Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 9 din 3 aprilie 2012  privind asigurarea proprietarilor navelor in ceea ce priveste creantele maritime    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 9 din 3 aprilie 2012 privind asigurarea proprietarilor navelor in ceea ce priveste creantele maritime

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 231 din 6 aprilie 2012

    Având în vedere faptul cã unul dintre elementele politicii Uniunii Europene de transport maritim constã în îmbunãtãţirea calitãţii transportului maritim comercial printr-o mai mare responsabilizare a tuturor proprietarilor de nave,
    luând în considerare faptul cã, în ciuda celor mai susţinute eforturi ale Organizaţiei Maritime Internaţionale, proprietarii de nave continuã sã nu deţinã asigurãri care sã acopere creanţele maritime care fac obiectul limitãrii prevãzute în Convenţia privind limitarea rãspunderii pentru creanţe maritime (LLMC 1976),
    ţinând seama de faptul cã instituirea obligativitãţii de a avea o asigurare permite asigurarea unei mai bune protecţii a victimelor, contribuie, de asemenea, la eliminarea navelor care nu corespund standardelor şi permite restabilirea concurenţei dintre operatori, elemente ce vizeazã interesul public şi a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
    întrucât absenţa transpunerii Directivei 2009/20/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind asigurarea proprietarilor navelor în ceea ce priveşte creanţele maritime, cu celeritate, (termenul de 1 ianuarie 2012 pentru transpunerea directivei, prevãzut în textul acesteia, fiind depãşit), prin ordonanţã de urgenţã, ar conduce la sesizarea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene cu o acţiune în constatarea încãlcãrii obligaţiilor care îi revin în temeiul tratatelor, prevãzutã de art. 258 şi 260 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, şi la aplicarea de sancţiuni financiare substanţiale, cu consecinţe grave asupra bugetului de stat,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Obiectul prezentei ordonanţe de urgenţã îl constituie stabilirea în sarcina proprietarilor anumitor categorii de nave a obligaţiei de a încheia contracte de asigurare în ceea ce priveşte creanţele maritime.
    ART. 2
    (1) Prezenta ordonanţã de urgenţã se aplicã navelor cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 300.
    (2) Prezenta ordonanţã de urgenţã nu se aplicã navelor militare, navelor militare auxiliare sau altor nave deţinute de un stat sau exploatate de cãtre acesta şi utilizate pentru un serviciu public necomercial.
    (3) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã nu aduc atingere regimurilor juridice instituite prin urmãtoarele instrumente:
    a) Convenţia internaţionalã privind rãspunderea civilã pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi, 1992 (CLC, 1992), prevãzutã în anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2000 pentru aderarea României la Protocolul din 1992 pentru amendarea Convenţiei internaţionale privind rãspunderea civilã pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi, 1969, încheiat la Londra la 27 noiembrie 1992, aprobatã prin Legea nr. 158/2000;
    b) Convenţia internaţionalã din 1996 privind rãspunderea şi despãgubirea pentru pagubele produse în legãturã cu transportul pe mare al substanţelor nocive şi potenţial periculoase (Convenţia HNS 1996);
    c) Convenţia internaţionalã din 2001 privind rãspunderea civilã pentru prejudicii provocate de poluarea cu hidrocarburi de consum de la navele maritime (BUNKERS), adoptatã la Londra la 23 martie 2001, la care România a aderat prin Legea nr. 108/2009;
    d) Convenţia internaţionalã de la Nairobi din 2007 privind scoaterea epavelor (Convenţia WRC 2007);
    e) Regulamentul (CE) nr. 392/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2009 privind rãspunderea în caz de accident a transportatorilor de persoane pe mare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 131 din 28 mai 2009, pag. 24-46.
    ART. 3
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) proprietar al navei înseamnã proprietarul înregistrat al unei nave maritime sau orice altã persoanã, cum ar fi navlositorul navei nude, care rãspunde de operarea navei;
    b) asigurare înseamnã asigurarea cu sau fãrã franşizã şi cuprinde asigurarea de despãgubire şi alte forme efective de asigurare, inclusiv dovada deţinerii unei asigurãri individuale, precum şi de garanţie financiarã care oferã condiţii similare de acoperire;
    c) Convenţia din 1996 înseamnã textul consolidat al Convenţiei privind limitarea rãspunderii pentru creanţe maritime, adoptatã, în cadrul Organizaţiei Maritime Internaţionale, la Londra la 19 noiembrie 1976, astfel cum a fost amendatã prin Protocolul din 1996, la care România a aderat prin Legea nr. 284/2006.

    CAP. II
    Asigurarea pentru creanţe maritime

    ART. 4
    Proprietarii navelor care arboreazã pavilionul român sunt obligaţi sã deţinã o asigurare care sã acopere rãspunderea navelor respective.
    ART. 5
    (1) Proprietarii navelor care arboreazã pavilionul unui alt stat sunt obligaţi sã deţinã o asigurare care sã acopere rãspunderea navelor respective, în momentul în care acestea intrã într-un port românesc.
    (2) Obligaţia prevãzutã la alin. (1) se aplicã, în conformitate cu normele dreptului internaţional, şi proprietarilor navelor care opereazã în marea teritorialã a României, fãrã a intra în vreun port românesc.
    ART. 6
    Asigurarea menţionatã la art. 4 şi 5 acoperã creanţele maritime care fac obiectul limitãrii prevãzute în Convenţia din 1996. Suma asiguratã pentru fiecare navã pentru fiecare incident este egalã cu valoarea maximã relevantã aplicabilã pentru limitarea rãspunderii, astfel cum prevede Convenţia din 1996.

    CAP. III
    Certificatele de asigurare

    ART. 7
    Existenţa asigurãrii prevãzute la art. 4 şi 5 se dovedeşte prin unul sau mai multe certificate eliberate de furnizorul acesteia, ale cãror originale se pãstreazã la bordul navei respective.
    ART. 8
    (1) Certificatele eliberate de furnizorul asigurãrii cuprind cel puţin urmãtoarele informaţii:
    a) numele navei, numãrul IMO de identificare a navei şi portul de înmatriculare;
    b) numele şi sediul principal al proprietarului navei;
    c) tipul şi durata asigurãrii;
    d) numele şi sediul principal al furnizorului asigurãrii şi, dacã este cazul, sediul la care a fost încheiatã asigurarea.
    (2) În cazul în care limba folositã în certificate nu este engleza, franceza sau spaniola, textul include o traducere în una dintre aceste limbi.

    CAP. IV
    Inspecţiile la nave, expulzarea din porturi şi refuzarea accesului în porturi

    ART. 9
    Orice inspecţie a unei nave care face escalã întrun port românesc sau care opereazã în marea teritorialã a României fãrã a intra în vreun port românesc, efectuatã în conformitate cu dispoziţiile Directivei 2009/16/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind controlul statului portului, transpusã prin Hotãrârea Guvernului nr. 811/2010 privind controlul statului portului, cuprinde şi verificarea existenţei la bordul navei a certificatelor prevãzute la art. 7, precum şi a valabilitãţii acestora.
    ART. 10
    (1) În cazul în care certificatele prevãzute la art. 7 nu se aflã la bordul navei sau nu mai sunt valabile şi fãrã a aduce atingere dispoziţiilor art. 19 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 811/2010, ce prevãd reţinerea navelor în cazul constatãrii deficienţelor care prezintã un pericol clar pentru siguranţa navigaţiei, sãnãtate sau mediu, Autoritatea Navalã Românã este autorizatã sã procedeze la expulzarea navei respective.
    (2) Înainte de a proceda la expulzarea navei pentru motivele menţionate la alin. (1), Autoritatea Navalã Românã acordã proprietarului navei respective un termen de 72 de ore lucrãtoare pentru remedierea situaţiei, începând din momentul primirii de cãtre comandantul navei a raportului de inspecţie. În cazul în care, pânã în momentul expirãrii acestui termen sau pânã la plecarea navei, dacã aceasta are loc înainte de expirarea termenului, proprietarul navei nu prezintã certificatele de asigurare cerute, în original, Autoritatea Navalã Românã ia decizia de expulzare a navei.
    (3) Expulzarea navei se face în baza deciziei de expulzare emise de directorul general al Autoritãţii Navale Române. Modelul deciziei de expulzare a navei este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanţã de urgenţã.
    (4) Decizia de expulzare a navei se comunicã imediat de cãtre Autoritatea Navalã Românã, împreunã cu raportul de inspecţie, dupã cum urmeazã:
    a) statului de pavilion al navei respective;
    b) Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pentru notificarea Comisiei Europene;
    c) tuturor celorlalte state membre ale Spaţiului Economic European.
    (5) Decizia de expulzare a navei este aplicabilã din momentul emiterii ei şi se executã, de regulã, imediat dupã luarea la cunoştinţã de cãtre comandantul navei respective. În cazul în care deficienţele constatate la navã în timpul controlului acesteia de cãtre statul portului - inspecţie PSC - prezintã un pericol clar pentru siguranţa navigaţiei, sãnãtate sau mediu, Autoritatea Navalã Românã poate amâna executarea deciziei de expulzare pânã când stabileşte cã nava poate naviga fãrã riscuri majore pentru siguranţa şi sãnãtatea pasagerilor şi a echipajului, pentru siguranţa altor nave şi pentru mediul marin.
    ART. 11
    (1) Navelor, indiferent de pavilionul pe care îl arboreazã, pentru care Autoritatea Navalã Românã a emis decizii de expulzare sau referitor la care a primit notificãri din partea autoritãţilor competente ale altor state membre ale Spaţiului Economic European privind emiterea unor decizii de expulzare, li se refuzã accesul în orice port şi operarea în orice loc din marea teritorialã a României.
    (2) Refuzul accesului este aplicabil din momentul în care nava a pãrãsit portul românesc ori un loc de operare din marea teritorialã a României sau, dupã caz, din momentul în care Autoritatea Navalã Românã a primit notificarea din partea autoritãţii competente a unui stat membru al Spaţiului Economic European privind emiterea deciziei de expulzare.
    (3) Refuzul accesului se menţine pânã la data primirii de cãtre Autoritatea Navalã Românã a notificãrii din partea proprietarului navei privind obţinerea certificatelor de asigurare cerute în conformitate cu dispoziţiile art. 7.

    CAP. V
    Sancţiuni

    ART. 12
    (1) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 50.000 lei lipsa de la bordul navelor care arboreazã pavilionul român a certificatelor de asigurare valabile, prevãzute la art. 7.
    (2) Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii se efectueazã de cãtre Autoritatea Navalã Românã prin:
    a) personalul cu drept de control din cadrul cãpitãniilor portuare;
    b) inspectorii din cadrul serviciului însãrcinat cu controlul statului pavilionului.
    (3) Sancţiunea contravenţionalã se aplicã comandantului navei, care este reprezentantul legal al proprietarului ori al operatorului navei.
    (4) Contravenţiei prevãzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale

    ART. 13
    Autoritatea Navalã Românã ţine evidenţa sancţiunilor contravenţionale aplicate navelor care arboreazã pavilionul român, precum şi a deciziilor de expulzare emise sau despre care a fost notificatã de autoritãţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene.
    ART. 14
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va comunica Comisiei Europene textul prezentei ordonanţe de urgenţã.

                                    *

    Prezenta ordonanţã de urgenţã transpune Directiva 2009/20/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind asigurarea proprietarilor navelor în ceea ce priveşte creanţele maritime, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 131 din 28 mai 2009, pag. 128-131.


               PRIM-MINISTRU
          MIHAI-RÃZVAN UNGUREANU

                       Contrasemneazã:


                       ────────────────
                 Ministrul transporturilor
                    şi infrastructurii,
                    Alexandru Nazare

            Ministrul afacerilor europene,
                     Leonard Orban

           Ministrul finanţelor publice,
             Bogdan Alexandru Drãgoi


    Bucureşti, 3 aprilie 2012.
    Nr. 9.


    ANEXÃ






                       Model de decizie de expulzare a navei
                                   ROMÂNIA

                              [ Stema României]
             MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURII
               MINISTRY OF TRANSPORTS AND INFRASTRUCTURE

                           AUTORITATEA NAVALÃ ROMÂNÃ
                            ROMANIAN NAVAL AUTHORITY

                          DECIZIE DE EXPULZARE A NAVEI
                            SHIP EXPULSION DECISION

                         Nr. .......... din data .........
                         No. .......... Date .............

    Directorul general al Autoritãţii Navale Române, numit prin Ordinul ministrului
    The General Director of the Romanian Naval Authority, appointed by Order of the
    Minister of transporturilor şi infrastructurii nr. ... din ..................,
    Transports and Infrastructure No. .... of ...........,

    având în vedere dispoziţiile art. 7 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2012
    having regard to the provisions of Article 7 of the Government Emergency Ordinance
    No. 9/2012
    privind asigurarea proprietarilor navelor în ceea ce priveşte creanţele maritime,
    ce transpune
    on the insurance of shipowners for maritime claims, transposing
    prevederile Directivei 2009/20/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din
    23 aprilie 2009
    the provisions of Directive 2009/20/EC of the European Parliament and of the Council
    of 23 April 2009 on the
    privind asigurarea proprietarilor navelor în ceea ce priveşte creanţele maritime,
    publicatã în Jurnalul
    insurance of shipowners for maritime claims, published in the Official Journal of the
    European Union (OJEU)
    Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 131 din 28 mai 2009, care prevede
    obligativitatea existenţei
    No. L 131 of 28 May 2009, which provides for the mandatory carriage of the insurance
    certificates for maritime
    la bord a certificatelor de asigurare pentru creanţe maritime,
    claims on board the ship,
    având în vedere dispoziţiile art. 9 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2012
    having regard to the provisions of Article 9 of the Government Emergency Ordinance
    No. 9/2012
    privind asigurarea proprietarilor navelor în ceea ce priveşte creanţele maritime şi
    rezultatele
    on the insurance of shipowners for maritime claims and the outcome
    inspecţiei la bordul navei, efectuatã în conformitate cu dispoziţiile art. 5 din
    Hotãrârea Guvernului
    of the inspection on board the ship, carried out in compliance with the provisions
    of Article 5 of the Government Decision
    nr. 811/2010 privind controlul statului portului, înregistrate în raportul de
    inspecţie nr... din ......,
    No. 811/2010 on port state control and, recorded in the Report of PSC inspection
    No.. of............
    prin care se constatã lipsa certificatelor de asigurare valabile ce trebuie pãstrate
    la bordul navei
    ascertaining the absense of valid insurance certificates which have to be caried on
    board ship,

    în temeiul dispoziţiilor art. 10 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului
    on the grounds of the provisions of Article 10 para. (1) and para. (3) of the
    Government Emergency Decision
    nr. 9/2012 şi ale art. 5 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.133/2002
    No. 9/2012 and of Article 5 para. (2) of the Government Decision No. 1.133/2002
    privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Navale Române,
    regarding the organization and functioning of the Romanian Naval Authority,

    emite urmãtoarea
    has issued this

                          DECIZIE DE EXPULZARE A NAVEI
                              SHIP EXPULSION DECISION

    Art. 1. - Nava ............., numãrul OMI de identificare ...........,
         The ship [Name of ship] [IMO number]
    portul de înmatriculare ........, statul de pavilion ................,
    [Port of registry] [Flag state]
    proprietarul navei ............., cu sediul principal în ............,
    [Shipowner's name] [Principal place of business]
    acostatã/ancoratã în ..........., este expulzatã din cauza lipsei
    berthed/anchored at [Port/anchorage] shall be expelled due to the absence of
    de la bord a certificatelor de asigurare valabile, prevãzute la art. 7 din Ordonanţa
    de urgenţã a
    valid insurance certificates, as required by Article 7 of the Government Emergency
    Decision Guvernului nr. 9/2012.
         No. 9/2012.
    Art. 2. - Navei menţionate la art. 1 i se va refuza accesul în oricare dintre porturile
    din România
         The ship mentioned at Article 1 shall be refused access into any of the Romanian ports
    şi în orice loc de operare din marea teritorialã a României pânã la data primirii de
    and into any operating places within the territorial sea of Romania until the date the
    Romanian Naval Authority receives
    cãtre Autoritatea Navalã Românã a notificãrii din partea proprietarului navei privind
    obţinerea
    from the shipowner the notification of insurance certificates
    certificatelor de asigurare prevãzute în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
    as requested by legislation in force.
    Art. 3. - Prezenta decizie de expulzare a navei se comunicã statului de pavilion
    al navei,
         This ship expulsion decision shall be notified to the Flag State concerned,
    tuturor celorlalte state membre ale Spaţiului Economic European şi Ministerului
    Transporturilor şi
    to all other Member States of the European Economic Community and to the Ministry
    of Transports and
    Infrastructurii, spre a fi notificatã Comisiei Europene.
    Infrastructure, in order to be notified to the European Commission.
    Art. 4. - Cãpitãnia portului ........ va duce la îndeplinire dispoziţiile prezentei
    decizii.
        The Harbour Master of shall enforce the provisions of this decison.


                      Director general,
                      General Director,
                      .................


                        __________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016