Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere: - interesul public major privind acordarea de mãsuri de sprijin pentru stimularea investiţiilor, cu respectarea legislaţiei comunitare în domeniul ajutorului de stat; - importanţa orientãrii mãsurilor de sprijin pentru încurajarea dezvoltãrii anumitor sectoare de activitate, în funcţie de prioritãţile de dezvoltare ale României şi pentru a asigura cele mai eficiente mãsuri economico-sociale; - necesitatea de a orienta investiţiile cãtre acele regiuni de dezvoltare care sunt mai puţin vizate de investiţii în aceastã perioadã; - necesitatea de a rãspunde cât mai prompt în faţa solicitãrii mediului de afaceri de a reglementa acest cadru privind investiţiile, ceea ce conferã caracterul de urgenţã al acestei ordonanţe, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã, Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Scop Prezenta ordonanţã de urgenţã reglementeazã cadrul juridic general privind mãsurile de sprijin din partea statului, pentru o dezvoltare durabilã a României, prin stimularea unor categorii de investiţii. ART. 2 Principii Stimularea investiţiilor, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã, se bazeazã pe urmãtoarele principii: a) tratament egal - aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor şi mijloacelor de acordare de facilitãţi; b) transparenţã - aducerea la cunoştinţa tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la procedura de acordare de facilitãţi pentru investiţii; c) eficienţa utilizãrii facilitãţilor - aplicarea unor criterii de acordare de facilitãţi pentru investiţii şi de urmãrire a realizãrii lor, care sã reflecte avantajele de naturã economicã ale proiectelor de investiţii, luându-se în considerare, dupã caz, efectele în domeniul social, în cel al protecţiei mediului şi promovarea unei dezvoltãri economice durabile; d) confidenţialitatea - garantarea protejãrii informaţiilor referitoare la drepturile de proprietate intelectualã aparţinând investitorilor, precum şi a altor date care ar putea prejudicia interesele legitime ale acestora; e) eligibilitatea în funcţie de provenienţa fondurilor de finanţare. ART. 3 Definiţii În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii: 1. furnizori de ajutor de stat - autoritãţile şi instituţiile publice centrale sau locale ori alte organisme care administreazã resurse ale statului sau ale colectivitãţilor locale care acordã ajutoare de stat; 2. autoritatea responsabilã - furnizorul sau iniţiatorul de ajutor de stat care asigurã aplicarea procedurilor prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 . În cazul în care pentru o schemã/un ajutor individual existã mai mulţi furnizori sau iniţiatori de ajutor de stat, autoritatea responsabilã este nominalizatã în actul normativ/administrativ prin care se instituie schema/ajutorul individual; 3. facilitãţi - mãsuri de sprijin acordate de cãtre furnizorii de ajutor de stat investitorilor, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã; 4. investiţie - utilizarea capitalului pentru: a) achiziţionarea de active corporale şi necorporale, în legãturã cu crearea unei noi unitãţi, extinderea unei unitãţi existente, diversificarea producţiei unei unitãţi prin realizarea de produse noi, schimbarea fundamentalã a procesului global de producţie a unei unitãţi existente, precum şi achiziţia activelor fixe legate direct de o unitate, atunci când unitatea s-a închis sau s-ar fi închis fãrã aceastã achiziţie, iar activele sunt cumpãrate de un investitor independent; b) iniţierea unor proiecte de cercetare-dezvoltare şi inovare; c) crearea de noi locuri de muncã şi/sau formarea profesionalã a angajaţilor; d) iniţierea unor proiecte legate de valorificarea resurselor de energie regenerabila, protecţia mediului şi dezvoltarea durabilã; 5. acord de principiu - document emis de autoritatea responsabilã, prin care aceasta îşi dã acceptul cã proiectul de investiţii şi investitorul îndeplinesc în principiu condiţiile de eligibilitate stabilite în cadrul schemei de ajutor de stat/ajutorului individual. În cazul unui ajutor supus obligaţiei de notificare individualã la Comisia Europeanã, confirmarea eligibilitãţii trebuie sa fie condiţionatã de decizia de autorizare a forului comunitar; 6. investitor - orice persoanã juridicã ce realizeazã investiţii în România conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã; 7. plan de investiţii - document de planificare care cuprinde principalii indicatori tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii pe baza fundamentãrilor fãcute prin studiul de prefezabilitate şi/sau marketing asupra necesitãţii şi oportunitãţii realizãrii acestuia, precum şi soluţiile funcţionale, tehnologice, constructive şi economice care urmeazã a fi realizate. ART. 4 Obiective urmãrite în promovarea investiţiilor. Sectoare de activitate (1) Se acordã facilitãţi pentru investiţiile care asigurã dezvoltarea acelor domenii prioritare de activitate, în conformitate cu politicile economico-sociale guvernamentale, şi contribuie la realizarea unuia dintre urmãtoarele obiective, definite în baza legislaţiei ajutorului de stat: a) dezvoltare şi coeziune regionalã; b) protecţia şi reabilitarea mediului înconjurãtor; c) creşterea eficienţei energetice şi/sau producerea şi utilizarea energiei din resurse regenerabile de energie; d) dinamizarea procesului de cercetare-dezvoltare şi inovare; e) ocuparea şi formarea forţei de muncã. (2) Pentru a asigura focalizarea resurselor disponibile în domenii de activitate cu impact major economico-social, corespunzãtor obiectivelor prevãzute la alin. (1), facilitãţile se acordã investiţiilor realizate în urmãtoarele domenii: a) activitãţi de procesare agroindustrialã; b) domenii de vârf ale industriei prelucrãtoare; c) producţia şi furnizarea de energie electricã şi termicã; producţia de echipamente pentru creşterea eficienţei energetice şi a gradului de utilizare a resurselor regenerabile de energie; stimularea utilizãrii resurselor regenerabile de energie pentru producerea de energie electricã şi/sau termicã; d) protejarea şi îmbunãtãţirea calitãţii mediului; e) distribuţia apei, salubritate, gestionarea deşeurilor; f) informaticã şi comunicaţii; g) activitãţi de cercetare, dezvoltare şi inovare sau dezvoltarea de noi produse; h) activitãţi de servicii privind forţa de muncã. CAP. II Facilitãţi ART. 5 Tipurile de facilitãţi În vederea stimulãrii investiţiilor, se pot acorda diferite tipuri de facilitãţi de natura ajutorului de stat, care sã asigure respectarea criteriilor de acordare în mod transparent şi asigurarea compatibilitãţii cu legislaţia comunitarã în domeniul ajutorului de stat: a) acordarea de sume nerambursabile la achiziţionarea de active corporale şi necorporale; b) acordarea de contribuţii financiare de la bugetul de stat pentru locurile de muncã nou-create; c) acordarea de bonificaţii de dobândã la contractarea unor credite, precum şi alte tipuri de facilitãţi prevãzute de legislaţia în vigoare. ART. 6 Acordarea facilitãţilor (1) Autoritãţile responsabile iniţiazã acte normative/ administrative prin care se instituie scheme de ajutor de stat/ajutoare individuale pentru fiecare obiectiv prevãzut la art. 4, cu respectarea prevederilor comunitare şi naţionale în domeniul ajutorului de stat. (2) Actele normative/administrative prevãzute la alin. (1) reglementeazã: scopul, obiectivul, durata, formele de ajutor de stat, bugetul, furnizorii de ajutor de stat, costurile eligibile şi criteriile de eligibilitate aplicate investitorilor specifice obiectivului pentru care se acordã ajutorul de stat, procedurile de implementare, supraveghere, control, stopare şi recuperare a ajutoarelor de stat. (3) Schemele de ajutor de stat iniţiate în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţã se elaboreazã avându-se în vedere prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013. (4) În vederea asigurãrii transparenţei decizionale, toate schemele de ajutor de stat se publicã integral în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe pagina web oficialã a furnizorului de ajutor de stat şi pe pagina web oficialã a Agenţiei Române pentru Investiţii, inclusiv ordinele ministrului de resort cu relevanţã în aplicarea acestora. ART. 7 Condiţii de eligibilitate a investiţiilor şi a investitorilor (1) Actele normative/administrative iniţiate în baza prezentei ordonanţe de urgenţã instituie mãsuri de sprijin destinate acelor investiţii care: a) sunt localizate în zone cu slabã dezvoltare economicã, respectiv cu un PIB/locuitor sub media calculatã la nivel naţional; b) sunt localizate în judeţe cu o ratã a şomajului mai mare decât rata şomajului înregistratã la nivel naţional; c) contribuie la realizarea unor noi obiective de infrastructurã sau la modernizarea celor existente; d) cuprind în ansamblul lor activitãţi de cercetare-dezvoltare şi inovare sau implicã utilizarea de înaltã tehnologie; e) conduc la îmbunãtãţirea eficienţei energetice, valorificarea resurselor regenerabile de energie; f) asigurã protecţia şi reabilitarea mediului înconjurãtor; g) asigurã dezvoltarea resurselor umane şi promovarea incluziunii sociale prin derularea de programe de formare şi perfecţionare profesionalã. (2) În funcţie de obiectivele urmãrite prin schemele de ajutor de stat se stabilesc: a) sectoarele de activitate în care se realizeazã investiţiile, definite conform Clasificãrii activitãţilor din economia naţionalã, corespunzãtor domeniilor stabilite la art. 4 alin. (2); b) categoriile de investiţii, valoarea acestora, tipurile de facilitãţi corespunzãtoare, condiţiile de menţinere a investiţiei, precum şi alte criterii de acordare; c) categoriile de investiţii care asigurã crearea de locuri de muncã; contribuţia financiarã ce se poate acorda pe fiecare loc de muncã, în funcţie de caracteristicile investiţiei şi ale zonei în care aceasta este localizatã; definirea în funcţie de rata şomajului a zonelor în care investitorii ce creeazã locuri de muncã beneficiazã de diferite tipuri de facilitãţi. (3) Beneficiazã de facilitãţi investiţiile şi investitorii care îndeplinesc urmãtoarele condiţii: a) contribuie la realizarea a cel puţin unuia dintre obiectivele prevãzute la art. 4 alin. (1), cu respectarea prevederilor actelor normative/administrative stipulate la art. 6 alin. (1); b) activitãţile desfãşurate se încadreazã în sectoarele stabilite conform art. 7 alin. (2) lit. a); c) nu au datorii restante cãtre bugetele componente ale bugetului general consolidat; d) nu au solicitat Ministerului Economiei şi Finanţelor efectuarea plãţilor scadente pentru credite interne/externe contractate cu garanţia statului, precum şi cãtre fondul de risc; e) nu au fost împrumutaţi cu garanţia statului; f) nu se aflã în procedurã de executare silitã sau insolvenţã, dizolvare sau alte situaţii reglementate de ordonanţã de urgenţã; g) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care au fost emise, acestea au fost executate conform legii. (4) Acordarea de facilitãţi pentru investitori este condiţionatã de obţinerea prealabilã a acordului de principiu al autoritãţii responsabile, anterior demarãrii investiţiei. În cazul unui ajutor individual ce se intenţioneazã a se acorda în afara unei scheme de ajutor de stat, supus obligaţiei notificãrii, autoritatea responsabilã trebuie sa emitã o scrisoare de intenţie cãtre investitori, condiţionatã de autorizarea Comisiei Europene, privind acordarea ajutorului, înainte de demararea proiectelor. ART. 8 Solicitarea facilitãţilor (1) Agenţia Românã pentru Investiţii asigurã activitatea de promovare a investiţiilor îndeplinind rolul de punct de contact şi de intermediar între investitori şi autoritãţile centrale şi locale. (2) Agenţia Românã pentru Investiţii acordã investitorilor, la cerere, asistenţã tehnicã/îndrumare cu privire la schemele existente în cadrul cãrora pot solicita finanţare de la autoritatea responsabilã. (3) În cadrul procesului de asistenţã tehnicã/îndrumare, Agenţia Românã pentru Investiţii, la solicitarea investitorilor, încheie cu aceştia un protocol care cuprinde menţiuni referitoare la mãsurile de sprijin de care poate beneficia proiectul respectiv, autoritãţile responsabile, criteriile de eligibilitate, formele concrete ale mãsurilor de sprijin, precum şi alte menţiuni necesare demarãrii proiectului de investiţii. (4) Pentru a beneficia de facilitãţile prevãzute la art. 5 investitorul depune la autoritatea responsabilã cererea de acordare a facilitãţilor şi planul de investiţii, precum şi întreaga documentaţie, conform mecanismului prevãzut în schema de ajutor de stat. (5) Autoritatea responsabilã analizeazã documentaţia prevãzutã la alin. (4) şi îndeplinirea condiţiilor prevãzute în actele normative/administrative prevãzute la art. 6 alin. (1). (6) În cazul în care autoritatea responsabilã constatã conformitatea documentaţiei şi îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate, emite acordul de principiu în termen de maximum 30 de zile lucrãtoare de la data la care documentaţia este completã, cu informarea Agenţiei Române pentru Investiţii. (7) Pentru proiectele de investiţii care nu se încadreazã în schemele de ajutor de stat existente, autoritatea responsabilã analizeazã şi decide asupra proiectului de investiţii şi oportunitãţii instituirii de ajutoare individuale, cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã şi a legislaţiei în domeniul ajutorului de stat. ART. 9 Agenţia Românã pentru Investiţii În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Ministerul Economiei şi Finanţelor supune adoptãrii Guvernului un proiect de hotãrâre a Guvernului, prin care se reglementeazã organizarea, statutul, organele de conducere, atribuţiile şi competenţele Agenţiei Române pentru Investiţii. ART. 10 Excepţii (1) În cazul programelor cu finanţare nerambursabilã din partea Uniunii Europene sau din partea altor donatori, domeniile şi regulile specifice de acordare a ajutorului de stat se stabilesc cu respectarea prevederilor respectivelor programe şi a regulilor de implementare stabilite pentru acestea, precum şi cu respectarea reglementãrilor comunitare şi naţionale în vigoare. (2) În cazul în care un proiect de investiţii poate fi susţinut din fonduri nerambursabile provenite din partea Uniunii Europene sau din partea altor donatori, acesta nu este eligibil pentru a fi susţinut cu mãsuri de natura ajutorului de stat, acordate în baza schemelor elaborate conform prezentei ordonanţe de urgenţã. CAP. III Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 11 Scheme funcţionale (1) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, autoritãţile responsabile care administreazã scheme de ajutor de stat sau ajutoare individuale, aflate în derulare, vor transmite Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Agenţiei Române pentru Investiţii o listã cu acestea. (2) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, autoritãţile responsabile care administreazã scheme de ajutor de stat sau ajutoare individuale, aflate în derulare, vor lua mãsuri pentru a asigura deplina compatibilitate a acestora cu legislaţia specificã în domeniul ajutorului de stat. (3) Autoritãţile responsabile informeazã Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Agenţia Românã pentru Investiţii în legãturã cu adoptarea unor acte normative/administrative prin care se instituie scheme de ajutor de stat în legãturã cu modificarea schemelor existente, în termen de 15 zile de la adoptarea acestora. (4) Agenţia Românã pentru Investiţii, pe baza informaţiilor primite de la autoritãţile responsabile, publicã pe site-ul sãu lista conţinând schemele de ajutor de stat şi ajutoarele individuale aflate în derulare, listã care se actualizeazã în mod permanent. ART. 12 Noi scheme de ajutor de stat (1) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, autoritãţile responsabile prezintã Ministerului Economiei şi Finanţelor o listã de propuneri de acte normative/administrative prin care se instituie scheme de ajutor de stat, corespunzãtor atribuţiilor specifice, în conformitate cu obiectivele şi domeniile stabilite la art. 4. (2) Ministerul Economiei şi Finanţelor va supune aprobãrii Guvernului un memorandum cuprinzând propuneri de scheme de ajutor de stat şi termene de emitere a acestora, elaborat pe baza documentaţiei primite de la autoritãţile responsabile şi în funcţie de resursele bugetare. ART. 13 Abrogãri (1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>Legea nr. 332/2001 privind promovarea investiţiilor directe cu impact semnificativ în economie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 3 iulie 2001, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 18. (2) Pe data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 9, prin care se reglementeazã organizarea, statutul, organele de conducere, atribuţiile şi competenţele Agenţiei Române pentru Investiţii, se abrogã <>Legea nr. 390/2002 privind înfiinţarea şi funcţionarea Agenţiei Române pentru Investiţii Strãine, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 24 iunie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU Contrasemneazã:
───────────────
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
p. Ministrul pentru întreprinderi
mici şi mijlocii, comerţ, turism şi
profesii liberale,
Ştefan Imre,
secretar de stat
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
p. Secretarul de stat al
Departamentului pentru Afaceri
Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea
Bucureşti, 24 iunie 2008.
Nr. 85.
___________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.