Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere faptul cã Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene au decis cã ar trebui sã se menţinã un nivel general ridicat de siguranţã în transportul maritim din Europa şi cã ar trebui sã se depunã toate eforturile pentru a reduce numãrul de accidente şi incidente maritime, precum şi faptul cã, în ciuda celor mai susţinute eforturi ale Organizaţiei Maritime Internaţionale, continuã sã se producã accidente şi incidente maritime, soldate cu pierderi de vieţi omeneşti, pierderi de nave şi poluare a mediului marin, luând în considerare faptul cã siguranţa navigatorilor şi a pasagerilor, precum şi protecţia mediului marin pot fi îmbunãtãţite prin efectuarea unor investigaţii tehnice, care sã identifice circumstanţele şi cauzele accidentelor şi incidentelor maritime, ţinând seama de faptul cã efectuarea promptã a unor investigaţii tehnice în caz de accidente maritime îmbunãtãţeşte siguranţa navigaţiei, întrucât contribuie la prevenirea repetãrii unor astfel de accidente care duc la pierderi de vieţi omeneşti şi de nave, precum şi la poluarea mediului marin, care sunt elemente ce vizeazã interesul public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, întrucât neadoptarea transpunerii Directivei 2009/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 de instituire a principiilor fundamentale care reglementeazã investigarea accidentelor din sectorul de transport maritim şi de modificare a Directivei 1999/35/CE a Consiliului şi a Directivei 2002/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului pânã la data de 17 iunie 2011 prin ordonanţã de urgenţã ar conduce la sesizarea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene cu o acţiune în constatarea încãlcãrii obligaţiilor prevãzute de art. 258 şi 260 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi la aplicarea de sancţiuni financiare substanţiale, cu consecinţe grave asupra bugetului de stat, având în vedere cã acestea constituie o situaţie extraordinarã, de urgenţã, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã, Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte cadrul juridic pentru efectuarea investigaţiilor tehnice privind siguranţa în cazul accidentelor sau incidentelor din sectorul de transport maritim şi are ca scop îmbunãtãţirea siguranţei maritime, prevenirea poluãrii cauzate de nave şi reducerea riscului producerii unor accidente maritime pe viitor, prin urmãtoarele mãsuri: a) efectuarea promptã a unor investigaţii tehnice şi examinarea corespunzãtoare a accidentelor şi incidentelor maritime în scopul determinãrii cauzelor acestora; b) comunicarea precisã şi în timp util a rezultatelor investigaţiilor tehnice privind siguranţa, precum şi a unor propuneri de remediere a situaţiei cãtre pãrţile interesate. (2) Investigaţiile privind siguranţa, reglementate prin prezenta ordonanţã de urgenţã, nu au ca obiect stabilirea rãspunderii sau a culpei. (3) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (2), raportul investigaţiei privind siguranţa va prezenta concluziile referitoare la cauzele accidentului sau incidentului, chiar dacã din acestea s-ar putea stabili rãspunderea ori vinovãţia. ART. 2 (1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã se aplicã în cazul accidentelor şi incidentelor maritime care: a) implicã o navã înmatriculatã sub pavilion român; b) se produc în apele teritoriale şi apele interioare ale României, aşa cum sunt definite în Convenţia Naţiunilor Unite asupra dreptului mãrii, încheiatã la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982, ratificatã prin Legea nr. 110/1996, denumitã în continuare UNCLOS; c) implicã interese majore ale statului român. (2) Prezenta ordonanţã de urgenţã nu se aplicã în cazul accidentelor sau incidentelor maritime care implicã numai: a) nave de rãzboi şi militare sau alte nave care aparţin ori sunt în exploatarea unui stat membru al Uniunii Europene şi sunt folosite exclusiv în scopuri guvernamentale necomerciale; b) nave care nu sunt propulsate prin mijloace mecanice, nave din lemn construite cu metode rudimentare, iahturi sau ambarcaţiuni de agrement neimplicate în activitãţii comerciale, cu excepţia cazurilor în care acestea au ori vor avea un echipaj şi transportã sau vor transporta mai mult de 12 pasageri în scopuri comerciale; c) nave de navigaţie interioarã care opereazã pe cãi navigabile interioare; d) nave de pescuit cu o lungime mai micã de 15 metri; e) platforme fixe de foraj marin. ART. 3 Pentru aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos semnificã dupã cum urmeazã: a) Codul pentru investigarea accidentelor şi incidentelor maritime - "Codul de investigaţie a accidentelor", aşa cum este definit în Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 84/2010 privind publicarea acceptãrii Codului de standarde internaţionale şi practici recomandate pentru investigaţia privind siguranţa în cazul accidentelor sau incidentelor maritime (Codul de investigaţie a accidentelor), adoptat de Organizaţia Maritimã Internaţionalã prin Rezoluţia MSC.255(84) a Comitetului Securitãţii Maritime din 16 mai 2008, denumit în continuare Cod; b) stat care conduce investigaţia - statul care preia responsabilitatea pentru conducerea şi efectuarea investigaţiei tehnice privind siguranţa, aşa cum s-a stabilit de comun acord cu statul/statele interesat/interesate în mod deosebit; c) accident grav - un accident al unei nave, diferit de un accident maritim foarte grav, care implicã foc, explozie, coliziune, eşuare, contact, pagube produse de vremea rea, pagube produse de gheţuri, fisuri ale corpului navei sau presupuse defecţiuni ale corpului navei, care au generat imobilizarea motorului principal, avarii extinse ale suprastructurii navei, avarii grave ale structurii navei, cum ar fi penetrarea corpului navei sub linia de plutire, care au dus la punerea navei în imposibilitate de continuare a voiajului, poluare, indiferent de cantitate, o avarie care necesitã remorcarea navei sau intervenţia de la uscat; d) linii directoare ale OMI privind tratamentul echitabil al navigatorilor în caz de accident maritim - liniile directoare astfel cum sunt anexate la Rezoluţia LEG. 3(91) a Comitetului juridic al Organizaţiei Maritime Internaţionale din 27 aprilie 2006 şi aprobate de organul de conducere al Organizaţiei Internaţionale a Muncii, în cadrul celei de-a 296-a reuniuni a sa din 12-16 iunie 2006; e) recomandare privind siguranţa - orice propunere, inclusiv în scopul înregistrãrii şi controlului, efectuatã de structura de investigaţie a statului, care desfãşoarã sau conduce investigaţiile tehnice privind siguranţa pe baza informaţiilor rezultate din investigaţia în cauzã, ori de cãtre Comisia Europeanã acţionând pe baza unei analize abstracte a datelor şi a rezultatelor investigaţiilor tehnice privind siguranţa desfãşurate; f) structura de investigaţie privind siguranţa - organismul tehnic permanent, specializat, din structura Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, aflat în subordinea directã a ministrului transporturilor şi infrastructurii, care este desemnat sã efectueze investigaţia tehnicã privind siguranţa în caz de accidente şi incidente maritime, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, denumit în continuare SIPS; g) investigatori privind siguranţa - acele persoane din cadrul SIPS sau persoanele numite în comisia de investigaţie prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, denumite în continuare investigatori; h) accident foarte grav - un accident maritim aşa cum este definit în Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 84/2010. CAP. II Desfãşurarea investigaţiei tehnice privind siguranţa ART. 4 (1) Investigaţiile tehnice privind siguranţa se efectueazã cu operativitate, cât mai rapid şi eficient cu putinţã şi, dupã caz, în colaborare cu autoritãţile competente în domeniul transportului naval, pentru desfãşurarea normalã a investigaţiei. (2) SIPS poate colabora pe parcursul investigaţiei tehnice privind siguranţa cu autoritãţile competente sã desfãşoare anchetele judiciare, pentru asigurarea accesului la probele investigaţiei, aceastã colaborare efectuându-se astfel încât sã nu împiedice sau sã nu îngreuneze activitatea organelor judiciare. (3) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (2), investigaţiile tehnice privind siguranţa, în cazul accidentelor sau incidentelor din sectorul de transport maritim, se desfãşoarã independent de anchetele efectuate de autoritãţile judiciare, companiile de asigurare, autoritãţi de reglementare, precum şi de investigaţiile efectuate de orice altã parte, care au ca scop stabilirea rãspunderii sau a vinovãţiei. (4) Investigaţiile tehnice privind siguranţa nu pot fi împiedicate, suspendate sau întârziate în mod nejustificat de anchetele ori investigaţiile menţionate la alin. (3). (5) În cadrul investigaţiilor tehnice privind siguranţa desfãşurate de cãtre statele membre ale Uniunii Europene, SIPS poate coopera şi acorda asistenţã reciprocã, potrivit prevederilor art. 10, referitor la cadrul de cooperare permanentã, sau poate delega cãtre un alt stat membru al Uniunii Europene sarcina de a desfãşura astfel de investigaţii tehnice privind siguranţa, potrivit prevederilor art. 7. ART. 5 (1) Iniţierea unei investigaţii tehnice privind siguranţa şi constituirea comisiei de investigaţie, în cazul unui accident sau incident maritim, se fac prin ordin al ministrului transportului şi infrastructurii, la propunerea SIPS. (2) Potrivit prevederilor art. 8, SIPS va asigura efectuarea unei investigaţii tehnice privind siguranţa în cazul accidentelor maritime foarte grave care: a) implicã o navã înmatriculatã sub pavilion român, indiferent de locul accidentului; b) se produc în marea teritorialã sau pe cãile navigabile interioare ale României, aşa cum sunt definite de UNCLOS, indiferent de pavilionul navei ori al navelor implicate în accident; c) implicã un interes deosebit al statului român indiferent de locul accidentului şi de pavilionul navei sau al navelor implicate. (3) În cazul unor accidente maritime grave, SIPS realizeazã o evaluare preliminarã a circumstanţelor şi, dupã caz, decide şi propune ministrului transporturilor şi infrastructurii efectuarea unei investigaţii tehnice privind siguranţa. În cazul în care, în urma evaluãrii circumstanţelor accidentului, nu considerã necesarã efectuarea unei investigaţii tehnice privind siguranţa, SIPS va înregistra motivele şi va informa Comisia Europeanã potrivit prevederilor art. 18 alin. (2). (4) SIPS poate propune ministrului transporturilor şi infrastructurii efectuarea unei investigaţii tehnice privind siguranţa în orice alte cazuri de accidente sau incidente maritime. (5) În luarea deciziei de începere a unei investigaţii tehnice privind siguranţa, potrivit prevederilor alin. (3) şi (4), SIPS va lua în considerare gravitatea accidentului ori a incidentului maritim, tipul navei şi/sau al mãrfii în cauzã şi rolul pe care rezultatele investigaţiei tehnice privind siguranţa îl pot avea în prevenirea unor accidente şi incidente pe viitor. (6) În situaţia în care României îi revine rolul de stat care conduce investigaţia tehnicã privind siguranţa, SIPS, în cooperare cu structurile echivalente ale celorlalte state interesate în mod deosebit, va decide domeniul de aplicare şi modalitãţile practice de desfãşurare a investigaţiei tehnice privind siguranţa, în modul cel mai potrivit pentru îndeplinirea obiectivului prezentei ordonanţe de urgenţã şi în vederea prevenirii unor accidente şi incidente maritime pe viitor. (7) SIPS iniţiazã investigaţia tehnicã privind siguranţa cât mai curând posibil dupã producerea accidentului sau incidentului maritim, dar nu mai târziu de douã luni de la data producerii acestuia. ART. 6 (1) Notificarea accidentelor maritime grave şi foarte grave se face telefonic cãtre SIPS, de cãtre: a) comandanţii navelor implicate în accident sau, în imposibilitatea de exerciţiu al acestora, de cãtre înlocuitorii lor ierarhici, prompt, dupã producerea accidentului; b) cãpitanul şef al cãpitãniei portului românesc în a cãrui zonã de jurisdicţie s-a produs accidentul, prompt, dupã primirea informaţiei despre producerea accidentului. (2) Notificarea telefonicã prevãzutã la alin. (1) va conţine informaţiile prevãzute în anexa nr. 1. (3) În maximum 24 de ore, dupã notificarea telefonicã prevãzutã la alin. (1), cãpitanul şef al cãpitãniei portului românesc în a cãrui zonã de jurisdicţie s-a produs accidentul va transmite cãtre SIPS un mesaj fax sau e-mail care va conţine informaţiile prevãzute în anexa nr. 2. (4) Pentru accidentele maritime, altele decât cele grave sau foarte grave, ori pentru incidentele maritime, cãpitanul şef al cãpitãniei portului românesc în a cãrui zonã de jurisdicţie s-a produs accidentul va transmite informaţiile prevãzute în anexa nr. 2 prin mesaj fax sau e-mail cãtre SIPS, în maximum 24 de ore de la data producerii accidentului ori incidentului. (5) Detaliile de contact pentru efectuarea notificãrii accidentelor sau incidentelor se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii. (6) SIPS poate solicita detalii suplimentare asupra oricãrui accident sau incident maritim pentru care a fost notificat, în condiţiile art. 6. ART. 7 (1) În investigarea oricãrui accident sau incident maritim, SIPS colaboreazã cu structurile de investigaţie ale altor state membre ale Uniunii Europene, pe principiul efectuãrii unei singure investigaţii tehnice privind siguranţa şi al acceptãrii participãrii la investigaţie a oricãrui alt stat membru al Uniunii Europene interesat în mod deosebit. (2) SIPS coopereazã cu structurile de investigaţie ale unuia sau mai multor state membre ale Uniunii Europene interesate în mod deosebit, pentru a decide rapid şi de comun acord care este statul membru care sã conducã investigaţia. În cadrul acestei cooperãri, SIPS depune toate eforturile pentru a ajunge la un acord comun asupra procedurilor de investigare. (3) În cadrul acordului încheiat potrivit prevederilor alin. (2), un alt stat interesat în mod deosebit are acelaşi drept de acces la martori şi probe cu statul care conduce investigaţia şi, de asemenea, are dreptul ca punctul sãu de vedere sã fie luat în considerare de statul care conduce investigaţia tehnicã privind siguranţa. (4) SIPS efectueazã o investigaţie tehnicã privind siguranţa în paralel cu structura de investigaţie a unui alt stat membru al Uniunii Europene asupra aceluiaşi accident sau incident maritim, doar în situaţii de excepţie, caz în care notificã Comisiei Europene despre motivele acestei acţiuni. (5) În cazul investigaţiilor menţionate la alin. (4), SIPS coopereazã cu structura de investigaţie a altui stat, în special prin schimbul de informaţii pertinente culese pe parcursul investigaţiilor, pentru a ajunge la concluzii comune, în mãsura în care acest lucru este posibil. (6) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (1), SIPS este responsabil pentru desfãşurarea investigaţiei tehnice privind siguranţa şi a coordonãrii cu structurile de investigaţie ale altor state membre interesate în mod deosebit, pânã în momentul stabilirii de comun acord a statului care sã conducã investigaţia. (7) Fãrã a aduce atingere obligaţiilor asumate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţã şi ale dreptului internaţional, SIPS poate, dupã caz, sã delege structurii de investigaţie a unui alt stat membru al Uniunii Europene, în baza unui acord reciproc, sarcina de a conduce o investigaţie tehnicã privind siguranţa sau de a îndeplini misiuni precise în cadrul unei astfel de investigaţii. (8) SIPS iniţiazã şi rãspunde de investigaţia tehnicã privind siguranţa, precum şi de coordonarea cu structurile de investigaţie ale altor state membre ale Uniunii Europene interesate în mod deosebit, pânã în momentul în care, potrivit prevederilor alin. (2), se stabileşte de comun acord statul care sã conducã investigaţia, în cazul în care: a) o navã tip feribot Ro-Ro sau o navã de pasageri de mare vitezã este implicatã într-un accident ori incident maritim produs în apele teritoriale sau interioare ale României, aşa cum sunt definite de UNCLOS; b) o navã tip feribot Ro-Ro sau o navã de pasageri de mare vitezã este implicatã într-un accident ori incident maritim produs în afara apelor teritoriale ale statelor membre ale Uniunii Europene, iar înainte de producerea accidentului sau incidentului, ultima escalã a navei a fost într-un port românesc. CAP. III Structura de investigaţie privind siguranţa ART. 8 (1) Au calitatea de investigatori persoanele din cadrul SIPS şi persoanele numite în comisia de investigaţie prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, la propunerea SIPS. (2) Comisia de investigaţie şi membrii numiţi în comisia de investigaţie îşi desfãşoarã activitatea sub conducerea şi coordonarea SIPS. (3) Propunerea persoanelor care vor fi numite membri în comisia de investigaţie are în vedere competenţa în chestiunile legate de accidente şi incidente maritime, calificarea şi experienţa practicã în domeniul transportului maritim, al navelor şi al navigaţiei. (4) SIPS poate culege şi analiza date tehnice care privesc siguranţa în transportul maritim, în scopul prevenirii accidentelor, în mãsura în care aceste activitãţi nu afecteazã capacitatea de a efectua investigaţiile tehnice privind siguranţa şi nu determinã asumarea de responsabilitãţi în probleme de reglementare, administrative sau de standardizare. (5) Persoanele din cadrul SIPS au dreptul la legitimaţia de investigator, iar membrii comisiei de investigaţie au dreptul la legitimaţia provizorie de investigator. (6) Forma, modelul şi conţinutul legitimaţiei de investigator, ale legitimaţiei provizorii de investigator şi ale insignei de investigator se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii. (7) Legitimaţia provizorie de investigator are o duratã a valabilitãţii limitatã, duratã care se va stabili prin ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii prevãzut la alin. (6). (8) Exercitarea atribuţiilor, drepturilor şi competenţelor investigatorilor se face în baza prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, a actelor normative emise în aplicarea acesteia şi a legitimaţiei de investigator sau a legitimaţiei provizorii de investigator. (9) Ministrul transporturilor şi infrastructurii, la propunerea SIPS, poate aproba ca investigatorilor unei alte structuri de investigaţie, cãreia i-a fost delegatã sarcina de investigare tehnicã privind siguranţa potrivit prevederilor art. 7 alin. (8), sã li se punã la dispoziţie toate informaţiile pertinente pentru desfãşurarea investigaţiei tehnice privind siguranţa şi sã li se asigure accesul la probe. (10) În desfãşurarea investigaţiilor tehnice privind siguranţa, acţionând independent sau, dupã caz, în colaborare cu autoritãţile competente sã efectueze anchetele judiciare, investigatorii posesori ai legitimaţiilor prevãzute la alin. (5) au acces la toate informaţiile pertinente pentru desfãşurarea investigaţiei şi, prin urmare, sunt autorizaţi: a) sã aibã acces liber la orice zonã relevantã sau la locul accidentului, precum şi la orice navã, epavã ori structurã, inclusiv la încãrcãturã, echipament sau resturi; b) sã asigure alcãtuirea imediatã a unei liste de probe, precum şi cãutarea şi înlãturarea controlatã a epavei, a resturilor sau a altor componente ori substanţe, în vederea examinãrii sau analizãrii acestora; c) sã solicite examinarea sau analizarea elementelor prevãzute la lit. b) şi sã aibã acces liber la rezultatele examinãrii ori analizãrii respective; d) sã aibã acces liber la toate informaţiile utile şi datele înregistrate, inclusiv la datele înregistratorului parametrilor de navigaţie, denumit în continuare VDR/S-VDR, legate de navã, voiaj, încãrcãturã, echipaj sau orice altã persoanã, obiect, condiţie ori circumstanţã, precum şi sã copieze şi sã utilizeze informaţiile şi datele respective; e) sã aibã acces liber la rezultatele examinãrii corpurilor victimelor sau ale testelor realizate asupra probelor prelevate de la acestea; f) sã solicite şi sã aibã acces liber la rezultatele examinãrilor asupra persoanelor implicate în manevrarea navei sau asupra oricãrei alte persoane implicate ori ale testelor efectuate asupra probelor care provin de la persoanele respective; g) sã examineze martorii în absenţa oricãrei persoane ale cãrei interese s-ar putea considera cã împiedicã investigaţia tehnicã privind siguranţa; h) sã ia declaraţii de la pãrţile implicate şi de la martorii la evenimentul în cauzã; i) sã obţinã registrele de control şi orice altã informaţie relevantã deţinutã de statul de pavilion, armatori, societãţi de clasificare sau orice altã parte implicatã, ori de câte ori pãrţile respective ori reprezentanţii lor sunt stabilite/stabiliţi într-un stat membru al Uniunii Europene; j) sã solicite şi sã li se acorde asistenţã în cadrul investigaţiei tehnice privind siguranţa de cãtre autoritãţile şi instituţiile publice, companiile naţionale, regiile autonome sau operatorii economici care desfãşoarã activitate în domeniul transportului maritim, aflaţi în subordinea, coordonarea ori sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, şi de cãtre autoritãţile de supraveghere şi pazã a coastei, operatorii serviciului de trafic maritim, autoritãţile responsabile cu operaţiunile de cãutare şi salvare, piloţii şi personalul altor servicii portuare sau maritime; k) sã efectueze mãsurãtori, fotografii sau înregistrãri pe care le considerã necesare investigaţiei tehnice privind siguranţa; l) sã solicite prezentarea, inspectarea şi efectuarea de copii ale oricãror probe materiale sau documentare menţionate la art. 13; m) în contextul lit. l), pentru copiile efectuate sau probele prelevate, sã solicite persoanelor competente autentificarea copiei conform cu originalul ori autenticitatea probei prelevate. (11) Pe perioada în care o investigaţie tehnicã privind siguranţa se desfãşoarã la bordul unei nave, comandantul acelei navei, în calitate de reprezentant legal al proprietarului sau al operatorului navei, are obligaţia şi responsabilitatea de a asigura accesul investigatorilor la probele investigaţiei potrivit prevederilor alin. (10). (12) SIPS este autorizat sã acţioneze pentru culegerea şi analizarea probelor unui accident sau incident imediat dupã ce a primit notificarea despre producerea acestuia. (13) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii alocã resurse materiale şi financiare suficiente, pentru ca SIPS sã îşi îndeplineascã funcţiile în mod independent, şi menţine un numãr corespunzãtor de angajaţi, în particular investigatori calificaţi, cu atribuţii în investigarea accidentelor din sectorul de transport maritim, astfel încât aceştia sã îşi poatã duce la îndeplinire sarcinile şi sã fie în permanenţã disponibili pentru efectuarea investigaţiilor tehnice privind siguranţa. (14) În cazul catastrofelor navale, Guvernul României alocã SIPS sume din Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pentru investigaţia tehnicã privind siguranţa evenimentului. (15) SIPS poate îmbina sarcinile pe care i le atribuie prezenta ordonanţã de urgenţã cu activitatea de investigare legatã de alte evenimente decât accidentele maritime, cu condiţia ca astfel de investigaţii sã nu îi punã în pericol independenţa. ART. 9 (1) Fãrã a aduce atingere prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, urmãtoarele informaţii au caracter confidenţial şi nu se folosesc decât în scopurile investigaţiei tehnice privind siguranţa, exceptând cazurile în care autoritãţile competente hotãrãsc cã existã un interes public prioritar în favoarea divulgãrii acestora: a) orice declaraţii ale martorilor, alte declaraţii, procese-verbale, precum şi probe sau documente probatorii, înregistrate ori primite de cãtre SIPS în cursul investigaţiilor tehnice privind siguranţa; b) informaţii care dezvãluie identitatea persoanelor care au furnizat probe în contextul investigaţiei tehnice privind siguranţa; c) informaţii privind persoanele implicate în accidentul sau incidentul maritim, care sunt deosebit de sensibile, ori informaţii de naturã privatã, inclusiv informaţiile privind sãnãtatea acestora. (2) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (1), analizele tehnice independente asupra unei investigaţii în curs, considerate de cãtre SIPS, pot fi fãcute publice. CAP. IV Colaborarea SIPS cu structurile de investigaţie ale altor state ART. 10 (1) SIPS colaboreazã cu structurile de investigaţie ale statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisia Europeanã, în Cadrul de cooperare permanentã, în mãsura necesarã realizãrii obiectivului prezentei ordonanţe de urgenţã. (2) SIPS colaboreazã cu structurile de investigaţie ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene, pentru a stabili de comun acord cele mai bune modalitãţi de cooperare care sã permitã: a) folosirea în comun a aparaturii, a spaţiilor şi a echipamentului necesar investigaţiilor de naturã tehnicã asupra epavei şi a echipamentului navei şi asupra altor obiecte utile investigaţiei tehnice privind siguranţa, inclusiv extragerea şi analiza informaţiilor din VDR/S-VDR şi din alte dispozitive electronice; b) asistenţa tehnicã reciprocã sau expertiza necesarã îndeplinirii unor anumite sarcini; c) obţinerea şi utilizarea în comun a informaţiilor relevante pentru analiza datelor privind accidentele şi pentru a face recomandãrile adecvate privind siguranţa la nivel comunitar; d) elaborarea de principii comune pentru monitorizarea respectãrii recomandãrilor privind siguranţa şi pentru adaptarea metodelor de investigare la progresul tehnic şi ştiinţific; e) gestionarea în mod adecvat a alertelor de urgenţã potrivit prevederilor art. 17; f) instituirea normelor de confidenţialitate pentru utilizarea în comun, cu respectarea reglementãrilor naţionale, a declaraţiilor martorilor şi pentru prelucrarea datelor şi a altor informaţii prevãzute la art. 9, inclusiv în relaţie cu statele terţe; g) organizarea, în cazul în care este necesar, a activitãţilor individuale de formare a investigatorilor; h) promovarea cooperãrii cu structurile de investigaţie ale statelor terţe şi cu organizaţiile internaţionale de investigare a accidentelor maritime în domeniile reglementate de prezenta ordonanţã de urgenţã; i) punerea la dispoziţia structurilor de investigaţie care desfãşoarã investigaţiile tehnice privind siguranţa a oricãror informaţii pertinente. ART. 11 (1) Activitãţile desfãşurate de SIPS în cadrul unei investigaţii tehnice privind siguranţa, care implicã douã sau mai multe state membre ale Uniunii Europene, se efectueazã cu titlu gratuit. (2) În condiţiile în care SIPS nu este implicatã în investigaţia tehnicã privind siguranţa împreunã cu structura de investigaţie a unui alt stat membru şi se solicitã asistenţa, cãtre sau de cãtre acel stat, modul în care sunt suportate cheltuielile ocazionate se stabilesc de comun acord. ART. 12 (1) În investigaţiile tehnice privind siguranţa, SIPS coopereazã cu structurile de investigaţie ale statelor terţe interesate în mod deosebit şi autorizeazã participarea de comun acord a acestora în orice stadiu al investigaţiilor pe care le conduce. (2) Pe parcursul cooperãrii cu structurile de investigaţie ale statelor terţe interesate în mod deosebit, care efectueazã o investigaţie tehnicã privind siguranţa, SIPS nu va aduce modificãri modului de desfãşurare a investigaţiilor tehnice privind siguranţa şi cerinţelor de raportare stabilite prin prezenta ordonanţã de urgenţã. (3) SIPS poate decide neefectuarea unei investigaţii paralele în cazul unei investigaţii tehnice privind siguranţa, desfãşurate de un stat terţ interesat în mod deosebit, cu condiţia ca investigaţia respectivã sã fie efectuatã potrivit Codului. CAP. V Protejarea probelor şi documentelor probatorii ART. 13 (1) În urma producerii unui accident sau incident maritim potrivit prevederilor art. 2, comandanţii navelor implicate sau, în imposibilitatea de exerciţiu a acestora, înlocuitorii lor ierarhici au obligaţia şi responsabilitatea sã se asigure cã sunt pãstrate în siguranţã şi cã nu se face niciun fel de modificare, adãugire, înregistrare, supraînregistrare sau înscrisuri privind perioada anterioarã ori ulterioarã accidentului, precum şi perioada concomitentã cu acesta, în urmãtoarele probe şi documente probatorii: a) hãrţi maritime; b) jurnale de bord; c) înregistrãrile scrise, electronice şi magnetice sau realizate în orice alt mod şi în mod prioritar informaţiile de la VDR/S-VDR; d) alte documente sau înregistrãri care se considerã cã ar putea avea legãturã cu accidentul. (2) În aplicarea prevederilor alin. (1) se iau mãsuri astfel încât: a) sã fie prevenitã supraînregistrarea datelor provenind din VDR/S-VDR, prin oprirea înregistrãrii dupã momentul producerii accidentului sau incidentului maritim; b) sã se previnã interferenţa cu orice alt echipament care ar putea fi, în mod rezonabil, considerat util investigaţiei tehnice privind siguranţa. (3) Prevederile alin. (1)-(2) sunt obligatorii pânã când: a) nava sau navele implicate în accidentul ori incidentul maritim primeşte/primesc notificare de la SIPS cã nu se iniţiazã o investigaţie sau cã investigaţia tehnicã privind siguranţa s-a încheiat; b) se scurge un interval de timp de 60 zile de la data notificãrii accidentului sau incidentului potrivit prevederilor art. 6, în acest interval neprimindu-se nicio informare privind iniţierea unei investigaţii tehnice privind siguranţa; c) se primeşte o notificare scrisã de la SIPS în care se menţioneazã cã probele materiale specificate nu mai sunt necesare. ART. 14 Ulterior producerii unui accident maritim foarte grav, toate acţiunile de remediere a situaţiei generate de accident şi toate acţiunile sau deciziile în legãturã cu nava ori navele implicate se iau cu informarea prealabilã a SIPS. CAP. VI Raportul de investigaţie şi raportarea cãtre Comisia Europeanã ART. 15 (1) Investigaţiile tehnice privind siguranţa desfãşurate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã se finalizeazã în termen de 12 luni de la data accidentului, cu elaborarea unui raport final, în conformitate cu secţiunile relevante prevãzute în anexa nr. 3. (2) În cazul unei investigaţii tehnice privind siguranţa care nu priveşte un accident maritim foarte grav sau, dupã caz, un accident maritim grav, ale cãrei rezultate nu ar putea contribui la prevenirea accidentelor şi incidentelor pe viitor, SIPS poate decide elaborarea unui raport simplificat. (3) Dupã ce este aprobat de cãtre ministrul transporturilor şi infrastructurii, raportul menţionat la alin. (1) şi (2), inclusiv concluziile lui şi orice eventuale recomandãri, fãrã a conţine nume şi date personale care ar putea duce la identificarea persoanelor implicate în accidentul maritim sau în investigaţia tehnicã privind siguranţa, va fi pus la dispoziţia publicului şi în special sectorului de transport maritim, prin publicare pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în termen de 12 luni de la data accidentului. (4) În cazul în care raportul final nu poate fi elaborat în termen de 12 luni de la data producerii accidentului, SIPS elaboreazã un raport intermediar. (5) SIPS va trimite Comisiei Europene o copie a raportului final, a raportului simplificat sau a celui intermediar, potrivit prevederilor alin. (3). (6) SIPS va lua în considerare eventualele observaţii tehnice ale Comisiei Europene privind raportul final, care nu privesc fondul constatãrilor, pentru îmbunãtãţirea calitãţii raportului, astfel încât sã fie îndeplinite obiectivele stabilite prin prezenta ordonanţã de urgenţã. ART. 16 (1) Dupã aprobarea de cãtre ministrul transporturilor şi infrastructurii a raportului de investigaţie, împreunã cu recomandãrile privind siguranţa, dupã caz, SIPS urmãreşte respectarea, în mod adecvat, a recomandãrilor privind siguranţa de cãtre destinatarii acestora şi, dupã caz, monitorizeazã corespunzãtor respectarea acestora, potrivit dreptului comunitar şi internaţional. (2) SIPS sau Comisia Europeanã pot, dupã caz, elabora recomandãri de siguranţã pe baza analizei abstracte a datelor şi rezultatelor generale ale investigaţiilor tehnice desfãşurate privind siguranţa. (3) Recomandãrile privind siguranţã elaborate de SIPS nu stabilesc în niciun caz culpa sau rãspunderea pentru un accident. ART. 17 SIPS va informa Comisia Europeanã în orice stadiu al unei investigaţii tehnice privind siguranţa, atunci când considerã cã este necesarã adoptarea unor mãsuri urgente la nivel comunitar pentru prevenirea riscului de producere de noi accidente. ART. 18 (1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va comunica Comisiei Europene structurile autorizate sã acceseze baza de date electronice Platforma europeanã de informare cu privire la accidentele maritime, denumitã în continuare EMCIP. (2) SIPS va transmite Comisiei Europene, prin intermediul EMCIP, date referitoare la accidentele şi incidentele maritime, precum şi informaţii provenite din investigaţiile tehnice întreprinse privind siguranţa, cu respectarea modelul prevãzut în anexa nr. 4. CAP. VII Dispoziţii finale ART. 19 În desfãşurarea investigaţiilor tehnice privind siguranţa, SIPS ia în considerare dispoziţiile relevante ale liniilor directoare ale OMI privind tratamentul echitabil al navigatorilor în cazul unui accident maritim petrecut în apele teritoriale şi apele interioare ale României. ART. 20 (1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii dacã nu sunt întrunite elementele constitutive ale unei infracţiuni potrivit legii penale şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) şi (4) şi ale art. 8 alin. (10) şi (11), prin orice demers, acţiune sau lipsã de acţiune a unei persoane fizice ori juridice, din care rezultã împiedicarea, suspendarea sau întârzierea în mod nejustificat a unei investigaţii tehnice privind siguranţa, cu amendã de la 1.000 lei la 10.000 lei; b) nerespectarea prevederilor art. 6 referitor la obligaţia de notificare a accidentelor sau incidentelor maritime, cu amendã de la 500 lei la 5.000 lei; c) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1) referitor la caracterul confidenţial al datelor investigaţiei tehnice privind siguranţa, cu amendã de la 1000 lei la 5.000 lei; d) nerespectarea prevederilor art. 13 şi 14 referitor la protejarea probelor şi documentelor probatorii, precum şi furnizarea de date eronate, cu amendã de la 1.000 lei la 10.000 lei. (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre investigatorii din cadrul SIPS, în baza legitimaţiei de investigator emise de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii potrivit prevederilor art. 8 alin. (6). (3) Sancţiunea se aplicã contravenienţilor, persoane fizice sau juridice. (4) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (5) Acolo unde fapta contravenţionalã nu prevede în mod expres persoana care se face vinovatã de sãvârşirea faptei şi este trecut în raport la modul generic "nava" sau "la bordul navei", sancţiunea contravenţionalã se aplicã comandantului navei care este reprezentantul legal al proprietarului ori operatorului navei. (6) Contravenienţii persoane juridice achitã amenzile la unitãţile Trezoreriei Statului sau la CEC Bank - S.A., dupã caz, în contul de venituri al bugetului de stat 20.35.01.01 "Venituri din amenzi şi alte sancţiuni aplicate potrivit dispoziţiilor legale", iar contravenienţii persoane fizice achitã amenzile la casieriile autoritãţilor administraţiei publice locale sau la CEC Bank - S.A., dupã caz, în contul de venituri al bugetului local 21.35.02.01 "Venituri din amenzi şi alte sancţiuni aplicate potrivit dispoziţiilor legale". ART. 21 La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã: a) art. 13 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.016/2010 pentru stabilirea Sistemului de informare şi monitorizare a traficului navelor maritime care intrã/ies în/din apele naţionale navigabile ale României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 731 din 3 noiembrie 2010; b) art. 12 din Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 389/2006 pentru aprobarea sistemului de inspecţii obligatorii la navele de tip feribot Ro-Ro, precum şi la navele de pasageri de mare vitezã care opereazã în serviciu regulat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 10 aprilie 2006. ART. 22 (1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin structurile cu atribuţii specifice în domeniu, va duce la îndeplinire prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã. (2) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va comunica Comisiei Europene textele principalelor dispoziţii de drept intern adoptate în domeniul reglementat de Directiva 2009/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 de instituire a principiilor fundamentale care reglementeazã investigarea accidentelor din sectorul de transport maritim şi de modificare a Directivei 1999/35/CE a Consiliului şi a Directivei 2002/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, dupã publicarea acestora în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 23 (1) Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta ordonanţã de urgenţã. (2) În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoarea a prezentei ordonanţe, pot fi elaborate norme metodologice care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului. (3) Prezenta ordonanţã de urgenţã intrã în vigoare la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, cu excepţia prevederilor art. 20, care intrã în vigoare la 10 de zile de la data publicãrii. * Prezenta ordonanţã de urgenţã transpune Directiva 2009/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 de instituire a principiilor fundamentale care reglementeazã investigarea accidentelor din sectorul de transport maritim şi de modificare a Directivei 1999/35/CE a Consiliului şi a Directivei 2002/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 131 din 28 mai 2009. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemneazã: --------------- Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Anca Daniela Boagiu Ministrul administraţiei şi internelor, Constantin-Traian Igaş Ministrul afacerilor europene, Leonard Orban Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Ialomiţianu Bucureşti, 12 octombrie 2011. Nr. 87. ANEXA 1 NOTIFICARE Informaţii care trebuie furnizate telefonic în conformitate cu art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 87/2011 pentru efectuarea investigaţiilor tehnice privind siguranţa în cazul accidentelor din sectorul de transport maritim 1. Numele navei şi pavilionul ..................................... Name of the ship and flag ......................................... 2. Numãrul OMI .................................................... IMO number ........................................................ 3. Natura accidentului maritim .................................... Nature of marine casualty ......................................... 4. Locul producerii accidentului .................................. Location of the marine casualty ................................... 5. Ora şi data producerii accidentului ............................ Time and date of the marine casualty .............................. 6. Numãrul persoanelor grav rãnite/decedate ....................... Number of serious injured/killed persons .......................... 7. Consecinţele accidentului asupra persoanelor, proprietãţii şi mediului ............ Consequences of the marine casualty to individuals, property and the environment ..... 8. Identificarea altor nave implicate ................................................ Identification of other ships involved ............................................... ANEXA 2
AUTORITATEA NAVALÃ ROMÂNÃ
Cãpitãnia zonalã ┌──────────────────────────┐
Cãpitãnia portului │ │
OFICIUL DE CÃPITÃNIE │ │
└──────────────────────────┘
Cãtre: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Direcţia Generalã de Control - Compartimentul Investigaţii Transport Naval Nr. fax: 021 319 61 68/021 311 12 20 e-mail: dgiattn@mt.ro Ref.: Raportare accidente/incidente în care sunt implicate nave maritime 1. Date referitoare la notificarea evenimentului: - Data şi ora la care a fost notificatã cãpitãnia:
┌───────┬───────┬─────────┬────────┬────────┐
│ zz │ ll │ aaaa │ hh │ mm │
├───────┼───────┼─────────┼────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │
└───────┴───────┴─────────┴────────┴────────┘
- Persoana fizicã sau juridicã ce a efectuat notificarea
┌──────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────┘
- Dacã, în urma evenimentului, au fost implicate autoritãţi de cãutare şi salvare:
┌────────────────┬──────────────┐
│ Da │ Nu │
├────────────────┼──────────────┤
│ │ │
└────────────────┴──────────────┘
2. Date referitoare la eveniment: - Natura evenimentului:
┌────────────────────┬────────────┬─────────┬─────────────────┬───────────────┐
│Rãsturnare/Înclinare│ Coliziune │ Eşuare │Incendiu/Explozie│Alte evenimente│
│ │ │ │ │ (specificaţi) │
├────────────────────┼────────────┼─────────┼─────────────────┤ │
│ │ │ │ │ │
├────────────────────┼────────────┼─────────┼─────────────────┤ │
│ Scufundare │Accident de │ Poluare │ Inundare │ │
│ │ muncã │ │ compartimente │ │
├────────────────────┼────────────┼─────────┼─────────────────┤ │
│ │ │ │ │ │
└────────────────────┴────────────┴─────────┴─────────────────┴───────────────┘
- Numãrul de nave implicate: ┌────────────┐
│ │
└────────────┘
- Locul producerii evenimentului:
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
- Latitudine/Longitudine:
┌────────┬───────┬───────┬──────┬───────┬───────┬────────┬─────────┐
│ Lat. │Grade │Minute │ N/S │Long. │Grade │Minute │ E/V │
│ ├───────┼───────┼──────┤ ├───────┼────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
└────────┴───────┴───────┴──────┴───────┴───────┴────────┴─────────┘
- Data şi ora producerii evenimentului:
┌─────────┬─────────┬──────────┬────────┬───────────┐
│ zz │ ll │ aaaa │ hh │ mm │
├─────────┼─────────┼──────────┼────────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │
└─────────┴─────────┴──────────┴────────┴───────────┘
- Dacã, în urma evenimentului, a rezultat poluare:
┌────────────┬──────┬──────────────┬──────────────┐
│ Da │ Nu │Nu se cunoaşte│Cantitatea (t)│
┌───────────────────────────┼────────────┼──────┼──────────────┼──────────────┤
│Poluare rezultatã din marfã│ │ │ │ │
├───────────────────────────┼────────────┼──────┼──────────────┼──────────────┤
│Poluare din tancurile navei│ │ │ │ │
├───────────────────────────┼────────────┼──────┼──────────────┼──────────────┤
│Poluare a atmosferei │ │ │ │ │
└───────────────────────────┴────────────┴──────┴──────────────┴──────────────┘
- Numãrul persoanelor rãnite/decedate ca urmare a evenimentului
┌──────────┬──────────┬───────┐
│ Echipaj │ Pasageri │ Alţii │
┌────────────────────┼──────────┼──────────┼───────┤
│Decedaţi │ │ │ │
├────────────────────┼──────────┼──────────┼───────┤
│Rãniţi │ │ │ │
├────────────────────┼──────────┼──────────┼───────┤
│Dispãruţi │ │ │ │
└────────────────────┴──────────┴──────────┴───────┘
- Dacã, în urma evenimentului, au fost alte pãrţi afectate:
┌───────────────────┬──────────────┬───────────────────┐
│ Da │ Nu │ Nu se cunoaşte │
├───────────────────┼──────────────┼───────────────────┤
│ │ │ │
└───────────────────┴──────────────┴───────────────────┘
3. Date despre navã: (Se completeazã pentru fiecare navã implicatã)
- Numele navei: ┌───────────┬──────────┬───────────┬──────────┐
- Tipul de navã: │ │ │ │ │
- Tonaj brut: ├───────────┼──────────┼───────────┼──────────┤
- Numãr Organizaţia │ │ │ │ │
Maritimã Internaţionalã: ├───────────┼──────────┼───────────┼──────────┤
- Pavilion: │ │ │ │ │
│ │ │ │ │
- Numãr naţional de ├───────────┼──────────┼───────────┼──────────┤
înmatriculare: │ │ │ │ │
- Port de plecare: ├───────────┼──────────┼───────────┼──────────┤
- Port destinaţie: │ │ │ │ │
- Activitatea desfãşuratã de ├───────────┼──────────┼───────────┼──────────┤
navã la momentul │ │ │ │ │
accidentului* │ │ │ │ │
└───────────┴──────────┴───────────┴──────────┘
---------- * În marş, ancorare, sosire, plecare, balastare, încãrcare, descãrcare, reparaţii, bunkerare etc. - Dacã în zona producerii evenimentului existã reglementãri de navigaţie şi care sunt acestea.**-------- ** Pase recomandate, zone de separaţie trafic, zone de pilotaj, restricţii etc.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
4. Descriere pe scurt a evenimentului***:--------- *** În cazul în care au fost constatate avarii ale navei/navelor implicate, sã se menţioneze poziţia acestor avarii şi compartimentul afectat.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Observaţii:
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ │
│ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Întocmit: ┌─────────────────┐
......... │ │ Cãpitan şef de port, ┌────────────────────┐
└─────────────────┘ │ │
└────────────────────┘
ANEXA 3 CONŢINUTUL RAPORTULUI INVESTIGAŢIEI PRIVIND SIGURANŢA Introducere Aceastã parte defineşte obiectivul unic al investigaţiei privind siguranţa şi indicã faptul cã o recomandare privind siguranţa nu dã naştere, în niciun caz, unei prezumţii de rãspundere sau culpã şi cã raportul nu a fost întocmit, atât în ceea ce priveşte conţinutul, cât şi forma, cu intenţia de a fi folosit pentru acţiuni în justiţie. (Raportul nu ar trebui sã facã nicio referire la vreo depoziţie a martorilor şi nici sã stabileascã vreo legãturã între persoanele menţionate în raport şi persoanele care au adus dovezi pe parcursul investigaţiei privind siguranţa.) 1. Rezumat Aceastã parte expune faptele esenţiale ale accidentului sau incidentului maritim: când, unde, ce şi cum s-a întâmplat; menţioneazã, de asemenea, dacã în urma accidentului au rezultat decese, vãtãmãri, pagube aduse navei, încãrcãturii, unor terţe pãrţi sau mediului. 2. Informaţii faptice Aceastã parte include mai multe subcategorii distincte care furnizeazã suficiente informaţii pe care organul de anchetã le considerã ca fiind faptice, conferind consistenţã analizei şi facilitând înţelegerea. Subcategoriile menţionate includ, în special, urmãtoarele informaţii: 2.1. Informaţii privind nava - pavilionul/registrul de înmatriculare; - datele de identificare; - principalele caracteristici; - armatorul şi administratorul; - informaţii privind construcţia; - echipajul minim de siguranţã; - încãrcãtura autorizatã. 2.2. Informaţii privind voiajul - porturile de escalã; - tipul voiajului; - informaţii privind încãrcãtura; - echipajul. 2.3. Informaţii privind accidentul sau incidentul maritim - tipul accidentului sau al incidentului maritim; - data şi ora; - poziţia şi locul accidentului sau ale incidentului maritim; - contextul extern şi intern; - exploatarea navei şi segmentul voiajului; - locul la bord; - informaţii referitoare la factorul uman; - consecinţe (suferite de oameni, navã, încãrcãturã, mediu şi altele). 2.4. Intervenţia autoritãţii de coastã şi mãsuri de urgenţã - persoanele implicate; - mijloacele folosite; - viteza de reacţie; - mãsurile întreprinse; - rezultatele obţinute. 3. Expunere Aceastã parte reconstituie accidentul sau incidentul maritim cu ajutorul unei serii ordonate cronologic de evenimente care au condus la accidentul ori incidentul maritim, s-au desfãşurat în timpul sau dupã accidentul ori incidentul respectiv, precum şi rolul fiecãrui factor (de exemplu: persoana, materialul, mediul, echipamentul sau agenţii externi). Perioada acoperitã de expunere depinde de momentul în care s-au produs evenimentele care au contribuit în mod direct la producerea accidentului sau incidentului maritim. Aceastã parte mai include şi orice informaţii relevante asupra investigaţiei privind siguranţa efectuate, inclusiv rezultatele examenelor sau testelor. 4. Analizã Aceastã parte include mai multe subcategorii distincte care furnizeazã o analizã a fiecãrui eveniment legat de accident, însoţitã de comentarii referitoare la rezultatele tuturor testelor şi examinãrilor relevante realizate pe parcursul investigaţiei privind siguranţa şi la acţiunile privind siguranţa care ar fi putut fi deja întreprinse pentru a preveni producerea altor accidente maritime. Aceste subcategorii ar trebui sã includã subiecte precum: - contextul şi cadrul accidentului; - erorile umane şi omisiunile, evenimente implicând materiale periculoase, efectele asupra mediului, avarii ale echipamentelor şi factori externi; - factorii contributivi care implicã funcţii legate de persoane, operaţiuni la bord, gestionarea de pe uscat sau influenţa mediului de reglementare. Analiza şi comentariul fac posibilã elaborarea, în cadrul raportului, de concluzii logice care expun toţi factorii contributivi, inclusiv cei care implicã riscuri pentru care mãsurile de protecţie existente ce vizeazã prevenirea evenimentelor care pot conduce la accident şi/sau eliminarea ori reducerea consecinţelor acestora sunt considerate a fi inexistente sau neadecvate. 5. Concluzii Aceastã parte rezumã factorii contributivi determinaţi şi mãsurile de protecţie inexistente sau neadecvate (materiale, funcţionale, simbolice ori de procedurã) faţã de care ar trebui întreprinse acţiuni privind siguranţa pentru a preveni accidentele maritime pe viitor. 6. Recomandãri de siguranţã Dacã este cazul, aceastã parte a raportului conţine recomandãri de siguranţã care decurg din analizã şi concluzii şi sunt legate de anumite domenii specifice, cum ar fi legislaţia, concepţia, procedurile, inspecţia, gestionarea, sãnãtatea şi siguranţa la locul de muncã, formarea, reparaţiile, întreţinerea, asistenţa pe uscat şi mãsurile de urgenţã. Recomandãrile de siguranţã se adreseazã persoanelor care sunt cel mai bine plasate pentru a le pune în aplicare, cum ar fi armatorii, managerii, organizaţiile recunoscute, autoritãţile maritime, serviciile de trafic maritim, organele de intervenţie în cazuri de urgenţã, organizaţiile maritime internaţionale şi instituţiile europene, în vederea prevenirii producerii altor accidente maritime. Aceastã parte include de asemenea toate recomandãrile intermediare privind siguranţa care ar fi putut fi fãcute sau orice acţiuni privind siguranţa care ar fi putut fi întreprinse în cursul investigaţiei privind siguranţa. 7. Anexe Atunci când este cazul, urmãtoarea listã neexhaustivã de informaţii se ataşeazã la raport, în formã tipãritã şi/sau în format electronic: - fotografii, imagini video, înregistrãri audio, hãrţi maritime şi planuri; - standarde aplicabile; - termeni tehnici şi abrevieri utilizate; - studii speciale privind siguranţa; - informaţii diverse. ANEXA 4 INFORMAŢII cuprinse în notificarea privind accidentele şi incidentele maritime (fragment din Platforma europeanã de informare cu privire la accidentele maritime) NOTÃ: Numerele subliniate indicã faptul cã informaţiile respective ar trebui furnizate pentru fiecare navã în parte, în cazul în care sunt implicate mai multe nave în accidentul sau incidentul maritim respectiv. 1. Statul membru responsabil/Persoana de contact 2. Statul membru însãrcinat cu investigarea 3. Rolul statului membru 4. Statul de coastã afectat 5. Numãrul de state interesate în mod deosebit 6. Statele interesate în mod deosebit 7. Entitatea care notificã 8. Momentul notificãrii 9. Data notificãrii 10. Denumirea navei 11. Numãrul/Literele distinctive ale Organizaţiei Maritime Internaţionale 12. Pavilionul navei 13. Tipul accidentului sau incidentului maritim 14. Tipul navei 15. Data accidentului sau incidentului maritim 16. Ora accidentului sau incidentului maritim 17. Poziţia - latitudinea 18. Poziţia - longitudinea 19. Locul accidentului sau incidentului maritim 20. Portul de plecare 21. Portul de destinaţie 22. Sistemul de separare a traficului 23. Segmentul voiajului 24. Exploatarea navei 25. Locul la bord 26. Pierderile de vieţi omeneşti: 1. echipaj 2. pasageri 3. altele 27. Rãnirile grave: 1. echipaj 2. pasageri 3. altele 28. Poluarea 29. Pagubele asupra navei 30. Pagubele asupra încãrcãturii 31. Alte pagube 32. Scurtã descriere a accidentului sau incidentului maritim 33. Scurtã descriere a motivelor de a nu desfãşura o investigaţie privind siguranţa. -------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.