Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 71 din 30 iunie 2010  privind stabilirea strategiei pentru mediul marin    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 71 din 30 iunie 2010 privind stabilirea strategiei pentru mediul marin

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 2 iulie 2010
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 71 din 30 iunie 2010
privind stabilirea strategiei pentru mediul marin
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 2 iulie 2010


Având în vedere necesitatea adoptãrii unor mãsuri urgente pentru elaborarea şi promovarea unei legislaţii în domeniul mediului marin,
ţinând cont de obligaţiile asumate de România la momentul aderãrii la Uniunea Europeanã şi având în vedere prevederile Tratatului de aderare a României la Uniunea Europeanã, ratificat prin <>Legea nr. 157/2005 , precum şi prevederile tratatelor de instituire a Comunitãţilor Europene referitoare la actele adoptate de Comisie şi de Consiliu şi la modalitãţile de aplicare a acestora în sistemul de drept naţional,
luând în considerare faptul cã Directiva 2008/56/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 iunie 2008 de instituire a unui cadru de acţiune comunitarã în domeniul politicii privind mediul marin (Directiva-cadru "Strategia pentru mediul marin") are ca termen de transpunere în legislaţia naţionalã data de 15 iulie 2010, iar necesitatea transpunerii corecte şi complete vizeazã interesul public,
având în vedere faptul cã neadoptarea în regim de urgenţã a acestor mãsuri conduce la prejudicii importante pentru România prin declanşarea procedurii de infrigement şi aplicarea de sancţiuni pecuniare, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene, cu consecinţe grave asupra bugetului de stat,
în temeiul <>art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã ,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

Obiectivul
ART. 1
(1) Prezenta ordonanţã de urgenţã are ca obiectiv stabilirea strategiei pentru mediul marin, care prevede mãsurile necesare pentru a obţine sau a menţine starea ecologicã bunã a mediului marin, cel mai târziu pânã în anul 2020, denumitã în continuare strategia marinã.
(2) În acest scop, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor elaboreazã şi implementeazã strategia marinã pentru:
a) protecţia şi conservarea mediului marin, prevenirea deteriorãrii acestuia sau, dacã este posibil, refacerea ecosistemelor marine în zonele în care acestea au fost afectate;
b) prevenirea şi reducea aportului de elemente externe în mediul marin, în vederea eliminãrii treptate a poluãrii, astfel cum este definitã la art. 3 pct. 8, cu condiţia sã se asigure cã nu sunt impacturi sau riscuri semnificative pentru biodiversitatea marinã, ecosistemele marine, sãnãtatea umanã sau utilizãrile legale ale mãrii.
(3) Strategia marinã are la bazã abordarea ecosistemicã pentru gestionarea activitãţilor umane, fapt ce asigurã cã presiunea totalã rezultatã din aceste activitãţi este menţinutã la un nivel compatibil cu realizarea unei stãri ecologice bune şi, de asemenea, cã nu este compromisã capacitatea ecosistemelor marine de a reacţiona la schimbãrile induse de om, fãcând posibilã totodatã o utilizare durabilã a bunurilor şi a serviciilor marine de cãtre generaţiile prezente şi cele viitoare.
(4) Prezenta ordonanţã de urgenţã contribuie la întãrirea coerenţei dintre diferitele politici, acorduri şi mãsuri legislative în domeniul mediului marin şi urmãreşte sã asigure integrarea activitãţilor din acest domeniu.
Domeniul de aplicare
ART. 2
(1) Prezenta ordonanţã de urgenţã se aplicã apelor marine, astfel cum sunt definite la art. 3 pct. 1, şi ia în considerare efectele transfrontiere asupra calitãţii mediului marin al ţãrilor nemembre ale Uniunii Europene (UE) din aceeaşi regiune marinã.
(2) Prezenta ordonanţã de urgenţã nu se aplicã activitãţilor al cãror obiectiv unic este apãrarea sau securitatea naţionalã. Cu toate acestea, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor trebuie sã se asigure cã aceste activitãţi sunt compatibile cu obiectivele legii, în mãsura în care acest lucru este posibil şi realizabil.
Definiţii
ART. 3
Pentru aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos semnificã dupã cum urmeazã:
1. ape marine:
a) apele, fundul mãrii şi subsolul marin situate în partea exterioarã a liniei de bazã care este limita de mãsurare a întinderii apelor teritoriale ce se extind pânã la extremitatea zonei în care România deţine şi/sau îşi exercitã jurisdicţia, conform <>Legii nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mãrii teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive ale României, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Legii nr. 110/1996 privind ratificarea Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului mãrii, încheiatã la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982, şi aderarea la Acordul referitor la aplicarea pãrţii a XI-a a Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului mãrii, încheiat la New York la 28 iulie 1994;
b) apele costiere, aşa cum sunt definite la pct. 10 din anexa nr. 1 la <>Legea apelor nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fundul şi subsolul acestora, în mãsura în care unele aspecte specifice ale stãrii ecologice a mediului marin nu au fost abordate în legea menţionatã sau în alte acte normative;
2. regiune marinã - regiunea prevãzutã la art. 4 şi subregiunile acestei sunt definite în scopul facilitãrii punerii în aplicare a prezentului act normativ şi sunt determinate pe baza caracteristicilor hidrologice, oceanografice şi biogeografice;
3. strategie marinã - strategia care trebuie elaboratã şi pusã în practicã pentru fiecare regiune sau subregiune marinã vizatã, potrivit prevederilor art. 5;
4. stare ecologicã - starea generalã a mediului în apele marine, ţinându-se cont de structura, funcţia şi procesele componentelor ecosistemelor marine, împreunã cu factorii naturali fiziografici, geografici, biologici, geologici şi climatici, precum şi de condiţiile fizice, acustice şi chimice care rezultã în special din activitatea umanã desfãşuratã în cadrul sau în afara zonei în cauzã;
5. stare ecologicã bunã - starea ecologicã a apelor marine, care se defineşte prin diversitatea ecologicã şi dinamica oceanelor şi a mãrilor, care sunt curate, în bunã stare sanitarã şi productive, caracteristici ce depind de factorii intrinseci şi printr-o utilizare durabilã a mediului marin, salvgardându-se astfel potenţialul acestuia pentru utilizãrile şi activitãţile generaţiilor actuale şi viitoare, şi anume:
a) structura, funcţiile şi procesele componentelor ecosistemelor marine, care împreunã cu factorii fiziografici, geografici, geologici şi climatici permit acestor ecosisteme sã îşi pãstreze întreaga funcţionalitate şi capacitate de rezistenţã la schimbãrile ecologice induse de om. Speciile şi habitatele marine sunt protejate, este prevenit declinul biodiversitãţii datorat intervenţiei omului şi funcţionarea diferitelor componente biologice este în echilibru;
b) proprietãţile hidromorfologice, fizice şi chimice ale ecosistemelor, inclusiv acele proprietãţi care rezultã din activitãţile umane din zona în cauzã, susţin ecosistemele. Introducerea în mediul marin de substanţe şi de energie rezultate din activitãţile umane, inclusiv zgomotul, nu provoacã efecte poluante. Starea ecologicã bunã este determinatã la nivelul regiunii sau subregiunii marine, prevãzute la art. 4, pe baza descriptorilor calitativi prevãzuţi în anexa nr. 1. Se pune în aplicare o gestionare adaptatã la condiţiile de mediu şi care are la bazã abordarea ecosistemicã cu scopul atingerii unei stãri ecologice bune;
6. criterii - caracteristicile tehnice particulare care sunt strâns legate de descriptorii calitativi;
7. obiectiv de mediu - descrierea calitativã şi cantitativã a stãrii dorite pentru diferitele componente ale apelor marine, precum şi a presiunilor şi a impacturilor exercitate asupra lor, în fiecare regiune şi subregiune marinã. Obiectivele de mediu sunt stabilite în conformitate cu art. 10;
8. poluare - introducerea directã sau indirectã în mediul marin, ca urmare a activitãţilor umane, de substanţe şi energie, inclusiv surse sonore submarine care rezultã din activitãţi umane, care produc sau sunt susceptibile sã producã efecte nocive, cum ar fi deteriorarea resurselor vii şi a ecosistemelor marine, inclusiv pierderea biodiversitãţii, riscuri pentru sãnãtatea umanã, obstacole pentru activitãţi maritime, inclusiv pentru pescuit, turism şi agrement, precum şi pentru alte utilizãri legale ale mãrii, provoacã alterarea calitãţii apelor marine din punctul de vedere al utilizãrii acestora şi reducerea facilitãţilor de agrement ale mediului marin sau, în general, afecteazã utilizarea durabilã a bunurilor şi a serviciilor marine;
9. cooperare regionalã - cooperarea şi coordonarea activitãţilor între statele membre ale UE şi, ori de câte ori este posibil, între state membre şi ţãri nemembre ale UE, care împart aceeaşi regiune sau subregiune marinã, cu scopul de a elabora şi de a pune în aplicare strategii marine;
10. convenţie privind mãrile regionale - orice convenţie sau acord internaţional împreunã cu organismele lor de conducere, încheiatã/încheiat în scopul protecţiei mediului marin din regiunile marine menţionate la art. 4, cum ar fi Convenţia pentru protecţia mediului marin din zona Mãrii Baltice, Convenţia privind protecţia mediului marin al Atlanticului de Nord-Est şi Convenţia privind protecţia mediului marin şi a zonei de coastã a Mãrii Mediterane, Convenţia privind protecţia Mãrii Negre împotriva poluãrii.
Regiunile marine
ART. 4
(1) Atunci când pune în aplicare obligaţiile care îi revin în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţã, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor are în vedere în mod corespunzãtor faptul cã apele marine aflate sub suveranitatea sau jurisdicţia sa fac parte integrantã din regiunea marinã Marea Neagrã.
(2) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor notificã Comisiei Europene cu privire la subdiviziunile apelor marine pânã la data de 15 iulie 2010.
Strategia marinã
ART. 5
(1) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor elaboreazã, pentru regiunea Marea Neagrã, strategia marinã aplicabilã apelor sale marine, conform planului de acţiune prevãzut la alin. (3) lit. a) şi b).
(2) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, în cadrul strategiei marine pe care o implementeazã, coopereazã cu alte state membre ale UE din bazinul Mãrii Negre, precum şi cu statele semnatare ale Convenţiei privind protecţia Mãrii Negre împotriva poluãrii, pentru a adopta mãsurile cerute în scopul realizãrii obiectivelor acesteia.
(3) Pentru a se asigura o abordare comunã în realizarea stãrii ecologice bune, coerenţa şi coordonarea activitãţilor din regiunea Mãrii Negre, la implementarea strategiei marine se are în vedere urmãtorul plan de acţiune:
a) pregãtirea activitãţii, care se realizeazã dupã cum urmeazã:
(i) evaluarea iniţialã, care trebuie efectuatã pânã la data de 15 iulie 2012, a stãrii ecologice actuale a apelor teritoriale şi a impactului de mediu al activitãţilor umane asupra acestor ape, în conformitate cu prevederile art. 8;
(ii) evaluarea, efectuatã pânã la data de 15 iulie 2012, a stãrii ecologice bune pentru apele marine, în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1);
(iii) stabilirea, pânã la data de 15 iulie 2012, a unui set de obiective de mediu şi de indicatori asociaţi, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1);
(iv) elaborarea şi punerea în aplicare, pânã la data de 15 iulie 2014, în lipsa dispoziţiilor contrare ale legislaţiei din domeniu, a unui program de monitorizare în vederea evaluãrii continue şi a actualizãrii periodice a obiectivelor, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1);
b) programul de mãsuri, care se realizeazã dupã cum urmeazã:
(i) elaborarea, cel mai târziu pânã în anul 2015, a unui program de mãsuri destinat sã asigure realizarea sau menţinerea stãrii ecologice bune, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1)-(3);
(ii) punerea în aplicare, cel mai târziu pânã în anul 2016, a programului prevãzut la pct. (i), în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (10).
(4) În cazul în care starea ecosistemelor din regiunea Mãrii Negre este atât de criticã încât necesitã o acţiune urgentã, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor împreunã cu statele membre ale UE care au graniţã în aceastã regiune vor elabora un plan de acţiune în conformitate cu alin. (1) şi vor prevedea lansarea anticipatã a unui program de mãsuri, precum şi posibile mãsuri de protecţie mai stricte, cu condiţia ca acestea sã nu împiedice realizarea stãrii ecologice bune în altã zonã a regiunii marine. Ca urmare a situaţiei la care face referire alin. (3), statele membre în cauzã informeazã Comisia Europeanã cu privire la programul lor revizuit şi acţioneazã în consecinţã.
Cooperarea regionalã
ART. 6
(1) În vederea realizãrii coordonãrii prevãzute la art. 5 alin. (2), autoritatea publicã centralã din domeniul apelor utilizeazã, în mãsura în care acest lucru este posibil şi oportun, prevederile <>Legii nr. 98/1992 pentru ratificarea Convenţiei privind protecţia Mãrii Negre împotriva poluãrii, semnatã la Bucureşti la 21 aprilie 1992, prin care ţãrile riverane Mãrii Negre se angajeazã sã protejeze şi sã conserve mediul marin, precum şi alte structuri instituţionale regionale existente în materie de cooperare.
(2) Pentru implementarea strategiei marine în regiunea Mãrii Negre, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor depune toate eforturile utilizând forurile internaţionale competente, inclusiv mecanismele şi structurile stipulate în <>Legea nr. 98/1992 , pentru a-şi coordona acţiunile cu ţãrile nemembre ale UE care au suveranitate sau jurisdicţie asupra apelor din aceeaşi regiune. În acest context, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor se bazeazã, în mãsura în care este posibil, pe programele şi activitãţile relevante existente elaborate în cadrul structurilor rezultate din <>Legea nr. 98/1992 şi acorduri bilaterale încheiate cu ţãrile riverane regiunii Mãrii Negre.
(3) Coordonarea şi cooperarea sunt extinse, atunci când este cazul, la toate statele membre ale UE situate în bazinul regiunii marine Marea Neagrã, inclusiv ţãrile fãrã ieşire la mare, pentru a permite statelor membre UE situate în aceastã regiune sã îşi îndeplineascã obligaţiile, utilizând structurile de cooperare prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã şi de <>Legea nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Autoritãţile competente
ART. 7
(1) Autoritãţile competente pentru implementarea strategiei marine sunt prevãzute în tabelul nr. 1 din anexa nr. 2.
(2) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor transmite Comisiei Europene lista autoritãţilor competente prevãzute la alin. (1) împreunã cu informaţiile prevãzute în anexa nr. 2, pânã la data de 15 ianuarie 2011.
(3) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor este autoritatea responsabilã cu cooperarea şi coordonarea regionalã în conformitate cu prevederile art. 6.
(4) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor transmite Comisiei Europene lista cu autoritãţile competente, care fac parte din organisme internaţionale care sunt relevante în procesul de implementare al strategiei marine şi care sunt prevãzute în tabelul nr. 2 din anexa nr. 2.
(5) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor informeazã Comisia Europeanã cu privire la orice modificãri ale informaţiilor comunicate în baza alin. (2) în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a unei asemenea modificãri.

CAP. II
Pregãtirea, prima componentã a planului de acţiune

Evaluarea
ART. 8
(1) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor evalueazã starea iniţialã a apelor sale marine, ţinând cont de datele existente, atunci când acestea sunt disponibile şi care cuprind urmãtoarele elemente:
a) analiza particularitãţilor, a caracteristicilor esenţiale şi a stãrii ecologice a acestor ape în momentul evaluãrii, bazate pe lista orientativã a caracteristicilor enumerate în tabelul nr. 1 din anexa nr. 3, acoperind caracteristicile fizice şi chimice, tipurile de habitat, trãsãturile biologice şi hidromorfologia;
b) analiza presiunilor şi a impacturilor predominante, inclusiv cele care rezultã din activitãţi umane, care influenţeazã starea ecologicã a acestor ape, analizã care:
(i) se bazeazã pe lista orientativã a elementelor enumerate în tabelul nr. 2 din anexa nr. 3 şi cuprinde aspectele calitative şi cantitative ale efectelor cumulate ale diverselor presiuni, precum şi tendinţele previzibile;
(ii) cuprinde principalele efecte cumulative şi sinergice; şi
(iii) ia în considerare evaluãrile relevante care au fost efectuate în conformitate cu legislaţia în vigoare;
c) analiza economicã şi socialã a utilizãrii acestor ape şi a costurilor degradãrii mediului marin.
(2) Analizele prevãzute la alin. (1) ţin cont de elementele privind apele costiere, tranzitorii şi teritoriale aflate sub incidenţa dispoziţiilor <>Legii nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Acestea iau în considerare sau au drept bazã şi alte evaluãri relevante, precum cele efectuate în colaborare cu celelalte ţãri din cadrul convenţiilor privind mãrile regionale sau se bazeazã pe acestea, astfel încât sã realizeze o evaluare globalã a stãrii mediului marin.
(3) În cursul pregãtirii evaluãrii prevãzute la alin. (1), autoritatea publicã centralã din domeniul apelor se asigurã cã, prin coordonarea stabilitã în conformitate cu prevederile art. 5 şi 6:
a) metodologia de evaluare este armonizatã în regiunea marinã Marea Neagrã;
b) sunt luate în considerare impactul şi caracteristicile transfrontierã.
Determinarea stãrii ecologice bune
ART. 9
(1) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, ţinând seama de rezultatele evaluãrii iniţiale realizate potrivit prevederilor art. 8 alin. (1), stabileşte pentru apele marine proprii un set de caracteristici corespunzãtoare unei stãri ecologice bune, pe baza descriptorilor calitativi prevãzuţi în anexa nr. 1. În elaborarea acestui set se iau în considerare elementele orientative prevãzute în tabelul nr. 1 din anexa nr. 3 şi în special de caracteristicile fizice şi chimice, tipurile de habitat, de caracteristicile biologice şi hidromorfologie. De asemenea, se ţine cont şi de presiunile şi impacturile produse de activitãţile umane în regiunea marinã Marea Neagrã, luând în considerare listele orientative prevãzute în tabelul nr. 2 din anexa nr. 3.
(2) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor notificã Comisiei Europene rezultatele evaluãrii realizate conform art. 8 alin. (1), precum şi rezultatele determinãrii efectuate conform alin. (1), în termen de 3 luni de la finalizarea acesteia din urmã.
Stabilirea obiectivelor de mediu
ART. 10
(1) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, pe baza evaluãrii iniţiale realizate în temeiul art. 8 alin. (1), stabileşte pentru apele marine teritoriale un set complet de obiective de mediu şi de indicatori relevanţi în scopul de a orienta eforturile în vederea atingerii stãrii ecologice bune a mediului marin, luând în considerare lista orientativã de presiuni şi impacturi prezentatã în tabelul nr. 2 din anexa nr. 3, precum şi din lista orientativã de caracteristici prevãzutã în anexa nr. 4. La stabilirea obiectivelor şi a indicatorilor respectivi se ţine cont de continuitatea aplicãrii pentru aceleaşi ape a obiectivelor de mediu relevante existente, stabilite la nivel naţional, comunitar sau internaţional, asigurând compatibilitatea reciprocã a acestor obiective şi luarea în considerare, de asemenea, pe cât acest lucru este posibil, a impacturilor transfrontiere semnificative şi a caracteristicilor transfrontiere.
(2) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor notificã Comisiei Europene obiectivele de mediu prevãzute la alin. (1) în termen de 3 luni de la stabilirea acestora.
Programe de monitorizare
ART. 11
(1) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, pe baza evaluãrii iniţiale realizate conform art. 8 alin. (1), elaboreazã programul de monitorizare în vederea evaluãrii permanente a stãrii ecologice a apelor sale marine, pe baza listelor indicative de elemente enumerate în anexa nr. 3 şi a listei prevãzute în anexa nr. 5 şi în funcţie de obiectivele de mediu stabilite în conformitate cu art. 10. Autoritatea competentã pune în aplicare programul de monitorizare. Programele de monitorizare sunt compatibile în cadrul regiunii marine Marea Neagrã şi se bazeazã pe dispoziţiile relevante în materie de evaluare şi de monitorizare stabilite prin <>Legea nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sãlbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau în temeiul acordurilor internaţionale şi sunt compatibile cu aceste dispoziţii.
(2) România împreunã cu statele membre ale UE cu care împarte aceeaşi regiune marinã elaboreazã programul de monitorizare în conformitate cu alin. (1) şi se asigurã cã:
a) metodele de monitorizare sunt compatibile în regiunea marinã în cauzã, pentru a facilita compararea rezultatelor monitorizãrii;
b) sunt luate în considerare impactul şi caracteristicile transfrontierã relevante.
(3) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor notificã Comisiei Europene programele de monitorizare prevãzute la alin. (1) în termen de 3 luni de la elaborarea lor.

CAP. III
Programul de mãsuri, a doua componentã a planului de acţiune

Programul de mãsuri
ART. 12
(1) Pentru regiunea marinã Marea Neagrã, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor identificã, conform art. 9 alin. (1), mãsurile necesare pentru a atinge sau pentru a menţine starea ecologicã bunã în apele sale marine. Aceste mãsuri se elaboreazã pe baza evaluãrii iniţiale realizate în baza art. 8 alin. (1), având în vedere obiectivele de mediu stabilite în temeiul art. 10 alin. (1) şi ţinând cont de tipurile de mãsuri enumerate în anexa nr. 6.
(2) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor integreazã mãsurile elaborate în temeiul alin. (1) într-un program de mãsuri, ţinând cont de mãsurile relevante din <>Legea nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Hotãrârea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descãrcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Hotãrârea Guvernului nr. 546/2008 privind gestionarea calitãţii apei de îmbãiere, de viitoarea legislaţie din domeniul protecţiei apelor, precum şi de acordurile internaţionale la care România este parte.
(3) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, în stabilirea unui program de mãsuri conform alin. (2), trebuie sã ţinã cont de dezvoltarea durabilã şi în special de repercusiunile sociale şi economice ale mãsurilor prevãzute. În scopul acordãrii de asistenţã autoritãţii sau autoritãţilor competente menţionate la art. 7 în vederea realizãrii obiectivelor lor într-o manierã integratã, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor poate identifica sau înfiinţa cadrul administrativ pentru a putea beneficia de pe urma unei interacţiuni de acest fel. Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor se asigurã cã mãsurile sunt rentabile şi realizabile din punct de vedere tehnic şi efectueazã, înainte de introducerea oricãrei noi mãsuri, o evaluare a impactului acesteia, inclusiv analiza cost-beneficiu.
(4) Programul prevãzut la alin. (2) cuprinde mãsuri de protecţie spaţialã, ce fac referire la reţelele coerente şi reprezentative de zone marine protejate, cuprinzând în mod adecvat diversitatea ecosistemelor componente, ca de exemplu zonele speciale de conservare prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 57/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum au fost convenite de acordurile internaţionale sau regionale la care România este parte.
(5) În cazul în care autoritatea publicã centralã din domeniul apelor considerã cã gestionarea unei activitãţi umane la nivel comunitar sau internaţional ar putea avea un impact semnificativ asupra mediului marin, în special în zonele menţionate la alin. (4), se va adresa, în mod individual sau împreunã cu alt stat membru, autoritãţii competente sau organizaţiei internaţionale corespunzãtoare în vederea examinãrii şi a unei eventuale adoptãri a unor mãsuri care ar putea fi necesare pentru realizarea obiectivelor prezentei ordonanţe de urgenţã, pentru a permite menţinerea sau, dupã caz, refacerea integritãţii, structurii şi funcţionãrii ecosistemelor.
(6) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor pune la dispoziţia publicului informaţiile corespunzãtoare privind zonele prevãzute la alin. (4) şi (5) pentru regiunea marinã Marea Neagrã nu mai târziu de anul 2013.
(7) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor indicã în programul de mãsuri modalitãţile de punere în aplicare a acestuia şi modul în care acesta contribuie la realizarea obiectivelor de mediu stabilite în temeiul art. 10 alin. (1).
(8) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor examineazã implicaţiile programului de mãsuri pentru apele aflate dincolo de apele sale marine teritoriale în scopul diminuãrii riscului unor efecte negative şi, dacã este posibil, în vederea realizãrii unui impact pozitiv asupra apelor în cauzã.
(9) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor notificã Comisiei Europene, precum şi celorlalte state membre ale UE interesate programul de mãsuri, în termen de 3 luni de la elaborarea acestuia.
(10) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor urmãreşte ca programul de mãsuri sã fie operaţional în termen de un an de la elaborarea acestuia.
Excepţii
ART. 13
(1) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor poate identifica în apele sale marine situaţii în care, pentru unul dintre motivele enumerate la lit. a)-d), obiectivele de mediu pentru starea ecologicã bunã nu pot fi realizate sub toate aspectele principale ale mãsurilor care sunt luate sau în care pentru motivele enunţate la lit. e), nu pot fi realizate conform urmãtoarelor condiţii:
a) acţiunea sau lipsa de acţiune pentru care România nu este responsabilã;
b) cauze naturale;
c) forţã majorã;
d) modificarea sau alterarea caracteristicilor fizice ale apelor marine cauzate de acţiuni întreprinse din motive de interes public superior care depãşesc impactul negativ asupra mediului, inclusiv orice impact transfrontier;
e) condiţiile naturale care nu permit îmbunãtãţirea în timp util a stãrii apelor marine, astfel:
(i) autoritatea publicã centralã din domeniul apelor prezintã clar în programul de mãsuri aceste situaţii, care vor fi comunicate şi Comisiei Europene. În identificarea acestor situaţii se vor lua în considerare consecinţele pentru statele riverane regiunii marine Marea Neagrã;
(ii) autoritatea publicã centralã din domeniul apelor adoptã mãsuri adecvate pentru aceste situaţii în scopul continuãrii urmãririi obiectivelor de mediu, în vederea evitãrii oricãrei noi deteriorãri a stãrii apelor marine afectate pentru motivele expuse la lit. b), c) sau d) şi pentru a atenua impactul negativ la nivelul regiunii marine mai sus menţionate sau în apele marine ale altor state membre ale UE.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. d), autoritatea publicã centralã din domeniul apelor urmãreşte ca modificãrile sau alterãrile cauzate de situaţiile prevãzute mai sus sã nu împiedice sau sã nu compromitã într-o manierã definitivã realizarea stãrii ecologice bune la nivelul regiunii marine sau în apele marine ale altor state membre UE.
(3) Mãsurile pentru aceste situaţii prevãzute la alin. (1) lit. e) pct. (ii) sunt, în mãsura posibilului, integrate în programele de mãsuri.
(4) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor elaboreazã şi pune în aplicare toate elementele strategiei marine prevãzute la art. 5 alin. (2), dar nu este obligatã, cu excepţia evaluãrii iniţiale descrise la art. 8, sã ia mãsuri specifice, în cazul în care nu existã un risc semnificativ pentru mediul marin sau în cazul în care costurile acestor mãsuri ar fi disproporţionate având în vedere riscurile pentru mediul marin şi cu condiţia sã nu continue deteriorarea acestuia.
(5) Atunci când, pentru oricare dintre motivele menţionate anterior, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor nu ia niciun fel de mãsuri, aceasta transmite Comisiei Europene justificãrile necesare pentru a-şi motiva decizia, evitând, în acelaşi timp, compromiterea permanentã a obiectivului de a realiza starea ecologicã bunã.
Recomandãri pentru acţiunea comunitarã
ART. 14
(1) În cazul în care se identificã o problemã cu impact asupra stãrii ecologice a apelor sale marine, care nu poate fi rezolvatã prin metodele adoptate la nivel naţional, sau care este legatã de o altã politicã comunitarã ori de un acord internaţional, autoritatea publicã centralã din domeniul apei informeazã Comisia Europeanã şi transmite punctul sãu de vedere în acest sens.
(2) În cazul în care este necesarã o acţiune a instituţiilor comunitare, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor adreseazã recomandãri corespunzãtoare Comisiei Europene sau Consiliului Uniunii Europene referitoare la mãsurile privind problemele menţionate la alin. (1).

CAP. IV
Actualizare, rapoarte şi informarea publicului

Actualizarea
ART. 15
(1) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor urmãreşte permanent ca strategia marinã sã fie actualizatã în funcţie de situaţiile ce apar în zona sa marinã.
(2) În sensul alin. (1), autoritatea publicã centralã din domeniul apelor revizuieşte urmãtoarele elemente din strategia marinã care se actualizeazã la fiecare 6 ani, într-o manierã coordonatã, potrivit prevederilor art. 5, astfel:
a) evaluarea iniţialã şi determinarea stãrii ecologice bune, astfel cum sunt prevãzute la art. 8 alin. (1) şi la art. 9 alin. (1);
b) obiectivele de mediu stabilite în baza art. 10 alin. (1);
c) programele de monitorizare elaborate în baza art. 11 alin. (1);
d) programele de mãsuri elaborate în baza art. 12 alin. (2).
(3) Detaliile referitoare la orice actualizãri efectuate ca urmare a revizuirii prevãzute la alin. (2) sunt comunicate Comisiei Europene, secretariatelor convenţiilor privind mãrile regionale şi oricãror alte state membre interesate, într-un termen de 3 luni de la data publicãrii acestora, în conformitate cu art. 17 alin. (2).
Rapoarte intermediare
ART. 16
În termen de 3 ani de la data publicãrii fiecãrui program de mãsuri sau de la data actualizãrii acestuia în conformitate cu art. 17 alin. (2), autoritatea publicã centralã din domeniul apelor transmite Comisiei Europene un raport intermediar succint, în care se prezintã progresele realizate în punerea în aplicare a programului respectiv.
Consultarea şi informarea publicului
ART. 17
(1) Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor, conform legislaţiei în vigoare, urmãreşte ca toţi factorii interesaţi sã aibã timpul necesar sã participe la implementarea prezentei strategii, implicând structurile sau organele existente responsabile cu gestionarea problemelor ce ţin de obiectivul acesteia, inclusiv Convenţia privind protecţia Mãrii Negre împotriva poluãrii, organele consultative ştiinţifice şi consiliile consultative regionale.
(2) În conformitate cu legislaţia naţionalã în vigoare, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor publicã şi pune la dispoziţia publicului pentru observaţii rezumatele urmãtoarelor elemente ale strategiei marine sau ale actualizãrilor respective, astfel:
a) evaluarea iniţialã şi determinarea stãrii ecologice bune, prevãzute la art. 8 alin. (1) şi la art. 9 alin. (1);
b) obiectivele de mediu stabilite în baza art. 10 alin. (1);
c) programele de monitorizare elaborate în baza art. 11 alin. (1);
d) programele de mãsuri elaborate în baza art. 13 alin. (2).
(3) În ceea ce priveşte accesul la informaţii în materie de mediu se aplicã prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 68/2007 privind rãspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului, aprobatã prin <>Legea nr. 19/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor asigurã Comisiei Europene, în scopul îndeplinirii sarcinilor ce îi revin din prezenta ordonanţã de urgenţã, în special evaluarea stãrii mediului marin din România, în temeiul <>Ordonanţei Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naţionale pentru informaţii spaţiale în România, dreptul de acces şi de utilizare a datelor şi informaţiilor rezultate în urma evaluãrii iniţiale efectuate în temeiul art. 8 şi în urma programului de monitorizare elaborat în temeiul art. 11. În termen de cel mult 6 luni de la data la care datele şi informaţiile rezultate în urma evaluãrii iniţiale efectuate în temeiul art. 8 şi în urma programului de monitorizare elaborat în temeiul art. 11 devin disponibile, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor asigurã Agenţiei Europene de Mediu accesul la aceste informaţii şi date, în scopul îndeplinirii sarcinilor ce îi revin.
Finanţarea comunitarã
ART. 18
(1) Având în vedere caracterul prioritar inerent stabilirii unor strategii marine, punerea în aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã este sprijinitã prin instrumente financiare comunitare existente, în conformitate cu normele şi condiţiile corespunzãtoare.
(2) Programele de mãsuri elaborate de statele membre ale UE sunt cofinanţate din fonduri europene, în conformitate cu instrumentele financiare existente.
Transpunerea
ART. 19
Autoritatea publicã centralã din domeniul apelor transmite Comisiei Europene textele principalelor dispoziţii de drept intern pe care le emite sau pe care Guvernul le emite în domeniul reglementat de prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 20
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezenta ordonanţã de urgenţã.

*

Prezenta ordonanţã de urgenţã transpune Directiva 2008/56/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 iunie 2008 de instituire a unui cadru de acţiune comunitarã în domeniul politicii privind mediul marin (Directiva-cadru "Strategia pentru mediul marin"), publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) seria L nr. 164 din 25 iunie 2008.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul mediului şi pãdurilor,
Laszlo Borbely

Ministrul transporturilor
şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu

Ministrul agriculturii
şi dezvoltãrii rurale,
Mihail Dumitru

Ministrul administraţiei
şi internelor,
Vasile Blaga

Şeful Departamentului
pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 30 iunie 2010.
Nr. 71.


ANEXA 1

Descriptori calitativi pentru determinarea stãrii ecologice bune

1. Diversitatea biologicã este conservatã. Calitatea şi numãrul habitatelor, precum şi distribuţia şi abundenţa speciilor sunt adaptate condiţiilor fiziografice, geografice şi climatice existente.
2. Speciile neindigene introduse în urma activitãţilor umane sunt la un nivel care nu perturbã ecosistemele.
3. Populaţiile tuturor peştilor şi crustaceelor exploatate în scopuri comerciale sunt în limitele securitãţii biologice, prezentând o distribuţie a populaţiei în funcţie de vârstã şi mãrime, care indicã starea bunã a stocurilor.
4. Toate elementele ce formeazã reţeaua troficã marinã, în mãsura în care sunt cunoscute, sunt prezente în abundenţã şi diversitate normalã şi la un nivel care sã asigure abundenţa speciilor pe termen lung şi sã menţinã în totalitate capacitatea lor de reproducere.
5. Eutrofizarea rezultatã din activitãţi umane, în special efectele sale negative, cum ar fi pierderi ale biodiversitãţii, degradarea ecosistemelor, proliferarea algelor toxice şi dezoxigenarea apelor profunde, este redusã la minimum.
6. Aspectul integral al fundului mãrii asigurã cã structura şi funcţiile ecosistemului sunt conservate, iar ecosistemele bentonice, în special, nu sunt afectate.
7. Modificarea permanentã a condiţiilor hidrografice nu dãuneazã ecosistemelor marine.
8. Nivelul de concentraţie al contaminanţilor nu provoacã efecte datorate poluãrii.
9. Concentraţiile de contaminanţi prezente în peşti şi în alte resurse vii destinate consumului uman nu depãşesc limitele fixate de legislaţia comunitarã sau de alte norme aplicabile.
10. Proprietãţile şi cantitãţile de deşeuri marine nu provoacã daune mediului costier şi marin.
11. Introducerea de energie, inclusiv surse sonore submarine, se face la un nivel care nu dãuneazã mediului marin.
Pentru determinarea caracteristicilor stãrii ecologice bune a regiunii marine, astfel cum se prevede la art. 9 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã, autoritatea publicã centralã din domeniul apelor analizeazã fiecare dintre descriptorii calitativi enumeraţi în prezenta anexã, în scopul de a identifica descriptorii ce trebuie utilizaţi pentru stabilirea stãrii ecologice bune a regiunii marine respective. În cazul în care se considerã cã nu este oportun sã se foloseascã unul sau mai mulţi descriptori, se trimite Comisiei Europene o justificare în cadrul notificãrii efectuate în conformitate cu art. 9 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã.

ANEXA 2

Autoritãţi competente

[conform art. 7 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã]

Tabelul nr. 1




┌───┬──────────────┬──────────────────────┬──────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────┐
│Nr.│ Autoritatea │ │ │ │
│crt│ competentã │ Adresa │ Statutul juridic │ Responsabilitãţi │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 1.│Ministerul │Bd. Libertãţii nr. 12,│art. 1 alin. (3) şi art. 5 din │Transpunerea şi implementarea directivei│
│ │Mediului şi │sectorul 5 │Hotãrârea Guvernului │ │
│ │Pãdurilor │ │nr. 1.635/2009 privind │ │
│ │ │ │organizarea şi funcţionarea │ │
│ │ │ │Ministerului Mediului şi Pãdurilor│ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Ministerul │Bd. Carol I nr. 17, │art. 1 alin. (2) din Hotãrârea │Protejarea resursei vii, eliminarea │
│ │Agriculturii │sectorul 2 │Guvernului nr. 25/2010 privind │pescuitului din ariile marine protejate,│
│ │ şi │ │organizarea şi funcţionarea │controlul pescuitului, renunţarea la │
│ │Dezvoltãrii │ │Ministerului Agriculturii şi │uneltele de pescuit agresive pentru │
│ │Rurale │ │Dezvoltãrii Rurale │populaţii, practici agricole durabile │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Ministerul │Str. Rãzoare nr. 5, │Ordonanţa de urgenţã a │Control, intervenţie în caz de accident,│
│ │Administraţiei│sectorul 6 │Guvernului nr. 104/2001 privind │protecţia resurselor vii şi combaterea │
│ │şi Internelor/│ │organizarea şi funcţionarea │braconajului, monitorizarea navelor în │
│ │Inspectoratul │ │Poliţiei de Frontierã Române, cu │apele teritoriale, asigurarea │
│ │General al │ │modificãrile şi completãrile │perimetrului cu nave în caz de poluare │
│ │Poliţiei de │ │ulterioare │ │
│ │Frontierã │ │ │ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Ministerul │Bd. Dinicu Golescu │Hotãrârea Guvernului │Elaboreazã norme şi reglementãri │
│ │Transpor- │nr. 38, sectorul 1 │nr. 76/2009 privind organizarea │specifice în transporturi, cu privire la│
│ │turilor şi │ │şi funcţionarea Ministerului │protecţia mediului şi aprobã planurile │
│ │Infrastruc- │ │Transporturilor şi Infrastructurii│de gestionare a deşeurilor generate de │
│ │turii │ │cu modificãrile şi completãrile │nave şi a reziduurilor mãrfii. │
│ │ │ │ulterioare │ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Ministerul │Calea Victoriei │Hotãrârea Guvernului │Elaboreazã norme şi reglementãri │
│ │Economiei, │nr. 152, sectorul 1 │nr. 1.634/2009 privind │specifice, în vederea valorificãrii │
│ │Comerţului │ │organizarea şi funcţionarea │potenţialului energetic al Mãrii Negre. │
│ │şi Mediului │ │Ministerului Economiei, │ │
│ │de Afaceri │ │Comerţului şi Mediului │ │
│ │ │ │de Afaceri │ │
└───┴──────────────┴──────────────────────┴──────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────┘
┌───┬──────────────┬──────────────────────┬──────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────┐
│Nr.│ │ │ │ │
│crt│ Autoritatea │ │ │ │
│ │ competentã │ Adresa │ Statutul juridic │ Responsabilitãţi │
├───┴──────────────┴──────────────────────┴──────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────┤
│ Membri │
├───┬──────────────┬──────────────────────┬──────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────┤
│ 1.│Institutul │Bd. Mamaia nr. 300, │Hotãrârea Guvernului │Activitãţi de cercetare şi monitorizare │
│ │Naţional de │Constanţa │nr. 1.442/2009 privind înfiinţarea│a stãrii ecologice a ecosistemelor │
│ │Cercetare- │ │Institutului Naţional de Cercetare│marine Operatorul tehnic al reţelei │
│ │Dezvoltare │ │-Dezvoltare pentru Protecţia │naţionale de monitoring fizic, chimic, │
│ │pentru │ │Mediului şi aprobarea │biologic al apelor marine costiere şi │
│ │Protecţia │ │regulamentului de organizare şi │de supraveghere a eroziunii costiere, │
│ │Mediului │ │funcţionare a acestuia │fiind abilitat sã propunã Ministerului │
│ │(Institutul │ │ │Mediului şi Pãdurilor reglementãri în │
│ │ Naţional │ │ │domeniu. │
│ │"Grigore │ │ │ │
│ │Antipa") │ │ │ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Administraţia │Str. Edgar Quinet │Ordonanţa de urgenţã │Autoritatea competentã de implementare │
│ │Naţionalã │nr. 6, sectorul 1 │a Guvernului nr. 107/2002 │a directivei. Armonizarea cerinţelor │
│ │"Apele Române"│ │privind înfiinţarea Administraţiei│Directivei-cadru "Strategia pentru │
│ │ │ │Naţionale "Apele Române", │mediul marin" cu cerinţele Directivei- │
│ │ │ │aprobatã cu modificãri prin │cadru a apei referitoare la atingerea │
│ │ │ │<>Legea nr. 404/2003 , cu │obiectivelor de mediu pentru zona │
│ │ │ │modificãrile şi completãrile │costierã. Monitorizarea şi controlul │
│ │ │ │ulterioare │calitãţii apelor tranzitorii şi │
│ │ │ │ │marine (ape maritime interioare şi marea│
│ │ │ │ │teritorialã), precum şi alte activitãţi │
│ │ │ │ │ce decurg din legislaţia în vigoare │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Administraţia │Str. Portului nr. 34A,│<>Legea nr. 82/1993 privind │Protecţia zonelor protejate marine │
│ │Biosferei � - Tulcea │constituirea Rezervaţiei Biosferei│aflate în dreptul rezervaţiei │
│ │"Delta │ │"Delta Dunãrii", cu modificãrile │ │
│ │Dunãrii" │ │ ulterioare │ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Agenţia │Bd. Splaiul │Agenţia Naţionalã pentru │Controlul emisiilor, avize de mediu. La │
│ │Naţionalã │Independenţei │Protecţia Mediului se │nivel local îndeplineşte sarcinile şi │
│ │pentru │nr. 294, sectorul 6, │organizeazã şi funcţioneazã în │responsabilitãţile autoritãţii publice │
│ │Protecţia │Bucureşti │conformitate cu prevederile │centrale pentru protecţia mediului, │
│ │Mediului │ │Ordonanţei de urgenţã a │conform competenţelor stabilite de cãtre│
│ │ │ │Guvernului nr. 195/2005 privind │aceastã autoritate, în conformitate cu │
│ │ │ │protecţia mediului, cu │prevederile Ordonanţei de urgenţã │
│ │ │ │modificãrile şi completãrile │a Guvernului nr. 195/2005, │
│ │ │ │ulterioare, ale Hotãrârii │cu modificãrile şi completãrile │
│ │ │ │Guvernului nr. 1.635/2009 şi cu │ulterioare, şi cu ale celorlalte │
│ │ │ │respectarea legislaţiei privind │reglementãri în vigoare. │
│ │ │ │Statutul funcţionarilor publici, │ │
│ │ │ │precum şi ale altor acte │ │
│ │ │ │normative aplicabile. │ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Garda │Bd. Unirii nr. 78, │Hotãrârea Guvernului │Control şi sancţiuni în caz de poluare │
│ │Naţionalã │bl. J2, sectorul 3, │nr. 112/2009 privind organizarea │şi distrugere a ecosistemului marin │
│ │de Mediu │Bucureşti │şi funcţionarea Gãrzii Naţionale │ │
│ │ │ │de Mediu, cu modificãrile │ │
│ │ │ │ulterioare │ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 6.│Agenţia │Str. Agricultorilor │Hotãrârea Guvernului │Gestionarea resursei vii din zonele │
│ │Naţionalã │nr. 37-39, sectorul 2,│nr. 1.194/2008 privind organizarea│protejate marine │
│ │pentru │Bucureşti │structura şi funcţionarea Agenţiei│ │
│ │Pescuit şi │ │Naţionale pentru Pescuit şi │ │
│ │Acvaculturã │ │Acvaculturã, cu modificãrile şi │ │
│ │ │ │completãrile ulterioare │ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 7.│Agenţia │Str. Mendeelev │<>Legea minelor nr. 85/2003 , cu │Conform art. 2 lit. f) din Hotãrârea │
│ │Naţionalã │nr. 36-38, │modificãrile şi completãrile │Guvernului nr. 1.419/2009, urmãreşte │
│ │pentru │sectorul 1, Bucureşti │ulterioare, Legea petrolului │aplicarea mãsurilor stabilite pentru │
│ │Resurse │ │nr. 238/2004, cu modificãrile şi │protecţia mediului, în cursul şi dupã │
│ │Minerale │ │completãrile ulterioare, │efectuarea operaţiunilor petroliere şi │
│ │ │ │Hotãrârea Guvernului │a activitãţilor miniere. │
│ │ │ │nr. 1.419/2009 privind │ │
│ │ │ │organizarea şi funcţionarea │ │
│ │ │ │Agenţiei Naţionale pentru │ │
│ │ │ │Resurse Minerale │ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 8.│Autoritatea │Incintã Port Constanţa│Hotãrârea Guvernului │Controleazã gestionarea şi predarea │
│ │Navalã Românã │nr. 1, Constanţa │nr. 1.133/2002 privind │tuturor deşeurilor generate la bordul │
│ │ │ │organizarea şi funcţionarea │navelor şi a reziduurilor mãrfurilor │
│ │ │ │Autoritãţii Navale Române, cu │transportate; cerceteazã evenimentele şi│
│ │ │ │modificãrile ulterioare │accidentele de navigaţie, inclusiv │
│ │ │ │ │poluãrile accidentale cu hidrocarburi │
│ │ │ │ │şi alte substanţe dãunãtoare, produse │
│ │ │ │ │de cãtre nave, în apele teritoriale; │
│ │ │ │ │coordoneazã acţiunile de intervenţie pe │
│ │ │ │ │mare, în caz de poluare marinã. │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 9.│Compania │Str. Gara Maritimã │Hotãrârea Guvernului │Urmãreşte şi coordoneazã activitãţile de│
│ │Naţionalã │poarta 1, Constanţa │nr. 517/1998 privind înfiinţarea │transport naval în porturi desfãşurate │
│ │"Administraţia│ │Companiei Naţionale │de operatorii economici autorizaţi; │
│ │Porturilor │ │"Administraţia Porturilor │gestioneazã activitatea de preluare a │
│ │Maritime" - │ │Maritime" - S.A. Constanţa, cu │deşeurilor provenite din exploatarea │
│ │S.A. Constanţa│ │modificãrile şi completãrile │navelor şi a reziduurilor mãrfii. │
│ │ │ │ulterioare │ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
󧓒.│Direcţia de │Str. M. Eminescu nr. 2│Ordinul ministrului sãnãtãţii │Monitorizarea apelor de îmbãiere din │
│ │Sãnãtate │Constanţa │nr. 127/2009 privind aprobarea │zonele de competenţã │
│ │Publicã a │ │regulamentului de organizare şi │ │
│ │Judeţului │ │funcţionare şi a structurii │ │
│ │Constanţa │ │organizatorice ale direcţiilor de │ │
│ │ │ │sãnãtate publicã judeţene şi a │ │
│ │ │ │municipiului Bucureşti, cu │ │
│ │ │ │modificãrile ulterioare │ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
󧓓.│Direcţia de │Str. Viitorului nr. 50│Ordinul ministrului sãnãtãţii │Monitorizarea apelor de îmbãiere din │
│ │Sãnãtate │Tulcea │nr. 127/2009, cu modificãrile │zonele de competenţã │
│ │Publicã a │ │ulterioare │ │
│ │Judeţului │ │ │ │
│ │Tulcea │ │ │ │
├───┼──────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
󧓔.│Autoritãţile │ │Legea serviciilor comunitare de │Asigurarea calitãţii corespunzãtoare a │
│ │administraţiei│ │utilitãţi publice nr. 51/2006, cu │apei deversate în mare │
│ │publice locale│ │modificãrile şi completãrile │ │
│ │riverane │ │ulterioare, art. 9 şi 11 din Legea│ │
│ │Mãrii Negre, │ │serviciului de alimentare cu apã │ │
│ │respectiv │ │şi canalizare nr. 241/2006 │ │
│ │judeţele │ │ │ │
│ │Tulcea şi │ │ │ │
│ │Constanţa │ │ │ │
└───┴──────────────┴──────────────────────┴──────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────┘



Tabelul nr. 2





┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────┐
│ Coordonare regionalã şi subregionalã │ │
├──────────────────┬──────────────────────┬──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│Comisia Mãrii │Dolmabahce Sarayi 2 │Convenţia privind protecţia │Coordonarea activitãţii de │
│Negre │Hareket Kosku 34353 │Mãrii Negre împotriva poluãrii │monitoring şi control al │
│ │Besiktas Istanbul, │(Convenţia de la Bucureşti, │poluãrii. Evaluarea stãrii │
│ │Turkey �) │biodiversitãţii în regiunea │
│ │ │ │marinã Marea Neagrã │
├──────────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│Comisia │- │Acord între Ministerul Mediului │Coordonarea activitãţii în │
│româno-bulgarã │ │şi Gospodãririi Apelor din │zona comunã în vederea │
│ │ │România şi Ministerul │implementãrii DCSM │
│ │ │Mediului şi Apelor din │ ┤
│ │ │Republica Bulgaria privind │ │
│ │ │cooperarea în domeniul │ │
│ │ │gospodãririi apelor, semnat la │ │
│ │ │Bucureşti, 2004 │ │
├──────────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│Comisia Dunãrii │Vienna international │Convenţia pentru protecţia │Coordonarea activitãţii de monitoring │
│ │Centre, D0412, Viena, │fluviului Dunãrea │şi control al calitãţii apei fluviului │
│ │Austria │ │Dunãrea │
│ │ │ │Asigurarea unei calitãţi corespunzãtoare│
│ │ │ │a fluviului va contribui la │
│ │ │ │îmbunãtãţirea calitãţii apei marine │
└──────────────────┴──────────────────────┴──────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────┘




ANEXA 3

Lista orientativã de caracteristici, presiuni şi impacturi

[menţionatã la art. 8 alin. (1), art. 9 alin. (1) şi (3),
art. 10 alin. (1), art. 11 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã]

Tabelul nr. 1

Caracteristici


┌──────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│Caracteristici │- topografia şi batimetria fundului marin; │
│fizice şi chimice │- regimul anual şi sezonier de temperaturã şi acoperire │
│ │cu gheaţã, viteza curenţilor, creşterea apelor de adâncime │
│ │expunerea la valuri, caracteristici de amestec, │
│ │turbiditatea, timp de staţionare; │
│ │- distribuţia spaţio-temporalã a salinitãţii; │
│ │- distribuţia spaţio-temporalã a nutrienţilor (azot mineral│
│ │dizolvat, azot total, fosfor anorganic dizolvat, fosfor │
│ │total, conţinut total de oxigen) şi oxigenului; │
│ │- standarde pH şi presiunea parţialã a dioxidului de │
│ │carbon [pCO(2)]) sau alte procedee echivalente utilizate │
│ │pentru mãsurarea acidificãrii mediului marin. │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Tipuri de habitate│- tip/tipuri de habitate dominante ale fundului mãrii şi │
│ │ale coloanei de apã, cu descrierea caracteristicilor fizice│
│ │şi chimice, cum sunt adâncimea, regimul de temperaturã al │
│ │apei, circulaţia curenţilor şi a altor mase de apã, │
│ │salinitatea, structura şi compoziţia substraturilor │
│ │fundului mãrii; │
│ │- identificarea şi cartografierea tipurilor de habitat │
│ │speciale, în special a celor recunoscute sau identificate │
│ │prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 57/2007 privind │
│ │regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor│
│ │naturale, a florei şi faunei sãlbatice, cu modificãrile şi │
│ │completãrile ulterioare, sau de convenţiile internaţionale │
│ │ca prezentând un interes special din punct de vedere │
│ │ştiinţific ori al biodiversitãţii; │
│ │- habitate din zonele care meritã o atenţie specialã │
│ │datoritã caracteristicilor, localizãrii sau importanţei │
│ │strategice a acestora. Este vorba de zone supuse la │
│ │presiuni extreme sau specifice ori de zone care necesitã │
│ │un regim de protecţie special. │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Caracteristici │- descrierea comunitãţilor biologice asociate habitatelor │
│biologice │dominante ale fundului mãrii şi ale coloanei de apã: │
│ │aceastã descriere trebuie sã conţinã informaţii despre │
│ │comunitãţile de fitoplancton şi de zooplancton, incluzând │
│ │speciile şi variabilitatea lor sezonierã şi geograficã; │
│ │- informaţii asupra angiospermelor, macroalgelor şi faunei │
│ │nevertebrate bentice, inclusiv compoziţia taxonomicã, │
│ │biomasa şi variabilitatea anualã/sezonierã; │
│ │- informaţii asupra structurii populaţiei ihtiologice, │
│ │inclusiv abundenţa, distribuţia şi structura vârstã/mãrime │
│ │a populaţiilor; │
│ │- descrierea dinamicii populaţiilor, a zonei de rãspândire │
│ │naturalã şi realã şi a stãrii speciilor de mamifere şi de │
│ │reptile marine prezente în regiunea marinã; │
│ │- descrierea dinamicii populaţiilor, a zonei de rãspândire │
│ │naturalã şi realã şi a statutului speciilor de pãsãri │
│ │marine prezente în regiunea marinã; │
│ │- descrierea dinamicii populaţiilor, a zonei de rãspândire │
│ │naturalã şi actualã şi a statutului altor specii prezente │
│ │în regiunea marinã, care fac obiectul legislaţiei în │
│ │domeniu sau al altor acorduri internaţionale; │
│ │- un inventar al speciilor neindigene, exotice privind │
│ │evoluţia temporalã, abundenţa şi rãspândirea spaţialã a │
│ │acestora sau, dacã este cazul, al formelor genetice │
│ │distincte de specii indigene prezente în regiunea marinã. │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Alte │- descrierea situaţiei cu referire la substanţele chimice, │
│caracteristici │inclusiv la substanţele chimice cu efecte negative, a │
│ │contaminãrii sedimentelor, surselor punctiforme de poluare │
│ │majorã, problemelor legate de sãnãtatea umanã şi │
│ │contaminãrii biotei (în special a acelei biote destinate │
│ │consumului uman); │
│ │- o descriere a tuturor celorlalte particularitãţi sau │
│ │caracteristici tipice ori distinctive ale regiunii marine. │
└──────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┘



Tabelul nr. 2

Presiuni şi impacturi


┌──────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│Pierderi fizice │- înãbuşire (de exemplu, punerea în funcţiune de structuri │
│ │realizate de om sau evacuarea reziduurilor de dragare); │
│ │- colmatare (de exemplu, prin construcţii permanente). │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Daune fizice │- modificãri în înnãmolire (de exemplu: la deversãri, la │
│ │mãrirea scurgerilor sau la dragare/evacuarea reziduurilor │
│ │de dragare); │
│ │- eroziune (cauzatã, de exemplu, de impactul produs asupra │
│ │fundului mãrii de pescuitul comercial, navigaţie, │
│ │manevrele de ancorare); │
│ │- extracţia selectivã (cauzatã, de exemplu, de explorarea │
│ │şi exploatarea resurselor biologice şi nebiologice de pe │
│ │fundul mãrii şi din subsol). │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Alte perturbãri │- zgomotul subacvatic (de exemplu: activitãţi nautice, │
│fizice │echipament acustic subacvatic); │
│ │- deşeuri marine. │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Interferenţa cu │- modificãri importante ale regimului termic (cauzate, de │
│procese │exemplu, de deversãrile de la centralele electrice); │
│hidrologice │- modificãri importante în regimul de salinitate (cauzate, │
│ │de exemplu, de prezenţa construcţiilor care obstrucţioneazã│
│ │circulaţia apei sau a captãrilor de apã). │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Contaminarea cu │- introducerea de compuşi sintetici (de exemplu, substanţe │
│substanţe │prioritare prevãzute în <>Legea apelor nr. 107/1996 , cu │
│periculoase │modificãrile şi completãrile ulterioare, care sunt │
│ │relevante pentru mediul marin, ca de exemplu pesticide, │
│ │agenţi antiseptici, produse farmaceutice, provenind, de │
│ │exemplu, din pierderi din surse difuze, poluare de cãtre │
│ │nave, depuneri atmosferice şi substanţe active din punct │
│ │de vedere biologic); │
│ │- introducerea de substanţe şi compuşi nesintetici (de │
│ │exemplu, metale grele, hidrocarburi provenind, de exemplu, │
│ │din poluarea de cãtre nave şi din explorarea şi exploatarea│
│ │zãcãmintelor de petrol, gaz şi minerale, depuneri │
│ │atmosferice, aluviuni); │
│ │- introducerea de radionuclizi. │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Eliminarea │- introducerea de alte substanţe, care pot fi solide, │
│sistematicã şi/sau│lichide sau în stare gazoasã, în apele marine în urma │
│intenţionatã de │eliminãrii sistematice şi/sau intenţionate a acestora │
│substanţe │în mediul marin, în conformitate cu legislaţia în vigoare │
│ │şi/sau cu convenţiile internaţionale la care România │
│ │este parte. │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Îmbogãţirea cu │- introducerea de îngrãşãminte şi de alte substanţe bogate │
│nutrienţi şi │în azot şi fosfor (de exemplu, din surse punctiforme şi │
│materii organice │difuze, inclusiv agricultura, acvacultura, depunerile │
│ │atmosferice); │
│ │- introducerea de substanţe organice (de exemplu, apele │
│ │uzate, maricultura, aluviuni). │
├──────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Perturbaţii │- introducerea de organisme patogene microbiene; │
│biologice │- introducerea de specii neindigene şi translocaţii; │
│ │- extracţia selectivã de specii, inclusiv capturile │
│ │accidentale (de exemplu, pescuitul comercial şi sportiv). │
└──────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┘




ANEXA 4

Lista orientativã de caracteristici ce trebuie luate
în considerare la stabilirea obiectivelor de mediu

1. Analiza adecvatã a tuturor elementelor care caracterizeazã apele marine aflate sub suveranitatea sau jurisdicţia României în regiunea marinã Marea Neagrã
2. Necesitatea de a fixa: a) obiective stabilind condiţiile cerute potrivit definiţiei stãrii ecologice bune; b) obiective mãsurabile şi indicatorii aferenţi permiţând asigurarea monitorizãrii şi evaluãrii; şi c) obiective operaţionale asociate unor mãsuri de punere în aplicare concrete în vederea facilitãrii realizãrii acestora
3. Determinarea stãrii ecologice care trebuie realizatã sau menţinutã şi precizarea acestei stãri în termeni de proprietãţi mãsurabile ale elementelor care caracterizeazã apele marine ale României în regiunea Mãrii Negre
4. Coerenţa setului de obiective şi absenţa conflictelor dintre ele
5. Indicarea de resurse necesare la realizarea obiectivelor
6. Formularea obiectivelor, inclusiv a eventualelor obiective intermediare, asociate unui termen de realizare
7. Specificarea indicatorilor prevãzuţi pentru a monitoriza progresele şi a orienta deciziile de gestiune în vederea atingerii obiectivelor
8. Dacã este cazul, menţionarea punctelor de referinţã (puncte de referinţã limitã şi ţintã)
9. În stabilirea obiectivelor se va ţine seama de preocupãrile sociale şi economice
10. Examinarea setului de obiective de mediu, a indicatorilor aferenţi şi a punctelor de referinţã limitã şi ţintã determinate în funcţie de obiectivele generale stabilite la art. 1 din ordonanţa de urgenţã, cu scopul de a determina dacã realizarea obiectivelor de mediu va avea drept consecinţã faptul ca starea apelor marine aflate sub suveranitatea sau jurisdicţia României sã fie conformã acestor obiective
11. Compatibilitatea obiectivelor de mediu cu obiectivele pe care Comunitatea şi statele membre s-au angajat sã le atingã în virtutea acordurilor internaţionale şi regionale aplicabile, reţinându-le pe cele mai pertinente pentru regiunea sau subregiunea marinã în cauzã, în vederea atingerii obiectivelor stabilite la art. 1 din ordonanţa de urgenţã
12. Odatã stabilit setul de obiective de mediu şi indicatorii aferenţi, toate acestea trebuie examinate în ansamblu în lumina obiectivelor stabilite la art. 1 din ordonanţa de urgenţã, cu scopul de a determina dacã realizarea obiectivelor de mediu va avea drept consecinţã faptul cã starea mediului marin sã fie conformã acestor obiective


ANEXA 5

Programe de monitorizare

1. Necesitatea de a furniza informaţii referitoare la evaluarea stãrii ecologice şi estimarea perioadei restante şi a progreselor deja realizate pentru realizarea stãrii ecologice bune conform anexei nr. 2 şi a criteriilor şi normelor metodologice care trebuie definite prin aplicarea art. 9 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã
2. Necesitatea de a asigura producerea de informaţii care fac posibilã identificarea indicatorilor adecvaţi pentru obiectivele de mediu prevãzute la art. 10
3. Necesitatea de a asigura producerea de informaţii care permit evaluarea impactului mãsurilor menţionate la art. 13 din ordonanţa de urgenţã
4. Necesitatea de a include activitãţi pentru identificarea cauzei degradãrii şi eventualele mãsuri corective ce trebuie luate pentru a reface starea ecologicã bunã, în cazul în care au fost observate abateri de la aceastã stare, care a fost identificatã
5. Necesitatea de a furniza informaţii despre poluanţii chimici prezenţi în speciile destinate consumului uman în zonele de pescuit comercial
6. Necesitatea de a include activitãţi pentru a confirma cã mãsurile corective produc schimbãrile dorite şi nu au niciun efect secundar nedorit
7. Necesitatea de a strânge informaţiile în funcţie de condiţiile din regiunea marinã deţinutã conform art. 4 din ordonanţa de urgenţã
8. Necesitatea de a asigura comparabilitatea abordãrilor şi metodelor de evaluare în cadrul regiunii marine Marea Neagrã, precum şi cu alte regiuni/subregiuni marine
9. Necesitatea de a pune la punct specificaţii tehnice şi metode standard pentru monitorizarea la nivel comunitar în mãsurã sã permitã comparabilitatea informaţiilor
10. Necesitatea de a asigura, în mãsura posibilului, compatibilitatea cu programele existente elaborate la nivel regional şi internaţional în scopul favorizãrii coerenţei dintre aceste programe, şi de a evita suprapunerile de activitãţi, folosind ghidul de monitoring corespunzãtor pentru regiunea marinã în cauzã
11. Necesitatea de a include, ca parte în evaluarea iniţialã, prevãzutã la art. 8 din ordonanţa de urgenţã, o evaluare a principalelor schimbãri în condiţiile ecologice şi, dacã este cazul, probleme noi şi viitoare
12. Necesitatea de a trata, ca parte în evaluarea iniţialã prevãzutã la art. 8 din ordonanţa de urgenţã, elementele relevante menţionate în anexa nr. 3, inclusiv variabilitatea lor naturalã şi de a evalua progresul pentru realizarea obiectivelor de mediu stabilite conform art. 10 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã, utilizând, dupã caz, indicatorii stabiliţi şi punctele lor de referinţã limitã şi ţintã


ANEXA 6

Programe de mãsuri

1. Controlul intrãrilor: mãsuri de gestionare care influenţeazã dimensiunea permisã a activitãţii umane
2. Controlul ieşirilor: mãsuri de gestionare care influenţeazã gradul de perturbare permis asupra componentelor ecosistemului
3. Controlul distribuţiei spaţiale şi temporale: mãsuri de gestionare care influenţeazã locul şi momentul în care este permisã o activitate
4. Mãsuri de coordonare a gestionãrii: instrumente care asigurã cã gestionarea este coordonatã
5. Mãsuri de ameliorare a urmãririi, dacã este fezabil, a poluãrii marine
6. Mãsuri de stimulare economicã: mãsuri de gestionare care, datoritã interesului economic pe care îl prezintã, stimuleazã utilizatorii ecosistemelor marine sã acţioneze în aşa fel încât sã contribuie la realizarea stãrii ecologice bune
7. Instrumente de diminuare şi remediere: instrumente de gestionare care orienteazã activitãţile umane spre o refacere a componenţilor deterioraţi ai ecosistemelor marine
8. Comunicarea, participarea pãrţilor interesate şi conştientizarea publicului

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016