Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 75 din 30 iunie 2010  privind modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 75 din 30 iunie 2010 privind modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 459 din 6 iulie 2010
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 75 din 30 iunie 2010
privind modificarea şi completarea <>Legii concurenţei nr. 21/1996
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 459 din 6 iulie 2010

Având în vedere cã, potrivit prevederilor art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurenţã prevãzute la articolele 81 şi 82 din tratat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Consiliul Concurenţei, alãturi de autoritãţile de concurenţã ale statelor membre, a devenit competent sã aplice prevederile art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în cazuri individuale,
luând în considerare faptul cã în temeiul regulamentului anterior menţionat Consiliul Concurenţei a dobândit obligaţii a cãror nerespectare poate conduce la declanşarea de cãtre Comisia Europeanã a procedurii privind o eventualã neîndeplinire a acestora de cãtre România, în calitatea sa de stat membru, dar şi drepturi esenţiale în ceea ce priveşte competenţa de a aplica prevederile europene incidente în materie de concurenţã,
în scopul creãrii cadrului procedural necesar pentru a da eficienţã drepturilor pe care autoritatea naţionalã de concurenţã le are în virtutea reglementãrilor europene, în ceea ce priveşte practicile anticoncurenţiale de dimensiune comunitarã, care pot afecta comerţul dintre statele membre,
luând în considerare cã pentru a putea fi aplicate eficient la nivel naţional prevederile art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, atât din punctul de vedere al deciziilor pe care autoritatea naţionalã de concurenţã are competenţa, în temeiul Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1/2003 , sã le adopte, cât şi din punctul de vedere al obligaţiilor de cooperare pe care Consiliul Concurenţei le are în raporturile cu Comisia Europeanã şi celelalte autoritãţi de concurenţã din statele membre,
în considerarea faptului cã aceste elemente vizeazã interesul general public şi constituie situaţii de urgenţã a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul <>art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã ,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea concurenţei nr. 21/1996 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 742 din 16 august 2005, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Dispoziţiile prezentei legi se aplicã actelor şi faptelor care restrâng, împiedicã sau denatureazã concurenţa, sãvârşite de:
a) întreprinderi sau asociaţii de întreprinderi - persoane fizice sau juridice - de cetãţenie, respectiv de naţionalitate românã sau strãinã, denumite în continuare întreprinderi;
b) autoritãţile şi instituţiile administraţiei publice centrale sau locale, în mãsura în care acestea, prin deciziile emise sau prin reglementãrile adoptate, intervin în operaţiuni de piaţã, influenţând direct sau indirect concurenţa, cu excepţia situaţiilor când asemenea mãsuri sunt luate în aplicarea altor legi sau pentru apãrarea unui interes public major.
(2) Prin întreprindere se înţelege orice entitate angajatã într-o activitate economicã, adicã o activitate constând în oferirea de bunuri sau de servicii pe o piaţã datã, independent de statutul sãu juridic şi de modul de finanţare.
(3) Când întreprinderile, definite potrivit prevederilor alin. (1) lit. a), participã la o grupare realizatã pe cale convenţionalã prin acord, înţelegere, pact, protocol, contract şi altele asemenea, fie ea explicitã, publicã ori ocultã, secretã, dar fãrã personalitate juridicã şi indiferent de formã - antantã, coaliţie, grup, bloc, federaţie şi altele asemenea - pentru actele şi faptele prevãzute la alin. (1), sãvârşite în cadrul participãrii la o asemenea grupare, dispoziţiile prezentei legi se aplicã fiecãrei întreprinderi, ţinându-se seama de principiul proporţionalitãţii.
(4) Dispoziţiile prezentei legi se aplicã actelor şi faptelor prevãzute la alin. (1), când sunt sãvârşite pe teritoriul României, precum şi celor sãvârşite în afara teritoriului ţãrii, atunci când produc efecte pe teritoriul României."
2. Articolul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Administrarea prezentei legi şi punerea ei în aplicare sunt încredinţate Consiliului Concurenţei, ca autoritate naţionalã în domeniul concurenţei. Consiliul Concurenţei este autoritate administrativã autonomã, învestitã în acest scop, în condiţiile, modalitãţile şi limitele stabilite prin dispoziţiile prezentei legi.
(2) Consiliul Concurenţei aplicã dispoziţiile art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurenţã prevãzute la articolele 81 şi 82 din tratat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumit în continuare Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003 , în cazurile în care actele sau faptele întreprinderilor sau asociaţiilor de întreprinderi pot afecta comerţul dintre statele membre ale Uniunii Europene."
3. Articolul 5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Sunt interzise orice înţelegeri între întreprinderi, orice decizii ale asociaţiilor de întreprinderi şi orice practici concertate, care au ca obiect sau au ca efect împiedicarea, restrângerea sau denaturarea concurenţei pe piaţa româneascã sau pe o parte a acesteia, în special cele care:
a) stabilesc, direct sau indirect, preţuri de cumpãrare ori de vânzare sau orice alte condiţii de tranzacţionare;
b) limiteazã sau controleazã producţia, comercializarea, dezvoltarea tehnicã sau investiţiile;
c) împart pieţele sau sursele de aprovizionare;
d) aplicã, în raporturile cu partenerii comerciali, condiţii inegale la prestaţii echivalente, provocând în acest fel unora dintre ei un dezavantaj concurenţial;
e) condiţioneazã încheierea contractelor de acceptarea de cãtre parteneri a unor prestaţii suplimentare care, prin natura lor sau în conformitate cu uzanţele comerciale, nu au legãturã cu obiectul acestor contracte;
f) constau în participarea, în mod concertat, cu oferte trucate la licitaţii sau la orice alte forme de concurs de oferte;
g) eliminã de pe piaţã alţi concurenţi, limiteazã sau împiedicã accesul pe piaţã şi libertatea exercitãrii concurenţei de cãtre alte întreprinderi, precum şi înţelegerile de a nu cumpãra de la sau de a nu vinde cãtre anumite întreprinderi fãrã o justificare rezonabilã.
(2) Interdicţia prevãzutã la alin. (1) nu se aplicã înţelegerilor sau categoriilor de înţelegeri între întreprinderi, deciziilor sau categoriilor de decizii ale asociaţiilor de întreprinderi, practicilor concertate sau categoriilor de practici concertate, atunci când acestea îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) contribuie la îmbunãtãţirea producţiei sau distribuţiei de mãrfuri ori la promovarea progresului tehnic sau economic, asigurând, în acelaşi timp, consumatorilor un avantaj corespunzãtor celui realizat de pãrţile la respectiva înţelegere, decizie ori practicã concertatã;
b) nu impun întreprinderilor în cauzã restricţii care nu sunt indispensabile pentru atingerea acestor obiective;
c) nu oferã întreprinderilor posibilitatea de a elimina concurenţa de pe o parte substanţialã a pieţei produselor în cauzã.
(3) Categoriile de înţelegeri, decizii şi practici concertate, exceptate prin aplicarea prevederilor alin. (2), precum şi condiţiile şi criteriile de încadrare pe categorii sunt cele stabilite în regulamentele Consiliului Uniunii Europene sau ale Comisiei Europene cu privire la aplicarea prevederilor art. 101 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene anumitor categorii de înţelegeri, decizii ale asociaţiilor de întreprinderi sau practici concertate, denumite regulamente de exceptare pe categorii, care se aplicã în mod corespunzãtor.
(4) Înţelegerile, deciziile şi practicile concertate prevãzute la alin. (1), care îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (2) sau se încadreazã în categoriile prevãzute la alin. (3), sunt considerate legale, fãrã a fi necesarã notificarea acestora de cãtre pãrţi şi emiterea unei decizii de cãtre Consiliul Concurenţei.
(5) Sarcina probei unei încãlcãri a prevederilor alin. (1) revine Consiliului Concurenţei. Întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi care invocã beneficiul prevederilor alin. (2) sau (3) îi revine sarcina de a dovedi cã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de aceste alineate.
(6) Ori de câte ori Consiliul Concurenţei aplicã prevederile alin. (1) înţelegerilor, deciziilor sau practicilor concertate, în mãsura în care acestea pot afecta comerţul între statele membre, acesta aplicã, de asemenea, prevederile art. 101 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene."
4. Articolul 6 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Este interzisã folosirea în mod abuziv de cãtre una sau mai multe întreprinderi a unei poziţii dominante deţinute pe piaţa româneascã sau pe o parte substanţialã a acesteia. Aceste practici abuzive pot consta în special în:
a) impunerea, în mod direct sau indirect, a unor preţuri inechitabile de vânzare ori de cumpãrare sau a altor condiţii inechitabile de tranzacţionare şi refuzul de a trata cu anumiţi furnizori ori beneficiari;
b) limitarea producţiei, comercializãrii sau dezvoltãrii tehnologice în dezavantajul consumatorilor;
c) aplicarea în raporturile cu partenerii comerciali a unor condiţii inegale la prestaţii echivalente, provocând, în acest fel, unora dintre ei un dezavantaj concurenţial;
d) condiţionarea încheierii contractelor de acceptarea de cãtre parteneri a unor prestaţii suplimentare care, prin natura lor sau în conformitate cu uzanţele comerciale, nu au legãturã cu obiectul acestor contracte;
e) practicarea unor preţuri excesive sau practicarea unor preţuri de ruinare, în scopul înlãturãrii concurenţilor, ori vânzarea la export sub costul de producţie, cu acoperirea diferenţelor prin impunerea unor preţuri majorate consumatorilor interni;
f) exploatarea stãrii de dependenţã în care se gãseşte o altã întreprindere faţã de o asemenea întreprindere sau întreprinderi şi care nu dispune de o soluţie alternativã în condiţii echivalente, precum şi ruperea relaţiilor contractuale pentru singurul motiv cã partenerul refuzã sã se supunã unor condiţii comerciale nejustificate.
(2) Ori de câte ori Consiliul Concurenţei aplicã prevederile alin. (1), în mãsura în care folosirea în mod abuziv a poziţiei dominante poate afecta comerţul dintre statele membre, acesta aplicã, de asemenea, prevederile art. 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
(3) Se prezumã, pânã la proba contrarã, cã una sau mai multe întreprinderi nu se aflã în poziţie dominantã, în situaţia în care cota sau cotele cumulate pe piaţa relevantã, înregistrate în perioada supusã analizei, nu depãşesc 40%."
5. Articolul 7 se abrogã.
6. Articolul 8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Prevederile art. 5 alin. (1) nu se aplicã în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul în care cota de piaţã cumulatã deţinutã de pãrţile la o înţelegere nu depãşeşte 10% pe niciuna dintre pieţele relevante afectate de înţelegere, atunci când aceasta este încheiatã între întreprinderi care sunt concurenţi, existenţi sau potenţiali, pe una dintre aceste pieţe;
b) în cazul în care cota de piaţã deţinutã de fiecare dintre pãrţile la o înţelegere nu depãşeşte 15% pe niciuna dintre pieţele relevante afectate de înţelegere, atunci când aceasta este încheiatã între întreprinderi care nu sunt concurenţi, existenţi sau potenţiali, pe niciuna dintre aceste pieţe;
c) în cazul în care este dificil sã se stabileascã dacã este vorba de o înţelegere între concurenţi sau între neconcurenţi, se aplicã pragul de 10%, potrivit prevederilor alin. (1) lit. a).
(2) Atunci când pe o piaţã relevantã concurenţa este restrânsã de efectul cumulativ al unor înţelegeri de vânzare de bunuri sau de servicii încheiate cu diferiţi furnizori sau distribuitori, pragurile prevãzute la alin. (1) sunt reduse la 5%, atât pentru înţelegerile încheiate între concurenţi, cât şi pentru cele încheiate între neconcurenţi.
(3) Înţelegerile nu restrâng concurenţa în cazul în care cotele de piaţã nu depãşesc pragurile de 10%, 15%, respectiv 5%, prevãzute la alin. (1) şi (2), cu mai mult de douã puncte procentuale în cursul a 2 ani calendaristici succesivi.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplicã înţelegerilor care, în mod direct sau indirect, izolat sau în combinaţie cu alţi factori aflaţi sub controlul pãrţilor, au ca obiect:
a) fixarea preţurilor de vânzare a produselor cãtre terţi;
b) limitarea producţiei sau a vânzãrilor;
c) împãrţirea pieţelor sau a clienţilor.
(5) Prevederile alin. (1)-(4) se aplicã şi în cazul deciziilor asociaţiilor de întreprinderi şi practicilor concertate."
7. Articolul 9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Sunt interzise orice acţiuni sau inacţiuni ale autoritãţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale sau locale, care restrâng, împiedicã sau denatureazã concurenţa, precum:
a) limitarea libertãţii comerţului sau autonomiei întreprinderilor, exercitate cu respectarea reglementãrilor legale;
b) stabilirea de condiţii discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor.
(2) În cazul în care autoritãţile sau instituţiile administraţiei publice centrale sau locale nu se conformeazã, în termenul stabilit, mãsurilor dispuse prin decizie de cãtre Consiliul Concurenţei în scopul restabilirii mediului concurenţial, acesta poate introduce acţiune în contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucureşti, solicitând instanţei, dupã caz, anularea, în tot sau în parte, a actului care a condus la restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei, obligarea autoritãţii sau instituţiei în cauzã sã emitã un act administrativ sau sã efectueze o anumitã operaţiune administrativã.
(3) Consiliul Concurenţei se poate adresa instanţei în condiţiile alin. (2), în termen de 6 luni de la data expirãrii perioadei prevãzute în decizie, perioada în care autoritatea sau instituţia administraţiei publice centrale sau locale avea obligaţia sã se conformeze mãsurilor necesare restabilirii mediului concurenţial normal."
8. Articolul 10 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Se realizeazã o concentrare în cazul în care modificarea de duratã a controlului rezultã în urma:
a) fuzionãrii a douã sau mai multe întreprinderi independente anterior sau pãrţi ale unor întreprinderi; sau
b) dobândirii, de cãtre una sau mai multe persoane care controleazã deja cel puţin o întreprindere ori de cãtre una sau mai multe întreprinderi, fie prin achiziţionarea de valori mobiliare sau de active, fie prin contract ori prin orice alte mijloace, a controlului direct sau indirect asupra uneia ori mai multor întreprinderi sau pãrţi ale acestora.
(2) Crearea unei societãţi în comun care îndeplineşte în mod durabil toate funcţiile unei entitãţi economice autonome constituie o concentrare potrivit prevederilor alin. (1) lit. b).
(3) În mãsura în care crearea unei societãţi în comun, reprezentând o concentrare potrivit prevederilor alin. (1), are ca obiect sau efect coordonarea comportamentului concurenţial al întreprinderilor rãmase independente, o astfel de coordonare este evaluatã în conformitate cu criteriile prevãzute la art. 5 alin. (1) şi (3), precum şi cu cele ale art. 101 alin. (1) şi (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, pentru a se stabili dacã operaţiunea este sau nu compatibilã cu un mediu concurenţial normal.
(4) La realizarea evaluãrii prevãzute la alin. (3), Consiliul Concurenţei ia în considerare, în special, urmãtoarele criterii:
a) dacã douã sau mai multe societãţi-mamã reţin, într-o mãsurã semnificativã, activitãţile de pe aceeaşi piaţã ca şi societatea în comun ori de pe o piaţã situatã în amonte sau în aval faţã de cea a societãţii în comun ori pe o piaţã vecinã aflatã în strânsã legãturã cu aceastã piaţã;
b) dacã prin coordonarea care reprezintã consecinţa directã a creãrii societãţii în comun, întreprinderile implicate au posibilitatea de a elimina concurenţa pentru o parte semnificativã a produselor sau a serviciilor în cauzã.
(5) Potrivit prevederilor prezentei legi, controlul decurge din drepturi, contracte sau orice alte elemente care, fiecare în parte ori luate împreunã şi ţinând seama de circumstanţele de fapt sau de drept, conferã posibilitatea de a exercita o influenţã determinantã asupra unei întreprinderi, în special prin:
a) drepturi de proprietate sau de folosinţã asupra totalitãţii ori a unei pãrţi din activele unei întreprinderi;
b) drepturi sau contracte care conferã o influenţã determinantã asupra structurii întreprinderii, votului sau deciziilor organelor de conducere ale unei întreprinderi.
(6) Controlul prevãzut la alin. (1)-(5) este dobândit de cãtre persoana sau persoanele ori de cãtre întreprinderile care:
a) sunt titulare ale drepturilor ori beneficiare ale contractelor prevãzute la alin. (5);
b) nu sunt titulare ale drepturilor ori beneficiare ale contractelor prevãzute la alin. (5), dar au puterea de a exercita influenţa determinantã conferitã de acestea."
9. Articolul 11 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Nu constituie operaţiuni de concentrare economicã situaţiile în care:
a) controlul este dobândit şi exercitat de cãtre un lichidator desemnat prin hotãrâre judecãtoreascã sau de cãtre o altã persoanã mandatatã de autoritatea publicã pentru îndeplinirea unei proceduri de încetare de plãţi, redresare, concordat, lichidare judiciarã, urmãrire silitã sau altã procedurã similarã;
b) instituţiile de credit sau alte instituţii financiare ori societãţile de asigurãri ale cãror activitãţi obişnuite includ tranzacţionarea şi negocierea de valori mobiliare în contul lor sau în contul altora deţin temporar valori mobiliare ale unei întreprinderi pe care le-au dobândit în vederea revânzãrii, cu condiţia ca acestea sã nu îşi exercite drepturile de vot conferite de valorile mobiliare în cauzã pentru a determina comportamentul concurenţial al întreprinderii în cauzã sau cu condiţia sã îşi exercite aceste drepturi de vot numai pentru pregãtirea cesionãrii integrale sau parţiale a întreprinderii în cauzã sau a activelor acesteia ori a cesionãrii valorilor mobiliare în cauzã şi ca cesiunea sã aibã loc în termen de un an de la data achiziţiei; Consiliul Concurenţei poate prelungi acest termen, la cerere, în cazul în care respectivele instituţii sau societãţi pot dovedi cã cesionarea nu a fost posibilã, în condiţii rezonabile, în termenul stabilit;
c) controlul, potrivit prevederilor art. 10 alin. (1) lit. b), este dobândit de o întreprindere al cãrei obiect unic de activitate este de a achiziţiona participaţii la alte întreprinderi, de a gestiona şi valorifica respectivele participaţii, fãrã a se implica direct sau indirect în gestionarea întreprinderilor în cauzã, aceasta fãrã a aduce însã atingere drepturilor pe care întreprinderea le deţine în calitate de acţionar, cu condiţia ca drepturile de vot legate de participaţiile deţinute sã fie exercitate, în special în ceea ce priveşte numirea membrilor organelor de conducere şi supraveghere ale întreprinderilor la care deţine participaţiile, doar pentru a menţine valoarea integralã a investiţiilor în cauzã şi nu pentru a determina, direct sau indirect, comportamentul concurenţial al acelor întreprinderi;
d) întreprinderile, inclusiv cele care fac parte din grupuri economice, realizeazã operaţiuni de restructurare sau reorganizare a propriilor activitãţi."
10. Articolul 12 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Sunt interzise concentrãrile economice care ar ridica obstacole semnificative în calea concurenţei efective pe piaţa româneascã sau pe o parte substanţialã a acesteia, în special ca urmare a creãrii sau consolidãrii unei poziţii dominante."
11. Articolul 13 se abrogã.
12. Articolul 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Prevederile prezentului capitol se aplicã operaţiunilor de concentrare economicã, atunci când cifra de afaceri cumulatã a întreprinderilor implicate în operaţiune depãşeşte echivalentul în lei a 10.000.000 euro şi când cel puţin douã dintre întreprinderile implicate au realizat pe teritoriul României, fiecare în parte, o cifrã de afaceri mai mare decât echivalentul în lei a 4.000.000 euro. Echivalentul în lei se calculeazã la cursul de schimb comunicat de Banca Naţionalã a României valabil pentru ultima zi a exerciţiului financiar din anul anterior realizãrii operaţiunii."
13. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Concentrãrile economice care depãşesc pragurile valorice prevãzute la art. 14 trebuie notificate Consiliului Concurenţei înainte de punerea în aplicare şi dupã încheierea acordului, dupã anunţarea ofertei publice sau dupã preluarea pachetului de control.
(2) Notificarea poate fi efectuatã şi în cazurile în care întreprinderile implicate demonstreazã Consiliului Concurenţei intenţia de bunã-credinţã de a încheia un acord sau, în cazul unei oferte publice, şi-au anunţat public intenţia de a face o astfel de ofertã, cu condiţia ca acordul sau oferta planificatã sã aibã ca rezultat o concentrare care îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 14.
(3) Potrivit prevederilor prezentei legi, termenul "concentrare economicã notificatã" include, de asemenea, concentrãrile planificate, notificate potrivit prevederilor alin. (2).
(4) Concentrãrile economice care se realizeazã prin fuziunea a douã sau mai multor întreprinderi trebuie notificate de cãtre fiecare dintre pãrţile implicate; în celelalte cazuri, notificarea trebuie sã fie înaintatã de cãtre persoana, întreprinderea sau întreprinderile care dobândesc controlul asupra uneia sau mai multor întreprinderi ori asupra unor pãrţi ale acestora.
(5) Criteriile de evaluare a compatibilitãţii concentrãrilor economice cu un mediu concurenţial normal, procedura de notificare, de acordare a derogãrii, termenele, documentele şi informaţiile de prezentat, comunicãrile şi prezentarea de observaţii de cãtre întreprinderile interesate se stabilesc prin regulamente şi instrucţiuni adoptate de Consiliul Concurenţei.
(6) Este interzisã punerea în aplicare a unei operaţiuni de concentrare economicã înainte de notificare şi înainte de a fi declaratã compatibilã cu un mediu concurenţial normal, printr-o decizie adoptatã de Consiliul Concurenţei, potrivit prevederilor art. 46.
(7) Prevederile alin. (6) nu împiedicã punerea în aplicare a unei oferte publice sau a unei serii de tranzacţii cu valori mobiliare, inclusiv cu valori mobiliare convertibile în alte tipuri de valori mobiliare, acceptate în vederea tranzacţionãrii pe o piaţã de tipul bursei de valori, prin care se dobândeşte controlul potrivit prevederilor art. 10 de la vânzãtori diferiţi, dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) concentrarea sã fie notificatã fãrã întârziere Consiliului Concurenţei, potrivit prevederilor alin. (1);
b) cel care dobândeşte controlul sã nu exercite drepturile de vot aferente valorilor mobiliare în cauzã sau sã facã acest lucru numai pentru a menţine valoarea integralã a investiţiei sale în temeiul unei derogãri acordate de Consiliul Concurenţei, potrivit prevederilor alin. (8).
(8) Consiliul Concurenţei poate acorda, la cerere, o derogare de la regula instituitã la alin. (6). Cererea de acordare a derogãrii trebuie sã fie motivatã. În decizia pe care o va emite Consiliul Concurenţei va ţine cont de efectele suspendãrii concentrãrii economice asupra uneia sau mai multora dintre întreprinderile implicate în operaţiune sau asupra unor terţi şi de ameninţarea reprezentatã de concentrare asupra concurenţei. Aceastã derogare poate fi acordatã sub rezerva îndeplinirii unor condiţii şi obligaţii destinate asigurãrii unei concurenţe efective. O derogare poate fi acordatã oricând, atât anterior, cât şi ulterior notificãrii.
(9) Validitatea oricãrei operaţiuni de concentrare economicã, inclusiv a celor realizate cu încãlcarea prevederilor alin. (6), va depinde de analiza şi decizia pe care Consiliul Concurenţei o va lua cu privire la operaţiune, potrivit prevederilor art. 46 alin. (2), (4) şi (5)."
14. Dupã articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 17^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 17^1. - În caz de vacanţã a funcţiei de preşedinte al Consiliului Concurenţei, pentru una dintre situaţiile prevãzute la art. 17 alin. (8) lit. b)-f), pânã la desemnarea şi numirea, în condiţiile legii, a unui nou preşedinte, pentru durata rãmasã din mandat, interimatul va fi asigurat de acel membru al Plenului, care are cea mai mare vechime în funcţia de vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei."
15. La articolul 19, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În situaţia în care pânã la expirarea duratei mandatului unui membru al Plenului Consiliului Concurenţei, în condiţiile art. 17 alin. (8) lit. a), nu este numit un succesor, membrul Plenului al cãrui mandat expirã îşi va continua activitatea pânã la depunerea jurãmântului de cãtre cel desemnat pentru mandatul urmãtor."
16. La articolul 20, alineatele (1), (4) şi (6) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Consiliul Concurenţei îşi desfãşoarã activitatea, delibereazã şi ia decizii în plen şi în comisii. Plenul Consiliului Concurenţei se întruneşte valabil în prezenţa a cel puţin 5 dintre membrii sãi, iar hotãrârile se adoptã cu votul majoritãţii membrilor Plenului. Comisia se întruneşte valabil în prezenţa celor 3 membri, hotãrârile fiind adoptate cu majoritatea voturilor membrilor.
.......................................................................................
(4) În aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurenţei examineazã în plen:
a) rapoartele de investigaţie, cu eventualele obiecţii formulate la acestea, şi decide asupra mãsurilor de luat;
b) autorizarea concentrãrilor economice;
c) punctele de vedere, recomandãrile şi avizele formulate în realizarea atribuţiilor prevãzute de prezenta lege;
d) proiectele de reglementãri propuse spre adoptare;
e) raportul anual prevãzut la art. 31 alin. (1), raportul anual privind ajutoarele de stat, precum şi orice alte rapoarte privind concurenţa şi ajutoarele de stat;
........................................................................................
(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurenţei în plen, potrivit prevederilor alin. (4), se semneazã de cãtre preşedinte, în numele Consiliului Concurenţei."
17. La articolul 22, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Activitatea desfãşuratã în cadrul Consiliului Concurenţei de cãtre inspectorii de concurenţã cu studii superioare juridice constituie vechime în specialitate juridicã şi este asimilatã vechimii în munca juridicã desfãşuratã de consilierul juridic, potrivit prevederilor art. 7 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completãrile ulterioare. Se considerã, de asemenea, vechime în specialitate economicã, respectiv altã specialitate şi perioada în care inspectorii de concurenţã de specialitate economicã sau de altã specialitate îşi desfãşoarã activitatea în cadrul Consiliului Concurenţei."
18. La articolul 25, dupã alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Consiliul Concurenţei va suporta, în limita fondurilor bugetare aprobate cu aceastã destinaţie, sumele necesare asigurãrii asistenţei juridice pentru membrii Plenului, inspectorii de concurenţã şi celelalte categorii de personal, în legãturã cu faptele sãvârşite de aceştia în exercitarea, potrivit legii, a atribuţiilor de serviciu, atunci când au calitatea de învinuit ori inculpat.
(5) Sumele acordate de Consiliul Concurenţei membrilor Plenului, inspectorilor de concurenţã sau altor angajaţi pentru asigurarea asistenţei juridice vor fi restituite de cãtre aceştia, în cazul în care printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitivã s-a stabilit vinovãţia acestora ori cã fapta a fost sãvârşitã în afara exercitãrii atribuţiilor de serviciu prevãzute de lege.
(6) Procedura şi condiţiile în care sumele necesare asigurãrii asistenţei juridice sunt suportate de Consiliul Concurenţei vor fi reglementate prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei."
19. Articolul 26 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Consiliul Concurenţei are urmãtoarele atribuţii:
a) efectueazã investigaţiile privind aplicarea prevederilor art. 5, 6, 9, 15 şi art. 46 alin. (3) din prezenta lege, precum şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
b) ia deciziile prevãzute de lege pentru cazurile de încãlcare a dispoziţiilor art. 5, 6, 9 şi 15 din prezenta lege, precum şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, constatate în urma investigaţiilor efectuate de cãtre inspectorii de concurenţã;
c) acceptã angajamente şi impune mãsuri interimare, în condiţiile prevãzute de lege;
d) ia deciziile prevãzute de lege pentru cazurile de concentrãri economice;
e) retrage, prin decizie, beneficiul exceptãrii pentru înţelegerile, deciziile asociaţiilor de întreprinderi sau practicile concertate cãrora li se aplicã prevederile unuia dintre regulamentele europene de exceptare pe categorii, potrivit prevederilor art. 29 alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003;
f) asigurã aplicarea efectivã a deciziilor proprii, inclusiv monitorizarea mãsurilor dispuse şi a efectelor concentrãrilor economice autorizate condiţionat prin decizii;
g) efectueazã, din proprie iniţiativã, investigaţii privind un anumit sector economic sau un anumit tip de acord în diferite sectoare, atunci când rigiditatea preţurilor sau alte împrejurãri sugereazã posibilitatea restrângerii sau denaturãrii concurenţei pe piaţã. Consiliul Concurenţei poate publica un raport cu privire la rezultatele investigaţiei privind anumite sectoare ale economiei sau anumite acorduri în diferite sectoare şi invitã pãrţile interesate sã formuleze observaţii;
h) sesizeazã Guvernul asupra existenţei unei situaţii de monopol sau a altor cazuri, asemenea celor prevãzute la art. 4 alin. (2) şi (3), şi propune acestuia adoptarea mãsurilor necesare pentru remedierea disfuncţionalitãţilor constatate;
i) sesizeazã instanţele judecãtoreşti asupra cazurilor în care acestea sunt competente;
j) urmãreşte aplicarea dispoziţiilor legale şi a altor acte normative incidente în domeniul de reglementare al prezentei legi;
k) sesizeazã Guvernului cazurile de imixtiune a organelor administraţiei publice centrale şi locale în aplicarea prezentei legi;
l) emite aviz conform pentru proiectele de acte normative care pot avea impact anticoncurenţial şi propune modificarea actelor normative care au un asemenea efect;
m) face recomandãri Guvernului şi organelor administraţiei publice locale pentru adoptarea de mãsuri care sã faciliteze dezvoltarea pieţei şi a concurenţei;
n) propune Guvernului sau organelor administraţiei publice locale luarea de mãsuri disciplinare împotriva personalului din subordinea acestora, în cazul în care acesta nu respectã dispoziţiile obligatorii ale Consiliului Concurenţei;
o) realizeazã studii şi întocmeşte rapoarte privind domeniul sãu de activitate şi furnizeazã Guvernului, publicului şi organizaţiilor internaţionale specializate informaţii privind aceastã activitate;
p) reprezintã România şi promoveazã schimbul de informaţii şi de experienţã în relaţiile cu organizaţiile şi instituţiile internaţionale de profil; ca autoritate naţionalã de concurenţã, Consiliul Concurenţei este responsabil de relaţia cu instituţiile Uniunii Europene, potrivit prevederilor relevante din legislaţia europeanã, şi coopereazã cu alte autoritãţi de concurenţã;
r) stabileşte şi aprobã misiunea, strategia generalã şi programele de activitate ale autoritãţii de concurenţã;
s) ia orice alte decizii în îndeplinirea atribuţiilor ce decurg din prezenta lege;
ş) asigurã aplicarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 .
(2) În vederea exercitãrii atribuţiilor prevãzute la alin. (1) lit. a) şi g), Consiliul Concurenţei poate realiza examinãri preliminare, în cadrul cãrora are dreptul sã solicite informaţiile şi documentele necesare, potrivit prevederilor art. 35 alin. (2).
(3) Consiliul Concurenţei, în calitate de autoritate naţionalã de concurenţã, are toate drepturile şi obligaţiile prevãzute de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003 , precum şi cele prevãzute de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 139/2004 al Consiliului din 22 ianuarie 2004 privind controlul concentrãrilor economice între întreprinderi. Instanţele naţionale au toate drepturile şi obligaţiile prevãzute de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003 ."
20. Articolul 27 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Consiliul Concurenţei adoptã regulamente şi instrucţiuni, emite ordine, ia decizii şi formuleazã avize, face recomandãri şi elaboreazã rapoarte în aplicarea prevederilor prezentei legi.
(2) Consiliul Concurenţei adoptã regulamente, în aplicarea prevederilor prezentei legi, în special cele care privesc:
a) organizarea, funcţionarea şi procedura;
b) concentrãrile economice;
c) practicile anticoncurenţiale;
d) constatarea şi aplicarea sancţiunilor prevãzute de prezenta lege;
e) tarifele pentru notificãri, de acces la documentaţie şi eliberare de copii sau extrase;
f) inspectorii de concurenţã;
g) regimul disciplinar al personalului.
(3) Consiliul Concurenţei adoptã instrucţiuni, în aplicarea prevederilor prezentei legi, în special cele care privesc:
a) analiza concentrãrilor economice;
b) analiza practicilor anticoncurenţiale;
c) mãsurile interimare şi angajamentele;
d) calcularea cifrei de afaceri prevãzute de prezenta lege;
e) definirea pieţei relevante în scopul stabilirii pãrţii substanţiale de piaţã;
f) plata taxelor şi a tarifelor stabilite prin prezenta lege şi prin regulamente.
(4) Consiliul Concurenţei emite ordine prin care pune în aplicare, suspendã sau abrogã reglementãrile adoptate în plen, dispune efectuarea de investigaţii, ordonã inspecţii, ia mãsuri privind gestiunea internã şi personalul din subordine, precum şi orice alte mãsuri necesare îndeplinirii strategiei şi misiunii autoritãţii de concurenţã.
(5) Deciziile Consiliului Concurenţei sunt acte administrative unilaterale cu caracter individual prin care se constatã încãlcarea prevederilor prezentei legi şi se aplicã sancţiunile corespunzãtoare, se dispun mãsurile necesare restabilirii mediului concurenţial, se acordã accesul la informaţii confidenţiale, se soluţioneazã plângerile formulate în baza dispoziţiilor prezentei legi, precum şi cererile şi notificãrile privind concentrãrile economice.
(6) Avizele sunt formulate, recomandãrile şi propunerile sunt fãcute, punctele de vedere sunt formulate, rapoartele sunt elaborate şi comunicate, dupã caz, publicate, potrivit dispoziţiilor prezentei legi."
21. La articolul 28, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Reglementãrile Consiliului Concurenţei pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, în condiţiile <>Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
22. Articolul 29 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Consiliul Concurenţei va comunica punctul sãu de vedere asupra oricãrui aspect în domeniul politicii concurenţiale, la cererea:
a) Preşedinţiei şi Guvernului României;
b) comisiilor parlamentare, senatorilor şi deputaţilor;
c) autoritãţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale;
d) organizaţiilor profesionale şi patronale în mãsura în care acestea au atribuţii legale de reglementare a domeniilor în care activeazã;
e) organizaţiilor pentru protecţia consumatorilor;
f) instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor."
23. La articolul 30, alineatul (4) se abrogã.
24. Articolul 32 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Prin prezenta lege se instituie urmãtoarea taxã: taxa de autorizare a concentrãrilor economice, care se plãteşte în cazul emiterii unei decizii de autorizare potrivit prevederilor art. 46 alin. (2) şi alin. (4) lit. b) şi c).
(2) Taxa de autorizare a concentrãrii economice se stabileşte la o cotã de 0,04% din cifrele de afaceri totale realizate pe teritoriul României de cãtre întreprinderile implicate în concentrarea economicã autorizatã, fãrã a depãşi echivalentul în lei al sumei de 100,000 euro. Taxa de autorizare se calculeazã pe baza cifrei de afaceri pentru exerciţiul financiar precedent deciziei de autorizare a concentrãrii economice, determinatã potrivit reglementãrilor Consiliului Concurenţei.
(3) Sumele provenind din plata taxei prevãzute la alin. (1) se varsã la bugetul de stat în termen şi conform procedurilor stabilite de reglementãrile fiscale."
25. Articolul 33 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Descoperirea şi investigarea încãlcãrilor prevederilor prezentei legi, precum şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene incumbã Consiliului Concurenţei care acţioneazã prin inspectorii de concurenţã.
(2) În cazul infracţiunii prevãzute la art. 60 alin. (1) din prezenta lege, personalul desemnat în condiţiile alin. (1) va putea efectua numai actele stabilite prin art. 214 din Codul de procedurã penalã."
26. Articolul 34 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Consiliul Concurenţei, potrivit atribuţiilor sale, dispune efectuarea de investigaţii, dacã existã suficient temei de fapt şi de drept:
a) din oficiu;
b) la plângerea unei persoane fizice sau juridice afectate în mod real şi direct prin încãlcarea prevederilor art. 5, 6, 9 şi 15 din prezenta lege, precum şi a art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene."
27. Articolul 35 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) În vederea analizãrii plângerilor formulate potrivit art. 34 lit. b) şi a notificãrilor privind concentrãrile economice, precum şi în exercitarea atribuţiilor prevãzute la art. 26 alin. (1), inspectorii de concurenţã, indicând temeiul legal, scopul, termenele, precum şi sancţiunile prevãzute, dupã caz, la art. 50 lit. a) şi b), art. 50^1 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) şi art. 54 alin. (1) lit. e), pot solicita informaţiile şi documentele care le sunt necesare:
a) întreprinderilor şi asociaţiilor de întreprinderi;
b) autoritãţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale.
(2) În realizarea procedurii de examinare preliminarã, necesarã în vederea exercitãrii din oficiu a atribuţiilor prevãzute la art. 26 alin. (1) lit. a) şi g), inspectorii de concurenţã, indicând temeiul legal, scopul, termenele, precum şi sancţiunile prevãzute la art. 50 lit. c) sau, dupã caz, la art. 50^1 alin. (1) lit. b), pot solicita întreprinderilor şi asociaţiilor de întreprinderi, precum şi autoritãţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale orice informaţii şi documente necesare.
(3) În scopul aplicãrii prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, documentele şi informaţiile prevãzute la alin. (1) şi (2) pot fi solicitate de Consiliul Concurenţei, la cererea Comisiei Europene şi a autoritãţilor de concurenţã din statele membre ale Uniunii Europene.
(4) Inspectorii de concurenţã, primind acces la documentele, datele şi informaţiile prevãzute la alin. (1), (2) şi (3), sunt ţinuţi la respectarea strictã a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu atribuit legal respectivelor documente, date şi informaţii.
(5) Informaţiile colectate potrivit prevederilor alin. (1)-(3), art. 35^1 şi 36 pot fi folosite doar pentru scopul în care au fost obţinute."
28. Dupã articolul 35 se introduce un nou articol, articolul 35^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 35^1. - În scopul îndeplinirii atribuţiilor legale, Consiliul Concurenţei poate sã intervieveze orice persoanã fizicã sau juridicã, care consimte sã fie intervievatã, în scopul obţinerii de informaţii privind obiectul investigaţiei."
29. Articolul 36 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) Pentru investigarea încãlcãrii prevederilor prezentei legi, inspectorii de concurenţã sunt abilitaţi cu puteri de inspecţie, cu excepţia inspectorilor debutanţi, şi au urmãtoarele puteri de inspecţie:
a) sã intre în spaţiile, terenurile sau mijloacele de transport pe care întreprinderile ori asociaţiile de întreprinderi le deţin legal;
b) sã examineze orice documente, registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau alte evidenţe legate de activitatea întreprinderii sau asociaţiilor de întreprinderi, indiferent de locul în care sunt depozitate şi de suportul fizic sau electronic pe care sunt pãstrate;
c) sã cearã oricãrui reprezentant sau membru al personalului întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi explicaţii cu privire la faptele sau documentele legate de obiectul şi scopul inspecţiei şi sã consemneze sau sã înregistreze rãspunsurile acestora;
d) sã ridice sau sã obţinã în orice formã copii ori extrase din orice documente, registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau din alte evidenţe legate de activitatea întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi;
e) sã sigileze orice amplasament destinat activitãţilor întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi şi orice documente, registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau alte evidenţe legate de activitatea întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi, pe durata şi în mãsura necesarã inspecţiei.
(2) Inspectorii de concurenţã cu puteri de inspecţie vor proceda la actele prevãzute la alin. (1) numai dacã existã indicii cã pot fi gãsite documente sau pot fi obţinute informaţii considerate necesare pentru îndeplinirea misiunii lor, iar rezultatul acestora va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare şi inventariere.
(3) Inspectorii de concurenţã cu puteri de inspecţie pot face inspecţii inopinate şi pot solicita orice fel de informaţii sau justificãri legate de îndeplinirea misiunii, atât la faţa locului, cât şi la convocare la sediul Consiliului Concurenţei.
(4) Inspectorii de concurenţã sunt abilitaţi cu puteri de inspecţie prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei; o copie certificatã a acestui ordin este înmânatã întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi supuse investigaţiei.
(5) Consiliul Concurenţei desfãşoarã inspecţii la solicitarea Comisiei Europene sau a unei alte autoritãţi de concurenţã a unui stat membru, potrivit prevederilor art. 22 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003 şi ale art. 12 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 139/2004 , în baza ordinului de inspecţie emis de preşedintele Consiliului Concurenţei.
(6) Ordinul de inspecţie va indica obiectul şi scopul inspecţiei, stabileşte data la care începe şi aratã sancţiunile prevãzute la art. 50 şi 54, precum şi dreptul de a ataca ordinul la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal, în termen de 15 zile de la comunicare, prin derogare de la <>Legea nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Hotãrârea Curţii de apel este supusã recursului, care se declarã în termen de 5 zile de la comunicare. Instanţele vor soluţiona cauza de urgenţã şi cu precãdere.
(7) La solicitarea Consiliului Concurenţei, în ipoteza în care poate exista o opoziţie la desfãşurarea inspecţiei, organele de poliţie sunt obligate sã însoţeascã şi sã asigure sprijinul necesar echipelor de inspecţie, în exercitarea puterilor de inspecţie.
(8) Comunicãrile dintre întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi investigate şi avocatul acestora, realizate în cadrul şi în scopul exclusiv al exercitãrii dreptului la apãrare al întreprinderii, respectiv dupã deschiderea procedurii administrative în baza prezentei legi sau anterior deschiderii procedurii administrative, cu condiţia ca aceste comunicãri sã aibã legãturã cu obiectul procedurii, nu pot fi ridicate sau folosite ca probã, în cursul procedurilor desfãşurate de Consiliul Concurenţei. Nu pot fi ridicate sau folosite ca probã documentele pregãtitoare întocmite de întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi investigate în scopul exclusiv al exercitãrii dreptului la apãrare, chiar dacã nu au fost trimise avocatului sau nu au fost create cu scopul de a fi trimise fizic unui avocat.
(9) Atunci când întreprinderile nu dovedesc caracterul protejat al unei comunicãri, pentru ca aceasta sã cadã sub incidenţa alin. (8), inspectorii de concurenţã care desfãşoarã inspecţia vor sigila şi vor ridica comunicarea în cauzã, în dublu exemplar.
(10) Preşedintele Consiliului Concurenţei va decide, de urgenţã, pe baza probelor şi argumentelor prezentate. În condiţiile în care preşedintele Consiliului Concurenţei decide sã respingã caracterul protejat al comunicãrii, desigilarea documentului poate avea loc doar dupã expirarea termenului în care decizia poate fi contestatã, potrivit prevederilor alin. (11) sau, în cazul în care decizia este contestatã, dupã ce hotãrârea instanţei devine definitivã şi irevocabilã.
(11) Decizia preşedintelui Consiliului Concurenţei cu privire la caracterul protejat al comunicãrii poate fi atacatã în contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 15 zile de la comunicare, prin derogare de la <>Legea nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Hotãrârea Curţii de apel este supusã recursului, care se declarã în termen de 5 zile de la comunicare. Instanţele vor soluţiona cauza de urgenţã şi cu precãdere.
(12) Exercitarea puterilor de inspecţie se face în conformitate cu regulamentul privind organizarea, funcţionarea şi procedura Consiliului Concurenţei."
30. Articolul 38 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Inspectorii de concurenţã pot proceda la inspecţii, potrivit prevederilor art. 37, doar în baza unui ordin emis de cãtre preşedintele Consiliului Concurenţei şi cu autorizarea judiciarã datã prin încheiere de cãtre preşedintele Curţii de Apel Bucureşti sau de cãtre un judecãtor delegat de acesta. O copie certificatã a ordinului de inspecţie şi a autorizaţiei judiciare se comunicã obligatoriu persoanei supuse inspecţiei înainte de începerea acesteia.
(2) Cererea de autorizare se judecã în camera de consiliu, fãrã citarea pãrţilor. Judecãtorul se pronunţã asupra cererii de autorizare în termen de cel mult 48 de ore de la data înregistrãrii cererii. Încheierea se motiveazã şi se comunicã Consiliului Concurenţei în termen de cel mult 48 de ore de la pronunţare.
(3) În cazul în care inspecţia trebuie desfãşuratã simultan în mai multe spaţii dintre cele prevãzute la art. 37, Consiliul Concurenţei va introduce o singurã cerere, instanţa pronunţându-se printr-o încheiere în care se vor indica spaţiile în care urmeazã sã se desfãşoare inspecţia.
(4) Cererea de autorizare trebuie sã cuprindã toate informaţiile de naturã sã justifice inspecţia, iar judecãtorul sesizat este ţinut sã verifice dacã cererea este întemeiatã.
(5) Oricare ar fi împrejurãrile, inspecţia se desfãşoarã între orele 8,00 şi 18,00 şi trebuie efectuatã în prezenţa persoanei la care se efectueazã inspecţia sau a reprezentantului sãu. Inspecţia poate continua şi dupã ora 18,00 numai cu acordul persoanei la care se efectueazã inspecţia sau a reprezentantului sãu.
(6) Inventarele şi punerile de sigilii se fac conform dispoziţiilor Codului de procedurã penalã.
(7) Încheierea prevãzutã la alin. (1) poate fi atacatã cu recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 48 de ore. Termenul de recurs pentru Consiliul Concurenţei curge de la momentul comunicãrii încheierii, potrivit prevederilor alin. (2). În ceea ce priveşte persoana supusã inspecţiei, termenul de recurs curge de la momentul comunicãrii încheierii, potrivit prevederilor alin. (1). Recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Preşedintele Curţii de Apel Bucureşti sau judecãtorul delegat de acesta are competenţa sã emitã autorizaţia judiciarã, prevãzutã la art. 21 alin. (3) din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003."
31. Articolul 39 se abrogã.
32. Articolul 40 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) La primirea unei plângeri privind o practicã anticoncurenţialã, Consiliul Concurenţei examineazã dacã aceasta prezintã suficient temei de fapt şi de drept pentru a justifica dispunerea pornirii unei investigaţii.
(2) Dacã plângerea nu prezintã suficiente temeiuri pentru a justifica pornirea unei investigaţii, Consiliul Concurenţei o respinge, comunicând autorului decizia, în scris, cu precizarea motivelor, în termen de 60 de zile de la data la care acestuia i se confirmã faptul cã plângerea este completã şi îndeplineşte toate condiţiile, stabilite potrivit prevederilor alin. (4). Respingerea unei plângeri se face prin decizia Comisiei Consiliului Concurenţei care coordoneazã compartimentul de specialitate implicat în analizã, dupã ce i s-a dat posibilitatea autorului plângerii sã îşi prezinte punctul de vedere faţã de motivele pentru care autoritatea de concurenţã intenţioneazã sã respingã plângerea.
(3) Decizia de respingere a plângerii poate fi atacatã la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la comunicare.
(4) Consiliul Concurenţei va stabili, prin regulament, condiţiile pe care o solicitare ce i-a fost adresatã trebuie sã le îndeplineascã pentru a putea fi calificatã ca plângere, precum şi procedura aplicabilã soluţionãrii acesteia.
(5) În cazul în care plângerea înaintatã nu cade sub incidenţa prezentei legi, Consiliul Concurenţei va rãspunde, în scris, în termen de 30 de zile de la înregistrarea plângerii."
33. Articolul 42 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - (1) În situaţia în care, în urma declanşãrii unei investigaţii din oficiu, se constatã cã aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încãlcarea legii, care sã justifice impunerea de mãsuri sau sancţiuni de cãtre Consiliul Concurenţei, acesta, prin ordin al preşedintelui, va putea închide investigaţia şi va informa de îndatã pãrţile implicate.
(2) În situaţia în care investigaţia a fost declanşatã ca urmare a unei plângeri şi se constatã cã aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încãlcarea legii, care sã justifice impunerea de mãsuri sau sancţiuni de cãtre Consiliul Concurenţei, închiderea investigaţiei se va face prin decizia Plenului Consiliului Concurenţei, în urma audierii pãrţilor implicate."
34. Articolul 43 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Cu excepţia situaţiei prevãzute la art. 42 alin. (1), orice procedurã de investigaţie necesitã audierea întreprinderilor participante la înţelegerea, decizia luatã de asociaţii de întreprinderi, practica concertatã, abuzul de poziţie dominantã sau la concentrarea economicã, care formeazã obiect al investigaţiei. Data audierii este fixatã de preşedintele Consiliului Concurenţei.
(2) Preşedintele Consiliului Concurenţei poate desemna experţi şi poate admite audierea autorului plângerii, la solicitarea acestuia, precum şi a oricãrei persoane fizice sau juridice care declarã cã deţine date şi informaţii relevante pentru stabilirea adevãrului în cauza investigatã.
(3) Neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricãrei depoziţii sau declaraţii nu constituie impedimente pentru continuarea procedurii de investigaţie."
35. Articolul 44 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - (1) Cu minimum 30 de zile înainte de data fixatã pentru audiere, o copie a raportului va fi transmisã, spre luare la cunoştinţã, persoanelor a cãror audiere a fost dispusã potrivit prevederilor art. 43 alin. (1). Persoanelor a cãror audiere a fost admisã potrivit prevederilor art. 43 alin. (2) li se va trimite copia raportului numai la cerere şi dacã preşedintele Consiliului Concurenţei apreciazã cã este util în interesul investigaţiei.
(2) Preşedintele Consiliului Concurenţei va permite pãrţilor în cauzã consultarea dosarului şi obţinerea, contra cost, de copii şi extrase ale actelor procedurii de investigaţie.
(3) Dreptul de acces la dosar nu se extinde asupra secretelor de afaceri, altor informaţii confidenţiale şi nici asupra documentelor interne ale Consiliului Concurenţei, ale Comisiei Europene sau ale autoritãţilor de concurenţã ale statelor membre ale Uniunii Europene. Dreptul de acces la dosar nu se extinde nici asupra corespondenţei dintre Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeanã sau autoritãţile de concurenţã ale statelor membre sau dintre acestea din urmã atunci când corespondenţa este inclusã în dosarul Consiliului Concurenţei.
(4) Documentele, datele şi informaţiile din dosarul cauzei care sunt confidenţiale nu sunt accesibile pentru consultare ori obţinere de copii sau extrase decât prin decizie a preşedintelui Consiliului Concurenţei. Decizia preşedintelui Consiliului Concurenţei poate fi atacatã la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ, în termen de 15 zile de la comunicarea cãtre pãrţile interesate. Hotãrârea Curţii de apel este supusã recursului, care poate fi declarat în termen de 5 zile de la comunicare. Instanţele vor proceda la judecarea cauzei de urgenţã şi cu precãdere.
(5) Atacarea deciziei preşedintelui Consiliului Concurenţei suspendã procedura în faţa autoritãţii de concurenţã pânã la soluţionarea definitivã şi irevocabilã a cauzei, potrivit prevederilor alin. (4).
(6) Nicio dispoziţie din prezenta lege nu interzice dreptul Consiliului Concurenţei de a dezvãlui şi utiliza informaţiile necesare pentru a dovedi o încãlcare a art. 5 şi 6 din prezenta lege, precum şi a art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
(7) În cazul unei proceduri de investigaţie, având ca obiect o concentrare economicã, dispoziţiile prezentului articol referitoare la consultarea dosarului sunt aplicabile asociaţilor şi directorilor executivi ai entitãţilor participante la concentrare, în mãsura în care aceştia justificã în cauzã un interes legitim."
36. Articolul 45 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - (1) Consiliul Concurenţei, în cazul investigaţiilor declanşate potrivit prevederilor art. 34, poate decide, dupã caz:
a) sã ordone încetarea practicilor anticoncurenţiale constatate;
b) sã dispunã mãsuri interimare;
c) sã accepte angajamente;
d) sã aplice întreprinderilor sau asociaţiilor de întreprinderi amenzi în condiţiile prevãzute la cap. VI;
e) sã formuleze recomandãri, sã impunã pãrţilor condiţii sau alte obligaţii. În cazul în care Consiliul Concurenţei decide potrivit prevederilor alin. (1) lit. a), poate impune orice mãsuri corective comportamentale sau structurale care sunt proporţionale cu încãlcarea comisã şi necesare pentru încetarea efectivã a încãlcãrii. Mãsurile corective structurale vor fi impuse atunci când nu existã o mãsurã corectivã comportamentalã la fel de eficientã sau atunci când o mãsurã corectivã comportamentalã la fel de eficientã ar fi mai oneroasã pentru întreprinderea în cauzã decât o mãsurã corectivã structuralã.
(2) Consiliul Concurenţei poate decide, de asemenea, cã nu existã motive pentru a interveni, atunci când, pe baza informaţiilor de care dispune, condiţiile pentru ca o înţelegere, decizie sau practicã concertatã sã fie interzisã nu sunt îndeplinite.
(3) Consiliul Concurenţei, în îndeplinirea atribuţiei prevãzute la art. 26 alin. (1) lit. e), poate decide sã retragã beneficiul exceptãrii pentru înţelegerile, deciziile asociaţiilor de întreprinderi sau practicile concertate cãrora li se aplicã prevederile unuia dintre regulamentele europene de exceptare pe categorii, atunci când într-o anumitã cauzã respectivele înţelegeri, decizii sau practici concertate produc efecte incompatibile cu art. 101 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene pe teritoriul României sau pe o parte a acestuia care prezintã toate caracteristicile unei pieţe geografice distincte."
37. Articolul 46 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - (1) În termen de 30 de zile de la primirea notificãrii complete a unei operaţiuni de concentrare economicã, Consiliul Concurenţei va rãspunde în scris, printr-o adresã, în cazul în care va ajunge la concluzia cã operaţiunea de concentrare economicã nu cade sub incidenţa prezentei legi.
(2) În termen de 45 de zile de la primirea notificãrii complete a unei operaţiuni de concentrare economicã, Consiliul Concurenţei va emite o decizie de neobiecţiune atunci când constatã cã, deşi operaţiunea de concentrare economicã notificatã cade sub incidenţa prezentei legi:
a) nu existã îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal; sau
b) îndoielile serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal au fost înlãturate prin angajamentele propuse de pãrţile implicate şi acceptate de Consiliul Concurenţei. Autoritatea de concurenţã poate stabili prin decizie condiţii şi obligaţii de naturã sã asigure respectarea de cãtre pãrţile implicate a angajamentelor pe care şi le-au asumat în scopul realizãrii compatibilitãţii concentrãrii cu un mediu concurenţial normal.
(3) În termen de 45 de zile de la primirea notificãrii complete a unei operaţiuni de concentrare economicã, Consiliul Concurenţei va decide deschiderea unei investigaţii, atunci când constatã cã operaţiunea de concentrare economicã notificatã cade sub incidenţa prezentei legi, prezintã îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal şi acestea nu au putut fi înlãturate potrivit prevederilor alin. (2) lit. b).
(4) În termen de maximum 5 luni de la primirea notificãrii complete a unei operaţiuni de concentrare economicã pentru care Consiliul Concurenţei a decis deschiderea unei investigaţii din cauza îndoielilor serioase privind compatibilitatea sa cu un mediu concurenţial normal, Consiliul Concurenţei:
a) va emite o decizie prin care va declara operaţiunea de concentrare economicã incompatibilã cu mediul concurenţial normal, întrucât ridicã obstacole semnificative în calea concurenţei efective pe piaţa româneascã sau pe o parte substanţialã a acesteia, în special ca urmare a creãrii sau consolidãrii unei poziţii dominante, potrivit prevederilor art. 12;
b) va emite o decizie de autorizare, dacã operaţiunea de concentrare economicã nu ridicã obstacole semnificative în calea concurenţei efective pe piaţa româneascã sau pe o parte substanţialã a acesteia, în special ca urmare a creãrii sau consolidãrii unei poziţii dominante, potrivit prevederilor art. 12;
c) va emite o decizie de autorizare condiţionatã, prin care stabileşte obligaţiile şi/sau condiţiile destinate sã asigure respectarea de cãtre pãrţile implicate a angajamentelor pe care şi le-au asumat în scopul realizãrii compatibilitãţii concentrãrii cu un mediu concurenţial normal.
(5) În cazul în care Consiliul Concurenţei nu ia o decizie în termenele prevãzute la alin. (2)-(4), operaţiunea de concentrare economicã notificatã poate avea loc.
(6) În situaţia în care notificarea unei operaţiuni de concentrare economicã necesitã completãri, termenele prevãzute la alin. (1)-(4) încep sã curgã de la data la care pãrţile au furnizat Consiliului Concurenţei toate informaţiile solicitate în vederea completãrii notificãrii.
(7) Consiliul Concurenţei va stabili, prin regulament, categoriile de concentrãri economice care pot beneficia de procedura simplificatã de analizã.
(8) În cazul investigaţiilor şi deciziilor adoptate potrivit prevederilor art. 26 alin. (1) lit. a) şi b), cu privire la o posibilã încãlcare a art. 15, atunci când operaţiunea de concentrare economicã investigatã nu este notificatã, Consiliul Concurenţei va analiza şi va decide, în acest context, şi cu privire la compatibilitatea operaţiunii cu un mediu concurenţial normal."
38. Dupã articolul 46 se introduc douã noi articole, articolele 46^1 şi 46^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 46^1. - (1) În cazul în care Consiliul Concurenţei constatã cã o concentrare economicã a fost deja pusã în aplicare şi cã acea concentrare a fost declaratã incompatibilã cu mediul concurenţial normal, acesta, prin decizie, poate:
a) sã solicite întreprinderilor implicate sã dizolve entitatea rezultatã din concentrare, în special prin dizolvarea fuziunii sau prin cesionarea tuturor acţiunilor sau activelor dobândite, astfel încât sã se restabileascã situaţia existentã anterior punerii în aplicare a concentrãrii. În cazurile în care, prin dizolvarea entitãţii rezultate prin concentrare, nu este posibilã restabilirea situaţiei existente anterior punerii în aplicare a concentrãrii, Consiliul Concurenţei poate adopta orice altã mãsurã adecvatã pentru a restabili, în mãsura posibilului, situaţia anterioarã;
b) sã dispunã orice altã mãsurã adecvatã pentru a se asigura cã întreprinderile implicate dizolvã concentrarea sau iau mãsurile de restabilire a situaţiei prevãzute în decizia sa.
(2) Consiliul Concurenţei poate acţiona potrivit alin. (1) lit. a) şi b) şi atunci când constatã cã o concentrare economicã a fost pusã în aplicare cu încãlcarea unei condiţii impuse printr-o decizie adoptatã potrivit prevederilor art. 46 alin. (4) lit. c).
Art. 46^2. - (1) Pe durata procedurii de investigaţie referitoare la posibila sãvârşire a unei practici anticoncurenţiale, întreprinderile faţã de care a fost declanşatã investigaţia pot formula propuneri de angajamente, în scopul înlãturãrii situaţiei care a condus la declanşarea investigaţiei.
(2) Atunci când Consiliul Concurenţei intenţioneazã sã accepte angajamentele propuse de pãrţi, va publica un rezumat al cazului şi conţinutul esenţial al angajamentelor propuse, asupra cãrora terţii interesaţi îşi pot prezenta observaţiile în termenul stabilit de autoritatea de concurenţã.
(3) Prin decizie, Consiliul Concurenţei conferã forţã obligatorie angajamentelor propuse de întreprinderi, în mãsura în care acestea sunt suficiente pentru protecţia concurenţei şi dacã îndeplinirea lor conduce la înlãturarea situaţiei care a determinat declanşarea investigaţiei. Decizia Consiliului Concurenţei poate fi adoptatã pe o duratã determinatã şi poate concluziona cã nu mai existã motive pentru acţiunea autoritãţii de concurenţã.
(4) În cazul în care Consiliul Concurenţei constatã cã angajamentele nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (3), acesta va informa, în scris, întreprinderile cu privire la motivele pentru care angajamentele nu au fost acceptate şi va continua procedura de investigaţie.
(5) În cazul închiderii investigaţiei potrivit prevederilor alin. (3), Consiliul Concurenţei poate, la cerere sau din oficiu, sã redeschidã procedura de investigaţie, atunci când:
a) intervine o schimbare esenţialã privind oricare dintre faptele pe care s-a fundamentat decizia;
b) întreprinderile acţioneazã contrar angajamentelor asumate;
c) decizia a fost fundamentatã pe informaţii incomplete, inexacte sau care induc în eroare, furnizate de pãrţi.
(6) Întreprinderile pot formula propuneri de angajamente şi în cazul operaţiunilor de concentrare economicã în scopul compatibilizãrii acestora cu un mediu concurenţial normal, potrivit prevederilor art. 46. Prevederile alin. (2) şi (4) se aplicã în mod corespunzãtor.
(7) Consiliul Concurenţei va stabili, prin instrucţiuni, condiţiile, criteriile, termenele şi procedura pentru acceptarea şi evaluarea angajamentelor propuse de pãrţi."
39. Articolul 47 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - (1) Consiliul Concurenţei poate impune orice mãsurã interimarã pe care o considerã necesarã, înainte de emiterea unei decizii potrivit prevederilor art. 45, în caz de urgenţã determinatã de riscul unui prejudiciu grav şi ireparabil adus concurenţei, în cazul în care constatã, la o primã evaluare, existenţa unor fapte de naturã anticoncurenţialã prohibite expres de lege şi care trebuie eliminate fãrã întârziere.
(2) Înainte de luarea unei mãsuri interimare, pãrţile implicate pot prezenta în scris punctul lor de vedere. La cererea expresã a parţilor implicate, Consiliul Concurenţei va proceda la ascultarea argumentelor acestora, în Plen.
(3) O decizie adoptatã potrivit prevederilor alin. (1) se aplicã pe o duratã determinatã, ce poate fi reînnoitã de Consiliul Concurenţei în mãsura în care este necesar şi adecvat.
(4) Consiliul Concurenţei poate impune mãsuri interimare adecvate pentru restabilirea sau menţinerea condiţiilor de concurenţã efectivã şi în cazul în care:
a) concentrarea economicã a fost pusã în aplicare cu încãlcarea prevederilor art. 15 alin. (6) şi (8) şi nu a fost încã adoptatã o decizie privind compatibilitatea concentrãrii cu un mediu concurenţial normal;
b) concentrarea economicã a fost pusã în aplicare cu încãlcarea unei condiţii sau obligaţii impuse printr-o decizie adoptatã potrivit prevederilor art. 46 alin. (2) lit. b) şi alin. (4) lit. c);
c) concentrarea economicã a fost deja pusã în aplicare şi a fost emisã o decizie prin care operaţiunea de concentrare economicã a fost declaratã incompatibilã cu mediul concurenţial normal, potrivit prevederilor art. 46 alin. (4) lit. a).
(5) Consiliul Concurenţei va stabili, prin instrucţiuni, condiţiile, termenele şi procedura pentru adoptarea de mãsuri interimare."
40. Dupã articolul 47 se introduce un nou articol, articolul 47^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 47^1. - (1) Deciziile adoptate de Consiliul Concurenţei în aplicarea prevederilor art. 9, 15, 45 şi 46 vor fi comunicate de îndatã pãrţilor; acestea pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti în termen de 30 de zile de la comunicare.
(2) Instanţa poate dispune, la cerere, suspendarea executãrii deciziei atacate. Suspendarea se va dispune doar cu condiţia plãţii unei cauţiuni, în cuantum de 30% din amenda stabilitã prin decizia atacatã.
(3) Ordinul privind declanşarea unei investigaţii, prevãzutã de lege, se poate ataca numai odatã cu decizia prin care se finalizeazã investigaţia."
41. Articolul 49 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - Sunt nule de drept orice înţelegeri sau decizii interzise prin art. 5 şi 6 din prezenta lege, precum şi prin art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, respectiv orice angajamente, convenţii sau clauze contractuale raportându-se la o practicã anticoncurenţialã."
42. Articolul 50 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de la 0,1% la 1% din cifra de afaceri totalã din anul financiar anterior sancţionãrii urmãtoarele fapte, sãvârşite cu vinovãţie de întreprinderi sau asociaţii de întreprinderi:
a) furnizarea de informaţii inexacte, incomplete sau care induc în eroare într-o cerere, o confirmare, o notificare sau o completare la aceasta, potrivit prevederilor art. 15;
b) furnizarea de informaţii inexacte, incomplete sau care induc în eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea informaţiilor şi documentelor solicitate potrivit prevederilor art. 35 alin. (1) lit. a);
c) furnizarea de informaţii inexacte sau care induc în eroare, ca rãspuns la o solicitare efectuatã potrivit prevederilor art. 35 alin. (2);
d) furnizarea de informaţii, documente, înregistrãri şi evidenţe într-o formã incompletã în timpul inspecţiilor desfãşurate potrivit prevederilor art. 36;
e) refuzul de a se supune unei inspecţii desfãşurate potrivit prevederilor art. 36."
43. Dupã articolul 50 se introduce un nou articol, articolul 50^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 50^1. - (1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei la 40.000 lei faptele autoritãţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale constând în:
a) furnizarea de informaţii inexacte, incomplete sau care induc în eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea informaţiilor şi documentelor solicitate, potrivit prevederilor art. 35 alin. (1) lit. b);
b) furnizarea de informaţii inexacte sau care induc în eroare, ca rãspuns la o solicitare efectuatã potrivit prevederilor art. 35 alin. (2).
(2) Dacã nefurnizarea informaţiilor solicitate persistã dupã termenul stabilit de cãtre Consiliul Concurenţei, acesta va putea aplica conducãtorului instituţiei sau autoritãţii administraţiei publice centrale sau locale o amendã cominatorie de pânã la 5.000 lei pentru fiecare zi de întârziere."
44. Articolul 51 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - (1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totalã realizatã în anul financiar anterior sancţionãrii urmãtoarele fapte, sãvârşite cu vinovãţie de întreprinderi sau asociaţii de întreprinderi:
a) încãlcarea prevederilor art. 5 şi 6 din prezenta lege, precum şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
b) nenotificarea unei concentrãri economice, potrivit prevederilor art. 15 alin. (1) şi (2), înainte de punerea în aplicare a acesteia, cu excepţia cazului în care sunt incidente prevederile art. 15 alin. (7) sau s-a acordat o derogare conform art. 15 alin. (8);
c) realizarea unei operaţiuni de concentrare economicã cu încãlcarea prevederilor art. 15 alin. (6)-(8);
d) începerea unei acţiuni de concentrare economicã declaratã incompatibilã printr-o decizie a Consiliului Concurenţei, potrivit prevederilor art. 46 alin. (4) lit. a);
e) neîndeplinirea unei obligaţii, a unei condiţii sau a unei mãsuri impuse printr-o decizie luatã potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Dacã încãlcarea sãvârşitã de o asociaţie de întreprinderi priveşte activitãţile membrilor sãi, amenda nu poate depãşi 10% din suma cifrelor de afaceri totale ale fiecãrui membru activ pe piaţa afectatã de încãlcarea sãvârşitã de asociaţie.
(3) În ceea ce priveşte contravenţia prevãzutã la alin. (1) lit. a), constând în încãlcarea prevederilor art. 5 din prezenta lege, precum şi a prevederilor art. 101 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, Consiliul Concurenţei va stabili, prin instrucţiuni, condiţiile şi criteriile de aplicare a unei politici de clemenţã, care poate merge pânã la absolvire de rãspundere pecuniarã."
45. Dupã articolul 51 se introduce un nou articol, articolul 51^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 51^1. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 50 şi 51 alin. (1), în cazul în care cifra de afaceri, realizatã în anul financiar anterior sancţionãrii, nu poate fi determinatã, va fi luatã în considerare cea aferentã anului financiar în care întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referinţã pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicãrii sancţiunii.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 50 şi art. 51 alin. (1) din prezenta lege şi ale <>art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în cazul întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi nou-înfiinţate, care nu a înregistrat cifra de afaceri în anul anterior sancţionãrii, aceasta va fi sancţionatã cu:
a) amendã de la 20.000 lei la 2.000.000 lei, în cazul contravenţiilor prevãzute la art. 50;
b) amendã de la 30.000 lei la 5.000.000 lei, în cazul contravenţiilor prevãzute la art. 51 alin. (1)."
46. Articolul 52 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - (1) Individualizarea sancţiunilor prevãzute la art. 50, 50^1, 51 şi 51^1 se face ţinând seama de gravitatea şi durata faptei. Prin instrucţiuni adoptate de cãtre Consiliul Concurenţei se stabilesc şi celelalte elemente în funcţie de care se face individualizarea sancţiunilor, precum şi gradarea pe tranşe a acestora.
(2) În cazul contravenţiilor prevãzute la art. 51 alin. (1) lit. a), dacã, dupã primirea raportului de investigaţie şi exercitarea dreptului de acces la dosar, în condiţiile art. 44 sau în cadrul audierilor, întreprinderea recunoaşte, în mod expres, sãvârşirea faptei anticoncurenţiale, aceasta va fi reţinutã ca circumstanţã atenuantã sub forma colaborãrii în cadrul procedurii administrative şi va determina diminuarea cuantumului amenzii cu un procent cuprins între 10% şi 25% din nivelul de bazã determinat potrivit instrucţiunilor, adoptate potrivit prevederilor alin. (1)."
47. Articolul 53 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - Dacã în termen de 45 de zile de la notificarea deciziei luate de Consiliul Concurenţei, potrivit prevederilor prezentei legi, întreprinderea în cauzã nu se conformeazã mãsurilor dispuse, Consiliul Concurenţei îi poate aplica amenda maximã prevãzutã la art. 51 şi 51^1."
48. Articolul 54 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - (1) Consiliul Concurenţei poate obliga, prin decizie, întreprinderile sau asociaţiile de întreprinderi la plata unor amenzi cominatorii, în sumã de pânã la 5% din cifra de afaceri zilnicã medie din anul financiar anterior sancţionãrii, pentru fiecare zi de întârziere, calculatã de la data stabilitã prin decizie, pentru a le determina:
a) sã înceteze o încãlcare a prevederilor art. 5 şi 6 din prezenta lege, precum şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi sã respecte mãsurile dispuse prin decizia de constatare a încãlcãrii;
b) sã respecte o decizie prin care se impun mãsuri interimare, potrivit prevederilor art. 47;
c) sã respecte un angajament devenit obligatoriu printr-o decizie, luatã potrivit prevederilor art. 46^2 alin. (3);
d) sã respecte condiţiile şi/sau obligaţiile impuse printr-o decizie, luatã potrivit prevederilor art. 46 alin. (2) lit. b) şi alin. (4) lit. c);
e) sã furnizeze în mod complet şi corect informaţiile şi documentele care le-au fost cerute potrivit prevederilor art. 35 alin. (1) lit. a);
f) sã se supunã inspecţiei prevãzute la art. 36.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1):
a) în cazul în care cifra de afaceri realizatã în anul financiar anterior sancţionãrii nu poate fi determinatã, va fi luatã în considerare cifra de afaceri zilnicã medie aferentã anului financiar în care întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referinţã pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicãrii sancţiunii;
b) în cazul întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi nou-înfiinţate, care nu a înregistrat cifra de afaceri în anul anterior sancţionãrii, aceasta va fi sancţionatã cu amendã de la 500 lei la 10.000 lei, în cazul alin. (1) lit. a)-d), respectiv cu amendã de la 300 lei la 7.000 lei, în cazul alin. (1) lit. e) şi f)."
49. La articolul 55, alineatele (2), (3) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 50 lit. d) şi e) se aplicã de cãtre inspectorii de concurenţã.
(3) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 50 lit. a)-c), art. 50^1 şi art. 51 alin. (1) lit. d) şi e), precum şi amenzile cominatorii prevãzute la art. 54 se aplicã de cãtre comisiile Consiliului Concurenţei, prin aceeaşi decizie prin care se constatã sãvârşirea contravenţiei sau incidenţa art. 54 alin. (1).
(4) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 51 alin. (1) lit. a)-c) se aplicã de cãtre Plenul Consiliului Concurenţei prin aceeaşi decizie prin care s-a constatat sãvârşirea respectivei contravenţii."
50. Articolul 56 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 56. - (1) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 50 lit. d) şi e) li se aplicã prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia <>art. 5, 8, 28, 29, 32 şi 34 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Procesele-verbale prin care se aplicã sancţiuni, potrivit prevederilor art. 55 alin. (2), se atacã la Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti, în termen de 15 zile de la comunicare. Hotãrârea judecãtoriei se poate ataca cu recurs la Tribunalul Bucureşti, secţia contencios administrativ, în termen de 15 zile de la comunicare."
51. Articolul 57 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 57. - (1) Deciziile emise de cãtre Consiliul Concurenţei în aplicarea prezentei legi vor fi comunicate pãrţilor în cauzã de cãtre Consiliul Concurenţei şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala contravenientului sau a solicitantului, dupã caz, ori pe pagina de internet a Consiliului Concurenţei.
(2) La publicarea deciziilor se va ţine seama de interesele legitime ale întreprinderilor în cauzã, astfel încât secretul de afaceri sã nu fie divulgat."
52. Articolul 58 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58. - (1) Dreptul Consiliului Concurenţei de a aplica sancţiuni contravenţionale pentru încãlcarea prevederilor prezentei legi se prescrie dupã cum urmeazã:
a) în termen de 3 ani, în cazul încãlcãrii prevederilor art. 50;
b) în termen de 5 ani, în cazul tuturor celorlalte încãlcãri ale prevederilor prezentei legi.
(2) Prescripţia dreptului la acţiune al Consiliului Concurenţei începe sã curgã de la data sãvârşirii încãlcãrii. În cazul încãlcãrilor ce au caracter de continuitate sau de repetabilitate, prescripţia începe sã curgã de la data încetãrii ultimului act sau fapt anticoncurenţial în cauzã."
53. La articolul 60, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - (1) Participarea cu intenţie frauduloasã şi în mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) şi care nu sunt exceptate potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amendã şi interzicerea dreptului de a ocupa o funcţie sau de a exercita o profesie ori de a desfãşura o activitate, de natura aceleia de care s-a folosit condamnatul pentru sãvârşirea infracţiunii, potrivit prevederilor art. 65 din Codul penal."
54. Articolul 61 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 61. - (1) Independent de sancţiunile aplicate potrivit prevederilor prezentei legi, dreptul la acţiune al persoanelor fizice şi/sau juridice pentru repararea integralã a prejudiciului cauzat lor printr-o practicã anticoncurenţialã prohibitã potrivit prevederilor prezentei legi sau ale art. 101 şi/sau 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene rãmâne rezervat.
(2) Dacã un bun sau serviciu este achiziţionat la un preţ excesiv, nu se poate considera cã nu s-a produs un prejudiciu datoritã faptului cã bunul sau serviciul a fost revândut.
(3) Întreprinderea care beneficiazã de imunitate la amendã nu rãspunde solidar pentru prejudiciile cauzate prin participarea sa la o practicã anticoncurenţialã interzisã de art. 5 din prezenta lege, precum şi de art. 101 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, practicã sancţionatã de autoritatea de concurenţã.
(4) Atunci când existã o decizie a Consiliului Concurenţei prin care este sancţionatã o practicã anticoncurenţialã, în soluţionarea cererilor privind acordarea de despãgubiri, instanţele vor putea solicita Consiliului Concurenţei documentele din cadrul dosarului care a stat la baza emiterii deciziei. În acest scop, primind aceste documente, instanţele vor asigura respectarea confidenţialitãţii informaţiilor reprezentând secrete de afaceri, precum şi a altor informaţii calificate drept confidenţiale.
(5) Persoanele fizice sau juridice, care se considerã prejudiciate printr-o practicã anticoncurenţialã interzisã de prezenta lege, vor putea formula cerere privind acordarea de despãgubiri în termen de 2 ani de la data la care decizia Consiliului Concurenţei, pe care se întemeiazã acţiunea în subsidiar, rãmâne definitivã şi irevocabilã.
(6) Consiliul Concurenţei poate înainta observaţii instanţelor naţionale cu privire la aspecte privind aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din prezenta lege, precum şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în condiţiile prevãzute în Codul de procedurã civilã.
(7) În toate cazurile în care instanţele naţionale aplicã, în mod direct, prevederile art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, dupã comunicarea cãtre pãrţi a hotãrârii susceptibile de exercitare a unei cãi de atac, acestea vor transmite, de îndatã, o copie a hotãrârii cãtre Comisia Europeanã, prin intermediul Consiliului Concurenţei."
55. Articolul 63 se abrogã.
56. Articolul 64 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 64. - (1) Cifra de afaceri prevãzutã la art. 14 este suma veniturilor realizate din vânzãrile de produse şi/sau din prestãrile de servicii realizate de întreprindere în cursul ultimului exerciţiu financiar, din care se scad sumele datorate cu titlu de obligaţii fiscale şi valoarea contabilizatã a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar, inclusiv a livrãrilor intracomunitare.
(2) Când o operaţiune de concentrare economicã are loc în modalitatea prevãzutã la art. 10 alin. (1) lit. b), prin cumpãrare de elemente de activ, din cifra de afaceri stabilitã potrivit prevederilor alin. (1) va fi luatã în considerare numai suma aferentã activelor constituind obiect al tranzacţiei.
(3) Dacã, în cursul unei perioade de 2 ani, douã sau mai multe tranzacţii de felul celor prevãzute la alin. (2) au loc între aceleaşi persoane fizice şi/sau juridice, ele sunt considerate ca o singurã operaţiune de concentrare economicã, realizatã la data ultimei tranzacţii."
57. Articolul 65 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 65. - Cifra de afaceri este înlocuitã:
a) pentru instituţiile de credit şi alte instituţii financiare, cu suma veniturilor, definite prin instrucţiuni adoptate de Consiliul Concurenţei, dupã deducerea impozitelor şi a taxelor legate direct de acestea;
b) pentru societãţile de asigurãri, cu valoarea primelor brute încasate sau de încasat, conform contractelor de asigurãri încheiate de cãtre sau în numele societãţilor de asigurare, inclusiv primele plãtite reasigurãtorilor, dupã deducerea impozitelor şi a taxelor percepute asupra cuantumului primelor individuale de asigurare sau a volumului total al acestora, identificate de cãtre Consiliul Concurenţei prin instrucţiuni."
58. Articolul 66 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - În scopul aplicãrii prevederilor art. 14, dar fãrã a contraveni dispoziţiilor art. 64 alin. (2) şi (3), dacã vreuna dintre întreprinderile avute în vedere la aplicarea prevederilor art. 14 face parte dintr-un grup de întreprinderi, pentru cifra sa de afaceri se va lua în considerare cifra de afaceri cumulatã a respectivului grup, conform situaţiilor financiare anuale consolidate."
59. Articolul 67 se abrogã.
ART. II
Consiliul Concurenţei asigurã secretariatul Consiliului pentru aplicarea politicii în domeniul ajutorului de stat, potrivit prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 98/2010 privind constituirea Consiliului interministerial "Consiliul pentru aplicarea politicii în domeniul ajutorului de stat".
ART. III
Orice referire din lege la noţiunea de "agent economic" se considerã a fi fãcutã la noţiunea de "întreprindere".
ART. IV
(1) Prezenta ordonanţã de urgenţã intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Procedura de examinare a cererilor de certificare a neintervenţiei şi a cererilor de dispensã în cazurile de exceptãri individuale ale înţelegerilor, deciziilor luate de asociaţiile de întreprinderi sau practicilor concertate aflate în analiza Consiliului Concurenţei, pentru care nu s-au emis decizii pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, înceteazã de drept la aceastã datã.
(3) În ceea ce priveşte investigaţiile deschise anterior de cãtre Consiliul Concurenţei, orice procedurã nouã întreprinsã de Consiliul Concurenţei va fi îndeplinitã cu respectarea condiţiilor şi cerinţelor impuse prin dispoziţiile nou-intrate în vigoare.
ART. V
<>Legea concurenţei nr. 21/1996 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 742 din 16 august 2005, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------

Preşedintele Consiliului Concurenţei,
Bogdan M. Chiriţoiu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu


Bucureşti, 30 iunie 2010.
Nr. 75.

--------
A
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016