al conducatorului acesteia; cheltuielile pentru elaborarea lucrãrilor din cadrul evaluãrii sau bilanţului de mediu sunt suportate de titularul proiectului sau al activitãţii.
Rãspunderea pentru realitatea informaţiilor furnizate privind acţiunea propusã revine titularului proiectului sau al activitãţii, iar rãspunderea pentru corectitudinea lucrãrilor realizate potrivit prevederilor alin. 5 revine autorului acestora."
18. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Autoritãţile publice pentru protecţia mediului încaseazã sumele provenite din taxele pentru emiterea avizelor, acordurilor şi a autorizaţiilor de mediu.
Taxele prevãzute la alin. 1 se fac venit la bugetul de stat, cu excepţia taxelor încasate prin birourile unice la emiterea acordului/autorizaţiei de mediu pentru activitãţile cu impact redus, conform prevederilor <>art. 9 alin. (1) lit. m) din Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 293/2002 .
Cuantumul taxelor se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului."
19. Alineatul 3 al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Sumele încasate din tarife se utilizeazã de autoritãţile publice pentru protecţia mediului pentru finanţarea unor cheltuieli materiale, inclusiv costul abonamentelor telefonice, expertize tehnice, dotãri şi investiţii specifice. Acestea se evidenţiazã într-un cont distinct şi se gestioneazã în regim extrabugetar."
20. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - La modificarea sau încetarea activitãţilor cu impact asupra mediului, precum şi la schimbarea titularului unei activitãţi, inclusiv prin proceduri de vânzãri de acţiuni, vânzãri de active, fuziune, divizare, concesionare, dizolvare urmatã de lichidare, lichidare, în condiţiile legii, este obligatorie efectuarea bilanţului de mediu de cãtre titularul activitãţii, în scopul stabilirii obligaţiilor şi costurilor privind refacerea calitãţii mediului în zona de impact a activitãţilor desfãşurate pe amplasament.
Pe baza bilanţului de mediu şi a propunerii de program pentru conformare, prezentate de titularul activitãţii, autoritatea competenta pentru protecţia mediului emite avizul de mediu, în vederea asumarii responsabilitãţilor privind protecţia mediului.
În termen de 60 de zile de la data semnãrii/emiterii documentului care atesta încheierea uneia dintre procedurile menţionate la alin. 1 pãrţile implicate transmit în scris autoritãţii competente pentru protecţia mediului responsabilitãţile asumate privind protecţia mediului."
21. Titlul secţiunii a 2-a a capitolului II va avea urmãtorul cuprins:

"SECŢIUNEA a 2-a
Regimul substanţelor şi preparatelor chimice periculoase"
22. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Activitãţile privind fabricarea, introducerea pe piata, utilizarea, depozitarea temporarã sau definitiva, transportul intern, eliminarea, manipularea, precum şi introducerea şi scoaterea din ţara a substanţelor şi preparatelor chimice periculoase sunt supuse unui regim special de gestionare."
23. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Activitãţile prevãzute la art. 16 sunt permise numai în baza acordului şi/sau a autorizaţiei de mediu."
24. Dupã articolul 17 se introduc articolele 17^1, 17^2, 17^3, şi 17^4 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 17^1. - În vederea obţinerii acordului şi/sau a autorizaţiei de mediu pentru activitãţile prevãzute la art. 16 solicitantul trebuie sa prezinte fişa tehnica de securitate şi alte informaţii pe care autoritatea publica pentru protecţia mediului le considera necesare, conform legislaţiei specifice în domeniul substanţelor şi preparatelor chimice periculoase.
Art. 17^2. - Procedura specifica pentru obţinerea acordului şi/sau a autorizaţiei de mediu pentru activitãţile prevãzute la art. 16 se elaboreazã prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
Art. 17^3. - Transportul internaţional şi tranzitul substanţelor şi preparatelor chimice periculoase se realizeazã în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor privind transportul internaţional al mãrfurilor periculoase, la care România este parte.
Art. 17^4. - Importul şi exportul substanţelor şi preparatelor chimice periculoase restrictionate sau interzise la utilizare de cãtre anumite state sau de cãtre România se realizeazã în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte."
25. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - Autoritatea publica centrala şi autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului, precum şi alte autoritãţi publice abilitate prin lege, dupã caz, supravegheazã şi controleazã respectarea reglementãrilor privind substantele şi preparatele chimice periculoase."
26. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Autoritãţile administraţiei publice locale sunt obligate sa ia mãsuri de prevenire şi limitare a impactului substanţelor şi preparatelor chimice periculoase asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului şi sa anunţe autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului despre orice activitate neconforma cu reglementãrile legale."
27. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Autoritatea vamalã permite importul, exportul şi tranzitul substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, în conformitate cu prevederile legale în vigoare."
28. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Persoanele fizice şi juridice care gestioneazã substanţe şi preparate chimice periculoase au urmãtoarele obligaţii:
a) sa solicite şi sa obţinã acordul şi/sau autorizaţia de mediu şi sa aplice reglementãrile legale privind substantele şi preparatele chimice periculoase;
b) sa ţinã evidenta stricta - cantitate, caracteristici, mijloace de asigurare - a substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, inclusiv a recipientelor şi ambalajelor acestora, care intra în sfera lor de activitate, şi sa furnizeze informaţiile şi datele cerute de autoritãţile competente pentru protecţia mediului;
c) sa elimine în totalitate şi în condiţii de siguranta pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediu substantele şi preparatele chimice periculoase care au devenit deşeuri şi sunt reglementate în conformitate cu legislaţia specifica;
d) sa asigure prin sisteme proprii supravegherea mediului, în conformitate cu prevederile cuprinse în autorizaţia de mediu, sa identifice şi sa previnã riscurile pe care substantele şi preparatele chimice periculoase le pot reprezenta asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului, sa ţinã evidenta rezultatelor acţiunilor de supraveghere şi sa anunţe iminenta producerii unor descãrcãri neprevãzute sau a accidentelor autoritãţilor competente pentru protecţia mediului şi de apãrare civilã;
e) sa nu producã şi sa nu importe pentru introducerea pe piata, sub nici un motiv, substanţe şi preparate chimice periculoase pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediu, a cãror utilizare este interzisã prin lege;
f) sa înlocuiascã, acolo unde tehnic este posibil, substantele şi preparatele chimice periculoase cu substanţe şi preparate chimice mai puţin periculoase sau nepericuloase."
29. Dupã articolul 21 se introduce secţiunea 2^1 cu urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 2^1-a
Regimul deşeurilor şi al deşeurilor periculoase"
30. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Gestionarea deşeurilor se efectueazã în condiţii de protecţie a sãnãtãţii populaţiei şi a mediului şi se supune prevederilor prezentei legi, precum şi legislaţiei specifice în vigoare."
31. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Introducerea pe teritoriul României a deşeurilor de orice natura, în scopul eliminãrii acestora, este interzisã.
Introducerea pe teritoriul României a deşeurilor, în scopul valorificãrii, se face în baza reglementãrilor specifice în domeniu, cu aprobarea Guvernului; valorificarea deşeurilor se realizeazã în instalaţii, procese sau activitãţi autorizate de autoritãţile publice competente.
Tranzitul şi exportul de deşeuri de orice natura se pot realiza în conformitate cu acordurile şi convenţiile la care România este parte şi cu reglementãrile specifice în domeniu."
32. Dupã articolul 23 se introduce articolul 23^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 23^1. - Transportul intern al deşeurilor periculoase se face în conformitate cu prevederile legale privind transportul mãrfurilor periculoase.
Transportul internaţional al deşeurilor periculoase se face în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale privind transportul peste frontiera al deşeurilor periculoase şi transportul internaţional al mãrfurilor periculoase."
33. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Controlul gestionãrii deşeurilor revine autoritãţilor publice pentru protecţia mediului şi celorlalte autoritãţi competente, potrivit legii."
34. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Autoritãţile administraţiei publice locale, persoanele fizice şi juridice care au în profilul lor activitãţi de gestionare a deşeurilor au atribuţii şi obligaţii în conformitate cu prevederile legale specifice din domeniul gestionãrii deşeurilor."
35. Titlul secţiunii a 3-a va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 3-a
Regimul ingrasamintelor chimice şi al produselor de uz fitosanitar"
36. Alineatul 1 al articolului 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Ingrasamintele chimice şi produsele de uz fitosanitar se produc numai prin tehnologii şi biotehnologii autorizate, potrivit prevederilor legale."
37. La articolul 27, literele a) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) sa reglementeze regimul ingrasamintelor chimice şi al produselor de uz fitosanitar;
.........................................................................
c) sa actualizeze anual lista cu ingrasamintele chimice şi produsele de uz fitosanitar omologate, permise a se utiliza în ţara."
38. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, împreunã cu autoritãţile publice centrale pentru agricultura, silvicultura, sãnãtate sau serviciile descentralizate ale acestora, dupã caz, supravegheazã şi controleazã punerea în aplicare a reglementãrilor privind ingrasamintele chimice şi produsele de uz fitosanitar."
39. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Persoanele juridice care produc, comercializeazã şi/sau utilizeazã îngrãşãminte chimice şi produse de uz fitosanitar au urmãtoarele obligaţii:
a) sa solicite şi sa obţinã avizul de mediu pentru omologarea produselor de uz fitosanitar, în vederea producerii, comercializãrii şi utilizãrii acestora în agricultura;
b) sa livreze, sa manipuleze, sa transporte şi sa comercializeze ingrasamintele chimice şi produsele de uz fitosanitar ambalate cu inscripţii de identificare, avertizare, prescripţii de siguranta şi folosire, în condiţii în care sa nu provoace contaminarea mijloacelor de transport şi a mediului;
c) sa depoziteze ingrasamintele chimice şi produsele de uz fitosanitar numai ambalate şi în locuri protejate;
d) sa nu foloseascã ingrasamintele chimice şi produsele de uz fitosanitar în zonele sau pe suprafeţele unde sunt instituite mãsuri speciale de protecţie;
e) sa administreze produse de uz fitosanitar cu mijloace aviatice numai cu avizul inspectoratelor pentru protecţia mediului, direcţiilor sanitare şi al comisiilor judeţene de baza melifera şi stuparit pastoral, potrivit reglementãrilor în vigoare, dupã o prealabilã înştiinţare prin mass-media;
f) sa aplice, în perioada infloririi plantelor a cãror polenizare se face prin insecte, numai acele tratamente cu produse de uz fitosanitar care sunt selective fata de insectele polenizatoare;
g) sa nu foloseascã momeli periculoase, cu excepţia cazurilor special autorizate.
Obligaţiile prevãzute la alin. 1 lit. b)-g) revin şi persoanelor fizice."
40. Titlul secţiunii a 4-a va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 4-a
Regimul activitãţilor nucleare"
41. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - Activitãţile în domeniul nuclear se desfãşoarã conform legislaţiei specifice în domeniu, precum şi cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi."
42. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Acordul de mediu pentru o practica sau o activitate din domeniul nuclear se elibereazã înainte de eliberarea autorizaţiei de cãtre autoritatea competenta de autorizare, reglementare şi control în domeniul nuclear, conform legislaţiei în vigoare; autorizaţia de mediu se elibereazã dupã eliberarea autorizaţiei de cãtre autoritatea competenta de autorizare, reglementare şi control în domeniul nuclear.
Pentru instalaţiile cu risc nuclear major - centrale nuclearoelectrice, reactoare de cercetare, uzine de fabricare a combustibilului nuclear şi depozite finale de combustibil nuclear ars - acordul şi autorizaţia de mediu se emit de Guvern."
43. Articolul 32 se abroga.
44. La articolul 33, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) supravegheazã, controleazã şi dispune luarea mãsurilor ce se impun în domeniul activitãţilor nucleare, pentru respectarea prevederilor legale privind protecţia mediului;"
45. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Persoanele fizice şi juridice care desfãşoarã activitãţi în domeniul nuclear au urmãtoarele obligaţii:
a) sa evalueze, direct sau prin forurile organizate, riscul potenţial, sa efectueze bilanţul de mediu pentru activitãţile existente şi sa ceara autorizaţie de mediu;
b) sa aplice procedurile şi sa prevadã echipamentele pentru activitãţile noi, care sa permitã realizarea nivelului raţional cel mai scãzut al dozelor şi riscurilor asupra populaţiei şi mediului, şi sa ceara acord şi autorizaţie de mediu;
c) sa aplice, prin sisteme proprii, programe de supraveghere a contaminarii radioactive a mediului, care sa asigure respectarea condiţiilor de eliminare a substanţelor radioactive prevãzute în autorizaţie şi a menţinerii dozelor în limitele admise;
d) sa menţinã în stare de funcţionare capacitatea de monitorizare a mediului local, pentru a depista orice contaminare radioactiva semnificativã care ar rezulta dintr-o eliminare accidentala de substanţe radioactive;
e) sa raporteze prompt autoritãţii competente orice creştere semnificativã a contaminarii mediului şi dacã aceasta se datoreazã sau nu activitãţii desfãşurate;
f) sa verifice continuu exactitatea presupunerilor fãcute prin evaluarile probabilistice privind consecinţele radiologice ale eliberarilor radioactive."
46. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, împreunã cu autoritãţile publice centrale de specialitate care gestioneazã resursele naturale, elaboreazã reglementãri tehnice, dupã caz, privind mãsurile de protecţie a ecosistemelor, de conservare şi utilizare durabila a componentelor diversitatii biologice şi pentru asigurarea sãnãtãţii umane.
Regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sãlbatice se supun prevederilor prezentei legi, precum şi legislaţiei specifice în vigoare.
La proiectarea lucrãrilor care pot modifica cadrul natural al unei zone este obligatorie procedura de evaluare a impactului asupra acesteia, urmatã de avansarea soluţiilor tehnice de menţinere a zonelor de habitat natural, de conservare a funcţiilor ecosistemelor şi de ocrotire a organismelor vegetale şi animale, inclusiv a celor migratoare, cu respectarea alternativei şi a condiţiilor impuse prin acordul şi/sau autorizaţia de mediu, precum şi monitorizarea proprie pana la îndeplinirea acestora.
Suprafatele terestre şi acvatice supuse unei regim de conservare ca habitate naturale sau pentru refacere ecologica sunt gestionate de deţinãtorii legali numai în cazul în care aceştia se angajeazã sa aplice mãsurile de conservare stabilite de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului.
Deţinãtorii cu orice titlu, care aplica aceste mãsuri, sunt scutiţi de impozit; deţinãtorii particulari vor fi compensaţi în raport cu valoarea lucrãrilor de refacere întreprinse.
Introducerea pe teritoriul tarii, cu excepţia cazurilor prevãzute de legislaţia în vigoare, de culturi de microorganisme, plante şi animale vii din flora şi fauna salbatica, fãrã acordul eliberat de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului cu consultarea Academiei Romane şi, dupã caz, a autoritãţii centrale pentru sãnãtate, este interzisã.
Activitãţile de recoltare, capturare şi/sau de achiziţie şi comercializare pe piata interna a plantelor şi animalelor din flora şi fauna salbatica, terestra şi acvatica, sau a unor pãrţi ori produse ale acestora, în stare vie, proaspãta ori semiprelucrata, se pot organiza şi desfasura numai de persoane fizice sau juridice autorizate de autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului.
Pentru exportul speciilor de plante şi animale din flora şi fauna salbatica este necesar acordul de mediu eliberat de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului."
47. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - Activitãţile de gestionare şi protecţie a resurselor de apa şi a ecosistemelor acvatice se supun prevederilor prezentei legi, precum şi legislaţiei specifice în vigoare."
48. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - Persoanele fizice şi juridice au urmãtoarele obligaţii:
a) sa execute toate lucrãrile de refacere a resurselor naturale, de asigurare a migrarii faunei acvatice şi de ameliorare a calitãţii apei, prevãzute cu termen în acordul, respectiv în autorizaţia de mediu, şi sa monitorizeze zona de impact;
b) sa se doteze, în cazul deţinerii de nave, platforme plutitoare sau de foraje marine, cu instalaţii de stocare sau de tratare a deşeurilor, instalaţii de epurare a apelor uzate şi racorduri de descãrcare a acestora în instalaţii de mal sau plutitoare;
c) sa amenajeze porturile cu instalaţii de colectare, prelucrare, reciclare sau neutralizare a deşeurilor petroliere, menajere sau de alta natura, stocate pe navele fluviale şi maritime, şi sa constituie echipe de intervenţie în caz de poluare accidentala a apelor şi a zonelor de coasta;
d) sa nu evacueze ape uzate de pe nave sau platforme plutitoare direct în apele naturale şi sa nu arunce de pe acestea nici un fel de deşeuri."
49. La articolul 42, literele c) şi d) vor avea urmãtorul cuprins:
"c) gestionarea resursei de aer în sensul asigurãrii sãnãtãţii umane;
d) modernizarea şi perfecţionarea sistemului naţional de evaluare şi gestionare integrata a calitãţii aerului."
50. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, cu consultarea autoritãţilor competente, elaboreazã normele tehnice şi regulamentele de aplicare privind:
a) calitatea aerului în funcţie de factorii poluanti din atmosfera;
b) emisiile de poluanti atmosferici pentru surse fixe şi mobile, precum şi condiţiile de restrictie sau de interdicţie pentru utilizare, inclusiv pentru substantele care afecteazã stratul de ozon;
c) calitatea combustibililor şi carburantilor, precum şi reglementãrile privind introducerea pe piata şi transportul acestora;
d) pragul fonic şi reglementãri pentru limitarea zgomotelor;
e) supravegherea calitãţii aerului, proceduri de prelevare şi analiza, amplasarea punctelor şi instrumentelor pentru probare şi analiza, frecventa mãsurãtorilor şi altele;
f) identificarea, supravegherea şi controlul agenţilor economici a cãror activitate este generatoare de risc potenţial şi/sau de poluare atmosferica;
g) sistemul de notificare rapida, în caz de poluare acuta a atmosferei cu efecte transfrontiera, a autoritãţilor desemnate cu aplicarea Convenţiei privind efectele transfrontiera ale accidentelor industriale."
51. Partea introductivã a articolului 47 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - Persoanele juridice au urmãtoarele obligaţii în domeniu:"
52. La articolul 50, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) sa elaboreze reglementãri privind sistemele de agricultura, tehnologiile de cultura a plantelor şi de creştere a animalelor, pasunatul, regenerarea pãdurilor, recoltarea, colectarea şi transportul lemnului şi norme privind calitatea solurilor, în scopul menţinerii şi ameliorãrii acestora, eliminãrii consecinţelor negative asupra ecosistemelor terestre şi acvatice şi al asigurãrii conservãrii funcţiilor specifice, biodiversitatii şi habitatelor naturale, şi sa le comunice autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului;"
53. La articolul 50 se introduce litera e) cu urmãtorul cuprins:
"e) sa armonizeze reglementãrile existente în domeniul forestier, cinegetic, piscicol şi al pajiştilor, în sensul protejãrii patrimoniului natural al reţelei naţionale de arii naturale protejate."
54. La articolul 52, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) sa nu arda miristile, stuful, tufarisurile sau vegetatia ierboasa fãrã acceptul autoritãţii competente pentru protecţia mediului şi fãrã informarea în prealabil a serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenta;"
55. La articolul 52 se introduce litera d) cu urmãtorul cuprins:
"d) sa asigure luarea mãsurilor de salubrizare a terenurilor neocupate productiv sau funcţional, în special a celor situate de-a lungul cãilor de comunicaţie rutiere, feroviare şi de navigaţie."
56. La articolul 53, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - Deţinãtorii, cu orice titlu, şi administratorii pãdurilor, vegetatiei forestiere şi ai pajiştilor au urmãtoarele obligaţii:"
57. La articolul 53, dupã litera h) se introduc literele h^1) şi h^2) cu urmãtorul cuprins:
"h^1) sa exploateze pajistile, în limitele bonitaţii, cu numãrul şi speciile de animale şi în perioada stabilitã, în baza studiilor de specialitate şi a prevederilor specifice;
h^2) sa protejeze patrimoniul forestier, cinegetic, piscicol şi al pajiştilor din cadrul ariilor naturale protejate, în termenii stabiliţi prin planurile de management şi regulamentele specifice."
58. La articolul 54, literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) sa solicite şi sa obţinã acord şi/sau autorizaţie de mediu, potrivit legii, şi sa respecte prevederile acestora;
b) sa refacã terenurile afectate, sa asigure încadrarea lor în peisajul zonei şi le aducã la parametrii productivi şi ecologici naturali sau la un nou ecosistem funcţional, constituind în acest scop fondul de garanţie necesar conform prevederilor legale, şi sa monitorizeze zona."
59. Articolele 55, 56, 57, 58, 59 şi 60 se abroga.
60. Articolul 61 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 61. - În procesul de dezvoltare social-economicã a localitãţilor este obligatorie respectarea principiilor şi a dispoziţiilor prezentei legi. Pentru asigurarea unui mediu de viata sanatos autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi, dupã caz, persoanele fizice şi juridice au urmãtoarele obligaţii:
a) sa imbunatateasca microclimatul urban, prin amenajarea şi întreţinerea izvoarelor şi a luciilor de apa din interiorul localitãţilor şi din zonele limitrofe acestora, sa infrumuseteze şi sa protejeze peisajul, sa menţinã curãţenia stradala;
b) sa respecte prevederile din planurile de urbanism şi amenajarea teritoriului privind amplasarea obiectivelor industriale, a cãilor şi mijloacelor de transport, a reţelelor de canalizare, a statiilor de epurare, a depozitelor de deşeuri menajere, stradale şi industriale şi a altor obiective şi activitãţi, fãrã a prejudicia ambientul, spaţiile de odihna, tratament şi recreare, salubritatea, starea de sãnãtate şi de confort a populaţiei;
c) sa informeze publicul privind riscurile generate de funcţionarea sau existenta obiectivelor cu risc pentru mediu şi sãnãtatea populaţiei;
d) sa respecte regimul de protecţie specialã a localitãţilor balneoclimaterice, a zonelor de interes turistic şi de agrement, a monumentelor istorice, a ariilor protejate şi a monumentelor naturii. Sunt interzise amplasarea de obiective şi desfãşurarea unor activitãţi cu efecte dãunãtoare în perimetrul şi în zonele de protecţie a acestora;
e) sa adopte elementele arhitecturale adecvate, sa optimizeze densitatea de locuire, concomitent cu menţinerea, întreţinerea şi dezvoltarea spaţiilor verzi, a parcurilor, a aliniamentelor de arbori şi a perdelelor de protecţie stradala, a amenajamentelor peisagistice cu funcţie ecologica, estetica şi recreativa;
f) sa reglementeze, inclusiv prin interzicerea, temporarã sau permanenta, a accesului anumitor tipuri de autovehicule sau a desfãşurãrii unor activitãţi generatoare de disconfort pentru populaţie în anumite zone ale localitãţilor cu predominanta spaţiilor de locuit, zone destinate tratamentului, odihnei, recreerii şi agrementului;
g) sa adopte mãsuri obligatorii, pentru toate persoanele fizice şi juridice, cu privire la întreţinerea şi infrumusetarea clãdirilor, a curţilor şi împrejurimilor acestora, a spaţiilor verzi din curţi şi dintre clãdiri, a arborilor şi arbustilor decorativi;
h) sa initieze pe plan local proiecte de amenajare a grupurilor igienico-sanitare şi de întreţinere şi dezvoltare a canalizarii stradale."
61. Articolul 62 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - La elaborarea planurilor de urbanism şi amenajarea teritoriului se respecta prevederile prezentei legi şi se prevãd în mod obligatoriu mãsuri de menţinere şi ameliorare a fondului peisagistic natural şi antropic al fiecãrei zone şi localitãţi, condiţii de refacere peisagistica şi ecologica a zonelor deteriorate şi mãsuri de dezvoltare a spaţiilor verzi, mãsuri de protecţie sanitarã a captarilor de apa potabilã şi lucrãri de apãrare impotriva inundatiilor."
62. Articolul 64 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 64. - Autoritãţile publice pentru protecţia mediului şi autoritãţile administraţiei publice locale, în colaborare cu autoritãţile locale de sãnãtate publica, participa, conform competentelor, la dezbaterea publica privind programele de dezvoltare urbanistica şi gospodãrie comunalã."
63. La articolul 65, literele a), b), c), d), e), g), n), o), p) şi s) vor avea urmãtorul cuprins, iar dupã litera t) se introduce litera u):
a) reactualizeazã periodic strategia protecţiei mediului, cu respectarea principiilor şi elementelor strategice prevãzute în prezenta lege;
b) elaboreazã recomandãrile şi acţioneazã pentru integrarea politicilor de mediu în strategiile şi politicile sectoriale, coreleazã planificarea de mediu cu cea de amenajare a teritoriului şi urbanism şi impune mãsuri de reconstrucţie ecologica;
c) creeazã sistemul de informare propriu şi stabileşte condiţiile şi termenii care sa permitã accesul liber la informaţii şi participarea publicului la deciziile privind mediul;
d) iniţiazã proiecte de legi, norme tehnice, reglementãri şi proceduri; avizeazã normele şi reglementãrile privitoare la activitãţi cu impact asupra mediului, elaborate de alte autoritãţi; controleazã aplicarea acestora;
e) organizeazã sistemul naţional de monitorizare integrata de fond şi de impact pentru toţi factorii de mediu, sistemul de inspecţie privind mediul, coordoneazã activitatea acestora şi asigura informarea autoritãţii centrale pentru sãnãtate privind rezultatele monitorizarii contaminarii radio-active a mediului;
.........................................................................
g) numeşte comisii de experţi, când este cazul, pentru analiza evaluãrii impactului asupra mediului şi a bilanţului de mediu; autorizeaza laboratoarele pentru controlul calitãţii mediului;
.........................................................................
n) asista celelalte autoritãţi publice şi celelalte persoane juridice, în scopul diminuãrii efectelor negative ale activitãţilor economice asupra mediului, şi încurajeazã introducerea tehnicilor şi tehnologiilor adecvate pentru mediu;
o) pune la dispoziţie publicului datele centralizate privind starea mediului, programele şi politica de protecţie a mediului;
p) se consulta periodic cu reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai societãţii civile pentru stabilirea strategiei protecţiei mediului şi luarea deciziilor în cazuri care pot afecta mediul;
......................................................................
s) realizeazã activitatea de supraveghere a mediului prin intermediul Garzii de mediu, corp de control ecologic cu statut specific;
......................................................................
u) colaboreazã cu autoritãţile publice de protecţie civilã pentru elaborarea planurilor operative şi pentru executarea în comun a interventiilor în caz de poluari sau accidente ecologice."
64. Articolul 66 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - Autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului îndeplinesc la nivel local atribuţiile şi rãspunderile autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, prevãzute la art. 65 lit. b), c), d), h), i), j), m), o), p), r), s), t) şi u), şi întocmesc rapoarte cu privire la activitãţile desfãşurate pe perioada anului financiar şi la aplicarea programelor de mediu, pe care le publica în presa localã. În perimetrul Rezervatiei Biosferei <<Delta Dunãrii>> autoritatea publica teritorialã pentru protecţia mediului este reprezentatã de Administraţia Rezervatiei Biosferei <<Delta Dunãrii>>."
65. La articolul 67, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) numeşte inspectorii-şefi, comisarii-şefi şi împuterniceşte comisarii la nivel teritorial, potrivit legislaţiei în vigoare."
66. Articolul 68 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - În exercitarea atribuţiilor ce le revin inspectorii-şefi, comisarii-şefi şi comisarii Garzii de mediu au acces, în condiţiile legii, oricând şi în orice incinta unde se desfãşoarã o activitate generatoare de impact negativ asupra mediului.
Persoana fizica sau juridicã prejudiciata ca urmare a exercitãrii atribuţiilor de inspecţie poate depune plângere la instanta judecãtoreascã competenta, în termen de 15 zile de la data constatãrii prejudiciului.
Cuantumul compensatiei pentru eventualele daune produse se stabileşte prin acordul pãrţilor şi, în lipsa acordului dintre pãrţi, de cãtre instanta judecãtoreascã competenta, pe baza unei expertize tehnice.
În obiectivele, incintele şi zonele militare personalul prevãzut la alin. 1 are acces numai în cazul producerii unui accident de mediu major, în prezenta organelor specializate din domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale."
67. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale sunt obligate:
1. sa elaboreze programe proprii de protecţie a mediului şi sa integreze obiectivele şi cerinţele de mediu în pregãtirea, elaborarea planurilor de protecţie şi intervenţie în caz de poluari şi accidente ecologice şi în adoptarea unor programe de profil, comunicând autoritãţii competente pentru protecţia mediului toate informaţiile solicitate conform art. 67 lit. a);
2. sa asigure pregãtirea şi transmiterea cãtre autoritãţile competente pentru protecţia mediului a informaţiilor şi documentaţiei necesare obţinerii avizului de mediu pentru planurile şi programele pentru care este necesarã evaluarea de mediu."
68. Articolul 70 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 70. - Autoritãţile administraţiei publice centrale au urmãtoarele obligaţii:
a) sa elaboreze politica şi strategia aplicabile în propriul domeniu de activitate în conformitate cu principiile prezentei legi;
b) sa asigure integrarea politicilor de mediu în politicile specifice;
c) sa elaboreze planuri şi programe sectoriale, cu respectarea prevederilor prezentei legi;
d) sa asigure în structura lor organizatoricã compartimente cu atribuţii în domeniul protecţiei mediului, încadrate cu personal de specialitate;
e) sa dezvolte, cu sprijinul autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, programe de restructurare, în acord cu strategia pentru protecţia mediului şi politica de mediu, şi sa asiste unitãţile aflate în coordonarea, în subordinea sau sub autoritatea lor, la punerea în aplicare a acestor programe;
f) sa elaboreze normele şi reglementãrile specifice domeniului de activitate pe linia protecţiei mediului şi sa le înainteze pentru avizare autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului;
g) sa semnaleze mãsura în care unele prevederi pot impiedica vreo autoritate sa acţioneze eficient pentru protecţia mediului şi totodatã sa arate progresul fãcut prin aplicarea prezentei legi."
69. Dupã articolul 70 se introduce articolul 70^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 70^1. - Autoritatea publica centrala pentru dezvoltare şi prognoza are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã politicile de dezvoltare pe baza principiilor dezvoltãrii durabile, cu luarea în considerare a posibilelor efecte asupra mediului;
b) integreaza în politica proprie mãsuri şi acţiuni de refacere a zonelor afectate şi mãsuri de prevenire a producerii dezastrelor;
c) elaboreazã Planul naţional de dezvoltare regionala şi celelalte planuri şi programe, în concordanta cu principiile şi cu prevederile prezentei legi."
70. Articolul 71 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 71. - Autoritatea publica centrala pentru sãnãtate are urmãtoarele atribuţii şi raspunderi:
a) organizeazã şi coordoneazã activitatea de monitorizare a stãrii de sãnãtate a populaţiei în relatie cu factorii de risc din mediu;
b) supravegheazã şi controleazã calitatea apei potabile şi de imbaiere, precum şi calitatea produselor alimentare;
c) elaboreazã, în colaborare cu autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, reglementãri privind calitatea şi igiena mediului şi asigura controlul aplicãrii acestora;
d) colaboreazã cu autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului în managementul calitãţii mediului în relatie cu starea de sãnãtate a populaţiei;
e) colaboreazã cu celelalte ministere cu reţea sanitarã proprie pentru cunoaşterea exactã a stãrii de sãnãtate a populaţiei şi pentru respectarea normelor de igiena a mediului din domeniul lor de activitate;
f) colaboreazã la nivel central şi local în asigurarea accesului publicului la informaţia de sãnãtate în relatie cu mediul."
71. Articolul 73 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 73. - Autoritatea publica centrala pentru educaţie şi cercetare asigura:
a) adaptarea planurilor şi programelor de învãţãmânt la toate nivelurile, în scopul însuşirii noţiunilor şi principiilor de protecţia mediului, pentru constientizarea, instruirea şi formarea în acest domeniu;
b) promovarea tematicilor de studii şi programe de cercetare care rãspund prioritatilor stabilite de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului;
c) elaborarea programelor educaţionale în scopul formãrii unui comportament responsabil fata de mediu."
72. Dupã articolul 73 se introduc articolele 73^1 şi 73^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 73^1. - Autoritatea publica centrala pentru industrie şi resurse are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã şi aplica la nivel naţional strategia de exploatare a resurselor naturale neregenerabile, în concordanta cu principiile dezvoltãrii durabile şi cu prevederile prezentei legi;
b) colaboreazã la elaborarea şi promovarea cadrului legislativ care asigura aplicarea principiului prevenirii şi controlului integrat al poluarii pentru anumite instalaţii industriale;
c) colaboreazã la elaborarea mecanismelor financiare pentru stimularea utilizãrii celor mai bune tehnici disponibile la instalaţiile supuse autorizãrii integrate de mediu;
d) elaboreazã politica în domeniul reciclarii materialelor.
Art. 73^2. - Autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentaţie şi pãduri are urmãtoarele atribuţii şi raspunderi:
a) asigura protecţia şi conservarea solurilor şi menţinerea patrimoniului funciar în conformitate cu standardele de calitate;
b) iniţiazã actul normativ care aproba volumul anual de tãieri de masa lemnoasã, pe baza avizului de mediu eliberat de autoritatea competenta de mediu dupã aplicarea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului."
73. Articolul 74 se abroga.
74. Articolul 75 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 75. - Autoritatea publica centrala pentru lucrãri publice, transporturi şi locuinţe are urmãtoarele atribuţii şi raspunderi:
a) dezvolta planuri şi programe care materializeaza politica nationala de amenajare a teritoriului şi localitãţilor, cu respectarea principiilor protecţiei şi conservãrii mediului stabilite prin prezenta lege;
b) integreaza în planurile de amenajare a teritoriului şi de urbanism prevederile strategiei pentru protecţia mediului, ale planurilor şi programelor de gestionare a mediului;
c) elaboreazã şi aplica programe pentru dezvoltarea transporturilor multimodale şi a transportului combinat, cu respectarea prevederilor prezentei legi privind evaluarea impactului asupra mediului;
d) asigura, pe baza normelor avizate de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, controlul gazelor de esapament, intensitatii zgomotelor şi vibratiilor produse de autovehicule şi transportul de mãrfuri;
e) elaboreazã şi dezvolta planuri de acţiune şi programe privind îmbunãtãţirea calitãţii şi protecţiei mediului pentru toate modurile de transport."
75. Dupã articolul 75 se introduce articolul 75^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 75^1. - Ministerul de Interne are urmãtoarele atribuţii şi raspunderi:
a) realizeazã activitatea de protecţie a mediului prin structuri proprii care desfãşoarã acţiuni de control, îndrumare şi coordonare, în scopul pãstrãrii şi menţinerii echilibrului ecologic în domeniile sale de responabilitate;
b) elaboreazã norme şi instrucţiuni specifice, în concordanta cu respectarea principiilor prezentei legi, pentru domeniile sale de activitate;
c) supravegheazã respectarea de cãtre personalul aflat în subordine a normelor de protecţie a mediului pentru activitãţile proprii;
d) aplica sancţiuni pentru încãlcarea de cãtre personalul Ministerului de Interne a legislaţiei de protecţie a mediului în domeniul sau de activitate;
e) sprijinã reprezentanţii autoritãţilor publice pentru protecţia mediului în exercitarea controlului transporturilor de materiale, pe baza normelor avizate de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului;
f) conduce acţiunile de prevenire, protecţie şi intervenţie în caz de accidente ecologice şi poluari majore, prin Comandamentul Protecţiei Civile."
76. Articolul 76 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 76. - Autoritatea publica centrala pentru turism urmãreşte protejarea patrimoniului natural, inclusiv prin mãsuri impuse unitãţilor care desfãşoarã activitãţi în acest domeniu, şi încurajeazã aplicarea principiilor ecoturismului."
77. La articolul 77 se introduce litera f) cu urmãtorul cuprins:
"f) asigura, prin serviciile publice şi agenţii economici responsabili, luarea mãsurilor de salubrizare stradala, de întreţinere şi gospodãrire a spaţiilor verzi, a pieţelor şi a parcurilor publice."
78. La articolul 80, literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) solicita şi obţin avizul, acordul şi/sau autorizaţia de mediu potrivit prevederilor prezentei legi;
b) asista persoanele împuternicite cu activitãţi de inspecţie, punându-le la dispoziţie evidenta mãsurãtorilor proprii şi toate celelalte documente relevante, şi le faciliteazã controlul activitãţilor ai cãror titulari sunt şi prelevarea de probe; asigura accesul persoanelor împuternicite la instalaţiile tehnologice generatoare de impact asupra mediului, la echipamentele şi instalaţiile de depoluare a mediului, precum şi în spaţiile sau în zonele potenţial generatoare de impact asupra mediului;"
79. La articolul 80, dupã litera b) se introduce litera b^1) cu urmãtorul cuprins:
"b^1) realizeazã mãsurile impuse anterior de persoanele împuternicite cu inspecţia;"
80. Articolul 83 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 83. - Constituie contravenţii încãlcarea urmãtoarelor prevederi din lege:
a) obligaţia persoanelor fizice şi juridice de solicitare şi obţinere a avizului, acordului şi autorizaţiei de mediu, menţionate la art. 8 alin. 2, 3, 5, 7, art. 17, art. 21, alin. 1 lit. a), art. 29 lit. a), art. 34 lit. a) şi b), art. 54. lit. a) şi la art. 80 lit. a);
b) obligaţia efectuãrii evaluãrii impactului asupra mediului, conform prevederilor art. 8 alin. 4;
c) obligaţia efectuãrii bilanţului de mediu, conform prevederilor art. 8 alin. 6, art. 10 alin. 3 şi ale art. 15 alin. 1;
d) obligaţia persoanelor fizice şi juridice referitoare la mediatizarea proiectelor şi activitãţilor pentru care se solicita aviz, acord sau autorizaţie menţionate la art. 12 alin. 3;
e) obligaţiile persoanelor fizice şi juridice de realizare a sistemelor proprii de supraveghere şi de raportare, la care fac referire art. 11 alin. 2, art. 21 lit. b) şi d), art. 34 lit. c) şi d), art. 47 lit. b) şi art. 80 lit. e);
f) obligaţiile proprietarilor şi deţinãtorilor legali de teren, menţionate la art. 45 şi la art. 52 lit. a)-d);
g) obligaţiile deţinãtorilor, cu orice titlu, ai pãdurilor, ai vegetatiei forestiere şi ai pajiştilor, referitoare la exploatarea resurselor pãdurii, fondului cinegetic şi piscicol, în limitele potenţialului de regenerare, a pajiştilor, în limitele bonitaţii, precum şi de protecţie a patrimoniului forestier, cinegetic, piscicol şi al pajiştilor din cadrul ariilor naturale protejate, prevãzute la art. 53 lit. a), c), d), h), h^1), h^2) şi i);
h) obligaţiile autoritãţilor administraţiei publice locale, precum şi ale persoanelor fizice şi juridice, dupã caz, prevãzute la art. 61 lit. g) şi la art. 63;
i) obligaţiile autoritãţilor administraţiei publice locale privind: supravegherea aplicãrii prevederilor din planurile de urbanism şi amenajarea teritoriului; supravegherea agenţilor economici din subordine pentru prevenirea eliminãrii accidentale de poluanti sau depozitarii necontrolate de deşeuri şi dezvoltarea sistemelor de colectare a deşeurilor refolosibile; asigurarea serviciilor cu specialişti în ecologie urbana şi protecţia mediului, menţionate la art. 61 lit. a), c), e) şi f), art. 63 alin. 1 şi la art. 77 lit. a), b), d) şi f);
j) obligaţiile autoritãţilor publice centrale şi locale, menţionate la art. 9 alin. 2, art. 46, art. 69 pct. 2, art. 70^1, 71, 72, 73, 73^1, 73^2, 75, 75^1, 76, 78 şi 79;
k) obligaţia agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi generatoare de risc major, prevãzutã la art. 81 alin. 2;
l) obligaţiile autoritãţilor administraţiei publice locale privind respectarea prevederilor din planurile de urbanism cu privire la amplasarea obiectivelor industriale, a cãilor şi mijloacelor de transport, a reţelelor de canalizare, a statiilor de epurare, a depozitelor de deşeuri menajere, stradale şi industriale şi a altor obiective şi activitãţi, fãrã a prejudicia salubritatea, ambientul, spaţiile de odihna, tratament şi recreere, starea de sãnãtate şi de confort a populaţiei, menţionate la art. 61 lit. b) şi h);
m) obligaţiile autoritãţilor administraţiei publice locale, menţionate la art. 62;
n) obligaţiile persoanelor fizice şi juridice de a furniza şi utiliza informaţii corecte pentru elaborarea evaluãrilor impactului asupra mediului şi a bilanţurilor de mediu, prevãzute la art. 12 alin. 6;
o) obligaţia persoanelor juridice de a asigura mãsuri şi dotãri speciale pentru izolarea şi protecţia fonica a surselor generatoare de zgomot şi vibratii, prevãzute la art. 47 lit. e);
p) obligaţiile persoanelor fizice şi juridice, prevãzute la art. 15 alin. 3, art. 29 alin. 1 lit. c) şi alin. 2, art. 35 alin. 2, 3, 5, 7 şi 8 şi la art. 54 lit. b);
q) obligaţiile persoanelor juridice, prevãzute la art. 40 lit. a), b) şi c);
r) obligaţiile persoanelor fizice şi juridice de a se conformã dispoziţiilor autoritãţilor pentru protecţia mediului, prevãzute la art. 47 lit. d), art. 80 lit. b) şi b^1);
s) obligaţiile persoanelor fizice şi juridice de respectare a normelor şi performantelor tehnologice, menţionate la art. 26 alin. 1, art. 34 lit. b) şi la art. 47 lit. c);
t) obligaţiile persoanelor fizice şi juridice privind respectarea reglementãrilor privind ingrasamintele chimice, produsele de uz fitosanitar şi orice alte substanţe chimice, utilizarea de surse de radiatii ionizante, privind protecţia atmosferei şi a apelor, exploatarea raţionalã a resurselor naturale, precum şi nerespectarea regimurilor speciale de protecţie, prevãzute la art. 29 alin. 1 lit. b), d), f) şi alin. 2, art. 34 lit. f), art. 47 lit. a) şi la art. 53 lit. b);
u) obligaţiile persoanelor fizice şi juridice privind refacerea cadrului natural şi/sau conservarea naturii, conform celor prevãzute la art. 53 lit. f) şi g), art. 54 lit. b) şi la art. 80 lit. d) şi h).
Contravenţiile menţionate la alin. 1 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 25.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru persoane juridice, cele de la lit. a)-h);
b) cu amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 50.000.000 lei la 150.000.000 lei pentru persoane juridice, cele de la lit. i)-q);
c) cu amenda de la 15.000.000 lei la 45.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 75.000.000 lei la 225.000.000 lei pentru persoane juridice, cele de la lit. r)-u).
Cuantumul amenzilor contravenţionale se reactualizeazã prin hotãrâre a Guvernului."
81. Articolul 84 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 84. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor prevãzute la art. 83 se fac de personalul împuternicit din cadrul autoritãţilor publice centrale şi teritoriale pentru protecţia mediului, precum şi din cadrul autoritãţilor administraţiei publice locale, de cãtre ofiţerii de poliţie şi de personalul Ministerului Apãrãrii Naţionale, împuternicit în domeniile sale de activitate conform atribuţiilor stabilite prin lege.
Prezenta lege se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor."
82. Articolul 85 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 85. - Constituie infracţiuni urmãtoarele fapte, dacã au fost de natura sa punã în pericol viata ori sãnãtatea umanã, animala sau vegetala:
a) defrişarea vegetatiei lemnoase din afarã fondului forestier, situata pe terenuri cu pante foarte mari sau la limita superioarã de altitudine a vegetatiei forestiere, cu încãlcarea prevederilor art. 53 lit. e);
b) provocarea de poluare accidentala datoritã nesupravegherii executãrii lucrãrilor noi, functionarii instalaţiilor, echipamentelor tehnologice şi de tratare şi neutralizare, menţionate în prevederile acordului şi/sau autorizaţiei de mediu, cu încãlcarea prevederilor art. 80 lit. e);
c) provocarea de poluare prin evacuarea, cu ştiinţa, în apa, în atmosfera sau pe sol a unor deşeuri sau substanţe periculoase, cu nerespectarea prevederilor art. 80 lit. i);
d) nerespectarea restrictiilor sau interdictiilor stabilite pentru protecţia apei şi a atmosferei, potrivit prevederilor art. 40 lit. a)-d) şi ale art. 47 lit. a)-d);
e) folosirea de momeli periculoase şi de mijloace electrice pentru omorarea animalelor sãlbatice şi a pestilor în scopul consumului sau al comercializãrii, cu încãlcarea prevederilor art. 29 alin. 1 lit. g) şi alin. 2;
f) producerea de zgomote peste limitele admise, dacã prin aceasta se pune în pericol grav sãnãtatea umanã, cu nerespectarea prevederilor art. 47 lit. e);
g) nerespectarea restrictiilor şi a interdictiilor la vanat şi pescuit ale unor specii protejate sau oprite temporar prin lege şi în zonele cu regim de protecţie integrala, potrivit prevederilor art. 53 lit h), h^1) şi h^2);
h) continuarea activitãţii dupã suspendarea acordului sau autorizaţiei de mediu, cu încãlcarea prevederilor art. 10 alin. 2;
i) nesupravegherea şi neasigurarea depozitelor de deşeuri şi substanţe periculoase, precum şi nerespectarea obligaţiei de depozitare a ingrasamintelor chimice şi produselor de uz fitosanitar numai ambalate şi în locuri protejate, potrivit art. 29 alin. 1 lit. c) şi alin. 2;
j) prezentarea în lucrãrile privind evaluarea impactului asupra mediului a unor concluzii şi informaţii false, cu încãlcarea prevederilor art. 12 alin. 6;
k) introducerea în ţara a unor deşeuri sau substanţe periculoase în scopul depozitarii şi/sau distrugerii, cu nerespectarea prevederilor art. 17, art. 21 lit. e) şi ale art. 23;
l) introducerea pe piata a unor substanţe şi preparate chimice periculoase fãrã respectarea legislaţiei specifice în domeniu, cu încãlcarea prevederilor art. 16-18;
m) transportul sau tranzitul de produse de uz fitosanitar, substanţe sau deşeuri periculoase fãrã autorizaţie, potrivit prevederilor art. 16, 17, 18 şi ale art. 23^1;
n) omisiunea de a raporta prompt despre orice accident major, cu încãlcarea prevederilor art. 21 lit. d) şi ale art. 80 lit. f);
o) producerea, livrarea şi utilizarea ingrasamintelor chimice şi a produselor de uz fitosanitar neautorizate, cu nerespectarea prevederilor art. 26;
p) nerespectarea interdictiilor în legatura cu utilizarea pe terenuri agricole de produse de uz fitosanitar sau îngrãşãminte chimice, potrivit prevederilor art. 29 alin. 1 lit. d)-f) şi alin. 2;
q) provocarea datoritã nesupravegherii surselor de radiatii ionizante a contaminarii mediului şi/sau a expunerii populaţiei la radiatii ionizante, omisiunea de a raporta prompt creşterea peste limitele admise a contaminarii mediului, aplicarea necorespunzãtoare sau neluarea mãsurilor de intervenţie în caz de accident nuclear, cu încãlcarea prevederilor art. 34 lit. c)-e);
r) descãrcarea apelor uzate şi a deşeurilor de pe nave sau platforme plutitoare direct în apele naturale sau provocarea, cu ştiinţa, de poluare prin evacuarea sau scufundarea în apele naturale, direct sau de pe nave ori platforme plutitoare, a unor substanţe sau deşeuri periculoase, cu încãlcarea prevederilor art. 40 lit. d);
s) ascunderea unor date sau difuzarea de cãtre functionarii publici de informaţii false în legatura cu calitatea mediului şi sãnãtatea umanã, cu încãlcarea prevederilor art. 69;
t) continuarea activitãţii dupã dispunerea încetãrii acesteia, cu încãlcarea prevederilor art. 80 lit. c);
u) luarea mãsurilor de eliminare totalã a substanţelor şi preparatelor chimice periculoase care au devenit deşeuri, cu nerespectarea prevederilor art. 21 lit. c);
v) refuzul intervenţiei în cazul poluarii accidentale a apelor şi a zonelor de coasta, potrivit prevederilor art. 40 lit. c);
x) controlul, la introducerea şi scoaterea din ţara a substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, pe baza reglementãrilor autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului şi a celor privind transportul internaţional al mãrfurilor periculoase, introducerea în ţara a culturilor de microorganisme, plante şi animale vii din flora şi fauna salbatica fãrã acordul eliberat de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, cu încãlcarea prevederilor art. 20 şi ale art. 35 alin. 6.
Infracţiunile menţionate la alin. 1 se pedepsesc dupã cum urmeazã:
a) cu închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amenda de la 40.000.000 lei la 60.000.000 lei, dacã faptele sãvârşite au fost de natura sa punã în pericol viata ori sãnãtatea umanã, animala sau vegetala, pentru cele prevãzute la lit. a)-d);
b) cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 50.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru cele prevãzute la lit. e)-j);
c) cu închisoare de la 1 la 5 ani pentru cele prevãzute la lit. k)-t);
d) cu închisoare de la 2 la 7 ani pentru cele prevãzute la lit. u)-x).
Dacã infracţiunile pedepsite conform alin. 2 lit. c) şi d) au pus în pericol sãnãtatea sau integritatea corporalã a unui numãr mare de persoane, au avut vreuna dintre urmãrile prevãzute în art. 182 din Codul penal ori au cauzat o paguba materialã importanta, pedeapsa este închisoarea de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi, iar în cazul în care s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane ori pagube importante economiei naţionale, pedeapsa este închisoarea de la 7 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi.
Tentativa se pedepseşte."
83. Articolul 86 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 86. - Constatarea şi cercetarea infracţiunilor se fac din oficiu de cãtre organele de urmãrire penalã, conform competentelor legale.
Descoperirea, în exercitarea atribuţiilor prevãzute de lege, de cãtre personalul împuternicit din cadrul autoritãţilor competente pentru protecţia mediului, a sãvârşirii oricãreia dintre infracţiunile prevãzute la art. 85 se aduce de îndatã la cunostinta organului de urmãrire penalã competent, potrivit legii de procedura penalã."
84. Titlul capitolului VI va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale"
85. Articolul 88 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 88. - În sensul prezentei legi autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului este Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului."
86. Articolul 89 se abroga.
ART. 2
Se aproba prin hotãrâre a Guvernului:
a) prevederile cuprinse la art. 7^2 alin. 5, în termen de 18 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta;
b) prevederile cuprinse la art. 8 alin. 4, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta;
c) prevederile cuprinse la art. 13 alin. 3, în termen de 180 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 3
Se aproba prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului:
a) prevederile cuprinse la art. 8 alin. 6, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta;
b) prevederile cuprinse la art. 11 alin. 1, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta;
c) prevederile cuprinse la art. 12 alin. 5, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta;
d) prevederile cuprinse la art. 17^2, în termen de 1 an de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 4
Procedurile de autorizare aflate în derulare la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta continua potrivit dispoziţiilor legale conţinute în <>Legea protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000 şi în procedurile de autorizare emise în aplicarea acesteia, pana la aprobarea acestora potrivit art. II lit. b) şi art. III lit. b).
ART. 5
În cuprinsul <>Legii protecţiei mediului nr. 137/1995 se înlocuiesc urmãtoarele sintagme:
- agenţii teritoriale pentru protecţia mediului, cu autoritãţi publice teritoriale pentru protecţia mediului;
- proprietarul, cu titularul proiectului/activitãţii;
- pesticide, cu produse de uz fitosanitar.
ART. 6
Anexa nr. I la <>Legea protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã, se înlocuieşte cu anexa la prezenta ordonanta de urgenta, iar anexa nr. II la aceeaşi lege se abroga.
ART. 7
<>Legea protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea ei de cãtre Parlamentul României, dându-se articolelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul apelor
şi protecţiei mediului,
Petru Lificiu

Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


ANEXA 1
DEFINIŢIILE
unor termeni specifici utilizaţi în prezenta lege

- acord de mediu - decizia autoritãţii competente pentru protecţia mediului, care da dreptul titularului de proiect sa realizeze proiectul. Acordul de mediu este un act tehnico-juridic eliberat în scris, prin care se stabilesc condiţiile de realizare a proiectului, din punct de vedere al protecţiei mediului;
- acord integrat de mediu - act tehnico-juridic emis de autoritatea competenta pentru protecţia mediului, conform dispoziţiilor legale în vigoare, care acorda dreptul de a stabili condiţiile de realizare a unei activitãţi încã din etapa de proiectare, care sa asigure ca instalatia corespunde cerinţelor legislaţiei în vigoare. Acordul poate fi eliberat pentru una sau mai multe instalaţii ori pãrţi ale instalaţiilor situate pe acelaşi amplasament;
- anumite planuri şi programe - planurile şi programele, inclusiv cele cofinantate de Comunitatea Europeanã, precum şi modificãrile acestora, care se supun adoptãrii de cãtre autoritãţile publice la nivel naţional, regional sau local ori care sunt pregãtite de aceste autoritãţi în vederea adoptãrii de Parlament sau de Guvern printr-o procedura legislativã şi care sunt impuse prin prevederi legislative, de reglementare sau administrative;
- arie naturala protejata - zona terestra, acvatica şi/sau subterana, cu perimetru legal stabilit şi având un regim special de ocrotire şi conservare, în care exista specii de plante şi animale sãlbatice, elemente şi formaţiuni biogeografice, peisagistice, geologice, paleontologice, speologice sau de alta natura, cu valoare ecologica, ştiinţificã sau culturalã deosebita;
- atmosfera - masa de aer care inconjoara suprafata terestra, incluzând şi stratul protector de ozon;
- autorizare - parcurgerea etapelor procedurale având drept scop obţinerea avizului, acordul şi/sau a autorizaţiei de mediu;
- autorizaţie de mediu - act tehnico-juridic eliberat în scris de autoritãţile competente pentru protecţia mediului, prin care sunt stabilite condiţiile şi/sau parametrii de funcţionare a unei activitãţi existente sau pentru punerea în funcţiune a unei activitãţi noi pentru care anterior a fost emis acord de mediu;
- autorizaţie integrata de mediu - act tehnico-juridic emis de autoritãţile competente, conform dispoziţiilor legale în vigoare, care da dreptul de a exploata în totalitate sau în parte o instalatie, în anumite condiţii care sa asigure ca instalatia corespunde cerinţelor privind prevenirea şi controlul integrat al poluarii. Autorizaţia poate fi eliberata pentru una sau mai multe instalaţii sau pãrţi ale instalaţiilor situate pe acelaşi amplasament şi care sunt exploatate de acelaşi titular;
- autorizaţie pentru activitatea nucleara - act tehnico-juridic prin care autoritatea competenta de reglementare în domeniul nuclear autorizeaza titularul activitãţii sa amplaseze, sa proiecteze, sa achizitioneze, sa fabrice, sa producã, sa construiascã, sa transporte, sa importe, sa exporte, sa punã în funcţiune, sa posede, sa foloseascã, sa opereze, sa transfere, sa dezafecteze şi sa dispunã de orice sursa de radiatii ionizante, instalaţii nucleare sau amenajãri pentru gospodãrirea deşeurilor radioactive;
- autoritate competenta pentru protecţia mediului - autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului sau, dupã caz, autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului;
- autoritãţi publice teritoriale pentru protecţia mediului - inspectoratele pentru protecţia mediului şi Administraţia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunãrii";
- avize de mediu emise de autoritatea competenta pentru protecţia mediului:
● avizul de mediu pentru planuri şi programe - act tehnico-juridic eliberat în scris de autoritatea competenta pentru protecţia mediului, care confirma integrarea aspectelor privind protecţia mediului în planul sau programul supus adoptãrii;
● avizul de mediu pentru stabilirea obligaţiilor de mediu - act tehnico-juridic eliberat în scris de autoritatea competenta pentru protecţia mediului, prin care sunt stabilite obligaţiile de mediu, ca prevederi ale unui program pentru conformare, în vederea asumarii acestora de cãtre pãrţile implicate, în urmãtoarele situaţii: schimbarea titularului unei activitãţi cu impact asupra mediului şi/sau modificarea ori încetarea unor astfel de activitãţi, inclusiv pentru vânzare de acţiuni, vânzãri de active, fuziune, divizare, concesionare, dizolvare urmatã de închidere, lichidare în condiţiile legii. Documentul este emis în scopul cunoaşterii impactului asupra mediului de cãtre pãrţile implicate în tranzacţie şi asumarii responsabilitãţilor privind protecţia mediului;
● avizul de mediu pentru produse de uz fitosanitar - act tehnico-juridic eliberat în scris de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, necesar în procedura de omologare a produselor de uz fitosanitar;
- bilanţ de mediu - lucrare elaborata de persoane fizice sau juridice atestate conform legii, care conţine elementele analizei tehnice prin care se obţin informaţii asupra cauzelor şi consecinţelor efectelor negative cumulate, anterioare, prezente şi anticipate, în scopul cuantificãrii impactului de mediu efectiv de pe un amplasament; în cazul în care bilanţul de mediu identifica un impact semnificativ, acesta va fi completat cu un studiu de evaluare a riscului;
- biodiversitate - diversitatea dintre organismele vii provenite din ecosistemele acvatice şi terestre, precum şi dintre complexele ecologice din care acestea fac parte; cuprinde diversitatea din interiorul speciilor, dintre specii şi între ecosisteme;
- biotehnologie - aplicaţie tehnologicã în care se utilizeazã sisteme biologice, organisme vii, componentele sau derivatele acestora, pentru realizarea ori modificarea de produse sau procedee cu folosinta specifica;
- cele mai bune tehnici disponibile - stadiul de dezvoltare cel mai avansat şi eficient înregistrat în dezvoltarea unei activitãţi şi a modurilor de exploatare, care demonstreaza posibilitatea practica de a constitui referinta pentru stabilirea valorilor limita de emisie în scopul prevenirii, iar în cazul în care acest fapt nu este posibil, pentru reducerea globalã a emisiilor şi a impactului asupra mediului în întregul sau;
- deteriorarea mediului - alterarea caracteristicilor fizico-chimice şi structurale ale componentelor naturale ale mediului, reducerea diversitatii sau productivitatii biologice a ecosistemelor naturale şi antropizate, afectarea mediului natural cu efecte asupra calitãţii vieţii, cauzate, în principal, de poluarea apei, atmosferei şi solului, supraexploatarea resurselor, gospodãrirea şi valorificarea lor deficitara, ca şi prin amenajarea necorespunzãtoare a teritoriului;
- deşeuri - orice substanta sau orice obiect din categoriile stabilite de legislaţia specifica privind regimul deşeurilor, pe care deţinãtorul îl arunca, are intenţia sau are obligaţia de a-l arunca;
- deşeuri periculoase - deşeurile încadrate generic, conform legislaţiei specifice privind regimul deşeurilor, în aceste tipuri sau categorii de deşeuri şi care au cel puţin un constituent sau o proprietate care face ca acestea sa fie periculoase;
- dezvoltare durabila - dezvoltarea care corespunde necesitãţilor prezentului, fãrã a compromite posibilitatea generaţiilor viitoare de a le satisface pe ale lor;
- echilibru ecologic - ansamblul starilor şi interrelatiilor dintre elementele componente ale unui sistem ecologic, care asigura menţinerea structurii, funcţionarea şi dinamica ideala a acestuia;
- ecosistem - complex dinamic de comunitãţi de plante, animale şi microorganisme şi mediul lor lipsit de viata, care interactioneaza într-o unitate funcţionalã;
- ecoturism - turism în zonele naturale relativ neatinse, practicat astfel încât sa nu aducã daune mediului şi sa contribuie direct la protecţia şi gospodãrirea permanenta a zonelor respective;
- efluent - orice forma de deversare în mediu, emisie punctuala sau difuza, inclusiv prin scurgere, jeturi, injecţie, inoculare, depozitare, vidanjare sau vaporizare;
- eliminare - orice operaţiune efectuatã asupra deşeurilor, conform definitiei prevãzute în Legea nr. 426/2001 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor;
- emisie - evacuarea directa sau indirecta, din surse punctuale sau difuze ale instalaţiei, de substanţe, vibratii, caldura ori de zgomot în aer, apa sau sol;
- eticheta ecologica - un simbol grafic şi/sau un scurt text descriptiv aplicat pe ambalaj, într-o brosura sau alt document informativ, care însoţeşte produsul şi care oferã informaţii despre cel puţin unul şi cel mult 3 tipuri de impact asupra mediului;
- evaluare de mediu - elaborarea raportului de mediu, consultarea publicului şi a autoritãţilor competente implicate în implementarea anumitor planuri şi programe, luarea în considerare a raportului de mediu şi a rezultatelor acestor consultãri în procesul decizional şi asigurarea informãrii asupra deciziei luate, conform legislaţiei în vigoare;
- evaluarea impactului asupra mediului - proces menit sa identifice, sa descrie şi sa stabileascã, în funcţie de fiecare caz şi în conformitate cu legislaţia în vigoare, efectele directe şi indirecte, sinergice, cumulative, principale şi secundare ale unui proiect asupra sãnãtãţii oamenilor şi mediului; evaluarea impactului asupra mediului face parte din procedura de autorizare;
- habitat - locul sau tipul de loc în care un organism sau o populaţie exista în mod natural;
- impact asupra mediului - efecte asupra mediului ca urmare a desfãşurãrii unei activitãţi antropice;
- impact semnificativ asupra mediului - efecte asupra mediului, determinate ca fiind importante prin aplicarea criteriilor referitoare la dimensiunea, amplasarea şi caracteristicile proiectului sau referitoare la caracteristicile anumitor planuri şi programe, avându-se în vedere calitatea preconizata a factorilor de mediu;
- informaţia de mediu - informaţia definitã în Convenţia privind accesul la informaţii, participarea publicului la luarea deciziilor şi accesul la justiţie în probleme de mediu semnatã la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificatã prin <>Legea nr. 86/2000 ;
- instalatie - orice unitate tehnica stationara, precum şi orice alta activitate direct legatã, sub aspect tehnic, cu activitãţile unitãţii stationare aflate pe acelaşi amplasament, care poate produce emisii şi efecte asupra mediului;
- mediu - ansamblul de condiţii şi elemente naturale ale Terrei: aerul, apa, solul, subsolul, aspectele caracteristice ale peisajului, toate straturile atmosferice, toate materiile organice şi anorganice, precum şi fiinţele vii, sistemele naturale în interactiune, cuprinzând elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale şi spirituale, calitatea vieţii şi condiţiile care pot influenta bunãstarea şi sãnãtatea omului;
- modificãri semnificative - schimbãri în funcţionarea unei instalaţii sau în modul de desfãşurare a unei activitãţi care, dupã opinia autoritãţii competente pentru protecţia mediului, poate avea un impact negativ semnificativ asupra oamenilor şi mediului;
- monitorizarea mediului - supravegherea, prognozarea, avertizarea şi intervenţia în vederea evaluãrii sistematice a dinamicii caracteristicilor calitative ale factorilor de mediu, în scopul cunoaşterii stãrii de calitate şi a semnificatiei ecologice a acestora, a evoluţiei şi implicatiilor sociale ale schimbãrilor produse, urmate de mãsuri care se impun;
- monument al naturii - specii de plante şi animale rare sau periclitate, arbori izolati, formaţiuni şi structuri geologice de interes ştiinţific sau peisagistic;
- poluare - introducerea directa sau indirecta, ca rezultat al unei activitãţi desfãşurate de om, de substanţe, de vibratii, de caldura şi/sau de zgomot în aer, în apa ori în sol, care pot aduce prejudicii sãnãtãţii umane sau calitãţii mediului, care pot dãuna bunurilor materiale ori pot cauza o deteriorare sau o împiedicare a utilizãrii mediului în scop recreativ sau în alte scopuri legitime;
- poluant - orice substanta solida, lichidã, gazoasa sau sub forma de vapori ori de energie (radiaţie electro-magnetica, ionizanta, termica, fonica sau vibratii) care, introdusã în mediu, modifica echilibrul constituentilor acestuia şi al organismelor vii şi aduce daune bunurilor materiale;
- prejudiciu - efect cuantificabil în cost al daunelor asupra sãnãtãţii oamenilor, bunurilor sau mediului, provocat de poluanti, activitãţi dãunãtoare, accidente ecologice sau fenomene naturale periculoase;
- program pentru conformare - plan de mãsuri cuprinzând etape care trebuie parcurse în intervale precizate prin prevederile autorizaţiei de mediu de cãtre titularul activitãţii, sub controlul autoritãţii competente pentru protecţia mediului, în scopul respectãrii reglementãrilor privind protecţia mediului;
- proiect - execuţia lucrãrilor de construcţii sau alte instalaţii ori amenajãri, alte intervenţii asupra cadrului natural şi peisajului, inclusiv cele care implica extragerea resurselor minerale;
- public - una sau mai multe persoane fizice sau juridice şi, în concordanta cu legislaţia ori cu practica nationala, asociaţiile, organizaţiile sau grupurile acestora;
- raport de mediu - parte a documentaţiei anumitor planuri sau programe, care identifica, descrie şi evalueaza efectele posibile asupra mediului ale aplicãrii acestora şi alternativele sale rationale, luând în considerare obiectivele şi aria geograficã aferentã;
- resurse naturale - totalitatea elementelor naturale ale mediului ce pot fi folosite în activitatea umanã: resurse neregenerabile - minerale şi combustibili fosili, regenerabile - apa, aer, sol, flora, fauna salbatica, şi permanente - energie solara, eoliana, geotermala şi a valurilor;
- risc ecologic potenţial - probabilitatea producerii unor efecte negative asupra mediului, care pot fi determinate pe baza unui studiu de evaluare a riscului;
- sistem de management de mediu - componenta a sistemului de management general, care include structura organizatoricã, activitãţile de planificare, responsabilitãţile, practicile, procedurile, procesele şi resursele pentru elaborarea, aplicarea, realizarea, analizarea şi menţinerea politicii de mediu;
- studiu de evaluare a impactului asupra mediului - lucrare elaborata de persoane fizice sau juridice atestate conform legii, prin care se identifica cauzele şi efectele negative asupra mediului ale unor proiecte cu impact semnificativ în cadrul procesului de evaluare a impactului asupra mediului;
- studiu de evaluare a riscului - lucrare elaborata de persoane fizice sau juridice atestate conform legii, prin care se realizeazã analiza probabilitatii şi gravitatii principalelor componente ale impactului asupra mediului şi se stabileşte necesitatea mãsurilor de prevenire, intervenţie şi/sau remediere. Studiul de evaluare a riscului face parte din evaluarea impactului asupra mediului;
- substanta - orice element chimic şi orice compus al acestuia, cu excepţia substanţelor radioactive şi a organismelor modificate genetic, în înţelesul legislaţiei aflate în vigoare;
- substanţe periculoase - orice substanta sau preparat clasificat ca periculos de legislaţia specifica în domeniul substanţelor şi preparatelor chimice;
- sursa de radiatii ionizante - entitate fizica, naturala, fabricata sau utilizata ca element al unei activitãţi care poate genera expuneri la radiatii, prin emitere de radiatii ionizante sau eliberare de substanţe radioactive;
- titularul proiectului - solicitantul autorizãrii pentru un anumit proiect sau autoritatea publica ce iniţiazã un proiect; titularul de proiect poate fi atât persoana fizica, cat şi juridicã;
- titularul activitãţii - persoana fizica sau juridicã rãspunzãtoare legal pentru desfãşurarea unei activitãţi, prin drepturi de proprietate, concesiune sau alta forma de împuternicire legalã asupra dreptului de folosinta a amplasamentului şi/sau instalaţiilor supuse procedurii de autorizare;
- utilizare durabila - folosirea resurselor naturale într-un mod şi o rata care sa nu conducã la declinul pe termen lung al acestora, mentinand potenţialul lor în acord cu necesitãţile şi aspiraţiile generaţiilor prezente şi viitoare;
- zone umede - intinderi de balti, mlastini, turbarii, de ape naturale sau artificiale, permanente sau temporare, unde apa este stãtãtoare sau curgãtoare, dulce, salmastra sau sarata, inclusiv intinderi de apa marina a cãror adancime la reflux nu depãşeşte 6 m.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016