Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA DE URGENTA nr. 73 din 30 iunie 2010 pentru modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995
Având în vedere cã experienţa organizãrii şi desfãşurãrii examenului de bacalaureat, în structura prevãzutã de <>Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pune în evidenţã faptul cã numãrul extrem de mare de opţiuni pe care le pot exprima elevii la unele probe genereazã dificultãţi în organizarea examenului, iar numãrul mare de probe necesitã resurse umane, materiale şi conduce la costuri apreciabile, reprezentând un important factor de stres pentru candidaţi, ţinând cont de faptul cã probele orale, cuprinse în structura examenului de bacalaureat anterioarã anului şcolar 2009-2010, conduc pentru majoritatea covârşitoare a candidaţilor la obţinerea unor note mari, fãrã ca acest lucru sã aibã relevanţã ulterioarã în continuarea studiilor sau pe piaţa muncii, şi cã susţinerea unor evaluãri care sã ateste nivelul de competenţã lingvisticã sau digitalã este mult mai relevantã pentru absolvent, contribuind la creşterea şanselor de angajare ale acestuia, având în vedere necesitatea de a oferi absolvenţilor învãţãmântului liceal posibilitatea de a li se evalua şi certifica competenţele lingvistice de comunicare în limba maternã şi într-o limbã de circulaţie internaţionalã, precum şi competenţele digitale, competenţele generale şi specifice formate pe durata învãţãmântului liceal, necesare pentru integrarea acestora în societatea cunoaşterii, pentru a asigura tuturor şi fiecãruia împlinirea şi dezvoltarea personalã, incluziunea socialã şi cetãţenia activã şi ocuparea unui loc de muncã, ţinând cont de necesitatea standardizãrii evaluãrilor naţionale pentru a asigura obiectivitatea şi credibilitatea evaluãrilor şi pentru a asigura relevanţa acestora în raport cu progresul şcolar al elevilor, precum şi pentru a raporta rezultatele învãţãrii la standardele europene, având în vedere cã, pentru anul 2010, a fost modificatã, prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 97/2009 privind reglementarea unor mãsuri pentru organizarea examenului naţional de bacalaureat în anul şcolar 2009-2010, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 384/2009 , structura examenului de bacalaureat prevãzutã de <>Legea nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dupã acelaşi model propus în prezenta ordonanţã de urgenţã şi cã, în anul 2010, examenul de bacalaureat a fost susţinut dupã noua structurã, ţinând cont de faptul cã <>Legea nr. 384/2009 a aprobat prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 97/2009 doar pentru anul şcolar 2009-2010, iar în cazul neadoptãrii prezentului act legislativ, elevii vor trebui sã susţinã examenul de bacalaureat conform structurii care a fost valabilã pânã în anul 2009, cu toate efectele negative care au fost constatate, având în vedere cã este firesc ca elevii sã cunoascã din timp structura examenului de bacalaureat, ceea ce le permite sã se pregãteascã pentru susţinerea cu succes a acestuia, ţinând cont cã revenirea la vechea formã a examenului de bacalaureat nu are o justificare metodologicã sau curricularã şi va crea confuzii în primul rând în rândul elevilor şi al pãrinţilor, dar şi în rândul cadrelor didactice, care şi-au orientat predarea cãtre noua modalitate de evaluare, ţinând cont de nevoia de a asigura un sistem de evaluare predictibil şi pentru a evita schimbãrile nejustificate de structurã a examenului naţional de bacalaureat, pentru soluţionarea situaţiilor excepţionale în care cadrele didactice din învãţãmântul superior se aflã în imposibilitatea de a-şi îndeplini funcţia de preşedinte al unei comisii de bacalaureat, pentru care au fost numite prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului, având în vedere faptul cã, potrivit prevederilor legale, metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat 2011 trebuie datã publicitãţii pânã la data de 31 august 2010, întrucât toate aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
ARTICOL UNIC <>Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã: 1. La articolul 26, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins: "(4) Examenul naţional de bacalaureat constã în susţinerea urmãtoarelor probe: A. probã de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare oralã în limba românã; B. probã de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare oralã în limba maternã, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbã a minoritãţilor naţionale; C. probã de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbã de circulaţie internaţionalã studiatã pe parcursul învãţãmântului liceal. Rezultatul evaluãrii se exprimã prin nivelul de competenţã corespunzãtor Cadrului european comun de referinţã pentru limbi. Elevii care promoveazã, pe parcursul învãţãmântului preuniversitar, examene cu recunoaştere internaţionalã pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi strãine au dreptul la recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene, la cerere şi conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului; D. probã de evaluare a competenţelor digitale. Rezultatul evaluãrii se exprimã prin nivelul de competenţã, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. Elevii care promoveazã, pe parcursul învãţãmântului preuniversitar, examene cu recunoaştere europeanã pentru certificarea competenţelor digitale au dreptul la recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene, la cerere şi conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului; E. probe scrise de evaluare a competenţelor formate pe durata învãţãmântului liceal, dupã cum urmeazã: a) probã scrisã la limba şi literatura românã - probã comunã pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializãrile; b) probã scrisã la limba şi literatura maternã - probã comunã pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializãrile, care au urmat studiile liceale într-o limbã a minoritãţilor naţionale; c) o probã scrisã, diferenţiatã în funcţie de filierã, profil şi specializare, dupã cum urmeazã: (i) matematicã - pentru profilul real din filiera teoreticã, pentru filiera tehnologicã sau, dupã caz, pentru filiera vocaţionalã; (ii) istorie - pentru profilul umanist din filiera teoreticã sau, dupã caz, pentru filiera vocaţionalã; d) o probã scrisã la care elevul poate opta, în conformitate cu filiera, profilul şi specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse în urmãtoarele douã grupe de discipline: (i) fizicã, chimie, biologie sau informaticã; (ii) geografie, filosofie, logicã şi argumentare, economie, psihologie şi, dupã caz, sociologie." 2. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 27. - (1) Examenul naţional de bacalaureat se considerã promovat de cãtre absolvenţii învãţãmântului secundar superior liceal care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii: a) au susţinut probele prevãzute la art. 26 alin. (4) lit. A-D; b) au susţinut toate probele scrise prevãzute la art. 26 alin. (4) lit. E şi au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare dintre acestea; c) media aritmeticã, calculatã cu douã zecimale exacte, a notelor obţinute la probele scrise precizate la art. 26 alin. (4) lit. E este cel puţin 6. (2) Media obţinutã la examenul naţional de bacalaureat este media aritmeticã calculatã cu douã zecimale exacte a notelor obţinute la probele scrise prevãzute la art. 26 alin. (4) lit. E. (3) În urma promovãrii examenului naţional de bacalaureat, absolventului i se elibereazã diploma de bacalaureat. (4) Absolvenţilor clasei a XII-a/a XIII-a care au susţinut evaluãrile prevãzute la art. 26 alin. (4) lit. A-D li se elibereazã certificate care atestã nivelul de competenţã lingvisticã, respectiv nivelul de competenţã digitalã. Eliberarea acestor certificate nu este condiţionatã de promovarea probelor scrise prevãzute la art. 26 alin. (4) lit. E. (5) În cazul nepromovãrii examenului naţional de bacalaureat pot fi recunoscute în sesiunile urmãtoare, la cerere, rezultatele la evaluãrile susţinute conform art. 26 alin. (4) lit. A-D, respectiv rezultatele la probele scrise prevãzute la art. 26 alin. (4) lit. E care au fost promovate cu cel puţin nota 5. (6) În decursul unui an şcolar se organizeazã douã sesiuni ale examenului naţional de bacalaureat. (7) Candidaţii pot susţine examenul naţional de bacalaureat şi examenul de certificare a competenţelor profesionale, fãrã taxã, de cel mult douã ori. Prezentãrile ulterioare la aceste examene sunt condiţionate de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului. (8) Probele prevãzute la art. 26 alin. (4) lit. A-D se organizeazã şi se desfãşoarã la nivelul unitãţii de învãţãmânt din care provin candidaţii, în faţa unei comisii prezidate de directorul unitãţii de învãţãmânt şi numite prin decizie a inspectorului şcolar general, în condiţiile stabilite prin metodologia prevãzutã la art. 26 alin. (7). (9) Probele scrise din examenul naţional de bacalaureat, prevãzute la art. 26 alin. (4) lit. E, se susţin dupã încheierea anului şcolar, în faţa unei comisii numite de inspectoratul şcolar, în condiţii stabilite prin metodologia prevãzutã la art. 26 alin. (7). (10) Comisia prevãzutã la alin. (9) este condusã de un preşedinte, numit prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului dintre cadrele didactice universitare de predare, având titlul ştiinţific de doctor. În situaţii bine justificate, poate fi numit în funcţia de preşedinte şi un cadru didactic din învãţãmântul liceal, având gradul didactic I şi performanţe profesionale deosebite, titular în altã unitate de învãţãmânt decât cea din care provin elevii care susţin probele scrise ale examenului naţional de bacalaureat. (11) Comisia prevãzutã la alin. (9) este alcãtuitã din profesori de la alte unitãţi de învãţãmânt decât cele din care provin elevii care susţin probele scrise ale examenului naţional de bacalaureat. (12) Numãrul comisiilor prevãzute la alin. (9) şi numãrul unitãţilor de învãţãmânt în care se desfãşoarã probele scrise din examenul naţional de bacalaureat se stabilesc de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, la propunerea inspectoratelor şcolare. (13) Rezultatele examenului naţional de bacalaureat sunt publice."
PRIM-MINISTRU EMIL BOC
Contrasemneazã: --------------- Viceprim-ministru, Marko Bela
Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului, Daniel Petru Funeriu
Ministrul finanţelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu
Bucureşti, 30 iunie 2010. Nr. 73.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email