Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANTA DE URGENTA nr. 90 din 2 octombrie 2013 privind unele masuri speciale pentru compensarea si decontarea unor creante reciproce rezultate din contractul de vanzare-cumparare de actiuni incheiat intre Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului si Ford Motor Company
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 617 din 3 octombrie 2013
Având în vedere dificultăţile întâmpinate în derularea contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni ale Societăţii Comerciale "Automobile Craiova" - S.A., încheiat între Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (fostă Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului) şi Ford Motor Company, constând în principal în obligaţia de implementare a unui program de restructurare a companiei, deosebit de complex şi cu multe etape procedurale, derulate atât pe piaţa de capital, cât şi la nivel investiţional în societate şi în societăţile aparţinând grupului, într-un mediu economic şi social neprielnic,
luând în considerare volumul important de investiţii asumat şi implementat de Ford Motor Company şi afiliaţii acesteia în societatea cumpărată, care, datorită condiţiilor efectelor crizei economice mondiale, nu au asigurat realizarea numărului de autovehicule asumat prin contract, fapt pentru care cumpărătorul are obligaţia de a plăti vânzătorului o penalitate,
luând act de faptul că odată cu preluarea pachetului de acţiuni cumpărătorul a constatat, pe baza unui raport de evaluare a mediului întocmit în conformitate cu prevederile din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni, contaminarea pânzei freatice la fabrica de automobile preluată, a efectuat operaţiuni de investigare detaliată şi remediere a acesteia, în baza protocolului semnat în anul 2009 cu autorităţile de mediu competente şi în baza actelor de reglementare specifice în acest scop,
ţinând cont de faptul că, atât pentru aceste costuri efectuate, cât şi pentru eventualele costuri suplimentare care se vor efectua, cumpărătorul a depus o cerere de despăgubire pentru pierderi de mediu, suferite ca urmare a implementării măsurilor de mediu impuse de autorităţile române ulterior privatizării şi cu referire la decontaminarea şi remedierea pânzei freatice, de o valoare importantă,
constatând faptul că acesta din urmă a considerat necesară deschiderea procedurii de arbitraj, având ca obiect obligarea Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului la plata unei sume reprezentând echivalentul în lei a 15 milioane euro, reprezentând despăgubiri, la Curtea de Arbitraj Internaţional de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris, având primul termen la 30 septembrie 2013, în acelaşi timp purtând discuţii aprofundate pentru rezolvarea pe cale amiabilă a pretenţiilor reciproce,
ştiut fiind faptul că Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului are o situaţie economico-financiară dificilă, creată de poprirea tuturor conturilor şi, mai nou, a acţiunilor deţinute la societăţile comerciale din portofoliu, precum şi a conturilor unor debitori ai instituţiei, situaţie care va determina solicitarea de la bugetul de stat a unor sume suplimentare necesare contractării serviciilor unei case de avocatură care să reprezinte partea română în acest litigiu, dar şi plata unor taxe/comisioane substanţiale, existând posibilitatea ca la finalul litigiului Autoritatea să fie obligată la plata efectivă a despăgubirii în situaţia pierderii procesului,
ţinând cont de termenul foarte scurt pe care Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului îl are pentru îndeplinirea formalităţilor necesare în faţa Curţii de Arbitraj Internaţional, în procesul deschis, dar şi de faptul că urmează să se promoveze şi un alt proces pentru obligarea cumpărătorului să achite penalitatea datorată conform clauzelor contractuale, ceea ce va necesita finanţare bugetară suplimentară,
apreciind faptul că după o perioadă lungă de negocieri s-a concretizat o formulă de stingere pe cale amiabilă a litigiilor, care evită eforturile financiare din partea statului român, asigurând totodată venituri pe care cumpărătorul se obligă să le achite într-o perioadă scurtă de timp,
luând în considerare interesul autorităţilor locale şi centrale de a crea un climat investiţional propice pentru investiţii în zona Craiovei şi de a încuraja investiţiile private pe termen lung în sectorul industriei auto, precum şi susţinerea unui mediu concurenţial pe piaţa autovehiculelor,
având în vedere faptul că în lipsa unei reglementări imediate s-ar ajunge la distorsionarea climatului investiţional românesc, la deteriorarea imaginii pentru potenţialii investitori şi la consumarea unor resurse financiare importante alocate de la bugetul de stat,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte unele măsuri speciale pentru compensarea parţială, respectiv decontarea unor creanţe reciproce dintre Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, pe de o parte, şi Ford Capital BV, Ford Motor Company şi Ford România - S.A., pe de altă parte, rezultate din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat la data de 12 septembrie 2007 între fosta Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului, în calitate de vânzător, şi Ford Motor Company, în calitate de cumpărător.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:
a) agent escrow - o bancă de reputaţie internaţională care operează pe teritoriul României;
b) Ford România - S.A. - Societatea Comercială "Ford România" - S.A., cu sediul în Craiova, str. Henry Ford (1863 - 1947) nr. 29, cod 200745r. 3, judeţul Dolj, înregistrată la registrul comerţului cu nr. J16/3150/1994, cod fiscal nr. 6488696;
c) Ford Motor Company - societatea înfiinţată conform legilor statului Delaware, SUA, cu sediul social la adresa: One America Road, Dearborn, Michigan 48126-2798, SUA;
d) Ford Capital B.V. - societatea înfiinţată conform legilor Regatului Ţărilor de Jos, cu sediul social în Amsteldijk 216 in (1079 LK), Amsterdam, Olanda, înregistrată la Camera de Comerţ Amsterdam cu nr. 33217403;
e) A.A.A.S. - Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, fosta Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului, cu sediul în Bucureşti, str. Cpt. av. Alex. Şerbănescu nr. 50, sectorul 1, cod fiscal nr. 11795573;
f) cont escrow - contul deschis de A.A.A.S. la agentul escrow, în care "Ford România" - S.A. va depune parte din suma datorată către A.A.A.S.
ART. 3
(1) Se mandatează A.A.A.S., în calitate de vânzător, să încheie cu Ford Motor Company şi Ford Capital B.V., în calitate de cumpărători, respectiv cu societatea controlată un act adiţional la contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat la data de 12 septembrie 2007, cu respectarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, având ca obiect stabilirea unui mecanism de compensare parţială, respectiv de decontare a unor creanţe reciproce dintre A.A.A.S., pe de o parte, şi Ford Capital B.V., Ford Motor Company şi Ford România - S.A., pe de altă parte.
(2) Elementele principale ale actului adiţional prevăzut la alin. (1) sunt următoarele:
a) A.A.A.S. îşi asumă, în temeiul art. 8 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 36/2008 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale "Automobile Craiova" - S.A., dar exclusiv conform termenilor şi condiţiilor prevăzute în actul adiţional, obligaţia de rambursare a costurilor de remediere a contaminării de sub amplasamentul fabricii de la Craiova deţinute de Ford România - S.A., pe care aceasta din urmă le-a suportat în legătură cu contaminarea istorică a pânzei freatice;
b) obligaţia de rambursare prevăzută la lit. a) se îndeplineşte prin compensarea parţială a creanţelor reciproce, pe măsură ce acestea devin certe, lichide şi exigibile, respectiv prin decontarea de către A.A.A.S., din suma prevăzută la art. 4 alin. (3), a cheltuielilor viitoare efectuate de Ford România - S.A., pe măsură ce aceste costuri sunt certificate de 2 experţi independenţi (un expert de mediu şi un expert financiar) desemnaţi prin mandat comun de către A.A.A.S. şi Ford România - S.A., iar acţiunile de remediere a mediului sunt inspectate şi confirmate de către Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice, prin autorităţile de mediu din subordinea şi coordonarea sa.
Consorţiul de experţi independenţi va elabora, în baza mandatului comun, un raport asupra problemelor de mediu, ce va fi înaintat de A.A.A.S. către Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice. După primirea raportului, Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice are obligaţia de a verifica, doar din punct de vedere tehnic, concordanţa dintre informaţiile prezentate în raport şi situaţia existentă în teren, în ceea ce priveşte realizarea activităţilor aferente acţiunilor de remediere. Verificarea tehnică se va realiza de către Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, Garda Naţională de Mediu şi Administraţia Naţională Apele Române, iar rezultatul acesteia se va consemna într-un raport ce va fi înaintat A.A.A.S.
Prin raportul expertului de mediu independent se va determina dacă contaminarea pânzei freatice cu substanţele ce au făcut obiectul Protocolului privind investigarea detaliată şi remedierea contaminării pânzei freatice identificate la fabrica de automobile preluată de Ford din data de 10 noiembrie 2009, încheiat de către Ministerul Mediului, Ministerul Sănătăţii, Administraţia Naţională "Apele Române", Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului Craiova, Direcţia Apelor Jiu - Craiova, Direcţia de Sănătate Publică Dolj şi Primăria Malu Mare, este istorică, respectiv poate fi localizată în timp înaintea privatizării şi a fost reţinută ca atare în raportul expertului internaţional de mediu angajat de părţi conform art. 6.1.1 lit. o) din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat la data de 12 septembrie 2007 între fosta Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului, în calitate de vânzător, şi Ford Motor Company, în calitate de cumpărător. De asemenea, raportul expertului de mediu independent va determina dacă acţiunile de remediere au fost întreprinse de Ford România - S.A. exclusiv în legătură cu contaminarea istorică, determinată potrivit celor de mai sus;
c) obligaţia de rambursare a costurilor, prevăzută la lit. a), este limitată la valoarea penalităţii datorate de cumpărători către A.A.A.S., conform art. 14.2 (i)(b)(ii) din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat la data de 12 septembrie 2007, cu modificările subsecvente;
d) intrarea în vigoare a mecanismului de compensare şi decontare este condiţionată de retragerea necondiţionată de către Ford Motor Company, Ford Capital B.V. şi Ford România - S.A. a cererii de arbitraj, pentru despăgubiri legate de remedierea stării pânzei freatice, introdusă în conformitate cu regulile de arbitraj ale Curţii Internaţionale de Arbitraj de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ din Paris;
e) acţiunile de remediere viitoare ale pânzei freatice vor fi stabilite în conformitate cu legislaţia în vigoare, în domeniu. Ford România - S.A. va urma o procedură de selecţie şi contractare competitivă în ceea ce priveşte terţii furnizori de bunuri şi servicii necesare pentru implementarea acţiunilor reparatorii, pentru a asigura cele mai reduse costuri; selecţia competitivă presupune solicitarea unui număr de cel puţin 3 oferte de la contractori independenţi, pentru fiecare tip de acţiuni reparatorii ce fac obiectul respectivei cereri de ofertă şi selectarea furnizorului care oferă cel mai scăzut preţ în aceleaşi condiţii tehnice, întotdeauna sub rezerva că Ford România - S.A. va opta pentru soluţia tehnică cea mai fezabilă din punct de vedere economic;
f) cumpărătorii şi Ford România - S.A. vor emite o declaraţie contractuală potrivit căreia în ce priveşte contaminarea istorică ce face obiectul actului adiţional sau orice altă problemă de mediu cu care Ford România - S.A. s-a confruntat deja sau cu care s-ar putea confrunta în viitor, dar care este în legătură cu activităţile Ford România - S.A. (fosta Daewoo Automobile România - S.A.) de până la data de 18 martie 2008, nu au şi nu vor avea faţă de statul român, A.A.A.S. sau orice altă autoritate sau instituţie publică nicio pretenţie sau cerere de despăgubire decurgând din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni din 12 septembrie 2007 sau conform legii.
ART. 4
(1) Obligaţia de plată a penalităţii datorate de cumpărători se consideră îndeplinită la data creditării contului escrow, prin transferul de către Ford România - S.A. în contul escrow a sumei datorate A.A.A.S., în cuantumul şi condiţiile ce vor fi stabilite în actul adiţional la contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat la data de 12 septembrie 2007.
(2) Suma transferată în contul escrow, precum şi dobânda acumulată la aceasta reprezintă venit al statului din privatizare.
(3) Prin derogare de la dispoziţiile art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, aprobată cu completări prin Legea nr. 360/2004, cu modificările şi completările ulterioare, suma din contul escrow rămâne la dispoziţia A.A.A.S. pentru o durata de 10 ani de la data creditării efective a contului, având destinaţia de a acoperi costurile de remediere a mediului suportate de Ford România - S.A., în termenii şi condiţiile actului adiţional prevăzut la alin. (1), pe măsură ce aceste costuri sunt certificate conform procedurii cuprinse în acesta.
(4) Suma rămasă în contul escrow la expirarea termenului prevăzut la alin. (3) şi dobânda acumulată se transferă urmând regimul prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2006 privind înfiinţarea Fondului naţional de dezvoltare, aprobată prin Legea nr. 186/2008.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemnează:
─────────────────
Ministrul economiei,
Varujan Vosganian
p. Ministrul mediului
şi schimbărilor climatice,
Anne-Rose-Marie Jugănaru,
secretar de stat
Preşedintele Autorităţii
pentru Administrarea Activelor Statului,
Adrian Constantin Volintiru
Viceprim-ministru,
ministrul finanţelor publice,
Daniel Chiţoiu
Bucureşti, 2 octombrie 2013.
Nr. 90.
_________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: