Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţie, Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta. ART. I <>Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 889 din 9 decembrie 2002, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 1. - (1) Se înfiinţeazã Fondul pentru mediu, instrument economico-financiar destinat sustinerii şi realizãrii proiectelor prioritare pentru protecţia mediului, în conformitate cu normele şi standardele de mediu în vigoare. (2) Fondul pentru mediu este un fond constituit integral din venituri proprii." 2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 2. - Fondul pentru mediu se constituie, se gestioneazã şi se utilizeazã în conformitate cu prevederile legale." 3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 3. - (1) Unitatea care rãspunde de gestionarea Fondului pentru mediu este Administraţia Fondului pentru Mediu, denumita în continuare Administraţia Fondului, cu personalitate juridicã, în coordonarea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, având sediul în municipiul Bucureşti. (2) Administraţia Fondului are, în principal, urmãtoarele atribuţii: a) urmãreşte alimentarea şi gestionarea Fondului pentru mediu; b) întocmeşte planul anual de lucru şi bugetul de venituri şi cheltuieli; c) selecteaza proiectele propuse pentru finanţare; d) urmãreşte şi controleazã implementarea proiectelor aprobate; e) pune în aplicare deciziile pe care le adopta Comitetul de avizare. (3) Structura organizatoricã şi Regulamentul de organizare şi funcţionare ale Administraţiei Fondului se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului. (4) Administraţia Fondului are personal propriu care asigura funcţiile de conducere, de execuţie şi de control, potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare a Administraţiei Fondului. (5) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la alin. (2) Administraţia Fondului are urmãtoarele structuri de decizie: a) Comitetul de avizare; b) Comitetul director." 4. Literele a) şi b) ale alineatului (1) al articolului 4 vor avea urmãtorul cuprins: "a) câte un reprezentant, la nivel de director general sau director, împuternicit prin ordin al ministrului de resort, din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Sãnãtãţii, Ministerului Economiei şi Comerţului, Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi al Ministerului Administraţiei şi Internelor; b) un reprezentant al confederatiei patronale din domeniul proiectului supus avizãrii;" 5. La articolul 4 alineatul (1), dupã litera b) se introduc doua noi litere, literele c) şi d), cu urmãtorul cuprins: "c) un reprezentant al organizaţiilor neguvernamentale din domeniul protecţiei mediului, desemnat de acestea; d) directorul general al Administraţiei Fondului." 6. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 4 vor avea urmãtorul cuprins: "(2) Comitetul de avizare este condus de un preşedinte, ajutat de 2 vicepreşedinţi. Preşedintele Comitetului de avizare este reprezentantul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului. Vicepreşedinţii sunt reprezentanţii Ministerului Economiei şi Comerţului şi Ministerului Sãnãtãţii. Preşedintele Comitetului de avizare convoacã membrii acestuia şi conduce şedinţa de avizare. (3) Comitetul de avizare analizeazã şi aproba prin vot: a) manualul de operare, inclusiv metodologia de selectare a proiectelor; b) planul anual, inclusiv categoriile specifice de proiecte; c) proiectele ce urmeazã sa fie finanţate din Fondul pentru mediu, dintre cele propuse de Comitetul director; d) modalitãţile de sustinere financiarã a proiectelor şi, dupã caz, dobanda cu care se acorda creditele rambursabile." 7. Alineatul (4) al articolului 4 se abroga. 8. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 5 vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 5. - (1) Comitetul director este constituit din directorul general al Administraţiei Fondului şi directorii direcţiilor de specialitate ai acestuia. (2) Directorul general al Administraţiei Fondului este numit şi revocat, în condiţiile legii, de cãtre ministrul agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului. Directorul general asigura conducerea curenta a Administraţiei Fondului şi o reprezintã în relaţiile cu terţii." 9. Literele a), c), d), f) şi g) ale alineatului (3) al articolului 5 vor avea urmãtorul cuprins: "a) elaboreazã manualul de operare, inclusiv metodologia de selectare a proiectelor; .............................................................. c) elaboreazã planul anual incluzând categoriile de proiecte pentru finanţare în anul respectiv; d) evalueaza şi prezintã prioritãţile şi proiectele pentru care se solicita sustinere financiarã din Fondul pentru mediu, pe care le înainteazã spre adoptare Comitetului de avizare, cu excepţia proiectelor privind gestionarea deşeurilor, inclusiv a deşeurilor periculoase, care sunt selectate de Comitetul director şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului; .............................................................. f) aproba bilanţul contabil pe care îl înainteazã autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului; g) urmãreşte alimentarea şi gestionarea Fondului pentru mediu;" 10. Dupã litera g) a alineatului (3) al articolului 5 se introduce o noua litera, litera g^1), cu urmãtorul cuprins: "g^1) urmãreşte şi controleazã implementarea proiectelor adoptate." 11. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 6. - Cheltuielile curente şi de capital ale Administraţiei Fondului se asigura din Fondul pentru mediu, în limita a 3% din veniturile acestuia." 12. Dupã alineatul (2) al articolului 7 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins: "(3) Disponibilitãţile Fondului pentru mediu se pãstreazã în trezoreria statului într-un cont distinct şi sunt purtãtoare de dobânzi." 13. Literele a)-h) ale alineatului (1) al articolului 8 vor avea urmãtorul cuprins: "a) o cota de 3% din veniturile realizate din vânzarea deşeurilor feroase şi neferoase de cãtre deţinãtorii de astfel de deşeuri, persoane fizice şi/sau juridice. Cota se va retine prin stopaj la sursa de cãtre agenţii economici colectori şi/sau valorificatori, autorizaţi conform <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicatã, cu modificãrile ulterioare, care vor vira sumele respective la Fondul pentru mediu conform prevederilor prezentei legi; b) taxele pentru emisiile de poluanti în atmosfera, încasate de la agenţii economici, în sumele prevãzute în anexa nr. 1; c) veniturile încasate de la agenţii economici utilizatori de noi terenuri pentru depozitarea deşeurilor valorificabile, în limitele prevãzute în anexa nr. 2; d) o suma de 10.000 lei/kg din greutatea ambalajelor introduse pe piata nationala de producãtorii şi importatorii de bunuri ambalate, cu excepţia celor utilizate pentru medicamente; e) o cota de 2% din valoarea substanţelor chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, prevãzute în anexa nr. 3, mai puţin cele utilizate la producerea medicamentelor; f) o cota de 0,5% din valoarea substanţelor chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, utilizate în agricultura, prevãzute în anexa nr. 4; g) o cota de 3% din preţul de adjudecare a masei lemnoase cumpãrate de la Regia Nationala a Pãdurilor şi de la alţi administratori sau proprietari, dupã caz; h) vãrsãminte, donaţii, sponsorizãri, asistenta financiarã din partea persoanelor fizice sau juridice, romane ori strãine;" 14. Alineatele (2), (3), (4) şi (5) ale articolului 8 vor avea urmãtorul cuprins: "(2) În cazul utilizãrii de cãtre agenţii economici a deşeurilor industriale reciclabile în proporţie de cel puţin 50%, sumele stabilite la alin. (1) lit. b) nu se plãtesc. (3) Suma prevãzutã la alin. (1) lit. d) se va plati numai în cazul neîndeplinirii obiectivelor anuale de valorificare şi reciclare, prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 349/2002 privind gestionarea ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje, plata fãcându-se pe diferenţa dintre obiectivele anuale prevãzute în aceasta hotãrâre şi obiectivele realizate efectiv de agenţii economici care introduc pe piata nationala bunuri ambalate. (4) Lista cuprinzând substantele chimice periculoase, comercializate de producãtori şi importatori, prevãzute la alin. (1) lit. e), se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, cu avizul Ministerului Economiei şi Comerţului. (5) Cuantumul valoric al sumelor prevãzute la alin. (1) lit. b), c) şi d) se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului." 15. Dupã alineatul (5) al articolului 8 se introduc doua noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu urmãtorul cuprins: "(6) Baza de calcul la care se aplica cotele menţionate la alin. (1) reprezintã valoarea încasatã, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã aferentã. (7) Metodologia de calcul al emisiilor de poluanti va fi stabilitã prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului." 16. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 9. - (1) Sumele prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-g) se plãtesc pana la data de 25 a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, într-un cont de trezorerie al Fondului pentru mediu. (2) Obligaţia calculãrii şi varsarii sumelor rezultate din aplicarea prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a)-g) revine persoanelor fizice şi juridice care desfãşoarã respectivele activitãţi." 17. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 10. - (1) Fondul pentru mediu se utilizeazã pentru susţinerea proiectelor şi realizarea proiectelor prioritare pentru protecţia mediului. (2) Categoriile specifice de proiecte eligibile pentru finanţare, ce decurg din preluarea aquisului comunitar, se stabilesc prin planul anual adoptat de Comitetul de avizare şi vizeazã: a) controlul şi reducerea poluarii aerului, apei şi solului, inclusiv prin utilizarea unor tehnologii curate; b) protecţia resurselor naturale; c) gestionarea deşeurilor, inclusiv a deşeurilor periculoase; d) protecţia şi conservarea biodiversitatii; e) educaţia şi constientizarea publicului privind protecţia mediului. (3) Din Fondul pentru mediu sunt susţinute proiectele prioritare din categoriile menţionate la alin. (2), prin una sau mai multe dintre urmãtoarele modalitãţi propuse de Comitetul director şi aprobate de Comitetul de avizare, cu excepţia proiectelor menţionate la alin. (2) lit. c), care se aproba prin hotãrâre a Guvernului: a) finanţarea sau cofinantarea proiectelor prin credite rambursabile ori nerambursabile; b) cofinantarea unor proiecte finanţate din surse interne şi/sau externe prin credite rambursabile ori nerambursabile; c) susţinerea totalã sau parţialã a unor dobânzi ale creditelor acordate de bãnci. (4) Sumele rãmase neutilizate la sfârşitul anului se reporteazã în anul urmãtor, fiind utilizate cu aceeaşi destinaţie." 18. Alineatul (1) al articolului 11 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 11. - (1) Proiectele agenţilor economici care nu şi-au achitat obligaţiile financiare cãtre stat şi/sau cãtre Fondul pentru mediu, precum şi proiectele celor care sponsorizeaza activitãţi cu efect negativ asupra mediului nu beneficiazã de sprijin financiar din partea Administraţiei Fondului." 19. Alineatul (2) al articolului 12 va avea urmãtorul cuprins: "(2) Neplata sumelor prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-g) constituie contravenţie şi se sancţioneazã astfel: a) cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru persoane fizice; b) cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei pentru persoane juridice." 20. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 14. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 12 alin. (2) se fac de cãtre personalul împuternicit, la nivel teritorial, al Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului şi al Ministerului Finanţelor Publice. (2) Contravenţiilor prevãzute în prezenta lege le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare." ART. II Anexele nr. 1-4 se modifica şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-4 la prezenta ordonanta de urgenta. ART. III <>Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, republicatã, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege de cãtre Parlament, dându-se textelor o noua numerotare. PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE Contrasemneazã:
──────────────
p. Ministrul agriculturii,
pãdurilor, apelor şi mediului,
Petre Daea,
secretar de stat
p. Ministrul economiei şi comerţului,
Andrei Grigorescu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul integrãrii europene,
Hildegard Carola Puwak
Bucureşti, 25 septembrie 2003.
Nr. 86.
ANEXA 1
SUMELE
încasate pentru emisiile de poluanti în atmosfera ce afecteazã
factorii de mediu
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Emisii de poluanti Suma de încasat
crt. în atmosfera
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Pulberi în suspensie şi sedimente 100 lei/kg
2. Oxizi de azot 200 lei/kg
3. Oxizi de sulf 200 lei/kg
4. Poluanti organici persistenti 100.000 lei/kg
5. Metale grele:
- plumb 60.000 lei/kg
- cadmiu 80.000 lei/kg
- mercur 100.000 lei/kg
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 2
VENITURI
încasate din utilizarea de noi terenuri pentru depozitarea
urmãtoarelor categorii de deşeuri valorificabile
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Categorii de deşeuri Venituri de încasat
crt. valorificabile
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Provenite de la extractia şi prelucrarea ţiţeiului 10.000 lei/mp /an
2. Provenite din prelucrarea primara a lemnului 3.000 lei/mp /an
3. Provenite de la producerea alcoolului 500 lei/mp /an
4. Slamuri carbonifere 10.000 lei/mp /an
5. Zgura de furnal 10.000 lei/mp /an
6. Cenusa de termocentrala 10.000 lei/mp /an
7. Cenusa de pirita 10.000 lei/mp /an
8. Fosfogips 10.000 lei/mp /an
9. Zguri provenite din metalurgie 10.000 lei/mp /an
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 3 LISTA cuprinzând substantele chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, mai puţin cele utilizate la producerea medicamentelor 1. 1,1-Dicloretilena (clorura de viniliden) 2. 1,2-Dicloretan 3. 1,2-Dicloretilena 4. 1,2,3-Trimetilbenzen 5. 1,2,4-Triclorbenzen 6. 2-Etilhexil-diftalat 7. Acetaldehida 8. Acetamida 9. Acetat de vinil 10. Acetoncianhidrina 11. Acetona 12. Acetonitril 13. Acid acetic 14. Acid antranilic 15. Acid cianhidric 16. Acid picric 17. Acid propionic 18. Acrilamida 19. Acrilat de etil 20. Acrilonitril 21. Aldehida benzoica 22. Aldehida propionica 23. Anilina 24. Anisidina 25. Antimoniu 26. Antracen 27. Arsen şi compuşi 28. Auramina 29. Benzantracen 30. Benz-a-piren 31. Benz-b-fluorantren 32. Benzen 33. Benz-g,h,i-perilen 34. Benzidina 35. Benz-k-fluorantren 36. Benzpiren 37. Bioxid de sulf 38. Brom 39. Bromura de etil 40. Butil mercaptan 41. Butilamina 42. Celosolv şi derivati 43. Cianogen 44. Cianuri de potasiu 45. Ciclohexanona 46. Ciclohexilamina 47. Clor 48. Cloralcani C10-C13 49. Clorfenvinfos 50. Cloroform 51. Clorura de alil 52. Clorura de benzil 53. Clorura de cianuril 54. Clorura de etil 55. Clorura de metil 56. Clorura de metilen 57. Clorura de vinil 58. Compuşi tributilstanici 59. Cumen (izopropilbenzen) 60. Diclor/difenil/tricloretan (DDT) 61. Dibenzantracen 62. Diclorhidrina 63. Diclormetan 64. Diclorpropan 65. Diclorvos 66. Dietanolamina 67. Difenileteri bromurati 68. Dimetilanilina 69. Dimetilformamida 70. Dimetilftalat 71. Dinitrat de etilenglicol 72. Dinitrobenzen 73. Dioxan 74. Disulfoton 75. Epiclorhidrina 76. Etanolamina 77. Etilamina 78. Etilbenzen 79. Etilenclorhidrina 80. Etilenglicol 81. Etilendiamina 82. Etilmercaptan 83. Fenilbetanaftilamina 84. Fenilendiamina 85. Fluor şi compuşi 86. Fluorantren 87. Formaldehida 88. Fosgen 89. Fractii alcooli dioxanici 90. Furfurol 91. Glicidol 92. Hexaclorbenzen 93. Hexaclorbutadiena 94. Hexacloretan 95. Hexametilentetramina 96. Hidrazina 97. Hidrochinona 98. Hidrogen sulfurat 99. Indeno-1,2,3-cd-piren 100. Iodura de metil 101. Isodrin 102. Izopropil glicidileter 103. Maneb 104. Mercur şi compuşi 105. Metilcelosolv 106. Metilcloroform 107. Metilizocianat 108. Metilmercaptan 109. Metiletilcetona 110. Monoclorbenzen 111. Monoclorhidrina 112. Monoetanolamina 113. Morfolina 114. Negru de fum 115. Nichel carbonil 116. Nitrobenzen 117. Nitrotoluen 118. Nonil-fenoli 119. o- şi p-Diclorbenzen 120. o-Toluidina 121. o-Clorfenol 122. Octil-fenoli 123. Oxid de etilenã 124. Oxid de propilenã 125. p-Aminoazobenzen 126. p-tertiar Butiltoluen 127. Paration-metil 128. Pentaclorbenzen 129. Pentacloretan 130. Pentaclorfenol 131. Percloretilena (tetracloretilena) 132. Perclormetil mercaptan 133. Pirocatechina 134. Rezorcina 135. Sarin 136. Stiren 137. Sulfura de carbon 138. Tetracloretan 139. Tetraclorura de carbon 140. Toluen 141. Toluilen diizocianat 142. Triclorbenzeni 143. Tricloretan 144. Tricloretilen 145. Triclorpropan 146. Triclorura de benzil 147. Trinitrotoluen 148. Vinil toluen 149. Xilen 150. Xilenol ANEXA 4 LISTA curpinzand substantele chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, utilizate în agricultura 1. Alaclor 2. Aldrin 3. Atrazin 4. Carbaril 5. Ciclofosfamida 6. Clorpirifos 7. Dieldrin 8. Diuron 9. Endosulfan 10. Endrin 11. Isoproturon 12. Lindan 13. Malathion 14. o-Tolidina 15. Simazin 16. Trifluralin 17. Zineb
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.