Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 9 din 14 aprilie 1997  cu privire la unele masuri de protectie pentru persoanele ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective prin aplicarea programelor de restructurare, privatizare, lichidare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 9 din 14 aprilie 1997 cu privire la unele masuri de protectie pentru persoanele ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective prin aplicarea programelor de restructurare, privatizare, lichidare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 64 din 15 aprilie 1997
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta urmãtoarea ordonanta de urgenta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Salariaţii societãţilor comerciale în care statul deţine cel puţin o treime din totalul drepturilor de vot în adunarea generalã, precum şi ai regiilor autonome, care înregistreazã pierderi, arierate şi fluxuri financiare negative, ale cãror contracte individuale de munca vor fi desfãcute ca urmare a unor concedieri colective, efectuate în procesul de restructurare, privatizare, lichidare, beneficiazã de mãsurile de protecţie prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 2
În sensul art. 1 din prezenta ordonanta de urgenta, se considera concedieri colective situaţiile în care desfacerea contractelor individuale de munca are loc în urmãtoarele condiţii cumulative:
a) numãrul persoanelor disponibilizate este:
- de cel puţin 10 persoane disponibilizate din unitãţile care au între 11-100 salariaţi;
- de cel puţin 10% persoane disponibilizate din unitãţile care au între 101-300 salariaţi;
- de cel puţin 30 de persoane disponibilizate din unitãţile care au peste 301 salariaţi;
b) desfacerea contractului individual de munca este dispusã în temeiul art. 130 alin. (1) lit. a) din Codul muncii în termen de 60 de zile de la data aprobãrii programelor de restructurare, privatizare, lichidare, de cãtre organele competente.
ART. 3
Organele competente sa aprobe programele de restructurare, privatizare, lichidare sînt:
a) Fondul Proprietãţii de Stat, pentru societãţile comerciale;
b) ministerele de resort, pentru regiile autonome care funcţioneazã sub autoritatea lor;
c) consiliile locale sau judeţene, pentru regiile autonome care funcţioneazã sub autoritatea lor.
ART. 4
(1) Fondul Proprietãţii de Stat, ministerele de resort, consiliile locale sau judeţene aproba programele de restructurare, privatizare, lichidare, pe baza analizarii situaţiei existente în fiecare societate comercialã sau regie autonomã, ţinînd seama de:
a) hotãrîrea adunãrii generale a actionarilor societãţii comerciale în care statul deţine cel puţin o treime din totalul drepturilor de vot în adunarea generalã sau, dupã caz, a consiliului de administraţie al regiei autonome, din care sa rezulte ca societãţile comerciale sau regiile autonome înregistreazã pierderi, arierate şi fluxuri financiare negative;
b) programul de restructurare, privatizare, lichidare a activitãţii societãţii comerciale sau a regiei autonome, elaborat cu consultarea sindicatelor sau, dupã caz, a reprezentanţilor salariaţilor aleşi în condiţiile <>Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca.
(2) Programele prevãzute la alin. (1) devin anexa la contractul de management încheiat conform <>Legii nr. 66/1993 . În situaţia în care contractul de management nu a fost încheiat pînã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, aducerea la îndeplinire a programelor devine obligatorie pentru conducerea executivã şi pentru consiliul de administraţie.
ART. 5
(1) Societãţile comerciale sau regiile autonome pentru care au fost aprobate programele de restructurare, privatizare, lichidare, potrivit art. 3 şi 4, vor comunica organizaţiilor sindicale constituite la nivelul societãţilor comerciale sau al regiilor autonome ori reprezentanţilor salariaţilor mãsurile de disponibilizare a personalului, precum şi informaţii privind numãrul de salariaţi ce urmeazã sa fie disponibilizaţi, motivele care determina aceste mãsuri, precum şi perioada în care se vor efectua concedierile colective.
(2) În termen de 5 zile de la primirea comunicãrii, sindicatele sau, dupã caz, reprezentanţii salariaţilor pot formula în scris obiecţii la mãsurile de disponibilizare a personalului, la conducerile societãţilor comerciale sau ale regiilor autonome, dupã caz.
ART. 6
(1) Conducerile societãţilor comerciale sau ale regiilor autonome au obligaţia de a examina obiecţiile formulate în condiţiile art. 5 alin. (2), în termen de 3 zile de la primirea acestora, şi de a comunica rãspunsul în scris.
(2) În situaţia în care sindicatele sau, dupã caz, reprezentanţii salariaţilor nu sînt de acord cu rãspunsul primit, se pot adresa organelor prevãzute la art. 3, a cãror decizie este definitiva.
ART. 7
(1) În cadrul programelor de restructurare, privatizare, lichidare vor fi desfiinţate posturile vacante.
(2) În cazul în care restructurarea, privatizarea, lichidarea societãţilor comerciale sau regiilor autonome implica desfiinţarea unui numãr mai mare de posturi, altele decît cele prevãzute la alin. (1), urmeazã a fi desfiinţate şi alte posturi, în urmãtoarea ordine:
a) posturile ocupate prin cumul de funcţii; sînt exceptate posturile ocupate de salariaţii care au funcţia de baza la unitatea la care se aplica prevederile prezentei ordonanţe de urgenta;
b) posturile ocupate de persoane care cumuleazã pensia cu salariul;
c) posturile ocupate de salariaţii care îndeplinesc condiţiile de pensionare pentru munca depusa şi limita de virsta;
d) posturile ocupate de salariaţii care îndeplinesc condiţiile de pensionare la cerere;
e) posturile ocupate de salariaţii care deţin acţiuni sau pãrţi sociale reprezentind mai mult de 5% din totalul drepturilor de vot în adunarea generalã a actionarilor sau asociaţilor la o societate comercialã;
f) alte posturi.
(3) În cazul în care restructurarea, privatizarea, lichidarea implica desfiinţarea unor posturi ocupate de salariaţi aflaţi în aceleaşi situaţii cu cele prevãzute la alin. (2), selecţia persoanelor al cãror contract individual de munca urmeazã a fi desfãcut se va face tinindu-se seama de competenta profesionalã şi cu respectarea urmãtoarelor criterii:
a) dacã desfacerea contractului de munca se referã la doi soţi care lucreazã în aceeaşi unitate, se desface, cu acordul lor, contractul individual de munca al celui care are salariul cel mai mic, în afarã de cazul în care postul ocupat de cel în cauza nu face obiectul desfiinţãrii;
b) desfacerea contractului de munca sa afecteze salariaţii care nu au copii în întreţinere;
c) desfacerea contractului de munca sa priveasca în ultima instanta femeile care au în îngrijire copii, bãrbaţii care au în îngrijire copii, salariaţii unici intretinatori de familie, precum şi salariaţii care au mai puţin de 3 ani pînã la îndeplinirea condiţiilor de pensionare la cerere.
(4) Conducerea societãţii comerciale sau a regiilor autonome, cu consultarea organizaţiilor sindicale sau a reprezentanţilor salariaţilor, poate stabili criterii suplimentare în afarã celor prevãzute la alin. (1)-(3).
ART. 8
Listele salariaţilor cãrora urmeazã sa li se desfaca contractul individual de munca se aduc la cunostinta salariaţilor şi direcţiilor generale de munca şi protecţie socialã judeţene şi a municipiului Bucureşti.

CAP. 2
Mãsuri active de protecţie a persoanelor cãrora li s-a desfãcut contractul individual de munca, ca urmare a concedierilor colective

ART. 9
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, prin direcţiile generale de munca şi protecţie socialã, are obligaţia de a acorda servicii de preconcediere colectivã în asistarea societãţilor comerciale şi a regiilor autonome la elaborarea programelor de reconversie profesionalã, precum şi în pregãtirea şi orientarea individualã a salariaţilor.
ART. 10
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin mãsuri active pentru combaterea somajului se înţelege acele mãsuri care au ca scop crearea de noi locuri de munca sau sprijinirea persoanelor aflate în cãutarea unui loc de munca pentru a dobîndi statutul de persoana ocupatã.
(2) Mãsurile active pentru combaterea somajului sînt, în principal, urmãtoarele: orientarea profesionalã, instruirea în modalitãţi de cãutare a unui loc de munca, instruirea antreprenoriala şi profesionalã, înfiinţarea de centre de consultanţa şi dezvoltare de afaceri, sprijin financiar pentru crearea de noi locuri de munca, inclusiv prin programe de lucrãri publice.
ART. 11
Pentru coordonarea activitãţilor prevãzute la art. 9 şi 10, se constituie Comitetul Naţional de Coordonare a Mãsurilor Active de Combatere a Somajului, organism tripartit, a cãrui componenta va fi aprobatã prin hotãrîre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 12
Pentru aplicarea deciziilor Comitetului Naţional de Coordonare a Mãsurilor Active de Combatere a Somajului, se constituie, în fiecare judeţ, comitete judeţene de coordonare tripartite, aflate în subordinea prefectului, din care vor face parte reprezentanţi ai consiliilor judeţene sau locale, ai serviciilor descentralizate ale ministerelor, ai Fondului Proprietãţii de Stat, ai organizaţiilor sindicale şi patronale.
ART. 13
(1) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va constitui Grupul de intervenţie rapida, format, în principal, din specialişti în probleme de forta de munca şi şomaj la nivel central şi local, destinat elaborãrii programelor de mãsuri active la nivelul societãţilor comerciale şi al regiilor autonome.
(2) În realizarea scopului sau, Grupul de intervenţie rapida va colabora cu conducerea societãţilor comerciale şi a regiilor autonome, a organizaţiilor sindicale şi patronale, precum şi cu alte organizaţii şi instituţii care pot contribui la realizarea mãsurilor active.
ART. 14
Comitetul Naţional de Coordonare a Mãsurilor Active de Combatere a Somajului are urmãtoarele activitãţi principale:
a) analizeazã şi evalueaza dimensiunea disponibilizarilor de personal ca urmare a realizãrii programelor de restructurare, privatizare, lichidare;
b) stabileşte prioritãţile Grupului de intervenţie rapida;
c) stabileşte prioritãţile la nivel naţional, tipurile de intervenţie şi aproba programele de mãsuri active înaintate de comitetele judeţene de coordonare;
d) propune Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale prioritãţile de alocare a resurselor financiare;
e) coordoneazã şi urmãreşte activitatea comitetelor judeţene de coordonare, destinatã realizãrii mãsurilor active.
ART. 15
Comitetele judeţene de coordonare au urmãtoarele atribuţii principale:
a) analizeazã solicitarile conducerii agenţilor economici privind necesitãţile de asistenta prin mãsuri active pentru combaterea somajului;
b) identifica şi evalueaza posibilitãţile de redistribuire a personalului disponibilizat, în concordanta cu planurile de dezvoltare localã;
c) analizeazã şi urmãresc prioritãţile de intervenţie şi transmit operativ Comitetului Naţional de Coordonare a Mãsurilor Active de Combatere a Somajului programele elaborate de grupurile de intervenţie rapida;
d) controleazã aplicarea programelor de mãsuri active pentru combaterea somajului de cãtre furnizorii de servicii finantati în acest scop şi semnaleaza Comitetului Naţional de Coordonare a Mãsurilor Active de Combatere a Somajului neregulile constatate.
ART. 16
Selectarea furnizorilor de servicii pentru mãsurile active menţionate la art. 10 se va face de cãtre Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale prin licitaţii organizate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 17
Prefectura şi autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia de a sprijini aplicarea programelor de mãsuri active pentru combaterea somajului.
ART. 18
(1) Pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va utiliza sursele aferente din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, precum şi alte surse atrase, în condiţiile legii, în acest scop.
(2) Campania de sondare şi informare a opiniei publice privind realizarea mãsurilor active de combatere a somajului, prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta, se va face din sursele menţionate la alin. (1).

CAP. 3
Plãţile compensatorii

ART. 19
(1) Persoanele ale cãror contracte individuale de munca au fost desfãcute ca urmare a concedierilor colective primesc o plata compensatorie reprezentind o suma neimpozabila, al carei cuantum lunar este egal cu salariul mediu net pe economie, comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica, la data stabilirii dreptului.
(2) Dreptul la plata compensatorie se naşte la data desfacerii contractului individual de munca.
(3) Persoanele ale cãror contracte individuale de munca au fost desfãcute ca urmare a concedierilor colective primesc, în condiţiile <>legii, şi drepturile stabilite de Legea nr. 1/1991 privind protecţia socialã a şomerilor şi reintegrarea lor profesionalã, republicatã.
(4) Nu beneficiazã de plata compensatorie stabilitã potrivit alin. (1) persoanele ale cãror posturi se desfiinţeazã potrivit art. 7 alin. (2) lit. a)-e).
ART. 20
(1) Suma totalã de bani acordatã cu titlu de plata compensatorie se stabileşte pentru fiecare persoana cãreia i s-a desfãcut contractul individual de munca potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, cu o vechime în munca în societãţile comerciale sau în regiile autonome de minimum 6 luni, diferenţiat dupã cum urmeazã:
a) 6 salarii medii nete pe economie pentru salariaţii cu o vechime în munca mai mica de 5 ani;
b) 9 salarii medii nete pe economie pentru salariaţii cu o vechime în munca între 5 şi 15 ani;
c) 12 salarii medii nete pe economie pentru salariaţii cu o vechime în munca mai mare de 15 ani.
(2) Suma totalã de bani acordatã potrivit alin. (1) poate fi majoratã cu cel mult trei salarii medii nete pe economie, în urmãtoarele situaţii:
a) beneficiarul are domiciliul într-o zona geograficã cu un nivel al ratei somajului de cel puţin 12%;
b) beneficiarul are domiciliul într-o zona geograficã în care sînt specifice, în numãr limitat, activitãţi profesionale;
c) beneficiarul exercita o meserie, o profesie sau o ocupaţie de stricta specialitate.
ART. 21
(1) Sumele de bani aferente plãţilor compensatorii se achitã în rate lunare.
(2) Sumele de bani aferente plãţilor compensatorii se pot achitã o singura data, dacã beneficiarul se angajeazã sa utilizeze suma de bani în scopul desfãşurãrii unor activitãţi, cum ar fi: înfiinţarea unei societãţi comerciale, asociaţii familiale sau pentru desfãşurarea unei activitãţi comerciale pe cont propriu, achiziţionarea sau asocierea în vederea achiziţionãrii de inventar agricol, cumpãrarea de acţiuni.
(3) Persoanele ale cãror contracte individuale de munca au fost desfãcute ca urmare a concedierilor colective pot beneficia o singura data de drepturile bãneşti prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 22
Sumele de bani aferente plãţilor compensatorii se suporta din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, prevãzut de <>Legea nr. 1/1991 , republicatã, în limita sumelor alocate prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat.
ART. 23
(1) Sumele de bani aferente plãţilor compensatorii se transfera de cãtre direcţiile generale de munca şi protecţie socialã judeţene şi a municipiului Bucureşti, în conturi personale, purtãtoare de dobinzi, deschise pe numele beneficiarilor la Casa de Economii şi Consemnaţiuni, cu care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va încheia convenţie în acest scop.
(2) Pentru deschiderea de conturi şi pentru operaţiunile efectuate nu se percepe comision.
ART. 24
(1) Persoanele ale cãror contracte individuale de munca au fost desfãcute în urma concedierilor colective beneficiazã de urmãtoarele facilitãţi:
a) scutirea, pe o perioada de 2 ani, de la plata impozitului pe venit, pentru cei care sînt autorizaţi sa desfãşoare activitãţi economice pe baza liberei iniţiative ca persoane fizice independente sau ca asociaţii familiale;
b) credite în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 1/1991 , republicatã.
(2) Beneficiazã de scutirea prevãzutã la alin. (1) lit. a) persoanele care au obţinut autorizaţia de funcţionare în termen de 6 luni de la data încetãrii contractului individual de munca.
ART. 25
Persoanele cãrora li s-a desfãcut contractul individual de munca în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta pot contesta decizia luatã la organele judecãtoreşti competente, în condiţiile Codului muncii.
ART. 26
Articolul 24 alineatul 1 din <>Legea nr. 1/1991 , republicatã, se completeazã cu literele e) şi f), care vor avea urmãtorul cuprins:
"e) acoperirea cheltuielilor privind plãţile compensatorii ce se acorda salariaţilor ale cãror contracte individuale de munca vor fi desfãcute ca urmare a concedierilor colective prin aplicarea programelor de restructurare, privatizare, lichidare;
f) acoperirea cheltuielilor privind realizarea mãsurilor active pentru combaterea somajului."
ART. 27
(1) Articolul 22 din <>Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele mãsuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome şi a societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare şi de imbunatatire a decontãrilor în economie, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 119/1995 , se abroga.
(2) Scutirea de la plata impozitului pe venit, acordatã în baza prevederilor <>art. 22 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 , rãmîne în vigoare pînã la împlinirea termenului de 2 ani.
ART. 28
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, ministerele de resort vor elabora norme de aplicare, aprobate prin hotãrîre a Guvernului.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Petru Radu Paun Jura,
secretar de stat

Ministru de stat,
ministrul reformei,
Ulm Spineanu

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

Preşedintele Fondului Proprietãţii de Stat,
Sorin Dimitriu
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016